Inloggen
GRONINGEN - ID 8200


Kroniekberichten

Datum 28 november 1874
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

De 24e november is van de werf van de heren Mitchel & Co., te Low Walker te water gelaten het schroefstoomschip GRONINGEN, gebouwd voor de rederij van de heren W. Ruys en J.G.N. Hoven, bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en Java en gevoerd zullende worden door kapt. Bakker. Het schip laadt ruim 3.000 ton, is 350 voet lang, 37 voet breed en 27 voet hol en gebouwd met bak en campagne en midscheeps met orkaandek, waarin zich bevinden ruime verblijven voor officieren en bedienden, kombuizen, provisiekamers en andere inrichtingen, behorende op een stoomschip van de eerste klasse. Het schip, met driemastschoenerstuig, heeft de hoogste klasse in Lloyds en nog buitengewone versterkingen boven die, welke door voornoemde Maatschappij gevorderd worden. De machines zijn van het compound surface condensing systeem met alle tegenwoordige verbeteringen.

Afbeelding
Datum 28 januari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

De 23e januari is van de werf der heren C. Mitchell & Co. te Low Walker te water gelaten het schroefstoomschip FRIESLAND, gebouwd voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd en bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en Java. Dit schip is, evenals de GRONINGEN, behorende aan dezelfde rederij, 350 voet lang, 37 voet breed en 27 voet hol, en heeft een campagne voor eerste klasse passagiers.

Afbeelding
Datum 07 februari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 februari. Volgens telegram uit Newcastle heeft het stoomschip GRONINGEN van de Rotterdamsche Lloyd, bestemd voor de vaart tussen Rotterdam en Java, de proefvaart gedaan met een vaart van 13 knopen.

Afbeelding
Datum 15 februari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 14 februari. Heden is van Newcastle binnengekomen het stoomschip GRONINGEN. Hetzelve is in het kanaal (opm: de Nieuwe Waterweg) aan de grond gestoomd. (opm: eerste reis vanaf de bouwwerf).

Afbeelding
Datum 16 februari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 februari. Het stoomschip GRONINGEN kwam gisteren avond vlot en is (opm: naar Rotterdam) opgestoomd.

Afbeelding
Datum 18 februari 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 17 februari. Zondag arriveerde alhier door de Nieuwe Waterweg het eerste nieuw gebouwde stoomschip der Rotterdamsche Lloyd, de GRONINGEN, gebouwd te Low Walker, ladende ruim 3.000 ton en bestemd voor de vaart tussen hier en Java met passagiers en goederen. Het schip munt uit door sierlijkheid van vorm en comfortabele inrichting voor de passagiers, die onder de campagne en bak logeren. De campagne is ingericht voor het verblijf van 44 eerste klasse passagiers, wier net ingerichte hutten elk slechts twee slaapplaatsen hebben, terwijl bovendien elke hut zijn eigen ventilatie heeft, hetwelk vooral in warme klimaten van groot nut en gemak is. De ruime salon is vorstelijk ingericht, heeft twee prachtige buffetten, is rondom van sofa’s voorzien en beschoten met kunstig bewerkt kostbaar meubelhout. Achter in de campagne bevinden zich twee badkamers, voorzien van de nodige gemakken, terwijl boven op de campagne een sierlijke rookkamer aanwezig is. Ook het verblijf der tweede klasse passagiers is onder de bak zeer gemakkelijk en doelmatig ingericht voor 22 personen. De officieren en machinisten hebben hun hutten in het midden van het schip, geheel afgescheiden van de passagiers. Het logies voor de equipage is voor in het tussendek, en is daar een zeer geschikte ruimte afgezonderd voor het vervoer van troepen. De beste inrichtingen ter blussing van brand zijn in overvloed aanwezig; tevens zijn er 6 grote sloepen (lifeboats) aan boord. De bemanning zal bestaan uit 52 koppen; het schip zal gevoerd worden door kapt. J. Bakker.
Het schip zal waarschijnlijk binnen enige dagen tegen entree te zien zijn ten voordele der Maatschappij tot Nut der Zeevaart.

Afbeelding
Datum 01 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 27 februari. Heden is het stoomschip GRONINGEN, kapt. J. Bakker, via Vlissingen naar Batavia vertrokken. (opm: eerste commerciële reis)

Afbeelding
Datum 01 maart 1875
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Roterdam, 21 januari. Een Nederlandse onderneming, door de agenten te Rotterdam der Commercial Steam Ship Co. Ltd. in leven geroepen, treedt met maart a.s. in werking en wel onder de benaming Rotterdamsche Lloyd, zullende de navolgende vier boten, waarvan de eerste twee naar de eisen des tijds voor passagiers zijn ingericht, in de vaart voorzien: GRONINGEN (3.000 ton), FRIESLAND (3.000 ton), TORRINGTON (2.500 ton) en HAMPTON (2.100 ton)

Afbeelding
Datum 08 maart 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het stoomschip GRONINGEN, kapt. L. Hoefman, vertrok in de middag van de 7e maart, ten 12 ure, van Vlissingen naar Southampton, met bestemming naar Batavia, met aan boord 38 passagiers der eerste en 17 der tweede klasse, benevens 125 man suppletietroepen en begeleidende officieren. (opm: de GRONINGEN werd te Vlissingen bijgeladen met goederen uit Rotterdam aangevoerd, omdat de diepte van de Nieuwe Waterweg nog niet toeliet dat het schip volbeladen van Rotterdam vertrok).

Afbeelding
Datum 26 mei 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Calcutta, 30 april. Het schip TANTALON CASTLE, kapt. Muir, 27 april van Liverpool alhier gearriveerd, heeft de boegspriet verloren en schade aan de scheg bekomen door de aanvaring met het stoomschip GRONINGEN de 12e april op 02° NB 85° OL.

Afbeelding
Datum 25 juni 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 mei. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen hadden plaats: stoomschip SUMATRA naar Nieuwediep, NLG 85 en NLG 95 voor tabak, NLG 80 voor thee, NLG 70 à 80 voor koffie, NLG 35 voor particulier tin, stoomschip GRONINGEN naar Rotterdam NLG 80 voor koffie, NLG 100 voor tabak, NLG 67,50 voor suiker, NLG 50 voor particulier tin, stoomschip CONRAD naar Nieuwediep, NLG 85 voor koffie, NLG 100 voor Tabak, NLG 100 voor thee, NLG 30 voor Factorij en NLG 50 voor particulier tin, MARIA naar Rotterdam, ligt aan; accepteerde NLG 65 voor koffie, ARY SCHEFFER naar Amsterdam, NLG 65 voor suiker en koffie, NLG 52,50 voor tabak, te Soerabaija en Samarang te laden, SCHIEDAM naar Sydney, GBP 1.7/6 op de kust en in de Oosthoek te laden, NIEUWLAND naar Rotterdam, NLG 65 voor suiker en koffie, NLG 30 voor tin, NLG 50 en 52 ½ voor tabak, hier en te Samarang te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS.

NRC 250675
Amsterdam, 24 juni. Volgens telegram van Abo van gisteren was het Nederlandse schip ADRIANA, kapt. Fenenga, 20 juni aldaar van Amsterdam aangekomen. Het lag 4 mijlen van de laadplaats Warfaallssund (opm: niet te traceren). Alles wel aan boord, wind was contrarie, er waren geen sleepboten.

Afbeelding
Datum 05 juli 1875
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 22 mei. Door de weinige disponibele schepen van geschikte grootte zijn de vrachtkoersen vast, maar is ook, als gewoonlijk in deze tijd van het jaar, de vraag beperkt. De volgende afsluitingen voor Nederlandse schepen zijn te melden: stoomschip SUMATRA, naar Nieuwediep, NLG 85 en NLG 95 tabak, NLG 80 thee, NLG 70 à 80 koffie, NLG 35 particulier tin, GRONINGEN, naar Rotterdam, NLG 80 koffie, NLG 100 tabak, NLG 67,50 suiker, NLG 50 particulier tin, CONRAD naar Nieuwediep, NLG 85 koffie, NLG 100 tabak, NLG 100 thee, NLG 30 Factorij en NLG 50 particulier tin, MARIE naar Rotterdam, ligt aan, accepteerde NLG 65 voor koffie, ARY SCHEFFER naar Amsterdam, NLG 65 suiker en koffie, NLG 52,50 tabak, te Soerabaija en Samarang te laden, SCHIEDAM naar Sydney, GBP 1.7/6 op de kust en in de Oosthoek te laden, NIEUWLAND naar Rotterdam, NLG 65 suiker en koffie, NLG 30 tin, NLG 50 en NLG 52,50 tabak, hier en te Samarang te laden, SAMARANG naar Middelburg, NLG 67,50 koffie, NLG 55 tabak te Tjilatjap te laden.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NIEUWE WATERWEG I, NEREUS en NIEUWE WATERWEG II.

Afbeelding
Datum 03 januari 1876
Krant MCO - Middelburgsche Courant

Gistermiddag 4 uur vertrok van Rotterdam en ankerde hedennacht het stoomschip GRONINGEN, gezagvoerder S.W. Kramers, bestemd naar Antwerpen om te dokken. Het schip is hedenmorgen zeer vroeg weer van Terneuzen naar Antwerpen opgestoomd.

