1855
NRC 010655
Rotterdam, 31 mei. Heden is van de werf van de heer W. C. Hoogendijk, te Capelle op d’ IJssel, met het beste gevolg te water gelaten het campagne barkschip genaamd HERMAN, groot 338 gemeten lasten, voor rekening van de heer N.A. Koning, te Rotterdam, zullende gevoerd worden door kapt. M. van Velthoven; en is daarna de kiel gelegd van het fregatschip MATADOR, groot 400 gemeten lasten, voor rekening van dezelfde firma.
De aanvraag voor de eerste zeebrief is niet teruggevonden. Deze moet in tussen 24 en 27 juli 1855 voor de HERMAN door boekhouder N.A. Koning, Rotterdam, zijn aangevraagd ten behoeve van kapt. Matthijs van Velthoven.
NRC 180855
Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Java, om 10 september te vertrekken, het nieuw gebouwd en gekoperd Nederlands campagne-barkschip HERMAN, kapt. M. van Veldhoven. Dit schip heeft een zeer ruime en bijzonder elegante en doelmatige inrichting voor passagiers eerste en tweede klasse, en voert een geëxamineerde scheepsdoctor. Informatiën zijn te bekomen bij de cargadoors Wambersie & Crooswijck.
1856
NRC 030456
Batavia, 8 februari. Scheepsvrachten. De arrivementen (opm: aankomsten) van vrachtzoekende schepen waren minder talrijk dan de vorige maand. Vrachten bleven, ofschoon producten zeer verminderden vrij wel gesouteneerd (opm: gehandhaafd), daar ieder zich haast, met het oog op de Europese prijzen, om het nog voorradige zo spoedig mogelijk af te schepen. Naar Nederland werden de volgende Nederlandse schepen bevracht, als: JANNETJE (door de Factorij) à NLG 105 voor suiker en koffij op de kust. PRINS MAURITS NLG 100 voor suiker alhier en NLG 105 voor suiker en koffij te Samarang te laden. PRINSES MARIANNE à NLG 105 voor suiker hier en te Indamayoe te laden. DERKINA TITIA NLG 105 voor suiker op de kust. TWEE JEANNES NLG 105 voor suiker op de kust en NLG 120 voor arak (opm: rijstbrandewijn) hier. ADMIRAAL JAN EVERTSEN NLG 92,50 voor rijst, NLG 97,50 voor suiker alhier. AMERIKA NLG 97,50 voor rijst, NLG 115 voor lichte goederen alhier. EENSGEZINDHEID NLG 105 voor suiker op de kust.
Onbevracht zijn nog TWEELINGZUSTERS, HERMAN, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en SARA LYDIA, die allen nog lossen moeten
NRC 290456
Batavia, 13 maart. Scheepsvrachten. De volgende Nederlandse schepen werden à NLG 105 door de Factorij gecharterd: HERMAN, SARA LYDIA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, VERTROUWEN en PICTURA. Later werd nog de RIJSWIJK à NLG 100 door hetzelfde lichaam opgenomen. DE ELISABETH bedong NLG 102,50 voor rijst en huiden, te Soerabaya te laden. PHILIPS VAN MARNIX NLG 90 voor rijst en arak, hier en te Samarang; CANTON is voor NLG 12.000 (opm: blokvracht) via Macassar (opm: Ujung Pandang) naar China gecharterd.
Te Soerabaya zijn à NLG 100 voor rijst en koffie en suiker bevracht DAVO en ESTAFETTE. Zonder destinatie zijn nog ADMIRAAL TROMP en STAD ZIERIKZEE, die nog op de kust moeten lossen.
NRC 251156
Advertentie. Uit de hand te koop 3/60 aandelen in het nieuw gebouwd en gekoperd barkschip HERMAN, thans gevoerd door kapt. M. van Velthoven, hetwelk schip zijn eerste reis heden gedaan heeft van hier op Java en terug, en morgen of overmorgen beginnen zal zijn retourlading uit te lossen. Verzoeke schriftelijke aanvraag door de gadinghebbenden; brieven franco, onder het nommer van deze advertentie, aan het bureau van deze courant.
1857
NRC 220257
Rotterdam, 21 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 16 schepen, als:
Voor Rotterdam: CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELIZABETH, kapt. W.C. Veenstra; JAN DANIEL, kapt. H. Hagers; JAN VAN GALEN, kapt. P.H. de Boer; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk.
NRC 190357
Hellevoetsluis, 18 maart. Het schip (opm: bark) LANDBOUW, kapt. P.A. Kleijnenberg, is heden van hier vertrokken naar Batavia (opm: eerste reis). Eveneens vertrok heden van hier, mede naar Batavia, het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven.
NRC 190657
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens op dinsdag de 23e juni 1857, des namiddags ten 1 ure in het notarishuis aldaar te verkopen:
- 5/60 Aandelen in het Nederlands barkschip HERMAN, kapitein M. van Veldhoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere inlichtingen zijn te bekomen ten kantore van de genoemde notarissen.
NRC 240657
Publieke verkopingen. In het notarishuis aan de Gelderse Kade te Rotterdam, dinsdag 23 juni.
- 1/60 Aandeel in het Nederlandse barkschip, HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten; thans op reis naar Java, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Voor NLG 1.200 verkocht.
1858
ZZC 130158
Brouwershaven. Den 9 januari binnengekomen HERMAN, kapt. M. van Velthoven van Batavia; CIRCONSTANCE, kapt. A. Lefort van Alexandria,
NRC 220158
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping. De notarissen Van der Hoop en Reepmaker, residerende te Rotterdam, zijn voornemens om op dinsdag de 26e januari, des namiddags ten 2 ure precies, in het Notarishuis aldaar, in het openbaar te veilen en verkopen:
- 1/60e aandeel in het Nederlandse Barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, van Batavia geretourneerd, bevracht voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
NRC 270158
Publieke verkopingen op 26 januari in het Notarishuis te Rotterdam: 1/60e aandeel in het barkschip HERMAN verkocht voor NLG 1.310.
