Inloggen
STAD HAARLEM - ID 8354


Kroniekberichten

Datum 02 december 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 december. Wij vernemen dat de beide stoomschepen STAD HAARLEM en STAD AMSTERDAM, metende 1.800 ton (opm: pl.m. de netto tonnage) en voorzien van machines van 450 paardenkracht en indertijd gebouwd voor een lijn tussen Amsterdam en New York gecharterd zijn door de Occidental and Oriental Steam Company, om dienst te doen op de Panama en San Francisco Lijn, in verband met de China en Japan Lijn van deze Maatschappij. Genoemde stoomschepen zullen te Liverpool laden en naar Japan stevenen. Waarschijnlijk zullen zij de 16e december vertrekken.
De STAD AMSTERDAM in dok te Amsterdam, foto waarschijnlijk uit 1879 (coll. Marhisdata)

Afbeelding
Datum 31 mei 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Amsterdam, 30 mei. Heden werd alhier de jaarlijkse algemene vergadering gehouden van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij. Vertegenwoordigd waren 292 aandelen, uitbrengende 46 stemmen. Uit het verslag bleek dat de maatschappij voor de tweede maal sinds haar 20-jarige bestaan ongelukkig gewerkt had en er geen dividend uitgekeerd kon worden. Verschillende omstandigheden hadden daartoe medegewerkt: zoals de gedrukte toestand van handel en nijverheid, de geringe uitvoer van geraffineerde suiker, vroeger zo'n machtig voedend element voor de lijnen der maatschappij naar Italië en de havens der Levant, een reeks van ongelukken aan de stoomschepen overkomen, hetzij door aanzeiling, hetzij door stranding, hetzij wegens opsluiting door het ijs in de havens van Regal en Riga, hetgeen de maatschappij NLG 32.000,- kostte, en het niet op voldoende wijze kunnen exploiteren der twee grote schepen STAD AMSTERDAM en STAD HAARLEM, bestemd voor de vaart op Amerika, welke vaart, met het oog op de ongunstige tijdsomstandigheden in Amerika, nog niet geopend was.
De winst-en-verliesrekening toont een verlies aan van NLG 386.516,17,-, gevoegd bij dat van 1875, geeft een totaal van NLG 501.844,80,-, hetwelk verminderd wordt met NLG 115.479,78,- door de waarde van het thans overgeboekte reservefonds. In het verlies van zijn begrepen NLG 160.000,- afschrijving aandelen in de Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Door uitloting van obligaties aan schuld werd gedelgd NLG 129.000,-. De directeur had geen vrijheid gevonden al was het in strijd met de geest der statuten, om de sommen voor de afschrijving op het materiaal te besteden ter vermindering der verliescijfers. Door de uitbreiding der Stoomvaart-Maatschappij Zeeland vermeerderen de werkzaamheden, aan haar beheer verbonden, hetgeen vooral door de verre afstand grote moeilijkheden oplevert. Dientengevolge is aan Z.K.H. Prins Hendrik en commissarissen der Maatschappij Zeeland verzocht, het bestuur aan anderen op te dragen, aan welke wens weldra gevolg zal worden gegeven.
Daarna werd overgegaan tot de verkiezing van een commissaris, in plaats van de aftredende heer J. van Heukelom, die sedert de oprichting der maatschappij aan haar als commissaris verbonden, met het oog op zijn leeftijd, niet meer in aanmerking wenste te komen. Uit het voorgestelde drietal, bestaande uit de heren C. van der Oudermeulen te 's-Gravenhage, H. van Eeghen en A.R.J. Cramerus alhier werd na herstemming met laatstgenoemde de heer C. van der Oudermeulen gekozen.
Hierna besprak de voorzitter de reeds verleden jaar gedane vraag: wat te doen met de grote schepen, bestemd voor de vaart op Amerika? De directie en ook commissarissen achtten het niet wenselijk, die vaart thans reeds te openen. De uitvoer van landverhuizers heeft bijna geheel opgehouden en de hoge tarieven op de uitvoer der handelsartikelen is ook zeer schadelijk. Stil liggen is voor de schepen ook zeer nadelig, de kosten daaraan verbonden vrij aanzienlijk. Het zou kunnen gebeuren dat door een of andere maatschappij verzocht werd de schepen 1 à 2 jaren af te staan, en ofschoon directie en commissarissen het dan ook wenselijker vinden een onmiddellijk te verkrijgen winst aan te nemen, dan te wachten op en zich gebonden te houden aan vroeger gekoesterde illusies voor de vaart op Amerika, zo zouden zij gaarne vernemen of daartegen, alsook tegen eventuele verkoop, bezwaren gemaakt worden. Een der aandeelhouders meende dat de statuten de directie wel enigszins bonden, doch hij voor zich koesterde het volle vertrouwen in het beleid van het bestuur, zodat hij wenste de beantwoording dier vragen aan de inzichten van het bestuur over te laten. Geen der aanwezigen verklaarde zich daartegen.
Een der aandeelhouders richtte de vraag tot directie en commissarissen of de toelagen thans wel groot genoeg waren. Hij deed dit met het oog op de omstandigheid dat een grote verandering in de laatste tijd gekomen was in het college van commissarissen en de directie. Het aandeel uit de winst kon bij het grote geleden verlies niet uitgekeerd worden, ja men moest wachten totdat dit weer was opgewerkt. Voor de betrekking van directeur en commissaris wordt vooral tegenwoordig grote inspanning van krachten gevorderd en daarom zou hij, mocht werkelijk de toelage te gering zijn, voorstellen die te verhogen. De voorzitter vond het zeer loyaal dat, met het oog op de ongunstige balans, die vraag gedaan werd, doch èn directie èn commissarissen achtten het indienen van een dergelijk voorstel niet nodig, de toelage bevredigend en wilden de dagen van voorspoed op de thans bestaande voet afwachten. Hierna werd de vergadering gesloten.

