Inloggen
TIMOR - ID 8084


Kroniekberichten

Datum 28 april 1840
Krant DC - Dordtsche Courant

Advertentie. Bij de Scheepsbouwmeesters C. Gips en Zonen, in de Lijnbaan, te Dordrecht, zal op aanstaande donderdag de 30e dezer, des namiddags ten 3 ure, indien het water de vereiste hoogte heeft, te water worden gelaten het barkschip TIMOR.

Afbeelding
Datum 07 mei 1840
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om de 31e dezer te Hellevoetsluis tot vertrek gereed te liggen, het nieuw gebouwd kopervast barkschip TIMOR, Kapt. J.A. Böning. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser en Muller te Dordrecht, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 16 mei 1840
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Te Dordrecht ligt in lading: Naar Batavia, om de 31e dezer te Hellevoetsluis tot vertrek gereed te liggen, het nieuw gebouwd kopervast barkschip TIMOR, kapitein J.A. Böning. Adres voor goederen en passagiers bíj de cargadoors Visser en Muller, te Dordrecht, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 02 juni 1840
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 1 juni. Het barkschip TIMOR is gisteren namiddag ten half vijf ure van deze stad vertrokken, gesleept wordende door een stoomboot van de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, en ten half tien ure ter rede van Hellevoetsluis ten anker gekomen.

Afbeelding
Datum 16 januari 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 15 januari. Volgens berichten uit Batavia, tot de 20e september ll., waren aldaar van Dordrecht aangekomen, de 19e september, het barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, en de 20e, de barkschepen DE ZWIJGER, kapt. J.H. Mugge, en de KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. F.A. Begeman Sietzes.

Afbeelding
Datum 19 januari 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 18 januari. Volgens bericht van Batavia, van de 4e oktober, was kapitein Böning, voerende het barkschip TIMOR, daags te voren aldaar begonnen met laden, en dacht tegen de 24e gereed te zullen zijn om de terugreis naar deze stad aan te nemen.
De JACOB CATS, kapt. Derks, zou de 29e september van Sourabaja naar Passarouang verzeilen om te laden.
Het fregatschip ORION, kapt. J. v.d. Linden, is, naar men verneemt, de 13e dezer van Deal naar Sheerness verzeild.

Afbeelding
Datum 30 januari 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 29 januari. Volgens een brief van kapitein J.A. Böning, voerende het barkschip TIMOR, gedagtekend Batavia 8 oktober, dacht hij de 19e van die maand met zijn schip gereed te zijn om de terugreis naar het vaderland aan te nemen.

Afbeelding
Datum 02 maart 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Dordrecht, 1 maart. Aan deze stad zijn gearriveerd: de schepen ORION, kapt. J. van der Linden, en TIMOR, kapt. J.A. Boning, beiden van Batavia met koffie en suiker; FORTUNA, kapt. F. Taay, van St. Ubes, en de MAAS, kapt. P.J. Bakema, van Liverpool, beiden met zout.

Afbeelding
Datum 09 september 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om den 22 dezer maand september te Hellevoetsluis tot vertrek gereed te liggen, het snelzeilend gekoperd en kopervast tweedeks barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser en Muller te Dordrecht, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 23 september 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 22 september. Gisteren morgen ten half 9 ure is van deze stad naar Hellevoetsluis vertrokken, en aldaar ten 12 ure aangekomen, het naar Batavia bestemde barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning. (opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 25 september 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 24 september. Volgens particulier bericht is het barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, heden morgen te 5 ure naar zee gezeild.

Afbeelding
Datum 09 oktober 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 8 oktober. Volgens brief van kapt. J.A. Böning, voerende het barkschip TIMOR, van Dordrecht naar Batavia bestemd, was hij, na 9 dagen met harde zuidwestelijke winden in de Noordzee gekruist te hebben, den 3 dezer met een gunstige oostelijke wind in de Hoofden zeilende. Het schip en equipage bevonden zich in de beste staat.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 29 oktober. Uit Falmouth wordt van den 23 dezer gemeld, dat aldaar die dag is binnengelopen het barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, van deze stad naar Batavia.

Afbeelding
Datum 02 november 1841
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 1 november. Volgens particulier bericht uit Falmouth, is het barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, van Dordrecht naar Batavia, den 26 oktober van daar weder uitgezeild om zijn reis te vervolgen.

Afbeelding
Datum 12 februari 1842
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 11 februari. Heden arriveerde alhier de Nederlandse bark TIMOR, kapt. J.A. Boning, van Dordrecht de 24e september.

Afbeelding
Datum 23 juni 1842
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 22 juni. Op 10 februari is te Batavia aangekomen het barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, van deze stad.

Afbeelding
Datum 06 september 1842
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Dordrecht, 5 september. Aan deze stad zijn gearriveerd: de schepen TIMOR, kapt. J.A. Böning, van Tjillatjap, met suiker en koffie; GOODENS, kapt. J. Steel, van Stockton, met ?, REWARD, kapt. J. Pratt, van Cardiff, met stafijzer; HAPPY RETURN, kapt. T. Minter, van Glasgow, en RAPID, kapt. N. Wichs, van Swansea, beiden met ruw ijzer; NORVAL, kapt. D. Moore, van Newcastle, met steenkolen; MARIA SOPHIA, kapt. G. Kuhlberg, van Stockholm, met teer; ROMMERIGO, kapt. H. Gether, van Noorwegen, met hout, MARGARETHA, kapt. H.J. Vegter, van Sonderberg, met raapzaad; ALIDA, kapt. D.T. Doornbos, MARY, kapt. G. Edward, CERES, kapt. P. Vernes, en NAUTILUS, kapt. E. Johnson, alle vier van Liverpool, met zout.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om in de loop dezer maand te vertrekken het snelzeilend kopervast barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, voorzien van een bekwame scheepsdokter en vrij van de overvoer van ezels. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser en Van der Sande, te Dordrecht of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1843
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om in de loop dezer maand te vertrekken, het snelzeilend kopervast barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning, voorzien van een bekwame scheepsdokter en vrij van de overvoer van ezels. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser en Van der Sande, te Dordrecht, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 18 augustus 1843
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om de 23e dezer te vertrekken, het snelzeilend kopervast barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning; voorzien van een bekwame scheepsdokter en vrij van de overvoer van ezels. Adres voor goederen van passagiers bij de cargadoors Visser en Van der Snade, te Dordrecht of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1843
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 21 augustus. Heden is van deze stad naar Hellevoetsluis gezeild het naar Batavia bestemde barkschip TIMOR, kapt. J.A. Böning.

Afbeelding
Datum 13 januari 1844
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 10 januari. Heden is hier aangekomen de Nederlandse brik TIMOR, kapt. J.A. Boning, de 23e augustus van Dordrecht vertrokken.

Afbeelding
Datum 09 juli 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar de Kaap de Goede Hoop en Batavia om tegen het einde dezer of het begin der volgende maand te vertrekken het in 1840 nieuw gebouwd kopervast barkschip TIMOR. Adres voor goederen of passagiers bij de cargadoors Visser & Van der Sande te Dordrecht, of bij de (opm: niet met name genoemde) kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 09 juli 1844
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Dordrecht, 8 juli. Aan deze stad is gearriveerd: het schip TIMOR, kapt. J.A. Böning, van Passaroean, met suiker en koffie.

Afbeelding
Datum 25 juli 1844
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Heden in de vroege morgen is mijn dierbare echtgenoot Johannes Albert Böning, in leven gezagvoerder van het Nederlandse barkschip TIMOR, na een ongesteldheid van weinige dagen, in de ouderdom van 31 jaren overleden, mij nalatende een meisje, slechts twee jaren oud.
Dordrecht, 21 juli 1844, A. Schotman, wed. J.A. Böning.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1844
Krant DC - Dordtsche Courant

Gisteren is met gunstige gelegenheid van deze stad naar Hellevoetsluis vertrokken, het fregatschip BIESBOSCH, kapt. Vogelsang, bestemd naar Batavia; en heden namiddag het barkschip TIMOR, kapt. Borghorst, bestemd naar de Kaap de Goede Hoop en Batavia.

Afbeelding
Datum 01 februari 1845
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 januari. Alhier zijn aangekomen de 28e januari het Nederlandse schip ANNA EN ELISE, kapt. E.J. Drent, de 23e oktober vertrokken van Amsterdam en de dito bark TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, de 31e augustus vertrokken van Dordrecht. Heden is alhier aangekomen de dito brik JOHANNA, kapt. H. Poort, met een passagier, de 24e oktober vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 juli 1845
Krant DC - Dordtsche Courant

Advertentie. Op 11 juli 1845 ontving ik het treurig bericht, dat mijn geliefde oudste zoon, Josephus Ferdinand, opperstuurman aan boord van het barkschip TIMOR, gevoerd door kapt. C.M. Borghorst, te Batavia op 13 maart 1845, in de ouderdom van 27 jaren, is overleden. Zij die hem gekend hebben zullen met mij beseffen wat ik, en ook zij, waarmede hij eenmaal hoopte in de echt verbonden te zijn, aan hem verloren hebben.
De Wed. J. Weyns, Langeveldt.
Strekkende deze tot algemene en bijzondere kennisgeving.

