Inloggen
HOLLANDER - ID 8216


Kroniekberichten

Datum 03 februari 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie.
Rotterdam-Havre. Afvaarten van Rotterdam de 4e 14e en 24e van iedere maand, afvaarten van Havre de 9e, 19e en 29e van iedere maand, in verbinding met de geregelde Amerikaanse pakketten: de stoompacket BORDEAUX, kapt. Halfweg, vertrekt naar Havre dinsdag 14 februari.
Rotterdam-Bordeaux. De stoompacket GIRONDE, kapt. van Emmerik, vertrekt van Rotterdam de 10e februari en van Bordeaux de 20e februari. Passage: eerste kajuit NLG 38, tweede kajuit NLG 28,50, met inbegrip der tafel.
Rotterdam – St. Petersburg, via Elseneur en Kopenhagen. De hervatting der dienst zal plaats hebben in het begin van mei, na de heropening van de vaart in de Golf van Finland, met het nieuw gebouwd Nederlands stoomschip HOLLANDER, kapt. Frantzen, hebbende uitmuntende inrichtingen voor passagiers. Passage St. Petersburg eerste kajuit NLG 75, tweede kajuit NLG 50; passage Kopenhagen eerste kajuit NLG 35, tweede kajuit NLG 25.
Adres ten kantore van Smith & Co te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam-Hamburg. Het nieuw gebouwde schroef-stoomschip HOLLANDER, kapt. M.J. Frantzen, vertrekt van Rotterdam naar Hamburg op dinsdag 31 oktober. Adres bij P.A. van Es & Co.
(opm: eerste commerciële reis)

Afbeelding
Datum 23 oktober 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hellevoetsluis, 22 oktober. Heden arriveerde alhier van Liverpool het Nederlandse stoomschip HOLLANDER.
(opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 06 januari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 5 januari. Het stoomschip HOLLANDER is op Scheelhoek aan de grond geraakt, doch weder vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 19 november 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 13 november. Van een geachte hand ontvangen wij het volgende bericht uit Kopenhagen, zijnde een rapport van kapt. S. Halfweg, voerende het schroefstoomschip HOLLANDER, van Rotterdam, via Kopenhagen naar de Oostzee bestemd:
Woensdag de 12e dezer, met het aanbreken van de dag, ontwaarden wij een schoener, zijnde de ENGELINA JACOBA, kapt. K.A. de Groot, komende van Riga, met rogge geladen, welke door de storm haar masten had moeten kappen, daar het schip niet meer wilde rijzen. Het schip evenwel nog niet zeer lek zijnde en het weder tot bedaren neigende, besloten wij om het op sleeptouw te nemen, Dit alles had ik met mijn bemanning achtervolgens bewerkt. De trossen waren, echter niet zonder gevaar, aan boord en ik dacht zeker schip en lading te Elseneur (opm: Helsingör) te brengen. De kapitein van de schoener dacht evenzo, want ik had hem laten vragen of hij het schip wilde verlaten, doch daartoe was hij niet gezind. In de namiddag, toen wij de schoener ongeveer een wacht (opm: 4 uren) hadden gesleept, begon de wind weer hard aan te nemen en het gevaar werd groter, zodat de kapitein met de equipage het schip wilde verlaten. Wij stopten terstond, doch toen werden de trossen aan boord van de schoener zonder mijn bevel losgegooid. Slechts met groot levensgevaar is het toen de 2e stuurman en 2 mijner matrozen mogen gelukken 4 personen van de schoener af te halen, doch een tweede tocht was onmogelijk. Reeds bij de eerste tocht naar de schoener scheen de boot met de 7 mannen zo goed als verloren, daar de sloep half vol water sloeg. Het kleine sloepje deed echter onbegrijpelijke wonderen. Het mocht mij eindelijk gelukken met de boot bij hen te komen en hen gelukkig aan boord te krijgen, iets wat buiten verwachting was. Maar nu durfde niemand het meer wagen om de overige 3 man te halen. Zij waren reddeloos. Hun eigen boot sloeg in een ogenblik bij het uitzetten aan stukken; men was ten einde raad, en nadat ik, tot het volslagen duister was, getracht had hen te redden, en wij zelf groot gevaar liepen vermits ons schip even hard werkte als het wrak, en niet minder dan drie man werk hadden om het roer vast te houden, scheen het dat ik het plan om hen te redden moest laten varen.
Toen belegde ik scheepsraad, waarin besloten werd, dat men genoodzaakt was tot behoud van ons eigen schip en lading, onze weg te vervorderen, te meer, daar de kolen opraakten en die, welke in het ruim onder de lading lagen, met zulk weder niet te krijgen waren, en het schip tamelijk rank werd. Niets konden wij meer uitvoeren en niemand wist enige raad meer, zodat wij toen onze weg vervolgden, en de kapitein, stuurman en een matroos in die hopeloze toestand moesten achterlaten. Ik acht hen voor verongelukt, tenzij een wonder hen gered heeft. De namen der geredde personen, aan boord der stoomboot opgenomen, zijn: A. van den Berg (kok), 38 jaar, J. Cos (licht matroos) 19 jaar, Pieter Star (matroos), 20 jaar en Reinhardus Stuur (scheepsjongen), 14 jaar. Kapitein K. de Groot, stuurman Hijko Kuiper, en de matroos Daniel de Graaf zijn op de schoener gebleven. (opm: zie NRC 161256, 260157, 260157 en 180160)

