Inloggen
GEZIENA - ID 9956


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1838-04-28 / 1868-11-05 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1838
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Kof
Masten: Two masts
Material Hull: wood, oak
Dekken: 1
Construction Data

 

 

Fokke (ook Fokko) Ubels van der Werff. 
Geboren in 1794
Aanvankelijk scheepsbouwknecht te Hoogezand en Delfzijl - later zelfstandig scheepsbouwer.
Had de scheepswerf "Het Hoofd", buiten het Klein Poortje te Groningen.

Overleden op 28-01-1870 te Groningen, oud 76 jaar.

Gehuwd op 15-05-1825 met Maria Harmannus Keizer. (1803 - 1826)
Gehuwd op 29-01-1829 met Anna Maria Elisabeth Werner (1796 - 1874)


Zoon 1e huw. = Ubertus van der Werff - geb. te Delfzijl op 14-04-1826 - overl. 1865.
Dochter 2e huw. = Margaretha Michalina v.d. Werff - geb. te Groningen 28-11-1829 - overl. 1869.
Zoon 2e huw. = Michael van der Werff (1831 - 1834)
Zoon 2e huw. = Johannes van der Werff ( 1834 - 1913)

 

Zoon van Ubel Ottes van der Werff (1765 - 1823)
Kleinzoon van Fokke Ubels van der Werff (1736 - 18

 

Scheepsbouwer: Fokke (ook Fokko) Ubels van der Werff - scheepswerf het Hoofd, buiten het Klein Poortje, Groningen, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1838-00-00
Delivery Date: 1838-04-21
Technical Data

Gross Tonnage: 38.00 lasts
Gross Tonnage 2: 72.00 tons (oude meting)
 
Length 1: 21.38 Meters Registered
Beam: 4.13 Meters Registered
Depth: 1.85 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1838
Datum agenda: 1838-04-28
Register nr: 18380253
Scheepsnaam: GEZIENA
Type: Kof
Lasten: 38
Gebouwd in provincie: Groningen
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Rozema, H.
Plaats: Groningen
Kapitein op moment van verzoek: Rozema, H.
Opmerkingen: Eerste zeebrief

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1838-04-21 GEZIENA
Manager: Hindrik Rozema, Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Hindrik Rozema, Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands

Date/Name Ship 1848-03-13 MARIA LOUISA
Manager: Jan Hemmes Leeuw, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Hemmes Leeuw, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1852-03-05 GRIETJE HUISMAN
Manager: Jan Janz Mooi, Farmsum, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Janz Mooi, Farmsum, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Farmsum / Netherlands

Date/Name Ship 1857-02-19 GRIETJE HUISMAN
Manager: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Minne Egberts Kuipers, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Date/Name Ship 1866-02-10 DE HOOP
Manager: Jan Harmannus Boompaal, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Jan Harmannus Boompaal, Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Op 25 jan. 1848 verkoopt Geert Joostens Bodewes, scheepsbouwer te Martenshoek, dit schip voor f. 1.600,-- aan Boelo Drewes Romeling, zonder beroep, Allegondus Weits, postdirecteur, beide wonende te Delfzijl, Haijeng Karssens Smaal, aannemer, wonende te Farmsum, en Jan Hemmes Leeuw, scheepskapitein, wonende te Delfzijl; zij wijzigen de scheepsnaam in: Maria Louiza.

Ship Events Data

1838-04-09: Meetbrief No. 31, Groningen, 9 april 1838
1868-11-05: Final Fate:
12 november 1868
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Björring, 5 november. Van het kofschip de HOOP, kapt. Boompaal, van Dantzig naar Delfzijl bestemd, bij Rödhus gestrand (opm: zie NRC 071168), is de equipage door de reddingsboot gered. Het schip heeft de bezaansmast verloren en was reeds 10 dagen lek geweest. Men koestert de hoop, dat de lading gered zal kunnen worden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Hindrik Rosema werd gedoopt op 30 augustus 1807 in de Nieuwe Kerk te Groningen als zoon van (de broodbakker) Hindrik Rosema en Sjabodina Heebers (de Boer).

Hindrik Rosema trouwde te Groningen op 15 maart 1838 als schipper met Trijntje de Boer gedoopt op 29 maart 1810 te Groningen en geboren in de Nieuwe Ebbingestraat als dochter van (de koekebakker) Wiert Hindrik de Boer en Jacoba Mijzebroek. Trijntje overleed op 23 december 1879 te Groningen, 69 jaar, weduwe.

Hindrik overleed op 19 juli 1862 te Stettin.

 

Blijkens een verkoop akte van de galjoot “Catharina” te Groningen op 24 juli 1863 wordt als voormalige eigenaar/kapitein genoemd Hendrik Rozema, die op 19 juli 1862 te Stettin is overleden. De verkoop geschiedde door zijn weduwe Trientje de Boer. Tijdens de verkoop lag het schip in de Wijnhaven te Rotterdam.

Gegevens Marhisdata

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.Rozema was met vlagnummer R61 in de periode 1845 t/m 1862 efectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058

 

H.Rozema was effectief lid van het Groninger zeemanscollege `De Groninger Eendracht` met vlagnummer 49 in de periode 1838 t-m 1842 en van 1846 t-m 1862.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In het Jaarverslag 1862 van het College te Rotterdam (Maritiem Museum, Rotterdam) staat vermeld dat hij in dat jaar. dus 1862, is overleden058.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 02 maart 1852 wordt melding gemaakt van een brief van de burgemeester van Den Helder, die refereert aan de redding van de equipage van de “Gezina Jantina” onder kapitein H.Rozema door Cornelis Dito c.s. De Vergadering besluit een bus te plaatsen waarin giften kunnen worden gedeponeerd voor een geschenk.Op 23 maart 1852 wordt melding gemaakt van een bedrag van f 10,50. Op 22 juni1 1852 is er een bericht van de burgemeester van Den Helder, dat hij met dank een zilveren tabaksdoos aan Cornelis Dito heeft uitgereikt023.

 

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 januari 1852 wordt de vraag gesteld of er niets moeten worden gedaan “ter erkenning van het moedige en zelfopofferend gedrag van Jan Dito bij de redding van een deel der Equipagie van het schip Gesina Jantina gevoerd door kapitein Roosema.”. Het Bestuur besluit inlichtingen in te winnen bij de gemeente Den Helder. In de vergadering dd 26 februari 1852 wordt op grond van de informatie uit Den Helder een bus geplaatst. In volgende vergaderingen is sprake van de inzameling van een bedrag waaruit een zilveren tabaksdoor kon worden bekostigd.042.

