1893-02-09: |
PGC 140293
Danzig, 9 februari. Het Ned. stoomschip BERENICE, de elfde jananuari van Reval naar Amsterdam vertrokken, bleef des avonds vastzitten voor Reval in het ijs tot de dertiende, toen het gelukte in het vaarwater van de ijsbreker METEOR met nog een ander stoomboot ALICE te komen, waardoor zij tot 3 ½ mijl van Reval avanceerden, waar zij beiden van de vijftiende tot de twintigste januari bleven zitten. Toen stak er een hevige NW storm op, waardoor het ijs werd stukgeslagen en zij voorwaarts konden komen, zodat beide stoomschepen des avonds te Baltisport binnenliepen, waar de kolenvoorraad werd aangevuld. De BERENICE vertrok des anderen daags alleen naar zee doch werd des namiddags door in het zware ijs te stomen lek, hetgeen met spek werd dichtgemaakt, waarna het de reis heeft voortgezet en de 23e januari Gotland werd gepasseerd. Op 24 januari werd wederom veel zwaar ijs aangetroffen en bleef het stoomschip op 25 januari weer vastzitten. Men versterkte zoveel mogelijk de boeg van binnen om beter tegen de druk van het ijs bestand te zijn. Des avonds kon men voorwaarts komen en op 25 januari was de BERENICE bij Bornholm, waar men het ijs zo dicht opeengepakt vond, dat aan doorkomen niet te denken viel. Op 27 januari trachtte men Ronne binnen te lopen, doch deze haven was door ijs geheel ingesloten, weshalve men koers zette naar Swinemunde, voor welke haven de BERENICE op 30 jan arriveerde. Het binnenkomen was echter niet mogelijk zonder ijsbreker. Op 31 januari ging de kapitein aan land om proviand te halen en om inlichtingen te verzamelen omtrent de ijstoestand in de naburige havens. Dewijl aan binnenkomen te Lainemunde niet te denken viel besloot de gezagvoerder op 2 februari Neufahrwasser binnen te lopen en was men op 3 februari des avonds op 3 mijl afstand van Neufahrwasser gekomen, doch bevond men dat ook daar de haven door het ijs was ingesloten. Derhalve koerste de BERENICE naar Pillau, doch ook daar was alles dichtgevroren, weshalve besloten werd weder naar Neufahrwasser te koersen, doch geraakte het stoomschip op 3 mijl van Neufahrwasser in het ijs vast en werd met het ijs langzaam om de Zuidoost gedreven. Op 6 februari kwam de BERENICE weer los doch zij kon het ijs niet doorbreken. Dewijl men op 7 februari zeer dichtbij het strand was gedreven en het schip groot gevaar liep om te stranden, werd besloten om met volle kracht in het ijs op te stomen hetgeen met goed gevolg gebeurde, waardoor het stoomschip des avonds de haven van Neufahrwasser bereikte na 28 dagen van Reval in de Oostzee tussen het ijs te hebben doorgewerkt. Zoals reeds vermeld, heeft de BERENICE schade aan de boeg en zal hier repareren. Een deel der uit graan bestaande lading is beschadigd.
|