Inloggen
ZEENIMPH - ID 9275


Kroniekberichten

Datum 06 augustus 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Rottedam, 5 augustus. Heden is te Amsterdam op de werf Het Wapen van Amsterdam van de scheepsbouwmeester F. Haverkamp in de Groote Wittenburgerstraat van stapel gelaten het barkschip ZEENIMPH (opm: ZEENYMPH), gebouwd voor rekening ener rederij onder directie van de heer F.A. Jas, zullende gevoerd worden door kapt. J.W.J. Witsen Elias.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia, Samarang en Soerabaija ligt te Amsterdam in lading, mede voor passagiers, waarvoor hetzelve bij uitstek ingericht is door deszelfs ruime hutten en verdere magnifique inrichtingen, het nieuw gebouwd, gekoperd barkschip DE ZEENIMPH (opm: ZEENYMPH), gevoerd door kapt. J.W.J. Witsen Elias, varende onder directie van de heer F.A. Jas en voerende een geëxamineerde scheepsdokter. Voor de passagiers is aan boord voorhanden een badkamer, piano en bibliotheek.
(opm: aankondiging van de eerste reis)

Afbeelding
Datum 04 september 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia, Samarang en Soerabaya zal tegen het einde van september vertrekken het Nederlands gekoperd barkschip ZEENYMPH, kapt. J. W. J. Witsen Elias. Dit nieuw gebouwde schip is bijzonder geschikt voor passagiers, zowel door deszelfs ruime hutten, als verdere magnifieke inrichtingen, terwijl ten behoeve der pasagiers een badkamer, pianino (opm: kleine piano) en bibliotheek aan boord voorhanden is. Voor goederen of passage, adres bij de cargadoors De Vries & Co, te Amsterdam.
(opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 10 februari 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 februari, Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse barken ZEENIMPH, kapt. J.W.J. Witsen Elias, komende van Amsterdam, en ARDJOENO, kapt. S.R. Post, mede komende van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 april 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 februari. Scheepsvrachten. Sedert het opmaken van ons vorig bericht werden de volgende Nederlandse schepen genomen: naar Nederland de OOST-INDIËN à NLG 105 voor rijst en NLG 135 voor arak (opm: rijstbrandewijn), welke bevrachting nog in een gedeelte onzer berichten opgenomen is, de AUSTRALIË ter overbrenging der lading van het afgekeurde schip JACATRA (opm: een Engels schip) à NLG 112,50, zijnde de deswege met de GERTRUDE gevoerde onderhandelingen afgesprongen wordende laatstgemelde bodem nu door de Factorij à NLG 115 te Cheribon (opm: Cirebon) beladen. Door hetzelfde lichaam werd nog opgenomen de ESTAFETTE à NLG 112,50 en de ZEENYMPH à NLG 90 voor suiker en NLG 85 voor koffij, te Passaroean (opm: Pasuruan) te laden. De MADURA is in de gewone bevrachting der Nederlandsche Handel Maatschappij opgenomen, de LOUISE JACOBA JOHANNA neemt hier suiker en te Padang koffij in à NLG 110, de CLAUDIUS CIVILIS bedong voor rijst NLG 85, suiker NLG 95 en arak NLG 120, de GELDERLAND laadt te Soerabaya suiker à NLG 95, de KINDERDIJK werd voor rijst te Akyab (opm: Sittwe) te laden à GBP 5.5 genomen. De ALBRECHT BEIJLING laadt rijst te Indramajoe (opm: Indramayu) à NLG 85 en de BURGEMEESTER VAN REENEN bekomt NLG 90 voor suiker, NLG 80 voor rijst, hier en op de kust te laden. De DUIVELAND en NEÊRLANDS KONING worden door de agenten naar Rotterdam beladen. De DOGGERSBANK en CORNELIS HOUTMAN waren reeds in Europa voor de thuis reis via Akyab (opm: Sittwe) bevracht, zomede de ZWALUW voor een reis naar China en terug. Alhier zijn nog disponibel de NIJVERHEID en AMICITIA, die beide hun lading nog op de kust moeten ontlossen. Te Soerabaya werd de QUATRE BRAS voor suiker en huiden à NLG 103 naar Amsterdam genomen. Intussen is nog bevracht de AMICITIA tot NLG 85 voor rijst en NLG 90 voor suiker, alhier en te Soerabaya te laden.

Afbeelding
Datum 01 mei 1855
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Vrachten. Er is voldoende scheepsruimte geweest voor de behoefte. Door de factorij zijn opgenomen de ZEENYMPH ad NLG 90,- voor suiker en NLG 85,- voor koffie te Passaroeang te laden. De MARY GODDARD NLG 87,50 voor koffie en suiker te Pacalongan en Soerabaya te laden. De WILHELMINA heeft factorij tarief bekomen. Door particulieren zijn bevracht de volgende schepen: de AMICITIA NLG 90,- voor suiker hier, en NLG 85,- voor rijst te Indramayoe te laden voor Holland. CORNELIS GIPS, GBP 5,5/ om een lading rijst te Akyab te laden; Kanaal om orders. De VOORWAARTS NLG 77,50 voor rijst te Indramayoe; NLG 85,- voor suiker, NLG 95,- voor was en NLG 100,- voor arak hier te laden voor Holland. TAGAL NLG 85,- voor suiker te Soerabaya en NLG 110,- voor arak hier, voor Holland. LOUISA (Zweden) is bevracht voor GBP 4,- de ton, om hier te laden voor Amsterdam. Nog ter bevrachting aangeboden de Hollandse schepen AZIA, PALEMBANG, JAVA KOERIER, NIJVERHEID, WILDEMAN, NEDERLAND en PIO NONO.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende negen schepen, als:
Voor Rotterdam: GERTRUDE, kapt. J. Lourens; CORNELIS WERNARD EDUARD, kapt. N.N. (opm: J.M. Kleinhouwer).
Voor Amsterdam: ELISABETH EN JACOBA, kapt. J.G. Lucas; BURGEMEESTER VAN REENEN; kapt. A.W.F. van der Meer van Kuffelen; ZEENYMPH, kapt. J.W.J. Witsen Elias; MARIA ELISABETH, kapt. K.J. Jonker, (van Rotterdam); DUIVELAND, kapt. J.C. Viersma, (van Middelburg).
Voor Schiedam: LOUISA JACOBA JOHANNA, kapt. J.J. Deurholts (van Rotterdam).
Voor Dordrecht: HOOP VAN CAPELLE, kapt. J.R. Bok, (van Rotterdam).

Afbeelding
Datum 23 januari 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 januari. De 19e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark ZEENYMPH, kapt. J.W.J. Witsen, met 9 passagiers, de 29e oktober vertrokken van Texel, en het dito schip PRINCES MARIANNE, kapt. F. Rietmeyer, de 29e november vertrokken van Kaap de Goede Hoop. Heden is hier aangekomen de Nederlandse bark DERKINA TITIA, kapt. W.B.S. van Zijp, de 22e september vertrokken van Amsterdam.

Afbeelding
Datum 30 januari 1856
Krant OP - Oostpost
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia. Het schip de ZEENIMF, kapt. Witsen Elias, de 29e oktober uit Texel gezeild, is de 19e januari alhier ter rede gearriveerd, en heeft dus de reis in de korte tijd van 82 dagen afgelegd.

