Inloggen
MINERVA - ID 8263


Kroniekberichten

Datum 18 september 1881
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 14 september. Het stoomschip MINERVA, is volgens telegrafisch bericht een halve mijl van Nerva aan de grond geraakt, waardoor voor een lek is ontstaan en het voorruim vol water is gelopen. De MINERVA kwam met een lading kolen van Charlestown.

Afbeelding
Datum 07 februari 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cowes, eiland Wight, 4 februari. De bark ALEXANDRA, van South Shields naar Motril, werd 2 februari 19 Engelse mijlen west ten zuiden van Beachy Head, aangevaren door een Frans stoomschip, waarschijnlijk de GEDEON. De bark verloor daardoor kraanbalk, potdeksel, verschansing met stutten, groot ondermarszeil, ra en brassen, leed schade aan anker en boegspriet en werd lek. Het schip is door het Nederlandse stoomschip MINERVA, van Libau naar Bordeaux bestemd, bij de Owers op sleeptouw genomen en hier binnengebracht, zoals reeds vroeger werd vermeld. Er was een overeenkomst gesloten voor GBP 500. De ALEXANDRA is heden op een veilige plaats ter rede ten anker gekomen. Het stoomschip GEDEON is 4 februari van Frankrijk in de Nieuwe Waterweg aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 oktober. Naar wij vernemen, zijn de goederen te Livorno en in de Siciliaanse havens voor Nederland geladen in het Nederlands stoomschip MERCURIUS, overgeladen in het naar Nederland bestemde stoomschip MINERVA, kapt. Binkhorst.

Afbeelding
Datum 03 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Terneuzen, 2 juni. De Nederlandse stoomboten MERCURIUS en MINERVA, varende tweemaal ’s weeks van hier op Londen, hebben nu sedert 15 april, als wanneer de werkzaamheden aan het kanaal zijn aangevangen, in de westelijke kanaalhaven moeten lossen en laden in en uit lichters, daartoe tussen de spoor en de haven in dienst. Van begin februari tot heden hebben genoemde stoomschepen in 33 reizen van hier naar Londen o. a. ongeveer 45.000 schapen vervoerd.

Afbeelding
Datum 18 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Terneuzen, 17 september. De stoomschepen MINERVA en ONDINE der Koninklijke Nederlandse Stoomboot Maatschappij te Amsterdam hebben met 15 september de vaart van hier op Londen gestaakt en zijn thans vervangen door de Engelse stoomschepen RIVER DERWENT en RIVER LAGAN, die het vervoer van stukgoederen enz. voor een nieuwe lijn van beide havens zullen voortzetten. Wekelijks zullen alzo twee stoomboten, des woensdags en des zaterdags, van beide plaatsen afvaren.

Afbeelding
Datum 13 november 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit Vlissingen meldt men ons:
Het deze zomer gestaakte vervoer van levende, uit Duitsland afkomstige schapen, over hier naar London (Deptford) zal weldra worden hervat, op gelijke wijze als het vroeger geschiedde.
Naar men verneemt, is thans gecontracteerd voor belangrijke transporten, die, voor wat betreft het traject over zee, evenals voorheen, zullen plaats hebben met stoomboten van de Koninklijke Nederlandsche stoomboot-maatschappij te Amsterdam, die daarvoor dezelfde boten heeft bestemd, die reeds vroeger voor het schapenvervoer tussen hier en Deptford dienden, namelijk de MINERVA en MERCURIUS.
Eerstgenoemde boot wordt binnenkort van Amsterdam hier verwacht, om daarmede de dienst, tegen het einde van deze of in het begin der volgende maand, te kunnen aanvangen.
Het schijnt wel, dat er kans bestaat dat het schapenvervoer over Vlissingen voortaan geregeld zal blijven plaats hebben, daar, zoals vroeger reeds in het kort werd vermeld, de heer Mozes Nathan, agent voor het vervoer, voor zijn rekening alhier een stenen huis heeft doen bouwen op het terrein van de eerste binnenhaven, nabij de stallingen voor de schapen en de aanlegplaats der veeboten. Dat gebouw kwam dezer dagen reeds onder de kap en zal dus binnen enige weken kunnen worden in gebruik genomen. Het zal, behalve kantoren, enz. voor de heer Nathan, ook verscheidene vertrekken bevatten ten dienste van de bij het schapenvervoer betrokken handelaars en geleiders, die aldaar, tijdens hun verblijf alhier, zullen kunnen logeren en er verschillende andere geriefelijkheden zullen vinden.

