Inloggen
LAURA - ID 9115


Kroniekberichten

Datum 31 juli 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Het Duitse schip WINDSBRAUT is door de makelaar Ed. C.A. Koli uit de hand verkocht aan de heren B.J. Carst & Co., thans genaamd LAURA, en wordt gevoerd door kapt. J.G. Carst.

Afbeelding
Datum 17 januari 1879
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Schepen in lading. Rotterdam.
Naar Macassar en Amboina. Het Nederlands barkschip LAURA, kapt. J.G. Carst.
Adres bij Kuyper, van Dam & Smeer, te Rotterdam, B.J. Carst & Co., te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 juni. Het Nederlands schip LAURA, kapt. Carst, is te Macassar bevracht van Menado naar Nederland.

Afbeelding
Datum 30 november 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 november. Volgens brief uit Menado dd. september van kapt. Carst, voerende het Nederlands schip LAURA, zou hij binnen weinige dagen de reis herwaarts aanvaarden; schip en equipage waren in uitmuntende toestand.

Afbeelding
Datum 17 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 januari. Volgens telegram dd. Macassar 10 dezer, stootte het Nederlands schip LAURA, kapitein Carst, op de Bril bij Macassar, doch kwam na 300 balen koffie overboord geworpen te hebben weder vrij en bereikte Bonthain, van waar het door het stoomschip WILLIAM MACKINNON naar Macassar gesleept werd, alwaar ontlossing nodig werd geoordeeld.

Afbeelding
Datum 19 januari 1880
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Makassar (geen datum). Het Nederlandse barkschip LAURA heeft de 29e december op de Bril gestoten, was de 3e januari te Bonthain binnengelopen en werd de 9e januari door de stomer WILLIAM MACKINNON te Makassar binnengesleept.

Afbeelding
Datum 19 januari 1880
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Makassar (geen datum). Het Nederlandse barkschip LAURA heeft de 29e december op de Bril gestoten, was de 3e januari te Bonthain binnengelopen en werd de 9e januari door de stomer WILLIAM MACKINNON te Makassar binnengesleept. Het schip maakte geen water.

Afbeelding
Datum 23 februari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 februari. Het Nederlands schip LAURA, kapt. Carst, is volgens alhier ontvangen telegram van Macassar, gesleept te Soerabaija aangekomen.

Afbeelding
Datum 24 februari 1880
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Soerabaija, 14 februari. De Nederlandse bark LAURA, kapt. J.G. Carst, is heden alhier van Makasser aangekomen, gesleept door het stoomschip WILLIAM MACKINNON, kapt. H.J. Reineke.

Afbeelding
Datum 02 maart 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 februari. Volgens telegram van Java zijn de reparatiekosten van het Nederlandse schip LAURA, kapt. Carst, op NLG 7.000 getaxeerd.

Afbeelding
Datum 05 april 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 4 april. Volgens telegrafisch bericht is het Nederlandse schip LAURA, kapt. Carst, van Soerabaija via Macassar herwaarts vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 december 1881
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Tjilatjap, 17 december. Heden is van hier met een lading koffie en suiker naar Nederland vertrokken het schip (opm: bark) LAURA, kapt. Karst.

Afbeelding
Datum 08 april 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 april. Volgens brief van kapt. Carst, voerende het Nederlandse schip LAURA, heeft hij op de reis van Tjilatjap herwaarts, aan hevige koortsen de 1e stuurman, kok en lichtmatroos verloren, tengevolge waarvan vertraging in de reis is ontstaan; heeft te St. Helena enige manschappen moeten aanmonsteren, om de reis te kunnen voortzetten. De overige equipage was wel.