Afbeelding
Datum 16 december 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam 15 december. Directeuren der hier ter stede gevestigde Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding van Schipbreukelingen hebben in hun jongste vergadering besloten te doen uitreiken:
De gouden medaille aan S. Halfweg, voerende het hier ter stede thuis behorende schroefstoomschip HOLLANDER, voor het op 12 oktober, op zijn reis van deze stad naar de Oostzee en Kopenhagen redden van een groot gedeelte der equipage van het schoenerschip ENGELINA JACOBA, gevoerd door kapt. K. de Groot, beladen met rogge, komende van Riga en bestemd naar de Maas, hetwelk zodanig door storm was geteisterd, dat men beide masten had moeten kappen en, in de hoop het te Elseneur te kunnen binnenbrengen, door de stoomboot was op sleeptouw genomen; dat echter, door opkomend stormweder de sleeptrossen gebroken zijnde, men verplicht is geweest het schip te verlaten, na echter met levensgevaar met de sloep vier personen van de schoener afgehaald te hebben, terwijl er geen mogelijkheid bestond de overigen, zijnde de kapitein, stuurman en een matroos, te redden, welke met het schip hun graf in de golven zullen gevonden hebben.
De grote zilveren medaille, aan P. van der Schie, tweede stuurman.
De grote bronzen medaille en ieder NLG 10 aan G. de Waard en M. Stuivers matrozen, zijnde de drie personen, die met bijzonder gevaar, het moedig gewaagd hebben, de sloep te bemannen en de vier mensen van de ENGELINA JACOBA op de HOLLANDER over te brengen. (De meerdere bijzonderheden van deze redding vindt men medegedeeld in de Nieuwe Rotterdamsche Courant van 19 november j.l.)
De zilveren medaille aan G.F. Bus, voerende het Nederlandse barkschip VOORWAARTS, te huis behorende te Alblasserdam, voor het de 2e november 1855 op 49º28’ N.B. en 07º40’ W.L. met dubbel gereefde marszeilskoelte en hoge zee redden der equipage van de gezonken Engelse schoener DIAMOND, gevoerd door John Ching, thuis behorende te Swansea, welke reeds vier dagen in de boot haar toevlucht had genomen, en na een zorgvuldige verpleging in deerniswaardige toestand, te hebben overgegeven op de gepraaide schoener RIVAL, kapt. George Norris, bestemd naar Londen.
De grote zilveren medaille aan F. Nepperus Fzn, voerende het Nederlandse barkschip MERCURIUS, te huis behorende te Middelburg, en NLG 50 om onder zijn equipage te verdelen, voor het op de 30e september op zijn reis van Akyab (opm: Sittwe) naar Middelburg redden der equipage, bestaande uit negen personen, van het Engelse brikschip HOPE, gevoerd door kapt. J.Y. Johnston, komende van Quebec en bestemd naar Dundee, welk schip zodanig door onstuimig weder en stortzee was geteisterd, dat het op zijn lading, bestaande in hout, was drijvende en de equipage reeds vier dagen zonder enig voedsel haar toevlucht in het tuig had genomen.
De zilveren medaille aan A. Verschoor, voerende de vissloep ZEE- EN LANDBOUW (opm: zie NRC 061256), thuis behorende te Pernis, voor het op 56º N.B. de 23e september redden der equipage, bestaande in zes personen, van de met verstopte pompen in een zinkende staat verkerende Engelse schoener SHERATON, gevoerd door kapt. Henry Dale, komende van Newcastle en bestemd naar Gothenburg, en haar hier ter stede aan het Britse consulaat te vergezellen.
De zilveren medaille aan F. Rietmeijer, voerende het alhier ter stede te huis behorende Nederlandse fregatschip PRINSES MARIANNE, voor het op de 5e april l.l, op zijn reis van deze stad naar Batavia redden ter hoogte van Sidari van zeven inlanders, die reeds 5 dagen in een praauw hulpeloos en zonder enig voedsel hadden gedreven en hen veilig te Batavia aan wal te zetten.

