Inloggen
BEURS VAN AMSTERDAM (DE) - ID 8140


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1827-03-28 / 1867-04-04 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland
Verkocht naar buitenland: Noorwegen, Svelvik

Identification Data

Bouwjaar: 1827
Categorie: Passenger-/cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: Vracht-/passagiersschip
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Construction Data

In 1798 is een Pieter van Harlingen eigenaar en in 1804 werd deze in oppervlakte grote werf (met diverse opstallen, woonhuis en grote tuin) geveild en dan wordt (vermoedelijk als tussenpersoon) een zekere Snijders eigenaar. De werf lag aan het einde van de Eerste of Grote Wittenburgerstraat (dus op Wittenburg). Tussen 1823 en 1832 kom ik Cornelis van Swieten als eigenaar tegen. Hij is een heel vroege bouwer van stoomschepen, voornamelijk veerschepen, zoals die tussen Amsterdam en Harlingen, Amsterdam en Utrecht en Rotterdam en Middelburg. Ook bouwde Van Swieten als een van de eerste drijvende reparatie-droogdokken. Na hem was H.H. Blok (met een zoon) eigenaar, die grote zeegaande schepen bouwde, tussen 1848 en 1857 associeerde Blok (de zoon?) zich met Matthijssen en van 1857-1866 is het (weer) Blok en zonen. In 1900 verleende B&W toestemming op verzoek van J.W.F. Hartkamp jr. (namens wed. F. Hinloopen) voor de oprichting van een scheepswerf op een deel van het terrein dat onderdeel uitmakende van de werf Hollandia, Groote Wittenburgerstraat 160.

Scheepsbouwer: Werf 'Hollandia', Firma Cornelis van Swieten, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Date Laid Down: 1825-00-00
Launch Date: 1825-08-04
Delivery Date: 1827-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Maudslay & Co., London, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 120
Power Unit: NHP
Eng. additional info: raderstoomschip; dus geen schroef.
 
Net Tonnage: 352.00 Net tonnage
 
Length 1: 40.30 Meters Registered
Beam: 5.73 Meters Registered
Depth: 3.43 Meters Registered
 
Passengers:
1st 2nd 3rd Steerage Deck Total
0 0 0 0 0 70
Configuration Changes

Datum 00-00-1849
Type: Rebuilt
Omschrijving: Nadat de BEURS VAN AMSTERDAM in januari 1849 was verkocht, werden de machines, ketels en passagiersinrichting er uit gesloopt en het schip ingericht tot vracht-zeilschip, (een driemast bark) met name voor de houtvaart op Noorwegen. De verbouwing vond waarschijnlijk plaats bij de werf Vredenhof op de Kadijk te Amsterdam.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1827
Datum agenda: 1827-03-28
Register nr: 18270184
Scheepsnaam: BEURS VAN AMSTERDAM
Type: Stoomschip
Lasten: 186
Gebouwd in provincie: Noord Holland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Binnenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Heyde, L.F.
Opmerkingen: Eerste zeebrief
mededirecteur: B. Liedermooy

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1827-03-00 DE BEURS VAN AMSTERDAM
Manager: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: GEEN

Date/Name Ship 1849-05-00 BEURS VAN AMSTERDAM
Manager: George Frederik Egidius, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: George Frederik Egidius, Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGWT

Date/Name Ship 1857-07-28 BEURS VAN AMSTERDAM
Manager: Basberg & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Basberg & Co., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands

Date/Name Ship 1867-00-00 BEURS
Manager: Basberg & Co., Svelvik, Norway
Eigenaar: Basberg & Co., Svelvik, Norway
Shareholder:
Homeport / Flag: Svelvik / Norway