Afbeelding
Datum 09 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. H. Tollenaar en J.R. Bos Janszen, makelaars, zullen als lasthebbenden van hun principalen, op maandag 18 september 1882, des namiddags te 3 uur precies, te Amsterdam, in het lokaal Frascati, in de Nes, ten overstaan van de notaris C. Jonker, aan de meestbiedenden of hoogstmijnenden presenteren te verkopen het extra-ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, genaamd LAURA, geclassificeerd bij Bureau Veritas 3/3 L. 1.1., varende onder Nederlandse vlag, laatst gevoerd door kapt. J.G. Carst. Volgens Nederlandse meetbrief lang 39,42 meter, wijd 8,94 meter, hol 4,40 meter, en alzo gemeten op netto 369,94 tonnen of 1.048 kub. meter, met deszelfs volledige inventaris, breder bij biljetten omschreven. Het schip ligt in het Oosterdok alhier.
Nadere inlichtingen verstrekken bovengemelde makelaars.

Afbeelding
Datum 19 september 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Geveilde schepen te Amsterdam:
- Het schoener-brikschip MARIA ANNA CATHARINA ELISABETH NLG 4.100, in slag NLG 2.200. Gekocht door C.S. Oolgaardt (opm: een makelaar)
- Het barkschip LAURA NLG 10.000, in slag NLG 2.000. Koper A. Vinke (opm: een makelaar namens Hubert Jans & Co, Harlingen)

Afbeelding
Datum 24 september 1882
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 20 september. De firma Hubert Jans & Co. heeft aangekocht het te Amsterdam liggende barkschip LAURA, welk schip thans bevaren zal worden door kapt. T.A. Koster Hzn.

Afbeelding
Datum 19 februari 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 18 februari. Volgens bij de rederij alhier ontvangen telegram van de 16de dezer, is het schip LAURA, kapt. Koster, van Amsterdam te Dobo gearriveerd.

Afbeelding
Datum 12 april 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 11 april. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is bij Bevesier (opm: Beachy Head) geloodst het schip LAURA, kapt. Koster, van Darien naar Harlingen.

Afbeelding
Datum 25 mei 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 24 mei. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht zijn te Sundsvall gearriveerd de Nederlandse schepen BOTHNIA, kapt. Alta, met steenkolen van Grangemouth, en LAURA, kapt. Koster, met ballast van Harlingen.

Afbeelding
Datum 06 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 5 mei. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram is 4 dezer te Sundsvall gearriveerd het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster, van Newcastle met steenkolen.

Afbeelding
Datum 04 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 3 september. Volgens bij de rederij ontvangen berichten zijn te Sundsvall gearriveerd de schepen STAD STEENWIJK, kapt. Houwink, LAURA, kapt. Koster, ADELAAR, kapt. De Boer, MARQUERITE LOUISE REGINE, kapt. Van de Meer, alle van Harlingen.

Afbeelding
Datum 31 maart 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 29 maart. De schepen LAURA, kapt. Koster, HARLINGEN, kapt. Fluchmacher, ALBERTINA AMELIA, kapt. Koudenburg, allen van Harlingen, zijn volgens een bericht aan de rederijen behouden te Grangemouth aangekomen.

Afbeelding
Datum 07 juli 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 5 juli. Het barkschip LAURA, kapt. Koster, is volgens particulier bericht heden van Harlingen te Sundsvall aangekomen.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 19 augustus. Volgens een bij de reder ontvangen bericht is het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster, heden te Sundsvall van Harlingen aangekomen.

Afbeelding
Datum 01 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 31 oktober. Door de invallende oostenwind is de waterstand op de Pollen thans zeer laag, zodat de schepen HARLINGEN, LAURA, en ZEEMEEUW daardoor verhinderd worden met volle lading binnen te komen.

Afbeelding
Datum 07 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 6 april. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is te Burntisland gearriveerd het schip LAURA, kapt. Koster, te Leith het schip HARLINGEN, kapt. Fluchmacher, beide van Harlingen, en te Grangemouth het schip ADELAAR, kapt. De Boer, met stro, eveneens van Harlingen.

