Inloggen
ARIADNE - ID 7880


Kroniekberichten

Datum 22 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het nieuw gebouwde stoomschip ARIADNE is de 18e dezer van Sunderland naar Shields vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1870
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hellevoetsluis, 22 oktober. Heden is alhier gearriveerd het nieuw gebouwde stoomschip ARIADNE, van Sunderland, laatst van Brouwershaven, alwaar het heden was gearriveerd en naar hier was opgestoomd.

Afbeelding
Datum 15 november 1871
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 14 november. Het stoomschip ARIADNE zit binnen Dwars-in-den-Weg aan de grond, doch zal waarschijnlijk met het volgende getijde vlot komen.

Afbeelding
Datum 31 mei 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Advertentie. Rotterdam- New-York. Het eerste klasse Nederlandse stoomschip ARIADNE, kapt. J. Bakker, vertrekt 1 juli van Rotterdam direct naar New-York. Neemt goederen met direct cognossement naar Philadelphia, Baltimore en Boston. Wegens vracht en passage adresseert men zich aan Ruys & Co. of Wambersie & Zoon. (opm: eerste reis van een Nederlands stoomschip van Rotterdam naar New York, gecharterd door de firma Reuchlin, Plate & Co., de voorlopers van de Holland-Amerika Lijn, zie NRC 160872)

Afbeelding
Datum 29 juli 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 28 juli. Het stoomschip ARIADNE,kapt. Bakker, is volgens ontvangen telegram de 27e dezer te New Yrork gearriveerd, hebbende 17 dagen reis van Plymouth. Alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 16 augustus 1872
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 augustus. In de World van 2 augustus lezen wij het volgende :
Gisteren avond hebben de verschillende verenigingen, samengesteld uit Hollanders, zich, zoals te voren was bepaald, in het casino in East Houston Street verenigd. In optocht, voorafgegaan door een fanfarekorps, toog men uit met toortsen en transparanten. Langs Broadway en Bowling Green begaf men zich naar pier Nº. 3, om kapt. Bakker en zijn equipage van het stoomschip ARIADNE hartelijk welkom te heten, aangezien gezegd schip het eerste is dat van Rotterdam in de haven van New- York is aangekomen. De optocht werd door de politie geëscorteerd. Toen de pier was bereikt speelde het muziekkorps
,,Wien Neerlandsch bloed”, dat te midden van luide toejuichingen gevolgd werd door “Hail Columbia”. De verschillende verenigingen hadden onderscheiden banieren die velerlei inscripties droegen en door magnesium licht verlicht werden. Het comité, bestaande uit de heer E. J. Nieuwland en 4 anderen overhandigde kapt. Bakker een adres, waarin hij welkom werd geheten bij zijn komst in de Vereenigde Staten. Het schip was met vlaggen getooid en à la giorno verlicht. Een uurwerk werd afgestoken en nadat kapt. Bakker had geantwoord op het adres, dat hem overhandigd was, begaf men zich weder in optocht naar het casino, waar de kapitein en de equipage van de ARIADNE een banket werd aangeboden.
De New-York Herald van 1 augustus noemt de komst van de ARIADNE een feit van gewicht, aangezien het de pionier zal wezen van een nieuwe gemeenschap met Europa. Het blad juicht het zeer toe dat de “heren” deze heuglijke gebeurtenis feestelijk gedenken.
Wij ontvingen heden avond enige nadere bijzonderheden omtrent de optocht.
Achter het comité, waarvan wij de leden kennen uit de circulaire, welke tot Hollanders te New-York werd gericht, en welke gisteren door ons is medegedeeld, marcheerde de Netherland Union Musical Association met een transparant, waarop geschilderd: Anno 1609
HALF MOON - Anno 1872, ARIADNE. Daarop volgden de Hollanders, die zich hadden aangesloten bij de optocht en die drie transparanten droegen, een met de naam Henry Hudson en de spreuk “Eendracht maakt macht”, een ander met de naam “Knickerbocker”,
gemeenlijk gegeven aan de afstammelingen der oude Hollandse kolonisten, en een derde met de naam “Stuyvesant”.
In het adres, overhandigd aan kapt. Bakker, werd de rederij met deze onderneming geluk gewenst namens de Hollanders van New-York, Brooklyn, New Jersey, Hoboken en omstreken, en de hoop uitgedrukt, dat de nieuwe lijn of lijnen de commerciële banden tussen Holland en Amerika nog meer versterken zullen.
Maar vooral de vriendschapsband, welke dagtekent van voor 263 jaren, toen het eerste Europese schip, het Hollandse jacht de HALVE MAAN, het eiland Manhattan aandeed en de Hudson-rivier opvoer. De intelligente Amerikanen waarderen de Hollanders als eerste Settlers, en erkennen de vruchtbaarheid van het zaad, gestrooid door de eenvoudige grondvesters van de wereldstad New-York. Is Motley’s werk een bewijs, dat Hollands grootheid ook in de vreemde wordt gewaardeerd, de Hollanders in Amerika zijn er trots op dat ze geboren werden onder een volk, waarvan gezegd kan worden : klein in getal, groot in daden. Met blijdschap zagen ze dat de sluimergeest, welke Holland drukte, verdwijnt gelijk tal van grootse werken, daar ondernomen, bewijzen. En van hun sympathie mocht deze demonstratie zelve getuigen, daar zij zeker zou medewerken om de aandacht te vestigen op deze onderneming. Wij verzoeken - zo eindigt het adres - onze gevoelens aan gene zijde van de oceaan over te brengen, en te melden dat wij, hoewel wij thans trouwe Amerikaanse burgers zijn, toch het hart voelen kloppen voor alles wat met de welvaart en de vooruitgang van ons vaderland in verband staat.

