Inloggen
HELMERS - ID 9454


Kroniekberichten

Datum 11 oktober 1856
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Groningen, 10 oktober. Heden arriveerde alhier het nieuw gebouwd schoener-brikschip HELMERS, gevoerd door kapt. A. Messen, van Rotterdam, groot 125 last, gebouwd op de werf van de heer E.H. Meursing te Hoogezand.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Hongkong, 9 juli. Vrachten veel vaster, ofschoon grote schepen nog moeilijk te bevrachten zijn. Schepen beneden 13 voet diepgang bedingen gemakkelijk $ 0,70 à $ 0,80 om te Siam (opm: Thailand) voor hier te laden. Verscheidene schepen zijn naar Shanghae (opm: Shanghai) bevracht tot $ 0,35 voor rijst; men biedt tevergeefs GBP 4.5/- om in Rangoon (opm: Yangon), GBP 3/- op Java en GBP 3.15/- te Calcutta te laden. Gearriveerd zijn ADOLF VAN NASSAU van Samarang, CERES van Siam, HELMERS van Rotterdam, LOUISA JACOBA JOHANNA van Batavia, en gezeild zijn TONIA naar Batavia, ADOLF VAN NASSAU en JAVA PACKET naar Shanghae.

Afbeelding
Datum 27 februari 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 januari. Vrachten. Over vrachten valt niets nieuws te berichten. De belangrijke bevrachting voor een expeditie naar Boni heeft tot op heden nog geen verandering in onze markt te weeg gebracht en zal wel buiten invloed op de loop van de vrachten blijven. Sedert onze vorige werden de volgende bevrachtingen afgesloten:
Naar Nederland: Nederlands MARGARETHA SIMONETTA bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) voor NLG 12.500 voor een reis naar Amsterdam via Padang.
Diversen. Nederlands CATHARINA MARIA krijgt NLG 2.500 's maands voor een reis van hier naar Pondicherry via Padang en terug. Nederlands PRINSES AMALIA laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en neemt bijlading aan.
Voor rederij rekening laden Nederlands BEZOEKIE en JAN VAN GALEN.
Kustreizen doen: Nederlands VALPARAISO, KOERIER, CORNELIA EN GEERTRUIDA, WELVAART en JAVA'S WELVAREN.
In reparatie zijn: Nederlands BIESBOSCH, TWEE ANTHONYS, AMBOINA, en KINDERDIJK.
Te koop zijn: Bremer OCEAN, Engels VERNON en Nederlands ADOLF VAN NASSAU. Afgekeurd werd Nederlands ANNA PAULOWNA.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, ALLEGONDA JACOBA, BEATRIX, DELFT, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, ODILIA MARGARETHA, JACOB, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, SOUBURG, JOHANNA CHRISTINA, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, STAD NIJMEGEN, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, PANTALON, NIEUWLAND, JOHANNA MARIA CHRISTINA, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANTIA, HAAMSTEDE, IDA ELISABETH, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, BEURS VAN ROTTERDAM, TWEE CORNELISSEN, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, HENRIETTE, DEN ELSHOUT, FORTUNA, CHRISTIAAN LOUIS, HEBE, JACOBUS, VRIJHANDEL, JOAN JACOB, JHR. MR. VAN DER WAL VAN PUTTERSHOEK, LOURENS KOSTER, KAREL AUGUST, LOUISE, ADÈLE, FERDINAND EN LOUIS, ZEPHIR, ALMONDE, HELMERS, COLUMBINE, WALCHEREN, THETIS, E.W. VAN DAM VAN ISSELT en JUPITER.

