Inloggen
POLLUX - ID 8308


Kroniekberichten

Datum 02 september 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Glasgow, 27 augustus. Heden is van de werf der heren A. & J. Inglis, te Point House, met goed gevolg te water gelaten het stoomschip POLLUX, groot 1800 ton, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 02 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 1 oktober. Het stoomschip POLLUX is heden alhier van Glasgow aangekomen (opm: eerste reis van dit aan de Clyde gebouwde stoomschip van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij)

Afbeelding
Datum 03 november 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Plymouth, 29 oktober. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, kapt. Wilkens, heeft, terwijl hetzelve van Millbay naar de Sound werd gesleept, door het breken van de sleeptros het barkschip VICEROY aangevaren; waardoor laatstgenoemde schip schade heeft bekomen.

Afbeelding
Datum 05 november 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Falmouth, 27 oktober. De stoomboot POLLUX, kapt. Wilkens, van Rotterdam naar Genua, is hier gisteren met schade aan de voedingspijp binnengelopen.

Afbeelding
Datum 02 februari 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 februari. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van hier naar de Middellandse zee, is de 28e januari met schade aan de machine, enz. door een Engelse stoomboot te Ferrol binnengesleept.

Afbeelding
Datum 27 augustus 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Koninklijke Nederlandsche Stoomboot- Maatschappij. Van Rotterdam zal op 10 september vertrekken naar Genua, Livorno en Napels, het 1e klasse nieuwe ijzeren stoomschip, groot 1.250 ton, genaamd: FOP SMIT, kapt. Metz.
Zullende met dit schip vervangen worden de reis van het stoomschip POLLUX, kapt. Wilkens, vroeger aangekondigd om te vertrekken van Nieuwediep op de 10/15 september.
Voor het vervoer van passagiers en nadere informaties, adresseer men zich bij de directie te Amsterdam of te Rotterdam en bij de gewone cargadoors der Maatschappij.
Amsterdam, 25 augustus, 1871, de directie. (opm: eerste reis van dit van Wm. Ruys & Zonen gecharterde stoomschip)

Afbeelding
Datum 14 januari 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Zeerovers in de Bosporus. Zelden gaat er een nacht voorbij, dat er geen diefstal aan boord van enig schip plaats heeft, hetwelk in de Bosporus ten anker ligt, en uit de vermetelheid, waarmede dit gedaan wordt, schijnt het te blijken, dat de dieven het in listigheid winnen van diegenen, die alle voorzorgen tot bewaking van de eigendom aanwenden. Het laatste voorval van dien aard had plaats in de nacht van woensdag 23 december 1873, aan boord van het stoomschip POLLUX (opm: van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij), kapt. Wilkens, bij Harem-Skelessi, aan de Aziatische kust van de Bosporus, ten anker liggende.
Nadat de kapitein de wacht opgezet en nagezien had of alles in orde was, ging hij naar de kooi; enige tijd daarna werd hij wakker door enig gedruis, en roepende wat er gaande was, kreeg hij ten antwoord: “Alles wel,” waarop hij weder insliep. Kort daarna ontwaakte hij weder, en zag een man voor zich staan met een lang mes in de hand. Die persoon had nog even de tijd om het horloge en enige klederen van de kapitein mede te nemen en verdween hierop. Hoe hij verdwenen is, scheen even onverklaarbaar als hoe hij aan boord gekomen was. De kapitein liep onmiddellijk naar het dek en vond de wachtsman op het dek midscheeps op en neer lopende; doch deze had evenmin iets gezien of gehoord, en er was ook geen boot in de nabijheid te zien.
Het woei een frisse koelte tijdens het gebeurde en de nacht was zeer donker.
Het is moeilijk zich voor zulke drieste en listige dieven in acht te nemen, doch zoveel te meer is het noodzakelijk, dat de politie zich wat meer beijverde daar op te passen en te tonen, dat zij in geslepenheid voor zulke dieven niet onder behoeft te doen.

