Familiegegevens en opleiding
Leopold Franciscus Heyde werd geboren te Ostende op 31 maart 1791.
Hij trouwde met Maria van der Haas, geboren te IJsselstein op 12 december 1791.003
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
L.F.Heyde werd met nr.16 effectief lid van Zeemanshoop. In het Inschrijfregister zijn geen verdere gegevens vermeld002.
L.F.Heijde was een van de oprichters en in 1822 en van 1824-1825 penningmeester van het College Zeemanshoop019. Hij wordt als lid genoemd in de eerste algemene ledenvergadering van het College op 24 mei 1822023.
Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 26 juni 1827 en bedankte in 1832003.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1826 wordt gemeld dat ZM de Koning aan kapitein L.F.Heyde een blijk van erkenning heeft gegeven vanwege zijn hulp aan slachtoffers van de watersnoodramp in Noord-Holland in 1825. Dit in navolging van een overeenkomstig eerbetoon aan de kapiteins Kraijer, Sipkes, Zeylstra en Pakes.
In de Bestuursvergadering dd 14 februari 1826 wordt een brief vermeld van de Gouverneur van Noord-Holland dd 30 januari 1826 waarin een overeenkomstige mededeling.. Dit bericht is door het Bestuur doorgegevens aan de vrouw van de kapitein. Op 13 juni 1826 vraagt de echtgenote van kapitein L.F.Heyde geb. M. van der Haas uit IJsselstein, om de uitreiking van de medaille uit te stellen totdat haar man terug is.042
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1826 is vermeldt dat het Bestuur machtiging tot aanwinning van buitenlandse honoraire leden in de “koloniën Suriname, Demerarij, Curacao & Batavia” heeft verstrekt aan Th.Pietersz, J.J.Bart, P.S.Matzen en L.F.Heyde.042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 10 april 1827 staat een bericht van L.F.Heyde, dat hij “van de vaart op Oost Indiën overgegaan (is) tot het Commandement van het Stoomschip van hier naar London … “042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 september 1831 staat een “Missive van kapit. L.F.Heijde van 9e Augustus kennisgevende van het door zijn Ed. verrigtene ten aanzien van de uitbreiding van het Collegie in de Oost-Indiën … “042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 11 februari 1833 wordt vermeld een: “Brief van kapt. L.F.Heijde do 22 January wegens de armoedige toestand van kapt. J.Stoffers waarbij besloten wordt aan kapit. L.F.Heijde te schrijven dat J.Stoffers reeds gedurende langen tijd onderstand heeft genoten. “042
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 januari 1834 wordt gemeld: “Een brief van Kapitein L.F.Heijde do Antwerpen 26 Jan. bedankende voor zijn Lidmaatschap gaande onder vreemde vlag varen. “042.
In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop dd 01 september 1825 wordt gemeld: "Sanders in leven stuurman, nu jongst gevaren hebbende aan boord van het schip Palembang gevoerd door kapitein Leopold Heyde gekomen van Batavia en aldaar op reize voornoemd overleden"023.
In de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 16 mei 1826 wordt melding gemaakt van een missive van B&W van Amsterdam "kennisgevende dat aan kaptn L.F.Heyde mede ene medaille is toegewezen namens Z.M. voor zijne bewezenen diensten, tijdens den watersnood van Februarij der vorigen Jaars ..."023.
In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 13 juni 1826 wordt melding gemaakt van een brief van kapitein L.F.Heijde, voerende het schip "Palambang"(sic) teruggekomen van Batavia "bevattende het verhaal van eenige bijzonderheden zijn schip & Equipage op zijne nu pas geeindigde reize ... overkomen"023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
16 1825-1826 fregat Palembang J.C.Spengler
1827-1830 fregat Henrietta Klasina Nederl.Scheepsreederij
1831-1833 geen opgave van schip en boekhouder
In 1824 was L.F.Heijde gezagvoerder op het Amsterdamse fregat "Palembang" (160 lasten, gebouwd in Amerika). De boekhouder was J.C.Spengler012.
