Inloggen
OVERIJSSEL - ID 8276


Kroniekberichten

Datum 16 mei 1840
Krant ZP - Zeepost
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Heden middag ten 1½ ure is van de werf De Hoop van de scheepsbouwmeesters J. Meijjes & Zonen in de Kleine Kattenburgerstraat alhier, met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van de heer Jeannette Walen gebouwde koopvaardij-fregatschip genaamd OVERIJSSEL, groot 450 lasten, bestemd voor de vaart op Oost-Indiën.

Afbeelding
Datum 09 december 1840
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Batavia zal vertrekken, het nieuw gebouwd gekoperd tweedeks fregatschip OVERIJSSEL, kapt. G. Blom, bijzonder ingericht voor de overvoer van passagiers en aan boord hebbende een geëxamineerd dokter. Degenen welke van deze gelegenheid voor de overtocht naar Java wensende gebruik te maken, of iemand goederen te laden hebbende, gelieve zich te adresseren bij de cargadoors Hoyman en Schuurman te Amsterdam. (opm: eerste reis van nieuw schip)

Afbeelding
Datum 14 januari 1841
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Men meldt van het Nieuwe Diep d.d. 12 jan., dat de doorgeijsd wordende schepen, waaronder de MARCO BOZZARIS, kapt. Olie, van Amsterdam naar Batavia; JAPAN, kapt. Van der Zee, van Amsterdam naar Batavia; en PARAMARIBO, van Amsterdam naar Suriname, tot aan de Roode Brug genaderd zijn; dezelve zouden waarschijnlijk 13 januari tot aan de Sluis komen.
In het Nieuwe Diep ligt zeilklaar de OVERIJSSEL, kapt. Blom, naar Portsmouth en Batavia.

Afbeelding
Datum 21 januari 1841
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 januari. Het schip OVERIJSSEL, kapt. G. Blom, van Amsterdam naar Batavia, heeft, volgens brief van het Nieuwe Diep van de 16e dezer, aldaar door aanvaring van het schip NAPIER, kapt. R.J. Sandford, de kluiverboom en de fokkerust gebroken.

Afbeelding
Datum 03 april 1841
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Volgens brief van kapt. Govert Blom, voerende het schip OVERIJSSEL, in dato Plymouth 28 maart ll., had hij, na de 11e te voren uit Plymouth gezeild te zijn, van de 14e tot de 24e met zware Zuid-Westen en variabele stormen te kampen gehad, waardoor het tuig veel had geleden en geheel los was geraakt, hetwelk hem had doen besluiten om in bovengemelde haven binnen te lopen, ten einde, dewijl het weer hetzelfde bleef en de barometer niets goeds voorspelde, grotere schade te voorkomen, het schip aldaar in goede staat te brengen, hetwelk om de voortdurende stormen en hoge zeeën, in zee niet mogelijk was. Het schip had zich uitmuntend gehouden. De equipage en de passagiers waren welvarende. Een Engelse bark was hem gepasseerd met verlies van voortuig en boegspriet; een driemast schip met verlies van stengen en bezaansmast en een schooner geheel masteloos, doch kon hij hun geen assistentie verlenen. De kapitein dacht in 3 dagen klaar te zijn, om weer naar zee te gaan.