Afbeelding
Datum 19 juli 1845
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Dordrecht, 18 juli. Aan deze stad is gearriveerd: het schip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, van Batavia, met stukgoederen.

Afbeelding
Datum 19 juli 1845
Krant DC - Dordtsche Courant

Advertentie. De houders van cognossementen aan order over goederen, te Dordrecht van Java aangebracht per het barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, gelieve zich ten spoedigste aan te melden bij de cargadoors Visser en Van der Sande, aldaar.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1845
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 25 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn op heden bevracht de navolgende schepen, als:
Voor Amsterdam: POLLUX, kapt. A.P. Klein; CHRISTOPHORUS COLUMBUS, kapt. K. Wilger; MAXIMILIAAN THEODOOR, kapt. D. Boelhouwer; ANNE EN ELISE, kapt. C.J. Jaski, en ZEEMANSHOOP, kapt. G.J. Teensma.
Voor Rotterdam: MARIJ EN HILLEGONDA, kapt. J. Martens, en BROEDERTROUW, kapt. N.H. Brouwer, van Dordrecht.
Voor Dordrecht: TIMOR, kapt. C.M. Borghorst.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1845
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om op 14 september te Hellevoetsluis tot vertrek gereed te liggen, het barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, voerende een bekwame scheepsdokter. Adres voor passagiers en goederen bij de scheepsmakelaars Visser en Van der Sande aldaar, of bij de kapitein aan boord

Afbeelding
Datum 16 september 1845
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 15 september. Zaterdag is van deze stad naar Hellevoetsluis vertrokken, het barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, bestemd naar Batavia.

Afbeelding
Datum 31 januari 1846
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 28 januari. Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, van Dordrecht vertrokken op 23 september, de idem bark MAXIMILIAAN THEODOOR, kapt. D. Boelhouwer, met 13 passagiers, van Amsterdam vertrokken op 6 oktober, de idem bark MERCATOR, kapt. M. Korteland, van Rotterdam vertrokken op 6 oktober, de idem bark JEANNETTE, kapt. S. Halfweg, met 9 passagiers, van Rotterdam vertrokken op 6 oktober, en de idem brik JOHANNA, kapt. H. Poort, van Bordeaux vertrokken op 20 oktober.

Afbeelding
Datum 21 maart 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. Openbare verkoping, ten overstaan van de notaris H. Schuyten, te Dordrecht, van de volgende scheepsaandelen:
- 1/24 aandeel in het barkschip CLARA ANNA MARIA, groot 156 lasten, gevoerd door kapt. P.J. Bakema.
- 1/32 aandeel in het fregatschip JACOB CATS, groot 405 lasten, gevoerd wordende door kapt. J.A. Keeman.
- 1/64 aandeel in het barkschip OUD-ALBLAS, groot 401 lasten, gevoerd wordende door kapt. P. Kley.
- 1/32 aandeel in het fregatschip ORION, groot 483 lasten, gevoerd door kapt. J. van der Linden.
- 1/64 aandeel in het barkschip TIMOR, groot 240 lasten, gevoerd wordende door kapt. C.M. Borghorst.
- 1/64 aandeel in het fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, groot 599 lasten, gevoerd door kapt. J.F.P.A. Abbema.
- 2/16 aandelen in het barkschip MERWEDE, met zink beslagen, groot 126 lasten, gevoerd wordende door kapt. C.J. van Driesten.
- 1/8 aandeel in het kofschip de HOOP, met zink beslagen, groot 109 lasten, gevoerd door kapt. P.J. Gust.
Waarvan de verkoping zal plaats hebben te Dordrecht, in het Nederlandsch Koffijhuis, bij J. Zahn, op vrijdag 3 april 1846, des voormiddags ten half 12 ure.

Afbeelding
Datum 31 maart 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 29 januari. Alhier aangekomen, op 28 januari TIMOR, kapt. Borghorst, van Dordrecht, en vertrokken, op 15 januari ISIS, kapt. Derks, naar Amsterdam.
Volgens particulier bericht van Soerabaya, had op 20 januari aldaar een begin met laden gemaakt het schip ORION, kapt. J. van der Linden, en waren daar buiten dien ladende de kapiteins Wildschut, Bart en Anspach, terwijl het schip JACOB CATS, kapt. J.A. Keeman, mede aan de beurt stond te komen.
En volgens particulier bericht van Batavia, van 29 januari, was door de Factorij bepaald, dat de TIMOR naar Samarang zou verzeilen.

Afbeelding
Datum 04 april 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Dordrecht, 3 april. De op heden geveilde scheepsaandelen zijn verkocht, te weten:
- 1/24 aandeel in het gekoperd en kopervast barkschip CLARA ANNA MARIA, gevoerd door kapt. P.J. Bakema, groot 156 lasten en gebouwd in 1842 aan B. Bruininghuis jr. voor NLG 3.150,-.
- 1/32 aandeel in het gekoperd en kopervast fregatschip JACOB CATS, gevoerd door kapt. J.A. Keeman, groot 405 lasten en gebouwd in 1835, aan A. du Bois en Zoon voor NLG 2.180,-.
- 1/64 aandeel in het gekoperd en kopervast barkschip OUD-ALBLAS, gevoerd door kapt. P. Kley, groot 401 lasten en gebouwd in 1836, aan de wed. G. ’t Hooft en Zonen, voor NLG 1.370,-.
- 1/32 aandeel in het gekoperd en kopervast fregatschip ORION, gevoerd door kapt. J. van der Linden, groot 483 lasten en gebouwd in 1838, aan F. Smit voor NLG 3.580,-.
- 1/64 aandeel in het gekoperd en kopervast barkschip TIMOR, gevoerd door kapt. C.M. Borghorst, groot 240 lasten en gebouwd in 1840, aan F. Smit, voor NLG 1.250,-.
- 1/64 aandeel in het gekoperd en kopervast fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, gevoerd door kapt. J.F.P.A. Abbema, groot 599 lasten en gebouwd in 1840, aan de wed. G. ’t Hooft en Zonen, voor NLG 2.460,-.
- 2/16 aandelen in het gezinkt barkschip MERWEDE, gevoerd door kapt. C.J. van Driesten, groot 126 lasten en gebouwd in 1828, aan G. van Hoogstraten en Zoon, voor NLG 1.920,-.
- 1/8 aandeel in het gezinkt kofschip de HOOP, gevoerd door kapt. P.J. Gust, groot 109 lasten en gebouwd in 1827, aan G. van Hoogstraten en Zoon, voor NLG 1.200,-.
De 2/60 aandelen in het gekoperd en kopervast barkschip PICTURA, gevoerd door kapt. M.F. Tydeman, groot 346 lasten en gebouwd in 1839 zijn op NLG 3.000,- opgehouden.

Afbeelding
Datum 04 mei 1846
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Prijzen der scheepsaandelen, geveild te Dordrecht:
- 1/24e Aandeel in het gekoperd barkschip CLARA ANNA MARIA, kapt. P.J. Bakema: NLG 3.150, Koper: Bruininghuis Jr.
- 1/32e Aandeel in het gekoperd fregatschip JACOB CATS, kapt. J.A. Keeman: NLG 2.180. Koper: A. du Bois & Zoon.
- 1/64e Aandeel in het gekoperd barkschip OUD ALBLAS, kapt. P. Kley: NLG 1.370.
Koper: G. ’t Hooft & Zoonen.
- 1/32e Aandeel in het gekoperd fregatschip ORION, kapt. J. van der Linden: NLG 3.580.
Koper: F. Smit
- 1/64e Aandeel in het gekoperd barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, NLG 1.250.
Koper: F. Smit.
- 1/64e Aandeel in het gekoperd fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J.F.P.A. Abbema, NLG 2.460. Koper: G. ’t Hooft & Zoonen.
- 2/16e Aandeel in het gezinkt barkschip MERWEDE, kapt. D.J. van Driesten: NLG 1.920.
Koper: G. van Hoogstraten & Zoon.
- 1/8e Aandeel in het gezinkt kofschip de HOOP, kapt. P.J. Gust, NLG 1.200. Koper: G. van Hoogstraten & Zoon.
- 2/60e Aandeel in het gekoperd barkschip PICTURA, kapt. M.F. Tydeman, NLG 3.000. Opgehouden.