Afbeelding
Datum 08 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 7 januari. De reddingboot is van hier naar het aan de grond zittende stoomschip GRONINGEN vertrokken. De sleepboot ZIERIKZEE heeft door de hoge zee tevergeefs beproefd het schip te naderen. Volgens later bericht is de reddingboot niet bij de GRONINGEN kunnen komen. De sleepboot ROTTERDAM is mede derwaarts vertrokken. (opm: het schip was leeg onderweg van Antwerpen naar Rotterdam, na een dokbeurt in Antwerpen)

Afbeelding
Datum 08 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, 7 januari. De reddingboot van het loodswezen aan de Hoek van Holland, alhier aangekomen, rapporteert dat het stoomschip GRONINGEN tussen de Maas en de Waterweg aan de grond zit.

Afbeelding
Datum 09 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 8 januari. De stoomboot GRONINGEN zit hoog op het strand, zij is hedennacht door de equipage verlaten, welke gered is door de reddingboten van Brielle en van het loodswezen aan de Hoek van Holland, zomede door de slampampersloep van B.C. Weltevrede van Maassluis. Naar men verneemt was bij het verlaten reeds water in het schip.
De sleepboten ZUID-HOLLAND, ZIERIKZEE en ZEELAND zullen bij betere waterstand trachten het schip af te brengen.
Later verneemt men dat de gezagvoerder en een gedeelte van de equipage per stoomboot ZEEMEEUW weer naar de stomer GRONINGEN zijn vertrokken.
Enige scheepsgoederen van de GRONINGEN zijn alhier aangebracht.

Afbeelding
Datum 10 januari 1876
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Van de werf van de scheepsbouwmeester J. Kars te Oude Pekela is donderdag (opm: 6 januari) met goed gevolg te water gebracht het nieuw gebouwde tjalkschip WILLEMINA, groot pl.m. 115 ton, zullende bevaren worden door schipper B. Aukes te Groningen.

NRC 110176
Rotterdam, 10 januari. Volgens bericht is het stoomschip GRONINGEN nog steeds dicht en ligt voor twee ankers. Men is druk bezig met de werkzaamheden en heeft het schip reeds vijf streken rond gekregen.

Afbeelding
Datum 12 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 januari. Het stoomschip GRONINGEN is een scheepslengte vooruitgekomen, doch er ontbreekt nog bijna twee voet water.

Afbeelding
Datum 13 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 12 januari. Het stoomschip GRONINGEN is niet vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 14 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 januari. Niettegenstaande assistentie van de sleepboten ZUID-HOLLAND, HELLEVOETSLUIS, ZIERIKZEE, ZEELAND en ZEEMEEUW, is het stoomschip GRONINGEN is niet vlot gekomen. De lichter derwaarts vertrokken, komt onverrichter zake terug. Volgens later bericht heeft de equipage de GRONINGEN verlaten.

Afbeelding
Datum 15 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 14 januari. De stoomboot GRONINGEN is hedennacht gedraaid en zit nu met de voorsteven naar het zuiden.

Afbeelding
Datum 16 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 januari. Het stoomschip GRONINGEN zit vol water. Een gedeelte der inventaris wordt per sleepboot ZIERIKZEE hier gelost.

Afbeelding
Datum 18 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 17 januari. Per sleepboot ZIERIKZEE zijn van de stoomboot GRONINGEN weer enige goederen hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 19 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 18 januari. Van de stoomboot GRONINGEN zijn 1 barkas, 2 sloepen en enige provisie hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 23 januari 1876
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 januari. Uit Brielle wordt gemeld, dat de officier van justitie te Brielle tot de ervaring gekomen zijnde, dat van het tussen Oost-Voorne en de Hoek van Holland aan
de grond zittende stoomschip GRONINGEN goederen weggevoerd en te Oost-Voorne aangebracht zijn, bericht heeft, dat volgens verlangen van de rederij van dat stoomschip, geen goederen daarvan mogen worden afgehaald en dat door hem, officier van justitie, orders zijn gegeven, daarop gestrengelijk toe te zien.

Afbeelding
Datum 24 januari 1876
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brielle, 21 januari. Het stoomschip GRONINGEN is verloren. Het schip zit vol water.

Afbeelding
Datum 25 januari 1876
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Het stoomschip GRONINGEN is door de hoge zee hogerop geschoven.

Afbeelding
Datum 26 januari 1876
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 24 januari. Volgens bericht uit Maassluis is het stoomschip GRONINGEN waarschijnlijk doormidden gebroken. Een later telegram meldt, dat de GRONINGEN niet gebroken is, doch dat het roer en de achtersteven er af zijn.

Afbeelding
Datum 27 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Naar wij van goederhand vernemen, zal een enquête plaats hebben over het stranden van het stoomschip GRONINGEN. Tot leden van de commissie van enquête zijn benoemd de heren Roodzant, inspecteur van het loodswezen te Hellevoetsluis; P. Wierikx en S. Halfweg,
oud-gezagvoerders.