Op 4 februari 1858 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de HERMAN, aangevraagd door N.A. Koning, Rotterdam, voor M. van Velthoven als kapitein. Deze werd op 19 oktober 1861 door de Ontvanger der Inkomende- en Uitgaande Regten te Amsterdam naar Den Haag geretourneerd, en op 21 oktober geroyeerd. De reden bleek verkoop te zijn op 9 oktober 1861.
NRC 240958
Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche kade alhier op donderdag 23 september:
- 1/32e aandeel in het Nederlands barkschip ANTONIA GEERTRUIDA, groot 367 lasten, gefourneerd NLG 4700, kapt. D. Forbes Browning, boekhouder de heer P. van den Arend, te Rotterdam, thans op reis naar Java en bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Opgehouden.
- 2/64e aandelen in het Nederlands barkschip ALCOR, groot 303 lasten, kapt. F.J. van Oppen, boekhouder de heren Arbon & Co te Rotterdam. Opgehouden.
- 1/60e Aandeel in het Nederlands barkschip HERMAN, groot 338 lasten, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam. Opgehouden.
- 2/64e Aandelen in het schip ALCOR. Niet geveild.
NRC 031058
Advertentie. Openbare vrijwillige verkoping van aandelen in schepen op donderdag de 7e oktober 1858, des namiddags ten 2 ure precies, in het notarishuis te Rotterdam, door en ten overstaan van de notarissen Sander en Paats en Dalen en Lambert:
- 1/15e Aandeel in het Nederlands fregatschip HELENA EN ANNA, kapt. J.C.F. Lupcke jr, boekhouders de heren J.R. Veder & Zoon te Rotterdam, groot 455 lasten, liggende actueel in de Vlugthaven alhier.
- 1/30e Aandeel in het Nederlands barkschip DE ZWERVER, kapt. Franzen QQ, boekhouder de heer P. van den Arend te Rotterdam, groot 375 lasten. Thans te Batavia om te laden voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
- Twee 1/40e aandelen in het Nederlands barkschip PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. van Varelen, boekhouder de heer P. van den Arend te Rotterdam, groot 371 lasten, liggende te Amsterdam.
- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide.
- 1/64e Aandeel in het barkschip ALCOR, kapt. F.J. van Oppen, boekhouders de heren Arbon & Co te Rotterdam, groot 303 lasten, op reis van China via Java naar Europa.
- 1/120e Aandeel in het barkschip ZUID-BEVELAND, kapt. H.C.A. Boers, boekhouders de heren Bicker Caarten en Anthony te Rotterdam, groot 306 lasten, op reis van Batavia naar Amsterdam, bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij.
Nadere informaties en notities zijn te bekomen ten kantore van de voornoemde notarissen Sander en Paats aan de Hoogstraat en Dalen en Lambert aan de Zuidblaak te Rotterdam.
NRC 081058
Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op donderdag 7 oktober:
- 1/15e Aandeel in het Nederlandse fregatschip HELENA EN ANNA, kapt. J.C.F. Lupcke jr, boekhouders de heren J.R. Veder & Zoon, te Rotterdam, groot 455 lasten, liggende actueel in de Vlugthaven alhier, opgehouden.
- 1/30e Aandeel in het Nederlandse barkschip De ZWERVER, kapt. Franzen qq, boekhouder de heer P. van den Arend, te Rotterdam, groot 375 lasten. Thans te Batavia om te laden voor de Nederlandsche Handel-Maatschappij, opgehouden.
- 1/40e Aandeel in het Nederlandse barkschip PIETER SCHOENMAKERS, kapt. J.J. van Varelen, boekhouder de heer P. van den Arend, te Rotterdam, groot 371 lasten, liggende te Amsterdam, opgehouden.
- Een dito, niet geveild.
- 1/60e Aandeel in het barkschip HERMAN, kapt. M. van Velthoven, boekhouder de heer N.A. Koning, te Rotterdam, groot 338 lasten, op reis van Londen naar Adelaide, om NLG 580 verkocht. (opm: vergelijk deze opbrengst met de NLG 1.310 van 26 januari, een gevolg van onder sterke druk staande vrachten door overaanbod van tonnage en de opkomst van de stoomschepen)
1859
NRC 060759
Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.
De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.
STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.
Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.
1860
NRC 270360
Batavia, 7 februari. Vrachten. Door meerdere vraag naar scheepsruimte voor China, zijn de vrachten enigszins verbeterd en kwamen sinds het jongste bericht de volgende transacties tot stand.
Nederlandse vlag: HENRIETTE $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; JOHANNES LODEWIJK NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak naar Rotterdam; CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor koper en NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HERMAN $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; METALEN KRUIS NLG voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam; AMICITIA $ 0,42½ per picol rijst naar Hongkong; ZEPHIR laadt voor rederij-rekening; H. VINCENTIUS VAN PAULO NLG 70 voor suiker naar Rotterdam; GRAAF DIRK III NLG 70 voor suiker naar Nederland; A.R. FALCK NLG 70 naar Amsterdam; IDA ELISABETH NLG 70 naar Amsterdam.
NRC 150460
Rotterdam, 14 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 24 schepen:
Voor Rotterdam: JAN VAN GALEN, kapt. P.H. De Boer; BILITON, kapt. H. ten Zeldam Ganswijk; BEATRIX, kapt. C.A.L. van der Wijk; CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer; VOORWAARTS, kapt. E.L. Kerkstra; MR. ISAÄC DA COSTA, kapt. H.C. Löschen; NOORD- BRABAND (opm: NOORD BRABANT), kapt. H.R. Bok.