Afbeelding
Datum 23 juli 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dindag 22 juli:
- twee 1/75e aandelen in het barkschip MAARTEN VAN ROSSEM, groot 381 lasten of 723 tonnen, gevoerd door kapt. A. Huizer, boekhouders de heren Van Overzee & Co. te Rotterdam, thans in dienst van het gouvernement van Nederlands-Indië: voor NLG 560 verkocht.
- 1/60e aandeel in het barkschip ONRUST, groot 427 lasten of 808 tonnen, gevoerd door kapt. F.G. Küchler, boekhouder de heer G.H. Uitenbogaardt te Maassluis, laatst op reis van New York naar Buenos Ayres: voor NLG 210 verkocht.
- 1/80e aandeel in het fregatschip GIJSBERTUS HERMANUS, groot 603 lasten of 1.141 tonnen, gevoerd door kapt. F.J. Niedveld, boekhouder de heer G.H. Uitenbogaardt te Maassluis, laatst op reis van Rangoon naar Londen: niet geveild.
- 1/40e aandeel in het stoomschip ARIADNE, groot 683 lasten of 1.291 tonnen, gevoerd door kapt. J. Bakker, boekhouders de heren Wm. Ruys & Zonen te Rotterdam: voor NLG 1.180 verkocht.
- 1/45e aandeel in het barkschip JACOBA HELENA, groot 387 lasten, gevoerd door kapt. J. Immerzeel, boekhouder de heer H. Veder te Rotterdam: voor NLG 260 verkocht.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 24 oktober. Het stoomschip ARIADNE, kapt. Bakker, door de regering in Nederland ingehuurd, is gisteren te Padang aangekomen met steenkolen en specie (opm: muntgeld). Dit is het laatste der in Nederland ingehuurde schepen, welke naar Indië gezonden werden.

Afbeelding
Datum 14 november 1873
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 14 november. Voor de tweede expeditie tegen Atjeh worden de onderstaande ingehuurde particuliere stoomschepen gebruikt:
JASON, Nederlands, groot 950 lasten, met 527 man
HOLLAND, Nederlands, groot 1.130 lasten, met 865 man
ARIADNE, Nederlands, groot 683 lasten, met 132 man, benevens 500 slachtvee
SUMATRA, Nederlands, groot 1.500 lasten, met 1.170 man
MADALONI, Italiaans, groot 1.500 lasten, met 1.686 man
SCOTLAND, Brits, groot 588 lasten, met 1.169 man
JOHN BRAMALL, Brits, groot 900 lasten, met 325 man, benevens 141 paarden
CHANCELLOR, Brits, groot 665 lasten, met 712 man, benevens 65 paarden
LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, Nederlands, groot 65 lasten, met 295 man, benevens 100 paarden
PRINS ALEXANDER, Nederlands, groot 500 lasten, met 387 man
BARON MACKAY, Nederlands, groot 400 lasten, met 671 man
BARON SLOET VAN DE BEELE, Nederlands, groot 500 lasten, met 680 man
GOUVERNEUR-GENERAAL MIJER, Nederlands, groot 500 lasten, met 712 man
KONINGIN SOPHIA, Nederlands, groot 400 lasten, met 134 man,
voorts de zeilschepen NANCY, groot 500 lasten, met 118 man en levensmiddelen, gesleept zullende worden door de BARON MACKAY, en KOSMOPOLIET III met 670 man. (opm: voor vertrek werden nog kleine wijzigingen in het aantal manschappen, paarden en slachtvee per schip aangebracht. Het vertrek van Java vond plaats op en kort na 18 november).

