Inloggen
JOAN MELCHIOR KEMPER - ID 8555


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1853-09-13 / 1865-09-10 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1853
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Cornelis Smit, Alblasserdam, Zuid-Holland, Netherlands
Contractor: Jacob van Duijvendijk, Papendrecht, Zuid-Holland, Netherlands
Launch Date: 1853-07-13
Delivery Date: 1853-08-08
Technical Data

Net Tonnage: 423.00 tons (oude meting)
Net Tonnage 2: 223.00 lasts
 
Length 1: 32.69 Meters Registered
Beam: 6.23 Meters Registered
Depth: 4.67 Meters Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1853
Datum agenda: 1853-09-13
Register nr: 18530618
Scheepsnaam: JOAN MELCHIOR KEMPER
Type: Bark
Lasten: 223
Gebouwd in provincie: Zuid Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Boissevain & Co.
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Schaf, J.C.
Opmerkingen: Zb

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1853-08-08 JOAN MELCHIOR KEMPER
Manager: Firma Boissevain & Co., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1864-09-13 JOAN MELCHIOR KEMPER
Manager: Pieter de Boer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Pieter de Boer, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aangekocht voor NLG 32.200,-.

Bezitters van parten (aandelen) in het schip

Part owners JOAN MELCHIOR KEMPER eind augustus 1853:
Cornelis Smit, Alblasserdam (12/40e part)
C.N. (?) van Valkenburg, ‘s-Gravenhage (2/40e part)
Zach. Kemper, Amsterdam (2/40e part)
G.L. Walkart, Amsterdam (2/40e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (2/40e part)
firma Schimmelpenninck & Kruimel, Amsterdam (2/40e part)
Mej. C.H. Koenen, Amsterdam (2/40e part)
Jhr.J. de Bosch Kemper, Amsterdam (2/40e part)
Erven W. van Heukelom, Amsterdam (4/40e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (8/40e part)

 