Voor Amsterdam: JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter; WILLEM EGGERTS, kapt. H. Faber; KIJKDUIN, kapt. S.C.T. Oldendorp; AMICIA, kapt. D. Gaaff; MARIA CATHARINA, kapt. J.A.F. Bertrand; POLLUX, kapt. H.P. Cruys; ZEELUST, kapt. J.A. Knaap; WILHELMINA MARIA, kapt. W. Postma q.q; PAULINE CONSTANCE ELEONORE, kapt. W.P. Pijbes; RESIDENT VAN SON, kapt. D. van der Hoff; CATHARINA WILHELMINA, kapt. F.H. Popken; ELISABETH, kapt. W.C. Veenstra; HERMAN, kapt. M. van Velthoven; de laatste vier van Rotterdam.
NRC 130860
Hongkong, 22 juni. Het alhier van Batavia gearriveerde Nederlandse schip HERMAN, kapt. Van Velthoven, heeft 25 mei in Straat Mindoro een orkaan doorgestaan en daarin alle zeilen verloren.
1861
JB 060761
In Nederland te houden veilingen van schepen en scheepsparten.
Te Dordrecht op 24 mei 1861:
- het schip (opm: bark) JAN SCHOUTEN, kapt. J. Cooning Meijer, gebouwd in 1853, groot 381 lasten.
Te Amsterdam op 27 mei:
- Het schip (opm: bark) SOOLO, kapt. P.C. van der Meulen, gebouwd in 1843, groot 349 lasten (opm: voor de sloop verkocht)
- Het schip ANNA EN HELENA (opm: bark ANNA HELENA), kapt. P. Don, gebouwd in 1835, groot 125 lasten.
- 2/32e Part in het schip (opm: fregat) JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt. C.N. Gorter, gebouwd in 1841 (opm: tewater 1841, bijlbrief 29 juli 1842), groot 537 lasten.
- 4/40e Part in het schip (opm: bark) ZAANSTROOM, kapt. R.L. Schaap, gebouwd in 1854, groot 324 lasten.
- 2/38e Part in het schip (opm: bark) ESTAFETTE, kapt. C.J. Oepkes, gebouwd in 1852, groot 224 lasten.
- 2/20e Part in het schip (opm: fregat) WILHELMINA, kapt. D. van Dale, gebouwd in 1857 (opm: tewater 1857, bijlbrief 1 april 1858), groot 261 lasten.
Te Rotterdam op 4 juni:
- Het schip IJSSEL (opm: fregat YSSEL), kapt. C. Maarschalk, gebouwd in 1841, groot 291 lasten.
In Nederland geveilde schepen en scheepsparten.
Te Amsterdam op 14 mei 1861:
- 1/60e Part in het schip (opm: bark) TOLLENS, kapt. T. van Rossen, gebouwd in 1856, groot 370 lasten: NLG 375, opgehouden.
- 1/60e Part in het schip (opm: bark) HERMAN, kapt. M. van Velthoven, gebouwd in 1855, groot 370 lasten: NLG 130, verkocht (opm: vergelijk deze prijs met die genoemd in NRC 081058)
NRC 140761
Advertentie. De makelaars F.N. Montauban van Swijndregt, W. van Dam H.Hz, W.H. Montauban van Swijndregt, B.C.D. Hanegraaff en H.N. Montauban van Swijndregt, te Rotterdam, zullen op last van hun meester, op dinsdag 6 augustus 1861, des middags ten 12 ure, in de zaal aan de Scheepsmakershaven, wijk 1, No. 499, publiek verkopen: het extra snelzeilend, in 1855 gebouwde, gekoperd en kopervast Nederlands barkschip, HERMAN, laatst gevoerd door kapt. M. van Velthoven; volgens meetbrief lang 38 el 60 duim, wijd 7 el 35 duim, hol 5 el 5 duim en alzo groot 639 ton of 338 lasten, met al deszelfs rondhout, staand en lopend want, ankers, kettingen, touwen, zeilen en verdere scheeps-gereedschappen, zoals hetzelve thans is liggende aan de scheepstimmerwerf Prins Casimierus, van de heer F. Boelen, te Amsterdam.
Nog zullen afzonderlijk worden verkocht: Een chronometer, benevens enige zeevaartkundige instrumenten, boeken en kaarten.
Alsmede 1/64 aandeel in het barkschip WILLEM DE ZWIJGER, varende onder directie van de heren Hartog & Glazener.
NRC 070861
Publieke verkopingen op dinsdag de 6e augustus:
In het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam een lichterschip, genaamd DE JONGE WILLEM, om NLG 390 opgehouden.
In de zaal op de hoek van de Scheepmakershaven en Bierstraat te Rotterdam:
- Nederlands barkschip HERMAN, groot 639 ton, voor NLG 39.500 verkocht. (opm: ca. NLG 659 per aandeel, een relatief hoge prijs; nieuwe scheepsnaam JOHANNA ELIZABETH, kapt. Neno Burhoven Junius).
- Chronometer voor NLG 120, sextant NLG 10, barometer met thermometer NLG 10, water-thermometer NLG 5, simpisimeter (opm: sympisometer; gedeeltelijk met olie gevuld weerglas) NLG 10 en een partij kaarten NLG 22 verkocht; partij boeken NLG 25 en chronometer NLG 98 opgehouden; sextant NLG 51, barometer NLG 21 en verrekijker NLG 19 verkocht.
- 1/64 Aandeel in het barkschip DE ZWIJGER, voor NLG 575 en idem idem NLG 595 verkocht.