Ship Events Data

1826-08-04: Amsterdamsche Courant, 2 augustus 1826:
Amsterdam den 1sten Augustus 1826: Bij gunstige gelegenheid zullen morgen namiddag ten 2 ure precies, op de Werf Hollandia van den scheepsbouwmeester Corns. Van Swieten, van stapel loopen twee stoom-schepen, met name WILLEM DE EERSTE en DE BEURS VAN AMSTERDAM.
Amsterdamsche Courant, 3 augustus 1826:
Amsterdam, den 2den Augustus 1826: De stoomschepen WILLEM DE EERSTE en DE BEURS VAN AMSTERDAM, uit hoofde van eene verzakking in de helling, op heden niet te water hebbende kunnen gaan, zullen nu aanstaande Vrijdag den 4den dezer, naar men verneemt, ten drie ure afloopen.
Amsterdamsche Courant 5 augustus 1826:
Amsterdam, den 4den Augustus 1826: De stoomschepen WILLEM DE EERSTE en DE BEURS VAN AMSTERDAM, toebehoorende aan de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, zijn heden ochtend, tusschen drie en vier ure, met het beste gevolg te water geloopen.
1827-03-14: AC 140327
Advertentie. Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij.
- Vaart tussen Amsterdam en Hamburg.
Het gekoperde Nederlandse stoomschip WILLEM DE EERSTE, gevoerd door kapt. J. van den Oever, groot circa 600 tonnen, expresselijk voor deze dienst alhier vervaardigd, en op de meest zorgvuldige wijze tot een veilige en gemakkelijke overtocht voor passagiers, en behoorlijke berging voor 60 à 70 last goederen ingericht, zal op zaterdag de 31e dezer maand deszelfs eerste reis naar Hamburg ondernemen en voortgaan, zolang het seizoen dit zal toelaten, regelmatig de ene zaterdag van Amsterdam en de daaraanvolgende zaterdag van Hamburg vertrekken. Dit schone vaartuig, voorzien van twee stoomwerktuigen van lage drukkking en 120 paardekracht, heeft de meest voldoende proeven van een snelle vaart gegeven en kan in dat opzicht, zowel als ten aanzien van deszelfs fraaie bouw en inwendige inrichting, met de beroemdste vaartuigen van dien aard wedijven. Hetzelve heeft drie kajuiten: een dames-kajuit, een grote kajuit en een voor-kajuit, en biedt aan een zeventigtal passagiers, waarvoor vaste slaapplaatsen zijn vervaardigd, en wel voor de eerste plaats of grote kajuit in afzonderlijke hutten of kamertjes een alleszins veilige, aangename en gemakkelijke passage aan.
De vrachten voor passagiers zijn bepaald op: 1e kajuit per persoon NLG 60, met de tafel; 2e kajuit per persoon NLG 40, zonder voeding, varensgezellen per persoon NLG 15, zonder voeding. Wordende aan een familie, zo ook aan twee of meer personen te gelijk passage nemende, een vermindering van NLG 10 op de eerste en NLG 8 op de tweede plaats per persoon toegestaan.
Verdere bepalingen, zo ten opzichte der passagiers als ten aanzien der vrachten voor goederen, welke zeer billijk gesteld zijn, en de verzekering op dezelve, welke, des kiezende, door de directie voor de maand april tegen ½ pCt. (opm: zeer slecht leesbaar, kan ook ⅛ pCt. zijn) per reis wordt gedaan, zullen eerstdaags bij een uitvoerige vrachtlijst worden bekend gemaakt, terwijl inmiddels informatiën te bekomen zijn zowel bij de directie der Maatschappij op de Kalkmarkt no. 54, als bij de cargadoors de Wed. Jan Salm & Meijer op de Singel bij de Stroomarkt, en Blikman & Co op de Martelaarsgracht en hoek van de Nieuwendijk.
- Vaart tussen Amsterdam en Londen.
Het gekoperde Nederlandse stoomschip de BEURS VAN AMSTERDAM, gevoerd wordende door kapt. Leopold Heyde, almede expresselijk voor de vaart tussen Amsterdam en Londen alhier vervaardigd en in allen opzichte, zo omtrent de kracht der stoomwerktuigen, bouw en inrichting van het vaartuig, als anderszins, aan het stoomschip WILLEM DE EERSTE gelijk, zal medio april op een nader bekend te maken tijdstip in gemelde vaart worden gebracht.
De vrachten voor passagiers zijn bepaald op: 1e kajuit per persoon NLG 35, met de tafel; 2e kajuit per persoon NLG 20, zonder voeding, varensgezellen per persoon NLG 9, zonder voeding, terwijl de vrachten voor goederen bij een eerstdaags uit te geven tarief bijkans met de gewone vrachten gelijk gesteld zijn, waaromtrent men nu reeds, alsmede omtrent de assurantie, welke tot gelijke premie als voor Hamburg bepaald door de directie wordt gedaan, informatiën kan bekomen bij meergemelde directie der Maatschappij en bij de cargadoors Nobel & Holtzapffel op de Binnenkant, Jan Corver & Co. op de Buitenkant bij de Kalkmarkt, en Gemmening & Penning op de Buitenkant en hoek van de Schipperstraat.
1827-03-23: De ondergetekende, Barend Groen & Co, wonende te Amsterdam in de Groote Wittenburgerstraat, wijk 16 no. 682, scheepstimmerman en als zodanig behoorlijk gepatenteerd over den jare 1826, verklaart onder presentatie van solemneele eede, dat het stoomschip de BEURS VAN AMSTERDAM, lang over steven 40 ellen, 30 duim, wijd over zijn borghout 5 ellen 73 duim, hol op zijn uitwatering 3 ellen 43 duim op den 27 November 1826 aan mijne werf is gekomen, zijnde de kiel daarvan gelegd op de werf van den scheepstimmerman Cornelis van Swieten, alwaar hetzelve nieuw te water afgebragt op den 4. Augustus 1826, dat gemeld schip aan mijne werf verder geheel is afgetimmerd voor rekening der Amsterdamsche Stoombootmaatschappij, om bevaren te worden door kapitein Leopold Heyde.
Amsterdam den 23. Maart 1827.Get. Barend Groen & Co.
Geregistreerd te Amsterdam den 23. Maart 1827, deel 13, fo.175, recto vak 7
Burgemeester en Wethouderen der Stad Amsterdam verifieeren de vorenstaande verklaring aangaande het stoomschip de BEURS VAN AMSTERDAM voor zoverre betreft de aanbouw van hetzelve, waarvan bij ons aangifte is gedaan den 30. Augustus 1825.
Amsterdam den 24. Maart 1827, get.
1827-04-12: RC 100427
Advertentie. Amsterdamsche Stoomboot-Maatschappij.
- Vaart tussen Amsterdam en Hamburg.
Het stoomschip WILLEM DE EERSTE vertrekt van Hamburg zaterdag de 7e april 1827 en van Amsterdam de 14e daaraanvolgende, zullende gemelde dienst regelmatig, de ene zaterdag van Amsterdam en de naastvolgende zaterdag van Hamburg, worden voortgezet.
- Vaart tussen Amsterdam en Londen.
Het stoomschip DE BEURS VAN AMSTERDAM zal, te beginnen met de 12e april aanstaande, die vaart openen en alsdan voortgaan de ene donderdag van Amsterdam en de daaraanvolgende donderdag van Londen te vertrekken.
Nadere informatie nopens de vrachten, zo voor passagiers als goederen, te Amsterdam bij de directie, Kalkmarkt, n.º 54 en voor de vaart op Hambutg bij de agent der maatschappij te Hamburg, de heer J. Hultmann Jr. en te Amsterdam bij de cargadoors de Wed. Salm, Meijer en Blikman en Co. En voor die op Londen, bij de agenten der maatschappij te Londen, de heren Hopman en Schenk en te Amsterdam bij de cargadoors Nobel en Holzapffel, Corver en Co., Gemmening en Penning en Da Costa en Bueno.
1828-03-23: Amsterdamsche Courant, 26 maart 1828:
Amsterdam, 23 Maart 1828. Hedenmiddag is in het opkomen van Amsterdam, bij mankering van het niet leggen der witte ton, op de rug van Prinsenhoek aan den grond geraakt de stoomboot DE BEURS VAN AMSTERDAM, kapt. Dietz, van Amsterdam naar Hamburg; dezelfve heeft eene loodsschuit aangenomen om een anker uit te brengen, het schip te ligten en met vloed weder af te brengen. - n.b. Dezelve is, volgens nader bericht, nog dien avond in vlot water gekomen en in den vroegen morgen van den 24sten in zee gegaan.
1830-04-24: Advertentie Amsterdamsche Courant 24 april 1830
Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij. De Directeur van voornoemde Maatschappij heeft de eer Heeren Rechthebbers kennis te geven, dat de geannonceerde vaart van het stoomschip BEURS VAN AMSTERDAM tusschen Lübeck en St. Petersburg, in correspondentie op het stoomschip WILLEM DE EERSTE van Amsterdam op Hamburg, geen verandering te weeg brengt in het indertijd door de Maatschappij genomen en bij circulaire dd. 19 maart 1827 aan hen bekend gemaakte besluit.