Ship Events Data

1864-09-12: Sold at auction
30 augustus 1864. NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Advertentie. H.J. Rietveld, G.J. Boelen, W.Y. van Reinouts en A.J. Corver, makelaars, zullen op maandag 12 september 1864, te Amsterdam, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe Stads Herberg, aan het IJ, ten overstaan van de notaris J. B. van Houten verkopen:
Een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, genaamd JOAN MELCHIOR KEMPER, gevoerd door kapt. J. K. Salm, varende onder Nederl. vlag.
Volgens Nederl. meetbrief lang 32 el 60 duim, wijd 6 el 27 duim, hol 4 el 63 duim, en alzo gemeten op 421 ton of 222 last. Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemde makelaars of de cargadoors Floris der Kinderen & Zoon of De Coningh & Co
1865-09-10: Final Fate:
ZZN 280266
De schipbreuk der Nederlandse bark JOAN MELCHIOR KEMPER.
Gelijk bekend is, heeft de JOAN MELCHIOR KEMPER de 10e september schipbreuk geleden t.h.v. Nagasaki. Wij ontvangen thans het volgend verslag van de scheepsramp, gelijk het door de Nederlandse Consul te Nagasaki is opgemaakt, op grond van verklaringen van de enig overgebleven opvarende, de matroos Wietze Hoogeterp, geboortig uit Balk in Friesland:
Op zaterdag 2 september 1865 vertrok het barkschip JOAN MELCHIOR KEMPER, te 8 uur in de morgen van de rede van Yokohama, bestemd naar Nagasaki; omstreeks 4 mijl van Yokohama, t.h.v. Kaap Kamisahie, deed de gezagvoerder ankeren wegens windstilte en stroom. Gedurende de daarop volgende nacht, ongeveer te 2 uur, werd de JOAN MELCHIOR KEMPER aangezeild door een Japanse prauw, waardoor de fokkera, de kruiszaling en enige brassen braken, hetgeen dadelijk hersteld werd; bij het aanbreken van de dag van de 3e september werd het anker gelicht en de reis vervolgd. (Wind NO). De tocht werd zonder bijzondere voorvallen voortgezet tot op zondag 10 september 1865, toen het schip zich voor de ingang van de Baai van Nagasaki bevond; er was geen gelegenheid naar binnen te zeilen, daar het hard uit het OZO woei. De gezagvoerder deed klein zeil maken en hield ’s morgens te 11 uur om de zuid, over die boeg de zuidelijke winden afwachtende, om daarmee de baai binnen te lopen. De wind wakkerde die dag aan tot zware storm uit het OZO en er viel veel regen; ’s middags te 4 uur werd land gezien aan lij; het waren de Gotto Eilanden; Hoogeterp schat de afstand van het schip toen op een halve Duitse mijl van de wal. De kapitein gaf bevel tot het bijzetten van zeilen, om zo mogelijk van de wal af te houden; de volle marszeilen, het groot stengstagzeil, het groot zeil en de kluiver werden bijgezet, maar de kluiver vloog weg onder het hijsen en de grote schoot raakte los, waardoor het grootzeil stuk sloeg. Bij het uithalen van de twee laatstgenoemde zeilen helde het schip zwaar over, door welke sterke beweging de kiezelballast (er bevond zich 100 last ballast aan boord) naar stuurboordzijde stortte en daardoor het schip plat op stuurboordszijde neerviel, het roer uit het water. De gezagvoerder deed door de equipage alle pogingen aanwenden om de ballast over te schieten naar bakboord; na vruchteloze pogingen bleek dit echter ondoenlijk te wezen en riep de gezagvoerder boven het achterluik, dat de bemanning naar boven moest komen om zich zo mogelijk te redden. De equipge kwam naar boven en kapte de sloep, giek en grote boot uit de sjorrings; deze drie boten werden door de golven onmiddellijk verbrijzeld. De opvarenden kapten daarna de sjorrings van de barring, ten einde zo mogelijk zich van de losse sparren in geval van groter ramp te kunnen bedienen om aan wal te komen. Daarna begaf de gehele equipage zich aan bakboordszijde van het schip; het kan alstoen ongeveer half vijf geweest zijn.
In deze positie dreef het schip landwaarts; tot nagenoeg half zeven duurde die toestand voort; op dat opgenblik was het schip op circa 10 scheepslengten van een grote, midden uit zee oprijzende naakte rots. Het schip nu ruim 2 uur op de stuurboordszijde gelegen hebbende, wentelde zich al meer en meer om; de kiel kwam boven en de JOAN MELCHIOR KEMPER verdween in de diepte der zee.
Hoogeterp sprong van het roer in zee en boven komende greep hij de spiegelplank, daarop bleef hij enige ogenblikken drijvende en greep een waarloze bramsteng; waaraan hij zich vastklemde; een lege bultzak spoelde hem op het hoofd; hij greep die en bond zich daarmee aan de bramsteng vast, waardoor hij het gebruik van zijn handen vrij kreeg en door enig stuur aan de steng te geven, kon voorkomen, dat de golven hem tegen bovengenoemde rots verpletterden. Op die steng liggende, zagf hij aan zijn rechterzijde en dicht bij zich een stuk hout, waaraan zich vier man hadden vastgeklemd; hij herkende de 2e stuurman Harre, de bootsman, de matroos Heijler en de scheepsjongen Louis …..
Op de steng, waarvan hierboven sprake is, dreef Hoogeterp naar zijn gissing gedurende acht uren rond, en werd voor het daglicht van de 11e september aanbrak op het strand geworpen te Ahora, alwaar hij door een Japannees werd opgenomen en gehuisvest. ’s Morgens tegen 9 uur van de 11e september kwamen Japanners hem meedelen, dat zij drie lijken en een kistje inhoudende seinvlaggen, hadden gevonden, en werden bedoelde lijken door Hoogeterp herkend, als die van de 2e stuurman, de bootsman en de matroos Heijler. Het lijk van de jongen Louis … werd niet gevonden; de drie aangespoelde lichamen waren door aanraking met de rotsen met wonden overdekt.
Bij de Japanezen te Ahora verbleef Hoogeterp drie dagen, gedurende welke tijd de drie gevonden lijken werden begraven in het kreupelhout onder bladeren en riet; na drie dagen werd Hoogeterp overgebracht naar het nabij gelegen dorp Hinosima, alwaar hij verscheidene dagen bleef. Zondag de 17e september werd Hoogeterp uitgenodigd om te Ahora de vroeger gevonden 3 lijken te gaan kisten, hetgeen geschiedde; daarmee bezig zijnde werd aan het strand gevonden een dekwasbalie; op het droge gehaald zijnde, werd het lijk van kapt. J. de Vries in een liggende houding in deze tobbe gevonden; de Japanezen zonden een boot naar Hinosima tot afhaling van een vierde kist, voor het lijk van de kapitein. Deze vier lijken werden in een voorlopig graf gedeponeerd en ging Hoogeterp terug naar Hinosima, alwaar hij steeds met grote menslievendheid door de Japanezen werd bejegend. Zaterdag de 23e september, ’s morgens om 8 uur, ankerde voor Hinosima de Engelse kanonneerboot BUSTARD, kapt. R. Adams, komende van Nagasaki, alwaar enig rapport van het vergaan van een schip was ontvangen en van waar de kanonneerboot op ontdekking werd uitgezonden.
De gezagvoerder van de BUSTARD had Japanse tolken en officieren aan boord, en na enige onderhandelingen met de plaatselijke autoriteiten van Hinosima, werd besloten dat de vier lijken op de Gotto Eilanden achter gelaten konden worden. Door de zorg van kapt. R. Adams werd een groot graf gedolven en in de namiddag werden de lijken op plechtige wijze ter aarde besteld, en werden door kapitein Adams de gebruikelijke godsdienstige plechtigheden daarbij verricht.
De 24e september 1865 heeft Hoogeterp zich met het weinige aangespoelde goed en de geredde kist vlaggen, aan boord van de kanonneerboot BUSTARD ingescheept en vertrok per die gelegenheid naar Nagasaki, hebbende op die reis aan de Engelse gezagvoerder zo goed mogelijk de plaats aangeduid alwaar het onheil aan de JOAN MELCHIOR KEMPER is overkomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Schaaf werd met vlagnummer 931 per 26 juli 1853 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.Jansen. Zijn schip was de “Johan Melchior”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 19/26 juli 1853 wordt als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Cornelis Schaaf, oud 35 jaar, voerend de bark “Joan Melchior Kemper”, voor rekening van de Heren Boissevain & Co, wonend in de Droogbak te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.Jansen.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

        931                        1853          bark                Joan Melchior Kemper                       Boissevain & Co

        537                        1854          bark                Joan Melchior Kemper                       idem

                                   1855-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Vermelding van vertrek en aankomst in Amsterdam093

Naam kapitein                                    Naam schip                                      vertrek                      terugkomst

J.C.Schaaf                                           Postilion                                            02 oktober 1860      11 oktober 1862

 

Bouma025 vermeldt J.C.Schaaf als gezagvoerder gedurende:

  • * 1848 van de bark “Javaan”, gebouwd in 1834 te Amsterdam, 276 ton o.m., varend voor J.J.Poncelet & Zn te Amsterdam;
  • * 1854 t/m 1855 van de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Schaaf, Jan Cornelis

Familiegegevens en opleiding

Buysert Leendersz van der Plas werd te Katwijk gedoopt op 11 september 1791 als zoon van Leendert Buysertsz van der Plas en Neeltje Dirksd Hoek. Hij trouwde in 1822 te Katwijk met Trijntje Dirksd Verdoes en overleed ter plaatse op 29 oktober 1869.