Afbeelding
Datum 09 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 30 oktober. Op de rede heerste in de laatste maanden een bedrijvigheid, een vertier, een komen en gaan van stoomvaartuigen, hier sedert het gebruik van stoomvermogen voor communicatie geheel onbekend. Niet dat dit alles is toe te schrijven aan een vermeerdering van het handelsverkeer met andere werelddelen, dat onze havens in deze archipel bij voorkeur door vreemde schepen opgezocht worden: wij hebben deze buitengewone en tijdelijke beweging voornamelijk op rekening te schrijven van de ophanden zijnde expeditie naar Atchin. Behalve de aankomst en het vertrek der stomers van de Nederlandsch-Indische Stoomvaart-Maatschappij op periodieke tijdstippen, lagen of liggen voor deze stad gedurende korter of langer tijd ten anker, om slechts de voornaamste te noemen, de stomers van de Maatschappij Nederland en Maatschappij Java, het Italiaanse stoomschip MADOLINI, de Engelse stomer SCOTLAND, de JAVA, de SUMATRA, de JASON, de HOLLAND, de LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN, de ST. GEORGE, de ARIADNE, enz. Boven al deze bodems munt de SCOTLAND uit door buitengewone afmeting en doelmatige inrichting, terwijl de SUMATRA eveneens van aanzienlijke bouw, bij nader onderzoek in de verste verte niet die afkeuring bleek te verdienen, welke bij aankomst uit Nederland door oningewijden werd uitgesproken en maar al te gerede ingang vond bij hen, die gaarne kritiek oefenen op ondernemingen, die een Nederlands karakter dragen. Sommige dier schepen hebben gediend om manschappen, oorlogsmaterieel, steenkolen, specie enz. uit Nederland naar hier over te brengen, anderen weder zijn bestemd om onze expeditionaire strijdmacht naar de wateren van Sumatra te verplaatsen.

Afbeelding
Datum 23 december 1873
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 13 november. Hieronder volgt een lijst van schepen, door het Gouvernement van Nederlands Indië ingehuurd voor de expeditie tegen Atchin, benevens de daarvoor gecontracteerde prijzen.
Voor minstens 1 maand: Nederlandse stoomschepen JASON en HOLLAND ieder NLG 1.500,- per dag, ARIADNE NLG 800,-, SUMATRA NLG 1.600,-; Engelse stoomschepen ST. GEORGE NLG 1.000,-, SCOTLAND NLG 1.400,-, JOHN BRAMALL NLG 1.000,-, CHANCELLOR NLG 1.200,-; Italiaans stoomschip MADDALONI NLG 2.800,-; Nederlands-Indisch stoomschip LUITENANT-GENERAAL VAN SWIETEN NLG 1.300,-, alle per dag.
Voor 6 maanden: Nederlands-Indisch PRINS ALEXANDER DER NEDERLANDEN, BARON MACKAY, BARON SLOET VAN DE BEELE, GOUVERNEUR-GENERAAL MIJER, KONINGIN SOPHIA, WILLEM KROONPRINS DER NEDERLANDEN, ieder NLG 1.200,- per dag; Nederlandse zeilschepen KOSMOPOLIET III NLG 20.000,-, PHILIPS VAN MARNIX NLG 16.000,-, NANCY NLG 12.000,-, alle per maand.
Morgen zullen op de Nederlands-Indische stomer LUITENANT VAN SWIETEN embarkeren 37 stafpaarden met stalbedienden. De artillerie (1ste bergbatterij) scheept zich op die stomer zaterdag 15 dezer in. Het 12de bataljon, met kookgereedschappen, ammunitie, enz. embarkeert de 16de op het Engelse stoomschip SCOTLAND. Op het Nederlandse stoomschip SUMATRA embarkeert de 16de het linker half 9de bataljon, met ammunitie, enz. Het rechter half 9de bataljon scheept zich de 17de november in. De cavalerie embarkeert mede de 17de, op het Engelse stoomschip CHANCELLOR.
De staf embarkeert de 21ste op het Nederlandse stoomschip PRINS ALEXANDER.
De artillerie, het materieel, de munitie, enz., enz., embarkeren verder op het Nederlandse stoomschip ARIADNE de 17de; op het Nederlandse stoomschip JASON de 19de dezer; op het Nederlandse stoomschip KONINGIN SOPHIA de 21ste dezer.
Men wil, dat de gehele troepenmacht, met inbegrip van koelies, 13.000 man bedraagt. (opm.: zie NRC 271273)

Afbeelding
Datum 10 oktober 1876
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Yarmouth, 7 oktober. Het stoomschip ARIADNE, van Rotterdam naar Sunderland, is op Cross Sand aan de grond gekomen, doch met assistentie van een sleepboot vlot geworden en heeft de reis, waarschijnlijk zonder schade, voortgezet.