Afbeelding
Datum 29 september 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 23 september. Voor deze stad is ingeklaard: het schip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, van Batavia, met koffie en suiker.

Afbeelding
Datum 08 oktober 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar New York, het Nederlands barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, om tegen november eerstkomende te vertrekken. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser en Van der Sande, te Dordrecht, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 01 december 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading, naar Portorico, het nieuw gekoperd en kopervast Nederlands barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, om tegen half december eerstkomende te vertrekken. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser en Van der Sande, te Dordrecht, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 24 december 1846
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 23 december. Heden morgen is van deze stad naar Hellevoetsluis vertrokken, het barkschip TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, bestemd naar Porto Rico.

Afbeelding
Datum 22 juli 1847
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 21 juli. Voor deze stad zijn ingeklaard: de schepen TIMOR, kapt. C.M. Borghorst, van Hamburg, met ballast; VROUW RENSKE, kapt. A.G. Brouwer, van Bremen, met rogge.

Afbeelding
Datum 03 augustus 1847
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om vermoedelijk in deze maand te vertrekken, het snelzeilend, gekoperd en kopervast barkschip TIMOR, kapt. J. Koning, voerende een bekwame scheepsdokter. Adres voor passagiers en goederen bij de cargadoors Visser en Van der Sande aldaar, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1847
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 4 augustus. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende schepen, als:
Voor Amsterdam: SARA ALIDA MARIA, MARGARETHA SIMONETTA, FANNY, OOST-INDIEN PACKET, ANJER, THEODORA SARA en TIMOR.
Voor Rotterdam: GRAAF VAN HOGENDORP, JONGE CORNELIS, JOHAN JACOB, PRINSES SOPHIA, MOSAMBIQUE en ERFPRINSES VAN ORANJE.
Voor Dordrecht: JUNO.

Afbeelding
Datum 11 december 1847
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 december. De 7e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark JOHAN JACOB, kapt. L. van Geelkerken, de 26e augustus vertrokken van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse bark TIMOR, kapt. J. Koning, de 2e augustus vertrokken van Dordrecht, en de dito bark JUNO, kapt. W.J. Chevalier, de 27e augustus vertrokken van Dordrecht.

Afbeelding
Datum 13 december 1848
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 11 december. De 8e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark BALTIMORE, kapt. P.C. Jaski, met een passagier, de 5e september vertrokken van Rotterdam.
Heden is hier aangekomen het dito schip GOUVERNEUR-GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. G.T. Rijken, met een passagier, de 5 september vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 mei 1849
Krant DC - Dordtsche Courant

Het barkschip TIMOR, kapt. J. Koning, is wegens ziekte van drie matrozen en de kok heden morgen op de rede van Hellevoetsluis uit zee teruggekomen.

Afbeelding
Datum 29 augustus 1849
Krant JC - Javasche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 27 augustus. Gisteren zijn hier aangekomen de Nederlandse bark het ZEEPAARD, kapt. J. Giltjes, de 21e mei vertrokken van Middelburg, het dito schip AMPHITRITE, kapt. H.J. de Jong, de 20e mei vertrokken van Amsterdam, en de dito bark NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffman, de 12e mei vertrokken van Rotterdam.
Heden zijn hier aangekomen het dito schip TIMOR, kapt. J. Koning, de 27e mei vertrokken van Dordrecht, het dito schip AGNETA, kapt. J.D. Dekker, met twee passagiers, de 24e mei vertrokken van Rotterdam, het dito schip MARIA ELISABETH, kapt. H.J. Jonker, de 27e mei vertrokken van Rotterdam, en het dito schip ERFPRINSES VAN ORANJE, kapt. C.J. Kaleshoek, de 27e mei vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 07 februari 1850
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Naar Valparaiso zal medio maart van Dordrecht vertrekken, het gekoperd en kopervast Nederlands barkschip TIMOR, kapt. J. Koning. Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser & Van der Sande, te Dordrecht.

Afbeelding
Datum 07 februari 1850
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 5 februari. Blijkens schrijven van kapt. J. Koning, voerende het barkschip TIMOR, de 4de te Brouwershaven binnen, was hij in de morgen van de 3e reeds voorgaats gekomen, maar geen gezicht hebbende en geen loodsen buitengaats zijnde, was hij verplicht weder af te houden, terwijl in de morgen van de 4e weder geen loodsen buiten zijnde, een Engelse loods hem heeft binnengebracht tot aan de Schaar, alwaar hij iemand uit de boot der Redding-Maatschappij heeft genomen, daar er onderscheidene tonnen door het ijs weggeslagen waren.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1850
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 23 oktober. Het schip TIMOR, kapt. Koning, van hier te Valparaiso aangekomen, was, volgens brief van daar van de 27e augustus, aldaar bezig met lossen. De kapitein had ter completering zijner lading een vracht naar San Francisco, om te Talevanha te laden, aangenomen, waarheen hij zeer spoedig dacht te vertrekken.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1850
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 oktober, Kapitein J. Koning, voerende het barkschip TIMOR, meldt d.d. Valparaiso 27 augustus, dat hij de 14e juni op 23º06’ ZB 33º31’ WL gepraaid had het barkschip EENDRAGT MAAKT MAGT, kapt. P. Anderson, van Zierikzee, komende van Antwerpen en mede naar Valparaiso bestemd, hebbende toen 66 dagen reis. Laatstgenoemde bodem snel zeilende, was de volgende morgen uit het gezicht verdwenen, doch kwam, tot zijn verwondering, des namiddags met volle zeilen naar hem terug. Genaderd zijnde gaf kapt. Anderson te kennen, dat hij de gehele morgen door twee kleine schoeners van een verdacht voorkomen en tonende onderscheidene vlaggen, gejaagd was geworden, die niet opgehouden hadden hem te vervolgen dan nadat de TIMOR weder in het gezicht was gekomen. Dien ten gevolge besloten zij bij elkander te blijven en met zonsondergang waren nog de beide schoeners in het zuidwesten ongeveer 1 à 1½ mijl van hen verwijderd. De volgende morgen hadden zij dezelve in het zuidoosten op even verre afstand, doch sturende ten 11 ure in het oostzuidoosten uit het gezicht, een koers zettende (zuidzuidoost), welke, om het zo te noemen, nergens heen leidt. De 16e juni niets meer van de schoeners gewaar wordende verlieten de beide barkschepen TIMOR en EENDRAGT MAAKT MAGT elkander weder en waren spoedig uit elkanders gezicht.

Afbeelding
Datum 30 december 1850
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Volgens brief van kapt. Koning, voerende het schip TIMOR, d.d. Talcahuano 3 oktober, was hij aldaar van Valparaiso aangekomen en toen gereed om naar San Francisco te vertrekken.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 augustus. Volgens ontvangen bericht lag het barkschip TIMOR, kapt. J. Koning, van Dordrecht, de 22e juni jl. nog te Hongkong met gesprongen ondermasten. Na herstel van schade dacht de gezagvoerder de reis naar Batavia aan te nemen.

Afbeelding
Datum 24 september 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 23 september. Het barkschip TIMOR, kapt. Koning, met schade te Hong Kong van San Francisco aangekomen, had volgens brief van daar d.d. 23 juni, de reparatie bijna volbracht en zou tegen het laatst dier maand de reis naar Batavia aannemen.

Afbeelding
Datum 18 december 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 oktober. Scheepsvrachten neigen tot verbetering. De TIMOR laadt suiker voor rederij rekening en rijst à NLG 75 voor Rotterdam. De MATHILDA CORNELIA laadt te Samarang voor Rotterdam rijst à NLG 82 en suiker à NLG 90. De ELISABETH ANTONIA zal te Samarang en Soerabaija voor Amsterdam laden. Het Zweedse schip ANTILOPE laadt voor Falmouth om order, voor rederij rekening; de CAREN CICILIA is aangeboden. De Engelse schepen WM. SAND rijst voor Hamburg à GBP 3; de ERINS QUEEN rijst voor Rotterdam à GBP 3 en de ST. MICHAEL voor Amsterdam rijst à GBP 3.3 en suiker voor GBP 4.-.

Afbeelding
Datum 17 april 1852
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Batavia, om in het begin van mei e.k. te vertrekken, het snelzeilend, gekoperd en kopervast barkschip TIMOR, kapt. F. Agema.
Adres voor goederen en passagiers bij de cargadoors Visser & Van der Sande, te Dordrecht.

