Inloggen
GEERTRUIDA STRATING - ID 7978


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1878-05-31 / 1888-11-09 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1878
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 1795 WINSCH 1878
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Geert Hindriks Stratingh, Pekela, Groningen, Netherlands
Delivery Date: 1878-00-00
Technical Data

Gross Tonnage: 210.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 191.00 Net tonnage
 
Length 1: 39.95 Meters Length overall (Loa)
Beam: 6.24 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.40 Meters Depth, moulded
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1878
Datum agenda: 1878-06-18
Register nr: 0
Scheepsnaam: GEERTRUIDA STRATING
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Strating, G.H.
Plaats: Nieuwe Pekela
Opmerkingen: zeebrief
1878-06-18 gunstige beschikking uitreiking zb140-1878-06-16

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1878-05-31 GEERTRUIDA STRATING
Manager: Geert Hindriks Strating, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Geert Hindriks Strating, Nieuwe Pekela, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Nieuwe Pekela / Netherlands
Callsign: NSRH

Date/Name Ship 1888-11-09 FIDES
Manager:
Eigenaar: C. Jensen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: NBCS

Date/Name Ship 1894-00-00 FIDES
Manager: P/R Thure (Christiane Jensen), Svendborg, Denmark
Eigenaar: P/R Thure (Christiane Jensen), Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: NBCS

Date/Name Ship 1898-00-00 FIDES
Manager:
Eigenaar: I.P. Jorgensen, Svendborg, Denmark
Shareholder:
Homeport / Flag: Svendborg / Denmark
Callsign: NBCS

Ship Events Data

1888-00-00: In 1888 afmetingen: G 214, N 191.
1888-11-09: Sold to foreign country
Het schoenerschip GEERTRUIDA STRATING, thans liggende te Oude Pekela en laatst bevaren door kapt. Pik, is door Deense reders aangekocht voor NGG 8.300,-.
1901-09-04: Sprang a leak
AH 06.09.1901: Bremerhaven, 4 september. Alhier is door de stoomtrawler TOM vol water binnen gesleept de Deense 3-mast schoener FIDES op reis van de Oostzee naar Londen met een lading brandhout. (opm: de FIDES is de ex GEERTRUIDA STRATINGH)

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Albert Pik werd geboren 14 mei 1829 te Veendam als zoon van de scheepstimmerman Jacob Jans Pik en Trijntje Alberts Hansens.

Hij trouwde op 06 februari 1862 te Wildervank als buitenvaarder met Trijntje Kempinga, geboren 10 augustus . 1838 te Wildervank als dochter van de zilversmid Eerrke Jans Kempinga en Marchien Pieters Boer. Trijntje overleed op 09 augustus 1875, 37 jaar.

Hij hertrouwde op 01 maart 1877 te Wildervank met Harmke Emmelkamp, geboren te Wildervank 07 maart 1828 als dochter van Filippus Eerns Emmelkamp en Geertruida Jans Ligger. Zij was de weduwe van de schippers Engelardus Fokkes Muller en Barend Geerts Smid. Harmke overleed op 05 april 1897 te Wildervank, 69 jaar

Geen overlijdensakte van Albert J.Pik gevonden, maar nà 1900.

In BS-akten wordt Albert vermeld als “zeeman” in 1863, als “schipper” in 1866, 1869 en 1872 en als “rustend schipper in 1900.

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

A.J.Pik was effectief lid van het zeemnscollege “De Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 7 in de periode 1868 t/m 1898.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt A.J.Pik als gezagvoerder gedurende:

*    1855 van de kof “Jacoba Hazewinkel”, gebouwd in 1835 te Hoogezand, 90 ton o.m., varend voor Braams & Schaafsma te Harlingen. gezonken in de Noordzee;

*    1867 t/m 1876 van de 2msch. “Catharina”, gebouwd in 1866 te Sappemeer, 132 ton o.m., varend voor D.Mulder & Zn te Winschoten. Het schip werd in 1876 in zinkende staat verlaten;

*    1878 van de 2/msch. “Fennechiena”, gebouwd in 1857 te Sappemeer, 179 ton o.m., varend voor J.Romkes v/d Goot. Het schip ging in dit jaar over naar kapitein/eigenaar W.Jager, de het herdoopte in “Uranus”;

*    1879 t/m 1888 van de 3/msch “Geertruida Strating”, gebouwd in 1878 te Pekela, 210 ton n.m., varend voor G.H.Strating te Pekela. Het schip werd in 1888 verkocht naar Denemarken.

 

Monsterrollen op site van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen vermelden Albert Jakobs Pik  op:

16 maart 1844, smak “Verwachting”, schipper Jan Alberts Hanssen, 39 jaar uit Veendam. Voorts stuurman, kok Albert Jacobs Pik, 14 jaar uit Veendam en een matroos.

15 juni 1845, kof “Pollux”, kapitein Geert Roelfs de Jonge uit Veendam. Voorts stuurman, kok Albert J.Pik, 16 jaar uit Veendam, matroos en een lichtmatroos.

24 januari 1846, kof “Pollux” schipper Geert Roelfs de Jonge. Voorts stuurma, kok Albert Jakobs Pik, matroos en een lichtmatroos.

27 januari 1847, kof “Jakoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman, kok en de lichtmatroos Albert Jakobs Pik.

23 februari 1848, kof “Jakoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman, kok Albert Jakobs Pik, matroos en een koksmaat.

12 februari 1849, kof “Jacoba Hazewinkel”. schipper Jan Germs Boon.Voorts een kok en de matroos Aldet Jacobs Pik.