Afbeelding
Datum 02 juli 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 1 juli. Heden is van hier te Sundvall aangekomen het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster.

Afbeelding
Datum 17 augustus 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 16 agustus. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is van Harlingen te Sundsvall gearriveerd het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 8 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster, te Borga (Finland) gearriveerd.

Afbeelding
Datum 19 april 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 18 april. Volgens particulier bericht is het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster, van hier te Burntisland ( Firth of Forth) aangekomen.

Afbeelding
Datum 01 september 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 31 augustus. Volgens telegrafisch bericht arriveerde het Nederlandse schip LAURA, kapt. Koster, heden van hier te Sundsvall.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 15 oktober. Volgens telegrafisch bericht zijn heden van hier te Sundsvall gearriveerd de Nederlandse schepen BOTHNIA, kapt. Houwink en LAURA, kapt. Koster.

Afbeelding
Datum 05 april 1889
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 4 april. Het was vijfentwintig jaar geleden, dat de heer T.A. Koster, scheeps- gezagvoerder in dienst der firma Hubert Jans & Co., voor het kantoor had gevaren, eerst op een kof, toen op de brik HOUTHANDEL, daarna en nu nog op de driemast-schoener LAURA. De patroons wensten aan dit feit voor de betrokkene een aangename herinnering te verbinden en deden dit door hem een gouden remontoir-horloge met dito ketting te vereren, waarbij de heer S. Hoekstra in welgeplaatste woorden de diensten van de jubilaris erkende, die als man uit één stuk weet wat hij wil en moet, bij wie plichtsbesef en rechtschapenheid hoog staan aangeschreven.

Afbeelding
Datum 24 augustus 1889
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 22 augustus. Drie der hier tehuis behorende schepen, de LAURA, kapitein Koster, de BOTHNIA, kapitein Houwink, en de GEERTRUIDA ALBERTINA, kapitein Boswijk, hebben van hier tot Elseneur de reis gemaakt binnen tweemaal vier en twintig uren, hetgeen wel tot buitengewoon voorspoedige reizen mag worden gerekend.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Harlingen, 29 oktober. Het alhier van Sundsvall gearriveerde schoenerschip LAURA, kapt. T.A. Koster Hzn, geraakte binnenkomende bij ‘t Willemshoofd aan de grond, doch kwam met assistentie der sleepboten ASSISTENT en VOORWAARTS, en door het aanwenden van dommekrachten op de wal, weer vlot. De LAURA bekwam bij de aanvaring schade aan het voortuig.

Afbeelding
Datum 20 december 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 18 december. Het driemast schoenerschip LAURA, vroeger gezagvoerder T.A. Koster Hzn, zal thans worden bevaren door kapt. R.N. de Boer, gezagvoerder van het schoenerschip (opm: schoenerbrik) ADELAAR. Tot gezagvoerder van de ADELAAR is benoemd W. Söner, stuurman alhier.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 18 oktober. Het schip (opm: schoener) LAURA, kapt. R.N. de Boer, van Harlingen naar Hernösand, is heden wegens stormweder te Gothenburg binnengelopen.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Langeoog. Het schip LAURA, kapitein R.N. de Boer is op 17 oktober wegens storm en tegenwind Elbsbjornfjord binnengelopen. Het heeft op de reis een man overboord verloren.

Afbeelding
Datum 19 december 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 december. Het Nederlandse schip (opm: schoener) LAURA, kapitein R.N. de Boer, van Hernosand naar Harlingen, lag de 13e dezer met vescheidene andere schepen ter rede van Elseneur geankerd.