Afbeelding
Datum 03 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 februari. Vrachten. Het getal der bij het vertrek der vorige mail nog onbevrachte schepen werd door talrijke arrivementen weder vergroot, waardoor de vooruitzichten nog ongunstiger te noemen zijn, en ook weer iets lagere vrachten geaccepteerd werden. De volgende Nederlandse schepen werden gecharterd naar Amsterdam: WILHELMINA CATHARINA à NLG 67,50 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Samarang te laden; ALBATROS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst, te Soerabaja te laden; LEWE VAN NYESTEYN NLG 65 voor suiker en NLG 62,50 voor rijst, hier te laden; WATERGEUS NLG 70 voor suiker en NLG 65 voor rijst te Soerabaja in te nemen; ADRIANA PETRONELLA à NLG 65 voor suiker te Samarang te laden; VLAARDINGEN bedingt NLG 70 voor suiker te Soerabaja te laden; ZEENIMPH NLG 67,50 voor suiker te Pekalongan; TELEGRAPH laadt koffij te Padang à NLG 82,50; VAN BOSSE bedingt NLG 5000 per maand van Samarang naar Shanghai, RESIDENT VAN SON is voor twee reizen van Sumanap naar Tjilatjap met zout à NLG 1000 per reis ingehuurd. Voor eigen rekening laden HENDRINA, OUDERKERK AAN DE AMSTEL, JANNETJE, BEZOEKIE en NOORDSTER. MARY HILLEGONDA laadt rijst te Samarang naar Shanghai à USD 0,60 per picol. Door de agenten wordt beladen Nederlands MARIA AGNES.
De volgendeNederlandse schepen zijn nog zonder destinatie waarvan echter nog verscheidene hier en op de kust moeten lossen: COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, ZUID-BEVELAND, LAURENTIUS EN EMILIA, NEDERLAND, JASON, CORNELIA, IDA ELISABETH, ADMIRAAL VAN KINSBERGEN, MARGARETHA JOHANNA, MARIANNE, ZWARTE ZWAAN, FACTORY, SCHOUWEN, CHRISTIAAN HUIJGENS, KANDANGHAUER.
Het Nederlandse schip ZWARTE ZWAAN is gecharterd à NLG 82,50 naar Nederland om te Makasser en op Java te laden.

Afbeelding
Datum 23 maart 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 25 januari. Scheepsvrachten. Sedert ons laatste bericht is het getal van de particuliere schepen vermeerderd, terwijl thans weinig product te verschepen is. Het natuurlijke gevolg daarvan was een daling van de vrachten. Wij hebben heden de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland de Nederlande schepen SARA ALIDA MARIA à NLG 80 voor suiker en NLG 75 voor koffij en HENRIETTA GEERTRUIDA à NLG 70 voor rijst en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn) hier naar Amsterdam te laden. Nederlands GROOTMEESTER NATIONAAL krijgt NLG 10.000 voor een reis voor Sumanap naar Tjilatjap met zout. Nederlands ZEPHIR laadt voor rederij rekening.
Engels HIGHLANDER en EQUATOR zijn nog steeds te koop.
Disponibel zijn Nederlands ANNA MARIA WILHELMINA, HOLLAND, ZWAAN, VIER GEBROEDERS, HERMAN DE RUYTER, PRESIDENT RAM, STAD DOKKUM, NIJVERHEID, STAD GOUDA, ALBLASSERWAARD, ZEENIMPH, ZAANSTROOM, JULIE CLAIRE en NEDERLAND.

Afbeelding
Datum 28 maart 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Konstantinopel (opm: Istanbul), 17 maart. De Nederlandse kof HILLEGINA ANNEGINA, kapt. de Vries, van Hull naar Galatz bestemd, is de 10e dezer in de Dardanellen aan de grond geraakt, doch na ontlossing van een gedeelte der lading kolen vlot gekomen en heeft ogenschijnlijk geen schade bekomen.

NRC 290358
Batavia, 11 februari. Scheepsvrachten. Sedert onze vorige heeft zich de positie voor vrachtzoekende schepen geenszins verbeterd. Behalve dat er een massa disponibele bodems ter rede liggen, is het te verschepen product nagenoeg opgeruimd en het is thans zelfs zeer moeilijk vracht voor een enkel schip naar Europa bijeen te krijgen. Voor charters naar China bestaat altijd nog enige vraag en zou zulk een tussenreis onder de alhier bestaande omstandigheden zeer raadzaam zijn, zo verscheidene gezagvoerders er niet tegen opzagen, derwaarts tegen de mousson op te kruisen.
Wij hebben de volgende bevrachtingen mee te delen:
Naar Nederland nam de Factorij op de JULIE CLAIRE à NLG 80 voor koffij te Tjilatjap te laden. De VIER GEBROEDERS laadt gedeeltelijk voor een rederij rekening naar Rotterdam, en vult alhier en te Soerabaya op à NLG 75 voor rijst, NLG 85 voor suiker, NLG 95 voor arak en NLG 100 voor huiden.
Te Soerabaya werden gecharterd om aldaar te laden: de ZWAAN à NLG 85 voor suiker, NLG 80 voor tabak en NLG 100 voor huiden naar Amsterdam, benevens de ALBLASSERWAARD à NLG 75 voor suiker en tabak naar Rotterdam.
Naar China accepteerde de NIJVERHEID $ 0,45 met rijst naar Macao, of $ 0,60 naar Shanghay. Het Nederlandse schip ECLIPSE zal mede derwaarts lading innemen Voor rederij rekening laadt het Nederlandse schip JASON naar Rotterdam.
De Engelse schepen HIGHLANDER, EQUATOR en PRINCESS ALICE zijn te koop. Disponibel zijn de Nederlandse schepen ANNA MARIA WILHELMINA, HOLLAND, HERMAN DE RUYTER, PRESIDENT RAM, STAD DOCKUM, STAD GOUDA, ZEENIMPH, NEDERLAND, ZAANSTROOM, CONCURRENT, HENDRIKA, DOCTRINA ET AMICITIA, AUSTRALIE, en MINISTER VAN HALL.

NRC 290358
Batavia, 1 februari. Heden is alhier gearriveerd van Kaap de Goede Hoop Zr.Ms. stoomschip GEDEH, commandant Staring.

Afbeelding
Datum 13 april 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 februari. Vrachten. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn de volgende vijf schepen opgenomen: CONCURRENT, HENDRIKA, DOCTRINA ET AMICITIA, à NLG 70 per last voor suiker en koffij, op de kust te laden; de AUSTRALIË à NLG 80 voor koffij en lichte goederen te Tjilatjap te laden, allen naar Amsterdam. NEDERLAND, NLG 75 voor suiker, NLG 65 voor koffij en NLG 85 voor lichte goederen, van hier naar Amsterdam.
ANNA MARIA WILHELMINA, werd te Soerabaya opgenomen naar Bombay en terug, conditiën onbekend. PRESIDENT RAM NLG 70 voor suiker en tabak en NLG 100 voor arak (opm: rijstbrandewijn), van Soerabaija naar Nederland. STAD DOKKUM, $ 0,42½ de picol rijst van Soerabaya naar Macao. ZEENYMPH NLG 70 voor suiker naar Nederland, te Passaroeang te laden. HOLLAND laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en suiker à NLG 70 van Soerabaija naar Amsterdam.
De schepen PRINCES ALICE, LORD MONTGOMERIE, HARVEST HOME, EQUATOR (Eng.) en ZWALUW (Ned.) zijn te koop. HIGHLANDER (Eng.) van 150 ton werd alhier verkocht voor NLG 15.500.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: HERMAN DE RUYTER, ZAANSTROOM, KOOPHANDEL, VERENIGING, ECLIPSE, EUROPA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, ANTONIA PETRONELLA, MENTOR, ZEEVAART.