Afbeelding
Datum 30 september 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval, 26 september. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van Amsterdam, is bij het binnenkomen alhier door het Engelse stoomschip LONGHIRST aangevaren, waardoor een plaat werd ingedrukt. Eerstgenoemde kreeg lekkage, tengevolge waarvan een gedeelte der voor St. Petersburg bestemde goederen wegens zeeschade alhier gelost moesten worden. De kapitein heeft protest aangetekend.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval, 29 september. Op het Engelse stoomschip LONGHIRST, dat met het Nederlandse stoomschip POLLUX, alhier in aanvaring was, is beslag gelegd.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Reval, 28 september. Bij onderzoek van het stoomschip POLLUX, heeft men aan bakboord beneden de waterlijn een gat van 2 voet groot gevonden, waarschijnlijk veroorzaakt door het anker van de LONGHIRST. Het gat is dichtgemaakt, zodat de POLLUX, de reis naar St. Petersburg kan vervolgen. De lading is grotendeels zwaar beschadigd en zal hier gelost worden.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Corunna (opm: La Coruña), 19 oktober. Het stoomschip POLLUX, van Smyrna naar Amsterdam met gemengde lading is door de stoomboot STRATHCLYDE met gebroken schoefas te Ferrol binnengesleept.

Afbeelding
Datum 24 december 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Palermo, 22 december. Het stoomschip CALYPSO van Hull is alhier met gebroken schroefas binnengesleept door het Nederlandse stoomschip POLLUX.

Afbeelding
Datum 05 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 3 april. Het stoomschip POLLUX, van hier naar Amsterdam vertrokken, is te Dutch Island met door stormweder overgeworpen lading binnengelopen.

Afbeelding
Datum 16 april 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

New York 3 april. Het Nederlands stoomschip POLLUX, van hier naar Amsterdam vertrokken, werd door de storm van 31 maart belopen, waardoor de lading overzeilde, het voorgaffelzeil en het achterste kompas verloren en de brug beschadigd werd; de 1e april bij Beaver Tail ten anker komende, verloor men een anker. De 2e liep de POLLUX te Dutch eiland binnen. (Het is weder van daar vertrokken, zoals reeds door ons gemeld is.)

Afbeelding
Datum 12 juni 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit Marseille wordt van 7 dezer het volgende geschreven: De kapitein van de alhier liggende Nederlandse stoomboot POLLUX, de heer Hovelack, had enige gage aan de bemanning uitbetaald, waarvoor deze zich ruim te goed had gedaan aan sterke drank. Een stoker, Knapp genaamd, tergde een zijner kameraden, Cornelis Ubel, met een touw, aan het eind waarvan een grote spijker was vastgemaakt. Ubel verzocht hem op te houden, maar Knapp ging voort, met het touw naar hem toe te slingeren. Ubel greep toen Knapp bij de arm en gaf hem een stevige stoot, zodat Knapp met verbrijzelde schedel op de kade viel en weldra een lijk was. De commissaris van politie, van het gebeurde onderricht, wilde nu Ubel in verzekerde bewaring nemen; maar de Nederlandse consul, de heer Alma, die middelerwijl op de kade was gekomen, verzette zich hiertegen, op grond, dat het gebeurde had plaats gegrepen op een Nederlands schip, dat wil zeggen, op Nederlands grondgebied.
De consul werd in ’t gelijk gesteld, en de heer Alma heeft toen Ubel aan boord der POLLUX gelaten, met last aan de kapitein te zorgen, dat bij zijn aankomst te Amsterdam de schuldige overgeleverd werd aan de Nederlandse justitie. Ubel zal evenwel niet zo spoedig in handen van het Nederlands gerecht komen, want de POLLUX heeft bestemming naar zuidelijk Italië en van daar naar Lissabon. Eerst na laatstgenoemde haven bezocht te hebben, zal de stoomboot de terugreis naar het vaderland aanvaarden.