Afbeelding
Datum 17 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 januari. Vrachten. Zoals men het voorzien had, zijn de vrachten niet verbeterd; integendeel heeft men heden een nieuwe, echter niet zeer belangrijke daling derzelve te melden. De berichten van alle havens beoosten de Kaap blijven bij voortduring zeer ongunstig en voorziet men aldaar geen verbetering voor een lange tijd even als hier.
Heden heeft men de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland: Nederlands DELFT, VALPARAISO en ALLEGONDA JACOBA à NLG 35 voor suiker naar Rotterdam; Nederlands JOHANNA CHRISTINA à NLG 35 per gemeten last naar Amsterdam; Nederlands JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK (328 last) voor NLG 10,00 en Nederlands PANTALON (176 last) voor NLG 7.000 bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) naar Amsterdam, allen op de kust te laden; Nederlands NIEUWLAND à NLG 35 voor suiker op de kust en NLG 30 voor rijst hier naar Amsterdam te laden; Nederlands CONSTANTIA, NLG 35 voor suiker op de kust naar Amsterdam en eindelijk Nederlands IDA ELISABETH à NLG 40 per last op de kust naar Rotterdam; dit schip laadt echter gedeeltelijk voor rederij-rekening.
Naar China: Nederlands BEURS VAN ROTTERDAM en SOUBURG à $ 0,27 per picol voor rijst naar Amoy en Nederlands KOOPHANDEL à $ 0,27 per picol van Samarang naar Hongkong.
Naar Japan: Nederlands THETIS (168 last) bij de roest voor NLG 5.000 voor de uitreis. Naar Melbourne: Nederlands JACOBUS (155 last) voor NLG 5.000 voor een volle lading. Kustreizen: Nederlands KOERIER, VALPARAISO, ALMELO, WELVAART, CORNELIA EN GEERTRUIDA en STAD NIJMEGEN.
Te koop zijn: Amerikaans ROBBERT PATTEN (waarvan wij d.d. 24 december de bevrachting naar Pondicherry abusievelijk mededeelden) en Nederlands JAVA'S WELVAREN.
Diversen. Nederlands HENRIETTE naar Rotterdam aangelegd. Nederlands ADÈLE en PRINCES CHARLOTTE verzeilden naar Japan en DEN ELSHOUT is naar Akyab vertrokken. Nederlands ODILIA MARGARETHA is als transportschip door het gouvernement naar Nederland opgenomen.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, BEATRIX, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, JACOB, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST- INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, HAAMSTEDE, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, TWEE CORNELISSEN, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, FORTUNA, CHRISTIAAN LOUIS, HEBE, JOAN JACOB, LOURENS KOSTER, KAREL AUGUST, LOUISE, FERDINAND EN LOUIS, ZEPHIR, ALMONDE, HELMERS, COLUMBINE, WALCHEREN, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, JUPITER, JOHANNA EN LOUISA, ZEENIMPH, NEDERLAND, VAN OLDENBARNEVELD, GEBROEDERS HOUTMAN, WILLEM EGGERTS, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, TRITON, EDOUARD MARIE, REINHARDT, METALEN KRUIS, CANTON en JOHANNES ANTONIUS.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 julij. Vrachten. De betreurenswaardige toestand der vrachten onderging sedert ons vorig bericht, zoals te voorzien was, niet de minste verbetering. Het aantal particuliere bodems, die hier op onze rede en op de kust ter bekoming van enige vracht vertoeven, is inderdaad groot, terwijl er bijna geen producten te verschepen vallen. Tot bewijs daarvan mag strekken, dat het Hamburger schip NECKAR in ballast de retourreis aanvaard heeft.
Het is waar, dat binnen kort de oogst ruim ter markt komen zal, doch een vraag blijft het, of bij de bestaande verwikkelingen in Europa er wel spoedig aanleiding wezen zal, alle de diverse producten te verschepen. In gewone rustige tijden zou men daarvan verzekerd kunnen zijn, thans echter niet.
De navolgende charters werden sedert ons vorig bericht afgesloten, als:
naar Nederland: (Ned.) CORNELIA HENRIETTE, wordt beladen met 8000 pikols rijst à NLG 22,50 per last en verder met lichte goederen opgevuld voor Amsterdam. (Ned.) CAROLINE is naar Amsterdam gecharterd à NLG 35 per last voor suiker en NLG 40 per last voor licht goed.
Naar Macassar: (Ned.) CHERIBON krijgt van Soerabaija daarheen 800 ton steenkolen à NLG 6,25 per ton.
Voor rederijrekening laadt (Ned.) ALIDA MARIA.
In reparatie zijn: (Ned.) BIESBOSCH en JANNETJE.
Verkocht werd (Hamb.) ESPERANZA tot geheime prijs.
Te koop zijn: (Zweed) ARGO en de Eng. stoomboot BURRA BURRA.
Kustreizen doen: de WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CAROLINE, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA ADOLPHINE, JAN VAN BRAKEL, MINISTER PAHUD en CHRISTINA HELENA.
Disponibel zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADM. TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM III, GRAAF V. HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, VRIENDENTROUW, VALPARAISO, HENRIETTE WILHELMINA, HELMERS, ST.JAN, CONSTANCE, JOHANNA, GOEDE VERWACHTING, MALEIJER, ZAANSTROOM, JEANNETTE EN AGATHA en CORNELIA EN GEERTRUIDA.

