Inloggen
BERENICE - ID 8137

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1864-06-30 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1864
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Material Hull: Iron
Construction Data

Scheepsbouwer: Richardson Duck & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Werfnummer: 102
Launch Date: 1864-03-26
Delivery Date: 1864-04-00
Technical Data

Engine Manufacturer: Richardson Duck & Co., Stockton-on-Tees, Great Britain
Motor Type: Steam, Simple
Number of Cylinders: 2
Power: 120
Power Unit: NHP
Speed in knots: 8
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 769.00 *** Onbekend ***
Net Tonnage: 549.00 *** Onbekend ***
Deadweight: 800.00 *** Onbekend ***
 
Length 1: 195.0 Feet (British) ***Unknown***
Beam: 29.0 Feet (British) ***Unknown***
Depth: 17.2 Feet (British) ***Unknown***
Configuration Changes

Datum 1872-00-00
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: Uitgerust met een nieuwe 2-cil. Compound stoommachine van Richardson Duck & Co., Stockton, 490 ipk, 8 knopen.

Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1864
Datum agenda: 1864-06-30
Register nr: 18640580
Scheepsnaam: BERENICE
Type: Schroefstoomboot
Lasten: 322
Gebouwd in land: Engeland
Gebouwd in binnen- of buitenland: Buitenlands
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: KNSM
Plaats: Amsterdam
Kapitein op moment van verzoek: Boer, P.A. de
Opmerkingen: 1866 - 695-datum besluit nieuwe zeebrief23-10-1866 -97- schip ligt in :Amsterdam
Nr oude zeebrief : 1e zeebrief, voorl. 495
Gebouwd te Engeland

Ship History Data

Date/Name Ship 1864-04-00 BERENICE
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGVH

Ship Events Data

1892-01-03: Volgens Statistiek van de Ned. Zeescheepvaart 1892:
03.01.1892: In de Noordzee in positie 54.52N 06.09E tijdens een zware NW storm lekgeslagen, op weg van Amsterdam naar Dantzig met stukgoederen. Het schip is zonder hulp, zwaar lek, Cuxhaven binnengelopen en is aldaar gedokt voor reparatie. De lading werd gedeeltelijk beschadigd.
1893-01-31: PGC 030293
Swimemunde 31 januari. Het stoomschip BERENICE, van Reval naar Schiedam, is sedert 12 jananuari in de Oostzee en kan door het ijs geen haven binnenlopen. De kapitein S. Hazewinkel Lzn. is gisteravond hier aan land gekomen, doch kon wegens dikke mist niet weer aan boord komen.
1893-02-09: PGC 140293
Danzig, 9 februari. Het Ned. stoomschip BERENICE, de elfde jananuari van Reval naar Amsterdam vertrokken, bleef des avonds vastzitten voor Reval in het ijs tot de dertiende, toen het gelukte in het vaarwater van de ijsbreker METEOR met nog een ander stoomboot ALICE te komen, waardoor zij tot 3 ½ mijl van Reval avanceerden, waar zij beiden van de vijftiende tot de twintigste januari bleven zitten. Toen stak er een hevige NW storm op, waardoor het ijs werd stukgeslagen en zij voorwaarts konden komen, zodat beide stoomschepen des avonds te Baltisport binnenliepen, waar de kolenvoorraad werd aangevuld. De BERENICE vertrok des anderen daags alleen naar zee doch werd des namiddags door in het zware ijs te stomen lek, hetgeen met spek werd dichtgemaakt, waarna het de reis heeft voortgezet en de 23e januari Gotland werd gepasseerd. Op 24 januari werd wederom veel zwaar ijs aangetroffen en bleef het stoomschip op 25 januari weer vastzitten. Men versterkte zoveel mogelijk de boeg van binnen om beter tegen de druk van het ijs bestand te zijn. Des avonds kon men voorwaarts komen en op 25 januari was de BERENICE bij Bornholm, waar men het ijs zo dicht opeengepakt vond, dat aan doorkomen niet te denken viel. Op 27 januari trachtte men Ronne binnen te lopen, doch deze haven was door ijs geheel ingesloten, weshalve men koers zette naar Swinemunde, voor welke haven de BERENICE op 30 jan arriveerde. Het binnenkomen was echter niet mogelijk zonder ijsbreker. Op 31 januari ging de kapitein aan land om proviand te halen en om inlichtingen te verzamelen omtrent de ijstoestand in de naburige havens. Dewijl aan binnenkomen te Lainemunde niet te denken viel besloot de gezagvoerder op 2 februari Neufahrwasser binnen te lopen en was men op 3 februari des avonds op 3 mijl afstand van Neufahrwasser gekomen, doch bevond men dat ook daar de haven door het ijs was ingesloten. Derhalve koerste de BERENICE naar Pillau, doch ook daar was alles dichtgevroren, weshalve besloten werd weder naar Neufahrwasser te koersen, doch geraakte het stoomschip op 3 mijl van Neufahrwasser in het ijs vast en werd met het ijs langzaam om de Zuidoost gedreven. Op 6 februari kwam de BERENICE weer los doch zij kon het ijs niet doorbreken. Dewijl men op 7 februari zeer dichtbij het strand was gedreven en het schip groot gevaar liep om te stranden, werd besloten om met volle kracht in het ijs op te stomen hetgeen met goed gevolg gebeurde, waardoor het stoomschip des avonds de haven van Neufahrwasser bereikte na 28 dagen van Reval in de Oostzee tussen het ijs te hebben doorgewerkt. Zoals reeds vermeld, heeft de BERENICE schade aan de boeg en zal hier repareren. Een deel der uit graan bestaande lading is beschadigd.
1893-02-16: PGC 160293
Het Ned. stoomschip BERENICE is hedennamiddag zonder assistentie Danzig binnengelopen met een paar gescheurde boegplaten.
1905-07-03: NRC 7 juli 1905. - Amsterdam, 3 juli. Het stoomschip BERENICE van de Kon.Nederl.Stoomb.Maats is naar Frankrijk verkocht (ML: voor sloop).