Afbeelding
Datum 06 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Helvoet, 5 januari. Het stoomschip HOLLANDER, komende van Bordeaux, is gisteren avond op Scheelhoek aan de grond gekomen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 6 januari. De stoomboot HOLLANDER zit nog altijd op Scheelhoek vast en heeft lichters en ijssloepen bij zich tot adsistentie. Het schip is nog dicht.

Afbeelding
Datum 08 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 7 januari. Het stoomschip HOLLANDER zit nog vast. Er zijn heden 3 lichters en 2 visschuiten met lading hier aangekomen.

Afbeelding
Datum 09 januari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Helvoet, 8 januari. Het stoomschip HOLLANDER is vlot en goed op de kanaalhaven gekomen.

Afbeelding
Datum 05 april 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 1 april. De Nederlandse schroefstoomboot HOLLANDER, welke gisteren van hier vertrok, heeft op de hoogte van Dieppe ontmoet de stoomboot SEINE. De SEINE had de schroef gebroken en is door de HOLLANDER op sleeptouw genomen en hier binnengebracht. De HOLLANDER is weder vertrokken.

Afbeelding
Datum 13 juli 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Bij onderscheidene vonnissen van de correctionele kamer ven de Arrondissement Rechtbank te Rotterdam zijn wegens overtreding van de wet van 7 mei 1856 (Staatsblad nº. 32) houdende bepaling omtrent de huishouding en tucht op de koopvaardijschepen, ter zake van het na de aanmonstering en voor de aanvang der reis zich niet op de bepaalde tijd aan boord bevinden of zich daarvan verwijderen of ter zake van desertie van boord gedurende de reis, de navolgende zeelieden veroordeeld, als :
Op de 19e augustus.1856 F. S. V, .. matroos aan boord van het Nederlandse schroef stoomschip HOLLANDER, bestemd naar Sint Petersburg, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10, en in de kosten, boeten en kosten desnoods bij lijfsdwang op hem te verhalen.
De 29e augustus J. P, . matroos op bovengenoemd schip, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 16e oktober 1856 J. S, matroos op het Nederlandse fregatschip DELFT, kapt. L. van Geelkerken, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 6e november 1856 J. van D, matroos aan boord van het fregatschip HOLLANDIA, kapt. P. Wap, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 11e november 1856 S. v.d. V, lichtmatroos aan boord van het Nederlandse barkschip HENDRICA, kapt. W. van Aalburg, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e
De 18e november 1856 H. D, matroos aan boord van het Nederlandse fregatschip VAN OLDENBARNEVELD, kapt. A. Meiboom, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, een geldboete van NLG 10 c.e.
De 6e december 1856 C. V, matroos op het Nederlandse barkschip FERDINANDINA EMMA, kapt. R.A. Tange, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 3e maart 1857 A.V…., lichtmatroos op het barkschip M. VAN ROSSUM, kapt. P. F. Rijken, tot een gevangenisstraf van maanden, geldboete van NLG 10 c.e.
De 17e maart 1857 P.J. N, matroos op het Nederlandse barkschip ODILIA MARGARETHA, kapt. C.P. Hazelhof, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 18e april 1857 C. de H, lichtmatroos op het barkschip VERTROUWEN, kapt. H.O. Piccardt, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 5e mei 1857 J. B. Konstabel op het Nederlandse fregatschip TERNATE, kapt. T. Carst Tzn, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG 10 c.e; N.V. G, matroos op het Nederlandse schip HOOP VAN CAPELLE, kapt. J.N. Bok, tot een gevangenisstraf van 14 dagen c.e; C. P, matroos op het fregatschip MARIA ELISABETH MARGARETHA, kapt. P. Bondix, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e. en J. v. B, matroos op het barkschip ALBLASSERDAM, kapt. E. van Lintern, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.
De 6e juni 1857 J. B, lichtmatroos op het barkschip ALLEGONDA JACOBA, kapt. B.C. Deurholt, tot een gevangenisstraf van 2 maanden, geldboete van NLG10 c.e.
De 20e juni 1857 J.W. B, hofmeester op het Nederlandse barkschip ARLEQUIN, tot een gevangenisstraf van 14 dagen c.e.
De 10e juli 1857 C. S, matroos op het Nederlandse brikschip HENRICA, tot een gevangenisstraf van 3 maanden c.e.