Afbeelding
Datum 15 september 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 juli. Vrachten. Steeds even laag met grote voorraad van schepen. Sedert de vorige mail vond daarin het volgende plaats. ADMIRAAL TROMP werd bevracht à NLG 24 per last voor rijst en NLG 30 voor suiker en arak, hier op de kust te laden naar Amsterdam; ELISABETH EN ANTOINETTE werd ook opgenomen à NLG 25 voor rijst en NLG 30 voor suiker, op de kust te laden naar Amsterdam; CONSTANCE NLG 25 voor rijst te Indramaijoe, NLG 35 voor suiker te Samarang en NLG 35 voor koffij te Padang, naar Rotterdam; JACOBUS verkreeg NLG 6 per ton voor kolen van Onrust naar Banjermassing; GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN en METALEN KRUIS zijn beiden opgenomen om kolen van Newcastle (Australie) naar Java à 80 c. de pikol te laden; ARGONAUT (Ned.) is bestemd naar Japan.
De BURRA BURRA (Eng. stoomboot) is te koop; de JANNETJE en de BIESBOSCH zijn nog in reparatie.
Disponibel zijn: (Nederl.) AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, VRIENDENTROUW, PRINS MAURITS, JULIE CLAIRE, VALPARAISO, JOHANNA, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND. HELMERS, ST. JAN, HENRIETTE WILHELMINA, JACQUELINE EN ELISE, MALEIJER, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, LOUIS MEIJER, NOORD BRABANT, WILLEM III, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, en CORNELIA EN GEERTRUIDA.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, JACOBA CORNELIA CLASINA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL maken kustreizen.
De VIJF GEBROEDERS zal in veiling gebracht worden.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 augustus. Vrachten, Ofschoon men van vrachtverhoging spreekt, is die werkelijk nog niet te bespeuren. De Nederlandse MARIA ANNA werd bevracht naar Nederland. DOLFIJN, 300 ton, werd te Soerabaja opgenomen voor NLG 17,50 de koyang zout, van Sumanap naar Wijnkopersbaay. De A.R. FALCK is bestemd naar Japan.
DE VIJF GEBROEDERS, 887 ton, werd in veiling verkocht voor NLG 16.000 met inventaris en de ENTREPRISE (Engels) 228 ton, voor NLG 4.010 en de inventaris NLG 3.000. De BURRA BURRA (Engelse stoomboot) is te koop.
Disponibel zijn de Nederlands schepen AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, LOUIS MEIJER, NOORD-BRABANT, ST. MICHAEL, ZAANSTROOM, CORNELIA EN GEERTRUIDA, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, PIETER, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, en OUDERKERK AAN DE AMSTEL.
De Nederlandse schepen WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BURGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS, LOUISE ROELOFFIENA (opm: ook LOUISE ROELOFFIENE), CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL en JOHANNA maken kustreizen.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 7 september. Scheepsvrachten. Hoewel gedurende deze maand weinig bevrachtingen plaats hadden, begint men nu toch enige verbetering te bespeuren.
De PIETER bekwam NLG 45 voor suiker en NLG 55 voor arak op de kust. De MARIA ANNA, OUDERKERK AAN DEN AMSTEL en het Belgische schip PHILOTAXE (opm: kapt. Louis Weysen), laden voor eigen rekening; de PHOEBUS laadt voor Holland. De DOLFIJN werd te Soerabaija gecharterd voor een zoutvracht van Sumanap naar Wijnkoopsbaai tot NLG 17,50 per koijang. De COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM (662 ton) bekwam NLG 17.800. De A.R. FALCK is naar Japan vertrokken.
De VIJF GEBROEDERS (887 ton) werd met deszelfs inventaris op publieke veiling voor NLG 16.000 verkocht en het Eng. schip ENTERPRISE (228 ton) voor NLG 4.010 en deszelfs inventaris voor NLG 3.000. Het Engelse stoomschip BURRA-BURRA is door het gouvernement aangekocht voor NLG 110.000; het Bremer schip FIDES is te koop aangeboden.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, BULGERSTEIN, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, JOHANNA CORNELIA en GEERTRUIDA doen kustreizen.
De nu nog disponibele Nederlandse schepen zijn: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, DOROTHEA HENRIETTE, WILLEM DE EERSTE, HELMERS, ST. JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ST. MICHAEL, NOORD-BRABANT, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, VRIENDENTROUW, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, MARIA CATHARINA, ARLEQUIN, STAD DOCKUM, HENR. ELIS, SUSANNE, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, LOUISE ROELOFFIENA, MARIA AGNES en LOEVESTEYN.