1833-09-03:
Handelsblad 6 september 1833
(Particuliere correspondentie) Uit de Provincie Zeeland de dato 3 September 1833. Ontzettend zijn de berigten die wij omtrent de verwoestingen door den laatsten storm veroorzaakt, ontvangen: de schoon gebouwde voortreffelijke stoomboot DE BEURS VAN AMSTERDAM. Kapitein Kool, is beneden het Sluische Gat op eene zandbank geslagen en ligt geheel reddeloos, met een groot gat in het schip: ieder oogenblik verwacht men, dat dezelve aan stukken zal slaan; de ekwipage, passagiers en goederen zijn gelukkig gered.
Handelsblad 10 september 1833
(Particuliere correspondentie) Breskens, Zaturdag 7 September 1833. De verschansing op het dek der alhier gestrande stoomboot DE BEURS VAN AMSTERDAM en de paddlekasten hebben door de stortzeeën veel geleden; dit is echter alles los werk en van weinig belang; men heeft daarentegen veel hoop om althans de machinerie te behouden, welke men reeds bezig is uiteen te nemen. Wanneer de boot van hare machines en lading zal ontlast zijn, geloof ik, dat, indien geen ongunstige omstandigheden vooral van slechte weersgesteldheid tusschen beide komen, men haar ook nog wel zal afbrengen; zij zit wat de romp betreft, zeer hoog op het strand en ook de machinerie heeft niet geleden, althans een naauwkeurige inspectie, welke men vermits het vaartuig rondom in het drooge ligt, in staat is geweest te bewerkstelligen, heeft nog geen schade doen waarnemen.
Handelsblad, 20 september 1833
(Part. Correspondentie) uit Zeeland, Dingsdag 17 September 1833. Volgens berigten van ooggetuigen, zal de aan het Sluische Gat vastzittende stoomboot DE BEURS VAN AMSTERDAM zonder aanmerkelijke schade van daar worden vervoerd, en alzoo dit schoone stoomvaartuig aan de Stoomboot Maatschappij worden teruggegeven. Men schrijft het genoegzaam losraken van die stoomboot toe aan den hoogen vloed, die haar van die plaats uit het zand heeft geligt.
1848-00-00: De BEURS VAN AMSTERDAM werd eind 1848 uit de vaart genomen. De machine en ketels werden verwijderd en deze werden geplaatst in het in 1849 in de vaart gekomen stoomschip de STOOMVAART.
1849-01-00: NRC 060149
Advertentie. Verkoop van een stoomschiphol op maandag avond 8 januari 1849 ten zes ure. D. Beth en G.J. Boelen, makelaars, zullen op maandag de 8e januari des avonds ten zes ure te Amsterdam in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ verkopen het hol van het gekoperd Nederlands stoomschip de BEURS VAN AMSTERDAM, gediend hebbende in de vaart van Amsterdam op Hamburg, volgens Nederlandse meetbrief lang 40 ellen 30 duimen, wijd 5 ellen 73 duimen, hol 3 ellen 43 duimen en alzo gemeten op 352 tonnen, liggende aan de werf Vredenhof op de Kadijk no. 95. Nadere inlichtingen bij bovengemelde makelaars.
NRC 080149
Advertentie. Verkoop van een stoomschiphol te Amsterdam. De op heden, maandag 8 dezer, aangekondigde verkoop van dit hol zal geen voortgang hebben. (opm: was inmiddels uit de hand verkocht)
NRC 250149
Advertentie. Uit de hand te koop het beschietwerk met mahoniehout, afkomstig van de stoomboot de BEURS VAN AMSTERDAM, daargesteld voor 50 passagiers, uitmuntend geschikt voor een bodem, welke naar Californië bestemd is of voor een schip in aanbouw. Deze betimmering zal nog staande (opm: dus in het schip) tot de 6e februari aanstaande te bezichtigen zijn en is te bevragen op de Buitenkant bij de Schipperstraat no. 2583 en aan de Werf Vredenhof op de Kadijk te Amsterdam.
1849-05-31: NRC 040649
Vlie, 31 mei. Heden vertrok het schip de BEURS VAN AMSTERDAM, kapt. G. Norup, van hier naar Riga. (opm: thans zeilschip, ingericht voor de houtvaart, vertrek voor eerste reis als zodanig)

1879-10-06: Final Fate:
Op reis met een lading hout van Riga naar Nederland is de BEURS op 6 oktober 1879 bij Svalverort (bij de zuidelijke kaap van het eiland Oesel, ca. 60 mijl van Riga) gestrand en wrak geworden.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Leopold Franciscus Heyde werd geboren te Ostende op 31 maart 1791.

Hij trouwde met Maria van der Haas, geboren te IJsselstein op 12 december 1791.003

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

L.F.Heyde werd met nr.16 effectief lid van Zeemanshoop. In het Inschrijfregister zijn geen verdere gegevens vermeld002.

 

L.F.Heijde was een van de oprichters en in 1822 en van 1824-1825 penningmeester van het College Zeemanshoop019. Hij wordt als lid genoemd in de eerste algemene ledenvergadering van het College op 24 mei 1822023.

 

Hij werd deelnemer van het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 26 juni 1827 en bedankte in 1832003.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 26 januari 1826 wordt gemeld dat ZM de Koning aan kapitein L.F.Heyde een blijk van erkenning heeft gegeven vanwege zijn hulp aan slachtoffers van de watersnoodramp in Noord-Holland in 1825. Dit in navolging van een overeenkomstig eerbetoon aan de kapiteins Kraijer, Sipkes, Zeylstra en Pakes.

In de Bestuursvergadering dd 14 februari 1826 wordt een brief vermeld van de Gouverneur van Noord-Holland dd 30 januari 1826 waarin een overeenkomstige mededeling.. Dit bericht is door het Bestuur doorgegevens aan de vrouw van de kapitein. Op 13 juni 1826 vraagt de echtgenote van kapitein L.F.Heyde geb. M. van der Haas uit IJsselstein, om de uitreiking van de medaille uit te stellen totdat haar man terug is.042

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 29 juni 1826 is vermeldt dat het Bestuur machtiging tot aanwinning van buitenlandse honoraire leden in de “koloniën Suriname, Demerarij, Curacao & Batavia” heeft verstrekt aan Th.Pietersz, J.J.Bart, P.S.Matzen en L.F.Heyde.042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 10 april 1827 staat een bericht van L.F.Heyde, dat hij “van de vaart op Oost Indiën overgegaan (is)  tot het Commandement van het Stoomschip van hier naar London … “042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 01 september 1831 staat een “Missive van kapit. L.F.Heijde van 9e Augustus kennisgevende van het door zijn Ed. verrigtene ten aanzien van de uitbreiding van het Collegie in de Oost-Indiën … “042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 11 februari 1833 wordt vermeld een: “Brief van kapt. L.F.Heijde do 22 January wegens de armoedige toestand van kapt. J.Stoffers waarbij besloten wordt aan kapit. L.F.Heijde te schrijven dat J.Stoffers reeds gedurende langen tijd onderstand heeft genoten. “042

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 30 januari 1834 wordt gemeld: “Een brief van Kapitein L.F.Heijde do Antwerpen 26 Jan. bedankende voor zijn Lidmaatschap gaande onder vreemde vlag varen. “042.

