Inloggen
BETA - ID 944


Kroniekberichten

Datum 04 oktober 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 oktober. Naar wij vernemen is op de werf van Wm Gray & Co te Hartlepool een tweede stoomschip in aanbouw voor de Vrachtvaart-Maatschappij Bothnia, dat vermoedelijk BETA zal worden gedoopt.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 2 augustus. Het s.s. BETA, bij W. Gray & Co te West Hartlepool gebouwd voor rekening van de Vrachtvaart Mij Bothnia alhier en op 23 mei te water gelaten, is heden na een welgeslaagde proeftocht van West Hartlepool naar Archangel vertrokken om aldaar te laden voor Nederland.

Afbeelding
Datum 27 februari 1903
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 februari. Volgens telegram is het Nederlandse stoomschip BETA van Mobile naar Rotterdam gisteren aangekomen te Bermuda met op sleep het Amerikaanse marine kolenschip ALEXANDER (3250 ton en gebouwd in 1894).

Afbeelding
Datum 22 augustus 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bermuda, 19 augustus. De gezagvoerder van het stoomschip BETA, van Halifax hier aangekomen, rapporteert de 16e augustus op 30° N.B. 63°55’ W.L. een groot ten ondersteboven drijvend schip te hebben aangetroffen, waarvan het achterschip ongeveer vijf voet boven de zee stak. De ra’s en een stuk van de grote mast dreven landszijde. Het dreef zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.

Afbeelding
Datum 18 april 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 15 april. Volgens telegram uit Key West is het Nederlandse s.s. BETA, van Pensacola naar Zaandam, op de Half Moon shoals gestrand; assistentie wordt verleend. Het schip maakt geen water.

Afbeelding
Datum 19 april 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 16 april. Volgens telegram uit Key West is het s.s. BETA na een deel der deklast zwaar hout geworpen te hebben met het volgende tij zonder assistentie vlotgekomen en heeft de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 02 mei 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Key West, 17 april. Het stoomschip BETA is onderzocht. Twee schroefbladen zijn beschadigd.

Afbeelding
Datum 14 januari 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 13 januari. Het Ned. s.s. BETA van Mobile naar Amsterdam is te St-Michaels (opm: San Miguel - Azoren) binnengelopen voor kolen. Het schip had een gedeelte van de deklast hout verloren.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het van Riga opkomende schip s.s. BETA, met hout voor Dordrecht, is hedenmorgen in de spoorbrug over de Oude Maas vast blijven zitten. Men is onmiddellijk begonnen te lossen.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

(Geen plaats vermeld), 2 oktober. Het s.s. BETA is hedenmiddag ongeveer 4.45 uur vlotgesleept en opgestoomd naar de Kalkhaven alhier.

Afbeelding
Datum 28 november 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 27 november. Volgens telegram uit Barry is het Nederlandse stoomschip BETA tijdens het binnenlopen aldaar van Antwerpen tegen de pier gevaren, waardoor het schade bekwam aan de boeg.

Afbeelding
Datum 08 april 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 6 april. Volgens telegram uit West Hartlepool, heeft het aldaar van Brest aangekomen Nederlandse stoomschip BETA stormschade.

Afbeelding
Datum 19 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

West-Hartlepool, 16 mei. Het Nederlandse stoomschip BETA is met lichte schade in Gray's droogdok gegaan, hebbende aan de grond gezeten.

Afbeelding
Datum 25 november 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 november. De uitgaande stoomschepen BETA en AMSTELDAM zijn in het Noordzeekanaal met elkaar in aanvaring geweest. De BETA maakte met enige schade hier vast, de AMSTELDAM zette onbeschadigd de reis naar Sunderland voort.

Afbeelding
Datum 25 juli 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 juli. Volgens telegram uit West Hartlepool is het Engelse stoomschip ROUEN, van Hartlepool naar Rouen bestemd, tijdens dikke mist nabij Hartlepool in aanvaring geweest met het van Zaandam naar Hartlepool bestemde Nederlandse stoomschip BETA, ten gevolge waarvan de ROUEN schade bekwam aan de boeg en de BETA aan bakboord boeg. Beide schepen liggen thans in de haven van Hartlepool.

Afbeelding
Datum 13 december 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 12 december. Het Nederlandse stoomschip BETA uit Amsterdam, in 1899 uit staal gebouwd, metende 1.260 netto register ton, is aan de Hamburgse rederij Spielmann & Co. verkocht.