Afbeelding
Datum 12 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 september. Vrachten. Het aantal schepen enigszins verminderende en de producten langzamerhand disponibel wordende, was er enige vrachtverbetering merkbaar, maar is het raadselachtig hoe lang die zal aanhouden, met het oog op de vele zonder emplooi te Singapore en in China liggende schepen.
De volgende bevrachtingen vonden sedert de vorige mail plaats:
MARIA AGNES en MARIA CATHARINA laden voor eigen rekening. HELMERS, naar Macassar gezeild. NOORD BRABANT NLG 45 per last voor rijst te Indramayo; en NLG 45 voor suiker en NLG 40 voor thee alhier naar Holland. ST. MICHAEL, NLG 50, voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust, naar Holland. ARLEQUIN, 624 ton, verkreeg NLG 10.000 in eens naar de Golf van Perzië en terug. BEURS VAN ROTTERDAM, NLG 50, voor suiker te Soerabaija, en NLG 45 voor rijst te Indramayo, naar Rotterdam. VRIENDENTROUW, door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen, à NLG 55 voor thee en suiker, te Cheribon en Pekalongan te laden naar Amsterdam. HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, NLG 55, voor suiker te Passaroeang, en NLG 70 voor arak alhier naar Rotterdam. DOROTHEA HENRIETTE, is door het gouvernement opgenomen om troepen naar Banjermassing over te voeren.
De SPIRIT OF AGE (Engels) werd in publieke veiling voor NLG 12.000 verkocht, met inventaris daarbij. De FIDES (Bremen) en HERSCHEL (Hamburg) zijn te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: AEGIDIA EN PAULINA, PHILIPS VAN MARNIX, JULIE CLAIRE, WILLEM DE EERSTE, SINT JAN, IDA WILHELMINA, LOUIS MEIJER, ZAANSTROOM, BIESBOSCH, JACOBA HELENA, AGATHA EN MARIA, EDOUARD MARIE, STAD DOCKUM, PAULINE, IJSSEL, PRINS MAURITS, HENRIETTE, TONIA, KOSMOPOLIET, COSMOPOLIET, ADÈLE, JOHANNA, KOERIER, EUTERPE, BULGERSTEYN, JACOBUS, WALCHEREN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, CANTON, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA, IJSSEL, LOUISA ROELOFFINA (opm: brik LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN, doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 28 november 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 8 oktober. Vrachten. Sedert de laatste berichten hebben weinig bevrachtingen plaats gehad, doch was echter enige verbetering te bespeuren.
NOORD-BRABANT bekwam NLG 45 voor rijst en suiker en NLG 40 voor thee, te Indramaijoe en hier te laden. ST. MICHAËL NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor koffij en NLG 45 voor rijst op de kust te laden. BEURS VAN ROTTERDAM NLG 50 voor suiker en NLG 45 voor rijst op de kust te laden voor Rotterdam. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij werd gecharterd VRIENDENTROUW tot NLG 55 voor thee en suiker op de kust te laden voor Amsterdam; HENRIETTE ELISABETH SUSANNE NLG 55 voor suiker te Passaroean en NLG 70 voor arak hier te laden voor Rotterdam; KOSMOPOLIET NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij en thee te Soerabaija en Passaroeang te laden. JACOBUS NLG 60 voor suiker op de kust en NLG 55 voor thee hier te laden en CATHARINA MARIA NLG 60 voor suiker en NLG 55 voor koffij op de kust te laden. COSMOPOLIET bekwam NLG 55 voor suiker en koffij te Samarang en op de kust te laden. ARLEQUIN (324 ton) bekwam NLG 10.000 voor een reis naar de Golf van Perzië en terug. HELMERS vertrok naar Makassar, MARIA CATHARINA, MARIA AGNES en ADÈLE laden voor eigen rekening. DOROTHEA HENRIETTE werd door het gouvernement ingehuurd voor transport van troepen naar Banjermassing, terwijl de 17 volgende schepen voor de tweede Bonische expeditie zijn ingehuurd, als:
PHILIPS VAN MARNIX, WILLEM DE EERSTE, JOHANNA, ZAANSTROOM, BULGERSTEIN, LOEVESTEIN, SINT JAN, AEGIDIA EN PAULINE, LOUIS MEIJER, IDA WILHELMINA, GEERTRUIDA MARIA, STAATSRAAD COMM. VAN EWIJCK, STAD DOKKUM, CANTON, JACOBA HELENA, BIESBOSCH en ROBERTUS HENDRIKUS.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, DERKINA TITIA, ZEEPLOEG, DRIE GEBROEDERS, CHRISTINA HELENA, JAN VAN BRAKEL, IJSSEL, CORNELIA EN GEERTRUIDA. LOUISA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), DOLFIJN en HENRIETTE doen kustreizen.
Het Engelse schip SPIRIT OF THE AGE met averij alhier binnengelopen is afgekeurd en met deszelfs inventaris op vendutie verkocht voor NLG 12.000. Het Bremer schip FIDES en het Hamburger schip HERSCHEL zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: JULIE CLAIRE, AGATHA EN MARIA, PAULINE, EDOUARD MARIE, PRINS MAURITS, TONIA, KOERIER, EUTERPE, WALCHEREN, DOELWIJK, MINISTER PAHUD, ELIZABETH, ANNA EN ELISE, en SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN.