Bouma025 vermeldt L.F.Heyde als gezagvoerder gedurende:
* 1822 t/m 1828 op het 3/m schip “Palembang”, gebouwd in 1800 te Amerika, 300 ton o.m., varend voor J.C.Spengler te Amsterdam;
* 1828 t/m 1831 op het 3/m schip “Henriette Klazina”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 630 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam.
Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein leopold Fredrik Heyde op de:
“Rosette” dd 20 oktober 1815; 13 november 1816 en 10 juli 1817;
“Maria”, dd 17 september 1818;
“Belle Alience”, dd 20 maart 1820;
“Palembang”, dd 11 juli 1822; 31 maart 1825’
“Beurs van Amsterdam”, dd 11 april 1827 (3x);
“Henrietta Klasina”, dd 14 maart 1828; 01 september 1829; 28 april 1831
Overige bijzonderheden
De lijst van monsterrollen te Amsterdam011 bevat een rol dd 17 september 1818 van het fregat Maria van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Demmerarij onder gezag van kapitein L.Heijde, met 14 man equipage en met als boekhouder J.C.Spengeler. Tot de bemanning behoorden de ligtmatrozen Hendrik van Soolingen en Bonifacius van der Tak, later ook optredend als koopvaardijkapitein. Van der Tak was voor deze reis aangemeld vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.
In de “Hoofdzakelijke Inhoud van het Verslag van Directeuren der Nederlandsche Scheeps-Reederij gevestigd te Amsterdam” dd 30 maart 1827 (Nederlandsche Hermes 3(5):51-57, 1828) wordt melding gemaakt van een aantal schepen:
“Met leedwezen moeten wij Ul. te dezer plaatse kennis geven, dat de Heer S.K.Sipkes, welke als Opzigter over den bouw, en daarna als Kapitein op dit schip aangesteld was, voor eenige weken is overleden; in zijn plaats hebben wij Kapitein L.F.Heijde benoemd, van welke wij de meest voldoende informatie hebben ingewonnen”.
L.F.Heijde verzorgde per 24 oktober 1829 vanuit Texel met de “Henriette Klazina” een troepentransport van 3 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 april 1830 na 174 dagen. Onderweg was 1 militair overleden065.
Bossenbroek065 vermeldt op p. 70
“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de … Henriëtte Klazina …”065.
Rotterdamsche Courant 21 juni 1818114
Te Dordrecht ligt in lading: Naar Essequebo (opm: Essequibo) en Demerary (opm: Guyana), om op het laatst van augustus 1818 te vertrekken, het Nederlands nieuw gekoperd en ongemeen snelzeilend Fregatschip LA BELLE ALLIANCE, kaptein Leopold Heyde, waarvan de kajuit bijzonder geschikt en op de meest convenableste (opm: aangename) wijze met appartementen voor passagiers is ingerigt. Adres ten Kantore van de Heren Wed. Jan Pozoly en Weirather en Comp, te Middelburg, en te Dordrecht, daar het schip in lading ligt, bij de Heer Gerard Mauritz.
Rotterdamsche Courant 31 oktober 1818114
Amsterdam, 29 oktober. Den 16 oktober is voor Wight in goede staat gepraaid het schip LA BELLE ALLIANCE, kaptein L. Heijde, den 14 dito uit Helvoet gezeild.
Rotterdamsche Courant 08 april 1819114
Amsterdam, 6 april. In het begin van april zou van Demerarij vertrekken het schip LA BELLE ALLIANCE, kaptein P. Heijde, naar Amsterdam.