De publicatie bevat een portret van Buysert Leendertsz van der Plas en van de bark Joan Melchior Kemper (een Spin)054-127. Dit schip voert de nummervlag 537, dit is van kapitein J.C.Schaaf, die inderdaad in 1854 kapitein op dit schip was.

 

Foto (nr.58) beschikbaar van kapitein Buyser van der Plas047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

B.van der Plas (adres: J.D.Kuyper te Amsterdam) werd met vlagnummer 583 effectief lid van Zeemanshoop per 11 mei 1841 op voorspraak van kapitein P.van Duyvenboode (zijn zwager). Zijn schip was de "Jan Pieters.Koen". Toegevoegd is "overleden"002. Ten tijde van de inschrijving was van der Plas 47 jaar. Toegevoegd is “Lid tot voeren der Vlag” 002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 04/11 mei 1841 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd B.van der Plas, oud 49 jaar, voerend de bark “Jan Pieterszoon Koen”, adres bij J.D.Kuyper te Amsterdam, op voordracht van kapitein P.van Duyvenboode. Zijn vlagnummer werd 583. De toetreding was om het recht te krijgen de nummervlag te voeren “zijnde boven de Jaren om deel te nemen in het Fonds.” 023

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 april 1841 staat een verzoek van C.B. van der Plas, die vraagt deelnemer te mogen worden, hoewel hij boven de jaren is. Ook wil hij graag effectief lid worden. Het Bestuur gaat accoord.042

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       583                        1841-1848     bark                 Jan Pieterszoon Koen                          Boissevain & Co

                                           1849           bark                 A.R.Falck                                              idem

                                      1850-1851     bark                 van der Werf                                         idem

                                      1852-1853     geen vermelding van schip en boekhouder

       251                        1854-1855     bark                 Joan Melchior Kemper                        Boisevain & Co

                                       1856-1868     geen vermelding van schip en boekhouder

 

“Bekend is dat hij in 1841 kapitein is op de bark Joan Melchior Kemper en 1842-1843 ingeschreven staat als gezagvoerder op de Jan Pieterszoon Koen. In B.S.Katwijk van 1844 vermeld als kapitein van de bark Jan Pieterszoon Koen, het N.A. Katwijk 1849 en 1850 vermeld hem als koopvaardij-kapitein, hij was van 1854-1856 gezagvoerder op de bark Joan Melchior Kemper.054-127

 

Bouma025 vermeldt B.van der Plas als gezagvoerder gedurende:

*    1842 t/m 1850 op de bark “Jan Pieterszoon Koen”, gebouwd in 1838 te Alblasserdam, 563 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*    1850 op de bark “A.R.Falck”, gebouwd in 1846 te Alblasserdam, 651 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*    1851 t/m 1853 op de bark “van der Werf”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 630 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*    1856 op de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam; (hij kan dus in 1841 geen kapitein op dit schip zijn geweest - zie hiervoóór-, dat pas in 1853 werd gebouwd!. Bouma vermeldt maar één schip met deze naam).

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1855
Kapitein: Plas, Buisert van der
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Pieter Cornelis Rosier (bijgenaamd “de Dove”) werd geboren te Katwijk op 14 april 1823 als zoon van Pieter Sebastiaan Rosier en Jaapje Cornelisd. Varkevisser.

Hij trouwde te Katwijk op 16 februari 1851 met Leuntje Pietersd. van Duijvenbooden, geboren op 29 oktober 1828 te Katwijk aan Zee als dochterr van Pieter Teunis van Duyvenbooden en Annetje Dirls Langeveld. Leuntje overleed overleed ter plaatse op 28 januari 1888.

Pieter Rosier overleedop 31 augustus 1898 te Katwijk aan Zee, 75 jaar

 

Beroepen:

van 09-08-1843 tot 1844

 

Ligtmatroos (Monsterrol bark v.d.Werf; met kapitein P.van Duyvenbooden (zijn latere schoonvader!))

 

 

van 1845 tot 1846

 

3e stuurman (bark v.d.Werf)

 

 

van 1847 tot 1848

 

2e stuuurman (bark v.d.Werf)

 

 

1849

 

1e stuurman (bark v.d.Werf)

 

 

van 1851 tot 1855

 

Gezagvoerder (bark v.d.Werf)

 

 

1856

 

Gezagvoerder (bark Joan Melchior Kemper)

 

 

van 1856 tot 1865

 

Gezagvoerder (bark Nederland en Oranje)

 

 

van 1865 tot 1874

 

Kapitein (bark Bestevaer)

 

 

van 1874 tot 1898

 

Particulier

 

 

Zie: http://www.langelaer.nl/van-duyvenbooden/kwartierstaat-a.m.van-duyvenbooden

 

“Bijgenaamd “de Dove”

Hoe de kapitein P.C.Rosier aan zijn bijnaam kwam.