Afbeelding
Datum 05 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 4 januari. Het stoomschip MINERVA, gezagvoerder L. de Jong, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij te Amsterdam, is in de afgelopen nacht van daar hier ter rede en heden ochtend in de haven gekomen en naar binnen geschut. Deze boot is, evenals het vorige jaar, aangewezen voor het vervoeren van uit Duitsland over hier naar Londen (Deptford) gezonden wordende schapen.
De hervatting zal nu eerstdaags, misschien reeds a.s. vrijdag, plaats hebben. In het begin zullen de bezendingen niet groot zijn, maar zij zullen spoedig aanzienlijk worden uitgebreid. Bij geruchte verneemt men, dat dit jaar is gecontracteerd voor het vervoer van plus minus 250.000 stuks schapen. Het vorige jaar werden er ongeveer 155.000 vervoerd.

Afbeelding
Datum 07 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 6 januari. Zoals werd verwacht, is het vervoer van levende, uit Duitsland afkomstige schapen, over hier naar Engeland, deze week weder aangevangen, aanvankelijk slechts op geringe schaal, maar met het vooruitzicht, gaandeweg tot zeer aanzienlijke transporten te worden uitgebreid.
Gisteren nacht kwam de eerste veetrein, bestaande uit vier wagons, met 464 stuks schapen, hier aan, welke eerste bezending nu heden namiddag per stoomschip MINERVA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, van hier naar Londen (Deptford) werd geëxpedieerd.

Afbeelding
Datum 10 mei 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Antwerpen, 7 mei. Aan het Nederlandse stoomschip MINERVA is, voor verleende asssistentie aan het stoomschip RIO TEJO, FFR 4.250 hulploon toegestaan.

Afbeelding
Datum 12 mei 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Uit Vlissingen wordt ons gemeld: Ten gevolge van het door de Privy Council in Engeland uitgevaardigde verbod tot invoer van over Vlissingen komende Duitse schapen, wordt het schapenvervoer over Vlissingen na heden voorlopig gestaakt. Het stoomschip MERCURIUS vertrekt heden met het laatst geoorloofde transport, circa 1.800 stuks, van Vlissingen naar Deptford, waarna die boot naar Amsterdam gaat. Het stoomschip MINERVA is reeds heden van Vlissingen naar Amsterdam vertrokken. Gedurende de verdere loop van de bestaande contracten zullen de schapen nu over Rotterdam in plaats van over Vlissingen worden vervoerd per stoomschip STELLA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij.

Afbeelding
Datum 09 januari 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Swinemunde, 5 januari. Het Nederlandse stoomschip MINERVA, gisteren van hier naar Stettin vertrokken, is wegens ijs hier teruggekomen.

Afbeelding
Datum 28 februari 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 februari. Het stoomschip MINERVA, van Amsterdam te Kopenhagen aangekomen, heeft in de Sond veel ijs ontmoet en daardoor vertraging ondervonden.

Afbeelding
Datum 03 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 maart. Het stoomschip MINERVA is door het ijs verhinderd de reis naar Pillau en Neufahrwasser te vervolgen, en lag de 28e februari nog te Kopenhagen.

Afbeelding
Datum 14 maart 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 13 maart. Het Nederlandse stoomschip MINERVA is terug te Kopenhagen. De Drogden zijn moeilijk te passeren.

Afbeelding
Datum 19 maart 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Volgens particulier bericht van Kopenhagen heerst daar een sterke vorst. De Nederlandse stoomschepen MINERVA en SIRIUS zijn van Kopenhagen noordwaarts vertrokken om te trachten de Oostzee via de Groote Belt te bereiken.

Afbeelding
Datum 16 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 februari. Het Nederlandse stoomschip MINERVA heeft een staaldraadtros of kabel in de schroef gekregen, waardoor het schip niet kan vertrekken. Er is een duiker bij om de schroef te klaren.

Afbeelding
Datum 18 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 februari. Daar duikers er niet in geslaagd zijn de kabel uit de schroef van het stoomschip MINERVA te klaren, is het stoomschip naar het Koninginnedok vertrokken, alwaar de kabel verwijderd is.