- 1/64 Aandeel in het barkschip JOSEPHA LOUISA, NLG 550 opgehouden; de andere niet geveild.
Op 31 oktober 1861 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JOHANNA ELIZABETH, aangevraagd door N. Burhoven Junius voor zichzelf als kapitein
1862
NRC 290662
Batavia, 14 mei. Vrachten. Sedert ons laatste bericht hadden de volgende bevrachtingen van Nederlandse schepen plaats: GRAAFSTROOM opgenomen voor China voor $ 7.500 in eens voor lijnkoeken en 250 dekpassagiers, van Soerabaija naar Amoy, via Samarang en Singapore. HENRIETTE GEERTRUIDA, laadt suiker en tabak te Soerabaija en Probolingo à NLG 70 per last voor Amsterdam. KOOPHANDEL verkreeg $ 0,60 per picol voor rijst van Bangkok voor Hongkong, Macao of Whampoa. ACADIA is opgenomen voor $ 6.200 in eens van Soerabaija naar Amoy, via Samarang en Singapore, voor lijnkoeken en 200 dekpassagiers. MARIA laadt te Soerabaija à NLG 70 voor suiker, NLG 65 voor koffij en vult op met tabak à NLG 70 naar Rotterdam. De WILHELMINA is te Soerabaija bevracht voor $ 3.900 in eens naar China; JOAN MELCHIOR KEMPER en POLLUX zijn bevracht voor $ 0,50 per picol voor rijst van Bangkok naar Whampoa; CORNS. WERNARD EDUARD is opgenomen voor een zoutvracht à NLG 24 per koyang van Sumanap naar Patjitan. De HOLLANDIA: NLG 70 voor rijst, NLG 75 voor suiker en NLG 90 voor arak en licht goed, hier en te Indramaijoe te laden voor Rotterdam; TRITON laadt op de kust suiker voor eigen rekening en tabak voor NLG 84 naar Rotterdam; JOHANNA ELISABETH is door het gouvernement bevracht voor een lading zout van Bangkok naar Batavia à NLG 1,45 per picol; WALCHEREN, idem, idem, idem à NLG 1,48; SIRIUS, idem, idem, idem à NLG 1,48½. MENTOR NLG 72,50 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 77,50 voor koffie naar Amsterdam.
1863
NRC 110363
Batavia, 27 januari. Het Nederlandse schip (opm: bark) JOHANNA ELIZABETH, kapt. N. Burhoven Junius, 25 december van Banjoewangie naar Amsterdam vertrokken, is alhier lek uit zee teruggekomen.
OP 140363
Advertentie. Op maandag dezer, des morgens ten 8½ uur, zullen ten overstaan van het vendu-kantoor aan de meestbiedende publiek verkocht worden voor rekening van belanghebbenden ruim: 400 krandjangs suiker, gelost uit het Nederlands schip (opm: bark) JOHANNA ELIZABETH, kapitein N. Burhoven Junius. Deze suikers zijn liggende in een der Gouvernement entrepot pakhuizen op kampong Baroc en dagelijks voor een ieder te zien.
De agenten, P. Kervel & Co.
JB 160563
Advertentie. Passage naar Nederland met het Nederlands schip JOHANNA ELISABETH (opm: bark JOHANNA ELIZABETH), kapt. N. Burhoven Junius. Genoemde bodem, uitmuntend voor passagiers ingericht, heeft in deszelfs ruime en luchtige campagne nog enige hutten disponibel. Aan boord bevindt zich een bekwaam geneesheer. Het vertrek is bepaald in het begin van juni van Soerabaija en zal het schip alsdan Batavia aandoen. Nadere inlichtingen te Batavia bij Pandel & Stiehaus en te Soerabaija bij Kervel & Co.
NRC 140863
Soerabaija 15 juni. Vertrokken JOHANNA ELISABETH (opm: bark JOHANNA ELIZABETH), kapt. Burhoven Junius, naar Batavia, na volbrachte reparatie.
NRC 221063
In Simonsbaai liep op 1 dezer binnen het schip JOHANNA ELISABETH, 639 ton, kapt. N.B. Junius (opm: bark JOHANNA ELIZABETH, kapt. N. Burhoven Junius), van Batavia vertrokken op 30 juni j.l., bestemd naar Amsterdam, met 11 passagiers eerste klasse en 4 tweede klasse en geladen met suiker en tabak. Door de Amerikaanse stoomboot VANDERBILT werd dit schip van Kaap Agulhas tot aan Valschbaai (opm: Falls Bay) binnengesleept, daar het topmasten, ra's, zeilen enzovoort verloren had.
Uit onderstaande correspondentie tussen de consul-generaal der Nederlanden en de consul van de Verenigde Staten zal het blijken, dat de commandant Baldwin van de VANDERBILT edelmoedig geweigerd heeft enige schadevergoeding voor de grote diensten te vorderen aan de JOHANNA ELISABETH bewezen. De passagiers op dit laatste schip hebben dan ook in het nummer van 10 dezer van het Volksblad hun dank aan de commandant van de kruiser betuigd. De bedoelde correspondentie luidt als volgt: Consulaat der Nederlanden. “Kaapstad, 8 september 1863. Aan de heer Walter Graham, consul der Verenigde Staten in de Kaapstad. Mijnheer ! Daar ik eerst op gisterenavond van een reis in de buiten-districten ben teruggekeerd, vernam ik op hedenmorgen van mijn vice-consul hoe geredelijk kapt. Charles S. Baldwin van de corvette der Verenigde Staten VANDERBILT hulp verleend heeft aan de Nederlandse bark JOHANNA ELISABETH, kapt. Burhoven Junius, toen laatstgenoemd vaartuig in ontredderde toestand verkeerde, wegens het verlies van topmasten, ra's, zeilen enzovoorts, nabij L'Agulhas en dat hij dat vaartuig omtrent honderd mijlen ver, tot de ingang van Baai Valsch heeft gesleept en het dus in staat gesteld om Simonsbaai op de avond van de 1e dezer te bereiken. Ik wens door u aan kapt. Baldwin mijn dank te betuigen voor de hulp, die hij dus aan een Nederlands koopvaardijschip heeft bewezen en hem ervan te verzekeren, dat de gereedheid met welke die hulp werd verleend en de edelmoedigheid die hij in het weigeren om vergoeding aan te nemen aan de dag legde, niet alleen op hoge prijs worden gesteld, maar ook behoorlijk zullen worden gebracht ter kennis van de regering van zijner Nederlandse majesteit. Ik heb de eer, enzovoorts O.J. Truter, Consul-generaal der Nederlanden, enzovoorts.”
Op deze brief is het volgende antwoord gezonden door de heer Graham: “9 september 1863. De heer O.J. Truter, consul-generaal der Nederlanden. Mijnheer, ik ben verzocht door kapt. Charles S. Baldwin, die nu het bevel voert over de VANDERBILT, om de ontvangst te erkennen van de dankbetuiging voor een menslievende daad, betoond aan een koopvaardijschip, dat aan een bevriend volk behoort. Daar ik de kapitein van de JOHANNA ELISABETH reeds enige dagen geleden heb te kennen gegeven dat kapt. Baldwin mij gemachtigd had om afstand te doen van zijn recht op vergoeding onder de omstandigheden, vooral daar het vaartuig behoorde aan een volk dat nog nooit zijn havens onder enige omstandigheden voor Amerikaanse oorlogsschepen heeft gesloten, heb ik nu slechts daarbij te voegen, dat het voor hem een grote voldoening is, dat hij in staat gesteld werd die hulp te verlenen. Toen ik met hem over de zaak sprak, bij gelegenheid van een onderhoud dat ik onlangs met hem had, zei hij dat indien hij, toen hij de bark praaide, in een westelijke richting was gegaan, de hulp die hij verleende, ternauwernood een dankbetuiging waard zou zijn geweest, daar de snelheid van de stoomboot daardoor met niet meer dan twee mijlen per uur zou zijn verminderd; doch daar het van groot belang voor hem was om toen juist naar het oosten te zeilen, werd de uitvoering van zijn plannen door de bewezen hulp belemmerd. Hij voegde er echter bij, dat toen hij de toestand in aanmerking nam van het vaartuig dat langer dan vijf weken had rondgedreven, hij niet kon nalaten zijn hulp te verlenen, gelijk hij gedaan heeft, hoezeer die ook in strijd mocht zijn met zijn vroeger genomen voornemens. Hopende dat deze vriendschappelijke daad iets er toe bij zal dragen om de vredelievende betrekkingen, die reeds zo lang tussen de Nederlanden en de Verenigde Staten van Amerika hebben bestaan, te bestendigen, noem ik mijn, enzovoorts. Walter Graham.
NRC 251163
Kaap de Goede Hoop, 20 oktober. De kosten van reparatie van het schip JOHANNA ELIZABETH (opm: bark, zie NRC 221063), kapt. Burhoven Junius, van Java naar Amsterdam, mede met schade in de Simonsbaai binnen, zullen GBP 1750 belopen. Het schip zal spoedig klaar zijn om de reis voort te zetten.
1864
DC 300164
Zeetijdingen.
Te Texel aangekomen, 28 Januari, JOHANNA ELIZABETH, N.kapt. Burhoven Junius, van Batavia.
NRC 190664
Advertentie. Voor passagiers en goederen. Te Amsterdam liggen in lading:
- Naar Decima en Kanagawa het nieuw gebouwd gekoperd brikschip ENGEL, groot 350 tonnen, kapt. J. Appel.
- Naar Batavia het gekoperd tweedeks campagne barkschip JOHANNA ELIZABETH, groot 800 tonnen, kapt. D. Duinker, vertrekt medio juli.
Op 13 juli 1864 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de JOHANNA ELIZABETH, aangevraagd door N.J. Keizer van Bulderen, Amsterdam, voor D. Duinker als kapitein.
JB 060864
Bevrachtingen der Nederlandsche Handel-Maatschappij op de 15e juni 1864:
Voor Amsterdam:
- HERMAN, ex-CHINA, kapt. Van Oosteroom, groot 193 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 4 februari 1860.
- JOHANNA ELIZABETH, ex-HERMAN, kapt. D. Duinker, groot 338 gemeten lasten, laatst voor de N.H.M. bevracht binnengekomen 21 mei 1861.
1865
NRC 050965
Advertentie. C.S. Oolgaardt, A.M. Balwé, J.F.L. Meijjes en W. Bakker Bzn, makelaars, zullen, als lasthebbende, van hun principalen, op maandag de 18e september 1865, des avonds ten 6 ure in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris T.H. Oldenboom presenteren te verkopen:
Een extra ordinair, wel bezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd JOHANNA ELIZABETH, gevoerd door kapt. D. Duinker.
Volgens Nederlandse meetbrief, lang 38 ellen, 60 duimen; wijd 7 ellen, 38 duimen; hol 5 ellen, 5 duimen; en alzo gemeten op 639 tonnen of 338 lasten.
En dat verder met al deszelfs rondhouten, opstaand en lopend want, ankers, touwen, zeilen en andere scheepsbehoeften, als breder bij de inventaris is vermeld.
Het voorzegde barkschip ligt aan de Werf Koning William, op de hoogte van de Kadijk.
Iemand nader onderricht begerende, spreke met bovengemelde makelaars of met de cargadoors Oolgaardt & Bruinier.