 

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop dd 01 september 1825 wordt gemeld: "Sanders in leven stuurman, nu jongst gevaren hebbende aan boord van het schip Palembang gevoerd door kapitein Leopold Heyde gekomen van Batavia en aldaar op reize voornoemd overleden"023.

In de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 16 mei 1826 wordt melding gemaakt van een missive van B&W van Amsterdam "kennisgevende dat aan kaptn L.F.Heyde mede ene medaille is toegewezen namens Z.M. voor zijne bewezenen diensten, tijdens den watersnood van Februarij der vorigen Jaars ..."023.

In de notulen van de Algemene Ledenvergadering van Zeemanshoop van 13 juni 1826 wordt melding gemaakt van een brief van kapitein L.F.Heijde, voerende het schip "Palambang"(sic) teruggekomen van Batavia "bevattende het verhaal van eenige bijzonderheden zijn schip & Equipage op zijne nu pas geeindigde reize ... overkomen"023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

       16                          1825-1826     fregat               Palembang                                            J.C.Spengler

                                      1827-1830     fregat               Henrietta Klasina                                 Nederl.Scheepsreederij

                                      1831-1833     geen opgave van schip en boekhouder

      In 1824 was L.F.Heijde gezagvoerder op het Amsterdamse fregat "Palembang" (160 lasten, gebouwd in Amerika). De boekhouder was J.C.Spengler012.

 

Bouma025 vermeldt L.F.Heyde als gezagvoerder gedurende:

*    1822 t/m 1828 op het 3/m schip “Palembang”, gebouwd in 1800 te Amerika, 300 ton o.m., varend voor J.C.Spengler te Amsterdam;

*    1828 t/m 1831 op het 3/m schip “Henriette Klazina”, gebouwd in 1827 te Amsterdam, 630 ton o.m., varend voor de Nederlandsche Scheepsreederij te Amsterdam.

 

Het Archief van de Amsterdamse Waterschout11a bevat monsterrollen op naam van kapitein leopold Fredrik Heyde op de:

“Rosette” dd 20 oktober 1815; 13 november 1816 en 10 juli 1817;

“Maria”, dd 17 september 1818;

“Belle Alience”, dd 20 maart 1820;

“Palembang”, dd 11 juli 1822; 31 maart 1825’

“Beurs van Amsterdam”, dd 11 april 1827 (3x);

 “Henrietta Klasina”, dd 14 maart 1828; 01 september 1829; 28 april 1831

 

Overige bijzonderheden

De lijst van monsterrollen te Amsterdam011 bevat een rol dd 17 september 1818 van het fregat Maria van Amsterdam naar Dordrecht en vandaar naar Demmerarij onder gezag van kapitein L.Heijde, met 14 man equipage en met als boekhouder J.C.Spengeler. Tot de bemanning behoorden de ligtmatrozen Hendrik van Soolingen en Bonifacius van der Tak, later ook optredend als koopvaardijkapitein. Van der Tak was voor deze reis aangemeld vanuit de Kweekschool voor de Zeevaart te Amsterdam.

 

In de “Hoofdzakelijke Inhoud van het Verslag van Directeuren der Nederlandsche Scheeps-Reederij gevestigd te Amsterdam” dd 30 maart 1827 (Nederlandsche Hermes 3(5):51-57, 1828) wordt melding gemaakt van een aantal schepen:

“Met leedwezen moeten wij Ul. te dezer plaatse kennis geven, dat de Heer S.K.Sipkes, welke als Opzigter over den bouw, en daarna als Kapitein op dit schip aangesteld was, voor eenige weken is overleden; in zijn plaats hebben wij Kapitein L.F.Heijde benoemd, van welke wij de meest voldoende informatie hebben ingewonnen”.

 

L.F.Heijde verzorgde per 24 oktober 1829 vanuit Texel met de “Henriette Klazina” een troepentransport van 3 officieren en 200 manschappen. Hij arriveerde te Batavia op 16 april 1830 na 174 dagen. Onderweg was 1 militair overleden065.

 

Bossenbroek065 vermeldt op p. 70

“Uit het inschepingsregister en de litteratuur zijn mij veertien meer of minder ernstige gevallen van muiterij of pogingen daartoe bekend, die zich in deze periode tijdens het vervoer van koloniale soldaten naar Indië hebben voorgedaan. Ze vonden plaats aan boord van de … Henriëtte Klazina”065.

 

Rotterdamsche Courant 21 juni 1818114

Te Dordrecht ligt in lading: Naar Essequebo (opm: Essequibo) en Demerary (opm: Guyana), om op het laatst van augustus 1818 te vertrekken, het Nederlands nieuw gekoperd en ongemeen snelzeilend Fregatschip LA BELLE ALLIANCE, kaptein Leopold Heyde, waarvan de kajuit bijzonder geschikt en op de meest convenableste (opm: aangename) wijze met appartementen voor passagiers is ingerigt. Adres ten Kantore van de Heren Wed. Jan Pozoly en Weirather en Comp, te Middelburg, en te Dordrecht, daar het schip in lading ligt, bij de Heer Gerard Mauritz.

 

Rotterdamsche Courant 31 oktober 1818114

Amsterdam, 29 oktober. Den 16 oktober is voor Wight in goede staat gepraaid het schip LA BELLE ALLIANCE, kaptein L. Heijde, den 14 dito uit Helvoet gezeild.

 

Rotterdamsche Courant 08 april 1819114

Amsterdam, 6 april. In het begin van april zou van Demerarij vertrekken het schip LA BELLE ALLIANCE, kaptein P. Heijde, naar Amsterdam.

Te Demerarij is gearriveerd S.K. Sipkes, van de Kaap de Goede Hoop. (opm: galjas JOHANNIS GERRARDUS, met een lading levendig vee, zie RC 260119)

 

Rotterdamsche Courant 03 juni 1819114

Amsterdam, 1 juni. Kapitein Leopold Heijde, voerende het schip La BELLE ALLIANCE, meldt van Demerarij, van den 25 maart, dat hij dacht niet voor den 24 april te zullen kunnen vertrekken; alsmede dat de schepen CHARLOTTA, kapitein H.H. Bleeker, en JOHANNES GERARDUS, kapitein K. Sipkes, derzelver reis zeer spoedig zouden aannemen.