 

In een buitengewone vergadering van het Groninger zeemanscollege “De Groninger Eendragt” op 23 december 1840 werden kapiteins die vanwege het hoge kasgeld zich niet als gewoon lid wilden laten inschrijven de gelegenheid geboden als buitengewoon zeevarend lid toe te treden. “Die mogelijkheid – via een op 20 februari van hetzelfde jaar genomen besluit tot stand gekomen – werd door 16 kapiteins aangegrepen”, waaronder H.Rozema op de “Geziena”.101.

 

De schepen van de kapitein

In de Jaarverslagen van het College staat H.Rozema met vlagnummer R61 als gezagvoerder in de ledenlijsten vermeld van058:

*   1849                      van de kof “Geziena”                          40 last            reederij niet genoemd

*   1851                      van de kof “Geziena Jantina”           70 last            reederij niet genoemd

*   1855                      van de schoener “Jacob van Cleef    80 last            P.H.Reiger te Groningen

*   1858                     geen schip genoemd

*   1859                      van de galjoot “Catharina”                54 last            Wijnen & Barends te Groningen

 

Bouma025 vermeldt H.Rozema als gezagvoerder gedurende:

*   1840 t/m 1849 van de kof “Geziena”, gebouwd in 1838 te Groningen, 73 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip werd 4 maal te Harlingen geregistreerd;

*   1849 t/m 1852 van de “Geziena Jantina”, geen type vermeld; gebouwd in 1848 te Groningen, 87 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen. Het schip is, gaande met koolzaad van Rouaan naar Amsterdam, bij Kijkduin gezonken;

*   1853 t/m 1857 van de 2/mSch “Jacob van Cleef”, gebouwd in 1852 te Groningen, 117 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Groningen;

*   1859 t/m 1863 van de kof “Catharina”, gebouwd in 1859 te Veendam, 105 ton o.m., varend voor Wynne & Barends te Groningen. Het schip werd in 1864 herdoopt in “Secundus”;

*   1864 t/m 1865 van de kof “Secundus” ex Catharina, gebouwd in 1859 te Veendam, 105 ton o.m., varend voor Wijnne & Barends te Groningen.

 

In ledenlijsten van “De Groninger Eendracht” vermeld in de Amsterdamsche Almanak voor Koophandel en Zeevaart van 1842 en 1846, 1847 en 1849 staat H.Rozema vermeld als gezagvoerder met vlagnummer 49 van de Geziena.

In de jaargangen 1859 t/m 1852 van de Geziena Jantina en in die van 1853 t/m 1855 vande Jacob van Cleeff.

 

Overige bijzonderheden

In Roeiredders aan het Marsdiep 1824-1923094 staat in de biografie van Cornelis Dito 1830-1886) (p 21-27) de volgende tekst:

“Hedenmorgen omstreeks 4 ure, is in de nabijheid van Huisduinen, eene kof gestrand, geladen met raapzaad. Na drie vruchteloze pogingen met de reddingboot, waarbij de kabel dadelijk afsprong en een gat in de boot werd geslagen, toen ze op zij van de kof gereed lag om de bemanning te laten overstappen, is het den sloeperlieden eindelijk met levensgevaar mogen gelukken de equipage door middel van eene lijn, welke door C.Dito zwemmende aan boord werd gebragt, te redden. Men hoopt dat het vaartuig nog behouden zal blijven, hoewel het zwaar werkt. Aldus het Weekblad van den Helder en het Nieuwediep, de (sinds 1842) eenmaal per week verschijnende Helderse krant van 12 januari 1852. … Dat het schip als verloren werd beschouwd blijkt uit een advertentie in dezelfde krant van twee weken later (26 januari 1852): Publieke verkoping aan Den Helder om contant geld, op Donderdag den 29 Januari des namiddags ter 1 ure, in het lokaal Tivoli, van de HOL of CASCO genaamd ‘Gezina Jantina’, gevoerd geweest bij kapitein H.Rozema, zodanig als het in ’t strand nabij Kijkduin is zittende.”

Cornelis Dito kreeg later van ZM de Koning een gratificatie van f 100,-. Ook Zeemanshoop schonk aandacht aan de redding door in februari 1852 een bus in de Collegekamer te plaatsen, voor het ontvange van giften. “Ruim een maand later (30 maart 1852) bericht de secretaris van Zeemanshoop dat er slechts tien gulden is ingezameld. Besloten wordt een zilveren tabaksdoos met ‘toepasselijke inscriptie’ te laten maken.” Ook ontving hij een zilveren medaille van de Noord- en Zuid-Hollandse reddingsmaatschappij. En tenslotte werd een gedicht over de redding gemaakt door Jacob Karsman, “particulier en beoefenaar der dichtkunst te Antwerpen.”

 

 

Datum vanaf: 1838
Kapitein: Rozema, Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Hemmes werd geboren 28 juli 1816 te Groningen als zoon van Hemme Jans Leeuw en Gubina Heikens.

Hij trouwde op 28 juni 1849 te ’t Zand als schipper met Anje Groothuis, geboren te Leermens als dochter van Willem Jacob Groothuis en Antje Klaassens Boukuma. Zij overleed te Woltersum, gem. Ten Boer op 24 februari 1900, 74 jaar

Jan overleed te Gdansk in Polen op 24 april 1868, 52 jaar.allegroningers

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan Hemmes Leeuw was effectief lid van het zeemanscollege de “Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 73 in de periode 1849 t/m 1868

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Vertrek en terugkomst van schepen in Amsterdam093:

J.H.Leeuw                                             Antje                22 juli 1863                                          10 oktober 1863

 

Bouma025 vermeldt J.H.Leeuw als gezagvoerder gedurende:

*    1849 t/m 1857 van de kof “Marie Louise”, gebouwd in 1838 te Groningen, 73 ton o.m., varend voor D.Romeling te Delfzijl. Het schip voer in 1858 voor B.Romeling te Delfzijl en was herdoopt in “Grietje Huisman”;

*    1854 t/m 1858 van de galjoot “Cornelia”, gebouwd in 1852 te Hoogezand, 130 ton o.m., varend voor W.J.Steenhuis te Appingedam;

*    1862 t/m 1864 van de 2/sch. “Antje” ex Cornelis, ex Proef, ex Corneliszoon, gebouwd in 1852 te Nieuwendam, 130 ton o.m., varend voor D.Sissingh te Delfzijl;

*    1865 t/m 1868 op hetzelfde schip en varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl.

 

Monsterrol uit het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1845-9, 12 april 1845, kof “Seilina Titia”, schipper Harmannsu Jans Schreuder, 32 jaar uit Farmsum. Voorts  stuurman Jan He.s Leeuw, 28 jaar uit Termunterzijl, kok, matroos en een lichtmatroos;

Monsterrol 1847, 01 maart 1847, smak “Alida Gezina”, kapitein Gerhardus van der Werff, 34 jaar geen woonplaats vermeld. Voorts stuurman Jan Hemmes Leeuw, 30 jaar uit Termunterzijl en een kok;

Monsterrol 1849-10, 24 februari 1849, koftjalk “Maria Louisa”, schipper Jan Hemmes Leeuw, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Sytzes Wortel, 27 jaar uit Delfzijl en een kok;

Monsterrol 1849-12, 27 februari 1849, geen scheepsnaam vermeld, kapitein Jan Hammes Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1854-52, 03 oktober 1854, schoener “Concordia” (is dit goed, of moet het Cornelia zijn?­), kapitein J.H.Leeuw, geen leeftijd vermeld uit Appingedam. Voorts stuurman B.S.Pieterssen, 24 jaar uit Delfzijl, matroos, lichtmatroos en 3 niet met rang aangeduide bemanningsleden;

Monsterrol 1864-6, 25 februari 1864, schoener “Antje”, kapitein Jan Hemmes Leeuw, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Bareld F.Guttinger, 24 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1867-9, 20 februari 1867, schoener “Antje”, kapitein Jan H.Leeuw, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Oosterveld, 33 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

 

In de 7 monsterrollen uit Delfzijl wordt Jan Hemmes ook vermeld als Jan He.s, Jan Hammes, Jan H. en met de initialen J.H.. Als woonplaats wordt aanvankelijk Termuntezijl vermeld en Delfzijl in zijn periode als kapitein.

Het overzicht van de monsterrollen luidt:

*    1845                       stuurman op de kof “Seilina Titia”, kapt. Harmannus J.Schreuder                    28 jaar

*    1847                       stuurman op de smak “Alida Gezina”, kapt. Gerhardus van der Werff             30 jaar

*    1849                       kapitein op de koftjalk “Maria Louisa”                                                                  32 jaar

*    1854                       kapitein op de schoener/galjoot “Cornelia”                                                           geen leeftijd

*    1864-1867            kapitein op de schoener “Antje”                                                                              47-50 jaar

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1849
Kapitein: Leeuw, Jan Hemmes

Familiegegevens en opleiding

Jan Mooi werd geboren te Nieuweschans op 01 maart 1828 als zoon van de zeeman Jan Engels Mooi en Wubke Hindriks Houteboom. Hij was een broer van de kapiteins en mede-collegeleden Hindrik en Georg Lodewijk Bok Mooi.

Jan  trouwde (als Jans Mooi) te Delfzijl op 16 april 1851 als stuurman met Anna Hindriks Poort, geboren op 08 mei 1828 te Weiwerd /Delfzijl als dochter van de bakker Hindrik Kornelis Poort en Bouke Jans Bouwman. Anna hertrouwde op 09 november 1865 te Appingedam met de goudsmit Kornelis Theodorus Cleveringa. Anna Hindriks overleed te Farmsum/Delfzijl op 23 juli 1908, 80 jaar.

Provinciale Groninger Courant 02 juli 1861

Advertentie. Na enige tijd tussen vrees en hoop te hebben verkeerd, heb ik eindelijk het voor mij en mijne drie kinderen zo treurige besluit moeten komen, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, kapitein J.J. Mooi, in de ouderdom van 33 jaren, waarvan ik ruim 10 jaren met hem in de genoegelijke echt mocht verenigd zijn, met het kofschip, genaamd de ONDERNEMING, in de maand december van het vorig jaar van Newcastle vertrokken en bestemd naar Bremerhaven, zijn jeugdig leven met dat der gehele bemanning in de golven heeft moeten eindigen. Diep bedroefd, geef ik van dit voor mij zo smartelijk verlies kennis aan familie, vrienden en bekenden.

Farmsum, 1 juli 1861                                        A.H. Poort, wed. J.J. Mooi

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1864

Dagvaarding: Ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam, wordt gedagvaard Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum:

  • aangezien eiseresse 16 april 1851 is gehuwd met de gedaagde;
  • aangezien gedaagde zonder volmacht in het waarnemen zijner zaken of belangen enz. in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken;
  • aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseres heeft kennis gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
  • aangezien na deze tijding, noch van het schip, noch van de bemanning immer enig bericht is ingekomen, zodat het aan geen twijfel onderhevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.
  • aangezien de eiseres er belang bij heeft, dat thans door de rechtbank wordt verklaard, dat er rechtsvermoeden bestaat van gedaagdes overlijden;

(van zijn bestaan te doen blijken, enz.( bekort)

Provinciale Groninger Courant 16 juni 1864

Advertentie. Dagvaarding voor Jan Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum, thans zonder bekende woonplaats, ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam.

  • Aangezien eiseresse op 16 april 1851 in de gemeente Delfzijl is gehuwd met de gedaagde.
  • Aangezien gedaagde in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken.
  • Aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseresse te kennen heeft gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
  • Aangezien na deze tijding noch van het schip, noch van de bemanning enig bericht weder is ingekomen, zodat het aan geen twijfel ondehevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.

(opm: sterk bekort)

 

Burgerlijke Stand akten in de provincie Groningen vermelden Jan Mooi als stuurman in 1851, als scheepskapitein in 1852.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.J.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” uit Delfzijl met vlagnummer 97 in de periode 1856 t/m 1861

 

Jans J.Mooi was effectief lid van het zeemanscollege “Trouw” uit Oude Pekela met vlagnummer 80 in de periode 1854 t/m 1867.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.J.Mooi als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1857 van de kof “Grietje Huisman” ex Marie Louise, gebouwd in 1838 te Groningen, 72 ton o.m., varend voor B.Romeling te Farmsum;

Bouma vermeldt geen kof “Marie Louise”, die in 1838 werd gebouwd dus wellicht is voorgaande melding onjuist.