AH 200965
Publieke verkoping van schepen. Maandag 18 september in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ.
1. Barkschip JOHANNA ELIZABETH (geb. in 1855), kapt. Duinker. NLG 31.000. NLG 3.0000 (opm: daarmee NLG 34.000 in totaal; de nieuwe naam werd PASSAROEANG en kapitein F.W.A. Hollanders). - G.J. Boelen (opm: makelaar).
2. 1/50 Aandeel in het clipper-fregatschip ORANJE-NASSAU. NLG 1.080. NLG 200. - C.S. Oolgaardt.
1866
Op 26 januari 1866 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de PASSAROEANG, aangevraagd door Kuiper van Harpen & E. Sanders, Amsterdam, voor F. Hollanders als kapitein.
JB 070266
Veilingen van schepen.
Het schip MARINUS EN WILLEM, de 18e december te Amsterdam geveild, is voor NLG 48.300 het eigendom geworden van de reder H. Veder te Rotterdam en heet thans SUMATRA.
De onlangs geveilde schepen JOHANNA ELIZABETH en THEODORA MACHTILDA zijn thans genaamd de eerste PASSAROEANG en de laatste GEZINA MARIA (opm: GEESINA MARIA).
1867
NRC 280367
Amsterdam, 27 maart. Volgens brief van kapt. F. Hollanders, voerende het Nederlandse schip PASSAROEANG, van Batavia in Texel binnen, had hij van de 9e tot de 17e dezer zware stormen doorgestaan, waarbij het schip veel water maakte, zeilen, luiken, een gedeelte van de verschansingen, enz. verloren gingen en hij schade aan tuigage bekwam.
1868
NRC 100168
Rotterdam, 9 januari. Ten gevolge van de afschaffing van het sedert jaren in gebruik zijnde stelsel van beurtbevrachting van de Nederlandse Handel-Maatschappij voor de overvoer van producten van Java naar Nederland, heeft de maatschappij dezer dagen de rederijen uitgenodigd tot een inschrijving op de bekende condities ten vorige jare vastgesteld en waarvan indertijd is melding gemaakt. Gisteren had alsnu ten kantore van de directie in het openbaar de opening van de ingekomen inschrijvingsbiljetten plaats en wel met het navolgende resultaat:
Ingeschreven zijn de navolgende schepen: GOEDE VERWACHTING, van Amsterdam, 396 last, naar Amsterdam NLG 94,79; HELENA HENRIETTE, van Amsterdam, 243 last, naar Amsterdam NLG 109,50; NEDERLAND EN ORANJE, van Amsterdam, 319 last, naar Amsterdam NLG 93, naar Rotterdam NLG 94; CONSTANCE, van Amsterdam, 381 last, naar Amsterdam NLG 120; CELEBES, van Amsterdam, 250 last, naar Amsterdam NLG 110; MARIA ELISE, van Amsterdam 398 last, naar Amsterdam NLG 100; GALILEÏ, van Amsterdam, 392 last, naar Amsterdam NLG 104,43, naar Rotterdam NLG 104,43, naar Dordrecht NLG 109,43; MENTOR, van Amsterdam, 294 last, naar Amsterdam NLG 104,43, naar Rotterdam NLG 104,43, naar Dordrecht NLG 109,43; PETRONELLA, van Amsterdam, 295 last, naar Amsterdam NLG 109; CHRISTINE, van Amsterdam, 250 last, naar Amsterdam NLG 109; WIJK AAN ZEE, van Amsterdam, 385 last, naar Amsterdam NLG 105; PASSAROEANG, van Amsterdam, 325 last, naar Amsterdam NLG 99;
NRC 130268
Rotterdam, 12 februari. Ter overvoer van producten van Java naar Nederland, zijn gisteren bij de Nederlandsche Handel-Maatschappij aangeboden de volgende 49 schepen: CORNELIA van Amsterdam (440 lasten) vracht naar Amsterdam NLG 94,49, Rotterdam 95,49, Dordrecht NLG 98,-, Schiedam NLG 98,-; SENIOR van Amsterdam (311 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 89,-; WIJK AAN ZEE van Amsterdam (385 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-; PASSAROEANG van Amsterdam (325 lasten), vracht naar Amsterdam NLG 98,-;
DC 100368
Batavia, 14 februari. Vertrokken schepen: AUSTRALIË, kapt. …. (opm: D.B. Jochems); BALTIMORE, kapt. Brakke; CONSTANCE, kapt. Schroot; DOELWIJK, kapt. Hoefman; GEZINA MARIE, kapt. Rolff; LICHTSTRAAL, kapt. Wierikx; SAMARANG (ex EUTERPE), kapt. De Groot; PASSAROEANG, kapt. F. Hollanders, naar Australië; JOHANNA EN WILLEM, kapt. Wier.
NRC 060968
Batavia, 27 juli. Al de heden aan de Factorij bij inschrijving aangeboden schepen zijn aangenomen als volgt:
Voor Amsterdam: PASSAROEANG NLG 92,87, EENSGEZINDHEID NLG 91,25, MARIE VERONICA NLG 92,50; JOHANNES MARTINUS NLG 93,99; COPERNICUS NLG 97,88.
Voor Rotterdam: HOEK VAN HOLLAND NLG 92,88, HELENA EN ANNA NLG 91,97, JOHANNA MARIA NLG 91,72.
1869
NRC 240369
Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 22 maart:
- 1/16 Aandeel in het barkschip PETRONELLA, NLG 370; in slag NLG 400, G.J. Boelen.
- 1/16 Aandeel in het barkschip CHRISTINA, NLG 260; in slag NLG 250, C.S. Oolgaardt.