 

Rotterdamsche Courant 31 augustus 1822114

Rotterdam, 28 augustus. Uittreksel uit de Lloyd’s Lijst van den 27 augustus:

Het schip HERO (opm: HÉROS), Poppen, van Batavia naar Antwerpen, is den 9 juni aan de Kaap de Goede Hoop binnengelopen, om schade te herstellen.

Den 24 dezer was op de hoogte van Portsmouth het schip PALEMBANG, Heije (opm: L. Heijde), van Amsterdam naar Batavia.

Te Cowes is den 25 binnengelopen het schip INDUSTRIE, L. Spaanderman, van Rotterdam naar Dublin.

 

Rotterdamsche Courant 10 september 1822114

Amsterdam, 7 september. Volgens brief van kapt. L. Heijde, voerende het schip PALEMBANG, van Amsterdam naar Batavia, in dato 30 augstus, was hij toen met N.N.W. wind zeilende op de hoogte van Goudstaart (opm: Start Point).

 

 

Datum vanaf: 1827
Kapitein: Heijde, Leopold Franciscus
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.C.Diets werd met vlagnummer 276 effectief lid van Zeemanshoop per 02 december 1828 op voorspraak van C.F.Jansen. Is honorair lid geworden. Geen schip vermeld002.

In de Algemene Ledenvergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop van 11/25 november 1828 werd Jan Christoffel Diets, wonende op de Kloveniersburgwal bij de Koestraat, oud 30 jaar, voerende de Hamburger Stoomboot de “Beurs van Amsterdam” op verzoek van J.J.Froger en op voordracht van kapitein C.T.Jansen met vlagnummer 276 voorgedragen/benoemd als effectief lid023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 maart 1831 staat een brief vermeld van kapitein J.C.Dietz “verzoekende op grond van Art.55 het behoud van zijn lidmaatschap ofschoon hij het aanbod om een der Russische stoomboten en alzoo onder Russische Vlag te varen aangenomen heeft.” Het Bestuur oordeelt dat het verzoek niet valt in de termen der wet.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 mei 1831 staat een brief vermeld van kapitein J.C.Dietz “andermaal verzoekende om niettegenstaande hij als kapitein der stoomvaart tusschen Hamburg en Lubeck is varende Effectief Lid van het Collegie te blijven.” Het Bestuur heeft op grond van artikel 55 der Wet het verzoek wederom afgewezen maar hem “op deszelfs verzoek voortaan te moeten beschouwen als Honorair Lid.”

 

In de Algemene Vergadering van 07 juni 1831 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop staat vermeld: ”Brief van den Heer D.Krayer ten geleide van een brief van kapt. J.C.Diets verzoekende dat het Bestuur moge terugkomen op het Besluit waarbij genoemd kapt. als varend onder vreemde vlag, van zijn Effectief Lidmaatschap is verstoken met kennisgeving aan de Leden dat het Bestuur vermeend heeft bij ’t gezegd besluit te moeten volharden en dat dus kapt. J.C.Diets van Effectief  tot Honorair Lid is overgegaan, geschiedende dit op verzoek van hem zelve.”`023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van het College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                   jaren                        type                  scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

        276                       1829-1830                 stoomb.           de Beurs van Amsterdam     Stoomboot Maatschappij

 

Bouma025 vermeldt J.C.Dietz als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1831 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1828
Kapitein: Dietz, Jan Cristoffel.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Hendrik Cornelis werd geboren te Amsterdam ca begin 1802 als zoon van Hendrik Willem Kool en Maria Brouwer

H.C.Kool was getrouwd met Maria Anna Sinderen, geboren 25 september 1804 te Amsterdam als dochter van Fredrik Lodewijk Zinderen (sic) en Anna Maria van Ledt, Maria Anna overleed op 21 augustus 1868 te Rotterdam, 63 jaar, 11 maanden, weduwe. Het trouwen zal ook wel te Amsterdam hebben plaatsgevonden. Nog nakijken.

Hendrik overleed op 20 augustus 1845 te Rotterdam, 43 jaar, 8 maanden en 21 dagen.

 

Algemeen Handelsblad 23 augustus 1845

Advertentie. Heden overleed in de ouderdom van 43 jaren, mijn geliefde echtgenoot, Hendrik Cornelis Kool, koopvaardij-kapitein, mij nalatende twee kinderen, te jong om hun verlies te kunnen beseffen.

Rotterdam, 20 augustus 1845, M.A. Sinderen, weduwe H.C. Kool.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

H.C.Kool (adres Stoombootmaatschappij) werd per 14 februari 1837 op voordracht van H.Blad en met vlagnummer 367 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Toegevoegd is "overleden"002.

In de Algemene Vergaderingen van 07/14 februari 1837 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd voorgedragen/benoemd Hendrik Cornelis Kool, oud 36 jaar, voerend het ss. “Princes van Oranje”, wonende te Rotterdam en met adres de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam, op voordracht van kapitein H.Blad. Hij kreeg vlagnummer 367023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 31 juli 1845 staat een verzoek van de huisvrouw van kapitein H.C.Kool, geb. M.A.Sinderen om een uitkering. In de notulen dd 28 augustus 1845 staat dat de kapitein inmiddels is overleden. Daarop vraagt de weduwe op 28 augustus 1845 om een uitkering die haar op 25 september 1845 voor haar en 2 kinderen met ingang van 01 november 1845 wordt toegekend.042

 

In de notulen dd 28 oktober 1845 van de Algemene Vergadering van Zeemanshoop staat het verzoek van de weduwe van kapitein J.Kool om een uitkering hetgeen voor haar en 2 kinderen wordt toegekend per 01 november 1845.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                    jaren           type                  scheepsnaam                                        naam reder/boekhouder

         367                      1837-1845     stoomsch.       Prinses van Oranje                              Amst.Stoomb.Maatsch.

 

Bouma025 vermeldt H.C.Kool als gezagvoerder gedurende:

*    1830 t/m 1832 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;

*    1832 t/m 1835 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

*    1835 t/m 1845 van het raderstoomschip “Prinses van Oranje”, ex Graaf Cancrin, ex Onderneming, ex Monarch, gebouwd in 1825, bouwplaats niet vermeld, 112 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam;

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1831
Kapitein: Kool, Hendrik Cornelis
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Jan Hendrik Savert werd gedoopt op 01 januari 1791 te Amsterdam (zie BR, Amsterdam)

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.H.Savert werd met vlagnummer 348 per 06 maart 1832 ingeschreven als effectief lid van Zeemanshoop op voordracht van D.Spreeuw. Zijn schip was de “Beurs van Amsterdam”002.