Afbeelding
Datum 01 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 mei. Het alhier te huis behorende stoomschip HOLLANDER is in de nacht tussen 29 en 30 dezer op de hoogte van Fécamp in aanzeiling geweest met een Franse stoomboot, komende van Kroonstadt (opm: Kronsjtadt), de naam onbekend. Het stoomschip HOLLANDER heeft enige schade, het Franse stoomschip echter schijnt zwaar lek geworden te zijn. Het heeft evenwel na het ongeval de koers voortgezet en geen gebruik gemaakt van de hulp, hem door de kapitein der Hollander aangeboden. (opm: zie NRC 030658)

Afbeelding
Datum 03 juni 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 30 mei. De stoomboot GABRIËLLE, kapt. Ledoux, welke zijn eerste reis in dit seizoen van St. Petersburg op hier deed, is op de hoogte van Fécamp in aanzeiling geweest met het Nederlandse stoomschip HOLLANDER, van hier naar Rotterdam bestemd – zie NRC van 1 juni. De GABRIËLLE bekwam daarbij een lek dat aanvankelijk onbeduidend scheen, zodat men de reis naar hier vervolgde, doch voor het inkomen van de haven nam het zodanig toe dat de stoomboot op de hoogte der seinpaal zonk. Alhoewel men gelukkig geen mensenleven te betreuren heeft, zo is het materiële verlies toch zeer aanzienlijk, want de GABRIËLLE had, behalve een zeer rijke lading, ook enige schilderijen ter waarde van Ffr. 180.000 aan boord. Er is assistentie bij het schip.

Afbeelding
Datum 15 november 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 november. De stoomboot HOLLANDER, kapt. L. Halfweg, van St. Petersburg naar deze stad bestemd, is gisteren voor het Kanaal van Voorne bij de Nieuwesluis, in aanvaring gekomen met het van deze stad naar Engeland gedestineerde barkschip MALEIJER, kapt. P.R. Bok. Beide schepen bekwamen daarbij schade.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1859
Krant ZZC - Zierikzeesche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 30 juli. Door de stoomboot HOLLANDER, kapt. Van Putten, van Havre komend, is op de hoogte van Belboei OZO op ½ mijl afstand, heden morgen 4 uur op sleeptouw genomen het Amerikaans fregatschip GLANCE, kapt. Eytinge, van New York bestemd naar Bremen, welke bodem in een brandende staat verkeerde. Dit schip is 30 dezer alhier binnengesleept en tussen Dwars in de Weg (opm: zandplaat tegenover Brouwershaven) aan de grond gezet, alwaar gaten in het schip gehakt zijn en alles beproefd is om de brand te stuiten. De brand is heden namiddag zodanig toegenomen, dat het schip tot op het water is afgebrand, hebbende nu circa 18 voeten water in het ruim; alle assistentie werd verleend. De lading bestond uit katoen, tabak, harst, terpentijn, enz. Van de inventaris is een groot gedeelte geborgen.

