Inloggen
MERCURIUS - ID 7831


Kroniekberichten

Datum 13 april 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 12 april. Van de werf De Boot van de scheepsbouwmeester Freds. Franç. Groen in de Groote Wittenburgerstraat alhier is hedenmiddag met het beste gevolg te water gelaten het barkschip MERCURIUS, groot ca. 250 lasten, gebouwd voor rekening van de heren F. Smelt & Zonen, en gevoerd zullende worden door kapt. W.C. Ran.

Afbeelding
Datum 20 mei 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 27 maart. Scheepsvrachten. De WILLEM II laadt suiker op de kust à NLG 90. De SPYNX is gecharterd naar California 5000 dollars bij de roest. De LEEUW laadt suiker te Batavia en Samarang à NLG 90 en cassia à NLG 100. De JOHANNA MARIA CHRISTINA rijst à NLG 75, suiker à NLG 80 en cassia à NLG 100 te Batavia, en suiker op Java’s Oostkust à NLG 83. De ELSHOUT suiker te Batavia à NLG 85 en te Samarang à NLG 90. De DOELWIJK paddie (opm: ongepelde rijst) te Indramaijoe à NLG 105 en vult op voor rederij rekening. De TWEE GODFRIEDS is bevracht naar Petersburg met suiker te Sourabaija te laden à GBP 4.10. De MERCURIUS doet een tussenreis op de kust. De DOLPHIJN gaat op avontuur naar Padang. Het Deense schip JOHANNES HAGA laadt voor rederij rekening. Ook de BANKA laadt naar men zegt voor rederij rekening.
Het Engels schip RALEIGH is bevracht naar Cowes à GBP 3.10. De CAROLINE AGNES naar Cowes om order à GBP 3.12.6. De JOHN COOPER vertrekt naar Singapore, en komt hier terug om te laden voor Cowes op order à GBP 3.5. De TWEE ANTHONYS laadt voor rederij rekening. Het Britsch-Indisch schip EMPRESS ligt in lading voor Australië, en het Zweedse schip CECILIA is ter bevrachting aangeboden.

Afbeelding
Datum 28 mei 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 27 mei. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de volgende 31 schepen als:
Voor Rotterdam: VRIENDSCHAP, kapt. F.W.E. Schuchard; IDA ELIZABETH, kapt. J.M. Kleinhouwer; GRAAF VAN HOOGENDORP, kapt. F. van Hees; RESIDENT VAN SON, kapt. F.C. Bauditz; LUCIE, kapt. J. van der Schaft; ZUID-HOLLAND, kapt. J.C. Jansen; JONGE CORNELIS, kapt. C. Verhey; ZES GEZUSTERS, kapt. G.H. Ruhaak; RIJSWIJK, kapt. J.R.N.J. Bijl; HOOP VAN CAPELLE, kapt. D.F. Browning; WITTE CORNELISZ DE WITTE, kapt. F. van Rossem; COLUMBINE, kapt. J.F. Andriessen; CORNELIS SMIT, kapt. D.O. v.d. Wal.
Voor Amsterdam: FANNY, kapt. C. Tjebbes; DANKBAARHEID, kapt. W. Postma; ANJER, kapt. P. Esink; VAN GALEN, kapt. J.R. Smit; MATHILDA, kapt. Wriborg; HELENA, kapt. H. Wittebol; ZORGVLIET, kapt. J.G. Appel; JAVAAN, kapt. G. Eylers; MARGARETTA SIMONETTA, kapt. F.J. Hoffman; ANNA PAULOWNA, kapt. W. Bek Wzn; ANNE EN ELISE, kapt. C.J. Jaski; MERCURIUS, kapt. W.C. Ran; STAD DORDRECHT, kapt. J. van Nassau, (van Dordrecht); STAD SCHIEDAM, kapt. F.A. Wulf (van Schiedam); EDOUARD EN MARIE, kapt. H. Eeltjes, (van Rotterdam).
Voor Schiedam: HENRIETTE ELISABETH SUSANNE, kapt. ..(opm: E.T. Prater).
Voor Middelburg: KONING WILLEM II, kapt. W. Blaakhert; ONDERNEMING, kapt. J. Jozanse (opm: mogelijk J. Johanse.