*    1854 t/m 1859 van de kof “Grietje Huisman”, gebouwd in 1832, bouwlocatie niet vermeld, 106 ton o.m., varend voor G.H.Addens te Winschoterzijl;

*    1859 t/m 1861 van de kof “Onderneming”, gebouwd in 1834 te Hoogezand, 75 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Farmsum;. Het schip werd in 1861 vermoedelijk vermist op de Noordzee.

 

In de AAKZ van 1855 wordt Jans J.Mooi met vlagnummer 80 van het college “Trouw” verneld als gezagvoerder van  het schip “Grietje Huisman”).

 

De collectie monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen vermeldt:

06 maart 1843, schip “Tiessina”, kapitein Pieke Engels Mooi, koksmaat Jans J,Mooi, 15 jaar uit Oude Pekela.

18 maart 1846, geen schip genoemd, schipper Engel Jans Mooi, kok Jannes Jans Mooi, 18 jaar uit Oude Pekela.

17 februari 1849, schip “Vriendschap”, kapitein Jan H.Sterenborg¸ matroosJans Mooi uit Oude Pekela.

19 februari 1850, schip “Vriendschap”, kapitein Harmannus J.Sterenborg, stuurman Jans Mooi uit Oude Pekela.

07 maart 1851, kof “Winschoterzij;”, kapitein Hindrik Jans Mooi, stuurman Jans Mooi, 23 jaar uit Oude Pekela.

09 maart 1852, kof “Grietje Huisman”, kapitein Jans Jan Mooi, 34 jaar uit Farmsum.

29 oktober 1852, kof “Geertje Huisman”, kapitein Jan Jans Mooi.

29 maart 1855, kof “Grietje Huisman”, kapitein Jans Jan Mooi uit Farmsum

20 oktober 1855, kof “Grietje Huisman” ,kapitein Jans Jan Mooi uit Farmsum

07 maart 1856, kof “Geertje Huisman”, kapitein Jan Jans Mooi uit Oude Pekela,

14 maart 1857, kof “Onderneming”, kapitein Jan Jans Mooi, 28 jaar uit Farmsum.

27 maart 1858, kof “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, 30 jaar uit Farmsum.

01 maart 1859, “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, 31 jaar uit Farmsum.

12 maart 1860, “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, 32  jaar uit Farmsum.

19 april 1860, “Onderneming”, kapitein Jans J.Mooi, uit Farmsum.

 

In 15 monsterrollen wordt gesproken van Jannes Jan; Jan Jans; Jans Jans en Jans J. Mooi. Als woonplaats is in zijn subalterne periode Oude Pekela genoemd en in zijn periode als gezagvoerder Farmsum.

Het overzicht van de monsterrollen is:

*      1846                     kok op een niet met naam vermeld vaartuig; kapitein Engel Jans Mooi            18 jaar

*      1849                     matroos op de “Vriendschap”, kapitein Jan H.Sterenborg

*      1850                     stuurman op de “Vriendschp”, kapitein Jan H.Sterenborg

*      1851                     stuurman op de kof “Winschoterzijl”, kapitein Hindrik Jans Mooi                    23 jaar

*      1852-1856          kapitein op de kof “Grietje Huisman”                                                                    24-28 jaar

*      1856-1860          kapitein op de kof “Onderneming”                                                                         28-32 jaar

 

Krantenberichten

NRC 01 december 1855114

Christiansand, 15 november. De Nederlandse kof GRIETJE HUISMAN, kapt. J.J. Mooij, gepasseerde dinsdag onze haven verlatende, had het ongeluk op Dydingsholmen, aan de grond te geraken. Het schip kwam echter spoedig vlot en retourneerde om te repareren.

 

Provinciale Groninger Courant 02 juli 1861114

Advertentie. Na enige tijd tussen vrees en hoop te hebben verkeerd, heb ik eindelijk het voor mij en mijne drie kinderen zo treurige besluit moeten komen, dat mijn hartelijk geliefde echtgenoot, kapitein J.J. Mooi, in de ouderdom van 33 jaren, waarvan ik ruim 10 jaren met hem in de genoegelijke echt mocht verenigd zijn, met het kofschip, genaamd de ONDERNEMING, in de maand december van het vorig jaar van Newcastle vertrokken en bestemd naar Bremerhaven, zijn jeugdig leven met dat der gehele bemanning in de golven heeft moeten eindigen. Diep bedroefd, geef ik van dit voor mij zo smartelijk verlies kennis aan familie, vrienden en bekenden.

Farmsum, 1 juli 1861                                        A.H. Poort, wed. J.J. Mooi

 

Provinciale Groninger Courant 12 maart 1864114

Dagvaarding: Ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam, wordt gedagvaard Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum:

  • aangezien eiseresse 16 april 1851 is gehuwd met de gedaagde;
  • aangezien gedaagde zonder volmacht in het waarnemen zijner zaken of belangen enz. in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken;
  • aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseres heeft kennis gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
  • aangezien na deze tijding, noch van het schip, noch van de bemanning immer enig bericht is ingekomen, zodat het aan geen twijfel onderhevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.
  • aangezien de eiseres er belang bij heeft, dat thans door de rechtbank wordt verklaard, dat er rechtsvermoeden bestaat van gedaagdes overlijden;

(van zijn bestaan te doen blijken, enz.( bekort)

 

Provinciale Groninger Courant 16 juni 1864114

Advertentie. Dagvaarding voor Jan Jans Mooi, vroeger schipper te Farmsum, thans zonder bekende woonplaats, ten verzoeke van Anna Hindriks Poort, koopvrouw te Appingedam.

  • Aangezien eiseresse op 16 april 1851 in de gemeente Delfzijl is gehuwd met de gedaagde.
  • Aangezien gedaagde in de maand april 1860 de gemeenschappelijke woonplaats te Farmsum heeft verlaten en als kapitein, voerende het Nederlandse kofschip de ONDERNEMING, vanuit Delfzijl is in zee gestoken.
  • Aangezien hij op 14 december van dat jaar aan de eiseresse te kennen heeft gegeven, dat hij gereed lag om te vertrekken van Newcastle naar Bremerhaven.
  • Aangezien na deze tijding noch van het schip, noch van de bemanning enig bericht weder is ingekomen, zodat het aan geen twijfel ondehevig is of beide zijn op de voorgenomen reis naar Bremerhaven totaal verongelukt.