Te Demerarij is gearriveerd S.K. Sipkes, van de Kaap de Goede Hoop. (opm: galjas JOHANNIS GERRARDUS, met een lading levendig vee, zie RC 260119)
Rotterdamsche Courant 03 juni 1819114
Amsterdam, 1 juni. Kapitein Leopold Heijde, voerende het schip La BELLE ALLIANCE, meldt van Demerarij, van den 25 maart, dat hij dacht niet voor den 24 april te zullen kunnen vertrekken; alsmede dat de schepen CHARLOTTA, kapitein H.H. Bleeker, en JOHANNES GERARDUS, kapitein K. Sipkes, derzelver reis zeer spoedig zouden aannemen.
Rotterdamsche Courant 31 augustus 1822114
Rotterdam, 28 augustus. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 27 augustus:
Het schip HERO (opm: HÉROS), Poppen, van Batavia naar Antwerpen, is den 9 juni aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen, om schade te herstellen.
Den 24 dezer was op de hoogte van Portsmouth het schip PALEMBANG, Heije (opm: L. Heijde), van Amsterdam naar Batavia.
Te Cowes is den 25 binnengelopen het schip INDUSTRIE, L. Spaanderman, van Rotterdam naar Dublin.
Rotterdamsche Courant 10 september 1822114
Amsterdam, 7 september. Volgens brief van kapt. L. Heijde, voerende het schip PALEMBANG, van Amsterdam naar Batavia, in dato 30 augstus, was hij toen met N.N.W. wind zeilende op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point).
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.C.Diets werd met vlagnummer 276 effectief lid van Zeemanshoop per 02 december 1828 op voorspraak van C.F.Jansen. Is honorair lid geworden. Geen schip vermeld002.
In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 11/25 november 1828 werd Jan Christoffel Diets, wonende op de Kloveniersburgwal bij de Koestraat, oud 30 jaar, voerende de Hamburger Stoomboot de “Beurs van Amsterdam” op verzoek van J.J.Froger en op voordracht van kapitein C.T.Jansen met vlagnummer 276 voorgedragen/benoemd als effectief lid023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1831 staat een brief vermeld van kapitein J.C.Dietz “verzoekende op grond van Art.55 het behoud van zijn lidmaatschap ofschoon hij het aanbod om een der Russische stoomboten en alzoo onder Russische Vlag te varen aangenomen heeft.” Het Bestuur oordeelt dat het verzoek niet valt in de termen der wet.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 mei 1831 staat een brief vermeld van kapitein J.C.Dietz “andermaal verzoekende om niettegenstaande hij als kapitein der stoomvaart tusschen Hamburg en Lubeck is varende Effectief Lid van het Collegie te blijven.” Het Bestuur heeft op grond van artikel 55 der Wet het verzoek wederom afgewezen maar hem “op deszelfs verzoek voortaan te moeten beschouwen als Honorair Lid.”
In de Algemene Vergadering van 07 juni 1831 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld: ”Brief van den Heer D.Krayer ten geleide van een brief van kapt. J.C.Diets verzoekende dat het Bestuur moge terugkomen op het Besluit waarbij genoemd kapt. als varend onder vreemde vlag, van zijn Effectief Lidmaatschap is verstoken met kennisgeving aan de Leden dat het Bestuur vermeend heeft bij ’t gezegd besluit te moeten volharden en dat dus kapt. J.C.Diets van Effectief tot Honorair Lid is overgegaan, geschiedende dit op verzoek van hem zelve.”`023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
276 1829-1830 stoomb. de Beurs van Amsterdam Stoomboot Maatschappij
Bouma025 vermeldt J.C.Dietz als gezagvoerder gedurende:
* 1830 t/m 1831 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Hendrik Cornelis werd geboren te Amsterdam ca begin 1802 als zoon van Hendrik Willem Kool en Maria Brouwer
H.C.Kool was getrouwd met Maria Anna Sinderen, geboren 25 september 1804 te Amsterdam als dochter van Fredrik Lodewijk Zinderen (sic) en Anna Maria van Ledt, Maria Anna overleed op 21 augustus 1868 te Rotterdam, 63 jaar, 11 maanden, weduwe. Het trouwen zal ook wel te Amsterdam hebben plaatsgevonden. Nog nakijken.