Afbeelding
Datum 16 juni 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 22 april. Scheepsvrachten. Gedurende deze maand hebben geen bevrachtingen van Nederlandse avontuurschepen (opm: schepen die bij vertrek uit Nederland nog niet door de N.H.M. voor een lading uit Indië waren gecontracteerd en dus op goed geluk waren uitgezeild) plaats gevonden, zijnde de KOLONEL KOOPMAN voorlopig ter lossing van enige lading naar Soerabaija bestemd, terwijl de PRINS VAN ORANJE, met verlies van masten gearriveerd, eerst zal moeten repareren. De MERCURIUS en ALBRECHT BEIJLING, worden heden ter bevrachting aangeboden, doch is nog geen lading voor die bodems. Laatstgenoemde heeft suiker aangenomen tot NLG 85,00 zonder meer. Het Deense schip WILHELMINA werd bevracht naar Cowes tot GBP 4.10/. voor Stockholm, met een vermindering van GBP 0.10/. indien het schip naar Hamburg mocht worden bestemd. Wijders is het Engelse schip JENNY LIND ter bevrachting aangeboden. Het Amerikaanse schip DOLFIJN laadt koffie voor rederij rekening. De TALBOT laadt suiker tot GBP 3.10/- en tabak tot GBP 4.1/- voor Nederland. De ABBYPRAT en het Hamburgerschip RIO DE JANEIRO worden aangeboden.

Afbeelding
Datum 27 juni 1851
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Heden trof mij de gevoeligste slag mijns levens door het plotseling afsterven van mijn onvergetelijke echtgenoot Willem Cornelis Ran, in leven scheepsgezagvoerder om de Oost, aan de gevolgen van een zenuwtoeval in de ouderdom van 55 jaren na een allergelukkigste echtvereniging van circa 26 jaren. Wat ik en mijn zeven kinderen en behuwdkinderen in hem verliezen, zullen diegenen alleen kunnen beseffen, die de brave overledene van nabij gekend kebben.
Amsterdam, 22 juni 1851, Hillegonda Rademaker, wed. W.C. Ran.
(opm: Kapt. Ran voerde het gezag over de bark MERCURIUS, ten tijde van zijn overlijden op de Javaanse kust in belading voor Amsterdam).

Afbeelding
Datum 17 juli 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 24 mei. Van scheepsvrachten valt weinig bijzonders te melden. Het Engels schip CHRISTINA ligt in lading naar Californiën. Het Amerikaans schip ABBY PRAT is gecharterd naar Cowes om order tot GBP 2:15:- voor suiker en GBP 2:10: - voor rijst. De MERCURIUS en de JACOBUS laden voor eigen rekening. De PIET HEIN zal te Soerabaya suiker laden, en waarschijnlijk opvullen met tabak. De KOLONEL KOOPMAN is naar Soerabaya vertrokken. De JENNY LIND is zonder bestemming. De MARY GODDARD laadt suiker voor NLG 80, tabak voor NLG 90 en huiden voor NLG 100.

Afbeelding
Datum 10 april 1852
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 april. Volgens brief van kapt. Visser, voerende het schip MERCURIUS, van Batavia naar Amsterdam gedestineerd, in dato St. Helena 21 februari, had hij de 31e december een hevige orkaan doorgestaan en daardoor stengen, ra’s, kluiverboom, benevens tuig en zeilen verloren, zo mede was daarbij de top der grote mast gesprongen. Na zich te St. Helena van een en ander voorzien te hebben, zou hij de reis voort zetten.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 augustus. Het schip (opm: bark) MERCURIUS, kapt. Visser, van Akyab naar Falmouth, de 17e juni te Mauritius binnengelopen, is lek.

Afbeelding
Datum 30 augustus 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 7 juli. Het Nederlandse schip MERCURIUS, kapt. Visser, van Akyab naar Falmouth bestemd, hetwelk de 17e juni alhier lek binnenliep, heeft de lading gelost en zal op de slip (opm: sleephelling) gehaald worden om te repareren.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Mauritius, 5 augustus. De beide Nederlandse schepen JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. Rademaker, en MERCURIUS, kapt. Visser, zomede het schip VISTA, kapt. Berg, allen van Akyab naar Falmouth, welke alhier in de maand juni lek en met andere schade zijn binnengelopen, hebben de reparaties geëindigd en hun respectievelijke reizen vervolgd.