Afbeelding
Datum 11 juni 1877
Krant JB - Javabode

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Het stoomschip STAD HAARLEM (opm: van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij), kapt. De Boer, zal vermoedelijk tegen medio augustus van hier (opm: Batavia) via Marseille naar Nederland vertrekken. Passagiers 1e klasse betalen NLG 680,- per persoon. Voor passage gelieve men zich te wenden tot de agenten, J. Daendels & Co. te Batavia, Samarang en Soerabaija.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1877
Krant JB - Javabode

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Het vertrek (opm: van Batavia) naar Marseille van het stoomschip STAD HAARLEM, kapt. P.A. de Boer, is vastgesteld op dinsdag 28 dezer, ’s morgens 8 uur.
De agenten, J. Daendels & Co., Batavia, Samarang, Soerabaija.
(opm: de STAD HAARLEM, eigendom van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, maakte deze reis in charter van de Stoomvaart-Maatschappij Nederland).

Afbeelding
Datum 27 oktober 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het Nederlandse stoomschip STAD HAARLEM is volgens telegram uit Smirna bij het vertrek van Latzata aan de grond geraakt. Men hoopte door het lossen van ongeveer 200 ton der lading het schip weder vlot te krijgen. Volgens later telegrafisch bericht is het schip 26 oktober zonder schade vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 24 februari 1878
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Stoomvaart-Maatschappij Nederland. Driewekelijkse maildienst met Nederlands-Indië via Napels. De stoomschepen varen van Nieuwediep, in correspondentie met de trein, die des namiddags te 12 uur 56 minuten te Helder aankomt.
Eerstvolgende expedities naar:
Padang, Batavia, Samarang en Soerabaja
26 februari: *STAD HAARLEM, kapt. P.A. de Boer.
9 maart: VOORWAARTS, kapt. T.J. Aukes.
30 maart: CONRAD, kapt J.F. Graadt van Roggen.
6 april: *MADURA, kapt. B. Ordeman.
*Napels wordt op deze buitengewone reizen niet aangedaan, tenzij bij uitdrukkelijke overeenkomst met passagiers.

Afbeelding
Datum 13 januari 1879
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 januari. Het stoomschip STAD HAARLEM is door de New Zealand Co. gecharterd om van Londen naar Nieuw Zeeland emigranten te vervoeren voor het Gouvernement dier kolonie. Het is het eerste stoomschip in die lijn en zal begin februari vertrekken. (opm: de STAD HAARLEM is een schip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij)

Afbeelding
Datum 23 januari 1879
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 januari. Alhier ligt tot vertrek gereed het stoomschip STAD HAARLEM, kapt. De Boer, met bestemming naar Otago, New Zealand.

Afbeelding
Datum 06 mei 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 5 mei. Het stoomschip STAD AMSTERDAM, dat voor drie jaren tegelijk met de STAD HAARLEM voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij werd gebouwd, werd heden met een ballast van steenkolen enz. ter zwaarte van 3.319 scheepslasten of 3.330,900 kilo, in het nieuwe Koninginne-dok gelaten, om schoongemaakt en van onderen opnieuw geschilderd te worden. Ten ongeveer 2 uur was het schip gedokt en alle machines bleken in de beste orde te zijn. Door dit feit is voorgoed een einde gemaakt aan de minder gunstige berichten, die omtrent het nieuwe dok in omloop waren gebracht.

Afbeelding
Datum 11 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Stoomvaartberichten. Het stoomschip STAD HAARLEM is verkocht aan de Compagnie Générale Transatlantique, wordt thans genaamd VILLE DE MADRID en zal dienst doen tussen Marseille en West Indie.

Afbeelding
Datum 14 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 11 augustus. Het Franse stoomschip FERDINAND DE LESSEPS (ex. STAD HAARLEM) in 1875 te Glasgow gebouwd, is aan Franse scheepsslopers verkocht. Dit stoomschip is bruto 2.742 en netto 1.660 reg. ton groot.

Afbeelding