Hendrik overleed op 20 augustus 1845 te Rotterdam, 43 jaar, 8 maanden en 21 dagen.
Algemeen Handelsblad 23 augustus 1845
Advertentie. Heden overleed in de ouderdom van 43 jaren, mijn geliefde echtgenoot, Hendrik Cornelis Kool, koopvaardij-kapitein, mij nalatende twee kinderen, te jong om hun verlies te kunnen beseffen.
Rotterdam, 20 augustus 1845, M.A. Sinderen, weduwe H.C. Kool.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
H.C.Kool (adres Stoombootmaatschappij) werd per 14 februari 1837 op voordracht van H.Blad en met vlagnummer 367 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Toegevoegd is "overleden"002.
In de Algemene Vergaderingen van 07/14 februari 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Hendrik Cornelis Kool, oud 36 jaar, voerend het ss. “Princes van Oranje”, wonende te Rotterdam en met adres de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.Blad. Hij kreeg vlagnummer 367023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 juli 1845 staat een verzoek van de huisvrouw van kapitein H.C.Kool, geb. M.A.Sinderen om een uitkering. In de notulen dd 28 augustus 1845 staat dat de kapitein inmiddels is overleden. Daarop vraagt de weduwe op 28 augustus 1845 om een uitkering die haar op 25 september 1845 voor haar en 2 kinderen met ingang van 01 november 1845 wordt toegekend.042
In de notulen dd 28 oktober 1845 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat het verzoek van de weduwe van kapitein J.Kool om een uitkering hetgeen voor haar en 2 kinderen wordt toegekend per 01 november 1845.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
367 1837-1845 stoomsch. Prinses van Oranje Amst.Stoomb.Maatsch.
Bouma025 vermeldt H.C.Kool als gezagvoerder gedurende:
* 1830 t/m 1832 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;
* 1832 t/m 1835 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;
* 1835 t/m 1845 van het raderstoomschip “Prinses van Oranje”, ex Graaf Cancrin, ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Jan Hendrik Savert werd gedoopt op 01 januari 1791 te Amsterdam (zie BR, Amsterdam)
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
J.H.Savert werd met vlagnummer 348 per 06 maart 1832 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van D.Spreeuw. Zijn schip was de “Beurs van Amsterdam”002.
In de Algemene Vergaderingen van 28 februari/06 maart 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Hendrik Savert, 40 jaar, voerend het stoomschip Willem den Eersten, wonende op de Fransche Kade te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.Spreeuw. Er is geen vlagnummer vermeld023.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1832 staat een aanvrage door kapitein J.H.Savert “kapitein eener stoomboot … om in het Fonds als Effectief Lid te worden aangenomen. Gesteld in handen van de Heeren Penningmeesteren om te dienen van bericht.” In de notulen dd 23 februari 1832 staat de mededeling dat kapitein Savert zich als effectief lid kan laten voorstellen.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 december 1832 wordt gemeld een: “Missive van de directie der amsterdamscche stoomboot Maatschappij d 2 dezer namens kapt.n J.H.Savert kennisgevende dat het stoomschip Willem den 1e aan het Rijk is afgestaan en gewapend is met aanbieding van genoemde kapitein op de verhoogde contributie waarin hij nu vervalt te betalen.”
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1855 staat een verzoek om een uitkering door kapitein J.H.Savert. Deze wordt hem in de vergadering dd 31 januari 1856 toegekend voor 1 jaar ingaande 01 februari 1856.042.