In de Algemene Vergaderingen van 28 februari/06 maart 1832 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Jan Hendrik Savert, 40 jaar, voerend het stoomschip Willem den Eersten, wonende op de Fransche Kade te Amsterdam, op voordracht van kapitein D.Spreeuw. Er is geen vlagnummer vermeld023.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering dd 26 januari 1832 staat een aanvrage door kapitein J.H.Savert “kapitein eener stoomboot … om in het Fonds als Effectief Lid te worden aangenomen. Gesteld in handen van de Heeren Penningmeesteren om te dienen van bericht.” In de notulen dd 23 februari 1832 staat de mededeling dat kapitein Savert zich als effectief lid kan laten voorstellen.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 06 december 1832 wordt gemeld een: “Missive van de directie der amsterdamscche stoomboot Maatschappij d 2 dezer namens kapt.n J.H.Savert kennisgevende dat het stoomschip Willem den 1e aan het Rijk is afgestaan en gewapend is met aanbieding van genoemde kapitein op de verhoogde contributie waarin hij nu vervalt te betalen.”

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 27 december 1855 staat een verzoek om een uitkering door kapitein J.H.Savert. Deze wordt hem in de vergadering dd 31 januari 1856 toegekend voor 1 jaar ingaande 01 februari 1856.042.

In de notulen van de Bestuursvergadering van Zeemanshoop dd 28 mei 1857 staat wederom een verzoek om onderstand door J.H.Savert, welk verzoek echter wordt afgewezen. In de notulen dd 25 juni 1857 verzoekt hij wederom om een herziening van de afwijzing, waarop het Bestuur de penningmeester opdracht geeft zijn financiële toestand nader te onderzoeken. In de vergadering dd 30 juli 1857 volgt de definitieve afwijzing. En ook weer een herhaald revisieverzoek op 27 augustus 1857 wordt afgewezen.042.

In de notulen van de Algemene Vergadering dd 09 juni 1857 staat een verzoek van J.H.Savert om continuering van een uitkering, welke door het Bestuur van de hand is gewezen. Ik heb kennelijk een eerder verzoek over het hoofd gezien. In de vergadering van 01 september 1857 is sprake van een verzoek van de heer C.Gilhuis om het besluit inzake een uitkering aan kapitein Savert te herzien, maar het Bestuur blijft bij het eerder genomen besluit.023.

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

       348                      1832-1834    stoomsch.      Willem den Eersten                            Amst.Stoomb.Maatsch.

                                        1835          stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 idem

       236                      1836-1838    stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 idem

                                     1839-1853    stoomsch.      Willem de Eerste                                 idem

        66                       1854-1855    stoomsch.      Willem de Eerste                                 idem

                                     1856-1872    geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt J.H.Savert als gezagvoerder gedurende:

*     1833 t/m 1836 op de stoomboot “Willem den Eersten”, gebouwd in 1826 op de werf Hollandia te Amsterdam, kiel gelegd 30 augustus 1825, te water gelaten op 04 augustus 1826, 528 ton o.m., 120 pk, varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdamook ontleend aan Suyk, Heiloo;

*     1836 t/m 1839 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

*     1840 t/m 1855 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1835
Kapitein: Savert, Jan Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

W.H.Kramer (Nieuwedijk bij de Hasselarssteeg) werd per 29 december 1840 op voordracht van T.Visser Pz ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Beurs van Amsterdam". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kramer en zijn vrouw 30 resp. 26 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.

In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 december 1840 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Hendrik Kramer, oud 30 jaar, voerend het stoomschip “De Beurs van Amsterdam”, wonend op de Nieuwendijk bij de Hasselaarssteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.Visser Pz.

 

W.H.Kramer was met vlagnummer R196 in de periode 1844 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.

 

Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)

Geen

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer          jaren           type              scheepsnaam                          naam reder/boekhouder

       570              1841-1842     stoomsch.    De Beurs van Amsterdam    Amst.Stoomb.Maatsch.

                            1843-1848     bark              Nieuw Lekkerland                 P.Varkenvisser, Den Haag

                            1849-1850     bark              Watergeus                               geen opgave

                            1851-1852     bark              Watergeus                               's Gravenh.Scheepsreederij

                                 1853           bark              Watergeus                               P.Varkenvisser, Den Haag

       241              1854-1860     bark              Watergeus                               idem

 

In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.H.Kramer met vlagnummer R196 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:

*    1849, 1851, 1855, 1858, 1859    bark “Watergeus”      359 last  P.Varkenvisser te Den Haag/Scheveningen

*    1862 t/m 1867                               geen vermelding van schip en boekhouder

 

Bouma025 vermeldt W.H.Kramer als gezagvoerder gedurende:

*    1840 t/m 1843 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;

*    1842 t/m 1850 van de bark “Nieuw Lekkerland”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk (op 22 juni 1842 te water gelaten), 664 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;

*    1850 t.m 1860 van de bark “Watergeus”, gebouwd in 1849 te Slikkerveer, 680 ton o.m., varend voor P.Varkevisser, te Scheveningen.

 

Overige bijzonderheden

“Alhoewel de Watergeus door sommige bronnen tot de schepen van de ’s Gravenhaagsche Scheeps-Reederij wordt gerekend, moet het in werkelijkheid een door P.Varkevisser uitgereed schip zijn geweest. Het 680 ton metende, als bark getuigde schip werd in 1849 gebouwd door Jan Smit Fzn te Slikkerveer. De Watergeus was bijna identiek aan de Nieuw-Lekkerland. In de literatuur wordt het schip genoemd vanwege een snelheidsrecord van 90 dagen op het traject Liverpool-Aistralië.

Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.

 

 

Datum vanaf: 1839
Kapitein: Kramer, Willem Hendrik
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Klaas Haantjes Visser werd geboren op Vlieland op 12 januari 1815.

Hij was getrouwd met Tetje Visser, geboren op Vlieland op 05 oktober 1814. Zij overleed in juni 1858.

Klaas overleed in 1857003. Bij zijn overlijden wordt als woonplaats Amsterdam vermeld.118

 

In het Bevolkingsregister 1851 van Amsterdam staat de koopvaardijkapitein Klaas Haantje Visser, geboren op 12 januari 1815 op Vlieland, Nederlands Hervormd, in 1852 wonend op de Prins Hendrikkade 46 Amsterdam.