Afbeelding
Datum 07 januari 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Constantinopel, 30 december. Het Nederlandse stoomschip POLLUX heeft belangrijke schade bekomen en is naar Smirna gesleept. De POLLUX was de 14e december van Constantinopel te Smirna aangekomen en de 17e naar Amsterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 07 december 1880
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Stoomvaart op Amerika. Ieder rechtgeaard Amsterdammer betreurt het, dat tot dusver een directe stoomvaartlijn van Amsterdam op New York ontbreekt. Rotterdam bezit zulk een verbinding, die de jaren van tegenspoed te boven schijnt te zijn gekomen en die – ofschoon elke week een boot vaart – toch niet altijd alle goederen kan verschepen die haar worden aangeboden. Aan teleurstellingen en klachten is dan ook geen gebrek, vooral bij Amsterdamse inladers en geconsigneerden, die natuurlijk achterliggen bij Rotterdam.
Deze ervaringen hebben geleid tot een zeer eigenaardige samenwerking, om opnieuw de vestiging ener geregelde Amsterdams-Amerikaanse stoomvaartlijn te beproeven. Zoals vóór drie eeuwen vele Amsterdamse kooplieden zich verenigden om de vaart naar Indië te ondernemen, die voor ieder afzonderlijk te machtig was, zo zal vermoedelijk ook thans een combinatie voor de verbinding met New York tot stand komen. Op aandrang van enige flinke stadgenoten heeft namelijk de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij zich bereid verklaard, één jaar lang met drie van haar boten, de CASTOR, de POLLUX en de STELLA en zo nodig met gelijksoortige andere boten, eenmaal in de drie weken geregeld tochten van Amsterdam naar New York en terug te ondernemen, te beginnen met 1 maart 1881, onder voorwaarden, tegen een mogelijk verlies tot een maximum van NLG 125.000,- te worden gewaarborgd.
De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij zelve is bereid van die som een vijfde te dragen en door een twintigtal firma’s en maatschappijen is reeds voor ongeveer NLG 50.000,- voor het waarborgkapitaal getekend, o.a. door de Nederlandsche Handelmaatschappij voor NLG 20.000,-. Bijna allen hebben zich tot medewerking verbonden voor een tweede jaar. Indien de 17 reizen winst opleveren, wordt deze naar verhouding der inschrijvingen verdeeld.
In het belang van de Amsterdamse handel is het zeer te hopen, dat voor het nog ontbrekende gedeelte van het waarborgkapitaal worde getekend. Uit deze bescheiden onderneming kan allengs een uitgebreider dienst op Amerika zich ontwikkelen, welke Amsterdam in dat opzicht onafhankelijk maakt en ook door concurrentie de gehele Nederlandse handel ten goede komt. Zijn eenmaal de pijlers van deze brug in de Oceaan gelegd, dan zal ook de voltooiing zich niet laten wachten.
Tot dusver hebben, behalve de Handelmaatschappij, zich tot deelneming bereid verklaard de heren Calkoen & Gildemeester, Joosten & De Bordes, Nederlandsch Indische Handelsbank, Adolph Boissevain & Co., W.F. Pieck & Co., Ten Have & Van Essen, Buyn & Boissevain, M.P. Pels, A.C. Wertheim, Crommelin & Co., Van Eeghen & Co., Willink & Co., Lippman Rosenthal & Co., Alsberg Goldberg & Co., Küster & Co. J. Kogel en Böninger Cramer & Co.