In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1857 staat wederom een verzoek om onderstand door J.H.Savert, welk verzoek echter wordt afgewezen. In de notulen dd 25 juni 1857 verzoekt hij wederom om een herziening van de afwijzing, waarop het Bestuur de penningmeester opdracht geeft zijn financiële toestand nader te onderzoeken. In de vergadering dd 30 juli 1857 volgt de definitieve afwijzing. En ook weer een herhaald revisieverzoek op 27 augustus 1857 wordt afgewezen.042.
In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 juni 1857 staat een verzoek van J.H.Savert om continuering van een uitkering, welke door het Bestuur van de hand is gewezen. Ik heb kennelijk een eerder verzoek over het hoofd gezien. In de vergadering van 01 september 1857 is sprake van een verzoek van de heer C.Gilhuis om het besluit inzake een uitkering aan kapitein Savert te herzien, maar het Bestuur blijft bij het eerder genomen besluit.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
348 1832-1834 stoomsch. Willem den Eersten Amst.Stoomb.Maatsch.
1835 stoomsch. De Beurs van Amsterdam idem
236 1836-1838 stoomsch. De Beurs van Amsterdam idem
1839-1853 stoomsch. Willem de Eerste idem
66 1854-1855 stoomsch. Willem de Eerste idem
1856-1872 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt J.H.Savert als gezagvoerder gedurende:
* 1833 t/m 1836 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;
* 1836 t/m 1839 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;
* 1840 t/m 1855 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H.Kramer (Nieuwedijk bij de Hasselarssteeg) werd per 29 december 1840 op voordracht van T.Visser Pz ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Beurs van Amsterdam". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kramer en zijn vrouw 30 resp. 26 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 december 1840 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Hendrik Kramer, oud 30 jaar, voerend het stoomschip “De Beurs van Amsterdam”, wonend op de Nieuwendijk bij de Hasselaarssteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.Visser Pz.
W.H.Kramer was met vlagnummer R196 in de periode 1844 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
570 1841-1842 stoomsch. De Beurs van Amsterdam Amst.Stoomb.Maatsch.
1843-1848 bark Nieuw Lekkerland P.Varkenvisser, Den Haag
1849-1850 bark Watergeus geen opgave
1851-1852 bark Watergeus 's Gravenh.Scheepsreederij
1853 bark Watergeus P.Varkenvisser, Den Haag
241 1854-1860 bark Watergeus idem
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.H.Kramer met vlagnummer R196 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:
* 1849, 1851, 1855, 1858, 1859 bark “Watergeus” 359 last P.Varkenvisser te Den Haag/Scheveningen
* 1862 t/m 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.H.Kramer als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1843 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;
* 1842 t/m 1850 van de bark “Nieuw Lekkerland”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk (op 22 juni 1842 te water gelaten), 664 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
* 1850 t.m 1860 van de bark “Watergeus”, gebouwd in 1849 te Slikkerveer, 680 ton o.m., varend voor P.Varkevisser, te Scheveningen.
Overige bijzonderheden
“Alhoewel de Watergeus door sommige bronnen tot de schepen van de ’s Gravenhaagsche Scheeps-Reederij wordt gerekend, moet het in werkelijkheid een door P.Varkevisser uitgereed schip zijn geweest. Het 680 ton metende, als bark getuigde schip werd in 1849 gebouwd door Jan Smit Fzn te Slikkerveer. De Watergeus was bijna identiek aan de Nieuw-Lekkerland. In de literatuur wordt het schip genoemd vanwege een snelheidsrecord van 90 dagen op het traject Liverpool-Aistralië.
Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.
Familiegegevens en opleiding
Klaas Haantjes Visser werd geboren op Vlieland op 12 januari 1815.
Hij was getrouwd met Tetje Visser, geboren op Vlieland op 05 oktober 1814. Zij overleed in juni 1858.
Klaas overleed in 1857003. Bij zijn overlijden wordt als woonplaats Amsterdam vermeld.118
In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Klaas Haantje Visser, geboren op 12 januari 1815 op Vlieland, Nederlands Hervormd, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 46 Amsterdam.