- 1/32 Aandeel in het barkschip PASSAROEANG, NLG 500; in slag NLG 400, G.J. Boelen
(opm: opbod + afslag maakt koopprijs van NLG 900 voor dit aandeel; Boelen was een makelaar).
Op 8 juni 1869 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de PASSAROEANG, aangevraagd door Kuiper van Harpen & E. Sanders, Amsterdam, voor F. Hollanders als kapitein.
Op 2 oktober 1869 werd nieuwe zeebrief verstrekt voor de PASSAROEANG, aangevraagd door E. Sanders, Amsterdam, voor F. Hollanders als kapitein. Kennelijk vond hier een gedeeltelijke wisseling van eigendom plaats, waarna E. Sanders alleen het boekhouderschap vervulde.
1870
NRC 030470
Batavia, 22 februari. Vrachten. Nederlandse schepen. De PASSAROEANG accepteerde GBP 17.6 voor suiker in krandjangs naar Melbourne. De WATERLOO sloot af tot NLG 60 voor suiker en koffie en NLG 75 voor indigo van Samarang naar Amsterdam.
NRC 070470
Rotterdam, 7 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende schepen: STAD DOCKUM, 206 last, naar Amsterdam NLG 87.78; NICOLAAS WITSEN, 352 last, naar Amsterdam NLG 82.97; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 84.40; DEN ELSHOUT, 332 last, naar Amsterdam NLG 82.40; IDA GEERTRUIDA, 246 last, naar Amsterdam NLG 82.89; HOLLANDS TROUW, 387 last naar Amsterdam, NLG 82.40; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 87.40; naar Rotterdam NLG 92; ARIA EN BETSY, 391 last, naar Amsterdam NLG 83.40; naar Rotterdam NLG 88.40; CORNELIA ADOLPHINA, 398 last naar Amsterdam NLG 82.90; JACOB ROGGEVEEN, 377 last, naar Amsterdam NLG 82.97; CORNELIS, 249 last, naar Amsterdam NLG 82.50; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam, NLG 81.50;
NRC 251170
Batavia, 13 oktober. Vrachten. Sedert ons laatst bericht werden de volgende Nederlandse schepen bevracht :
Naar Amsterdam: PASSAROEANG 615 ton, NLG 75 rijst van Indramayoe. JOHANNA EN WILLEM, 442 ton, NLG 75 suiker van Passaroeang. AUGUSTE, 598 ton, NLG 70 suiker van Soerabaija.
1871
NRC 130771
Rotterdam, 12 juli. Plaats gehad hebbende inschrijving van schepen, ter bevrachting retour van Java aangeboden aan de Nederlandsche Handel- Maatschappij.
JAN PIETERSZOON KOEN, 398 last, naar Amsterdam NLG 74,98, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 76; OCEAAN, 486 last, naar Amsterdam NLG 77,94, naar Rotterdam en Dordrecht NLG 82; ANNA EN SOPHIA, 382 last, naar Amsterdam NLG 78,40; ARIA EN BETSY 391 last, naar Amsterdam NLG 78,40; MENTOR, 296 last, naar Amsterdam NLG 76,68; GALILEI, 392 last, naar Amsterdam NLG 77,68; VICE ADMIRAAL MAY, 399 last, naar Amsterdam NLG 80,88; H. W. M., 473 last, naar Amsterdam NLG 74,67; JAVA, 683 last, naar Amsterdam NLG 73,90; PASSAROEANG, 325 last, naar Amsterdam NLG 78,90;
Op 2 oktober 1871 werd een nieuwe zeebrief verstrekt voor de PASSAROEANG, aangevraagd door E. Sanders, Amsterdam, voor F. Hollanders als kapitein. Deze werd op 23 april 1873 geroyeerd wegens ‘vreemde eigendom’. De bark was namelijk naar Hudiksvall in Zweden verkocht.
1872
NRC 010472
Batavia, 22 februari. Vrachten. In de stand der vrachten is geen verandering gekomen, schepen zijn ruim aangeboden maar weinig gevraagd. De Nederlandse schepen INDIA en MARIA werden opgenomen om te Rangoon naar het Kanaal en Engeland te laden en worden dergelijke charters nog aangeboden. De volgende afsluitingen hadden plaats: Nederlandse ARGO naar Rotterdam NLG 70,- voor suiker, in de Oosthoek en koffie te Samarang, NLG 95,- voor kapok; Nederlandse HENDRIKA naar idem NLG 70,- voor suiker, NLG 55,- voor tabak, in de oosthoek te laden; Nederlandse ALBLASSERWAARD naar het Kanaal GBP 3.12/6, indien naar U.K. GBP 3.17/6 indien naar het continent voor suiker, Pekalongan en in de Oosthoek te laden; Nederlandse ADRIANA PETRONELLA, naar het Kanaal, GBP 3.15 stroopsuiker, in de Oosthoek te laden; Nederlandse INDIA, naar het Kanaal GBP 3.12/6 rijst, GBP 4.2/6 cutch, GBP 4.15 katoen, te Rangoon te laden; Nederlandse MARIA, naar Engeland, GBP 3.12/6 rijst, GBP 4.5 cutch te Rangoon te laden.
Onbevrachte Nederlandse schepen, hier en op de kust: PETRONELLA, GRONDWET, KOSMOPOLIET I, SINGAPORE, ALETTA AUGUSTA, VIER GEBROEDERS, MARIA SARAH, PROF VAN DER BOON MESCH, MINA, MARIA ADOLPHINA, PAULINE CONSTANCE ELEONORE, ALCYONE, PASSAROEANG, NOACH I, NIEUWLAND, NEDERLAND, ELECTRA en JOHANNA MARIA.
Diversen. Nederlandse BILDERDIJK en RIO DE LA PLATA doen kustreizen.