Afbeelding
Datum 26 februari 1881
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Wij ontlenen aan de te New York verschijnende Produce Exchange Bulletin van de 11e dezer het volgende:
Nieuwe Stoomvaartlijn naar Amsterdam. Een van de oudste en rijkste stoomboot-maatschappijen van Europa heeft kortelings een nieuwe lijn van Amsterdam naar New York geopend. Het eerste stoomschip van deze lijn, de POLLUX, zal de 2e maart van Amsterdam vertrekken, om vooreerst met de STELLA, CASTOR en JASON in de geregelde dienst te voorzien. Bovengenoemde stoomschepen zijn alle van grote tonnenmaat en eerste klasse; thans volgens de nieuwste methode speciaal voor ’t vervoer van tussendekspassagiers ingericht. Zonder twijfel zal deze nieuwe onderneming met sympathie worden ontvangen en zeer worden gesteund door de afstammelingen van die ondernemende oude Hollanders, die de grondslag van deze grote stad (toen Nieuw-Amsterdam genaamd) legden. De maatschappij, die deze nieuwe lijn in ’t leven riep, is in staat de verladers alle mogelijke faciliteiten aan te bieden, daar zij een vloot van ongeveer dertig stoomboten bezit, die geregeld de Middellandse-, Noord- en Oostzeeën doorklieven. Indien nodig, worden extra boten van Amsterdam naar New York geëxpedieerd. De consul Eckstein voorspelt ook een goed succes aan de nieuwe lijn, waarbij de Amsterdamse handel groot belang heeft.
Wij zelf vernemen nog het volgende: Een zeer fatsoenlijke familie hier te Groningen, die primitief (opm: eerst) had besloten per 1e klasse naar New York te reizen, gaat, nadat men zich te Amsterdam persoonlijk van de inrichting der 3e klasse had overtuigd, thans de 2e maart per de POLLUX vertrekken. Waar de 3e klasse passagiers zo zeer de belangstelling van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij trekken, dat het bovenstaande kan plaats vinden, dan verdient de onderneming alleszins aanbeveling en zal in korte tijd een einde komen aan alle praatjes, uit broodnijd of afgunst voortspruitende.

Afbeelding
Datum 21 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van hier te New York aangekomen, heeft de fokkemast verloren en schade aan de andere masten en het dek. Een boot werd verbrijzeld, overigens alles wel.

Afbeelding
Datum 21 december 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 december. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van hier te New York aangekomen, heeft voortdurend zware orkanen doorgestaan. De kapitein komt alle lof toe voor de wijze waarop het schip behouden werd in de orkaannacht van 5 op 6 december. Het schip verloor de fokkemast en de sloep werd verbrijzeld; ook bekwam men veel schade aan dekwerk. De toestand van equipage en passagiers is gunstig.

Afbeelding
Datum 29 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Heden zijn te Amsterdam aan boord van het stoomschip POLLUX (opm: van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij) ingescheept ruim 200 landverhuizers om morgen ochtend vroegtijdig de reis naar Amerika te aanvaarden.

Afbeelding
Datum 21 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 november. Het stoomschip POLLUX, 18 november van New York vertrokken naar Amsterdam, kwam 19 november lek uit zee terug.

Afbeelding
Datum 22 november 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 november. Het lek van het Nederlandse stoomschip POLLUX te New York is gevonden en voorzien; heden zal de reis worden voortgezet.

Afbeelding
Datum 26 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 25 januari. Het Nederlandse stoomschip PENELOPE is gisteren, begeleid door het Nederlandse stoomschip POLLUX, van Palermo naar Livorno vertrokken.

Afbeelding
Datum 27 januari 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 januari. Het Nederlandse stoomschip PENELOPE is hedenochtend, begeleid door het Nederlandse stoomschip POLLUX, van Palermo te Livorno aangekomen en zal aldaar op de werf worden gerepareerd.