Afbeelding
Datum 20 januari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 20 januari. Door de heer J. Douwes alhier is tot geheime prijs gekocht de te Harlingen liggende driemast schoener LAURA, groot 343 registerton. (opm: zie AH 210199)

Afbeelding
Datum 20 januari 1899
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 20 januari. Door de heer L. Teerling te Farmsum is gekocht de Nederlandse tjalk OP HOOP VAN ZEGEN, die door hem zelf zal worden bevaren.
AH 210199
Harlingen, 20 januari. Het bericht omtrent den verkoop van den 3/m schoener LAURA is niet juist. Het schip is niet verkocht, alleen zal het van kapitein veranderen en thans gevoerd worden door kapt. J. Douwes.
NRC 210199
Maassluis, 19 januari. Het gezonken stoomschip ROSINA MENDL is met hoog water 25 voet dichter naar de wal gesleept.

Afbeelding
Datum 27 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Sundsvall, 22 mei. De Nederlandse bark (opm: schoener) LAURA, kapt. Douwes, van Engeland met kolen naar Jakobstad (opm: Pietarsaari), is hier binnengelopen wegens ernstige ziekte van de gezagvoerder, die echter weigert om zijn schip te verlaten.

Afbeelding
Datum 20 mei 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 17 mei. Het Nederlandse schoenerschip LAURA, kapt. J. Sommer, van Harlingen naar Jakobstad, is heden te Nordmaling (opm: 63º34’ N.B. 19º29’ O.L) binnengelopen, na 8 dagen voor het ijs gekruist te hebben.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Harlingen, 10 oktober. Het Nederlandse schip LAURA, van Delfzijl naar Helsingfors, is heden te Elseneur aangekomen. (opm: kapt. J. Sommer was op 30 september op zee overleden en werd in Elseneur begraven; hij werd opgevolgd door kapt. Sytse Postma)

Afbeelding
Datum 28 december 1901
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 december. De 3 mast schoener LAURA, kapt. S. Postma, van Helsingfors te Antwerpen binnen, heeft zwaar weer doorstaan en een gedeelte van de deklast verloren.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1902
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 september. De 3 mast schoener LAURA, kapt. S. Postma, arriveerde de 29 september van Harlingen te Rauma.

Afbeelding
Datum 03 april 1903
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 april. De 3-mast schoener LAURA, kapt. Postma, arriveerde 1 april van Fredrikstad te Arendal.

Afbeelding
Datum 06 april 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Fredrikstad, 31 maart. De Nederlandse 3-mast schoener LAURA (opm: kapt. S. Postma), bestemd naar Arendal, geraakte bij Geisebeorn op lager wal bezet, met assistentie van het reddingsvaartuig HAVSKAREN werd het schip binnengebracht. De HAVSKAREN bekwam enige schade.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1903
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 oktober. De 3-mast schoener LAURA, kapt. S. Postma, arriveerde 21 oktober van Hernösand te Harlingen.

Afbeelding
Datum 13 mei 1904
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 mei. De 3-mast schoener LAURA, kapt. S. Postma, vertrok 10 mei van Fredrikstad naar Harlingen.

Afbeelding
Datum 04 juni 1904
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rechtszaken. Raad van Tucht.
De raad van Tucht voor de Koopvaardij, zitting houdende in het Paleis van Justitie alhier, behandelde gisteravond de zaak van kapitein G.A. Ocken, uit Oldenburg, die met het Nederlandse stoomschip CHESTER de 8ste maart in de Dardanellen bij Kaap Hellos aan de uit grof zand bestaande grond geraakte. De 15de maart d.a.v. kwam het vaartuig vlot, waarna de volgende dag door de Middellandse Zee naar Rotterdam gestoomd werd, waar men de 30ste arriveerde en waar de 2de april een scheepsverklaring werd afgelegd. In die scheepsverklaring wordt gezegd, dat het schip bij vertrek hecht, dicht en sterk was, en dat de oorzaak van het vastraken geweten moet worden aan de omstandigheid, dat de zuidelijke boei bij Kaap Hellos een mijl uit haar positie was geraakt. Het schip had geen schade, wel heeft de machine veel geleden.
Uit het onderzoek bleek dat de rederij het de kapitein kwalijk genomen had, dat hij te veel op de boei vertrouwd en geen peilingen naar de vuurtorens genomen had.
Als getuigen werden gehoord de 1ste stuurman L. van Aalst en de 3de stuurman J. Sijter.
Vervolgens werd voortgezet de behandeling der zaak van kapitein Harke Smits. Zoals men zich herinneren zal, verliet deze de 10de oktober achter Terschelling zijn met lijnkoeken geladen stalen schoener JANTINA AGATHA, nadat de overige drie manschappen reeds vroeger op een vistrawler waren overgegaan. Het vaartuig had de vorige dag een orkanische storm doorstaan en kreeg drie zware brekers over, waardoor het zeewater het ruim binnenstroomde. Het vaartuig werd door een logger half vol water te IJmuiden binnengebracht, met verlies van kluiverboom, grote boot en ingeslagen groot luik.
De kapitein, die bij de vorige behandeling der zaak buitenslands was, werd thans gehoord.
Uit het verhoor van de kapitein bleek, dat de kapitein met volle zeilen Hȃvre verlaten had; toen de storm opzette, werd doorgevaren met klein zeil. Het schip werd verlaten, omdat de kapitein bevreesd was, dat het binnen twee uur zou zinken.
Hij tekende het journaal, dat door de stuurman werd gehouden, niet elke dag af, zo nu en dan. Waar dit journaal gebleven is, kan de kapitein niet ophelderen. De kapitein was niet in het bezit van een diploma, en vaart sedert 1898 als stuurman.
Tenslotte diende de zaak van de gezagvoerder S. Postma uit Harlingen, van het Nederlandse driemast-stoomschip (opm: driemast schoener) LAURA, tegen wie door de stuurman H. Bok, en een deel der overige bemanning een klacht werd ingediend. De rederij, de Noord-Nederlandse Stoomvaart-Maatschappij (opm: Noord-Nederlandsche Scheepvaart Maatschappij), wilde geen gevolg geven aan de klacht. De klacht houdt in, dat de bejaarde kapitein elke dag ruzie maakte, wat geweten werd aan ‘oom alcohol’. Den 30ste april geraakte het schip volgens de klacht, in de Bocht van Brevick eerst voor den boeg van den Russische schoener en toen voor die van een Noorse stoomboot, wat de klagers wijten aan de dronkenschap van de kapitein.
Vanwege de kapitein werden brieven overgelegd waarin hij er over klaagt, dat hij ten zeerste in de bekwaamheid van de stuurman Bok teleurgesteld is. Voorts een 3-tal Noorse brieven van consuls, die verklaarden dat ze de kapitein niet onbekwaam gezien hadden. Daaronder een van de consul te Larwich, Falck geheten.
De klager, de eerste stuurman H. Bok, heeft een diploma voor tweede stuurman voor gedane dienst, dus niet krachtens examen; hij vaart van zijn elfde jaar af. Hij heeft met de kapitein van april tot het laatst van mei een reis gemaakt van hier naar Noorwegen. Volgens lang verhaal was de kapitein herhaaldelijk beschonken, onder alle omstandigheden. Hij gedroeg zich dan onbehoorlijk.
De kapitein verklaarde dat er van het verhaal dat de stuurman deed, niets aan is. De stuurman bleek niet voorzien van instrumenten en boeken, en toen hij hem daarover onderhield, bekende hij dat hij 17 maanden in een gesticht was verpleegd. Met instrumenten en kaarten kon de stuurman niet omgaan en het journaal kon hij niet invullen. Sterke drank gebruikt hij zelden en hij maakt er geen misbruik van.
De matroos J. Kleyn, daarna gehoord, heeft de kapitein meer boven zijn bier gezien. Twee reizen heeft hij met hem meegemaakt. Dat de kapitein de gehele reis beschonken was, kon hij niet bevestigen, maar het gebeurde in de bocht van Brevick was hij z.i. dronken, stond te waggelen op zijn benen en wartaal uit te slaan. Den loods had de kapitein van boord gestuurd. Evenals de vorige getuige, weet hij het verkeerd manoeuvreren, waardoor de bemanning in levensgevaar verkeerde, aan de dronkenschap van de kapitein. Tegen getuige was de kapitein niet nors of onheus, maar wel menigmaal tegen de stuurman.
De matroos J.J. Smits verklaarde dat de kapitein gedurende deze reis aan boord meermalen misbruik maakte. Zijn verhaal over het gebeurde in de Bocht van Brevick was eensluidend met dat van matroos Kleyn en de stuurman Bok. Persoonlijk had hij over onheusheid van de kapitein niet te klagen. Eigener beweging zou de getuige niet geklaagd hebben.
De kapitein ontkende dat er levensgevaar in de Bocht van Brevick bestaan heeft, en ook dat hij dronken was, hoogstens twee glaasjes had hij gebruikt.
De kapitein legde een verklaring zijner rederij over, waarin gezegd wordt dat de kapitein van 1900 af in dienst der rederij is, steeds zich als een bekwaam gezagvoerder heeft doen kennen en nimmer reden heeft gegeven tot klachten over misbruik van sterken drank.
Plotseling kwam er uit de aanwezigen iemand naar voren. Het was de 26 jarige J.C. Groendijk, die van 7 oktober 1901 tot 14 januari 1902 als stuurman een reis op de LAURA onder deze kapitein maakte. Gedurende die reis heeft de kapitein zich verscheidene malen te buiten gegaan. Ook met de equipage kon de kapitein het destijds niet vinden. Over een en ander is bij de rederij indertijd geklaagd. Deze onverwachte getuige beëdigde zijn verklaringen.
In deze zaak zal waarschijnlijk nog een nader getuigenverhoor volgen.
Deze zitting duurde 4½ uur.

