Inloggen
Gezagvoerder

VRIES, JAN de

Naam: VRIES, JAN de
Schepen waarop deze gezagvoerder heeft gevaren

Aantal gevonden schepen: 1
Naam Bouwjaar Type Voortstuwing Ship id
JOAN MELCHIOR KEMPER 1853 Bark Sailing Vessel 8555 Bekijk schip

Overige informatie van deze gezagvoerder:

Familiegegevens en opleiding

Jan de Vries was getrouwd met Jannetje Dets, geboren 18 februari 1819 en overleden op 27 februari 1889.

Jan overleed in 1865 en bij zijn overlijden werd als woonplaats Amsterdam vermeld.118

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

Jan de Vries werd met vlagnummer 626 per 22 mei 1855 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.C.Jaski. Als zijn schip is vermeld de “Adèle”.Toegevoegd is “overleden” 002.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 15/22 mei 1855 werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Jan de Vries, oud 37 jaar, voerend de driemastschoner “Adèle”, voor rekening van de Wed. J.d’ Arippe, wonend in de Kleine Kattenburgerstraat 725, op voordracht van kapitein F.C.Jaski.023.

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 december 1865 vraagt de wed. kapitein J. de Vries geb. J.Dels om de reglementaire uitkering welke haar in de vergadering van 25 januari 1866 wordt toegekend met ingang van 01 oktober 1865.042.

 

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 13 februari 1866 staat vermeld dat per 01 oktober 1866 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. J. de Vries geb. Dels voor haar en 3 kinderen.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop in Amsterdam001

vlagnummer                 jaren                      type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       626                         1855                      3/m sch.          Adèle                                                     Wed.J.d'Arippe & Co

                                     1856-1863                bark                 Alida Maria                                         idem

                                     1864-1865                bark                 Joan Melchior Kemper                       P.de Boer te Rotterdam

                                        1865                      "overleden"

 

Vertrek en aankomst te Amsterdam093

Naam kapitein                                 Naam schip                                      vertrek                              terugkomst

  1. de Vries Alida Maria 21 september 1860         14 oktober 1861

                                                           Alida Maria                                     04 april 1862                   niet vermeld

                                                           Alida Maria                                     geen melding                   07 maart 1864

                                                           Joan Melchior Kemper                   13 december 1864          geen melding

 

Bouma025 vermeldt J.de Vries als gezagvoerder gedurende:

*   1856 van de 3/m sch. “Adèle” ex Twee Godfriends, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 324 ton o.m., varend voor de Wed.J.’d Arippe & Co te Amsterdam.. Het schip werd herdoopt in “Alida Maria”;

*   1857 t/m 1860 van de bark “Alida Maria” ex Rurik, gebouwd in 1850 te Libau, 359 ton o.m., varend voor de wed. d’Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd in 1860 verkocht naar Noorwegen;

*   1861 t/m 1864 van de 3/m sch. “Alida Maria”, ex Adèle, ex Twee Godfriends, gebouwd in 1850 te Amsterdam, 324 ton o.m., varend voor de Wed. ‘d Arippe & Co te Amsterdam. Het schip werd herdoopt in “Singapore” en voer voor Batenburg & Co te Rotterdam;

*   1865 van de bark “Joan Melchior Kemper”, gebouwd in 1853 te Papendrecht, 423 ton o.m., varend voor P. de Boer te Rotterdam. Het schip is in 1865 verongelukt in Japan.

 

Volgens Bouma025 was kapitein J.de Vries in 1865 gezagvoerder van de bark "Joan Melchior Kemper" onder rederij P.de Boer te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

De heer Ch.van der Zweep, 't Schoman 22 7478 RM Diepenheim bezit het Journaal van Scheepsrekeningen en Verantwoordingen van de barkschepen "Wilhelmina", "Everdina Elisabeth" en "Joan Melchior Kemper" en de fregatten "Catharina Jacoba Henriëtte", "Catharina Wilhelmina" en "Cornelia". In het NSM te Amsterdam is een relaas van de enige overlevende over de schipbreuk die op 10 september 1865 voor de ingang van de baai van Nagasaki plaats vond, benevens een ets van de schipbreuk.

 

Kapitein J.de Vries maakte met de bark "Joan Melchior Kemper" een reis naar Japan: "Na geheel te zijn uitgerust de 13 december 1864 van het Nieuwediep uitgezeild geladen met diverse Machineriën en Koopmansgoederen bestemd naar Japan. ... Van Amsterdam naar Nagasaki (8 juli 1865) en Kanawaga. Totaal verlies, als zijnde genoemde bodem in de reis van Yokohama (31 aug.1865) naar Nagasaki in ballast nabij de Japanse kust totaal verongelukt (sept.1865)."

Ontleend aan gegevens van Ch.van der Zweep, 't Schoman 22, 7478 RM Diepenheim (medio 1999). De heer van der Zweep bezit een Journaal van Scheepsrekeningn en Verantwoordingen van de barkschepen "Wilhelmina", "Everdina Elisabeth" en "Joan Melchior Kemper" en de fregatten "Catharina Jacoba Henriëtte", "Catharina Wilhelmina" en "Cornelia", waaraan bovenstaande gegevens ontleend zijn. Dit journaal bevat tevens gegevens over aandeelhouders en de uitkeringen per reis.

 

"De bark Alida Maria, Kapt.J.de Vries, ... van de Wed J.d'Arippe & Co te Amsterdam, vertrok 21 Maart (1858) van Cardiff naar Singapore, passeerde 21 Juli Anjer en arriveerde op 9 Augustus te Singapore, na 140 dagen reis. Op 3 Augustus had men de equipage opgepikt uit de scheepsbooten van de Fransche bark Ville de Montevideo, welk schip was gezonken door een aanvaring met het Engelsche schip Day Dream, dat drijvende was gebleven"026(38/106).

 

Alida Maria I”, 1850, 359 ton: Volgens Verhoeff (info Verhoeff, mei 2005) werd dit schip in 1850 te Libau gebouwd als “Alida Maria Adèle” en in 1856 herdoopt in “Alida Maria”. Het schip werd in 1860 verkocht.