Afbeelding
Datum 29 april 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 10 maart. Scheepsvrachten. Sedert onze laatste berichten hebben de navolgende bevrachtingen plaats gehad. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij werden gecharterd: CONCURRENT, HENDRIKA, DOCTRINA ET AMICITIA, tot NLG 70, voor suiker en koffij op de kust te laden; AUSTRALIE NLG 80 voor koffij te Padang te laden en MINISTER VAN HALL NLG 75 voor koffij en lichte goederen te Tjilatjap te laden, allen naar Amsterdam. De NEDERLAND bekwam NLG 75 voor suiker, NLG 65 voor koffij en NLG 85 voor lichte goederen hier te laden voor Amsterdam, de PRESIDENT RAM NLG 70 voor suiker en tabak en NLG 100 voor arak (opm: rijstbrandewijn) te Soerabaya te laden, de ZEENYMPH NLG 70 voor suiker te Passaroeang te laden. De HOLLAND laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en NLG 70 voor suiker te Soerabaya te laden voor Amsterdam. De WHAMPOA neemt de lading over van het te Soerabaija afgekeurde schip ELIZABETH EN JOHANNA (opm: bark ELISABETH EN JOHANNA, zie o.a. ZZC 010558), tot NLG 70 en vult verder tot dezelfde vracht op met suiker. Door de Factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij werd ook nog gecharterd ANTONIA PETRONELLA tot NLG 70 voor suiker en lichte goederen en NLG 115 voor arak te Soerabaija te laden voor Amsterdam. De ANNA MARIA WILHELMINA werd te Soerabaija gecharterd voor een reis naar Bombay en terug (voorwaarden niet bekend) en de STAD DOCKUM bekwam 42½ cents van de dollar voor rijst van Soerabaija naar Macao.
De nu nog disponibele schepen zijn: HERMAN DE RUIJTER, ZAANSTROOM, KOOPHANDEL, VEREENIGING, ECLIPSE, EUROPA, WILLEM KROONPRINS VAN NEDERLAND, MENTOR, ZEEVAART, BATAVIER, GOEDE VERWACHTING en DILIGENCE.
De Engelse schepen HIGHLANDER (150 tonnen) en LIME HOUSE (376 tonnen) werden verkocht, de eerste voor NLG 15500 en de laatste voor NLG 15200, en zijn nog te koop aangeboden ZWALUW en de Engelse schepen LORD MONTGOMERIJ, CLIPPER, ELIZABETH, ANNA, EMELIJ JANE, PRINCES ALICE.

Afbeelding
Datum 17 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 januari. Vrachten. Zoals men het voorzien had, zijn de vrachten niet verbeterd; integendeel heeft men heden een nieuwe, echter niet zeer belangrijke daling derzelve te melden. De berichten van alle havens beoosten de Kaap blijven bij voortduring zeer ongunstig en voorziet men aldaar geen verbetering voor een lange tijd even als hier.
Heden heeft men de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland: Nederlands DELFT, VALPARAISO en ALLEGONDA JACOBA à NLG 35 voor suiker naar Rotterdam; Nederlands JOHANNA CHRISTINA à NLG 35 per gemeten last naar Amsterdam; Nederlands JHR.MR. VAN DE WALL VAN PUTTERSHOEK (328 last) voor NLG 10,00 en Nederlands PANTALON (176 last) voor NLG 7.000 bij de roes (opm: voor bedrag ineens, onafhankelijk van het gewicht of de hoeveelheid van de ingenomen lading) naar Amsterdam, allen op de kust te laden; Nederlands NIEUWLAND à NLG 35 voor suiker op de kust en NLG 30 voor rijst hier naar Amsterdam te laden; Nederlands CONSTANTIA, NLG 35 voor suiker op de kust naar Amsterdam en eindelijk Nederlands IDA ELISABETH à NLG 40 per last op de kust naar Rotterdam; dit schip laadt echter gedeeltelijk voor rederij-rekening.
Naar China: Nederlands BEURS VAN ROTTERDAM en SOUBURG à $ 0,27 per picol voor rijst naar Amoy en Nederlands KOOPHANDEL à $ 0,27 per picol van Samarang naar Hongkong.
Naar Japan: Nederlands THETIS (168 last) bij de roest voor NLG 5.000 voor de uitreis. Naar Melbourne: Nederlands JACOBUS (155 last) voor NLG 5.000 voor een volle lading. Kustreizen: Nederlands KOERIER, VALPARAISO, ALMELO, WELVAART, CORNELIA EN GEERTRUIDA en STAD NIJMEGEN.
Te koop zijn: Amerikaans ROBBERT PATTEN (waarvan wij d.d. 24 december de bevrachting naar Pondicherry abusievelijk mededeelden) en Nederlands JAVA'S WELVAREN.
Diversen. Nederlands HENRIETTE naar Rotterdam aangelegd. Nederlands ADÈLE en PRINCES CHARLOTTE verzeilden naar Japan en DEN ELSHOUT is naar Akyab vertrokken. Nederlands ODILIA MARGARETHA is als transportschip door het gouvernement naar Nederland opgenomen.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, SCHOONDERLOO, JAN SCHOUTEN, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, BEATRIX, WILLEM DE EERSTE, STAD SCHIEDAM, EVERDINA ELISABETH, JACOB, DRIE VRIENDEN, VOORWAARTS, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST- INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, HAAMSTEDE, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, TWEE CORNELISSEN, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, FORTUNA, CHRISTIAAN LOUIS, HEBE, JOAN JACOB, LOURENS KOSTER, KAREL AUGUST, LOUISE, FERDINAND EN LOUIS, ZEPHIR, ALMONDE, HELMERS, COLUMBINE, WALCHEREN, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, JUPITER, JOHANNA EN LOUISA, ZEENIMPH, NEDERLAND, VAN OLDENBARNEVELD, GEBROEDERS HOUTMAN, WILLEM EGGERTS, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, TRITON, EDOUARD MARIE, REINHARDT, METALEN KRUIS, CANTON en JOHANNES ANTONIUS.