Afbeelding
Datum 03 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In het verslag over het boekjaar 1886 van de directie van de Nederlandsch-Amerikaansche Stoomvaartmaatschappij, wordt het volgende gezegd:
De exploitatierekening, inbegrepen het aandeel in de Reederij s.s. LEERDAM, toont een avans aan van NLG 415.835,56.
Na aftrek van de gewone uitgaven voor administratie, publiciteit en interest, blijft ter beschikking een cijfer van NLG 305.725,59.
Na afschrijving en dotatie van het ketel- en reparatiefonds tot een gezamenlijk bedrag van NLG 179.902,94 zal er NLG 125.822,65 overblijven, welk bedrag moet strekken tot vermindering van het verliescijfer van NLG 254.235,21, waarmede de balans van 1885 sloot. Dat verliescijfer wordt dus, voor het boekjaar 1887, teruggebracht op NLG 128.412,56.
Uit het ketel- en reparatiefonds zijn in 1886 bestreden twee ketelvernieuwingen, (stoomschepen W.A. SCHOLTEN en P. CALAND), terwijl de volgende eerst over enige jaren behoeft plaats te vinden. Een matige levensduur voor de ketels van de stoomschepen aannemende, zal een jaarlijkse dotatie, als thans in de winst- en verliesrekening opgenomen, het fonds genoegzaam versterken, om te voldoen aan alle eisen, die in de loop van de tijden daaraan vermoedelijk zullen worden gesteld.
Gedurende het afgelopen jaar werden door de stoomschepen van de Maatschappij 46 reizen volbracht. Bovendien maakten in haar dienst het stoomschip POLLUX 2 reizen; de STELLA 1 reis en de CASTOR 1 reis, terwijl het stoomschip MARCH één thuisreis maakte.
Deze gecharterde schepen vervoerden alleen goederen.
De bruto ontvangsten van de 46 reizen van de stoomschepen van de Maatschappij bedroegen in 1886:
Aan uitvrachten NLG 710.970, gemiddeld per reis NLG 15.456; aan retourvrachten NLG 1.062.600, gemiddeld per reis NLG 23.100; aan passagegelden NLG 666.830, gemiddeld per reis NLG 14.496.
Alzo een gemiddelde bruto ontvangst per reis van NLG 53.052, NLG 45.842 in 1885 en NLG 45.037 in 1884.
In het geheel werden in 1886 vervoerd 4.046 kajuit- en 13.769 tussendekspassagiers, of gemiddeld per reis 88 en 300, tegen 36 en 204 passagiers in 1885.
Gedurende 1886 werden vervoerd: Naar New York plm. 72.600 tonnen en van New York plm. 103.000 tonnen.
In september jl. had de directie gelegenheid, het stoomschip BRITISH EMPIRE aan te kopen, dat, na voor de dienst in gereedheid te zijn gebracht, onder de naam van ROTTERDAM in de vaart kwam en uitmuntend voldoet. Deze toevoeging van een zevende stoomschip aan onze vloot heeft voor onze wekelijkse dienst grote waarde.
Met uitzondering van een averij in het begin van 1886 door het stoomschip EDAM bekomen en waarvoor het schip naar Plymouth, als noodhaven, moest terugkeren en aldaar repareren, bleef de Maatschappij gedurende 1886 van belangrijke schade verschoond.
Uit de winst- en verliesrekening blijkt dat de Mij., wanneer er geen verliespost van vroegere jaren had bestaan, dit jaar in staat zou zijn geweest tot betaling van een dividend van ruim 5 procent. "Dat daarvan thans nog geen sprake kon wezen", zegt de directie, "kan zeker door niemand meer worden betreurd, dan door ons". Wij menen intussen met enig vertrouwen te mogen wijzen op de veel betere positie, waarin wij gaandeweg zijn gekomen, in vergelijk tot een drietal jaren geleden en zulks niettegenstaande de algemene handelstoestand en daarmede de vrachtenmarkt verre van gunstig mochten heten. Wij behoeven toch slechts de aandacht te vestigen op het feit dat wij twee stoomschepen van nieuwe ketels voorzagen, de kajuitinrichtingen op al onze stomers belangrijk uitbreidden en verbeterden en een zevende stoomschip aankochten, terwijl de beschikbare middelen geenszins in die verhouding teruggingen, maar veeleer voor ons bedrijf ruim genoemd mogen worden.
"Blijven wij bewaard voor grote tegenspoeden, dan bestaat naar onze overtuiging gegronde hoop, dat de thans nog aanwezige verliespost in 1887 van onze balans zal verdwijnen en is de kans op een dividend o.i. niet uitgesloten".

Afbeelding
Datum 22 maart 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 maart. Het stoomschip POLLUX, van Bilbao naar Amsterdam, is heden te Spithead binnengelopen.