Afbeelding
Datum 15 maart 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 januari. Vrachten. Toenemende vraag voor China heeft gunstig op de algemene koers van scheepsvrachten gewerkt, en heeft dezelve op dit ogenblik naar Nederland weder een sedert augustus 1858 ongekende hoogte bereikt.
De volgende charters werden afgesloten, als: JOHANNES LODEWIJK tot NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor arak, NLG 50 voor tabak en NLG 30 voor tin op Soerabaija te laden naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak op Cheribon en Soerabaija te laden voor Rotterdam.
Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij werden opgenomen: CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee en NLG 35 voor kopergeld, hier en te Cheribon te laden naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor kopergeld en NLG 30 voor tin, hier te Tagal en Pecalongan te laden naar Rotterdam.
Nog werd naar Nederland particulier bevracht METALEN KRUIS tot NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor tabak, op Cheribon en Pekalongan te laden naar Amsterdam.
Naar China kwam de volgende charter tot stand: HENRIËTTE $ 0,50 voor rijst naar Hongkong hier in te nemen. EDWARD EN JULIE (Belg) werd te Singapore gecharterd tot GBP 3 naar Engeland of GBP 3/10 naar het vasteland.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: SUMATRA, DE AMSTEL, GRAAF DIRK III, HOLLANDIA, JACOB, SCHOON VERBOND, NOVA ZEMBLA, HEILIGE VINCENTIUS DE PAULO, en A.R. FALCK.
Met kustreizen zijn nog bezig: WELVAART, IJSSEL, DERKINA TITIA, HELMERS, JAN PIETERSZOON KOEN.