Afbeelding
Datum 30 maart 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 februari. Vrachten. Sedert ons laatste bericht zijn de vrachten niet verbeterd, integendeel heeft men wederom een nieuwe, ofschoon niet belangrijke, achteruitgang te rapporteren. Naar de Chinese havens werden verscheidene schepen bevracht, doch verwacht men daarvan geen opmerkelijke verbetering op onze markt. De daarheen gezeilde schepen namelijk, zullen er geen emplooi vinden en zich voor een goed gedeelte genoodzaakt zien op hier terug te keren, waardoor onze markt, op het moment waarop men met grond een rijzing tegemoet kan zien, opnieuw gedrukt zal worden.
Sedert onze laatste opgave werden de volgende schepen bevracht:
Naar Nederland: Nederlands SCHOONDERLOO à NLG 27,50 voor rijst naar Rotterdam als bijlading. Nederlands BEATRIX à NLG 35 voor suiker en arak te Soerabaija naar Amsterdam. Nederlands FORTUNA en WILLEM EGGERTS à NLG 35 per gemeten last, de eerste te Passaroeang en Soerabaija naar Dordrecht en de tweede te Dadep (Indramayoe) naar Amsterdam te laden. Nederlandse JACOB (312 last) voor NLG 9.750 in eens te Soerabaija naar Amsterdam. Nederlands HEBE à NLG 35 voor suiker, NLG 30 voor koffij en NLG 20 voor tin, van hier naar Rotterdam. Nederlands HAAMSTEDE à NLG 30 voor rijst te Indramayoe en NLG 32 voor suiker op de kust naar Rotterdam te laden. Nederlands KINDERDIJK à NLG 27,50 voor rijst te Soerabaija naar Rotterdam en eindelijk Nederlands NEDERLAND à NLG 35 per gemeten last naar Amsterdam.
Naar China: Nederlands JOHANNES ANTONIUS à $ 0,25 voor rijst hier naar Hongkong te laden en Nederlands EDUARD MARIE à $ 0,27 voor rijst te Cheribon en Samarang naar Amoy te laden.
Naar Sydney: Nederlands JOAN JACOB voor NLG 3.800 in eens.
Naar Boni: Nederlands EVERDINA ELISABETH (317 last) à NLG 5.000 en Nederlands STAD SCHIEDAM (411 last) à NLG 4.000 in eens voor het transport van koelies, ten dienste der expeditie tegen dat rijk.
Kustreizen doen: Nederlands KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, REINHART, COLUMBINE en CHRISTIAAN LOUIS.
Voor rederij-rekening laden: Nederlands TRITON en ZEPHIR.
Diversen: Nederlands HELMERS, verzeilde naar Japan en Bremen en de AUGUSTE EN MELINE naar Akyab.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, WILLEM DE EERSTE, DRIE VRIENDEN, LOUIS MEYER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, EERSTELING, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANCE, PHILIPS VAN MARNIX, ZEELANDIA, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHA, PRINS VAN ORANJE, LAURENS KOSTER, LOUISE, FERDINAND EN LOUIS, WALCHEREN, ZEENIMPH, VAN OLDENBARNEVELD, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, METALEN KRUIS, CANTON, JUPITER, KONING WILLEM II, ADMIRAAL PIET HEIN, AMERIKA, ADMIRAAL DE WINTER, STAD NIJMEGEN, PATRIARCH SAMHIRI en BROEDERTROUW.
.
NRC 300359
Soerabaija, 28 januari. Scheepsvrachten. De KINDERDIJK bedong NLG 27,50 voor rijst en NLG 35 voor tabak naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 13 april 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 23 februari. Vrachten. Ten gevolge van de schaarste van de artikelen van uitvoer op onze markten, werden sedert onze laatste slechts weinige bevrachtingen tot stand gebracht, terwijl het getal van de disponibele vaartuigen steeds alhier alleraanzienlijkst blijft. Deze staat van zaken bevestigt ons geuit gevoelen, dat voor enige maanden geen verbetering te verwachten is, te meer daar de berichten van de naburige vreemde havens steeds zeer ongunstig luiden. Heden heeft men slechts de volgende bevrachtingen mede te delen:
Naar Nederland: Nederlands JAVA'S WELVAREN à NLG 35 voor suiker en NLG 40 voor arak te Indramayoe en Pekalongan naar Amsterdam; Nederlands EERSTELING à NLG 35 voor suiker, NLG 32 voor tabak en rijst en NLG 50 voor arak te Soerabaja te laden. Kustreizen doen: KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, REINHARDT, COLUMBINE, CHRISTIAAN LOUIS, ZEELANDIA, VALPARAISO, WELVAART, ALMELO, ZEENIMPH, JOHANNA LOUISA en PHILIPS VAN MARNIX.
Verkocht werd: Amerikaans ROBERT PATTEN (600 ton) tot geheime conditiën, nadat deze bodem op vendutie à NLG 15.000 opgehouden was.
Te koop zijn: Nederlands PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN en AMBOINA.
In reparatie zijn: Nederlands BIESBOSCH, TWEE ANTHONIJS en JOHANNA MARIA CHRISTINA.
Diversen. Nederlands KOERIER laadt naar Macao à $ 0,25 per picol rijst. Nederlands NASSAU heeft naar Japan aangelegd.
Disponibel zijn: Nederlands DELFSHAVEN, JAN SCHOUTEN, WILLEM DE EERSTE, DRIE VRIENDEN, LOUIS MEIJER, PRESIDENT PLATE, ZAANSTROOM, VIJF GEBROEDERS, BALTIMORE, REGINA MARIS, OOST INDIA PACKET, EVA JOHANNA, EENSGEZINDHEID, CONSTANCE, ARY SCHEFFER, JEANNETTE EN AGATHE, PRINS VAN ORANJE, LAURENS KOSTER, FERDINAND EN LOUIS, WALCHEREN, JUPITER, VAN OLDENBARNEVELDT, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DERKINA TITIA, METALEN KRUIS, CANTON, ADMIRAAL PIET HEIN, ADMIRAAL DE WINTER, AMERIKA, STAD NIJMEGEN, BROEDERTROUW, PATRIACH SAMHIRI, STAD GOUDA, JACOBA CORNELIA CLASINA, WILHELMINA, JAN DANIEL en CORNELIA EN GEERTRUIDA.

Afbeelding
Datum 16 april 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 32 schepen:
Voor Rotterdam: REIJERWAARD, kapt. L.W. E. Bruigom; KAREL AUGUST, kapt. A. Huyzer; MAARTEN VAN ROSSEM, kapt. B.F. Rijken; HENDRIKA, kapt. U.H. Bonn; KAAP HOORN, kapt. L.J. Dik; JOHANNA MARIA (opm: J.R. Veder), kapt. L.J. Wilhelmie; BENGALEN, kapt. H.F. Planter; NEERLANDS KONINGIN, kapt. G. Geerling.
Voor Amsterdam: ARGO, kapt. B.J. Scherpbier; ZEENIMPH, kapt. I.W.J. Witsen Elias; KOOPHANDEL, kapt. S. de Vries; WILHELMINA LUCIA, kapt. G. Poolman; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. H.C.A. Henny; HENRIËTTE MARIA, kapt. N.D. de Boer; MINISTER VAN HALL, kapt. O. de Haas; VAN GALEN, kapt. J.R. Smit; JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.K, Salm; AMALIA AUGUSTA, kapt. H.A. van Marle; DILIGENCE, kapt. L. Smit; REINHARDT, kapt. J.W. Berkelbach van de Sprenckel; WILHELMINA, kapt. D. van Dale; JOHANNES CHRISTIAAN, kapt. C van Heemstede Obelt, WILHELMINA ELISA, kapt. M. Pribee; KOOPHANDEL, kapt. L. Crevecoeur, van Rotterdam; OSIRIS, kapt. W.H. Cramer, van Dordt.
Voor Dordrecht: BOMMELERWAARD, kapt. F.H. A. Loos; ARY SCHEFFER, kapt. J.G. Kunst; KEMANGLEN, kapt. J.W. Möller.
Voor Schiedam: GENERAAL MICHIELS, kapt. P.G. Visser.
Voor Middelburg: TAGAL, kapt. J.F. H. Göbel; MINISTER PAHUD, kapt. F. Kievit; PRINS VELDMAARSCHALK, kapt. D.L. Immink.