Afbeelding
Datum 27 juli 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip PRINS FREDERIK, dat nabij Ceuta op de rotsen stootte, werd te Gibraltar tijdelijk gerepareerd, zodat het roer en de stoomstuurinrichting weder volkomen bruikbaar waren, de machine was echter te Gibraltar niet te herstellen, zodat het schip herwaarts moest worden gesleept.
De sleepboot HERCULES, kapt. Bakker, toebehorende aan de Reederij tot het Slepen van Schepen aan het Nieuwediep en te IJmuiden van en naar Zee, vertrok daartoe de 30ste juni van Nieuwediep en kwam de 9de juli te Gibraltar aan. Volgens rapport van de gezagvoerder van de PRINS FREDERIK verlieten sleepboot en stoomschip op de 12de juli ll. ’s ochtends ten 9 ure de haven van Gibraltar, en kwamen zij de 25ste juli ten 11 uur 30 minuten voormiddag te IJmuiden aan.
De tocht liep in alle opzichten zeer voorspoedig af. De PRINS FREDERIK had een hoeveelheid steenkolen in zakken gereed om de voorraad van de HERCULES aan te vullen. Daartoe werd op de 17de juli in de baai van Vigo binnengelopen.
Het stoomschip POLLUX van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij vergezelde de PRINS FREDERIK, op aanvraag van de Stoomvaart Maatschappij Nederland, van Gibraltar tot op de hoogte van Falmouth, ten einde zo nodig assistentie te verlenen, doch deze behoefde niet ingeroepen te worden. De PRINS FREDERIK had meestal en van Vigo af voortdurend de zeilen bij, hetwelke de vaart zeer bespoedigde. De HERCULES werd volkomen berekend gevonden voor zijn taak.
De rederij had de heer C. Koning, gezagvoerder bij de Stoomvaart Maatschappij Nederland, aan boord geplaatst voor de navigatie, terwijl kapt. Bakker weder getoond heeft een zeer vertrouwd gezagvoerder te zijn voor een dergelijke sleeptocht.

Afbeelding
Datum 10 november 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kroonstad, 2 november. Het stoomschip POLLUX is wegens ijsgevaar met drievierde der lading nog aan boord naar Reval vertrokken.

Afbeelding
Datum 24 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 maart. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van de Middellandse Zee komende, is in het Noordzeekanaal bij Zaandam uit het roer gelopen en aan de grond geraakt. Het wordt gelicht.

Afbeelding
Datum 26 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 maart. Het Nederlandse stoomschip POLLUX is niet vlot geworden. Men gaat voort met lichten.

Afbeelding
Datum 26 maart 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 maart. Het Nederlandse stoomschip POLLUX is, na enige lichters gelost te hebben, gisteren vlot gebracht en alhier aangekomen.

Afbeelding
Datum 03 februari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 30 januari. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van Smyrna (opm: Izmir) alhier binnen, heeft een stuk paal in het schroefraam gekregen. Een duiker is bezig het te verwijderen.
Om 1.15 uur namiddag was de paal uit de schroef verwijderd en de boot stoomt op.

Afbeelding
Datum 04 januari 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 januari. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, van Gibraltar naar Malta vertrokken, is wegens een klein defect aan de ketel uit zee teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 07 september 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 6 september. Volgens van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij alhier ontvangen bericht is het stoomschip POLLUX, onderweg van Constantinopel (opm: Istanbul) naar Smyrna (opm: Izmir), gisternamiddag in de Zee van Marmora in aanvaring geweest met het Spaanse stoomschip SALTILLO. De POLLUX werd met aanzienlijke schade aan stuurboordboeg, voorpiek en met ruim 1 vol water te Gallipoli binnengesleept.

Afbeelding
Datum 09 september 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gallipoli, 6 september. Het stoomschip POLLUX is na de aanvaring met het Spaanse stoomschip SANTILLO te Gallipoli aan de grond gezet om, na voorlopige reparatiën te hebben gedaan, naar Konstantinopel (opm: Istanbul) of Piraeus te vertrekken. Er is een accoord gemaakt met Grech, waarbij de beloning voor de verleende assistentie door arbiters zal worden bepaald.

Afbeelding
Datum 14 september 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het stoomschip POLLUX is op 13 september, begeleid door bergingsstomers, vertrokken van Gallipoli naar Piraeus voor herstel.

Afbeelding
Datum 20 september 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Gallipoli, 13 september. Een deel der natte lading van het stoomschip POLLUX is in publieke veiling hier verkocht. Het stoomschip vertrok te 4 uur namiddag naar de Piræus, begeleid door een bergerboot.

Afbeelding
Datum 21 september 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Athene, 19 september. Het stoomschip POLLUX is hier binnengesleept om te repareren.