Afbeelding
Datum 08 november 1877
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 november. Aan boord van het Nederlandse stoomschip ARIADNE, van Croonstad, is eergisteren avond in het bekleedsel van de donkey machine brand ontstaan, die evenwel spoedig is ontdekt en door de eerste officier met behulp der equipage is geblust. Het stoomschip heeft niet geleden. Het restant der lading (ca. 5 last) is door het ingeworpen water beschadigd.

Afbeelding
Datum 05 september 1878
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 3 september. Heden namiddag is hier van Rotterdam binnengekomen om te dokken het stoomschip ARIADNE, kapt. Gruyter.

Afbeelding
Datum 22 juli 1879
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 14 juni. Vrachten. Gedurende de laatste 14 dagen was de stemming zeer lusteloos en is alleen de opname van enige ruimte voor gouvernements-koffie naar Nederland te vermelden tot NLG 30 per last. Voor het Kanaal, Amerika of Australië bestaat geen vraag. Kustvrachten zonder afdoeningen. De overvoer van 600 tons kolen naar Singkei en 300 tons naar Telok Betong werd aan de laagste inschrijver gegund tot NLG 20,40 per ton. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: EMMA NLG 30 voor 13.000 picols Factorij-koffie van Tjilatjap naar Rotterdam; BESTEVAER NLG 30 Factorij-koffie, NLG 30 suiker, NLG 40 huiden, NLG 35 thee van Cheribon en Batavia naar Amsterdam; stoomschip PRINSES AMALIA NLG 65 voor koffie, NLG 70 tabak, NLG 100 indigo naar Amsterdam; KINDERDIJK NLG 30 voor 16.000 picols Factorij-koffie van de Noordkust en uit de Oosthoek naar Rotterdam; stoomschip OVERIJSSEL NLG 60 voor koffie, NLG 60 à 70 tabak, NLG 90 indigo en huiden, NLG 86 à 90 specerijen naar Rotterdam; stoomschip ARIADNE ligt aan tot NLG 60 voor koffie naar Rotterdam; JAN VAN HAAFTEN 16.000 picols Factorij-koffie tot NLG 30 en tin tot 1/4e van dit vrachtcijfer op de Noordkust naar Rotterdam.
Onbevrachte Nederlandse schepen op Java: LIBERAAL, A.H. VAN TIENHOVEN SR., JOHANNES, MARY, FERDINAND EN LOUIS, BETSY EN ARNOLD, BATAVIER, HENRIETTE ADRIANA, SLIEDRECHT, DORDRECHT II, GEBROEDERS SMIT, NOACH I, BATOE BASSIE, STAD MIDDELBURG, TROMP en GROEN VAN PRINSTERER.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1880
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Brouwershaven, 15 oktober. Het stoomschip ARIADNE, van Croonstadt hier aangekomen, heeft op de reis de schroefas gebroken en is ingesleept door het Duitse stoomschip RENATE, van Dantzig naar Ostende bestemd, welke de ARIADNE drie dagen op sleeptouw heeft gehad.

Afbeelding
Datum 19 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 19 mei. Volgens een bij de rederij ontvangen bericht, gedateerd Rouaan 16 mei 1881, vermeldt kapt. K.G. de Gruiter, voerende het stoomschip ARIADNE het volgende: De 8e mei om 16.30 namiddag ontdekten wij een wrak in de nabijheid met de voorsteven naar beneden, ogenschijnlijk een schoener. Op een nog vastzittende plank was een naambord met vergulde letters, waarop Schiedam stond, de scheepsnaam was weg (opm: mogelijk de KOSMOPOLIET, kapt. Den Breems; zie ook NRC 200581). Het bord hebben wij met de sloep eraf gehaald, en enige vaten opgevist, die in de nabijheid dreven, en van verschillende kenmerken zijn voorzien. Het wrak dreef op de lading juist in de route op 8 à 9 mijlen ZZO (miswijzend) van Kaap St. Vincent dus zeer gevaarlijk voor de scheepvaart.
Volgens een bij de rederij ontvangen bericht is het schip GEERTRUIDA, kapt. Hartman, heden behouden te Gibraltar aangekomen, 15 dagen reis.

Afbeelding
Datum 20 mei 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 19 mei. Het door kapt. De Gruiter, gezagvoerder van het stoomschip ARIADNE op de 8e dezer aangetroffen wrak van een schoener, die op de lading dreef, is vermoedelijk het te Schiedam thuisbehorende schip KOSMOPOLIET, kapt. Den Breems, van Cette met een lading wijn naar Bremen bestemd.

Afbeelding
Datum 05 augustus 1881
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 4 augustus. Het Nederlandse stoomschip ARIADNE is te Havre uit de hand verkocht, onder Franse vlag gebracht en thans genaamd VILLE DE MESSINE. Het is bestemd voor de vaart in de Middellandse Zee.

Afbeelding