Inloggen
NORMALITEIT - ID 9330


Kroniekberichten

Datum 16 april 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 15 april. Heden is het alhier binnengesleepte schip NORMALITEIT naar de Nieuwe Werf verhaald, waar een duiker het dicht maakte. Hedenmiddag zal er een duikeronderzoek plaatsvinden. Tot zo ver men het Nederlandse schip kan lens pompen, zal men de lading lossen en daarna wordt met de reparatie aangevangen.

Afbeelding
Datum 21 april 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 20 april. Nadat de lading uit het Nederlandse schip NORMALITEIT onder aanhoudend pompen was gelost, is het schip op de slip gebracht. De bodemschade is zeer ernstig.

Afbeelding
Datum 29 april 1909
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 27 april. De Nederlandse kof NORMALITEIT heeft de reparatie beëindigd. Binnen enige dagen zal het schip na herscheping van de houtlading de reis naar Christiania voortzetten.

Afbeelding
Datum 04 januari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Advertentie. Door deze komen de ondergetekenden hun diepgevoelde dank betuigen voor alle zelfopoffering en liefdevolle zorgen, betoond aan de slachtoffers van de tjalk ORA ET LABORA, die met de storm van 4 december jl. in de Jade-golf strandde. Allereerst brengen zij die dank aan de redding bemanning van Horumersiel, die het leven in de waagschaal stelde, om de opvarenden van genoemde tjalk te redden, terwijl een dier moedige redders zelf het leven verloor en de overigen tot heden toe in hun geschokte gezondheid de gevolgen van hun edel en roemvol pogen ondervinden. Voorts geldt die dank de bemanning van de oorlogsbodem „KURFURST FRIEDR. WILHELM" die de overlevenden zo voorbeeldig liefderijk ter verpleging opnam.
Met alle erkentelijkheid voor de eerbare en gevoelvolle zorg ten opzichte onzer dierbare doden en de collegiale hulde in lijkkransen betoond, vermelden we hier ook de namen van de Hollandse schippers, destijds te Cuxhaven aanwezig en in dat alles voorgelicht en geleid door de aldaar wonende en trouw meelevende Hollandse vriend W. Kwant.
Deze schippers en de namen hunner vaartuigen waren:
K. Koenes, „DE ROODE ZEE".
H. Sloots, „NORMALITEIT"
H. Holwerda, „DE VIER GEBROEDERS"
H. Alberts, „EGBERDINA"
G. Hendriks, „CONFIANCE"
R. Westers, „ANTILOPE"
A. v d. Wal, „JANTJE"
G. Arbeider, „RES NOVA"
H. Engelsman, „TRANSPORT"
P. Albers, „CRESCENDO"
K. Koerts, „NOOIT GEDACHT"
J. Balk, „FOLKERDINA"
J. Kajuiter, „DE VIJF GEBROEDERS"
I. Balk, „HENRIETTE"
J. Klugkist, „TJITSKINA"
R. de Vries, „GOD MET ONS"
Mulder, „ADRIANA"
E. Paap, „ONDERNEMING"
J. Pilon, „ENGELDINA"
J. Aukes, „FUSIA"
Verder ook dank aan allen in Cuxhaven, die geen moeite spaarden, om het de treurende families mogelijk te maken hunne lieve gestorvenen ten spoedigste tot hen heengevoerd te krijgen, en eindelijk ook aan de brede schare, die in deze ontzettende slag van hunne weemoedige deelneming tot onze vertroosting zo hartelijk hebben blijk gegeven.
Ter Apel, M. Smit, stuurman van de „ORA ET LABORA" die door Gods gunst in 't leven gespaard bleef. Familie Smit, Stadskanaal. Familie Brinkman.

Afbeelding
Datum 27 mei 1914
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 27 mei. Gisterenavond Is alhier binnengekomen het tjalkschip NORMALITEIT, kapt. Sloots, met hout op reis van Kragerö naar Westakkumersiel, hetwelk op de Noordzee zijn boot en een gedeelte van de deklast heeft verloren, benevens enige andere lichte averij bekwam. De bekomen schade zal hier gerepareerd worden.