Afbeelding
Datum 18 januari 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 17 januari. Door directeuren van de Zuid-Hollandsche Maatschappij tot Redding der Schipbreukelingen van deze stad, zijn in het jaar 1859 de volgende beloningen toegekend en aan de belanghebbende uitgereikt geworden:
Een gouden medaille aan kapt. James Smith, voerende het Engelse driemastschip NORTHUMBRIAN, voor de redding van de equipage van het Nederlandse barkschip OLIVIER VAN NOORD, kapt. J.F. Timmermans, op de reis van Australië naar Java de 7e juni 1858 op het Kenn's rif gestrand en verbrijzeld. (opm: zie o.a. JB 140758)
Een zilveren medaille aan Robert Spence en aan James Balfour, stuurlieden aan boord van de NORTHUMBRIAN, die de sloepen waarmee de equipage van de OLIVIER VAN NOORD van het wrak werd afgehaald, bestuurden; en een gratificatie voor de overige bemanning van die sloepen.
Een gouden medaille aan kapt. F. Dejeau, voerende het Franse driemastschip PERVU, voor de redding van de equipage van het Nederlandse schoonerschip ADOLF EN MARTINUS, kapt. F. W. Ridder, op de reis van de kust van Afrika naar Rotterdam, de 2e juli 1858 in de Zuid-Atlantische Oceaan in zinkende staat verlaten (opm: zie NRC 140858).
Een grote zilveren medaille aan kapt. F.W. Nielsen, voerende het Deense schip MARGARETHA, en een zilveren medaille aan de bij hem aan boord zijnde matroos W. Ezau, voor de redding van de equipage van het Nederlandse kofschip MARGARETHA HENDRIKA, kapt. H.T. de Jong, op de 3e oktober 1858 in het Kattegat totaal verongelukt (opm: zie NRC 161058).
Een gouden medaille aan kapitein S.F. van der Hoef, voerende het Nederlandse barkschip SOPHIA ELISABETH, van Amsterdam, voor de redding van de equipage van het Engelse barkschip JEANNIE JOHNSON, kapt. J.W. Johnson, van Canada naar Hull bestemd. Op zijn reis van Amsterdam naar New York ontmoette kapt. Van der Hoef, op de 31e oktober 1858, genoemd barkschip dat tot aan het dek gezonken, op zijn houtlading ronddreef, terwijl de equipage zich gedurende acht dagen in de mars had gered en opgehouden; aan boord van de SOPHIA ELIZABETH overgevoerd, werden zij door kapt. Van der Hoef verpleegd en behouden te New York aangebracht. (opm: zie NRC 040659)
Een grote zilveren medaille aan T. Vroom, 1e stuurman en een grote bronzen medaille en gratificatie aan P. Visser, zeilmaker aan boord van de SOPHIA ELIZABETH, die de equipage van de JEANNIE JOHNSON, tezamen 15 personen, in drie tochten met de jol van het wrak afhaalden en op hun schip overvoerden.
Een grote zilveren medaille aan schipper G.G. Molenaar, een zilveren medaille aan de zeeloods K. Ree, aan de loods-kwekelingen J.E. Koop en J.J. Klijn en aan de matroos W.G. Molenaar, allen van de loodsboot van Terschelling no. 1, voor de redding van de equipage van het Engelse barkschip ELDORADO, kapt. S. Harfield, op de reis van Caldera naar Hamburg, op de 6e maart 1859 bij Terschelling gestrand; en een gratificatie voor de overige bemanning van de loodsboot. (opm: zie NRC 080359)
Een grote gouden medaille aan kapt. W.G.D. Kreutzfeldt, voerende het Hamburger brikschip LAGUNA, voor zijn van 27 tot 29 maart 1859 verleende assistentie aan en redding van de passagiers en equipage van het Nederlandse schip EUROPA, kapt. J.G. Tromp, op terugreis van Java naar Rotterdam in de Atlantische Oceaan gezonken (opm: zie NRC 130459). Deze equipage en passagiers, tezamen 40 personen, zijn door kapt. Kreutzfeldt met opoffering van een gedeelte van zijn lading, aan boord genomen en de 12e april 1859 behouden te Hamburg aan wal gezet.
Een zilveren medaille aan kapt. M. Kwakkelsteijn, voerende het Nederlandse hoekerschip DE JONGE WOUTER, van Vlaardingen, voor de redding van de equipage van het Engelse brikschip FLIRT, kapt. G. Jackson, van Newcastle naar Oporto bestemd en op die reis gezonken. Op de 13e april 1859 werd deze equipage, die haar schip met de boot verlaten had, door kapt. Kwakkelsteijn ontmoet, opgenomen en na 10 dagen behouden te Lissabon aangebracht.
Een zilveren medaille aan L.C. Biesta, kapitein; een bronzen medaille aan J. Goverde, bootsman en aan L. van der Sluijs en A. den Boer, matrozen, allen van het Nederlandse stoomschip TELEGRAAF NO. IV, voor de redding van de equipage van het Nederlandse tjalkschip VROUW JOHANNA, schipper Zijlemans, op de 15e april 1859.
Een gouden medaille aan A. van der Schee, loodschipper; een grote zilveren medaille aan J. den Hartog, matroos, aan M. Welman en A. van der Ham, zeeloodsen, en aan S. Hijftijger, loods-kwekeling; een zilveren medaille aan A. Hoogvliet en J. Millart, zeeloodsen en aan J. Lindt, tezamen uitmakende de equipage van de Loodsboot No.1, van Goedereede en Maas, voor de redding op 1 september 1859 van de equipage van het op de droge ribben gestrande Engelse brikschip REBECCA EN ELISABETH, kapt. Dawson, van Newcastle naar Rotterdam bestemd. (opm: zie NRC 020959)
Een gratificatie aan P. Weltevreden c.s., te Brielle, die met zijn ijssloep met 6 personen bemand, de equipage van het Engelse brikschip LILYDALE, in de middag van 26 oktober 1859 bij de Hoek van Holland gestrand, in de vroege morgen van 27 oktober redde en behouden te Brielle aan wal zette. (opm: zie o.a. NRC 281059)
Nog werd een gouden medaille toegekend aan kapt. P.H. Haack, voerende het Hamburgse schip MAIN, die op zijn reis van Hamburg naar New York, de 19e november 1856 kapt. K.A. de Groot en twee van zijn manschappen, van het mastenloos in de Noordzee ronddrijvende Nederlandse schoenerschip ENGELINA JACOBA redde en op de 31e december 1856 te New York aanbracht (opm: zie NRC 210157). De overige equipage was reeds 7 dagen vroeger door kapt. S. Halfweg, voerende het Nederlandse stoomschip HOLLANDER, gered en te Kopenhagen aangebracht (opm: zie NRC 191156). Deze beloning is eerst in dit jaar uitgereikt, doordat kapt. K.A. de Groot eerst in december 1858 directeuren met de omstandigheden van de redding bekend maakte.
De reddingboten en verdere reddingstoestellen van de maatschappij te Ter Heijde, aan de Hoek van Holland, Brielle enz. alsmede de voortdurend in dienst zijnde reddingkotter WILLEM VAN HOUTEN en SCHOKKER NO. 2, te Zierikzee gestationeerd, zijn voortdurend in de beste toestand en blijven aan hun bestemming beantwoorden en goede diensten bewijzen.
Uit het onder de administratie van directeuren van deze maatschappij staande fonds van wijlen mejuffrouw I.M. de Raath, werden in het jaar 1859 wederom 76 weduwen en 154 kinderen van noodlottig omgekomen zeelieden ondersteund, waartoe een som van NLG 2.880 vereist werd. Sedert het jaar 1838, toen dit fonds gevestigd is, zijn omtrent 500 weduwen met ruim 900 kinderen daaruit ondersteund en voor armoede behoed geworden; de hoogst aanzienlijke som van ca NLG 46.000 is daartoe besteed geworden. De aanvragen om onderhoud vermeerderen echter met het steeds toenemende getal schipbreuken en vermiste schepen en het wordt voortdurend moeilijker in de vele daardoor ontstane behoeften te voorzien. Directeuren menen het hun plicht te zijn om in het belang van de nagelaten betrekkingen van een groot aantal in de uitoefening van hun even moeilijk als gevaarvol beroep, omgekomen zeelieden, de aandacht van weldenkenden en weldoenden op dit fonds te vestigen. Slechts éénmaal toch werd een bijdrage bij testamentaire beschikking, aan hetzelve vermaakt.