(opm: sterk bekort)

 

 

 

Datum vanaf: 1852
Kapitein: Mooi, Jan Janz

Familiegegevens en opleiding

Jan werd geboren te Uitwierda/Delfzijl op 14 juni 1839 als zoon van Harmannus Lammerts Boompaal en Grietje Jans de Wilde.

Hij trouwde op 21 december 1864 te Delfzijl met Egberdiena Kuipers, geboren te Delfzijl op 03 september 1836 als dochter van Egbert Louwes Kuipers en Grietje Mennes Gnodde. Zij overleed te Delfzijl op 12 september 1877. Hun zoon,  scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, verdronk samen met zijn vader bij Duinkerken. (Zie: Uittreksel scheepsverklaring hierna). De zoon Hillebrand Boompaal werd zeeloods te Delfzijl.(Geboren in 1876)

Jan is overleden op zee in de buurt van Duinkerken op 29 januari 1890.

Overlijdensregister Delfzijl 1890 / akte nummer 29a.

Uittreksel uit de scheepsverklaring wegens het Nederlandse schip JANTJE, gevoerd door Jan Boompaal, op een reis van Osterrissoer naar Cardiff, afgelegd op de 29e januari 1890 voor de Consul der Nederlanden te Duinkerken.

In het jaar 1890 zeilende in de Noordzee en het Engels Kanaal, heeft het schip in de nacht van de 28e op de 29e januari, herhaaldelijk gestoten en was het ten laatste vol water des morgens omstreeks half zes uur van laatstgemelde dag, toen wij het schip met een boot hebben verlaten ten noordoosten op enige afstand van Duinkerken, hebben wij in de onmiddelijke nabijheid van hetzelve gezien, dat het schip kenterde en ondersteboven kwam en het overig aan boord gebleven deel der bemanning van het schip daardoor omkwam en alzo overleden is, zijnde:

  1. a)     de gezagvoerder Jan Boompaal, oud vijftig jaren, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, geboren te Uitwierda, Weduwnaar van Egberdiena Kuipers, zoon van Harmannus Boompaal, overleden en van Grietje Jans de Wilde, zonder beroep, wonende te Uitwierda,
  2. b)     De eerste stuurman Hindrik Sijtzes Wortel, oud 68 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, geboren te Niezijl, echtgenoot van Gebbina Hemmes Leeuw, zoon van Sijtze Jans Wortel en Rijnje Hindriks van der Leest, beiden overleden.
  3. c)     De tweede stuurman Jacob Scherphuis, oud 20 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl en aldaar geboren, ongehuwde zoon van Egbert Scherphuis, van beroep koopman en Harmanna Dijk, zonder beroep, echtelieden wonende te Delfzijl.
  4. d)     De scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl en van Egberdiena Kuipers, overleden.
  5. e)     Enzovoorts.

Duinkerken de 29e januari 1890.                    Getekend,            J.L. Pekelder, bootsman

  1. de Meulen, matroos
  2. Betke, matroos
  3. Wijnholt, matroos
  4. de Vries, lichtmatroos

Voor extract conform, Delfzijl, 18 februari 1890,

Getekend,            J. Wijnholt, matroos

  1. Betke, matroos
  2. de Vries, lichtmatroos

Gezien en gelegaliseerd, de bovenstaande handtekeningen van J. Wijnholt, H. Betke en R. de Vries

Voormeld door ons Burgemeester, Waterschout in de gemeente Delfzijl,

De 18e februari 1890,

De Burgemeester / waterschout, J. Bosch.

Gezien voor legalisatie der handtekening van de heer J. Bosch, burgemeester en waterschout in de gemeente Delfzijl – ’s-Gravenhage, 25 februari 1890, voor de Minister van Marine,

De Secretaris Generaal, getekend, J.C.H. van der Wijk.

Voor gelijkluidend afschrift aan het oorspronkelijk stuk, dat heden ontvangen is bij missive van Zijne Exellentie de Minister van Marine van de 25e dezer maand, nummer zeventien, letter E.

 

Delfzijl, de 27 februari 1890.

De Burgemeester, ambtenaar van de Burgelijke Stand des Gemeente Delfzijl,

  1. Brons.

 

Zie vooral ook http://home.hccnet.nl/h.werk/bark%20Jantje.htm

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Boompaal effectief lid van het zeemanscollege “De Vereeniging” te Delfzijl was met vlagnummer 8 in de periode 1867 t/m 1872 en met vlagnummer 56 in de periode 1876 t/m 1890.

Het is niet duidelijk of hij in de periode 1872-1876 ook lid is geweest. Dat is wel waarschijnlijk, maar wanneer dan de overgang van vlagnummer 8 naar 56 heeft plaatsgevonden is niet uit de ledenlijsten in Sweijs na te gaan.

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.H.Boompaal als gezagvoerder gedurende:

  • 1866 t/m 1868 van de kof “Hoop”, ex Grietje Huisman, ex Maria Louise, gebouwd in 1838 te Groningen, 72 ton o.m., varend als kapitein/eigenaar vanuit Delfzijl. Het schip is in 1868 gestrand;
  • 1876 t/m 1881 van de brik “Johanna Margaretha (Margrietha)” ex Anne Christine, ex Twee Vrienden, ex Minister Thorbecke, ex St.Michel, gebouwd in 1850 te Vannes, 157 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;
  • 1882 van de 2-mastschoener “Elisabeth” ex Anna Maria Henriëtte”, gebouwd in 1854 te Amsterdam, 190 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1882 verongelukt;
  • 1884 t/m 1887 van de 3-mastschoener “Ceres”, gebouwd in 1855 te Sunderland, 260 ton, varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl;
  • 1888 t/m 1890 van de bark “Jantje” ex Clara, gebouwd in 1861 te Geestemünde, 402 ton o.m., varend voor M.E.Kuipers te Delfzijl. Het schip is in 1890 bij Duinkerken verongelukt.