Afbeelding
Datum 21 april 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bridport, (opm: 14’ N.W. van Weymouth), 16 april. Heden is alhier met zware schade binnengelopen het te Emden te huis behorende schoenerschip TRITON, kapt. Bakker, van Cardiff n. Breden (opm: waarschijnlijk Bremen) bestemd. Hetzelve is bij Chiselcove in aanzeiling geweest met een te Rotterdam te huis behorende kof, welke van Liverpool met een lading zout naar Libau (opm: Liepaja) gedestineerd was. De Nederlandse kof (wiens naam men niet kon gewaar worden) is onmiddellijk na de aanzeiling gezonken. Van de equipage zijn vier man omgekomen, alleen de kapitein, diens broeder en een jongen hebben zich in de boot gered en zijn te Portland aangekomen. (opm: zie NRC 240452)

NRC 210452
Rotterdam, 20 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de volgende 32 schepen:
Voor Rotterdam: BOREAS, kapt. P.G. Visser; EMILIE, kapt. P.F. Marker; VICE ADMIRAAL GOBIUS, kapt. M.W. Zwart; SOERABAYA, kapt. A.M. Swarts; FACTORY, kapt. J. Jansen; EDUARD, kapt. J.M. de Winter; PADANG, kapt. A.A. van der Linden en STAD TIEL, kapt. W.B. Derks.
Voor Amsterdam: OCEAAN, kapt. C.J. Doeksen, POLLUX, kapt. J. Kooy; JAVA COURIER, kapt. F.G. Rienitz; A.R. FALCK, kapt. P. van Duyvenboden; JAVAAN, kapt. G.J. Teensma; LOUISA MARIA, kapt. D. Herderschee; CHRISTINA AGATHA, kapt. O.P. Lap; CORNELIA, kapt. P.B. Rolufs; ECHO, kapt. C. de Lanoy; ELISABETH & ANTOINETTE, kapt. H.A. Besier; GOEDE VERTROUWEN, kapt. T.C.H. Kock; ZEEMANSHOOP, kapt. D. Duinker; VRIENDSCHAP, kapt. H.W. de Boer; ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. P. Kiey; GRAAF VAN LIMBURG STIRUM, kapt. H.H. Smit; STAD NIJMEGEN, kapt. P.W.B. Mellink; ORION, kapt. C.M. Borghorst en JACOB CATS, kapt. J. Koning; de beide laatsten van Dordrecht.
Voor Schiedam: PROTEUS, kapt. J.B. de Boer en OUD NEDERLAND, kapt. J.L. de Boer.
Voor Dordrecht: TIMOR, kapt. F. Agema; MACHTILDA CORNELIA, kapt. N.J. Nannen en SUMATRA, kapt. J.A. Keeman.
Voor Middelburg: STAD ZIERIKZEE, kapt. D. Ochtman.

Afbeelding
Datum 22 april 1852
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. In lading, om in mei te vertrekken.
Te Amsterdam: Het gekoperd en kopervast fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. P. Kley
Het gekoperd en kopervast barkschip SUMATRA, kapt. J.A. Keeman.
Te Dordrecht: Het gekoperd en kopervast fregatschip ORION, kapt. C.M. Borghorst.
Het gekoperd en kopervast barkschip JACOB CATS, kapt. J. Koning.
Het gekoperd en kopervast barkschip TIMOR, kapt. F. Agema.
Adres: te Amsterdam, bij J. Daniels en Zoon en Arbman, te Rotterdam bij Vlierboom en Suermondt en te Dordrecht bij Visser en Van der Sande.

Afbeelding
Datum 21 februari 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. J. Corver, H. Salm en C.A. Schröder, makelaars, zullen op maandag 21 februari 1853, des avonds ten 6 ure, te Amsterdam, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ, ten overstaan van een daartoe bevoegd beambte, verkopen:
- een extra ordinair welbezeild kofschip, genaamd JOHANNA MARIA, varende onder Nederlandse vlag en gevoerd door kapt. K.J. Masker, volgens Nederlandse meetbrief lang 21 ellen 90 duimen, wijd 4 ellen 39 duimen, hol 2 ellen 17 duimen en alzo gemeten op 93 tonnen. Breder bij inventaris.
- 1/32 Aandeel in het barkschip, genaamd TIMOR, gevoerd door kapt. T. Agema, thans op reis van Tjilatjap naar Dordrecht, varende onder directie van de Hr. A. Blussé, te Oud-Alblas.
- 1/20 Aandeel in het in 1851 nieuw gebouwd, gekoperd en kopervast brikschip, genaamd JOHANNES ALBERTUS, gevoerd door kapt. J.C. Londt Hz., thans op reis van Batavia naar Amsterdam, varende onder directie van de Heer J.C. Londt.
- 1/20 Aandeel in het bovengemelde schip.
Nader bericht, spreke met bovengenoemde makelaars.

Afbeelding
Datum 23 februari 1853
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Verkoping van schepen op maandag de 21e februari in de Nieuwe Stads Herberg aan het IJ:
- het ijzeren stoomschip WILLEM II, in de vaart van Amsterdam op de Lemmer: niet geveild.
- het gekoperd en kopervast stoomschip PRINSES VAN ORANJE, in de vaart van Rotterdam op Duinkerken: niet geveild.
- het kofschip JOHANNA MARIA, kapt. R.J. Masker: NLG 4.950, in slag NLG 50. Koper H. Salm (opm: een makelaar namens Gebr. Van der Vliet, Amsterdam; kapitein nu L.F. Ringeling; zie ook NRC 290953)
- 1/32e aandeel in het barkschip TIMOR, kapt. T. Agema: NLG 1.400, opgehouden.
- twee 1/20e aandelen in het in 1851 nieuw gebouwd, gekoperd en kopervast brikschip JOHANNES ALBERTUS, kapt. J.C. Londt Hzn: niet geveild.
- het kofschip ALIDA THEODORA, kapt. T.M. Jaski: NLG 5.600, in slag NLG 450, koper Anthony Roos (opm: makelaar in opdracht van Gebr. Goedkoop, nu CASTOR).

Afbeelding
Datum 21 november 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 november. Men schrijft uit Valparaiso 30 september aan Le Précurseur (opm: dagblad) van Antwerpen het volgende: Het gerucht is hier in omloop, dat het Nederlandse barkschip TIMOR, kapt. Agema, hetwelk van Antwerpen verwacht wordt, op de hoogte van Kaap Hoorn gezien is, masteloos en in ontredderde toestand. Dit bericht verdient echter ten zeerste nadere bevestiging en wordt alleen, zo als bovengemeld, als gerucht medegedeeld. (opm: bericht onjuist, zie NRC 091253)

Afbeelding
Datum 09 december 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 8 december. Het aan Le Précurseur (opm: dagblad) van Antwerpen uit Valparaiso medegedeelde gerucht, als zou het te Dordrecht te huis behorend barkschip TIMOR, kapt. Agema, masteloos en in ontredderde toestand op de hoogte van Kaap Hoorn gezien zijn – zie ons nommer van 21 november – is gebleken onwaar te zijn, daar dit schip de 6e oktober van Antwerpen te Valparaiso aangekomen is en volgens schrijven van de kapitein alles op die bodem in de beste staat verkeerde.

Afbeelding
Datum 16 mei 1854
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Dordrecht, 15 mei. Wij vernemen uit San Francisco d.d. 18 maart enige nadere bijzonderheden omtrent de schipbreukelingen van de Nederlandse kof BEERTA SCHURINGA (opm: zie o.a. NRC 311053) Zoals men weet, werd dit schip op de hoogte van kaap Sint Vincent in zinkende staat door de equipage verlaten, die op een Engels schip naar San Francisco bestemd, werd opgenomen, en uit hoofde van zwakke bemanning, tot die haven werd medegenomen. Drie der schipbreukelingen, E. Puister, H. Waterberg en J. van Lingen zijn thans overgegaan op het barkschip TIMOR, gezagvoerder Agema, en op 18 maart naar Indië vertrokken.

Afbeelding
Datum 19 september 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 juli. Vrachten. De WILHELMINA CATHARINA laadt, zo hier als op de kust, een kleinigheid rijst à NLG 70 en verder suiker à NLG 80 naar Rotterdam, met 55 ligdagen (opm: overeengekomen laadtijd). De GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN ligt aan op Rotterdam à NLG 65 voor rijst, NLG 97 voor arak (opm: rijstbrandewijn), en NLG 85 voor lichte goederen. Te Soerabaija bedong de JAN SCHOUTEN voor tabak NLG 65, en suiker NLG 70, mits binnen 14 dagen aan boord zijnde; de TIMOR suiker NLG 80, met 50 ligdagen, op drie plaatsen te laden; beide laatste schepen zijn voor Amsterdam bestemd. De HONGKONG verzeilde naar Manilla.