Afbeelding
Datum 16 december 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 14 december. De ongerustheid waarin men te Katwijk verkeerde wegens het wegblijven van de bom KW 6, is helaas treurige zekerheid geworden. Uit Scheveningen ontving de heer F.E. Meerburg, eigenaar van de genoemde bom, bericht, dat door het stoomschip MINERVA van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij alhier, dat 13 november van hier naar Lissabon is vertrokken, in de nacht van 14 november op de hoogte van Scheveningen vermoedelijk een vissersvaartuig was aangevaren. Volgens genoemd rapport ontdekte men aan boord van genoemd stoomschip eerst na het terugstomen een licht, en hoewel onmiddellijk een boot werd uitgezet, viel er niets meer te redden. Bij deze ramp verloren tien personen het leven, namelijk vier gehuwden en zes ongehuwden van 12 tot 17 jaar.

Afbeelding
Datum 15 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Amsterdam, 12 januari. De Raad van Tucht op de Koopvaardijschepen hield gisteravond in het Paleis van Justitie alhier een zitting ter beraadslaging over de volgende zaak, waaromtrent de getuigen verhoren kortelings plaats hebben gehad.
Het Nederlandse stoomschip MINERVA, kapitein Lambert de Jonge, heeft in de voornacht van de 13e november, op de hoogte van Scheveningen aangevaren een vissersvaartuig, met het gevolg dat het (opm: vissersvaartuig) met man en muis verging. Het stoomschip, zo bleek uit de verklaringen der getuigen, was de 13e november van Amsterdam vertrokken en des avonds 7.20 uur buiten de pieren van het Noordzeekanaal gekomen. In het eerst was de atmosfeer mistig, doch later klaarde het weer op. De lucht werd “heiig”, doch de vuren der voorbij varende stoomschepen waren zichtbaar. De wacht was aldus ingericht: de eerste en de derde stuurman stonden op de brug, en op de onderbrug was de uitkijk geposteerd. Het was tussen 9 en 10 uur, dat plotseling een zwart voorwerp voor de boeg der MINERVA opdook. Een zwak rood licht werd zichtbaar, blijkbaar behorende op een klein vaartuig. Een aanvaring was onvermijdelijk. De stuurman commandeerde onmiddellijk “hard stuurboord” en seinde naar de machinekamer `stoppen en achteruit slaan`. Ofschoon de bevelen zonder verwijl werden opgevolgd, liep de MINERVA de vissersbom aan bakboord in. Men hoorde geschreeuw van de opvarenden en de bom dreef over stuurboord af.
Volgens de verklaring van de eerste stuurman was het rode licht slecht zichtbaar, vermoedelijk wegens de aanwezigheid van een zeil achterop het schip.
Intussen werd door de 3e stuurman de kapitein, die te kooi lag, gewekt, en met eveneens gewekte manschappen werd een boot uitgezet om zo mogelijk hulp te bieden. De sloep moest echter onverrichterzake terugkeren, waarop de MINERVA nog een tijdlang langzaam rondstoomde en toen de reis voortzette. Te Lissabon diende de kapitein een verklaring omtrent het ongeval in.
De kapitein heeft ter zitting van de Raad van Tucht nog verklaard, dat hij tot kwart over negen op de brug had gestaan, doch toen ter kooi gegaan was. Toen hij de machine plotseling hoorde stoppen, werd hij opmerkzaam. De machine ging weer voort, en stopte daarna nogmaals, waarin de gezagvoerder aanleiding vond, uit het bed te springen. Hij was reeds gekleed toen men hem kwam roepen. Ware er mist geweest, hij zou zelf op de brug gestaan hebben met een uitkijk op de bak. Hij stelde echter voldoende vertrouwen in zijn stuurlieden en veronderstelt dat de bemanning van de bom geslapen heeft.
De raad beraadslaagde gisteravond in geheime zitting en bepaalde de uitspraak op maandag de 18e dezer, des avonds 8 uur.

Afbeelding
Datum 01 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 29 februari. Het in 1880 te Sunderland gebouwde Nederlandse stoomschip MINERVA, groot 870 ton bruto en 526 ton netto, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, is naar Engeland verkocht.

Afbeelding
Datum 27 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Nieuwe Waterweg, 27 maart. Heden arriveerde alhier van Lissabon het stoomschip MINERVA. (opm: laatste aankomst voor overdracht? Zie bericht in NRC van 2 april 1908)

Afbeelding