Afbeelding
Datum 23 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 22 februari. De geladen zeetjalk NORMALITEIT is hedennacht op Onrust gestrand doch zit voorlopig niet gevaarlijk. Sleepboot en reddingsboot zijn aanwezig.
Later bericht. De NORMALITEIT is met houtpulp van Drammen naar Rotterdam bestemd. De schipper werd door de reddingvlet van boord gehaald; 8 man bleven aan boord. Het schip zit bijna geheel droog.

Afbeelding
Datum 25 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nieuwediep, 23 februari. Gistermiddag heeft men tevergeefs getracht de gestrande tjalk NORMALITEIT (zie vorig No.) vlot te brengen. De bemanning is van boord gehaald. Gisteravond zat het schip reeds geheel onder water, het is als verloren te beschouwen.

Afbeelding
Datum 07 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Zaterdag 9 maart a.s., ’s namiddags 1.30 uur, onderzoek naar het stranden op 21 sept. 1917 in de Kalmar Sund van het zeilschip EBEN HAËZER. Schipper-eigenaar: S. Karssies te Groningen. Daarna onderzoek naar het vermoedelijk met man en muis vergaan op of na 5 mei 1917 van het zeilschip MARCHIENA.
Maandag 11 maart a.s., ’s namiddags 1.30 uur, onderzoek:
1. Naar het op de Noordzee tijdens stormachtig weer lek slaan op 3 januari 1918 van het zeilschip MUTATIO, waar het schip als wrak werd verlaten. Reder: H. Schuur; schipper F.J. (Franciscus Johannes) Bonninga, beiden te Groningen.
2. Naar het lek worden tijdens stormweer op 22 februari 1918 van het zeilschip NAVIGATOR, waardoor het schip moest worden verlaten en dit zwaar lek te Schiermonnikoog is aangedreven. Reder: H. Jonker te Wildervank; schipper D. Stienstra te Groningen.
3. Naar het stranden in de Haaksgronden op 22 februari 1918 van het zeilschip NORMALITEIT. Rederij: N.V. Zeetjalk Normaliteit, directeur J. Vink te Bilthoven; gezagvoerder G. van Veen te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 12 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed gistermiddag onderzoek inzake het stranden in de Haaksgronden, op 22 februari 1918, van het zeilschip NORMALITEIT.
Als eerste getuige wordt gehoord G. van Veen, schipper van de NORMALITEIT. Deze verklaart o.m., dat er een bemanning van 4 koppen aan boord was. Op 20 oktober 1917 vertrok men met een lading houtpap uit Noorwegen, met bestemming naar Rotterdam. De reis was niet voorspoedig, De laatste verkenning was geweest het Terschellinger lichtschip, in de avond van de 21e februari. De wind was toen WNW en er stond een harde bries. De schipper was toen in de kooi gegaan en had twee man op het dek achter gelaten, met bevel hem bij naderend onheil direct te roepen, omdat hij de mogelijkheid van stranding niet uitgesloten achtte. De stuurman heeft ook om een uur of half drie de schipper geroepen, die, zodra hij boven was gekomen, een schok voelde. Noodseinen zijn toen gegeven, waarop de reddingboot is verschenen. Men heeft toen het schip verlaten, dat nog als wrak op de Haaksgronden zit. De andere getuigen bevestigden de verklaring van de schipper.
De Raad zal later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 24 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren deed de Raad uitspraak in de volgende vroeger behandelde zaak: Betreffende het stranden en vervolgens verloren gaan van het zeilschip NORMALITEIT. De Raad is van oordeel dat ten gevolge van de harde westelijke wind en de stroom de NORMALITEIT uit haar koers is geraakt en aldus op de Haaksgronden is terecht gekomen. Gelijk uit het bovenstaande blijkt, beweert de schipper, dat hij om 9 uur Terschellinger lichtschip heeft gezien in het ONO op een afstand van ongeveer 4 mijl en daar het schip ongeveer half drie op de Haaksgronden strandde, zou het in de tijd van ongeveer 51/2 uur niet minder dan 25 mijl zijn ingezet, hetgeen wel zeer belangrijk is, zodat bij de Raad twijfel is gerezen of het licht, dat de schipper zag, inderdaad van Terschellinger lichtschip was.

Afbeelding