 

"Op den 30ste Juni 1857 overleed te Kroonstad Kapitein K.H.Visser, voerend het stoomschip de "Stoomvaart". Hij stierf tengevolge van een noodlottig toeval, het vallen namenlijk op zijn hoofd van een ijzeren hijschblok bij het innemen der lading. Negentien jaren had hij de Maatschappij gediend en zij verliest in hem een trouw, bekwaam en ijverig dienaar". (dit stukje staat tussen aanhalingstekens en is dus kennelijk een citaat uit een niet nader aangeduide bron.

"Kapitein K.H.Visser was 42 jaar oud toen dit ongeluk gebeurde en werd geboren op 12 januari 1815 te Vlieland. Hij was een zoon van Haantje Visser, roeier bij de Convooien en Licenten, en van Antje Poo. De vrouw van kapitein K.H.Visser heette Tetje Visser, dochter van Klaas Golisz Visser (loods) en Cornelisje Molenaar".

Uit: Jan Houter "Al zwerf ik op de baren ... Vlielandse zeevaarders van eind 16de tot eind 19de eeuw". Het Wereldvenster -Baarn. 1978 51 pp. Citaat van p.48.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

K.Visser werd met vlagnummer 654 per 21 februari 1849 ingeschreven als effectief lid van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop op voordracht van kapitein J.H.Savert. Als zijn schip is vermeld de “Beurs van Amsterdam”. Toegevoegd is “overleden” 002. Ten tijde van de inschrijving waren Visser en zijn vrouw 29 en 29 jaar. Ingeschreven staan 1 zoon uit 1840 en 2 dochters Elisabeth Cornelia uit 1843 en Antje uit 1845002a.

In de Algemene Vergaderingen van 14/21 februari 1843 van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop werd als effectief lid voorgedragen/benoemd Klaas Visser, oud 28 jaar, voerend het stoomschip “Beurs van Amsterdam, wonend in de Binnen Wieringstraat te Amsterdam, op voordracht van kapitein J.H.Savert.023.

Hij werd deelnemer in het Weldadig Zeemans Fonds van Zeemanshoop per 16 november 1847.003

 

Opmerkingen in verband met Zeemanscollege(s)

In de notulen van de Bestuursvergadering van `Zeemanshoop dd 27 augustus 1857 wordt aan de wed. K.H.Visser een uitkering 1e klas toegekend ingaande 01 augustus 1857 voor haar en 2 kinderen.042

 

In de notulen van de Algemene Vergadering van 01 september 1857 staat de mededeling dat per 01 augustus 1857 een uitkering in de 1e klasse is toegekend aan de wed. K.H.Visser.023.

 

De schepen van de kapitein

lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001

vlagnummer                 jaren          type                 scheepsnaam                                       naam reder/boekhouder

      654                       1843-1849    stoomsch.      De Beurs van Amsterdam                 Amsterd.Stoomb.Maatsch.

                                     1850-1853    stoomsch.      Stoomvaart                                          idem

      296                       1854-1855    stoomsch.      Stoomvaart                                          idem

                                        1856          stoomsch.      Kroonprinces Louise                          geen opgave

 

K.H.Visser was van:025

Bouma025 vermeldt K.Visser als gezagvoerder gedurende:

*   1849 t/m 1856 van de ijzeren raderstoomboot “Stoomvaart I”, gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Mij. Paul van Vlissingen, te Amsterdam;

*   1844 t/m 1850 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg. In 1850 werd de romp geveild;

*   1849 t/m 1856 van het ijzeren raderstoomschip "Stoomvaart", gebouwd in 1848 te Amsterdam, 580 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij;

*   1856 van het houten schroefstoomschip “Willem den Eersten”, gebouwd in 1839 te Amsterdam, 500 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomb. Maatschappij te Amsterdam. Het schip werd door de reederij in 1857 herdoopt in “Jonge Paul”;

*   1857 van het ijzeren schroefstoomschip - 100 Pk "Kroonprinses Louise", gebouwd in 1856 te New Castle, 765 ton o.m., varend voor de Amsterdamsche Stoomboot Reederij, Paul van Vlissingen.

 

Overige bijzonderheden

 

 

Datum vanaf: 1844
Kapitein: Visser, Klaas Haantjes

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt kapitein Norup (zonder initialen) als gezagvoerder gedurende:

*    1850 t/m 1852 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

De voorletter toegevoegd; G. 

Parma/ Bouma gaf XX aan. JS 281222 

 

Datum vanaf: 1850
Kapitein: Norup, G.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.C.Larsen als gezagvoerder gedurende:

*    1853 t/m 1856 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1853
Kapitein: Larsen, J.C.

Familiegegevens en opleiding

Geen.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Basberg als gezagvoerder gedurende:

*    1857 t/m 1864 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam

*    1864 t/m 1866 van het 3/m schip “Aegidia” ex Graaf van Heyden Reinestein , ex Generaal van den Bosch, gebouwd in in 1836 te Rotterdam, 607 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1866 verkocht naar Noorwegen;

*    1867 t/m 1880 van de bark “Aegidia”, ex Rudolf, ex Cornelia, gebouwd in 1842 te Middelburg, varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd in 1880 verkocht naar Engeland.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1857
Kapitein: Basberg, H.J.

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt C.Tofte als gezagvoerder gedurende:

*   1865 t/m 1868 van de bark “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1849, bouwlocatie niet vermeld, 370 ton o.m., varend voor G.F.Egidius te Amsterdam. Het schip werd verkocht naar Noorwegen.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1865
Kapitein: Tofte, C.