DS 040604
Dartmouth, 3 juni. Het stoomschip HELIOS, hier gisteren aangekomen, is op 22 mei bij de Scilly’s in aanvaring geweest met het Nederlandse tankstoomschip OCEAN op reis van Rotterdam naar Batoum.

Afbeelding
Datum 15 maart 1905
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlie, 14 maart. Zeilklaar LAURA, kapt. H. Wolthekker, naar Fredrikstad.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Terschelling, 6 oktober. Op de Vliehors is gestrand de Nederlandse drie mast schoener LAURA, kapitein Wolthekker, op reis van Sannesund naar Harlingen met een lading hout.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlieland, 7 oktober. Het gestrande schip LAURA is als verloren te beschouwen. De lading hout kan geborgen worden.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Harlingen, 8 oktober. Een der equipage van de op Vlieland gestrande 3-mast schoener LAURA, heden alhier aangekomen, doet van de laatste reis het volgende verslag:
Na op 28 september van Sannesund te zijn vertrokken werd de volgende dag Hanstholm gepasseerd. Steeds hadden we een gunstige wind zodat de LAURA maandagavond 2 oktober tot op enige mijlen voorgaats was. Vanaf maandag tot donderdag was het bij afwisseling buiïg weer, enige zeilen gingen verloren, totdat donderdagnacht de storm opstak, waardoor het schip geheel onbestuurbaar werd.
Donderdag circa 3 uur toen de equipage zich op het achterdek bevond, begaf zich de tuigage en gingen alle masten overboord, zonder dat daardoor de opvarenden enig letsel bekwam. Nadat het schip mastloos was, werkte het niet zo hevig, doch was het overgegeven aan het spel der golven die steeds braken op de achter het schip aanslepende tuigage. Vrijdagmiddag (opm: 6 oktober) te 4 uur stootte het schip 3 maal, waarna het op het strand geraakte op de Vliehors. Door Vlielanders werd met de reddingboot de equipage des middags gered. Met de LAURA ging het laatste zeilschip der Harlinger vloot verloren.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlieland, 16 oktober. De gestrande schoener LAURA is hoger op het strand geslagen. Door de ruwe zee is het bergen moeilijk.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 19 oktober. Door de stormen der laatste dagen heeft het gestrande schip LAURA veel geleden. Het is op verschillende plaatsen gebroken en de voorsteven is weggeslagen. Door de hoge tijen gaat het lossen niet voorspoedig.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlie, 24 oktober. Het lossen der lading van het gestrande schip LAURA gaat goed vooruit. Met gunstig weder hoopt men de gehele lading te bergen. Het schip is op verschillende plaatsen gebroken.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 25 oktober. De schoener LAURA, op de Vliehors, zit bij laag water geheel droog.