Afbeelding
Datum 27 maart 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Door meerdere vraag naar scheepsruimte voor China, zijn de vrachten enigszins verbeterd en kwamen sinds het jongste bericht de volgende transacties tot stand.
Nederlandse vlag: HENRIETTE $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; JOHANNES LODEWIJK NLG 60 voor suiker, NLG 70 voor tabak, NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HENDRINA NLG 67,50 voor suiker, NLG 80 voor arak naar Rotterdam; CHERIBON NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee naar Rotterdam; S. VAN HEEL NLG 70 voor suiker, NLG 60 voor thee, NLG 35 voor koper en NLG 30 voor tin naar Rotterdam; HERMAN $ 0,50 per picol voor rijst naar Hongkong; METALEN KRUIS NLG voor suiker en NLG 65 voor tabak naar Amsterdam; AMICITIA $ 0,42½ per picol rijst naar Hongkong; ZEPHIR laadt voor rederij-rekening; H. VINCENTIUS VAN PAULO NLG 70 voor suiker naar Rotterdam; GRAAF DIRK III NLG 70 voor suiker naar Nederland; A.R. FALCK NLG 70 naar Amsterdam; IDA ELISABETH NLG 70 naar Amsterdam.
Zonder bestemming zijn de volgende Nederlandse schepen, als SUMATRA, HOLLANDIA, AMSTEL, JACOB, SCHOON VERBOND, NOVA ZEMBLA, ABEL TASMAN, WILHELMINA EN CLARA en OCEAAN.
Op de kust geëmployeerd: WELVAART, IJSSEL, DERKINA TITIA, HELMERS en JAN PIETERSZ KOEN.
Het Hamburgse schip HERSCHEL wordt te koop aangeboden.

Afbeelding
Datum 14 februari 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaja, 28 december. De Nederlandse schepen HELMERS (opm: brik), kapt. A. Messen, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN (opm: fregat), kapt. C.C. de Wit, en DELFSHAVEN (opm: bark), kapt. C. Schaap, liggen alhier in reparatie.

Afbeelding
Datum 14 februari 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 december. Vrachten. Sedert ons bericht van 14 dezer, werden de onderstaande Nederlandse schepen afgesloten: KRIMPEN AAN DE LEK tot NLG 100 voor suiker, NLG 125 voor arak en NLG 90 voor rijst van hier naar Rotterdam. PETRONELLA CATHARINA NLG 97.50 voor suiker, NLG 92.50 voor koffij en NLG 110 voor lichte goederen van Samarang naar Amsterdam. SENIOR NLG 100 voor suiker, NLG 90 voor rijst en thee en NLG 30 voor tin van hier naar Amsterdam. BURGEMEESTER VAN MIDDELBURG NLG 100 en NLG 97.50 voor suiker en NLG 80 voor tabak van Soerabaja naar Rotterdam. MINERVA NLG 100 voor suiker van Pekalongan en NLG 97.50 van Samarang en NLG 80 voor rijst van hier naar Rotterdam. De MEDEA en BEZOEKIE laden te Pasoeroean voor eigenaars rekening.
Onbevracht blijven thans nog de Nederlandse schepen ZEENIMPH, TWEE GEZUSTERS, SALATIGA, VOORUIT, PATRIARCH SAMHIRI en HELMERS tezamen ca. 3600 ton. Volgens algemene overeenkomst vanaf 1 januari aanstaande, is als usance voor deze plaats aangenomen: vrachten op goederen van Nederland te betalen met 2 procent hoger koers, dan die welke genoteerd wordt op 6 maanden dato en vrachten op goederen in ponden Sterling betaalbaar gesteld met 25 c. van de gulden per GBP meer dan de koers van de dag voor wissels op Engeland op 6 maanden zicht; zijnde een en ander zodoende gelijk in koers aan wissels op kort zicht.

Afbeelding
Datum 12 april 1862
Krant JB - Javabode

De Nederlands-Indische brik HELMERS, kapt. Meissen, komende van Soerabaija en bestemd naar Amoy (China), raakte de 24e februari j.l. des morgens bij Bonthain (opm: Bungaya, Celebes; 05 34 Z 119 57 O) op een onbekende klip vast, waarop het bestuur terstond hulp met praauwen en koelie’s verleende. Bij hoog water is dit vaartug door verenigd pogen weder vlot geraakt na het over boord werpen van een gedeelte der lading, en kwam de 25e februari j.l. behouden ter rede van Bonthain aan.