Afbeelding
Datum 15 november 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 12 november. De driemast-schoener WILHELM I, kapt. Totte, van Stettin met een lading tarwe naar Havre, die l.l. zondag overzijde geslagen was en dientengevolge de masten had moeten kappen, is hedenmorgen door de Nederlandse stoomboot HOLLANDER, kapt. C.M. van Putten, alhier binnengesleept.

Afbeelding
Datum 22 april 1862
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 april. Door kapt. Van Putten, voerende het stoomschip HOLLANDER, de 17e dezer te Bordeaux aangekomen, is op de hoogte van Isle de Raz (opm: Normandië) gered de bemanning van het Franse vaartuig LES DEUX FRÈRES ET LA SOEUR,  kapt. Le Calvez, met steenkolen van Llanelly (opm: nabij Cardiff) naar Perose (Frankrijk) bestemd, welk schip in zinkende staat verkeerde en kort nadat de bemanning aan boord van de HOLLANDER was opgenomen, in de diepte verdween.

Afbeelding
Datum 30 juli 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Kopenhagen, 25 juli. Heden arriveerde alhier met verlies van boegspriet het schip SVALEN, kapt. Jacobsen, zijnde in aanzeiling geweest met de Nederlandse stoomboot HOLLANDER.

Afbeelding
Datum 09 november 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 november. Volgens telegrafisch bericht is het stoomschip HOLLANDER, kapt. Van Putten, de 30e oktober van Kroonstad naar Rotterdam vertrokken, heden morgen na veel slecht weder doorgestaan te hebben, te Kopenhagen aangekomen. Aan boord alles wel.

Afbeelding
Datum 18 december 1863
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 december. Volgens telegrafisch bericht is het stoomschip HOLLANDER, kapt. Van Putten, heden wegens gebrek aan steenkolen te Cuxhaven binnengelopen.

Afbeelding
Datum 06 augustus 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Texel, 4 augustus. Het stoomschip HOLLANDER (opm: kapt. C.M. van Putten), van Kroonstad naar Rotterdam, is hier heden met onklare machine binnengesleept door de stoomboot SERAING, van Kroonstad naar Antwerpen bestemd. De SERAING heeft onmiddellijk de reis vervolgd.

Afbeelding
Datum 01 juni 1867
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 29 mei. Volgens een hier ontvangen telegram-dépêche zijn de stoomschepen HOLLANDER, kapt. Van Putten, en GIRONDE, kapt. Van Emmerik, heden te Kroonstad gearriveerd.

Afbeelding
Datum 17 november 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 14 november. Het Zweedse stoomschip EXCELLENZEN HOLL en het Nederlandse stoomschip HOLLANDER kwamen heden op de rede met elkander in aanvaring; zij hebben beiden echter weinig schade bekomen. Het laatst genoemd schip heeft echter de reis voortgezet en is diezelfde dag de Sont gepasseerd.

Afbeelding
Datum 04 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 1 oktober. Heden is alhier wegens te kort aan steenkolen binnengelopen het schroefstoomschip HOLLANDER, kapt. C.M. van Putten, van Bordeaux naar Kroonstad bestemd.

