Inloggen
ONDERNEMING - ID 9530


Kroniekberichten

Datum 19 mei 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tonningen (opm: Tönning), 12 mei. De tjalk ONDERNEMING, kapt. J. Sloots, van Hamburg naar Wolgast met verfhout, kwam hedenmiddag bij het onder zeil gaan op de rede in aanvaring met de ledig ten anker liggende snik AMANDA ,kapt. Brandt, van Rendsburg. De AMANDA leed daarbij belangrijke schade aan het voorschip.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Koningsbergen (opm: Kaliningrad), 28 september. De Nederlandse tjalk ONDERNEMING, kapt. J. Sloots, 21 dezer van Memel (opm: Klaipeda) met hout naar Hamburg vertrokken, is eergisteren bij stormweer in de nabijheid van Palmnicken (opm: Jantarny, 54º51’ N.B. 19º57’ O.L.) gestrand. Het stoomschip BRAVO heeft het schip lek, op de lading drijvende en van het volk verlaten, aangetroffen en te Pillau (opm: Baltyisk) binnengesleept.

Afbeelding
Datum 18 mei 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brouwershaven,16 mei. De bij Westerschouwen gestrande tjalk is de ONDERNEMING, schipper J. Sloots, met cement van Londen naar Alloa bestemd. De kapitein, diens vrouw, de stuurman en een matroos zijn behouden aan land en op de vuurtoren aangekomen. Het schip is vermoedelijk weg. (opm: zie ZZN 250595)

Afbeelding
Datum 25 mei 1895
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad

Burgh, 24 mei. Zoals bekend is, strandde de 16e dezer maand, te 03.30 uur des namiddags, op het strand nabij de vuurtoren van Westen-Schouwen de tjalk DE ONDERNEMING, schipper J. Sloots van Stadskanaal, komende van Londen en bestemd naar Alloa (opm: zie NRC 160595). Wist de bemanning zich gelukkig te redden, omtrent het schip werd de mening geuit, dat het geheel en al verloren zou zijn. Men grondde deze mening daarop, dat door verschillende lekkages het binnendringen van het zeewater onvermijdelijk was, terwijl tengevolge van de zware lading – cement – het vaartuig diep het zand inwerkte. Toen echter j.l. zondag daarnaar een technisch onderzoek werd ingesteld, meende men alle hoop tot behoud van het schip niet te moeten opgeven en werd besloten te beproeven de tjalk eraf te krijgen. Door J. van Vessem te Burghsluis werd voor een som van NLG 595 aangenomen het schip in de haven van Burghsluis binnen te brengen. Met omstreeks 30 man begon men maandagmorgen de lading te lossen, hetgeen tengevolge van het binnengedrongen zand en water, waardoor de cement tot een harde massa was gevormd, geen gemakkelijk werk schijnt te hebben geweest. Toen de lading over boord was geworpen, bleek het eerst op hoeveel verschillende plaatsen het vaartuig lek bekomen had. Zo goed mogelijk werden de gaten gestopt; bij hoog water raakte woensdag de tjalk vlot en met behulp van een der schepen van en onder leiding van schipper H.T. Landegent van Burghsluis, bracht men het vaartuig, al pompende, behouden in de haven aldaar. Het schip heeft veel geleden en zal ter reparatie naar Groningen worden gesleept.

Afbeelding
Datum 20 november 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 17 november. De lading uit het met schade door aanvaring met het pantserschip MECKLENBURG hier binnengebrachte tjalkschip ONDERNEMING is gelost en heeft men bevonden, dat de toestand waarin het vaartuig zich bevindt het waarschijnlijk maakt dat het zal worden afgekeurd. Door het uitzwellen der uit mais bestaande lading is het dek in de hoogte gezet en het schip gebarsten.

Afbeelding
Datum 28 november 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kiel, 25 november. De met het pantserschip MECKLENBURG in aanvaring geweest zijnde Nederlandse tjalk ONDERNEMING is gisteren afgekeurd.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 21 oktober. Het Koninklijke Seeamt heeft de aanvaring, plaats gehad op 22 november 1903 tussen de Nederlandse tjalk ONDERNEMING, het Flensburger stoomschip KANAL en het linieschip MECKLENBURG, waardoor de ONDERNEMING zonk en het stoomschip KANAL zwaar beschadigd werd, behandeld. De uitspraak was dat noch het zeilschip, noch het stoomschip enige schuld hebben. Het linieschip werd, door het ontijdig van het oosten naar het westen draaien, alleen de schuld der aanvaring toegeschreven.

Afbeelding