 

Navolgende monsterrollen bevinden zich in het Gemeentearchief van Delfzijl

Monsterrol 1856-A48, 26 april 1856, kof “Hinderika”, kapitein Cornelis van Wattum, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts stuurman Egbert Scherphuis, 21 jaar uit Delfzijl, kok Jan Boompaal, 16 jaar uit Uitwierde en een matroos;

Monsterrol 1857-17, 26 februari 1857, kof “Jantina Henderika”, kapitein Cornelis IJ. van Wattum, 34 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman W.I.Dijk, 19 jaar uit Delfzijl, kok Jan H.Boompaal, 17 jaar uit Uitwierde, matroos en een scheepsjongen;

Monsterrol 1858-38, 29 maart 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert J.Middel, 31 jaar uit Appingedam. Voorts stuurman J.W.Bos, 20 jaar uit Appingedam, kok en matroos  Jan H.Boompaal, 18 jaar uit Uitwierde;

Monsterrrol 1858-81, 14 juli 1858, galjoot “Jantje Goozens”, kapitein Martinus P.Leisler, geen leeftijd en woonplaats vermeld. Voorts lichtmatroos Jan Boompaal, 19 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1858-84, 17 juli 1858, kof “Trijntje Doornbos”, kapitein Koert Middel, leeftijd niet vermeld uit Appingedam. Voorts 2 matrozen waaronder Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Uitwierde;

Monsterrol 1860-101, 16 juli 1860, galjoot “Jantina”, kapitein Harm D.Douwes, 51 jaar uit Veendam. Voorts stuurman H.P.Folgering, 22 jaar uit Appingedam, kok en 3 matrozen waaronder Jan H.Boompaal, 21 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1861-1, 15 februari 1861, galjoot “Ida”, kapitein Albert H.Wolkammer, 37 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Gerrrit Geltes, 29 jaar uit Farmsum, kok, kajuitwachter en de matroos Jan Boompaal, 21 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1862-1, 15 februari 1862, galjoot “Ida”, kapitein Albert Wolkammer, 38 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman H.V.W.Knijpinga, 24 jaar uit Termunten, kok en de matroos Jan H.Boompaal, 22 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1863-8, 23 februari 1863, kof “Celeritas”, kapitein Hind van der Leest, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hendrik S.Wortel, 41 jaar uit Delfzijl, kok, scheepsjongen en 2 matrozen, waaronder Jan H.Boompaal, 25 jaar uit Uitwierde;

Monsterrol 1863-61, 05 augustus 1863, kof ‘Maria Edina‘, kapitein Lammert E Stamhuis, 36 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boompaal, 24 uit Uitwierde;

Monsterrol 1864-31, 10 maart 1864, kof “Grietje Huisman”, kapitein Minne E.Kuipers, 31 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 24 jaar uit Uitwierde, kok en een matroos;

Monsterrol 1865-39, 28 maart 1865, kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers, 32 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 25 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1866-23, 01 maart 1866, kof “Hoop”, kapitein Jan H Boompaal, 26 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Sypko Nieuwzwaag, 31 jaar uit Noordbroek, kok en een matroos;

Monsterrol 1867-1, 01 februari 1867, kof “Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 27 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Nicolaas Bos, 24 jaar uit Delfzijl, kok en een lichtmatroos;

Monsterrol 1867-91, 18 oktober 1867, kof “De Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 28 jaar uit Delfzijl. Voorts de stuurman Remko Balkema, 21 jaar uit Delfzijl en een matroos/kok;

Monsterrol 1868-14, 05 maart 1868, kof “Hoop”, kapitein Jan Boompaal, 29 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Broer Visser, 26 jaar uit Zoutkamp en een kok;

Monsterrol 1873-43, 11 maart 1873, schoenerkof “Helena Geziena”, kapitein Harmannus J. Schreuder, 59 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1874-47, 24 maart 1874, kof “Elisabeth”, kapitein Theodoricus Visser, 41 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan Boompaal, 33 jaar uit Delfzijl, kok en een matroos;

Monsterrol 1875-36, 19 maart 1875, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 35 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jacob Witkop, 29 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrrol 1876-85, 17 mei 1876, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Wilke A.Wilkens, 44 jaar uit Veendam, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1876-132, 18 juli 1876, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje Astuling, 38 jaar uit Farmsum en 2 matrozen;

Monsterrol 1877-56, 24 maart 1877, schoener “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 37 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Luitje R.Astuling, 40 jaar uit Farmsum, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1877-93, 19 juni 1877, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Klaas Moesker, 40 jaar uit Onstwedde;

Monsterrol 1877-133, 18 augustus 1877, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 38 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen en en een lichtmatroos;

Monsterrol 1878-24, 09 maart 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Hindrik Wortel, 57 jaar uit Delfzijl, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-107, 09 juli 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman J.E.Visser Tz, 47 jaar uit Schiermonnikoog, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1878-143, 04 oktober 1878, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1879-47, 16 april 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 39 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Jan E.Visser Tz, 48 jaar uit Schiermonnikoog, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1879-76, 19 juni 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts kok en een matroos;

Monsterrol 1879-108, 15 augustus 1879, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Ties Martens, 39 jaar uit Appingedam, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1880-43, 07 april 1880, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 40 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Derk Degenhart 38 jaar uit Meeden, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1880-105, 23 augsustus 1880, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan H.Boompaal, 41 jaar uit Farmsum, Voorts stuurman Tjapko Pik, 43 jaar uit Woltersum, kok , 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-15, 17 maart 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Sipko Nieuwzwaag, 46 jaar uit Delfzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1881-79, 20 juli 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Wolter Vos, 39 jaar uit Nieuwe Pekela, kok en 2 matrozen;

Monsterrol 1881-116, 17 september 1881, brik “Johanna Margrietha”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Otto Rijnbergen, 42 jaar uit Delfzijl en 2 matrozen;

Monsterrol 1882-20, 08 maart 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan H.Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Hendrik Riensema, 25 jaar uit Nieuwe Pekela, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1882-73, 26 mei 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan Boompaal, 42 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Harm J.Zeven, 49 jaar uit Veendam, kok en 3 matrozen;

Monsterrol 1882-124, 25 augustus 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan H.Boompaal, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1882-156, 07 oktober 1882, schoener “Elisabeth”, kapitein Jan Boompaal, 43 jaar uit Farmsum. Voorts 3 matrozen;

Monsterrol 1883-91, 25 augustus 1883, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Farmsum. Voorts stuurman Frederik Boeringa, 52 jaar uit Termunterzijl, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-9, 25 februari 1884, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 44 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Simon Glas, 27 jaar uit Noordbroek, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1884-61, 17 juni 1884, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl, Voorts stuurman Simons Glas, 28 jaar uit Noordbroek, kok, 2 matrozen en 2 lichtmatrozen;