Afbeelding
Datum 07 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 4 oktober. Het Nederlands stoomschip HOLLANDER, kapt. Van der Putten, van Bordeaux naar St. Petersburg bestemd, alhier wegens te kort aan steenkolen binnengelopen, is door de douane en de kustwacht aangehouden, daar het ontdekt is geworden dat het een hoeveelheid tabak en sigaren wilde binnensmokkelen, die gisterenavond in beslag genomen werd door mr. Bowden, hoofdbeambte van de kustwacht.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1868
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dartmouth, 7 oktober. Het Nederlandse stoomschip HOLLANDER, heeft zijn reis van Bordeaux naar St. Petersburg heden voortgezet, nadat de rechtbank de aanklacht wegens smokkelen der equipage voor geheel en al ongegrond verklaard en het schip van alle rechtsvervolging ontheven had.

Afbeelding
Datum 11 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 10 november. Volgens heden ontvangen telegram is het stoomschip HOLLANDER, kapt. C.M. van Putten, van Kroonstad naar hier bestemd, in de afgelopen nacht bij Nexoe (eiland Bornholm) gestrand. Het schip maakte veel water; het achterruim was deze morgen vol, het voorruim half vol. De equipage schijnt behouden te zijn. Een sleepboot is deze middag van Kopenhagen vertrokken tot assistentie. (opm: zie NRC 171169)

Afbeelding
Datum 17 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 november. Volgens telegram uit Nexoe is de stoomboot HOLLANDER afgebracht (opm: zie NRC 111169) en zou met assistentie der stoomslepers naar Rönne (Bornholm) gesleept worden, om het lek beter te voorzien en dan naar Malmø worden gebracht. Van de schroef was de vin afgebroken, overigens scheen de schade aan het schip niet zeer belangrijk te zijn. (opm: zie NRC 231169)

Afbeelding
Datum 23 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rönne, 16 november. Het stoomschip HOLLANDER, van St. Petersburg naar Rotterdam, bij Nexö gestrand (opm: zie NRC 111169), is alhier binnen gebracht. Ongeveer een vierde gedeelte der lading is gezond, het overige nat en beschadigd.

Afbeelding
Datum 27 november 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 26 november. Het stoomschip HOLLANDER, kapt. van Putten, van Croonstad (opm: Kronsjtadt) naar Rotterdam, op Bornholm gestrand geweest en sedert te Rönne binnengebracht, is, volgens bericht van Elseneur (opm: Helsingör) van 23 november, aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 23 juli 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 juli. Volgens telegrafisch bericht is het stoomschip HOLLANDER, van Kroonstad naar Rotterdam bestemd, de 20e dezer met schade aan de machine te Kopenhagen binnengelopen, en zal ongeveer 14 dagen nodig hebben om te repareren.

Afbeelding
Datum 09 december 1872
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 december. Volgens telegrafisch bericht is het stoomschip HOLLANDER, kapt. Van der Toorn, van Bordeaux naar Rotterdam bestemd, gisteren te la Rochelle binnengelopen na een hevige storm doorstaan te hebben. Het schip had averij bekomen, die men binnen 3 dagen hoopte te herstellen.

Afbeelding
Datum 09 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 januari. Het stoomschip HOLLANDER, van hier naar Bordeaux, is wegens stormweer te Portland binnengelopen. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 13 januari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 januari. Het stoomschip HOLLANDER is volgens particulier bericht heden ochtend op de rivier van Bordeaux aangekomen.

Afbeelding
Datum 13 februari 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 februari. Volgens particulier bericht is het stoomschip HOLLANDER gisteren avond op de rivier van Bordeaux aangekomen.

Afbeelding
Datum 26 maart 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 22 maart. Het stoomschip HOLLANDER, van Bordeaux naar Rotterdam, heeft de 21e bij de mond van de Gironde de ankers verloren. Het schip heeft op de rede van Trompe Loup voor een anker gelegen en zou heden naar Bordeaux terugkeren.

Afbeelding
Datum 09 april 1877
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 april. Het stoomschip HOLLANDER is heden op de rivier van Bordeaux aangekomen.

Afbeelding
Datum 06 mei 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 mei. Door het stoomschip GIRONDE, kapt. van Emmerick, is 3 mei op de hoogte van Wight een Engels driemastschip gepasseerd, tonende PSFJ, om de oost kruisende.

NRC 060577
Rotterdam, 5 mei. Het stoomschip HOLLANDER is volgens particulier bericht heden 5 mei op de rivier van Bordeaux aangekomen.

Afbeelding
Datum 10 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Volgens heden ontvangen telegram is het stoomschip HOLLANDER, van hier naar Bordeaux, wegens aanhoudende storm en met overgeworpen lading te Dartmouth binnengelopen.