NRC 230472
Batavia, 16 maart. Vrachten. voor Nederlandse schepen: PROF. VAN DER BOON MESCH, naar het Kanaal, GBP 3.12 voor stroopsuiker, in de Oosthoek te laden. MARIA SARAH, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, binnen de Baar $ 0,60 per pikol, buiten de Baar $ 0,55 per pikol. HUYDECOPER, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong à $ 0,55 per pikol. PASSAROEANG, naar Bangkok, laadt rijst voor Hongkong, buiten de Baar $ 0,50 per pikol.
NRC 060672
Veiling van schepen in de Brakke Grond in de Nes te Amsterdam op dinsdag 4 juni:
- 2/30e parten in het barkschip SINGAPORE: NLG 900, in slag NLG 100, opgehouden.
- 1/40e part in het barkschip FRIESLAND: NLG 550, in slag NLG 200. Koper A.M. Balwé.
- 1/16e aandeel in het barkschip CHRISTINA: NLG 430, in slag NLG 100. Koper C.S. Oolgaardt
- 1/16e dito als boven: NLG 520, in slag NLG 20. Koper P. Reineke.
- 1/16 dito als boven: NLG 560, in slag NLG 100. Koper G.J. Boelen.
- 1/64e dito in het fregatschip JOHANNES: NLG 1.000, in slag NLG 200. Koper G.J. Boelen.
- 1/64e dito als boven: NLG 1.050, in slag NLG 50. Koper P. Reineke.
- 1/32e dito in het fregatschip JAVA: NLG 1.240, in slag NLG 300. Koper D. Heydeman Jr.
- 1/32e dito als boven: NLG 1.340, in slag NLG 200. Koper G.J. Boelen.
- 1/32 dito in het barkschip PASSAROEANG: NLG 510, in slag 90. Koper G.J. Boelen.
NRC 191072
Batavia, 11 september. Vrachten. Bijna al de sedert ons vorig bericht aangekomen schepen werden opgenomen, gedeeltelijk tot iets lagere koersen dan laatst genoteerd werd en thans is de stemming voor vrachten wel enigszins flauwer, hoewel er nog veel product ter verscheping is. De volgende afsluitingen van Nederlandse schepen hadden plaats: SOERABAIJA PACKET, naar Amsterdam NLG 100 voor suiker, NLG 80 voor tabak, in de Oosthoek te laden; COPERNICUS, naar Rotterdam NLG 97,50 voor suiker NLG 90 voor koffie, Passaroeang te laden; ÆGIDIA EN PAULINE, naar Schiedam NLG 90 voor koffie, Passaroeang te laden; NANCY, naar New York GBP 4.5, Batavia en Probolingo te laden; GENERAAL DE STUERS, naar Rotterdam NLG 100 voor suiker, NLG 90 voor koffie, op de kust te laden; PASSAROEANG, naar Amsterdam NLG 90 voor suiker, NLG 70 voor tabak, in de Oosthoek te laden;
1873
NRC 010373
Amsterdam, 28 februari. De gezagvoerders van de schepen PASSAROEANG en ADA, van Batavia in Texel binnen, rapporteren in de laatste tijd zware stormen te hebben doorgestaan.
NRC 090473
Advertentie. G.J. Boelen, makelaar, zal op dinsdag 22 april, des avonds na zes uur, te Amsterdam in De Brakke Grond, in de Nes, ten overstaan van de notarissen Van der Moolen & Klinkhamer, aan de meestbiedende of hoogstmijnende presenteren te verkopen het gekoperd en kopervast barkschip PASSAROEANG, gevoerd door kapt. F.W.A. Hollanders. Volgens Nederlandse meetbrief lang 38,70 meters, wijd 7,15 meters, hol 5 meters en alzo gemeten op 615 tonnen of 325 lasten. Het schip ligt aan de werf Concordia, in de Oosterburger Voorstraat.
Breder bij inventaris omschreven en nadere informatiën bij bovengenoemde makelaar of de cargadoors De Vries & Co., IJgracht U 32, Amsterdam. (opm: zie NRC 190473)
NRC 190473
Advertentie. De veiling van het schip PASSAROEANG, kapt. F. Hollanders, op de 22e dezer, zal niet plaats vinden, zijnde het schip uit de hand verkocht. (opm: zie NRC 090473; kopers werden de gebroeders A.E. en F.A.B. Seigneul in Hudiksvall, Zweden; de naam PASSAROEANG bleef tot 1882 behouden, waarna de bark als ST. OLOF tot 1893 onder Russische vlag heeft gevaren, zie AT 011293.)
Het schip KANDANGHAUER is uit de hand te koop en te bevragen bij de cargadoors De Vries & Co, IJgracht U 32, Amsterdam.
1893
AT 011293
Londen, 23 november. (uit Hufvudstadsbladet) Vandaag is de bemanning van het schip ST. OLOF naar de thuishaven Mariehamn (opm: Finland maar in die jaren varend onder Russische vlag) afgereisd, nadat hun schip op Long Sand nabij de monding van de Theems was vergaan. Kapt. E.V. Jansson, die naar de traditie van de zeevarenden als laatste zijn schip had verlaten, kon slechts met grote moeite worden gered. Hij moest van het wrak springen en verdween bijna in de diepte.
(opm: deze voormalige Nederlandse bark HERMAN, bouwjaar 1855, was, onderweg van Helsinki naar Dieppe, op 13 november gezonken, waarna de bemanning in Harwich aan land was gebracht; in 1861 kreeg het schip de naam JOHANNA ELIZABETH, in 1866 PASSAROEANG, in 1873 volgde met behoud van naam verkoop naar Zweden, thuishaven Hudiksvall, en in 1882 kreeg de bark haar laatste naam ST. OLAF)