Monsterrol 1884-88, 30 augustus 1884, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Geert Hutting, 41 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1885-13, 13 maart 1885, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok en 4 matrozen,

Monsterrol 1885-44, 25 april 1885, brik “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 46 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1885-73, 29 juli 1885, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts 2 matrozen;

Monsterrol 1886-13, 30 maart 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 47 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 34 jaar uit Delfzijl, kok, 3 matrozen en een dekjongen;

Monsterrol 1886-60, 16 juli 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1886-90, 01 oktober 1886, schoener “Ceres”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts een matroos;

Monsterrol 1887-19, dd 05 maart 1887, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 35 jaar uit Delfzijl, kok en een dekjongen;

Monsterrol 1887-78, 30 juli 1887, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts kok, timmerman, bootsman, 2 matrozen en een lichtmatroos;

Monsterrol 1887-91, 15 september 1887, “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts stuurman Freerk Balkema, 35 jaar uit Delfzijl, bootsman, timmerman, kok, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1887-113, 12 december 1887, bark “Jantje”, kapt. Jan Boompaal, 48 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Freek Balkema, 36 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Derk de Witt, 22 jaar uir Farmsum, kok, bootsman/zeilmaker, matroos/timmerman, 3 matrozen, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter;

Monsterrol 1888-118, 24 december 1888, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, 50 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik H.Tap, 51 jaar uit Oude Pekela, 2de stuurman Derk Puister, 46 jaar uit Veendam, kok, zeilmaker, timmerman, 3 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1889-132, 04 november 1889, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, 51 jaar uit Delfzijl. Voorts 1ste stuurman Hindrik Wortel, 68 jaar uit Delfzijl, 2de stuurman Jacob Scherphuis, 20 jaar uit Delfzijl, kok, bootsman/zeilmaker, 4 matrozen, lichtmatroos en een dekjongen;

Monsterrol 1890-3, 11 februari 1890, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een 2de stuurman Derk de Witt, leeftijd niet vermeld uit Farmsum;

Monsterrol 1890-16, 12 maart 1890, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een kok;

Monsterrol 1892-4, 29 januari 1892, bark “Jantje”, kapitein Jan Boompaal, leeftijd niet vermeld uit Delfzijl. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid;

Monsterrol 1892-95, 17 november 1892, bark “Jantje”, kapitein Jan H.Boompaal, leeftijd niet vermeld, uit Delfzijl. Voorts een niet met rang genoemd bemanningslid.

Deze twee rollen uit 1892 moeten fout zijn, want Jan Boompaal is in 1890 met zijn schip verongelukt.

Samenvatting van de monsterrollen

  1. Jan wordt in de monsterrollen ook vermeld als Jan H.
  2. Er zijn in totaal 59 monsterrollen met de naam van Jan Boompaal op de website van het Noordelijk Scheepvaartmuseum. Alle rollen zijn afkomstig uit het Gemeentearchief van Delfzijl.
  3. Als woonplaatsen zijn opgegeven Uitwierde (tot 1864), Delfzijl (tot 1880), Farmsum (tot 1883) en weer Delfzijl (t/m 1890)
  4. De monsterrollen zijn gedateerd van 1856 t/m 1890 met als leeftijden 16 t/m 52 jaar. De zeemanscarriére van Jan Boompaal heeft derhalve minstens 36 jaar geduurd.
  5. Het overzicht van de monsterrollen luidt:
  • 1856 kok op de kof “Hinderika”, kapt. Cornelis van Wattum                       16 jaar
  • 1857 kok op de kof “Jantina Henderika”, kapt. Cornelis IJ. van Wattum            17 jaar
  • 1858 matroos op de kof “Trijntje Doornbos”, kapt. Koert J.Middel                      18 jaar
  • 1858 lichtmatroos op de galjoot “Jantje Goozens”, kapt. Martinus P.Leisler              19 jaat
  • 1858 matroos op de kof Trijntje Doornbos”, kapt. Koerrt J.Middel                      19jaar
  • 1860 matroos op de galjoot “Jantina”, kapt.Harm D.Douwes                        21 jaar
  • 1861-1862 matroos op de galjoot “Ida”, kapt. Albert H.Wolkammer                 21-22 jaar
  • 1863 matroos op de kof “Celeritas”, kapt. Hind van der Leest                    23 jaar
  • 1863 stuurman op de kof “Maria Edina”, kapt. Lammert E.Stamhuis             24 jaar
  • 1864-1865 stuurman op de kof “Grietje Huisman”, kapt. Minne E.Kuipers                  24-25 jaar
  • 1866-1868 kapitein op de kof “Hoop”                                                 26-29 jaar
  • 1873 stuurman op de schoenerkof “Helena Geziena”, kapt. Harmannus J.Schreuder       33 jaar
  • 1874 stuurman op de kof “Elisabeth”, kapt. Theodoricus Visser                   33 jaar
  • 1875-1881 kapitein op de brik/schoener “Johanna Margrietha”                     35-42 jaar
  • 1882 kapitein op de schoener “Elisabeth”                                       43 jaar
  • 1883-1886 kapitein op de schoener “Ceres”                                           44-48 jaar
  • 1887-1890 kapitein op de bark “Jantje”                                         48-52 jaar

 

 

Overige bijzonderheden

Overlijdensregister Delfzijl 1890 / akte nummer 29a.

Uittreksel uit de scheepsverklaring wegens het Nederlandse schip JANTJE, gevoerd door Jan Boompaal, op een reis van Osterrissoer naar Cardiff, afgelegd op de 29e januari 1890 voor de Consul der Nederlanden te Duinkerken.