Afbeelding
Datum 22 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Havre, 19 juli. Kapt. Van der Toorn, gezagvoerder van het Nederlands stoomschip HOLLANDER, van Rotterdam te Bordeaux aangekomen, rapporteert 7 juli hevig stormweder gehad te hebben, waardoor het schip zwaar werkte en vele stortzeeën overkwamen. Dit weder hield aan tot de 9e, toen men bemerkte dat de lading overgezeild was en dewijl door stormweder de luiken niet opengemaakt konden worden, was hij genoodzaakt te Dartmouth binnen te lopen. Bij het openen der luiken bevond men een partij kisten kaarsen in het tussendek geheel gebroken. Na de staat der lading door vanwege de consul benoemde deskundigen te hebben doen opnemen, werd de lading weder herstuwd en de 11e de reis voortgezet. Op de reis naar Bordeaux, alwaar de HOLLANDER de 13e arriveerde, werd insgelijks veel stormweder doorgestaan. (opm: zie NRC 100779)

Afbeelding
Datum 21 december 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 december. Het stoomschip HOLLANDER, van Bordeaux hierheen is wegens storm de 18e dezer, de baai van Quibéron binnengelopen.

Afbeelding
Datum 24 januari 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bordeaux, 21 januari. Het stoomschip HOLLANDER heeft bij het vertrek naar Rotterdam een lichter aangevaren, welke dientengevolge gezonken is.

Afbeelding
Datum 11 december 1882
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

’s Gravesande, 10 december. Het stoomschip HOLLANDER, van Bordeaux naar Rotterdam, is even benoorden het Noorderhoofd van de Nieuwe Waterweg door mist op strand gelopen. Twee sleepboten zijn erbij tot assistentie en een tjalkschip om te lichten. Genoemd stoomschip is na lichting en met behulp van de sleepboten vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 21 november 1883
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, 20 november. Volgens telegram uit Londen, alhier bij de Vereeniging van Assuradeuren ontvangen, is het Nederlandse stoomschip HOLLANDER, van Bordeaux met wijn naar Rotterdam, op Ouessant verongelukt.

Afbeelding
Datum 22 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 november. Volgens een ontvangen telegram uit Brest is de equipage van het in ons vorige nummer vermelde stoomschip HOLLANDER, gered.

Afbeelding
Datum 23 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 22 november. Volgens een telegram van de kapitein is het reeds door ons vermelde stoomschip HOLLANDER, gestrand en op de rotsen bij Ouessant verbrijzeld.

Afbeelding
Datum 24 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bordeaux, 23 november. De lading van het op Ouessant verongelukte Nederlandse stoomschip HOLLANDER , van Bordeaux naar Rotterdam is grotendeels te Bordeaux verzekerd.

Afbeelding
Datum 25 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bordeaux, 24 november. Volgens een telegram uit Brest wordt van de lading van het verongelukte stoomschip HOLLANDER, van Bordeaux, slechts weinig geborgen.

Afbeelding
Datum 28 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bordeaux, 23 november. Het stoomschip HOLLANDER, op Ouessant gestrand, is hier verzekerd boven 200.000 francs. De scheepspapieren zijn verloren geraakt , doch men hoopt dat van de lading nog iets geborgen zou worden.

Afbeelding
Datum 29 november 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Brest, 23 november. Uit het gestrande Nederlandse stoomschip HOLLANDER, van Bordeaux naar Rotterdam, zijn door de administratie van de Marine geborgen 11 vaten olie, 36 fusten cognac, 24 fusten wijn en vijf kisten koopmanschappen.

Afbeelding
Datum 04 december 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bordeaux, 28 november. Volgens bericht uit Ouessant strandde het stoomschip HOLLANDER bij dikke mist, die het vuur van Creach op de oostkust van het eiland geheel onzichtbaar maakte, juist op de punt van Corn-Pern, bijna onder de vuurtoren. Van land werd het stoomschip niet eerder gezien dan twee uur na de stranding, toen de wachters van de vuurtoren de lichten zagen, die gelukkig nog niet geblust waren.
De zee liep zeer hoog en brandde met geweld tegen de klippen. De uit zestien koppen bestaande equipage werd met veel moeite door de bezetting van de vuurtoren en van het seintoestel langs een kabel en reddingstoel aan land gehaald, waar zij op de vuurtoren op de vriendelijkste wijze werden opgenomen.
Des ochtends bemerkte men dat het ijzeren stoomschip geheel verbrijzeld en de zee bedekt was met overblijfselen van schip en lading. Deze laatste bestond uit vaten wijn, brandewijn, olie en geconserveerde etenswaren. De vaten, die met geweld tegen elkander of op de klippen werden geslagen, braken meest in stukken. Ongeveer 80 vaten wijn en olie, min of meer beschadigd, zijn geborgen. Er is order aan de kruisers op de kust gegeven om goede uitkijk te houden, ingeval er met de stroom sommige vaten naar zee zouden zijn gedreven.

Afbeelding