Gezagvoerders

Datum vanaf: 1864
Kapitein: Boer, P.A. de
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1871
Kapitein: Rutters, H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Ringers, J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1880
Kapitein: Bruins, P.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1881
Kapitein: Kramer, V.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1883
Kapitein: Visser, H.J.
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 909
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Wybrands, H.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1889
Kapitein: Wilmink, G.J.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1891
Kapitein: Hazewinkel Jzn., S.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1893
Kapitein: Poederbach, C.T.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1896
Kapitein: Geest, M.
Overige informatie: 0

Datum vanaf: 1902
Kapitein: Ouwehand, W.A.
College: Zeemanshoop, Amsterdam
Vlagnummer: 957
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Akten

Noord-Hollands Archief, Haarlem Archiefnummer Amst.198.3175-1864.32

DVD XIII – 8622 - 8624


CEDULE

Naam schip BERENICE

plaats en datum acte eigendomsverklaring, Amsterdam, 27 juni 1864

type schip stoomschip

bouwwerf/verkoper niet vermeld

gevoerd door kapt.

eigenaar/aankoper C.A. von Hemert en M.H. Insinger, als directeuren van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam, enig eigenares van het schip
te voeren door kapt. P.A. de Boer

grootte in tonnen 322 lasten of 608 zeetonnen

tuigage / aantal dekken twee masten, twee dekken

afmetingen

kiellegging

tewaterlating gebouwd te Stockton on Tees

plaats / datum registratie Amsterdam, 27 juni 1864

nummer van registratie deel 76, folio 136, recto, vak7.

notaris

prijs Voor het recht van registratie wordt een waarde van schip en inventaris opgegeven van NLG. 160.000,-

Bijzonderheden: het schip was voor rekening van de KNSM gebouwd, recentelijk opgeleverd en ligt nu te Amsterdam






researcher/datum research: ML / 190609

Naam BERENICE
Archiefinstelling Noord-Hollands Archief, Haarlem
Jaar 1864
Toegang 198
Inventaris 3175