Afbeelding
Datum 08 juli 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia. Wij vernemen dat de Nederlands Indische schoener HELMERS, gezagvoerder Messen, thuis behorende te Soerabaja, ter hoogte van Ketaun (opm: positie 03 19 Z 101 45 O), bij Moko-Moko (opm: Mukomuko), door de inlandse bemanning is afgelopen, die de gezagvoerder, de stuurlieden en Europese matrozen heeft vermoord. Gelukkig heeft men de daders gevat, welke thans te Benkoelen in de boeien zitten en per volgende boot herwaarts zullen worden overgebracht om te recht te staan voor de Raad van Justitie alhier. (zie JB 110763, NRC 280863 en NRC 280963)

Afbeelding
Datum 11 juli 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

In de morgen van de 5e juni arriveerden te Ajer Dikit, gelegen tussen Bantal (opm: positie 02 46 Z 101 20 O) en Moko Moko (opm: Mukomuko), twee sloepen, aanbrengende tien Javaanse matrozen en 5 vrouwen. Na onderzoek bleek, dat deze mensen afkomstig waren van de Nederlands-Indische schoener HELMERS, gevoerd door A. Messen, te huis behorende te Soerabaja, welk vaartuig omstreeks september of oktober jl van laatstgenoemde plaats over Bima naar Padang was vertrokken. Deze schepelingen verklaarden nagenoeg het volgende: de 27e mei hadden zij de kapitein en de stuurlieden benevens zekere Europese matroos, met name Andries, vermoord en de 29e daaraanvolgende de kok overboord geworpen. De 3e juni hadden zij het schip, na daarin gaten te hebben geboord, waardoor het zonk, verlaten en zich in de giek en de longboot ingescheept, waarmee zij op goed geluk naar de kust waren geroeid en te Ajer Dikit aangeland. Volgens hun verklaringen zou de tandil of bootmansmaat de belhamel van deze misdaad zijn geweest en zouden zij tot die geweldadigheden zijn geleid door de slechte en willekeurige behandeling van de kapitein en de stuurlieden. Hiervan is echter door het voorlopig onderzoek niets gebleken. Zij bevinden zich thans met hun vrouwen te Benkoelen, waar hun een nader verhoor wordt afgenomen, na afloop waarvan zij naar Batavia zullen worden opgezonden. (opm: zie JB 080763, NRC 280863 en NRC 280963)

Afbeelding
Datum 28 augustus 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 14 juli. Te Ajer Dikit in de assistent-residentie Benkoelen arriveerden 5 juni in twee sloepen de inlandse bemanning van de Nederlands-Indische schoener HELMERS, kapt. A. Messen, te huis behorende te Soerabaija en op reis van Bima naar Padang, die, na de kapitein, de stuurlieden en twee Europese matrozen vermoord en gaten in het schip geboord te hebben, het in zinkende staat hadden verlaten. Hoewel het officiële bericht vermeldt, dat er bij het voorlopig onderzoek niet gebleken was van de de slechte en willekeurige behandeling van kapitein en stuurlieden, waardoor volgens haar verklaring de bemanning tot de misdaad geleid was, zo kan men toch niet nalaten bij deze treurige gebeurtenis te denken aan de vele voorbeelden van onwaardige behandeling, waarmede scheepsgezagvoerders vooral hun inlandse bemanningen menen te moeten bejegenen. (opm: zie JB 080763, JB 110763 en NRC 280963)

