Inloggen
PERTINAX - ID 9444


Kroniekberichten

Datum 08 september 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rotterdam, 7 september. Van de werf De Nachtegaal van de heren W. en A.H. Meursing te Amsterdam, is heden met goed gevolg te water gelaten het ijzeren barkschip PERTINAX, groot 212 gemeten lasten, bestemd voor de grote vaart, zullende gevoerd worden door kapt. W.E. Hageman, voor rekening der rederij J. Rahder & Co. Het ongunstige weer was oorzaak dat de toevloed van belangstellenden bij dit altijd belangwekkend schouwspel niet zo groot was, als zulks anders het geval zou geweest zijn.

Afbeelding
Datum 14 september 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 juli. Vrachten. De volgende Nederlandse schepen zijn bevracht. PAUL JOHAN, 677 ton, à NLG 100 per last voor suiker alhier, NLG 117,50 voor koffij en NLG 115 voor licht goed te Padang, naar Amsterdam. De CATHARINA JACOBA HENRIETTE, 1200 ton en MACASSAR, 438 ton, zijn opgenomen door de Nederlandsche Handel Maatschappij voor de overvoer van zout van Bangkok naar Sumanap voor resp. NLG 1,92½ en NLG 1,99 per picol. De VIJF VRIENDEN, 337 ton, NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffij en NLG 114 voor indigo, te Samarang te laden naar Amsterdam. De PERTINAX laadt naar Macassar via Soerabaija.
Onbevrachte Nederlandse schepen: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL en JAN DANIEL.

Afbeelding
Datum 29 september 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 augustus. Vrachten. PAUL JOHAN bevracht à NLG 100 voor suiker hier, NLG 117.50 voor koffij en NLG 125 voor licht goed, te Padang te laden naar Amsterdam. CATHARINA JACOBA HENRIETTE door de Factorij bevracht à NLG 1.92½ per picol voor een zoutreis van Bangkok naar Sumanap. MACASSAR als boven tot NLG 1.99 per picol. VIJF VRIENDEN laadt te Samarang à NLG 100 voor suiker, NLG 95 voor koffij en NLG 110 voor indigo naar Rotterdam. COSMOPOLIET à NLG 105 voor suiker en NLG 95 voor thee naar Amsterdam. BULGERSTEIN à NLG 105 voor suiker en NLG 100 voor tabak naar Rotterdam.
De volgende schepen zijn nog disponibel: PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL en JAN DANIEL. Het Nederlandse schip PERTINAX heeft voor Macassar via Soerabaja geladen.

Afbeelding
Datum 28 april 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Hongkong,14 maart. De Nederlandse bark PERTINAX, kapt. Hageman, van Macassar komende, is 25 januari op de Helen Bank verongelukt (opm: onjuist, zie JB 010863). Van de opvarenden zijn slechts de eerste stuurman, bootsman, kok, vier matrozen, twee jongens en een Chinees gered. Het overige gedeelte van de equipage, waaronder de kapitein, diens vrouw en kindje van 3 maanden, benevens 23 Chinese passagiers zijn verdronken (opm: de passagiers zijn overwegend gered; zie verder JB 29041863, PGC 300463, PGC 050563, NRC 090763 en JB 010863).

Afbeelding
Datum 29 april 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Makassar, 17 maart. Het Nederlandse schip PERTINAX, kapt. W.E. Hageman, 24 oktober ll., van hier met een lading stukgoederen voor Amoy vertrokken, is volgens een voorlopige verklaring van hier aangekomen Chinese passagiers, die naar Amoy vertrokken waren, 100 dagen na vertrek alhier in de omstreken van Papoea in twee boten door de kapitein, diens vrouw, de equipage en voornoemde Chinese passagiers in zinkende toestand verlaten. Het schip had op de klippen gestoten en was dien tengevolge spoedig beginnen te zinken. De Chinese passagiers zijn op een eilandje bij Ternate aangekomen; waar de andere boot gebleven is, weten die lieden niet te zeggen, daar de boten elkaar spoedig uit het gezicht verloren. (opm: zie NRC 280463, PGC 300463, PGC 050563, NRC 090763 en JB 010863).

Afbeelding
Datum 30 april 1863
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 28 april. De bark PERTINAX, kapt. Hageman, van Nigpo naar Amoy, is op 26 januari buiten de Gillolo-passage, op St. Helenabank (opm: onjuist, zie JB 010863) verongelukt. Van de opvarenden (opm: 9 crew, 1 passagier) zijn 10 man gered en te Shanghai aangekomen, doch de kapitein, diens vrouw en kind, de tweede stuurman, de timmerman, de hofmeester, matroos B. Koning en de lichmatroos B.O. Petersen, benevens 23 Chinese passagiers, zijn verdronken (opm: onjuist t.a.v. de Chinezen; zie NRC 090763,  NRC 280463, JB 290463, PGC 050563, NRC 090763 en JB 010863).

Afbeelding
Datum 05 mei 1863
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Heden ontving ik het voor mij en mijn overige kinderen grievend bericht, dat mijn dierbare oudste zoon Barend Hooghout Zijlstra, tweede stuurman aan boord van het schip PERTINAX, kapt. Hageman, bij het vergaan van genoemde bodem in de Chinese zee (opm: onjuist, Stille Oceaan), zijn dood in de golven heeft gevonden in de ouderdom van 26 jaren.
Nieuwendam 27 april 1863, A. Wolters, wed. D.A. Zijlstra.
(opm: zie NRC 280463, JB 29041863, PGC 300463, NRC 090763 en JB 010863).

Afbeelding
Datum 30 mei 1863
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

In het laatst van de maand februari werden ter hoofdplaats Ternate aangebracht twintig Chinese schipbreukelingen, laatstelijk te Makassar woonachtig. Zij deden het volgende verhaal van de hun overkomen zeeramp. De 21e oktober jl. hadden zij zich ingescheept aan boord van een Nederlands ijzeren barkschip, bemand met zestig (onjuist, 16 koppen. Het betreft hier het schip PERTINAX) koppen, hetwelk door hen was ingehuurd en beladen met schildpad, tripang, sandelhout en andere koopwaren; ook een aanzienlijke som aan zilveren specie bevond zich aan boord. Het doel van de reis was Emoy ( China). Na 92 dagen reis deed men een van de Papoease eilanden aan om vers water in te nemen. Acht dagen daarna stootte het schip op een zandbank en werd daardoor zó lek dat het in minder dan een uur vol water raakte en zonk. De bedoelde schipbreukelingen, die zich een ogenblik vóórdat het schip zonk, met verlies van have en goed in de grote boot hadden gered, hadden reeds zeven dagen zonder voedsel op het water rondgezworven, toen het hun gelukte te Maba ( eiland Tidore) aan te landen, van waar zij door tussenkomst van de sultan van Tidore naar Ternate werden overgevoerd. Door de ter laatst genoemde plaats gevestigde Chinezen werd in hun onderhoud en huisvesting voorzien, terwijl zij door een ten hunnen behoeve geopende inschrijving in staat gesteld werden om naar hun woonplaats Makassar terug te keren. Van het lot van de gezagvoerder, die met vrouw en kind, -welke zich ook aan boord bevonden- , benevens de equipage en nog vier passagiers in een andere boot het schip had verlaten, was hun niets bekend.

Afbeelding
Datum 09 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Batavia, 30 mei. In het laatst van de maand februari werden ter hoofdplaats Ternate aangebracht twintig Chinese schipbreukelingen, laatstelijk te Makassar woonachtig. Zij deden het volgende verhaal van de hun overkomen zeeramp. De 21e oktober jl. hadden zij zich ingescheept aan boord van een Nederlands ijzeren barkschip, bemand met zestien koppen, hetwelk door hen was ingehuurd en beladen met schildpad, tripang (opm: gedroogde klipvis), sandelhout en andere koopwaren. Ook een aanzienlijke som aan zilveren specie bevond zich aan boord. Het doel van de reis was Amoy (China). Na 92 dagen reis deed men een van de Papoesche eilanden aan om vers water in te nemen. Acht dagen daarna stootte het schip op een zandbank (opm: onjuist, klip) en werd daardoor zo lek, dat het in minder dan een uur vol water geraakte en zonk. De bedoelde schipbreukelingen, die zich een ogenblik vóór dat het schip zonk, met verlies van have en goed in de grote boot hadden gered, hadden reeds zeven dagen zonder voedsel rondgezworven, toen het hun gelukte te Maba (eiland Tidore) aan te landen, vanwaar zij door tussenkomst van de sultan van Tidore naar Ternate werden overgevoerd.
Door de ter laatstgenoemde plaats gevestigde Chinezen werd in hun onderhoud en huisvesting voorzien, terwijl zij door een ten hunnen behoeve geopende inschrijving in staat gesteld werden om naar hun woonplaats Makassar terug te keren.
Van het lot van de gezagvoerder, die met vrouw en kind, welke zich ook aan boord bevonden, benevens de equipage en nog vier andere passagiers, in een andere boot het schip had verlaten, was hun niets bekend.
(redactie NRC: deze schipbreukelingen zijn hoogstwaarschijnlijk afkomstig van het Nederlandse schip PERTINAX, kapt. Hageman, welke bodem, als vroeger gemeld, op de reis van Makassar naar China verongelukt is). (opm: zie NRC 280463, JB 29041863, PGC 300463, PGC 050563 en JB 010863).

Afbeelding
Datum 01 augustus 1863
Krant JB - Javabode

Op verzoek van de redactie van het Makasaarsch Handels- en Advertentieblad nemen wij het volgende ingezonden stuk uit haar blad over:
Ik acht het nodig, in het belang van de scheepvaart uedele het volgende te melden. In uw blad van de 21e april jl. no. 32, komt voor een uittreksel uit de Shanghae's Shipping and Commercial News, waarin wordt opgegeven dat de Nederlandse bark PERTINAX op de St. Helena bank zou zijn vergaan en dat deze bank volgens de kaart van Wilson en Norie, 25 mijlen van haar plaats zou liggen. Deze opgave is verkeerd, want de bovengemelde bank ligt werkelijk op 131°42' OL van Greenwich en 02° 55'NB. De PERTINAX moet vergaan zijn op de rots, voorkomende op de kaart van Horsburgh van 1849 onder de naam van Dangerous Rock, liggende deze omtrent 28 mijlen ten oosten van de St. Helenabank, op 02° 56' NB en 132° 05' OL
Na Ued. mijn groeten aangeboden te hebben, noem ik mij Ued. dd. dienaar,
D. Ternate, juni 1863
(opm: zie NRC 280463, JB 29041863, PGC 300463, PGC 050563, NRC 090763).

Afbeelding