Afbeelding
Datum 03 december 1841
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 2 december. Omtrent het schip OVERIJSSEL, kapt. Blom, in Straat Bali overgekomen ongeluk, vermeld in ons blad van 12 oktober, vernemen wij nog het volgende: Het schip strandde op de 19e juli te Serangan, nabij Badong, in genoemde Straat, zonder iets van de lading kon worden geborgen. De passagiers en equipage hebben zich, niet dan na grote inspanning, kunnen redden. Terwijl de op het eiland Bali aanwezige commissaris van het Nederlandse Gouvernement, alsmede de agent der factorie van de Ned. Handel-Maatschappij aldaar en de kapt. Bouwmeester, alles in het werk stelden tot het verlenen van bijstand, weigerden de inwoners zelve halsstarrig alle hulpbetoon en beletten zelfs de equipage om zich naar boord te begeven, ten einde zo mogelijk nog het een of ander te redden. ’s Lands gebruik, zeiden zij, bracht mede, dat al het gestrande hun eigendom was; zelfs maakten zij zich meester van de reeds geredde voorwerpen, zodat de schipbreukelingen, genoegzaam van alles ontbloot, te Soerabaya zijn aangekomen, met uitzondering van de heer kolonel Lukassen en deszelfs echtgenote, die, ten gevolge van een vrij ernstige ongesteldheid van evengenoemde, verplicht zijn geweest op Badong achter te blijven.

Afbeelding
Datum 20 januari 1842
Krant RC - Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 19 januari. Latere berichten omtrent het stranden van het koopvaardijschip OVERIJSSEL, nabij Pantei-Timor, op de kust van Bali, bevestigen, dat van het schip en de lading niets is kunnen gered worden en dat de equipage en de passagiers daarin door de inboorlingen zijn verhinderd geworden, onder bedreiging dat zij, die zich tot redding van het een en ander naar het wrak zouden begeven, zulks met hun leven zouden boeten. Als reden van dat verbod werd door de Balinezen opgegeven een bij hen bestaand gebruik, bekend onder de naam van kliprecht (tawan-karang), volgens hetwelk zij bevoegd zouden zijn om alle schepen, welke op hun kusten stranden, te plunderen, met ter zijdestelling van het recht der wettige eigenaren.
Zr.Ms. brik COURIER en de schoener SYLPH waren naar de plaats, alwaar het ongeluk was voorgevallen. Gestevend, doch te laat gekomen om iets tot redding van goederen te kunnen verrichte. Intussen had dit voorval aanleiding gegeven tot ernstige onderhandelingen met de vorst van Bali-Bandong, die waarschijnlijk zullen leiden tot een voor de veiligheid van handel en scheepvaart bevredigend einde.

Afbeelding
Datum 16 april 1842
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. De ondergetekenden, allen Nederlandse koopvaardij-kapiteins, verklaren bij deze, de kapitein G. Blom, als een man van beproefde kunde en veeljarige ondervinding te kennen en hoog te achten en dat hun gunstige mening van zijn bekwaamheid en ervaring in geen deel is verminderd door het, aan het door hem gecommandeerd wordende fregatschip OVERIJSSEL voorgevallen sinister, hetwelk op gelijke wijze iedere andere gezagvoerder te beurt vallen, weshalve zij niet aarzelen deze verklaring af te leggen en met hun namen te onderschrijven.
Gedaan te Amsterdam de 15e april 1842. (notitie: was ondertekend door 22 Nederlandse kapiteins).

Afbeelding
Datum 01 juli 1842
Krant GRC - Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Utrecht, 26 juni. Van de Helder schrijft men ons van de 24e juni: Wij zijn in de gelegenheid
gesteld, uit een zeer authentieke bron u het volgende bericht te kunnen doen toekomen, dat voor vele daarbij belanghebbenden niet onbelangrijk zal zijn te vernemen.
In de maand november van het vorige jaar is een Amerikaanse brik, en in februari van dit jaar een Engels koopvaardij-fregat in de Straat Bali op dezelfde plaats vergaan, alwaar in het begin van het vorige jaar de Nederlandse scheepskapitein Blom zijn fregatschip OVERIJSSEL, aan boord van hetwelk zich de kolonel Lucassen bevond, ongelukkig heeft verloren en welk ongelukkig toeval aan het verlopen van de stromen in die wateren geheel moet worden toegeschreven. Deze omstandigheden zullen zeker veel tot de rechtvaardiging bijbrengen van die brave en kundige zeeman, van wie wij met genoegen vernemen, dat hem weder een nieuw koopvaardijschip ter voering is toevertrouwd.

Afbeelding