Afbeelding
Datum 22 mei 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 mei. Van hier is vertrokken het Nederlandse stoomschip VOLENDAM, een zusterschip van de thans nog te Amsterdam liggende stoomschepen EDAM en MONNIKENDAM. Dit zijn de nieuwe namen voor de onder Duitse vlag gevaren hebbende schepen WYTEGRA, PERNAU en NARVA, welke schepen, oorspronkelijk Hollandse stoomschepen, voordien gevaren hebben onder de namen ALPHA, BETA en DELTA.
Wegens de oorlogstoestand konden de schepen niet langer onder Duitse vlag blijven varen en zijn ze na binnenkomst in Hollandse havens, niet zonder moeite, opnieuw onder Hollandse vlag gebracht en herdoopt in VOLENDAM, EDAM en MONNIKENDAM. Thans zijn ze door de Regering gecharterd voor graanuitvoer uit Zuid Amerika. Naar we vernemen zijn de schepen al die tijd niet van eigenaars veranderd en behoren ze nog steeds aan de rederij W. Pont c.s. (opm: zie ook RN 210515)

Afbeelding
Datum 09 november 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 7 november. Het van Buenos Aires hier gisteren binnengekomen stoomschip MONNIKENDAM, heeft nabij of op de Noordpier gestoten, waardoor de voorpiek vol water gelopen is. Het stoomschip is aan de grond gezet.
Later bericht. De MONNIKENDAM behorende aan de Stoomvaart Maatschappij Monnikendam, directie het Vereenigde Cargadoors Kantoor voorheen B.J. van Hengel te Amsterdam, onder bevel van kapt. Dekker, was met een lading van 2.900 ton regeringshaver voor IJmuiden aangekomen en kreeg daar de zeeloods aan boord.
Door welke oorzaak is thans nog onopgehelderd, doch vermoedelijk door onderstroom, vreemde stroom of onjuiste stroomberekening kwam de MONNIKENDAM te dicht bij de Noordpier en is daar op de blokken gestoten ongeveer ter hoogte waar het Engelse stoomschip EASTWELL gebleven is. Gelukkig was het zicht goed en de zee kalm, zodat het ongeluk betrekkelijk goed afliep. Door de schok werd de MONNIKENDAM naar de Zuidpier gedreven en verspeelde daarbij een anker en dertig vaam ketting. Men kon het stoomschip binnenbrengen, doch toen het voorschip beduidend ging zakken heeft men het, om zinken te voorkomen, bij de touristensteiger aan de grond gezet. De toestand van het schip is thans ernstig. In het voorschip staat thans 17 à 18 voet water. De duiker van de firma Rutters heeft een onderzoek ingesteld en deelde mee, dat er een gat beneden de kim is gestoten, doch dat dat gat op het ogenblik nog niet bereikbaar is. Een stoompomp houdt het water uit de machinekamer. Ofschoon er geen ogenblikkelijk gevaar voor het schip bestaat maakt het toch zware slagzij over bakboord. De getroffen maatregelen zijn er op berekend om het voorschip door een uit Amsterdam gerekwireerde elevator lens te doen zuigen, terwijl het achterschip met grijpers van de hier aanwezige steenkolenkranen zal gelost worden.
Later bericht. De MONNIKENDAM was, na zeer voorspoedige heen en terugreis van Newport News zaterdagavond ongeveer 8 uur voor IJmuiden aangekomen. Men was langs mijnen en door mijnenvelden gestoomd en het enig oponthoud was op de rede van Deal geweest, waar de scheepspapieren onderzocht zijn. De MONNIKENDAM is de voormalige WYTEGRA die onder die naam onder Duitse vlag voer en na voor het laatst met een lading hout te Zaandam binnengekomen te zijn, bij het begin van de oorlog daar werd opgehouden. Voor het schip WYTEGRA heette, had het onder Hollandse vlag de naam BETA gedragen.
In de namiddag was men met volle kracht bezig het voor- en achterruim te lossen. Uit het voorruim met de elevator, uit het achterruim met de knijper van de kolenaak. Met de elevator werd tegen vijf uur de lossing gestaakt omdat men natte lading ophaalde, daarbij bleek dat de voorpiek, ruim 1 en eerste tank vol water stonden. Ook in het volkslogies was water doorgedrongen zodat de schepelingen aan de wal de nacht zullen doorbrengen. De naast het stoomschip liggende stoomboot kan het in de machinekamer dringende water met moeite bijhouden.
De juiste plaats en de omvang van de beschadiging konden nog niet worden vastgesteld. Men hoopt nochtans het schip maandag zover gelicht te hebben, dat men het lek of de lekken zal kunnen vinden en stoppen.
8 November. De hoop het stoomschip MONNIKENDAM heden drijvend te kunnen krijgen moet worden opgegeven. De toestand is niet gunstiger geworden. Ruim 3 is geheel gelost doch men heeft de lossing van ruim 1 en ruim 2 moeten staken, omdat de aanwezige elevator en knijper de natte haver niet voldoende kunnen verwerken. Om het schip te kunnen lichten zal vermoedelijk tot algehele lossing door middel van zuigers of ankerknijpers moeten overgaan om daarna het gat in of naast de bodem te stempelen.

Afbeelding