De bemanning van de diverse schepen bestond niet altijd uit brave lieden, vooral de Amerikaanse schepen hadden een slechte naam in dit opzicht. Op sommige Nederlandsche schepen kwam het echter ook voor dat de kapitein met harde hand de orde aan boord moest handhaven.

Het verhaal gaat dat kapitein Rosier nogal kon bulderen om zijn woorden kracht bij te zetten. Door de bemanning werd dan nog wel eens de opmerking gemaakt “Hij denkt zeker dat wij óók doof zijn!”, waardoor hij de bijnaam kreeg “de Dove”.

Ook is er een verhaal van hem bekend dat hij zich eens zo driftig maakte dat hij een korvijnagel uit de bank trok en daarmee naar boven liep om de man op de ra “af te drogen”054-148.

 

Foto (nr.7) van kapitein P.C.Rosier beschikbaar047.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

P.C.Rosier werd met vlagnummer 881 per 25 mei 1852 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van S.Veenstra. Zijn schip was de "van der Werff". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving was Rosier 29 jaar002a.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 18/25 mei 1852 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Pieter Cornelis Rosier, oud 29 jaar, voerend de bark “Van der Werf”, op voordracht van kapitein S.Veenstra.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop dd 23 augustus 1870 staat vermeld: “Wordt medegedeeld dat bij de Commissie ter bevordering der Wetenschappelijke Zeevaart berigt is ontvangen van het Koninklijk Nederlandsch Metereologisch Instituut afdeeling Zeevaart te Utrecht, dat vanwege de Association Scientifique de France aan de kapiteins C.A.Trappen en P.C.Rosier een Gouden Medaille is toegekend voor gedane waarnemingen op den Oceaan.”. De uitreiking van de medailles vindt plaats in de vergadering van 19 november 1872 van Zeemanshoop.023.

 

De schepen van de kapitein

lid van het college Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer   periode              type                    naam van het schip                      boekhouder/reder

       881          1852-1853          bark                   van der Werf                                        Boissevain & Co

       487          1854-1855          bark                   van der Werf                                        idem

                             1856               bark                   Jan Melchior Kemper                         idem

                          1857-1859          bark                   Nederland en Oranje                          idem

 

Hij was gezagvoerder van 1852-1855 op de bark Van der Werf, in 1856 op de Joan Melchior Kemper, van 1856- 1865 op de bark Nederland en Oranje en van 1865-1874 op de Bestevaer. Reder was Boissevain & Co.

Hij voer de kapiteinsvlag nrs 881 en 487 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop.

De publicatie bevat een kleurenafbeelding van de aquarel dd 1854 door J.Spin van de bark “Nederland en Oranje”, in het Katwijks Museum054-148.

 

Bouma025 vermeld P.C. Rosier als gezagvoerder gedurende:

*   1853-1856 op de bark “Van der Werf”, gebouwd in 1841 te Alblasserdam, 630 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1856 verkocht aan de Wed. van Starckenborgh van Straten te Amsterdam en herdoopt in “Dirk Arnold”;

*   1857 op de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*   1858-1866 op de bark “Nederland en Oranje”, gebouwd in 1851 te Amsterdam, 604 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam;

*   1874 op de bark “Bestevaer”, gebouwd in 1865 te Alblasserdam, 744 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

Vermelding van vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                             Naam schip                          vertrek                          aankomst

P.C.Rosier                                    Nederland & Oranje          19 juli 1860                 11 maart 1862

                                                       Bestevâer                             26 april 1867               14 maart 1868

 

 

Overige bijzonderheden

In ´Spiegel der Zeilvaart”, 1997/5, p. 24 staat een bericht van K.Suyk Jr. onder de titel: Flessenpost van zomaar een schip met de volgende tekst:

“De bark “Nederland & Oranje”, groot 319 lasten of 604 tonnen, werd op 14 september 1850 op stapel gezet door de bouwmeester J.Boelen en Zonen te Amsterdam op de scheepswerf “De Haan, Groote Bikkerstraat te Amsterdam voor de reder Boissevain & Co. te Amsterdam. Het schip werd met goed gevolg te water gelaten op 12 september 1851.

De bark “Nederland & Oranje” voer van 1852 t/m 1873 voor de reder Boissevain & Co te Amsterdam onder de gezagvoerders:

Kapt. L. van der Plas (A411) van 1852 t/m 1857;

Kapt. P.C.Rosier (A487) van 1858 t/m 1865;

Kapt. P.Haasnoot van 1866 t/m 1873.

Op 20 mei 1873 werd dit schip geveild te Amsterdam en voor ƒ 29.900,- opgehouden. Later werd de bark uit de hand verkocht voor ƒ 26.000,- aan de reder P.A. van der Drift te Alkmaar. Het schip behield zijn naam en werd gevoerd door Kapt. H.S. de Jong. Op 2 maart 1874 vertrok het schip onder Kapt. H.S. de Jong uit Texel naar St. John (New Brunswick) en er is sindsdien niets meer van vernomen.

Zie ook bij H.S.de Jong

 

R.C.Rosier (moet zijn P.C. Rosier) vervoerde per 16 maart 1864 2 landmachtofficieren met de Nederland en Oranje vanuit Nieuwediep naar Nederlands Oost Indië. Hij arriveerde te Batavia op 30 juni 1864 na 106 dagen065.

 

In De Sneuper (Dokkum): 12 (4), nr.48, december 1998 staat een artikel van P.F.Visser met als titel “Over Rosiers met en zonder Frans bloed (Rosier te Ternaard en Anjum; 18-19e eeuw). Heb ik niet verder ingezien.