Afbeelding
Datum 31 januari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 30 januari. De stoomboot GRONINGEN is gelijkdeks onder water. Scheeps- en kajuitsgoed en proviand zijn hier aangebracht.

Afbeelding
Datum 04 februari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Van de stoomboot GRONINGEN, zijn bijna al de machinerieën, tot de lading behoord hebbende, te Maassluis aangebracht.

Afbeelding
Datum 08 februari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 7 februari. De stoomboot GRONINGEN is nog meer om de west gedraaid en heeft de gehele dag zwaar gewerkt; de zee breekt er over heen. Het voorschip zinkt dieper weg dan het achterschip.

Afbeelding
Datum 12 februari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 11 februari. De stoomboot GRONINGEN zat gisteren west-noord-west voor. Met hoog water zit het voorschip met het water gelijk.

Afbeelding
Datum 15 februari 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 14 februari. Door de Hollandsche Bergings-Company te Amsterdam is met de assuradeuren van het stoomschip GRONINGEN een overeenkomst gemaakt tot het doen van pogingen tot afbrenging van genoemd stoomschip.

Afbeelding
Datum 18 maart 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 17 maart. volgens rapport van de gezagvoerder van de sleepboot ZIERIKZEE is van de stoomboot GRONINGEN de grote en de bezaansmast weg.

Afbeelding
Datum 23 maart 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. De notaris Van Kruijne te Brielle zal op woensdag 29 maart 1876, des voormiddags ten elf ure, in het Koffiehuis van C.J. Verwoerd aldaar, om contant geld verkopen verschillende goederen, geborgen uit het gestrande stoomschip GRONINGEN, als:
Verschillende compositie- of christoffel-lepels, vorken, 2 azijnstellen, soepterrine, koffiekan, trekpot, suikerpot, melkkannen, borden, schalen en glaswerk, tafellakens, dekens, matrassen, gordijnen, spiegel, klok, pianino uit de fabriek van Pleijel, 4 koperen ketels, een partij gutta percha, enige hammen, worsten, vlees, ingemaakt goed, verschillende koperen pijpen, koperen pomp, enz. Voorts 2 metalen kanonnen op affuiten en 6 geweren, 1 reddingboot, 1 reddingboei, 12 riemen, mast, zeil, 2 kompassen en meer andere goederen.
Te bezichtigen daags te voren van 2 – 4 en op de dag van de verkoping van 10 – 11 uur.
Inlichtingen te bekomen ten kantore van de heer G.F. Lette, burgemeester-strandvonder te Brielle en van voornoemde notaris.

Afbeelding
Datum 29 maart 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 28 maart. Het stoomschip GRONINGEN is waarschijnlijk doorgebroken.

Afbeelding
Datum 04 april 1876
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 2 april. Door een commissie van vijf leden is in de vorige week het stoomschip
GRONINGEN, op Maasdrooge gestrand, bezocht; met de ijssloep aan boord gekomen, werd bevonden, dat de stormen van februari en maart het schip zo vreselijk hadden geteisterd, dat het als totaal wrak is te beschouwen, zodat de assuradeuren deze ongelukkige schipbreuk
als een totaal verlies hebben te beschouwen, daar het geborgene wel door de gemaakte kosten zal worden verslonden.

Afbeelding
Datum 23 mei 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Advertentie. Op de 7e juni 1876, des voormiddags ten 12 ure, zal ten overstaan van mr. L. Reeser, notaris te Maassluis, publiek verkocht worden het wrak van het stoomschip GRONINGEN, met inbegrip van deszelfs zich aan boord bevindende machine, stoomwinchen, ankers, kettingen, tuigage, etc., niets uitgezonderd, zoals het thans is liggende op de Maasdroogte tussen de Nieuwe Waterweg en het Brielse Gat.
Afzonderlijk zal nog verkocht worden de gedeeltelijk geborgen inventaris, liggende te Maassluis, alwaar dezelve drie dagen vóór de verkoop te bezichtigen zal zijn.
Voor gegadigden zal op 29 mei e.k., des middags ten 12 ure te Rotterdam aan het Bolwerk en ten 2 ure te Maassluis (bij gunstig weer) een stoomboot gereed liggen om naar het wrak te varen ter bezichtiging.
Voor nadere informatie zich te vervoegen bij de heer mr. L. Reeser en de heer M. Dirkzwager Gz., te Maassluis.

Afbeelding
Datum 08 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 7 juni. Het wrak van het stoomschip GRONINGEN, heeft in publieke veiling opgebracht NLG 2.000; koper is de heer Von Lindern te Alblasserdam.

Afbeelding
Datum 11 juni 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 10 juni. Het wrak en de alhier aangebrachte goederen van het op de Maasdrooge gestrande stoomschip GRONINGEN, 7 en 8 dezer publiek verkocht, hebben gezamenlijk opgebracht ruim NLG 9.200.

Afbeelding