Afbeelding
Datum 10 november 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel. 9 november. Uit het op de Vliehors gestrande schip LAURA is thans de helft der lading geborgen en naar Harlingen gebracht. In de toestand van het schip is geen verandering gekomen.

Afbeelding
Datum 28 november 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlieland, 27 november. De op de Vliehors gestrande schoener LAURA is hedennacht verbrijzeld. De zich nog in het schip bevindende lading is vermoedelijk verloren.

Afbeelding
Datum 05 december 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlieland, 3 december. De wrakstukken van het gestrande schip LAURA zijn heden alhier verkocht voor NLG 60.

Afbeelding
Datum 08 december 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Texel, 7 december. Uit de nu verbrijzelde LAURA heeft men in het geheel 780 wagenvrachten kunnen bergen. Men hoopt dat het hout voldoende waarde heeft tot een bevredigend bergloon.

Afbeelding
Datum 23 december 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vlieland, 22 december. Het wrak van het gestrande schip LAURA is thans volledig gesloopt.

Afbeelding
Datum 23 december 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Texel, 21 december. Het loon van de berging van de lading hout uit de op de Vliehors gestrande 3-mastschoener LAURA is uitbetaald. De bergers ontvangen per hoofd ongeveer NLG 100.

NRC 231205
Londen. 21 december. Door de Salvage Association is van Lloyd’s agent te Baltimore een telegram in zake de schade aan het Nederlandse stoomschip AMSTEL ontvangen. Hierin wordt vermeld, dat vier vuurhaardkronen ingestort of verwrongen zijn, dat de condensor beschadigd is, dat de pakkingbus van het ventiel en van de zuigerstang van nieuw metaal moeten worden voorzien, dat de afsluiter reparatie behoeft, dat de leibuis beschadigd is en dat er 60 nagels der ketelsteunijzers moeten vernieuwd worden. De kosten worden geschat op DLR 3560 en de reparatietijd op 12 dagen. Indien de vuurhaardkronen moeten vernieuwd worden, worden de kosten voor ieder DLR 850 hoger en dan is de reparatietijd een maand. Aanbevolen wordt om met de reparatiën te beginnen.

Afbeelding
Datum 30 januari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

(Geen datum) Uit Amsterdam meldt men ons: Hedenmiddag deed de Raad van Tucht voor de Koopvaardij uitspraak in de zaak van kapitein H. Wolthekker, gezagvoerder van het driemastschoenerschip LAURA, van de Ned. Scheepvaartmaatschappij te Harlingen, welk vaartuig op de reis van Frederikstad naar Harlingen beladen met hout, in de nacht van 5 op 6 oktober op de Horst bij Vlieland bij vliegend weer en woeste zee in ontredderde toestand strandde en verging. (opm: zie o.a. NRC 101005)
De Raad sprak als zijn gevoelen uit dat de gezagvoerder geen blaam kan treffen. De oorzaak der stranding is het onophoudelijke stormweer, en niet enige daad of nalatogheid van kapitein Wolthekker, die dan ook werd vrijgesproken.

Afbeelding