Afbeelding
Datum 28 april 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 maart. Vrachten blijven voortdurend laag en geen verandering is waarschijnlijk voor de nieuwe oogst. Op dit ogenblik zijn de producten schaars. De enige transacties in deze maand gedaan, zijn de volgende:
NEDERLAND gecharterd naar Holland tot NLG 35 per gemeten last te Soerabaija te laden; JAVA’S WELVAREN tot NLG 35 voor suiker en NLG 40 voor arak naar Amsterdam te Indramaijoe en Pekslongan te laden; EERSTELING te Soerabaija gecharterd tot NLG 35 voor suiker, NLG 32 voor tabak, NLG 50 voor arak en verder met rijst op te vullen, tot GBP 1 per ton hier en te Passaroeang te laden naar Amsterdam; AMERIKA tot NLG 35 per last voor suiker naar Holland te Samarang te laden; PRESIDENT PLATE NLG 27,50 voor rijst, NLG 32 voor suiker, NLG 45 voor arak en NLG 50 voor was en lichte goederen, hier te laden naar Amsterdam; NASSAU ligt in lading voor Japan; KOERIER laadt rijst te Soerabaija voor Macao tot 25 dollarcents; CONSTANCE, 744 ton, bevracht voor een reis naar Banka en terug tot NLG 7.500 en METALEN KRUIS, 344 ton, voor NLG 3.600 voor een lading kolen van Bandjermassing naar Timor; STAD NIJMEGEN te Soerabaija gecharterd tot NLG 35 per last naar Amsterdam.
De RESIDENT VAN SON werd bevracht voor NLG 12.000 naar Rotterdam, het Nederlandse OLDENBARNEVELD (opm: VAN OLDENBARNEVELDT) naar Rangoon.
Het Nederlandse schip PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN en het Engelse schip REGINA worden verkocht.
De Nederlandse schepen BIESBOSCH, KINDERDIJK en JOHANNA MARIA CHRISTINA worden gerepareerd.
Het Amerikaanse schip ROBERT PATTEN was in publieke veiling gebracht en ingezet voor NLG 15.000, doch later uit de hand verkocht tot geheime prijs. De AMBOINA werd verkocht voor NLG 7.000.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog onbevracht: BALTIMORE, DELFSHAVEN, VIJF GEBROEDERS, EENSGEZINDHEID, BIESBOSCH, EVA JOHANNA, JUPITER, WILLEM I, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, WALCHEREN, HOLLANDIA, DRIE VRIENDEN, REGINA MARIS, LOUIS MEIJER, JEANNETTE EN AGATHA, ARY SCHEFFER, JOHANNA MARIA CHRISTINA, OOST INDIA PACKET, CANTON, ADMIRAAL DE WINTER, BROEDERTROUW, PATRIARCH SAMHIRI, PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, STAD GOUDA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, JAN DANIEL, MARIA ELISABETH MARGARETHA, VRIJHANDEL, CORNELIS SMIT, AEGIDIA EN PAULINA en CAROLINA.
De WELVAART, ALMELO, JOHANNA EN LOUISA, PHILIP VAN MARNIX, ZEELANDIA, VALPARAISO, KAREL AUGUST, TWEE CORNELISSEN, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, EERSTELING, JAN SCHOUTEN, JEANNETTE, ADMIRAAL PIET HEIN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA, CORNELIA CLASINA doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 16 mei 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Batavia, 24 maart. Nog steeds in een uiterst gedrukte toestand verkerende vonden er weinig afdoeningen in de afgelopen veertien dagen plaats. Zij waren de volgende:
De EVA JOHANNA, neemt de lading over van het afgekeurde schip ZEEVAART à NLG 55 voor suiker naar Amsterdam; de JUPITER, 970 tonnen, wordt door de factorij der Nederlandsche Handel-Maatschappij bevracht voor NLG 17.500 in eens; de PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN, 650 ton, voor NLG 15.000 in eens van Padang naar Amsterdam; de WALCHEREN, 442 ton, bedong $ 2.500 in eens van Soerabaija naar Amoy; de LOUIS MEIJER, 756 ton, is door het gouvernement opgenomen voor NLG 3.400 om troepen naar Palembang over te brengen; de TWEE CORNELISSEN krijgt $ 0,30 voor rijst van Tagal en Samarang naar Amoy; de JOHANNA MARIA CHRISTINA, 1017 ton, is door de Nederlandsche Handel-Maatschappij opgenomen voor NLG 19.500 in eens, om op Soerabaija en Passoeroean te laden voor Amsterdam; de PRINSES SOPHIA kwam hier vercharterd aan en laadt voor Nederland.
De BIESBOSCH en KINDERDIJK zijn aan het repareren.
De E.W. VAN DAM ISSELT is te koop.
De volgende Nederlandse schepen zijn nog disponibel: BALTIMORE, DELFSHAVEN, VIJF GEBROEDERS, EENSGEZINDHEID, BIESBOSCH, WILLEM DE EERSTE, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, DRIE VRIENDEN, REGINA MARIS, ARY SCHEFFER, OOST INDIA PACKET, ADMIRAAL DE WINTER, BROEDERTROUW, PATRIARCH SAMHIRI, STAD GOUDA, JAN DANIEL, MARIA ELISABETH MARGARETHA, CORNELIS SMIT, AEGIDIA EN PAULINA, ELISABETH EN ANTOINETTE, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WHAMPOA, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, HOLLAND, IJSSEL, ALMELO, AMALIA AUGUSTA en LOURENS KOSTER.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, PHILIPS VAN MARNIX, ZEELANDIA, VALPARAISO, KAREL AUGUST, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, EERSTELING, JAN SCHOUTEN, JEANNETTE, ADMIRAAL PIET HEIN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINE, CANTON en GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 29 mei 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 april. Vrachten blijven voortdurend laag en sedert de laatste berichten hebben de volgende afdoeningen plaats gehad:
EVA JOHANNA neemt de lading in van het afgekeurde schip ZEEVAART, zijnde NLG 35 voor suiker naar Amsterdam; JUPITER 950 ton door de Factorij bevracht voor NLG 17.500 in eens; PRINS FREDERIK DER NEDERLANDEN 650 ton voor NLG 13.000 van Padang naar Amsterdam; JOHANNA MARIA CHRISTINA 1.017 ton door de Factorij bevracht voor NLG 19.500 ineens, te Soerabaja en Passaroeang voor Amsterdam te laden; BALTIMORE ligt te Soerabaja in lading voor Amsterdam; CORNELIS SMIT door de Factorij bevracht tot NLG 35 per gemeten last naar Rotterdam, te Cheribon en Samarang te laden; AMELAND bevracht tot GBP 2.5 naar San Francisco.
HEBE is gecharterd in Europa en laadt te Soerabaja naar Falmouth om orders; Nederlands REGINA MARIS 756 ton en ZEELANDIA 594 ton zijn gecharterd voor een lading kolen van New-Castle (Australie) en terug naar Java tot NLG 0,80 per pic; EENSGEZINDHEID naar Ternate; OOST INDIA PACKET NLG 32 voor suiker, NLG 40 voor arak en huiden en NLG 32 voor tabak van Soerabaja naar Amsterdam; Nederlands LOUIS MEIJER 756 ton is door het gouvernement aangenomen voor de overvoer van troepen naar Palembang tot NLG 3.400. TWEE CORNELISSEN laadt rijst te Tagal en Samarang naar Amoy tot 30 dollar ct; Nederlands LOURENS KOSTER te Soerabaja naar China gecharterd met rijst tot 0,30 dollarcents.
Nederlands VRIJHANDEL verzeilde naar Singapore, ten einde vracht te zoeken.
Engels COURIER, 230 ton, op vendutie verkocht voor NLG 6.000.
Bremer GENERAL JACOBI, Engels NINA worden verkocht.
Amerikaans AUBADAN van Singapore naar New York bestemd, is hier binnengelopen wegens brand in de lading en na een paar dagen was het schip uitgebrand.
MINISTER THORBECKE met averij te Soerabaja terug uit zee en de PRINSES SOPHIA moet dokken.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: Nederlands DELFSHAVEN, VIJF GEBROEDERS, BIESBOSCH, WILLEM DE EERSTE, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, HOLLANDIA, ARY SCHEFFER, BROEDERTROUW, PATRIACH SAMHIRI, STAD GOUDA, JAN DANIEL, MARIA ELISABETH MARGARETHA, AEGIDIA EN PAULINA, ELISABETH EN ANTOINETTE, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WHAMPOA, WILHELMINA, COMMISARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, IJSSEL, ALMELO, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEIJN.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, PHILIPS VAN MARNIX, VALPARAISO, KAREL AUGUST, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNÉLIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA en GOUVERNEUR GENERAAL DUIJMAER VAN TWIST doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 11 juni 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 april. Vrachten steeds flauw, en de markt vrij van alle producten. De gedane transacties hebben geen invloed op prijzen gehad.
DELFSHAVEN (Ned.), bevracht naar Melbourne, vertrekt na ontlossing naar Newcastle, om een lading steenkolen voor Java bestemd; prijs geheim.
In stede van de ZEELANDIA gaat de HOLLANDIA naar Newcastle (Australië) steenkolen laden à 80 cents per picol voor Java bestemd.
ALMELO (Ned.) bedong NLG 7,50 per ton voor steenkolen van Banjermassing naar Batavia.
De BIESBOSCH en JANNETJE (Ned.) zijn onder reparatie.
De navolgende schepen zijn nog ter bevrachting: Ned. WILLEM DE EERSTE, PRINS VAN ORANJE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BROEDERTROUW, JAN DANIEL, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINE, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WHAMPOA, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEYN, JACQUELINE EN ELIZE, ZEELANDIA, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, ZEEPLOEG, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, PHILIPS VAN MARNIX, VALPARAISO, KAREL AUGUST, CHRISTIAAN LOUIS, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNÉLIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, GOUV.-GEN. DUYMAER VAN TWIST, VIJF GEBROEDERS, ELISABETH EN ANTOINETTE en IJSSEL doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 06 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 mei. Vrachten. Scheepsruimte is steeds overvloedig en de markt geheel zonder producten. De volgende bevrachtingen tonen aan, dat daarin nog geen verbetering heeft plaats gevonden.
De DELFSHAVEN is te Melbourne gecharterd voor een lading kolen naar Java, vracht onbekend. PRINS VAN ORANJE gecharterd tot NLG 35 per last voor tabak, en NLG 32 voor suiker naar Rotterdam. BROEDERTROUW NLG 32 voor suiker en tabak naar Amsterdam. ZEELANDIA NLG 35 voor suiker en NLG 32 voor tabak naar Amsterdam, op de kust te laden. HOLLANDIA bevracht voor NLG 0,80 per pikol voor kolen van Newcastle (Australië) naar Java. ALMELO NLG 7,50 per ton voor kolen van Banjermassing naar Batavia. AMICITIA 30 cents dollar voor rijst naar Amoy.
STRAAT BALI, JAN DANIEL en WHAMPOA laden voor reders rekening. EVERDINA ELISABETH 29½ dollar cents naar China via Singapore, JEDO NLG 35 naar Rotterdam. GOUV. GEN. DUIJMAER VAN TWIST NLG 42,50 voor koffij van Padang naar Amsterdam. Per schip SOPHIA (500 ton) 370 dollar cents naar Hamburg in eens.
Nederlands schip HERMAN gecharterd tot $ 3.400 naar Amoy.
De Nederlandse PRINSES SOPHIA, Amerikaanse SMALLWOOD en de Engelse stoomboot LEICHARDT worden verkocht.
De JANNETJE wordt gerepareerd.
De volgende schepen zijn nog onbevracht: Holl. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, MARIA VERONICA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, AMALIA AUGUSTA, GELDERLAND, BULGERSTEYN, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, NICOT, MARIA ADOLPHINE, DRIE GEBROEDERS, ELECTRA, STAD MIDDELBURG, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ALDEBARAN, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST. MICHAEL, ACADIA, LOUISA, RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, IJSSEL en ZEEPLOEG doen kustreizen.