Afbeelding
Datum 06 februari 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 15 schepen, als:
Voor Rotterdam: KOOPHANDEL, kapt. L. Crevecoeur, SOERABAIJA, kapt. A.M. Swarts, de KAAP HOORN, kapt. W.C. Kuyk, en SCHEVENINGEN, kapt. K.D. Breuning.
Voor Amsterdam: DILIGENCE, kapt. L. Smit, OOST INDIEN, kapt. E.E. Mos, ADELAAR, kapt. L.A.J. Boulet, ADMIRAAL PIET HEIN, kapt. L. Hazewinkel, LOUISA MARIA, kapt. D. Herderschee, DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. P. Haagsma, THEODORA MACHTILDA, kapt. D. Boelhouwer, en CATHARINA EN GEERTRUIDA, kapt. C.L. Knaudt.
Voor Dordrecht: TIMOR, kapt. F. Agema.
Voor Middelburg: MARINUS WILLEM, kapt. P. van Duijn, en SUSANNA EN ELISABETH, kapt. C. Ouwehand.

Afbeelding
Datum 08 februari 1855
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Amsterdam ligt in lading naar Java, om bij open water 15 maart te vertrekken: Het snelzeilend barkschip TIMOR, kapt. F. Agema, van Dordrecht. Adres: te Amsterdam bij J. Daniels en Zoon en Arbman, te Rotterdam en Dordrecht bij Visser en Van der Sande, of bij de kapitein aan boord.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1855
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 juli. De 28e dezer zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen KONING WILLEM II, kapt. L.R. Gresen, de 22e april vertrokken van Amsterdam, JOHANNA MARIA CHRISTINA, kapt, J.N. Gorter, de 26e april vertrokken van Amsterdam, en STAADSRAAD BAUD, kapt. De Jong, de 2e mei vertrokken van Amsterdam, de dito barken EUGENIE, kapt. E.J. Bergman, de 20e april vertrokken van Rotterdam, PRESIDENT RAM, kapt. J.R. Ulrich, de 22e april vertrokken van Rotterdam, en BELLATRIX, kapt. Sandberg, de 2e mei vertrokken van Amsterdam.
De 29e dezer zijn hier aan gekomen de Nederlandse schepen LOUISA MARIA, kapt. D. Herderschee, de 1e april vertrokken van Antwerpen, GENERAAL VAN DEN BOSCH, kapt. F. Parlevliet, de 28e april vertrokken van Londen, de dito barken TIMOR, kapt. Agema, de 3e april vertrokken van Amsterdam, en LOUIS, kapt. Hövig, de 4e april vertrokken van Vlissingen.
Heden zijn hier aangekomen de Nederlandse schepen AMPHITRITE, kapt. D. Grim, de 26e april vertrokken van Amsterdam, en SOERABAYA, kapt. A.M. Swarts, de 4e april vertrokken van Vlissingen, de dito barken STAD LEYDEN, kapt. C.C. Ruige, de 18e april vertrokken van Amsterdam, ADELAAR, kapt. Boulet, de 5e april vertrokken van Texel, GOUVERNEUR-GENERAAL DUYMAER VAN TWIST, kapt. Halbertsma, de 18e april vertrokken van Rotterdam, en ALMONDE, kapt. H.G. Surie, de 28e april vertrokken van Rotterdam.

Afbeelding
Datum 19 januari 1856
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Advertentie. De notaris Schuyten is voornemens, om op vrijdag 1 februari 1856, des voormiddags te half 12 ure, te Dordrecht, in het koffijhuis van Zahn, bij opbod en afslag, te verkopen:
- 1/60 aandeel in het te Dordrecht gebouwde, gekoperd en kopervast barkschip JEANNETTE EN CORNELIA, groot 260 lasten, kapt. T.K. Veldman.
- 1/30 aandeel in het te Dordrecht gebouwde, gekoperd en kopervast fregatschip BIESBOSCH, groot 504 lasten, kapt. J.H. Mugge.
- 1/144 aandeel in de vermoedelijke baten van het vergane fregatschip DELTA.
- 1/30 aandeel in het Pekel-A gebouwde kofschip HINDERIKA, groot 76 lasten, kapt. R.R. Huisman.
- 1/32 aandeel in het te Dordrecht gebouwde, gekoperd en kopervast barkschip TIMOR, groot 238 lasten, kapt. F. Agema.
- 2/64 aandelen in het te Dordrecht gebouwde, gekoperd en kopervast fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, groot 589 lasten, kapt. J. Koning, welke in 2 gedeelten, elk van 1/64 aandeel, zullen worden geveild.
- 6/144 aandelen in het te Dordrecht gebouwde, gekoperd en kopervast fregatschip OSIRIS, groot 511 lasten, kapt. G. Crans.
- 6/144 aandelen in het te Dordrecht gebouwde, gekoperd en kopervast fregatschip BROEDERTROUW, groot 428 lasten, kapt. A.J.B. Hordijk; - zullende de aandelen in de 2 laatstgenoemd schepen worden geveild in gedeelten, elk van 1/44 aandeel.
Alles breder bij biljetten omschreven; terwijl nadere onderrichting mede te bekomen is bij de heer D.W. Hordijk, procureur te Dordrecht.

Afbeelding
Datum 02 februari 1856
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Dordrecht, 1 februari. De heden in het koffijhuis van J. Zahn, ten overstaan van de Notaris H. Schuyten, gehouden veiling van scheepsaandelen, is afgelopen als volgt:
- 1/60 barkschip JEANNETTE EN CORNELIA, kapt. Veldman, NLG 650,-, aan de heren Gerrit van Hoogstraten en Zoon.
- 1/30 fregatschip BIESBOSCH, kapt. Mugge NLG 1.350,-aan idem.
- 1/144 in de vermoedelijke baten van het vergane schip DELTA, NLG 55,-, aan de heer A.C. van Wageningen.
- 1/30 kofschip HINDERIKA, kapt. Huisman, NLG 195,-, aan de heer G. Mauritz.
- 1/32 barkschip TIMOR, kapt. Agema, NLG 625,- aan de heer H. Vliegenthart
- 1/64 fregatschip ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. Koning, NLG 590,-, aan de heren Gebrs. Blussé.
- 1/64 dito dito, NLG 600,-, aan idem.
- 6/144 fregatschip BROEDERTROUW, kapt. Hordijk, NLG 450,- per 1/144, opgehouden.
- 5/144 fregatschip OSIRIS, kapt. Crans, NLG 625,-, per 1/144, opgehouden.
- 1/144 dito dito, NLG 620,- aan de heer Coenraad van Andel.
- 1/30 fregatschip CORNELIS GIPS, kapt. De Haan, NLG 3.300,-, aan de heer A.F. Giesse.
- een aandeel in de Maatschappij der Dordrechtsche Scheepsreederij, groot NLG 400,- - NLG 485,-, aan de heer A.F. Giesse.

Afbeelding
Datum 11 maart 1856
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 10 maart. Ten gevolge der opdroging van de Goeree, was men vroeger genoodzaakt om de diepgaande schepen, die voor Rotterdam of Dordrecht bestemd waren, vóór Pampus of in zee te lichten, hetgeen altoos met grote onkosten en dikwerf met veel schade aan schepen en ladingen vergezeld ging. Daar die staat van zaken niet langer houdbaar was, liep Zuid-Holland veel gevaar om de grote scheepvaart te verliezen, door een verplaatsing van dezelve naar Amsterdam, langs het Nieuwe Diep. Men kwam toen op het gelukkig denkbeeld het Brouwershavense zeegat af te peilen, waar men een breed, diep vaarwater, een der schoonste zeemonden van dit rijk, vond, hetwelk met spoed werd betond en het dreigende gevaar was afgewend. Sedert die tijd werden de zware schepen te Brouwershaven gelicht, om voor de Vlakte te kunnen varen naar Dordrecht of Hellevoetsluis. Het oude vaarwater op de Vlakte is veeltijds aan veranderingen onderhevig door de gedurige verschuring van grond, die daar plaats heeft, en is buitendien krom en nauw met een dwars overtrekkende stroom. Het was derhalve een gelukkige omstandigheid, dat het Hillegat, mede een vaarwater op de Vlakte, sedert de laatste jaren dieper is geworden; dit vaarwater is ruim, recht, met een rechtlopende stroom; en heeft, behalve de drogen, bij het inlopen aan Dintel, een diepte van 70 à 110 palmen, zodat hetzelve na deze winter door de diepgaandste schepen is bevaren, en zelfs enige door hetzelve met het beste succes zijn gezeild, zoals de SCHEVENINGEN, JAN SCHOUTEN, SOOLO en TIMOR, bij welke gelegenheden niet minder dan 57 palm op de voornoemde drogen werd gepeild, geen wonder derhalve dat men hetzelve gemakkelijk met 50 palmen, zoals de TIMOR, passeerde.
Desniettegenstaande wordt door sommigen beweerd, dat er in het Hillegat, met top hoog water, geen meerdere diepte is te vinden dan 45 palmen; het zal echter, na het opgeven der bovengemelde feiten, overtollig zijn om dit te wederleggen.
De hoofdzaak is nu, dat, door het verdiepen van het Hillegat, een grote verbetering is ontstaan in de waterweg tussen Brouwershaven en de Zuid-Hollandse handelssteden, en derhalve weder een belangrijke aanwinst voor de grote zeevaart van Rotterdam en Dordrecht, en van het grootste belang voor die steden.
Men zou echter het Hillegat nog veel kunnen verbeteren, indien er aan de zijde van Ooltgensplaat kribwerken werden daargesteld, welk denkbeeld reeds door anderen is aangegeven; daardoor zou de stroom, die zich nu in twee vaarwaters verdeelt, geheel door het Hillegat gaan en een kapitaal vaarwater worden, zodat de schepen, zonder lichten, uit zee voor de Dordtse kil en Hellevoetsluis konden arriveren; en laatstgemelde plaats zou als marinehaven daar veel bij winnen, daar zelfs zware oorlogsschepen dan ook daarvan konden gebruik maken.