In het jaar 1890 zeilende in de Noordzee en het Engels Kanaal, heeft het schip in de nacht van de 28e op de 29e januari, herhaaldelijk gestoten en was het ten laatste vol water des morgens omstreeks half zes uur van laatstgemelde dag, toen wij het schip met een boot hebben verlaten ten noordoosten op enige afstand van Duinkerken, hebben wij in de onmiddelijke nabijheid van hetzelve gezien, dat het schip kenterde en ondersteboven kwam en het overig aan boord gebleven deel der bemanning van het schip daardoor omkwam en alzo overleden is, zijnde:

  1. a) de gezagvoerder Jan Boompaal, oud vijftig jaren, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, geboren te Uitwierda, Weduwnaar van Egberdiena Kuipers, zoon van Harmannus Boompaal, overleden en van Grietje Jans de Wilde, zonder beroep, wonende te Uitwierda,
  2. b) De eerste stuurman Hindrik Sijtzes Wortel, oud 68 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, geboren te Niezijl, echtgenoot van Gebbina Hemmes Leeuw, zoon van Sijtze Jans Wortel en Rijnje Hindriks van der Leest, beiden overleden.
  3. c) De tweede stuurman Jacob Scherphuis, oud 20 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl en aldaar geboren, ongehuwde zoon van Egbert Scherphuis, van beroep koopman en Harmanna Dijk, zonder beroep, echtelieden wonende te Delfzijl.
  4. d) De scheepsjongen Menne Boompaal, oud 12 jaar, van beroep zeeman, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl, zoon van Jan Boompaal, van beroep scheepskapitein, wonende te Delfzijl en van Egberdiena Kuipers, overleden.
  5. e)

Duinkerken de 29e januari 1890.                        Getekend,                   J.L. Pekelder, bootsman

  1. de Meulen, matroos
  2. Betke, matroos
  3. Wijnholt, matroos
  4. de Vries, lichtmatroos

Voor extract conform, Delfzijl, 18 februari 1890,

Getekend,       J. Wijnholt, matroos

  1. Betke, matroos
  2. de Vries, lichtmatroos

Gezien en gelegaliseerd, de bovenstaande handtekeningen van J. Wijnholt, H. Betke en R. de Vries

Voormeld door ons Burgemeester, Waterschout in de gemeente Delfzijl,

De 18e februari 1890,

De Burgemeester / waterschout, J. Bosch.

Gezien voor legalisatie der handtekening van de heer J. Bosch, burgemeester en waterschout in de gemeente Delfzijl – ’s Gravenhage, 25 februari 1890, voor de Minister van Marine,

De Secretaris Generaal, getekend, J.C.H. van der Wijk.

Voor gelijkluidend afschrift aan het oorspronkelijk stuk, dat heden ontvangen is bij missive van Zijne Exellentie de Minister van Marine van de 25e dezer maand, nummer zeventien, letter E.

 

Delfzijl, de 27 februari 1890.

De Burgemeester, ambtenaar van de Burgelijke Stand des Gemeente Delfzijl,

  1. Brons”

Gegevens van Henk Werk: h.werk@hccnet.nl”, augustus 2007 en van Bert Kruidhof, Vlissingen november 2008

Scheepvaartberichten uit de Provinciale Groninger Courant.114

Vrijdag 31 Januari 1890.

“Londen 28 Jan. Volgens telegram uit Dungeness waait het daar weder stormachtig uit het W.Z.W. met veel regen. De ten

anker liggende schepen bij Dungeness zijn door dikte niet te onder-

scheiden.”

 

Zaterdag 1 Februari 1890.

ZEETIJDINGEN

“Rotterdam 30 Jan. Volgens ontvangen telegrafisch bericht is het te Delfzijl te huis behoorende barkschip Jantje, kapit. J.H. Boompaal, bij Duinkerken gezonken. Van de elf opvarenden zijn slechts vijf gered. De overigen zijn verdronken.

Het barkschip Jantje, kapit. Boompaal, van Osterissoer vertrokken, lag den 15den Jan. bij Dungeness geankerd. Het ned. barkschip Jantje, ex Clara, groot 402 register ton, reeder de heer M.E. Kuipers te Delfzijl, werd te Geestemunde gebouwd in 1861.”

Dinsdag 4 Februari 1890.

“Het bij Duinkerken gezonken ned. schip Jantje, kapit. Boompaal, was van Risoer naar Buenos-Ayres bestemd.”

 

Donderdag 6 Februari 1890114.

“BREMEN 4 Febr. Volgens de lijsten der germanische Lloyds zijn van 23 tot 29 Jan. een zeer groot aantal zeerampen voorgevallen.

Totaal verloren zijn 3 stoom- en 29 zeilschepen. Averij bekwamen 121 stoom- en 103 zeilschepen, en zijn er 35 zeil- en 8 stoomschepen gestrand.”

Gegevens van Henk Werk: h.werk@hccnet.nl”, augustus 2007

 

Schipbreuk Delfzijlster bark Jantje op 29 januari 1890 voor de kust van Duinkerke.

Een voorgenomen zeereis van RisØr (Noorwegen) via Cardiff (Wales) naar Buenos-Aires (Argentinië)

Gezagvoerder Jan Harmannus Boompaal (Delfzijl) - Scheepskok Abel Collij (Groningen) - Reder Minne Egberts Kuipers (Delfzijl)

 

Datum vanaf: 1866
Kapitein: Boompaal, Jan Harmannus

Monsterrollen

Opgemaakt Groningen
Datum: 1838-04-28
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: GEZIENA
Schipper: Rozema, Hindrik
Scheepstype:
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

GRONINGER ARCHIEVEN Archiefnummer Gron.240.383.1838.243

DVD M.,LIII-1551, 1552 en 24
BIJLBRIEF

Naam schip GEZIENA

plaats en datum acte Groningen, 17 april 1838

type schip nieuw kofschip

bouwwerf/verkoper Fokke Ubels van der Werff, scheepstimmerman, op zijn werf het Hoofd, buiten ’t Kleinpoortje te Groningen

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper Hindrik Rozema, Groningen, enig eigenaar

te voeren door kapt. Hindrik Rozema, in eigendom bevaren

grootte in tonnen 38 lasten
(Meetbrief nr. 31 d.d. 9 april 1838 afgegeven te Groningen)

tuigage / aantal dekken 2 masten, 1 dek

afmetingen lang 21,38 m., breed 4,13 m., hol 1,85 m.

kiellegging

tewaterlating 1838 van stapel gelopen

plaats / datum registratie Groningen, 21 april 1838

nummer van registratie deel 26, folio 155, verso, vak 3

notaris bevestigende verklaring B & W van Groningen

prijs

Bijzonderheden:





researcher/datum research: ML / 070211


Naam GEZIENA
Archiefinstelling Groninger Archieven
Jaar 1838
Toegang 240
Inventaris 383

Bronnen

Jaar: 1838
Bron: GRONINGER ARCHIEVEN
Omschrijving: BIJLBRIEF: Groninger Archieven, Groningen / Archiefnummer Gron.240.383.243

Toegang 87, inv. nr. 64, aktenummer 13, 25 jan. 1848.