Familiegegevens en opleiding
Geen
Lidmaatschap zeemanscollege(s)
W.H.Kramer (Nieuwedijk bij de Hasselarssteeg) werd per 29 december 1840 op voordracht van T.Visser Pz ingeschreven als effectief lid van het Amsterdams zeemanscollege "Zeemanshoop". Bij de inschrijving was zijn schip de "Beurs van Amsterdam". Toegevoegd is "bedankt"002. Ten tijde van de inschrijving waren Kramer en zijn vrouw 30 resp. 26 jaar. Ingeschreven staat 1 zoon uit 1840002a.
In de Algemene Vergaderingen van het Amsterdamse zeemanscollege Zeemanshoop dd 22/29 december 1840 werd tot effectief lid voorgedragen/benoemd Willem Hendrik Kramer, oud 30 jaar, voerend het stoomschip “De Beurs van Amsterdam”, wonend op de Nieuwendijk bij de Hasselaarssteeg te Amsterdam, op voordracht van kapitein F.Visser Pz.
W.H.Kramer was met vlagnummer R196 in de periode 1844 t/m 1872 effectief lid van het Rotterdamse zeemanscollege Maatschappij tot Nut der Zeevaart058.
Opmerkingen in verband met lidmaatschap Zeemanscollege(s)
Geen
De schepen van de kapitein
lidmaatschap van College Zeemanshoop te Amsterdam001
vlagnummer jaren type scheepsnaam naam reder/boekhouder
570 1841-1842 stoomsch. De Beurs van Amsterdam Amst.Stoomb.Maatsch.
1843-1848 bark Nieuw Lekkerland P.Varkenvisser, Den Haag
1849-1850 bark Watergeus geen opgave
1851-1852 bark Watergeus 's Gravenh.Scheepsreederij
1853 bark Watergeus P.Varkenvisser, Den Haag
241 1854-1860 bark Watergeus idem
In de Jaarverslagen van de Maatschappij (Maritiem Museum, Rotterdam) staat kapitein W.H.Kramer met vlagnummer R196 als gezagvoerder in de ledenlijst van058:
* 1849, 1851, 1855, 1858, 1859 bark “Watergeus” 359 last P.Varkenvisser te Den Haag/Scheveningen
* 1862 t/m 1867 geen vermelding van schip en boekhouder
Bouma025 vermeldt W.H.Kramer als gezagvoerder gedurende:
* 1840 t/m 1843 van de stoomboot “Beurs van Amsterdam”, gebouwd in 1826 te Amsterdam, 528 ton o.m., varend voor de Amsterd. Stoomboot Mij. te Amsterdam. Het schip had een lijndienst op Londen en later op Hamburg;
* 1842 t/m 1850 van de bark “Nieuw Lekkerland”, gebouwd in 1841 te Kinderdijk (op 22 juni 1842 te water gelaten), 664 ton o.m., varend voor P.Varkevisser te Scheveningen;
* 1850 t.m 1860 van de bark “Watergeus”, gebouwd in 1849 te Slikkerveer, 680 ton o.m., varend voor P.Varkevisser, te Scheveningen.
Overige bijzonderheden
“Alhoewel de Watergeus door sommige bronnen tot de schepen van de ’s Gravenhaagsche Scheeps-Reederij wordt gerekend, moet het in werkelijkheid een door P.Varkevisser uitgereed schip zijn geweest. Het 680 ton metende, als bark getuigde schip werd in 1849 gebouwd door Jan Smit Fzn te Slikkerveer. De Watergeus was bijna identiek aan de Nieuw-Lekkerland. In de literatuur wordt het schip genoemd vanwege een snelheidsrecord van 90 dagen op het traject Liverpool-Aistralië.
Bron: De ’s Gravenhaagse Scheeps-Reederij (1839-1862). Geschiedenis van een kleine rederij. Historisch Tijdschrift Holland 27,(2): 80-93, 1995.