Afbeelding
Datum 01 april 1856
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Dordrecht ligt in lading naar Java, het barkschip TIMOR, kapt. G. Agema, om medio april te vertrekken. Adres te Dordrecht bij Visser en Van der Sande, te Rotterdam bij Kuyper Van Dam en Smeer en te Amsterdam bij J. Daniels en Zoon en Arbman.

Afbeelding
Datum 06 september 1856
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 5 september. De 3e dezer is hier aangekomen de Nederlandse bark TIMOR, kapt. T. Agema, de 8e mei vertrokken van Dordrecht.
Gisteren is hier aangekomen het dito schip JAVAAN, kapt. H. Munnix, de 22e mei vertrokken van Amsterdam.
Heden is hier aangekomen het dito schip WILLEM I, kapt. Niedfeld, met drie passagiers, komende van Hamburg.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1856
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 september. Scheepsvrachten. Gedurende deze maand hadden de volgende bevrachtingen plaats. De SENIOR werd bevracht voor de Golf van Perzië voor een som van NLG 33.000. De ZWERVER tot NLG 90 voor rijst van Indramajoe naar Rotterdam. De JACOBA EN CHRISTINA tot NLG 95 door de Factorij naar Nederland. De CANTON tot NLG 92,50 voor rijst en suiker van hier naar Cowes om orders. De S. VAN HEEL NLG 95,- voor suiker en arak te Passaroean te laden, en NLG 85 voor rijst alhier naar Amsterdam. De MARIA DIEDERIKA NLG 85 voor rijst van hier naar Rotterdam. De MARINUS EN WILLEM NLG 95 voor suiker te Samarang en NLG 85 voor rijst van hier naar Rotterdam. Van Nederlandse schepen is nu nog onbevracht de TIMOR.

Afbeelding
Datum 12 februari 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Kaapstad, 22 december 1856. De TYMOOR (opm: TIMOR), een Nederlandse bark, van Soerabaya naar Nederland, is hedennacht bij Robin-Island (opm: Robbeneiland) gestrand en zal waarschijnlijk geheel weg zijn. Men vreest, dat maar weinig van de lading zal geborgen worden. (opm: zie NRC 080357 en 230357)
(Red: de TIMOR, kapt. F. Agema, is de 20e oktober j.l. van Batavia te Padang aangekomen en was, voor zover wij weten, de 15e november nog daar liggende)

Afbeelding
Datum 08 maart 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 7 maart. Aangaande het aan de Kaap de Goede Hoop verongelukte barkschip TIMOR, kapt. F. Agema, van Padang naar Rotterdam (opm: zie NRC 120257, 230357 en 190457) kunnen wij nog de volgende bijzonderheden mededelen: De 9e november werd het schip op 07º Z.B. en 90º O.L. door een geweldige storm belopen, waardoor het lek sprong en de bezaansmast met een gedeelte van het staande want brak. Nadat men dit bij bedaarder weder zo goed mogelijk hersteld had en de 8e december tot het Kaapsche Rif genaderd was, had men op nieuw met hevige stormen te kampen, waardoor het schip hevig werkte en het lek verergerde. Na gehouden scheepsraad werd besloten een noodhaven aan te doen om de bekomen schade aan schip en tuig te herstellen en zette men koers naar de Tafelbaai.
In de avond van 21 december kreeg men het vuur van de Groene Punt in zicht. De wind, in de nacht tot storm aangenomen, deed het schip geweldig afdrijven en het land naderen. Alle pogingen om van lager wal af te kruisen waren vruchteloos. Het schip stiet weldra en met zodanige kracht, dat de masten omhoog sprongen en zich spoedig vier voet water in de kajuit bevond. De branding sloeg geweldig over het schip en de nacht werd in de grootste angst doorgebracht, daar op de gedane noodschoten geen hulp kwam opdagen. Eerst ten 6 ure des morgens kwam een reddingsboot uit, waarmee de equipage werd gered. Vervolgens zijn nog door hulp van andere vaartuigen 177 balen koffij en een gedeelte van de inventaris geborgen. Des namiddags van 22 december was het schip totaal wrak. Het geredde heeft bij publieke verkoop de som van GBP 1087.14/8 opgebracht.