Afbeelding
Datum 12 juli 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Vrachten. Het getal disponibele schepen is steeds aanzienlijk, en met weinig vooruitzicht van verbetering in vrachtprijzen. In de laatste dagen zijn de volgende transacties gesloten.
De NICOT, MARIA VERONICA en ARGO laden voor eigen rekening.
STAD MIDDELBURG, NLG 40 per last voor suiker, en NLG 50 voor licht goed alhier; en NLG 42,50 voor koffij en andere goederen te Padang, naar Rotterdam. ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak, en NLG 30 voor koffij, te Soerabaija te laden voor Amsterdam.
De SMALLWOOD (Amerikaans) van 400 ton, en PRINSES SOPHIA (Nederlands) 607 ton, werden op vendutie verkocht; de eerste voor NLG 7.100, en de laatste voor NLG 5.010 buiten inventarissen.
De ESPERANZA (Hamburg) en de Engelse stomer LEICHARDT zijn te koop.
De volgende schepen zijn steeds disponibel: Ned. WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, ARY SCHEFFER, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, WILHELMINA, COMM. DES KONINGS V.D. HEIM, AMALIA AUGUSTA, JACQUELINE EN ELISE, DRIE VRIENDEN, LAMINA ELISABETH, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, BARON VAN HARDENBROEK, FOP SMIT, JAN VAN BRAKEL, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, BOMMELERWAARD, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, KAREL AUGUST, MARIA ADOLPHINE, JANNETJE, ELECTRA, SUZANNE EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, VAN GALEN, JOHANNA CATHARINA, ST.MICHAEL, LOUISA RULOFFINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, WILHELMINA LUCIA, CHRISTINA HELENA, FERDINANDINA EMMA, DOROTHEA HENRIETTE, MINISTER VAN HALL, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA EN HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, REINHARDT, TAGAL, SAMUEL HENDRICUS, OSIRIS, MINISTER PAHUD.
De WELVAART, JOHANNA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, CANTON, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEYN, DRIE GEBROEDERS en IJSSEL zijn nog kustreizende.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1859
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. In vrachten is sedert onze laatste berichten geen verbetering gekomen. MARIA VERONICA, NICOL en ARGO laden voor eigen rekening; STAD MIDDELBURG bekwam NLG 40 voor een klein partijtje suiker en NLG 50 voor lichte goederen hier en NLG 42½ voor koffij en andere goederen te Padang te laden naar Rotterdam; ACADIA NLG 32 voor suiker en tabak en NLG 30 voor koffij, te Soerabaja te laden naar Amsterdam; LAMINA ELIZABETH NLG 35 voor suiker en thee naar Amsterdam; SUSANNA laadt gedeeltelijk voor eigen rekening en arak tot NLG 45 naar Rotterdam; ook de FERDINANDINA EMMA, MINISTER PAHUD en FOP SMIT laden voor Nederland.
De DRIE VRIENDEN werd door het gouvernement gecharterd voor transport van troepen naar Bandjermassin tot 30 c. per last per dag.
De volgende schepen doen kustreizen: WELVAART, JACOBA EN LOUISA, VALPARAISO, ZEENIMPH, JAN SCHOUTEN, FERDINAND EN LOUIS, DERKINA TITIA, ZAANSTROOM, CANTON, JACOBA CORNELIA CLASINA, JEANNETTE EN AGATHA, CORNELIA EN GEERTRUIDA, CAROLINA, VIJF GEBROEDERS, ZEEPLOEG, BULGERSTEIJN, DRIE GEBROEDERS, LOUIZA ROELOFFINE (opm: LOUISE ROELOFFIENA), MARIA ADOLPHINE, BOMMELERWAARD, REINHARDT, KAREL AUGUST, CHRISTIANA HELENA en JAN VAN BRAKEL.
De PRINCES SOPHIA (607 ton), werd zonder inventaris verkocht voor NLG 5.010; SMALLWOOD (Amerikaans) (400 ton), bracht NLG 7.100 op; de Engelse stoomboot LEICHARDT werd door het gouvernement gekocht voor GBP 7.000.
ESPERANZA (Hamburg), ARGO (Zweeds) en het Engelse stoomschip BURRA BURRA zijn te koop aangeboden.
De nu nog disponibele schepen zijn: WILLEM DE EERSTE, GEBROEDERS HOUTMAN, BIESBOSCH, AEGIDIA EN PAULINA, JOHANNES HENDRIKUS FERDINAND, COMMISSARIS DES KONINGS VAN DER HEIM, JACQUELINE EN ELISE, ADMIRAAL TROMP, JULIE CLAIRE, E.W. VAN DAM VAN ISSELT, PHOEBUS, PHILIPS VAN MARNIX, ALIDA MARIA, JANNETJE, ELECTRA, SUSANNA EN ELISABETH, LOUIS MEIJER, NOORDBRABANT, ST. MICHAEL, JOHANNA CATHARINA, PRINS MAURITS, ELISABETH EN ANTOINETTA, DOROTHEA HENRIETTE, CHERIBON, WILLEM III, CORNELIA HENRIETTE, GRAAF VAN HEIDEN REINESTEIN, SAMUEL HENRICUS, OSIRIS en VRIENDENTROUW.