 

A.Brugmans 1872 Feestrede bij de herdenking van het vijftigjarig bestaan van het collegie “Zeemanshoop”.

Amsterdam, Erven H.van Munster & Zn, 31 pp. GAA Toegang 957 nummer 005.

“Het was eene geniale en heilzame gedachte, welke de scheeps-journalen deed verzamelen, om de waarnemingen op het groote bevaarbare element opgedaan, tot resultaten te brengen en die, door uitloving van eermetaal voor de volledigste opteekeningen, aan te moedigen. Zeemanshoop heeft van wege de Regeering, de vereerende taak op zich genomen, die medailjes uit te reiken, waarvan niet weinig aan leden van ons Collegie werden toegekend. Even vóór deze feestviering ontving ons bestuur nog de gouden eerepenningen voor de kapiteins C.A.Trappen en P.C.Rozier door de Association Scientifique de France toegekend en het berigt, dat ook de kapiteins K.C.Haacke, J.R.Brouwer, beide leden van Zeemanshoop, mitsgaders kapt. J.R.Lusing, zoodanige bekrooning hadden te verwachten.”

 

 

Datum vanaf: 1856
Kapitein: Rosier, Pieter Cornelisz
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Overleden in 1870

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.K.Salm werd met vlagnummer 714 per 12 mei 1857 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van J.C.Schaaf. Zijn schip was de “Joan Melchior kempers”. Toegevoegd is “overleden”002.

In de notulen van de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 05/12 mei 1857 is vermeld dat tot effectief lid is voorgedragen/benoemd Jacob Klaasse Salm, oud 33 jaar, voerend de bark “Joan Melchior Kemper”, voor rekening van Boissevain & Co, wonend te Buiksloot, op voordracht van kapitein J.C.Schaaf.023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       714                      1857-1863    bark                Joan Melchior Kemper                       Boissevain & Co

                                    1864-1870    geen vermelding van schip en boekhouder

                                               1870     “overleden

 

Vertrek en aankomst van schepen in Amsterdam093

Naam Kapitein                                    Naam van het Schip         Vertrek                                         Aankomst

J.K.Salm                                               J. van Melchior Kemper    11 mei 1860                             25 april 1861

                                                               J.van Melchior Kemper      30 novemberr 1861                niet vermeld

                                                               Joan Melchior Kemper       geen melding                           07 juni 1863

                                                               Joan melchior Kemper       06 oktober 1863                      03 augustus 1864

 

Bouma025 vermeldt J.K.Salm als gezagvoerder gedurende:

  • * 1858 t/m 1864 van de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor Boissevain & Co te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1858
Kapitein: Salm, Jacob Klaasse
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan de Vries was getrouwd met Jannetje Dets, geboren 18 februari 1819 en overleden op 27 februari 1889.

Jan overleed in 1865 en bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan de Vries werd met vlagnummer 626 per 22 mei 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.C.Jaski. Als zijn schip is vermeld de “Adèle”.Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan de Vries, oud 37 jaar, voerend de driemastschoner “Adèle”, voor rekening van de Wed. J.d’ Arippe, wonend in de Kleine Kattenburgerstraat 725, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 december 1865 vraagt de wed. kapitein J. de Vries geb. J.Dels om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 25 januari 1866 wordt toegekend met ingang van 01 oktober 1865.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 februari 1866 staat vermeld dat per 01 oktober 1866 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. J. de Vries geb. Dels voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                 jaren                      type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       626                         1855                      3/m sch.          Adèle                                                     Wed.J.d'Arippe & Co

                                     1856-1863                bark                 Alida Maria                                         idem

                                     1864-1865                bark                 Joan Melchior Kemper                       P.de Boer te Rotterdam

                                        1865                      "overleden"

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

  1. de Vries Alida Maria 21 september 1860         14 oktober 1861

                                                           Alida Maria                                     04 april 1862                   niet vermeld

                                                           Alida Maria                                     geen melding                   07 maart 1864

                                                           Joan Melchior Kemper                   13 december 1864          geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1856 van de 3/m sch. “Adèle” ex Twee Godfriends, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 324 ton o.m., varend voor de Wed.J.’d Arippe & Co te Amsterdam.. Het schip werd herdoopt in “Alida Maria”;

*   1857 t/m 1860 van de bark “Alida Maria” ex Rurik, gebouwd in 1850 te Libau, 359 ton o.m., varend voor de wed. d’Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Noorwegen;

*   1861 t/m 1864 van de 3/m sch. “Alida Maria”, ex Adèle, ex Twee Godfriends, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 324 ton o.m., varend voor de Wed. ‘d Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd herdoopt in “Singapore” en voer voor Batenburg & Co te Rotterdam;

*   1865 van de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor P. de Boer te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt in Japan.

 

Volgens Bouma025 was kapitein J.de Vries in 1865 gezagvoerder van de bark "Joan Melchior Kemper" onder rederij P.de Boer te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De heer Ch.van der Zweep, 't Schoman 22 7478 RM Diepenheim bezit het Journaal van Scheepsrekeningen en Verantwoordingen van de barkschepen "Wilhelmina", "Everdina Elisabeth" en "Joan Melchior Kemper" en de fregatten "Catharina Jacoba Henriëtte", "Catharina Wilhelmina" en "Cornelia". In het NSM te Amsterdam is een relaas van de enige overlevende over de schipbreuk die op 10 september 1865 voor de ingang van de baai van Nagasaki plaats vond, benevens een ets van de schipbreuk.