Afbeelding
Datum 23 maart 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 22 maart. Onder de titel van het vergaan van de Nederlandse bark TIMOR (opm: zie o.a. NRC 120257) deelt de Shipping and Mercantile Gazette van 20 dezer, d.d. Kaap de Goede Hoop 22 januari, het volgende mede:
Het hof, door de gouverneur benoemd, om een onderzoek in te stellen naar de omstandigheden, onder welke de schipbreuk van de Nederlandse bark TIMOR, in de morgen van 22 december 1856 plaats vond, kwam de 31e derzelfde maand te Cape Town bijeen. Tegenwoordig waren de luitenant der koninklijke marine Jamison, haven-kapitein (port-captain), voorzitter; Thos. Tinley, havenmeester (shipping master) en W.J. van de Ven, gezagvoerder van de Nederlandse bark STRAAT BALY.
Nadat de voorzitter een brief der regering had voorgelezen, waarbij het hof geautoriseerd werd zitting te nemen, werd het volgende protest door de gezagvoerder van het verongelukte schip overhandigd, waarin de omstandigheden worden vermeld, onder welke de schipbreuk plaats had: “Dat op zijn reis van Padang naar Rotterdam het schip lek geworden is en toen men met algemene stemmen besloten heeft om de Tafelbaai binnen te lopen, ten einde te repareren; dat men de 21e december des avonds ten acht ure het vuur van Greenpoint, O½Z. per kompas op 8 mijlen afstands peilde; dat de wind met donkere lucht uit het Z. en ZO. woei en gedurende de eerste wacht tot storm aannam; men stevende toen NO. met een vaart van acht mijlen; dat ten half negen ure de reven uit het grootmarszeil werden gestoken; dat ten tien ure de wind toenemende, steeds met bedekte lucht het vuur bij tussenpozen niet kon worden gezien; dat ten half twaalf ure het voormarszeil scheurde, hetwelk met de fok werd gegijd, terwijl men het grootmarszeil op de rand liet lopen; dat ten twaalf ure men het schip om de West wendde, om weder in de ruimte te komen, peilende men toen het vuur ZO.t.Z. op het rechtwijzende kompas op drie mijlen afstand; dat in de volgende wacht de wind toen tot storm aangenomen zijnde, met bij tussenpozen klare lucht en hoge deining uit het Z.W, men het grote marszeil dichtreefde en dat door het volk op de ra, alstoen land aan de lijboeg werd ontdekt en wel in de richting van N.t.W. op het rechtwijzende kompas; dat men alstoen zo spoedig mogelijk het groot marszeil weder bijzette en bemerkte dat de peiling van het land niet overeenstemde met die van het vuur; dat het schip door kracht van stroom, wind en zee sterk afdreef; dat de wind zo sterk was aangenomen, dat men met de gehele equipage niet in staat was om de fokkeschoot, welk zeil men bij wilde zetten, aan te halen. Dat op dit ogenblik het schip de grond raakte en kort daarop zo hevig stiet, dat de masten opsprongen; dat toen men de boten overboord zette, vier voeten water in de kajuit en de branding over het schip heensloegen; dat men alstoen noodschoten loste en de masten overboord kapte, om het schip te verlichten; dat het schip ten 6 ure des morgens door midden brak en dat men het alstoen in de reddingboot heeft verlaten.
(get.) F. Agema, kapitein van de bark TIMOR.”
Ter aanvulling van het bovenstaande, legde de kapitein nog de volgende getuigenis af: “Ten vier ure des namiddags van de 21e ontdekte men land (Lionshead), naar gissing op 16 mijlen afstand. Geen peiling werd toen genomen. Wij hadden Norrie’s kaart aan boord. De wind was oplopend stil, met weinig stuur en macht over het schip. Ten ongeveer 8 ure kregen wij een lichte bries, welke hand over hand toenam, zodat het ten tien ure hard uit het zuiden (rechtwijzend) woei; ten 8 ure waren wij 5½ mijl van land en peilden toen Greenpoint ONO. op het rechtwijzende kompas. Wij zetten deze peiling in de kaart af. De wind was op dit ogenblik ZO. Ik (kapt. Agema) was aan dek toen wij het vuur zagen, maar het lood werd niet geworpen. Ten tien ure wierpen wij het lood en vonden 25 vadem diepte; na dien tijd is er niet meer gelood voor dat het schip stiet. Op dat ogenblik (10 uur ’s avonds) stuurden wij NO. met dubbel gereefd voormarszeil, groot marszeil van top, voorsteng-stagzeil en storm-bezaan. Ten negen ure verloren wij het vuur van Greenpoint door de dikke lucht uit het gezicht. Ten twaalf ure zagen wij een vuur in het ZO.t.Z. recht wijzend kompas, hetgeen wij voor het vuur van Greenpoint hielden. Wij wendden toen om de west en ontdekten een half uur daarna land aan stuurboordzijde. Wij zetten meer zeil en stuurden recht west, maar behielden door de drift niet meer dan WNW. Beide ankers waren klaar met de kettingen ingestoken. Toen wij aan stuurboordzijde land zagen, was ik eerst voornemens de ankers te laten vallen, maar ik dacht dat deze niet zouden houden en geloofde het gevaar nog te boven te kunnen komen. Toen wij de branding gewaar werden, woei het zo hard, dat er geen ruimte was om het schip te wenden. Wij hadden Horsburgh’s gids met de zeilaanwijzingen voor de Tafelbaai aan boord”.
De kapitein was nimmer te voren in de Tafelbaai geweest en zeer tevreden over zijn equipage.
Herman Bouburg, de bootsman, verklaarde dat hij op de wacht was van de eerste stuurman en in de nacht van de 21e de hondenwacht (van 12 tot 4 uur) had; dat hij ten 10 ure ’s avonds werd opgeroepen om zeil te minderen en dat het schip toen over bakboordszijde lag; dat men ten 12 ure wendde en een half uur daarna stootte, hebbende toen een vuur te loefwaarts in het gezicht.
Het onderzoek afgelopen zijnde, werd het volgende verslag aan de gouverneur uitgebracht:
“Wij ondergetekenden, behoorlijk benoemd en aangesteld door Z.E. de gouverneur, onder dagtekening van de 29e december, om een hof uit te maken, ten einde te onderzoeken naar en te rapporteren over de omstandigheden, onder welke het schip TIMOR, kapt F. Agema, in de morgen van de 22e december 1856, tussen Whale-rock en Robben eiland (Tafelbaai) schipbreuk heeft geleden, brengen thans ons oordeel uit en dit wel na alvorens kennis genomen te hebben van het logboek van het schip, het protest van de kapitein, alsook van verdere getuigenis van de kapitein en de bootsman (zijnde de eerste en tweede stuurman reeds naar Europa vertrokken) en na een geduldig en nauwkeurig onderzoek naar al de omstandigheden, welke in verband staan met het verlies van de TIMOR, voor zoverre dit in ons vermogen lag, en na goed overwogen en beschouwd hebbende de voor ons afgelegde getuigenis en na al de punten, betrekkelijk deze zaak onderzocht te hebben.
Wij zijn alzo van oordeel, dat het verlies van de TIMOR hoofdzakelijk daaraan is toe te schrijven, dat men zich bedrogen heeft door een helder vuur van de wal voor dat van Greenpoint aan te zien, maar wij moeten hier tevens opmerken, dat volgens ons gevoelen het verlies van de TIMOR niet zou hebben plaats gehad, wanneer men goede voorzorg had genomen, door van tijd tot tijd de peilingen van het vuur van Greenpoint op de kaart af te zetten, daar dit vuur (bij de ligging van het schip) in de heldere ogenblikken zichtbaar moet zijn geweest, gedurende de gehele nacht tot het ogenblik van de ramp, – en ook wanneer men meer gestadig het plan of de kaart van de Tafelbaai had geraadpleegd; meer gebruik gemaakt had van het lood en van de zeilaanwijzingen voor het binnenkomen der Tafelbaai, welke zo als aan het hof gebleken is, zich aan boord bevonden. Het doet het hof evenwel genoegen met lof te kunnen spreken van de goede zeemanschap en het kordaat gedrag van de kapitein Agema, de officieren en de verdere bemanning van de TIMOR, onder de benarde omstandigheden, in welke zij tijdens het ongeluk geplaatst waren; als ook van hun pogingen tot redding van het schip, lading en inventaris, en van de goede tucht, welke aan boord gehandhaafd werd tijdens men het schip verliet.”
(get.) W.J. van de Ven, gezagvoerder van het schip STRAAT BALY
W.P. Jamison, voorzitter
Thomas Tinley, havenmeester (shipping master)