Afbeelding
Datum 12 december 1861
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 december. Volgens brief van kapt. J.F. Graadt van Roggen, voerende het schip (opm: bark) ZEENYMPH, van hier naar Batavia, in dato 28 october bevond hij zich toen in goede staat zeilende op 24º24’ Z.B. 28º4’ W.L; alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 14 september 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 13 september. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 5 schepen, als:
Voor Rotterdam; SALATIGA, kapt. J. Kettler.
Voor Amsterdam; AUSTRALIË, kapt. D.B. Jochems; PADANG-PACKET, kapt. P. Huidekoper; MARIA ELISE, kapt. H. Schut, en ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 oktober. Volgens brief van kapt. Graadt van Roggen, voerende het schip ZEENIMPH, van hier naar Batavia, dd. Torbay 14 dezer, was hij aldaar wegens hevig stormweder binnengelopen. Schip, passagiers en equipage waren in de beste orde.

Afbeelding
Datum 05 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant

Zeetijdingen.
Helvoet, 3 maart. Aangekomen: ADMIRAAL VERHUELL, van Havre, is op de rede geankerd; MAGNET, van Londen; DRIE GEZUSTERS, kapt. Dijkstra, van St. Petersburg.
Vertrokken: PRINS VAN ORANJE, naar Duinkerken; ALPHA, kapt. Don, naar Belfast; PRINCESS ALICE, naar Harwich.
Brouwershaven, 2 maart. Aangekomen: JAVA, kapt. Dehle van Lossarang.
Te Belfast aangekomen, 29 februari, MARGARETHA MARCHINA, kapt. Bekkering, van Dordt.
Aangekomen schepen op Java, vóór 28 januari: OUDERKERK A/D AMSTEL, kapt. K.J. Swart; EUTERPE, kapt. A. Kuipers; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; TWEE GEZUSTERS, kapt. J. Bergman; FRANCINA WILHELMINA, kapt. J.A. van Winkel, en NOORD-BRABANT, kapt. J. C. W. Loos, allen van Rotterdam;
ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes; JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.K. Salm; POLLUX, kapt. H.P. Cruys, en MADURA, kapt. B.A.T. van Bruggen, allen van Amsterdam;
BARON VAN HEEMSTRA, kapt. F. Nepperus Fz., van Middelburg; WILLEM EN KAREL, kapt. N.D. Steenveld, en MARIA ELISE, kapt. C.J. Westenenk qq., beiden van Newcastle;  DOESBORGH, kapt. M. Spaanderman, van Rio-Janeiro.

Afbeelding
Datum 10 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 januari. Het schip (opm: bark) PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, te Soerabaija binnen, is afgekeurd (opm: zie NRC 140465). De inhebbende lading koffie wordt overgenomen door het schip ZEENYMPH (opm: bark ZEENIMPH), kapt. J.F. Graadt van Roggen.

Afbeelding
Datum 14 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 1 maart. De lading van het Nederlandse schip PROVINCIE DRENTHE, kapt. B.H. Boer, te Soerabaija binnen en aldaar afgekeurd (opm: bark, zie NRC 100365), zal worden overgescheept in de schepen ZEENIMPH, kapt. Graadt van Roggen en JOHANNES ANTHONIUS, kapt. De Voogd van der Straten.

Afbeelding
Datum 17 september 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 september. Door de N.H.M. zijn bevracht de navolgende 4 schepen, als:
Voor Rotterdam: ARGO (opm: schoener), kapt. J. Ankringa.
Voor Amsterdam: VERTROUWEN (opm: bark), kapt. A. Dekker; CLIO (opm: bark), kapt. J.O. Wijnmalen Czn; ZEENIMPH (opm: bark), kapt. J.F. Graadt van Roggen.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 22 oktober. Het alhier ter rede liggende Nederlandse schip ZEENYMPH, kapt. Van Roggen (opm: bark ZEENIMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen), van Amsterdam naar Batavia, was gisteren genoodzaakt, anker en ketting te slippen, om aandrijving te voorkomen. Het schip is opnieuw daarvan voorzien.