 

Kapitein J.de Vries maakte met de bark "Joan Melchior Kemper" een reis naar Japan: "Na geheel te zijn uitgerust de 13 december 1864 van het Nieuwediep uitgezeild geladen met diverse Machineriën en Koopmansgoederen bestemd naar Japan. ... Van Amsterdam naar Nagasaki (8 juli 1865) en Kanawaga. Totaal verlies, als zijnde genoemde bodem in de reis van Yokohama (31 aug.1865) naar Nagasaki in ballast nabij de Japanse kust totaal verongelukt (sept.1865)."

Ontleend aan gegevens van Ch.van der Zweep, 't Schoman 22, 7478 RM Diepenheim (medio 1999). De heer van der Zweep bezit een Journaal van Scheepsrekeningn en Verantwoordingen van de barkschepen "Wilhelmina", "Everdina Elisabeth" en "Joan Melchior Kemper" en de fregatten "Catharina Jacoba Henriëtte", "Catharina Wilhelmina" en "Cornelia", waaraan bovenstaande gegevens ontleend zijn. Dit journaal bevat tevens gegevens over aandeelhouders en de uitkeringen per reis.

 

"De bark Alida Maria, Kapt.J.de Vries, ... van de Wed J.d'Arippe & Co te Amsterdam, vertrok 21 Maart (1858) van Cardiff naar Singapore, passeerde 21 Juli Anjer en arriveerde op 9 Augustus te Singapore, na 140 dagen reis. Op 3 Augustus had men de equipage opgepikt uit de scheepsbooten van de Fransche bark Ville de Montevideo, welk schip was gezonken door een aanvaring met het Engelsche schip Day Dream, dat drijvende was gebleven"026(38/106).

 

Alida Maria I”, 1850, 359 ton: Volgens Verhoeff (info Verhoeff, mei 2005) werd dit schip in 1850 te Libau gebouwd als “Alida Maria Adèle” en in 1856 herdoopt in “Alida Maria”. Het schip werd in 1860 verkocht.

 

 

Datum vanaf: 1864
Kapitein: VRIES, JAN de
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: Jacob Spin zal deze aquarel gemaakt hebben ter gelegenheid van de oplevering van het te Papendrecht gebouwde schip. Het ligt voor Rotterdam, maar is eigendom van een Amsterdamse rederij en de collegevlag verwijst naar het college Zeemanshoop te Amsterdam, nummer 537, welke vlag van 1853 - 1855 werd gevoerd door kapt. Schaaf. Weergegeven op woensdag 20 juli 1853 tijdens roeiwedstrijden op de Maas bij Rotterdam van de Koninklijke Nederlandsche Yachtclub
Collectie: particuliere collectie, niet gespecificeerd
Vervaardiger: Spin, Jacob
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: JOAN MELCHIOR KEMPER. Op 10 september 1865 verging het Nederlandse koopvaardijschip Joan Melchior Kernper bij de toegang tot de baai van Nagasaki. Op de voorgrond van deze prent zien we de enige overlevende: Wietze Hoogenterp. Hij kwam op adem in het huis van Albert Bauduin. Deze litho is een fantasie-weergave van de ramp, maar aangezien foto's maken onmogelijk was, was dit het beste dat men ervan kon maken
Collectie: Rijksmuseum, Amsterdam
Vervaardiger: Canelle, Adrien
Onderwerp: Storm
Algemene informatie

1854

NRC 300354          
Batavia, 10 februari. Scheepsvrachten. Heden arriveerden nog de DOROTHEA HENRIETTE, de LAURA EN ADÈLE, de JOAN MELCHIOR KEMPER en de MACAO, allen nog zonder destinatie.

1856

NRC 170556          
Rotterdam, 16 mei. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht denavolgende 31 schepen, als: (o.a.) Voor Amsterdam. (o.a.) JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. P.C. Rosier

1857

NRC 010357          
Cargalijsten. Te Rotterdam arriveerde:Schip (opm: bark) JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. P.C. Rosier, van Banjoewangi, me 1240 balen koffij, 1604 kanisters suiker, 588 schuitjes tin en 2608 balen bindrotting.Adres: Nederlandsche Handel Maatschappij.

1859

NRC 160459          
Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht de avolgende 32 schepen:Voor Amsterdam: (o.a.) JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.K, Salm

1863

NRC 140863          
Rotterdam, 13 augustus. Door de Nederlandsche Handel Maatschappij zijn bevracht denavolgende acht schepen, als: Voor Rotterdam: MACASSER, kapt. J. Rif; TWEE GEZUSTERS, kapt. J. Bergman. Voor Amsterdam: PEGASUS, kapt. G. Mannoury; SIRIUS, kapt. W. van Wijngaarden van Rees; JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J.K. Salm; MARIA CATHARINA, kapt. H.P. Kluit;ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; OUDERKERK AAN DEN AMSTEL, kapt. K.J. Swart.