Monsterrollen

Opgemaakt Amsterdam
Datum: 1827-04-11
Scheepsnaam voorvoegsel:
Scheepsnaam: BEURS VAN AMSTERDAM
Schipper: Heijde, Leopold
Scheepstype: stoom
Grootte:

Bekijk alle monsterrollen Bekijk alle monsterrollen
Afbeeldingen


Omschrijving: Een prent van de BEURS VAN AMSTERDAM,.vervaardigd ter gelegenheid van de pleiziervaart van het schip van Hamburg naar Helgoland v.v. op 1 en 2 juli 1829.
Collectie: Nederlands Scheepvaart Museum - Amsterdam
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Zeeopname
Algemene informatie

 

AH 080530
Lübeck, 2 mei. Alhier is uit Kopenhagen tijding ontvangen dat het stoomschip DE BEURS VAN AMSTERDAM, kapt. J.C. Diets, hetwelk aanstaande donderdag de geregelde vaart tussen Lübeck en Petersburg zal beginnen, na een snelle reis van 78 uren uit Amsterdam te Kopenhagen is aangekomen en na enige passagiers aldaar aan wal gezet te hebben, vrijdagavond de reis naar Lübeck dacht voort te zetten.
Gisteren middag is dit fraaie stoomschip, na tot de reis van Kopenhagen derwaarts 16 uren besteed te hebben en een dag ten genoegen der passagiers, in Denemarken hoofdstad te hebben vertoefd, in de binnenhaven van Travemünde gekomen. Donderdag ochtend zal het van hier vertrekken en waarschijnlijk bereids zondag te Kroonstad zijn.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten
Akten

ARCHIEF Gemeente Amsterdam archiefnummer 5074/1419-1827-8

BIJLBRIEF
Schip: de BEURS VAN AMSTERDAM

plaats en datum acte bijlbrief, Amsterdam, 23 maart 1827

soort schip stoomschip

gevoerd door kapt.

Bouwwerf/verkoper afbouwwerf (zie bijzonderheden) Barend Groen & Co, scheepstimmerlieden te Amsterdam

eigenaar/aankoper Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

te voeren door kapt. Leopolof Heijde

groot volgens meetbrief in tonnen

tuigage en aantal dekken

afmetingen lang over stevens 40,30 meter, wijd over borghout 5,73 meter , hol op uitwatering 3,43 meter

kiellegging zijnde de kiel daarvan gelegd op de werf van de scheepstimmerman Cornelis van Swieten, Amsterdam

tewaterlating alwaar hetzelve nieuw te water afgebracht op 4 augustus 1826 (dus te water bij Van Swieten)

plaats en nummer van registratie plaats en nummer van registratie Amsterdam, deel 13, folio 175, recto, vak 4.

datum van registratie 23 maart 1827

notaris Burgemeester & Wethouders Stad Amsterdam 24 maart 1827, get. D.W. Elias, burgemeester

prijs (bij aan-/verkoop)

bijzonderheden: Barend Groen & Co. verklaren, dat het vaartuig op 27 november 1826 aan hun werf (ter afbouw) is gekomen. (opm. de bekende ruzie tussen Paul van Vlissingen en Cornelis van Swieten)








researcher/datum research ML-310806

Naam BEURS VAN AMSTERDAM
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1827
Toegang 5074
Inventaris 1419
Klik hier om de originele akte te bekijken

Stadsarchief Amsterdam Archiefnummer AMS 5074.1417.1827.8

deel VI, foto 026, 027
CEDULE

Naam schip de BEURS VAN AMSTERDAM

plaats en datum acte eigendomsbewijs, Amsterdam, 23 maart 1827

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/koper Didericus Bernhardus Liedermooy, als directeur der Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, enig eigenares

te voeren door kapt. Leopold F. Heijde

grootte in tonnen 186 lasten

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Amsterdam voor rekening van bovengenoemde rederij.

plaats / datum registratie Amsterdam, 23 maart 1827

nummer registratie deel 13, folio 175, recto, vak 3

notaris Regtbank van Eerste Aanleg, Amsterdam

prijs

Bijzonderheden: getoond wordt de bijlbrief; het schip ligt thans te Amsterdam.
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt men in Amsterdam AB 1819-1838.




researcher/datum research: ML / 300715

Naam BEURS VAN AMSTERDAM (de)
Archiefinstelling Stadsarchief Amsterdam
Jaar 1827
Toegang 5074
Inventaris 1417
Klik hier om de originele akte te bekijken

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3180-1849.18

DVD XI – 678, 679
ACTE KOOP/VERKOOP

Naam schip de BEURS VAN AMSTERDAM

plaats en datum acte onderhandse verkoop/koop, Amsterdam, 13 maart 1849

type schip stoomschip, gekoperd

bouwwerf/verkoper Paul van Vlissingen, als directeur der Amsterdamsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam

gevoerd door kapt. K.H. Visser

eigenaar/aankoper George Frederik Egiedius, Amsterdam

te voeren door kapt.

grootte in tonnen 352 tonnen of 186 lasten

tuigage / aantal dekken

afmetingen 40,30 x 5,73 x 3,43 meter

kiellegging

tewaterlating

plaats / datum registratie Amsterdam, 14 maart 1849

nummer van registratie deel 58, folio 12, recto, vak 1.

notaris geen

prijs NLG. 5500,-

Bijzonderheden: opm: de acte is niet helemaal juist of wekt een verkeerde indruk.Van Vlissingen had machine en ketels er uit gehaald en de raderen afgenomen. Egiedius kocht het schip om te gebruiken als zeilschip in de houtvaart.







researcher/datum research: ML / 080908

Naam BEURS VAN AMSTERDAM (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1849
Toegang 198
Inventaris 3180

Noord-Hollands Archief - Haarlem Archiefnummer Amst.198.3170-1849.18

Img 1978 - 1979
Cedule


Naam schip de BEURS VAN AMSTERDAM

plaats en datum acte : Amsterdam, 25 april 1849

type schip bark schip

bouwwerf/verkoper

gevoerd door kapt. K.H. Visser

eigenaar/aankoper George Frederik Egidius, Amsterdam

te voeren door kapt. C. Norup

grootte in tonnen 195 lasten/ 369 zeetonnen

tuigage / aantal dekken 1 dek/ 3 masten

afmetingen

kiellegging

tewaterlating Gebouwd te Amsterdam (opm: als stoomschip)

plaats / datum registratie Amsterdam, 9mei 1849

nummer van registratie deel 58, folio 12, recto, vak 1.

notaris geen

prijs NLG. 5500,-

Bijzonderheden:
Getoond wordt de koopacte; het schip ligt thans te Amsterdam
De datum van de acte is NIET de datum van de transactie. De juiste datum vindt met in Amsterdam AB 1838-1868
De eed wordt afgelegd door: George Frederik Egidius
De oude zeebrief van 17 april 1847 nr. 224 wordt ingeleverd
Op 10-05-1849 wordt voor de BEURS VAN AMSTERDAM door G.F. Egidius uit Amsterdam een zeebrief aangevraagd voor kapt. C. Norup



researcher/datum research: EJ/081216

Naam BEURS VAN AMSTERDAM (de)
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1849
Toegang 198
Inventaris 3170

Bronnen

Jaar: 0000
Bron: ARCHIEF Gemeente Amsterdam
Omschrijving: BIJLBRIEF: ARCHIEF Gemeente Amsterdam / archiefnummer 5074/1419-1827-8