Afbeelding
Datum 28 september 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Batavia, 15 augustus. In het Indisch Weekblad van het Regt vindt men het navolgende, betreffende een moorddadige handeling aan boord van de Nederlands-Indische bark HELMERS, kapt.Messen:
Het schip was bemand behalve met de Europese kapitein, diens nonna, en enige njeis (opm: inlandse huishoudsters), nog met drie Europese stuurlieden en een Europese matroos als passagier, alsmede 12 inlandse manschappen. Op de 27e mei was het zeilende op de hoogte van Mokko-Mokko, assistent residentie Benkoelen, toen de kapitein, die zich met zijn nonna (opm: njonja, [niet-]gehuwde Europese of Chinese dame) in de kajuit bevond, door de eerste stuurman met aandrang naar boven werd geroepen, waaraan door hem werd voldaan. Enige ogenblikken later stortte hij de kajuit weer binnen, roepende: ik ben vermoord, de tandil (bootsman) heeft mij vijf messteken toegebracht. Hij werd kort daarop gevolgd door de eerste stuurman die voor de kajuitstafel neerviel, roepende: kapitein! Ik ben vermoord, de tandil heeft mij drie messteken gegeven. De tweede stuurman, die zich mee in de kajuit bevond, sloot de kajuitsdeur, waarop het volk de kap openhakte. Zij riepen de nonna van de kapitein toe om boven te komen, daar zij haar anders ook zouden vermoorden. De kapitein die nog leefde raadde haar aan om aan dat verlangen gevolg te geven. Daar de kajuitsdeur dicht was, liet zij zich door de kap naar boven trekken. De kajuitsdeur werd toen opengehakt, de kapitein door nog enige houwen schadeloos gemaakt de tweede stuurman vermoord. De derde stuurman, die zich in het ruim verstoken (opm: verscholen) had, werd te voorschijn gehaald en onderging een gelijk lot. Men droeg daarop de lijken en de kapitein, die nog leefde (!), naar boven, en smeet ze overboord. De kapitein riep nog tweemaal de naam uit van zijn nonna. Daarop waste men de bloedvlekken af en ging, na het geld en de kleren van de verslagenen te hebben verdeeld, aan het spelen, eten en drinken. Om twee uur des  namiddags pausde (opm: pauseerde) men, vroeg van de nonna van de kapitein de scheepspapieren, die men met een stuk lood in zee liet zinken. Het spel werd toen weer voortgezet tot vijf uur toen men de Europese matroos uitnodigde om mee te spelen. Deze, aan dat verzoek gehoor gevende, werd beetgepakt, vastgebonden en na aan een stuk anker bevestigd te zijn levend overboord geworpen. De gehele nacht en daaropvolgende dag, ging men voort met spelen, eten en drinken. De negenentwintigste 's morgens maakte men zich meester van de inlandse kok, bond hem armen en benen en smeet hem levend overboord. Dit geschiedde in voldoening aan een voorwaarde door de njei (opm: inlandse huishoudster) van de kok gesteld, die door de tandil was aangezocht om met hem te komen. Het schip zelf liet men aan zijn lot over tot de 2e juni toen men land kreeg te zien. Men besloot toen gaten in het schip te hakken ten einde het te doen zinken. Het volk begaf zich in de longboat en in de giek, waarmee het de wal bereikte. De gehele reis door was men twijfelende geweest om ook de nonna van de kapitein te vermoorden. Verscheidene malen had men de handen aan haar geslagen, doch zij was telkens door haar smeken en beloften van geheimhouding aan het gevaar ontsnapt. Eens aan de wal, wist zij de woning van de controleur van Mokko-Mokko (opm: Mukomuko) te bereiken, wie zij dadelijk het gebeurde in alle zijn bijzonderheden mededeelde en die de schuldigen onmiddellijk in verzekerde bewaring deed nemen. Welke de eigenlijke beweegredenen van deze gruweldaden geweest zijn is nog niet met zekerheid op te geven. Het schijnt echter dat de kapitein een soort raderen had laten vervaardigen, ten einde het schip bij stilte voort te bewegen, waarmee op de dag van de moord het eerst zou zijn gewerkt, en dat het volk, aangezet door de tandil, zeer tegen dat werk was ingenomen. De tandil zelf was een Boeginees en schijnt grote invloed op het volk te hebben gehad, aan wie hij zich voor een radja Boegies uitgaf. Ook wordt nog vermeld dat de tandil reeds vroeger de ogen op de koks-njei had laten vallen en te dier zake eenmaal op last van de kapitein met rottingslagen was afgestraft. (zie JB 080763, JB 110763 en NRC 280863)

Afbeelding