1864

DC 050364             
Zeetijdingen.Aangekomen schepen op Java, vóór 28 januari: OUDERKERK A/D AMSTEL, kapt. K.J. Swart; EUTERPE, kapt. A. Kuipers; S. VAN HEEL, kapt. D.H. Dietz; TWEE GEZUSTERS,kapt. J. Bergman; FRANCINA WILHELMINA, kapt. J.A. van Winkel, en NOORD-BRABANT,kapt. J. C. W. Loos, allen van Rotterdam;ZEENYMPH, kapt. J.F. Graadt van Roggen; FRIESLAND, kapt. T. Sipkes; JOANMELCHIOR KEMPER, kapt. J.K. Salm; POLLUX, kapt. H.P. Cruys, en MADURA, kapt.B.A.T. van Bruggen, allen van Amsterdam.
DC 160464             
Van Soerabaija vertrokken, 23 februari, JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. Salm, naar Nederland.
NRC 300864          
Advertentie. H.J. Rietveld, G.J. Boelen, W.Y. van Reinouts en A.J. Corver, makelaars, zullenop maandag 12 september 1864, te Amsterdam, des avonds ten 6 ure, in de Nieuwe StadsHerberg, aan het IJ, ten overstaan van de notaris J. B. van Houten verkopen: Een extra ordinair, welbezeild, gekoperd en kopervast barkschip, genaamd JOAN MELCHIOR KEMPER, gevoerd door kapt. J.K. Salm, varende onder Nederl. vlag.Volgens Nederl. meetbrief lang 32 el 60 duim, wijd 6 el 27 duim, hol 4 el 63 duim, en alzogemeten op 421 ton of 222 last. Breder bij inventaris en bericht bij bovengenoemdemakelaars of de cargadoors Floris der Kinderen & Zoon of De Coningh & Co.
NRC 140964          
Publieke verkopingen:In de Nieuwe Stad Herberg te Amsterdam op maandag 12 september:Het Nederlands barkschip JOAN MELCHIOR KEMPER, gebouwd in 1853, kapt. J.K. Salm, NLG 30.200, in slag NLG 2.000, koper H.I. Rietveld (opm: een makelaar, mogelijk voor zijnopdrachtgever)
NRC 280964          
Rotterdam, 27 september. Voor de overvoer van machineriën naar Japan is door de Nederlandsche Handel Maatschappij aangenomen het schip JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J. de Vries.

1865

NRC 290565          
Rotterdam, 28 mei. Volgens particulier bericht is het barkschip JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J. de Vries, 6 april j.l. Anjer gepasseerd op deszelfs reis van Amsterdam naar Japan en het barkschip WILHELMINA, kapt. Van den Kerckhoff, 15 april behouden te Hongkong aangekomen; aan boord van beide schepen was alles wel.
NRC 091265          
Shanghai, 21 oktober. De Nederlandse bark JOAN MELCHIOR KEMPER, kapitein J. de Vries, is 9 september, op de reis van Nagasaki naar Yokohama, in een hevige storm bij Kaap Gotto (kust van Japan) gebleven. De equipage is, met uitzondering van een matroos, omgekomen. (opm: zie PGC 121265, AH 231265 en 271265)
PGC 121265           
Amsterdam, 9 december. Het schip JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. De Vries, de 2eseptember van Yokohama naar Nagasaki vertrokken, d.d. 13 oktober in de Baai van Nagasaki zeilende, is omgeslagen en gezonken (opm: zie o.a. NRC 091265); slechts één matroos van de equipage is gered. Door de Nederlandse consul te Shanghai, de heer Bauduin, is met de lofwaardigste ijver een inschrijving ten behoeve van de betrekkingen van deze ongelukkigen (meest allen gehuwde lieden) geopend en volgens bericht van de 21oktober ll. was reeds voor een aanzienlijk bedrag ingezameld.
AH 231265            
Advertentie. Na een jaar afwezigheid ontving ik de voor mij zo hartverscheurende tijding, dat mijn dierbare echtgenoot J. de Vries, gezagvoerder van het schip JOAN MELCHIOR KEMPER, zijn dood in de golven in de Baai van Nagasaki, Japan, gevonden heeft in de ouderdom van ruim 47 jaar, mij nalatende vier jeugdige kinderen.Hoe zwaar mij dit verlies treft, zullen allen beseffen die de overledene gekend hebben; de hoop op een zalig weerzien doet mij in Gods wijze wil berusten.
AH 271265            
Advertentie. Heden ontving ik de treurige tijding van het verongelukken van het Nederlandseschip JOAN MELCHIOR KEMPER, kapt. J. de Vries, op de Kaap Gotto bij Japan, op de 9e september j.l, door welke ramp de gehele bemanning, waaronder mijn geliefde echtgenoot Willem Carel Kristiaan Kaulbach, als 1e stuurman het leven verloor.Wat ik en mijn kind, of schoon te jong om het te beseffen, als ook wederzijdse betrekkingen,in hem verliezen, kunnen diegenen beseffen, welke de overledene van nabij gekend hebben.
Haarlem, 26 december 1865 Wed. A.M. Kaulbach, geb. Teunis.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3181-1853.46

DVD XII – 6495, 6496
BIJLBRIEF
Naam schip JOAN MELCHIOR KEMPER

plaats en datum acte bijlbrief, Alblasserdam, 29 augustus 1853

type schip bark, gekoperd en kopervast

bouwwerf/verkoper Cornelis Smit, scheepsbouwer te Amsterdam, heeft doen bouwen op de werf van Jacob van Duijvendijk te Papendrecht

gevoerd door kapt. J.C. Schaaf

eigenaar/aankoper firma Boissevain & Co., Amsterdam, boekhouders en mede-reders (zie bijlage)

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 423 tonnen of 223 lasten (meetbrief 20 juli 1853)

tuigage / aantal dekken twee dekken

afmetingen 32,69 x 6,23 x 4,67 meter

kiellegging

tewaterlating 16 juli 1853

plaats / datum registratie Papendrecht, 8 augustus 1853

nummer van registratie deel 59, folio 93, verso, vak 6 en 7.

notaris verklaring voor burgemeester van Papendrecht

prijs NLG

bijzonderheden






researcher/datum research: ML / 010508



bijlage bij acte Amsterdam 46 van 1853, van het barkschip JOAN MELCHIOR KEMPER

De eigenaren waren:

Cornelis Smit, Alblasserdam (12/40e part)
C.N. (?) van Valkenburg, ‘s-Gravenhage (2/40e part)
Zach. Kemper, Amsterdam (2/40e part)
g.l. Walkart, Amsterdam (2/40e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (2/40e part)
firma Schimmelpenninck & Kruimel, Amsterdam (2/40e part)
Mej. C.H. Koenen, Amsterdam (2/40e part)
Jhr.J. de Bosch Kemper, Amsterdam (2/40e part)
Erven W. van Heukelom, Amsterdam (4/40e part)
Firma Boissevain & Co., Amsterdam (8/40e part)

ML / 010508

Naam JOAN MELCHIOR KEMPER
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3181

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer AMS.198.3171.1853.46
foto IMG 9400 - 9404

CEDULE

Naam schip JOAN MELCHIOR KEMPER

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 5 september 1853

type schip bark

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper zie bijlage

te voeren door kapt. J.C. Schaaf

grootte in tonnen 223 lasten of 423 zeetonnen

tuigage / aantal dekken drie masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Papendrecht

plaats / datum registratie Amsterdam, 8 september 1853

nummer registratie deel 65, folio 75, recto, vak 3

notaris Arrondissements Rechtbank, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip is gebouwd voor rekening van de in de bijlage vermelde eigenaren en ligt thans te Dordrecht.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1838-1868.
De eed wordt afgelegd door Pieter Cornelis Zuijdhoek, Amsterdam, voor en namens de in de bijlage vermelde eigenaren




researcher/datum research: ML / 260217



Bijlage bij eigendomsbewijs 46 van 1853, bark JOAN MELCHIOR KEMPER
eigenaren per primo september 1853:

firma Boissevain & Co., Amsterdam (boekhoudfers en 8/40e part)
Cornelis Smit, Alblasserdam (12/40e part)
W. van Heukelom, Amsterdam (4/40e part)
firma Bontekoning & Aukes, Amsterdam (2/40e part)
Zacharias Kemper, Amsterdam (2/40e part)
firma Schimmelpenninck & Kruimel, Amsterdam (2/40e part)
C.V. van Valkenburg, ’s-Gravenhage (2/40e part)
G.L. Walkart, Amsterdam (2/40e part)
C.H. Koenen, Amsterdam (2/40e part)
Mr. H.J. Koenen, Amsterdam (2/40e part)
Jhr. J. de Bosch Kemper, Amsterdam (2/40e part)

ML / 260217

Naam JOAN MELCHIOR KEMPER
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1853
Toegang 198
Inventaris 3171

NA-Den Haag Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.573
DVD VIII – 1835, 1842
ACTE KOOP/VERKOOP
Naam schip JOAN MELCHIOR KEMPER

plaats en datum acte openbare vrijwillige verkoping, Amsterdam, 12 september 1864

type schip bark

bouwwerf/verkoper Jan Boissevain, koopman en scheepsreder te Amsterdam, voor zijn firma Boissevain & Co., boekhouders en mede-reders

gevoerd door kapt. Salm

eigenaar/aankoper Pieter de Boer, scheepsreder en assuradeur te Rotterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 421 tonnen of 222 last
(meetbrief Amsterdam, 23 september 1858)

tuigage / aantal dekken 2 dekken

afmetingen 32,60 m., breed 6,27 m., hol 4,63 m.

kiellegging

tewaterlating 14 juli 1853

plaats / datum registratie Amsterdam, 13 september 1864

nummer van registratie deel 124, folio 119, recto, vak 4

notaris Johannes Bernardus van Houten, notaris te Amsterdam

prijs NLG. 32.200,-

Bijzonderheden: de verkoping vond plaats in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam, terwijl het schip in het Oosterdok te Amsterdam lag.
Het schip was nieuw gebouwd op de werf van Jacob van Duivendijk te Papendrecht.






researcher/datum research: ML / 160609

Naam JOAN MELCHIOR KEMPER
Archiefinstelling Nationaal Archief Den Haag
Jaar 1864
Toegang 3.03.17.01
Inventaris 3675

Bronnen

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: BIJLBRIEF Amst.198.3181-1853.46

Jaar: 0000
Bron: Diverse Bronnen
Omschrijving: P. van Heck – Catalogus Nederlandse Scheepvaart 1813-2015
Staat van de Nederlandsche Zeemagt en Koopvaardij (Diverse jaargangen)
[0] G.N. Bouma - Lijst van Nederlandse koopvaardijschepen, alsmede hun gezagvoerders en thuishaven, 1820-1900.
Stichting Maritiem Historische Databank (www.marhisdata.nl)
PI = www.pietsscheepsindex.nl
Noord-Hollands Archief/Haarlem - Omschrijving: Amst.198.3181-1853.46
AH = Algemeen Handelsblad
DC = Dordrechtsche Courant
NRC = Nieuwe Rotterdamsche Courant
PGC = Provinciale Groninger Courant
ZZC = Zierikzeesche Courant

Jaar: 1853
Bron: Noord-Hollands Archief/Haarlem
Omschrijving: CEDULE Archiefnummer AMS.198.3171.1853.46

Jaar: 1864
Bron: NA-Den Haag
Omschrijving: ACTE KOOP/VERKOOP Archiefnummer Rott.3.03.17.01.3675.573
Documentatie Stichting Nederlandse Kaap Hoorn-vaarders (SKHV), w.o. collectie Hoedemaker/Smit/Suyk