Afbeelding
Datum 26 september 1857
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 25 september. Dezer dagen vernam men weder het verlies van een onzer Oost-Indiëvaarders. Wij vonden daarin aanleiding om eens na te gaan de vele ongelukken, waarvan wij in dit jaar bericht ontvingen en bevonden dat er alleen van de grote vaart, voor zover wij dit weten, niet minder dan 22 schepen zijn verloren gegaan, terwijl daarenboven 8 in het buitenland zijn afgekeurd. Wij achten het wel de moeite waard onze lezers iets naders daaromtrent mede te delen en laten hieronder volgen een staat, aanwijzende van welke schepen men in dit jaar bericht ontving dat zij verongelukt of afgekeurd zijn, met korte vermelding der bijzonderheden.
- STAD THIEL, kapt. W.B. Derks, fregat, 476 lasten, gebouwd in 1839, rederij P.A. Reuchlin te Thiel. De 21e oktober Aº.Pº. op de reis van Hongkong naar Batavia op de kust van Borneo gestrand en gezonken. Equipage gered. (opm: zie JB 291156)
- INDIA, kapt. K.W.F. d’Arnaud Gerkens, bark (opm: fregat), 445 lasten, gebouwd in 1834, rederij A. van Obolen & Zn te Rotterdam. Van Panaroekan naar Rotterdam, lek te Batavia aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 030357)
- KONING WILLEM II, kapt. H.R. Giezen, fregat, 423 lasten, gebouwd in 1840 (opm: scheepswerf Fop Smit, 1841), rederij P. Varkevisser & Zoon te Rotterdam. In het begin van juli in Guichen Bay, waar het van China gearriveerd was, van de ankers geslagen, op strand gedreven en onmiddellijk verbrijzeld. Zestien man der equipage verdronken. (opm: zie JB 070957)
- PRINSES SOPHIA, kapt. P.S. Matzen, fregat, 416 lasten, gebouwd in 1842, rederij W. Kaars Sijpestein te Krommenie. In de maand mei op de reis van Amsterdam naar Bassein op de hoogte van Diamond-Island verongelukt. Equipage gered. (opm: NRC 160757)
- KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. D.A. de Jong, fregat, 392 lasten, gebouwd in 1830, rederij J. Korthals Wz. te Dordrecht. Van Callao naar Cowes, met schade te Milford binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: zie NRC 030757).
- GOUVERNEUR GENERAAL ROCHUSSEN, kapt. C Laseur, bark, 378 lasten, gebouwd in 1848, rederij van Overzee & Co te Rotterdam. De 13e februari op de reis van Batavia naar Rotterdam in het Goereesche zeegat aan de grond gezeild en wrak geworden. Equipage en inventaris met een weinig van de lading gered. (opm: zie NRC 140257)
- GRAAF VAN NASSAU, kapt. E. Sanders, bark, 370 lasten, gebouwd in 1847, rederij A.L. van Harpen & Zn, te Amsterdam. Van Amsterdam met schade te Batavia gearriveerd en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010357)
- ZES GEZUSTERS, kapt. J.R. de Boer, bark, 363 lasten, gebouwd in 1850, rederij Jan Smit Cz. te Alblasserdam. De 21e maart op de reis van Rotterdam naar Sunderland bij laatstgenoemde plaats gestrand en totaal verbrijzeld. De equipage en een gedeelte der inventaris gered. (opm: zie NRC 240357)
- RIDDERKERK, kapt. A.H. Pesant, bark, 360 lasten, gebouwd in 1850, rederij F.Smit te Kinderdijk. De 20e december Aº.Pº. van Passaroeang naar Schiedam vertrokken en de 30e januari bij Mauritius gepraaid, heeft men sedert niets van dit schip vernomen. (opm: zie NRC 070957)
- LAURENTIUS EN EMILIA, kapt. A. Knappert Jr, bark, 354 lasten, gebouwd in 1855, rederij De Groot, Roelants & Co te Schiedam. De 3e maart op de reis van Samarang naar Soerabaya, op de kust van Japara gestrand en verbrijzeld. Equipage gered en een weinig van de inventaris en lading geborgen. (opm: zie JB 140357)
- JOHANNES MARINUS, kapt. J. Verburgh, bark, 325 lasten, gebouwd in 1841, rederij F.H. von Lindern te Alblasserdam. Van Batavia naar Nederland, met schade in eerstgenoemde plaats teruggekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 010957)
- ZALT-BOMMEL, kapt. C.J. Juta, bark, 321 lasten, gebouwd in 1854, rederij van Overzee & Co. te Rotterdam. De 3e december 1856, bij het onder zeil gaan in de Simonsbaai (Kaap de Goede Hoop), op strand geraakt en aldaar gesloopt. Equipage, lading en inventaris gered. (opm: zie NRC 120257)
- CORNELIA, kapt. J.A.N. Schagen van Leeuwen, bark, 317 lasten, gebouwd in 1855, rederij H. Kikkert te Vlaardingen. De 27e mei op de reis van Texel naar Batavia, op 09º Z.B. en 33º W.L. verbrand. De equipage heeft zich in de boten gered en is daarmee op de kust van Brazilië geland. (opm: zie NRC 090757)
- MARIA JACOBA, kapt. S.F. Lammerts, bark, 302 lasten, gebouwd in 1853, rederij J. van Wageningen Dz. te Dordrecht. De 17e maart op de reis van Java naar Amsterdam bij Boulogne gezonken. Equipage gered. (opm: zie NRC 180357)
- CASTOR, kapt. L.S. Winkler, bark, 251 lasten, gebouwd in 1834, rederij C.E. Duijtz Cz. te Amsterdam. Van Amsterdam te Akyab (opm: Sittwe) aangekomen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 020657)
- KLAZINA, kapt. D.W. Browning, bark, 246 lasten, gebouwd in 1853, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. In de maand april of mei op de reis van China naar Rangoon (opm: Yangon) bij laatstgenoemde plaats verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 010757)
- TIMOR, kapt. F. Agema, bark, 236 lasten, gebouwd in 1840, rederij P. Blussé van Oud-Alblas te Dordrecht. De 21e december 1856 op de reis van Padang naar Rotterdam bij Green Point (Kaap de Goede Hoop) gestrand en verbrijzeld. De equipage, een gedeelte der inventaris en iets van de lading geborgen. (opm: zie NRC 120257)
- BATAVIER, kapt. N.F. Hoek, bark, 234 lasten, gebouwd in 1830, rederij E. & S. & C. St. Martin & Co. te Rotterdam. De 7e april op de reis van Rangoon naar Rotterdam op de hoogte der Andaman-eilanden verongelukt. De equipage gered. (opm: zie NRC 170757)
- MERCURIUS, kapt. H.R.J. Smith, bark, 230 lasten, gebouwd in 1851, rederij F. Smelt & Zoon, te Amsterdam. De 23e september Aº.Pº. (opm: 1856) op de reis van Amoy naar Singapore op de kust van Bintang verongelukt. De derde stuurman en 100 Chinese koelies zijn daarbij omgekomen (opm: zie JB 100157).
- HERMINA, kapt. K.B. de Weerd, fregat (opm: pink), 214 lasten, gebouwd in 1830, rederij Aug. Kerstiens te Amsterdam. Op de reis van Batavia naar Amsterdam lek te Mauritius binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 220157)
- PRINS HENDRIK, kapt. J.C. Töpper, bark, 202 lasten, gebouwd in 1838, rederij Kranenborg & Zoon te Amsterdam. De 30e oktober op de reis van Batavia naar Havana met grote schade te Curaçao binnengelopen en aldaar afgekeurd (opm: onjuist, zie NRC 300957).
- VALPARAISO, kapt. H.A. Ellerman, bark, 185 lasten, gebouwd in 1850 (opm: opgeleverd 1852), rederij Blauw & Co te Amsterdam. De 25e mei van Napels te Batavia gearriveerd, en 2 juni aldaar ter rede verbrand. Equipage en een gedeelte van de inventaris gered. (opm: zie NRC 310757)
- LUITENANT ADMIRAAL STELLINGWERF, kapt. M. Mispelblom Beijer, bark, 172 lasten, gebouwd in 1853, rederij Zeilmaker & Co, te Harlingen. De 17e juni op de reis van Samarang naar Singapore tussen Banca en Riouw op een onbekende klip gestoten en gezonken. Equipage en passagiers gered. (opm: zie NRC 060857)
- ZORGVLIET, kapt. J. de Vries, bark, 167 lasten, gebouwd in 1849 (opm: 1843), rederij F. Smelt & Zoon te Amsterdam. De 5e januari op de reis van Amsterdam naar Hartlepool enz. bij Allport (opm: eerder vermeld: Alford) gestrand en wrak geworden. De equipage, met uitzondering van de 2de stuurman en 2 jongens, omgekomen. (opm: zie NRC 070157)
- THETIS, kapt. H. Meppelder, brik, 135 lasten, gebouwd in 1849, rederij G. Mauritz & Co te Dordrecht. De 27e maart op de reis van Dordrecht naar Belfast in het Kanaal overzeild en gezonken. De kapitein er bij verdronken. (opm: zie NRC 010457)
- SNELHEID, kapt. J.H. Henning, bark, 121 lasten, gebouwd in 1838, rederij J.J. Poncelet & Zoon te Amsterdam. De 18e maart op de reis van Paramaribo naar Amsterdam op de Coblers Rocks (Barbados) verongelukt. Zes man der equipage en een passagier bij omgekomen. (opm: zie NRC 190457)
- AXIM, kapt. C. Ouwehand, schoenerbrik, 70 lasten, gebouwd in 1849, rederij H. van Rijckevorsel te Rotterdam. De 21e juni op de reis van de kust van Guinea naar Rotterdam bij Kaap St. Paul totaal verongelukt. Equipage gered. (opm: zie NRC 110857)
- ERATO, kapt. P. Don, schoener, 70 lasten, gebouwd in 1850, rederij P. Smit Fz. te Dordrecht. De 21e mei op de reis van Troon naar Rio Grande bij laatstgenoemde haven gestrand en totaal verloren. Equipage gered. (opm: zie NRC 090757)
- ROTSSTEEN, kapt. A. Soet, schoenerbrik, 68 lasten, gebouwd in 1839, rederij F.S. Sparnaaij & Zoon te Rotterdam. De 8e februari op de reis van Lagos naar Nederland bij eerstgenoemde plaats lek geworden en op strand gezet. Equipage gered. Lading door de inboorlingen van Lagos gestolen. (opm: zie NRC 150457)
- DRIE VRIENDEN, kapt. R.A. Wielema, brigantijn, 65 lasten, gebouwd in 1853, rederij H.F. Daltman te Amsterdam. Van Havana naar Antwerpen met schade te Falmouth binnengelopen en aldaar afgekeurd. (opm: zie NRC 260257)
Daarenboven werd ons nog gemeld, dat door een Engels schip, op de hoogte van Kaap de Goede Hoop, de bemanning van een daar gezonken Nederlandse bark gered en dat het schip FLORA (bark van 170 lasten, gebouwd in 1851, van de rederij van de heren Sandberg & Co te Dordrecht) in China is afgekeurd (opm: zie NRC 010957). Deze beide berichten vorderen echter nadere bevestiging.

Afbeelding
Datum 22 februari 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vera Cruz, 20 januari. Het schip VRIJE HANDEL, van Liverpool met gewone lading, is bij Frontera de Tabasco gebleven. Berichten van St. Juan Battista de Tabasco luidden, dat het grootste gedeelte der lading geland is, hoewel veel in beschadigde staat.

Afbeelding
Datum 25 februari 1873
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Vera Cruz, 20 januari. Het bij Frontera de Tabasco (opm: Mexico; pos. 18º36’ NB 92º42’ WL) verongelukte schip (opm: brik, bouwjaar 1863) VRIJE HANDEL, van Liverpool naar Tabasco, werd gevoerd door kapt. J.J. Lupkes van Sappemeer.

Afbeelding