Afbeelding
Datum 06 november 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Falmouth, 3 november. Het stoomschip SHEARWATER, kapitein Minto, van Cardiff naar Alexandrië, is 1 november op 49º NB 07º WL in zinkende staat verlaten. De equipage is gered door kapitein Van Roggen, voerende de Nederlandse bark ZEENYMPH (opm: ZEENIMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen), van Amsterdam naar Batavia bestemd, die de schipbreukelingen later op de stoomboot DUBLIN heeft overgezet, waarmee zij hier geland zijn. (opm: zie ook AH 101165)

Afbeelding
Datum 10 november 1865
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 9 november. Uit een brief van de heer J.F. Graadt van Roggen, gezagvoerder van het barkschip ZEENYMPH (opm: ZEENIMPH), van Amsterdam naar Batavia bestemd, zeilende op de gronden in Het Kanaal de 2de november l.l, blijkt, het volgende:
De ZEENYMPH heeft veel storm, zwaar onweer van hagel vergezeld en hoog lopende zee doorgestaan, is tweemaal in Het Kanaal terug gestormd en was in de morgen van 1 november buiten Het Kanaal geraakt. In de namiddag, half 2 ure, zag men een Engelse schroefstoomboot drijven, hebbende een noodsein op. De gezagvoerder aarzelde geen ogenblik, hield af en praaide deze stoomboot, welke bleek te zijn THE SHEARWATER, van Newcastle, groot 569 ton, kapt. Andrew Minto, reders de heren Watts Milborn te Newcastle. Zij kwam van Cardiff en was geladen met steenkolen en spoorwegijzer, met bestemming naar Alexandrië. Zij had op 28 oktober Cardiff verlaten, en was op 29 oktober, door het verschrikkelijke slechte weer en hoge zee, lek gesprongen. De kapitein had getracht door de werking van de machinepompen de boot boven water te houden, maar vruchteloos, tot dat het water in de machinekamer kwam en de vuren geblust werden, waardoor de werking van de machine ophield. Daarbij geraakten de pompen verstopt en was men genoodzaakt het water met emmers uit te scheppen, ten einde de boot drijvende te houden, maar desniettegenstaande vermeerderde het water steeds. Twee van de sloepen waren onbruikbaar geworden, en in die ontredderde staat werd de stoomboot door de ZEENYMPH gevonden, drijvende op 48º30' NB 07º36' WL van Greenwich.
Ik passeerde, zo schrijft kapt. Graadt van Roggen, dicht langs de zijde van de stoomboot, en de gehele equipage riep smekende: ''Wij zijn lek, red ons!" Ik draaide dadelijk bij, streek de sloep en zond deze naar haar boord om de equipage af te halen. Inmiddels maakten wij onze tweede sloep gereed en na enige malen heen en weer varen hadden wij het geluk de gehele equipage, zijnde 21 man, aan boord te ontvangen; zij dankten God gered te zijn. Enige instrumenten werden geborgen. Onze 2e stuurman, die ik tot hun hulp gezonden had, verklaarde dat reeds 2 voet water in de kajuit was en dat het spoorwegijzer in het ruim zo hevig rolde en geraas maakte als of het donderde. Wij bleven bijgedraaid liggen en zagen de boot al dieper en dieper zinken. Des avonds ten 8 ure, op verklaring van de gezagvoerder, de 1e stuurman en de 1e machinist, dat de boot weldra zou zinken en er niets meer aan te doen was, besloot ik het roer op te draaien en koers te zetten naar het Engelse Kanaal, om daar de ekwipage te landen.
In het slot van de brief, geschreven 2 november des nachts te 12 ure 30 minuten, bij Falmouth, schrijft kapitein Van Roggen: Wij zijn bezig om de schipbreukelingen op een andere stoomboot (DUBLIN) over te brengen. (Reeds kortelijk gemeld)

Afbeelding
Datum 14 november 1868
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 21 oktober. Aangekomen schepen: ALDEBARAN, kapt. Meyboom; BESTEVAER, kapt. Rosier; DAGERAAD, kapt. Duinkerken; DOESBORGH, kapt. Spaanderman; GRAAFSTROOM, kapt. Rösingh; HENRIËTTE MARIA, kapt. Tjebbes; INDIA PACKET, kapt. Diepering; JANNETJE, kapt. Van Striemen; JAVA PACKET, kapt. Crap Hellingman; JOHANNA CHRISTINA, kapt. Rosingh; JOHANNES LODEWIJK, kapt. Van Delft; MARIA EN ELISABETH, kapt. Bonjer; RIDDERKERK, kapt. Buuk; S. VAN HEEL, kapt. von Munchen; YMUIDEN, kapt. De Jongh; ZEENIMPH, kapt. Grandt van Roggen.
Vertrokken schepen: ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. De Haan; ANTJE, kapt. Van der Hoog; CORNELIA EN GEERTRUIDA, kapt. Wielema; CORTGENE, kapt. Wemmerus; FRIESLAND, kapt. Sipkes; HELENA EN ANNA, kapt. Van Aalborg; HOEK VAN HOLLAND, kapt. Bakker.

Afbeelding
Datum 19 februari 1870
Krant JB - Javabode

Het Nederlandse schip ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen, is bevracht tegen de volgende prijzen: voor tin NLG 25, voor suiker NLG 75, voor licht goed NLG 90, hier (opm: Batavia), te Cheribon en te Tegal te laden.

Afbeelding
Datum 27 juli 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. Helena, 29 juni. Kapt. Graadt van Roggen, van het barkschip ZEENIMPH, alhier van Batavia aangekomen, rapporteert de 15e april, op 08ºZB en 104º OL, slecht weder te hebben ondervonden, waarbij de voorsteng brak en een man overboord sloeg. Men veronderstelde dat in de nabijheid een orkaan woedde.

Afbeelding
Datum 11 november 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. G.J. Boelen, J.R. Bos Janszen, W. Bakker Bzn en H.J. Daam, makelaars, zullen op maandag 28 november, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ, ten overstaan van de notaris F. van Houten, verkopen:
-          Een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast fregatschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd: AMSTELSTROOM, gevoerd door kapt. S.W.F. Kretschmer, volgens meetbrief lang 45 meters, wijd 7,69 meters, hol 4,65 meters en alzo gemeten op 715 tonnen of 378 lasten.
-          Een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd ZEENYMPH, gevoerd door kapt. J.F. Graadt van Roggen, volgens meetbrief lang 41,40 meters, wijd 6,26 meters, hol 5,40 meters en alzo gemeten op 622 tonnen of 329 lasten.
Beide liggende in het Oosterdok aan de dijk. Breder volgens inventarissen en bericht bij bovengemelde makelaars of bij de cargadoors De Vries & Comp.

Afbeelding
Datum 04 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De veiling van het Nederlandse barkschip ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen, zal voortgang hebben te Amsterdam op maandag de 12e december 1870.
Het fregatschip AMSTELSTROOM, kapt. S.W. F. Kretschmer, is (opm: inmiddels) uit de hand verkocht.

Afbeelding
Datum 14 december 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 12 december:
-          het barkschip ZEENYMPH, 622 tonnen, gebouwd in 1854: NLG 12.000, in slag NLG 800, koper W. Bakker Bzn.
-          1/20e aandeel in het barkschip SINDBAD, 481 tonnen, gebouwd in 1858: NLG 680, in slag NLG 20, opgehouden.
-          1/20e aandeel in het brikschip DOESBORGH, 372 tonnen, gebouwd in 1862: NLG 520, in slag NLG 100, opgehouden.
-          1/20e aandeel in het fregatschip OCEAAN, 920 tonnen, gebouwd in 1857: NLG 2.900, in slag NLG 100, opgehouden.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. W. Bakker Bzn., D. Heydeman Jr., en E.C.A. Koli, makelaars, zullen op maandag 21 augustus 1871, des avonds ten 6½ ure, te Amsterdam, in de Witte Zwaan, op de Nieuwendijk, ten overstaan van de notaris C. van Zijp, verkopen een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, varende onder Nederlandse vlag, genaamd ZEENYMPH, laatst gevoerd door kapt. J. F. Graadt van Roggen, volgens Nederlandse meetbrief lang 41,40 meters, wijd 6,26 meters, hol 5,40 meters, en gemeten op 622 tonnen of 329 lasten. Het voorz. barkschip is liggende aan de werf de IJhoek, in de Groote Wittenburgerstraat. Breder volgens inventaris en bericht bij bovengemelde makelaars.

Afbeelding