"Op den 30ste Juni 1857 overleed te Kroonstad Kapitein K.H.Visser, voerend het stoomschip de "Stoomvaart". Hij stierf tengevolge van een noodlottig toeval, het vallen namenlijk op zijn hoofd van een ijzeren hijschblok bij het innemen der lading. Negentien jaren had hij de Maatschappij gediend en zij verliest in hem een trouw, bekwaam en ijverig dienaar". (dit stukje staat tussen aanhalingstekens en is dus kennelijk een citaat uit een niet nader aangeduide bron.
"Kapitein K.H.Visser was 42 jaar oud toen dit ongeluk gebeurde en werd geboren op 12 januari 1815 te Vlieland. Hij was een zoon van Haantje Visser, roeier bij de Convooien en Licenten, en van Antje Poo. De vrouw van kapitein K.H.Visser heette Tetje Visser, dochter van Klaas Golisz Visser (loods) en Cornelisje Molenaar".
Uit: Jan Houter "Al zwerf ik op de baren ... Vlielandse zeevaarders van eind 16de tot eind 19de eeuw". Het Wereldvenster -Baarn. 1978 51 pp. Citaat van p.48.
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
K.Visser werd met vlagnummer 654 per 21 februari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip is vermeld de “Beurs van Amsterdam”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 en 29 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1840 en 2 dochters Elisabeth Cornelia uit 1843 en Antje uit 1845002a.
In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Visser, oud 28 jaar, voerend het stoomschip “Beurs van Amsterdam, wonend in de Binnen Wieringstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.
Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 november 1847.003
Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)
In de notulen van de Bestuursvergadering van `Zeemanshoop dd 27 augustus 1857 wordt aan de wed. K.H.Visser een uitkering 1e klas toegekend ingaande 01 augustus 1857 voor haar en 2 kinderen.042
In de notulen van de Algemene Vergadering van 01 september 1857 staat de mededeling dat per 01 augustus 1857 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. K.H.Visser.023.
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
654 1843-1849 stoomsch. De Beurs van Amsterdam Amsterd.Stoomb.Maatsch.
1850-1853 stoomsch. Stoomvaart idem
296 1854-1855 stoomsch. Stoomvaart idem
1856 stoomsch. Kroonprinces Louise geen opgave
K.H.Visser was van:025
Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:
* 1849 t/m 1856 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart I”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Mij. Paul van Vlissingen, te Amsterdam;
* 1844 t/m 1850 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg. In 1850 werd de romp geveild;
* 1849 t/m 1856 van het ijzeren raderstoomschip "Stoomvaart", gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij;
* 1856 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd door de reederij in 1857 herdoopt in “Jonge Paul”;
* 1857 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.
Overige bijzonderheden
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt kapitein Norup (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:
* 1850 t/m 1852 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
De voorletter toegevoegd; G.
Parma/ Bouma gaf XX aan. JS 281222
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt J.C.Larsen als gezagvoerder gedurende:
* 1853 t/m 1856 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.
Overige bijzonderheden
Geen
Familiegegevens en opleiding
Geen.
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt H.J.Basberg als gezagvoerder gedurende:
* 1857 t/m 1864 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam
* 1864 t/m 1866 van het 3/m schip “Aegidia” ex Graaf van Heyden Reinestein , ex Generaal van den Bosch, gebouwd in in 1836 te Rotterdam, 607 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1866 verkocht naar Noorwegen;
* 1867 t/m 1880 van de bark “Aegidia”, ex Rudolf, ex Cornelia, gebouwd in 1842 te Middelburg, varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1880 verkocht naar Engeland.
Overige bijzonderheden
Geen.
Familiegegevens en opleiding
Geen
De schepen van de kapitein
Bouma025 vermeldt C.Tofte als gezagvoerder gedurende:
* 1865 t/m 1868 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen.
Overige bijzonderheden
Geen
|