Afbeelding
Datum 27 april 1854
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

 
Rotterdam, 26 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn bevracht de navolgende 37 schepen, als:
Voor Rotterdam: MARY EN HILLEGONDA, kapt. L. Visser; JOHANNES MARINUS, kapt. J. van Delft Cz; NIEUW LEKKERLAND, kapt. M.B. Hoffmann; JACATRA, kapt. Th. Buijs Jz; EUROPA, kapt. H. Poort; SCHOONDERLOO, kapt. A.F. Marmelstein; SUMATRA, kapt. H. Grevel; EVA JOHANNA, kapt. H. de Boer, (de beide laatsten van Dordrecht).
Voor Amsterdam: JEANNETTE PHILIPPINE, kapt. J. van der Mey; KOOPHANDEL, kapt. H. de Boer; LUCIPARA’S, kapt. J. Kloppenburg; MERCURIUS, kapt. D. Visser; HENDRIK WESTER, kapt. R.J. Reynders; DE NIJVERHEID, kapt. J.C.M. van Strijen; ADMIRAAL DE RUYTER, kapt. S. Stapert; WILHELMINA LUCIA, kapt. J.P. Carst; WATERLOO, kapt. W.W. van Epen; TRITON, kapt. H. Olie; PHILIPS VAN MARNIX, kapt. E. van Duijn; STAD UTRECHT, kapt. F.O.J. Jaski; PRINS HENDRIK, kapt. H. Smit; GOEDE VERWACHTING, kapt. F.J. Rotgans; ZEEMEEUW, kapt. H.L. Kayser; WALVISCH, kapt. Th. Schut; STAATSRAAD BAUD, kapt. T. de Jong; ANNA EN ELIZE, kapt. C.J. Jaski; SCHOON VERBOND, kapt. J. Veenstra; ZEEVAART, kapt. J.A. Knaap; ADMIRAAL TROMP, kapt. J. van Tubergen; ANNA MARIA WILHELMINA, kapt. G.C. Fischer; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. J.C. Berk; HENRICUS GERARDUS, kapt. P. de Boer; BELLATRIX, kapt. A.P. Sandberg Jr; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester.
Voor Dordrecht: BATO, kapt. W.F. Broeksmit; DELTA, kapt. J.G. Kunst.
Voor Schiedam: H. VINCENTIUS VAN PAULO, kapt. K.H. de Groot

Afbeelding
Datum 10 januari 1857
Krant JB - Javabode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

In ons nummer van de 7e dezer gaven wij een kort bericht omtrent het vergaan van het Nederlandse barkschip MERCURIUS. Een brief van de gezagvoerder diens bodems, de heer H.R.J. Smith, d.d. Singapore 2 januari aan ons gericht, behelst nopens dat ongeluk het volgende:
Ik was, schrijft die heer, met mijn te Amsterdam te huis behorend schip MERCURIUS, de 5e december 1856 van Amoy, bestemd naar Singapore en Batavia vertrokken en kwam de 8e dag na mijn vertrek (13 december) in straat Singapore wegens dikte (dikke lucht) zonder enig landgezicht ten anker; kort daarna sloeg het slechte weder mijn bodem van voor beide ankers en werd het schip op de noordwestkust van Bintang (opm: thans Bintan) geworpen en totaal verbrijzeld.
Niet het minste heb ik kunnen redden, wordende bijna moedernaakt van het wrak geslagen. Mijn schip was het fraaiste dat in deze dagen in de Chinese wateren voer en deszelfs vergaan is dus voor mij een onherstelbaar verlies, daar ik bij een zeer goed commandement, alles wat ik sedert mijn kindsheid had opgevaren verloren heb. Na het verongelukken van de bodem, miste ik mijn derde stuurman, Samuel Dinon, en 80 Chinese passagiers die daarbij zijn omgekomen. Zoals gezegd is niets kunnende redden en gebrek aan voedsel en kleding hebbende, gingen wij schipbreukelingen, bestaande uit 14 personen der equipage en 180 Chinese passagiers, over Bintang naar Riouw op mars, alwaar wij veel lijdende wegens het bos-moerasachtige terrein na twee dagen aankwamen en allerliefderijkst door de heer resident Nieuwenhuizen ontvangen werden. Onuitsprekelijk is mijn dank voor de edele en menslievende behandeling die wij van die hoofdambtenaar, de overige civiele en militaire autoriteiten te Riouw en van het etat-major van Z.M. schoenerbrik EGMOND genoten hebben, en vriendelijk verzoek ik u de openlijke betuiging onzer oprechte, onuitwisbare erkentelijkheid daarvoor wel in uw dagblad te willen opnemen.
Volgaarne voldoen wij aan dat verzoek door de eigene woorden van de heer Smith hier over te nemen en ook in naam der mensheid roepen wij allen die zich in het lenigen van het lot dier ongelukkigen zo edel gedragen hebben de warmste dank toe.

Afbeelding