Afbeelding
Datum 01 februari 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 januari. Heden werd aan het Admiraliteitshof een aanvang gemaakt met de zaak der aanvaring van het Nederlandse stoomschip POLLUX, van Konstantinopel (Istanbul) naar Smyrna (opm: Izmir), en het Spaanse stoomschip SALTILLO, van Kertch naar Stavanger, op de 5e september l.l. in de zee van Marmora bij de Dardanellen. Vanwege de POLLUX werd beweerd dat aan boord van de SALTILLO geen goede uitkijk werd gehouden, dat daar het roer, zoals niet zijn moest, aan bakboord werd gedraaid en gehouden en dat na de aanvaring geweigerd werd de naam te noemen of assistentie te verlenen. Vanwege de SALTILLO werd beweerd dat aan boord van de POLLUX het roer, zoals het niet moest zijn, aan stuurboord werd gelegd en gehouden, en dat het roer niet aan bakboord werd gelegd zoals was geseind op de POLLUX. Dewijl het Hof verdere opgave van de schade aan de SALTILLO, door de aanvaring veroorzaakt, verlangde, werd de zaak verdaagd om een Lloyd’s surveyor te horen.

Afbeelding
Datum 20 december 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 december. Volgens een telegram uit Valencia is het Nederlandse stoomschip POLLUX, met stukgoed van Smyrna naar Amsterdam bestemd, met brand in de lading aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 21 december 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 december. Uit Valencia wordt geseind, dat de brand in het stoomschip POLLUX geblust is. De gezagvoerder stelt voor de lading te lossen om een expertise te kunnen houden.

Afbeelding
Datum 28 december 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Valencia, 21 december. De beschadigde lading wordt uit het stoomschip POLLUX gelost.

Afbeelding
Datum 05 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cartagena, 4 januari. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, komende van Valencia, heeft met brand aan boord in de haven de wijk genomen. Men werkt ijverig aan het blussen der vlammen.

Afbeelding
Datum 08 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 7 januari. Volgens telegram uit Cartagena is het vuur in het stoomschip POLLUX geblust. De lading, die gelost wordt, is zwaar beschadigd. De brand heeft zich beperkt tot ruim 2. De overige ruimen zijn niet aangetast.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 9 augustus. Het ijzeren Nederlandse stoomschip POLLUX, groot 1523 ton bruto en 943 ton netto, met een draagvermogen van 1800 ton, in 1870 gebouwd door A. & J. Inglis te Glasgow, en waarin in 1895 nieuwe machines zijn geplaatst met cylinders van 29½” en 47¼”diameter met een slag van 36”, is voor ongeveer GBP 4500 verkocht naar Griekenland. (opm: mogelijk niet doorgegaan, zie bericht NRC 29 december 1907)

Afbeelding
Datum 29 december 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 27 december. Het Nederlandse stoomschip POLLUX, groot 1523 ton bruto en 943 ton netto, gebouwd in 1870, hebbende machines waarvan de cylinders een middellijn hebben van 18½, 29½ en 47¼ bij een slag van 36 duim, is naar Turkije verkocht en herdoopt in NEDJAT.

Afbeelding
Datum 05 mei 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Jaarverslag Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam over 1907 (bekort). Er zal een lening, groot NLG 2 miljoen, worden aangegaan, uit te geven op de tijdstippen door de directie en commissarissen te bepalen. Het aantal reizen bedroeg in 1907: 342, tegen 309 in 1906. Vervoerd werden 594.994 ton (500.191 ton in 1906). Het bruto vrachtcijfer bedroeg NLG 4.083.708 (NLG 3.375.271 in 1906). Aan de vloot werden de stoomschepen VULCANUS, VENUS en VESTA toegevoegd, terwijl per 31 december jl. nog twee stoomschepen van ongeveer 2700 ton bij de Werf v/h Rijkée & Co te Rotterdam in aanbouw waren. Het stoomschip POLLUX werd met winst verkocht. De dienst op Koningsbergen werd einde 1907 gestaakt wegens jarenlange verliezen en onbevredigende vooruitzichten.

Afbeelding