21 februari 1850, kof “Adriana”, schipper Jan Roelfs Veenhuizen. Voorts stuurman, kok Albert Pik, en een kajuitwachter.

05 februari 1853, kof “Jacoba Hazewinkel”, schipper Jan Germs Boon. Voorts stuurman Albert Jakobs Pik en een kok.

19 februari 1859, kof “Dina Marchina”, schipper Remmelt Geuchies Engelsman, 38 jaar. Voorts stuurman Albert Jakobs Pik, 28 jaar uit Veendam, kok, matroos en een lichtmatroos.

03 februari 1872, schoener “Katharina”, schipper Albert Pik, 40 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman, kok en 2 matrozen.

16 maart 1875, schoener “Catharina”, schipper Albert Pik, 44 jaar uit Wildervank. Voorts stuurman en een kok.

17 februari 1876, schoener “Catharina”, schipper Albert Pik, 45 jaar uit Wildervank. Voorts een stuurman.

20 juli 1877, schoener “Fennechiena”, kapitein A.J.Pik, 46 jaar uit Veendam. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

05 oktober 1877, schoener “Fennechiena”, kapitein Albert J.Pik, 46 jaar uit Wildervank. Voorts 1e stuurman, 2e stuurman, kok, matroos en een lichtmatroos.

05 juli 1878, schoener “Geertruida Stratingh”, kapitein Albert Jacobs Pik, 47 jaar uit Wildervank. Voorts 1ste stuurman, 2de stuurman kok, matroos, 2 lichtmatrozen en een kajuitwachter.

 

In 15 monsterrollen op het overzicht van het Noordelijk Scheepvaart Museum te Groningen wordt gesproken van Albert J./Jacobs/Jakobs Pik.

Het overzicht luidt:

1844                   kok op de smak “Verwachting” onder Jan Alberts Hanssen                                   geen leeftijd

1845-1846        kok op de kof “Pollux” onder Geert Roelfs de Jonge                                               16 -? Jaar

1847                   lichtmatroos op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon                  geen leeftijd

1848                   kok op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon                                 geen leeftijd

1849                   matroos op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon                          geen leeftijd

1850                   kok op de kof “Adriana” onder Jan Roelfs Veenhuizen                                           geen leeftijd

1853                   stuurman op de kof “Jakoba Hazewinkel” onder Jan Germs Boon                       geen leeftijd

1859                   stuurman op de kof “Dina Marchina” onder Remmelt G.Engelsman                    28 jaar

1872-1876        schipper op de schoener “Catharina”                                                                          40-45 jaar

1877                   schipper op de schoener “Fennechiena”                                                                     46 jaar

1878                   schipper op de “Geertruida Stratingh”                                                                        47 jaar

 

verige bijzonderheden

De “Jacoba Hazewinkel”, reisroute niet gegeven, onder kapitein Pik, is op 11 september 1855 in de Noordzee gezonken.078.

 

 

Datum vanaf: 1878
Kapitein: Pik, Albert Jacobs

Datum vanaf: 1888
Kapitein: Nielsen, Niels
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De FIDES in half gezonken staat binnengebracht te Cuxhaven.
Collectie: Klootwijk, Jan
Vervaardiger: Unknown
Onderwerp: Havenopname
Algemene informatie

In 2007 extra informatie van Ger Mulder:
D.m.v. een verklaring werd scheepsbouwer Geert Hindriks Strating uit Nieuwe Pekela per 31.5.1878 in Winschoten teboekgesteld als eigenaar van het driemast schoonerschip GEERTRUIDA STRATING. De schoener was 209 ton groot, en kreeg brandmerk 1795 Winsch 1878. Men mag aannemen dat G.H. Strating dit schip zelf in Nieuwe Pekela heeft gebouwd. Getuige eerdere documentatie was de man als schipper met thuishaven Oude Pekela begonnen; toen werd zijn naam nog geschreven als Stratingh, dus met een h aan het eind.

AH 06.09.1901: Bremerhaven, 4 september. Alhier is door de stoomtrawler TOM vol water binnen gesleept de Deense 3-mast schoener FIDES op reis van de Oostzee naar Londen met een lading brandhout. (opm: de FIDES is de ex GEERTRUIDA STRATINGH)

Op 04-08-1901 vertrokken van Rafsø (Finland ) met een lading gezaagd hout onderweg naar London geraakte het schip op 1 september in een n.n. wester storm verzeild met hoge zeegang en mede daardoor lek geraakt op de Noordzee ter hoogte van Hanstholm. Ondanks onafgebroken pompen tot de volgende dag bleek om 05.00 uur dat het water in het ruim was gestegen tot 2.00 meter. Na gehouden scheepsraad werd de noodvlag gehesen en is begonnen met de deklast te werpen. Nadat ongeveer 1.5 standaard overboord was gewerkt arriveerde de stoomtrawler “Tom”. Met de sloep van de “Tom” zijn twee reizen tussen de beide schepen gemaakt ondanks het zeer slechte weer. De “Tom” is in de buurt gebleven en toen het weer op 3 september tot bedaren was gekomen, de “FIDES“ op sleep genomen en arriveerde de sleep 4 september te Geestemunde. Het schip (C.T.L.) werd verkocht voor 2.200 kroon en de lading hout bracht 2.600 kroon op. NB : In de zeeverkaring, op 6 december 1901 te Svendborg afgegeven, werd vastgesteld dat de oorzaak van het verlies de gevolgen van het zeer slechte weer is geweest.

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten