|
IJmuiden, 7 november. Het van Buenos Aires hier gisteren binnengekomen stoomschip MONNIKENDAM, heeft nabij of op de Noordpier gestoten, waardoor de voorpiek vol water gelopen is. Het stoomschip is aan de grond gezet. Later bericht. De MONNIKENDAM behorende aan de Stoomvaart Maatschappij Monnikendam, directie het Vereenigde Cargadoors Kantoor voorheen B.J. van Hengel te Amsterdam, onder bevel van kapt. Dekker, was met een lading van 2.900 ton regeringshaver voor IJmuiden aangekomen en kreeg daar de zeeloods aan boord. Door welke oorzaak is thans nog onopgehelderd, doch vermoedelijk door onderstroom, vreemde stroom of onjuiste stroomberekening kwam de MONNIKENDAM te dicht bij de Noordpier en is daar op de blokken gestoten ongeveer ter hoogte waar het Engelse stoomschip EASTWELL gebleven is. Gelukkig was het zicht goed en de zee kalm, zodat het ongeluk betrekkelijk goed afliep. Door de schok werd de MONNIKENDAM naar de Zuidpier gedreven en verspeelde daarbij een anker en dertig vaam ketting. Men kon het stoomschip binnenbrengen, doch toen het voorschip beduidend ging zakken heeft men het, om zinken te voorkomen, bij de touristensteiger aan de grond gezet. De toestand van het schip is thans ernstig. In het voorschip staat thans 17 à 18 voet water. De duiker van de firma Rutters heeft een onderzoek ingesteld en deelde mee, dat er een gat beneden de kim is gestoten, doch dat dat gat op het ogenblik nog niet bereikbaar is. Een stoompomp houdt het water uit de machinekamer. Ofschoon er geen ogenblikkelijk gevaar voor het schip bestaat maakt het toch zware slagzij over bakboord. De getroffen maatregelen zijn er op berekend om het voorschip door een uit Amsterdam gerekwireerde elevator lens te doen zuigen, terwijl het achterschip met grijpers van de hier aanwezige steenkolenkranen zal gelost worden. Later bericht. De MONNIKENDAM was, na zeer voorspoedige heen en terugreis van Newport News zaterdagavond ongeveer 8 uur voor IJmuiden aangekomen. Men was langs mijnen en door mijnenvelden gestoomd en het enig oponthoud was op de rede van Deal geweest, waar de scheepspapieren onderzocht zijn. De MONNIKENDAM is de voormalige WYTEGRA die onder die naam onder Duitse vlag voer en na voor het laatst met een lading hout te Zaandam binnengekomen te zijn, bij het begin van de oorlog daar werd opgehouden. Voor het schip WYTEGRA heette, had het onder Hollandse vlag de naam BETA gedragen. In de namiddag was men met volle kracht bezig het voor- en achterruim te lossen. Uit het voorruim met de elevator, uit het achterruim met de knijper van de kolenaak. Met de elevator werd tegen vijf uur de lossing gestaakt omdat men natte lading ophaalde, daarbij bleek dat de voorpiek, ruim 1 en eerste tank vol water stonden. Ook in het volkslogies was water doorgedrongen zodat de schepelingen aan de wal de nacht zullen doorbrengen. De naast het stoomschip liggende stoomboot kan het in de machinekamer dringende water met moeite bijhouden. De juiste plaats en de omvang van de beschadiging konden nog niet worden vastgesteld. Men hoopt nochtans het schip maandag zover gelicht te hebben, dat men het lek of de lekken zal kunnen vinden en stoppen. 8 November. De hoop het stoomschip MONNIKENDAM heden drijvend te kunnen krijgen moet worden opgegeven. De toestand is niet gunstiger geworden. Ruim 3 is geheel gelost doch men heeft de lossing van ruim 1 en ruim 2 moeten staken, omdat de aanwezige elevator en knijper de natte haver niet voldoende kunnen verwerken. Om het schip te kunnen lichten zal vermoedelijk tot algehele lossing door middel van zuigers of ankerknijpers moeten overgaan om daarna het gat in of naast de bodem te stempelen.
|