Inloggen
COLOMBINE - ID 7701


Kroniekberichten

Datum 30 april 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Op 26 april is te Delfshaven van de werf van de heer T. de Hoog met goed gevolg te water gelaten het barkschip ARLEQUIN, gebouwd voor rekening van de heer E. Serruys.
Voor dezelfde rekening is van de werf van de heer C. Smit te Alblasserdam insgelijks met goed gevolg van stapel gelopen het barkschip COLUMBINE. (opm: drie tewaterlatingen en één kiellegging in twee dagen tijds voor dezelfde reder, zie een voorgaande bericht)

Afbeelding
Datum 06 juni 1851
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Schepen in lading

Advertentie. Te Rotterdam ligt in lading naar Batavia, mede voor passagiers, waartoe hetzelve uitmuntend is ingericht, het nieuw op de zeilage gebouwd, gekoperd, Nederlands campagneschip barkschip COLUMBINE, kapt. A.J. Andresen, voerende een geëxamineerde scheepsdoctor. Adres ten kantore van de heer Ed Serruys, en bij de cargadoors Kuyper, van Dam & Smeer en Hudig & Blokhuyzen.

Afbeelding
Datum 01 januari 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cardiff, 28 december 1852. De COLUMBINE, zomede de MOSAMBIQUE – zie ons nommer van gisteren – zullen naar Bristol gebracht worden om aldaar te repareren.

Afbeelding
Datum 10 maart 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lissabon, 28 februari. Het te Rotterdam te huis behorende barkschip COLUMBINE, kapt. Andersen, van Cardiff, laatst van Bristol, naar Californië bestemd, is de 18e dezer alhier lek en met gekraakte fokkemast binnengelopen. De lading wordt gelost.

Afbeelding
Datum 14 maart 1853
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Lissabon, 28 februari. Het alhier in averij binnengelopen Nederlandse barkschip COLUMBINE, kaapt. Andersen – zie ons nommer van 10 dezer – is bezig om de lading te lossen.

Afbeelding
Datum 13 februari 1854
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Verkoping van schepen op maandag 11 februari, in de Nieuwe Stads-Herberg aan het IJ:
- 1/40 Aandeel in het fregatschip ZAANSTROOM NLG 3.200. NLG 50. Opgehouden.
- 1/32 Aandeel in het barkschip COLOMBINE NLG 1.600. NLG 375, koper J. Corver.
- 1/32 Aandeel in het brIkschip LOUISA. NLG 1.700. NLG 30, kper F. der Kinderen.
- 1/32 Aandeel in Dito. NLG 1.700. NLG 50. koper dezelfde.
- 1/48 Aandeel in het brikschip ANNA LENA. NLG 620. NLG 70. Opgehouden.
- 1/48 Aandeel in Dito NLG 620. NLG 18. Dito.
- 1/48 Aandeel in Dito. NLG 620. NLG 9. Dito.
- 1/48 Aandeel in Dito. NLG 620. NLG 6. Dito.
- 2/48 aandelen. Niet geveild.
- 11. 2/96 48 Aandeel in het brikschip JOHANNA. NLG 750. NLG 50. J. Corver
- 12. 1/32 48 Aandeel in het barkschip PRESIDENT VERKOUTEREN. NLG 500. NLG 175. P. Blom.
- 12. 1/20 Aandeel in het schoenerschip HOLLANDIA. NLG 1.050. NLG 5. Opgeh.
- 14. 1/20 Aandeel in dito. NLG 950. NLG 9. Dito.
- 15. Tjalkschip ANNA CATHARINA. Niet geveild.
- 16. Het schoener kofschip NIESSINA, liggende te Brugge. NLG 8.800. NLG 1.200. C.A. Schröder.

Afbeelding
Datum 23 december 1855
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 december. De schepen de VREDE en COLUMBINE (opm: zie NRC 211255) hebben accoord getroffen om zich door te laten ijzen (opm: door het ijs naar open water laten brengen). Door het meerdere water, dat er ten gevolge van de westenwind aan de wal is gekomen, was eerstgenoemd schip met hoog water bijna geheel gericht en het laatste lag vlot. Het is voor de VREDE vooral te hopen dat deze gelegenheid mag aanhouden, want dat zal de werkzaamheden veel verlichten en bespoedigen.
De schoener ZWALUW, kapt. F. Goedknegt, van Nantes komende, zit in de Maassluissche Scheur (opm: zie NRC 271255) en nog een kof tussen de Oude Maas en Nieuwe Sluis, beide in het ijs bezet.

Afbeelding
Datum 28 juli 1858
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 7 juni. Scheepsvrachten. De rates blijven voortdurend zeer laag door gebrek aan product, terwijl het aantal vrachtzoekende schepen nog steeds zeer belangrijk blijft. Sedert onze vorige opgave werden de volgende charters afgesloten:
Naar Nederland: Nederlands PADANG tot NLG 57,50 voor rijst, NLG 70 voor suiker, NLG 80 voor boomwas (harsafscheiding van sommige bomen, dan wel boomzalf voor boomwonden) en NLG 95 voor arak (opm: rijstbrandewijn), hier voor Rotterdam te laden.
Naar China voor rijstladingen: Nederlands ANNA PAULOWNA tot $ 0,35 naar Macao of Hongkong, of $ 0,40 naar Amoy, Soerabaja te laden.
Nederlands JOHANNA EN LOUISA keert naar Padang terug, na alhier reparatiën te hebben ondergaan. Nederlands EUROPA moet te Rembang het achtergebleven gedeelte van een houtlading gaan afhalen.
Verkocht is Hamburgs CARL VON GRAESE groot 250 ton voor NLG 36.000.
Te koop zijn: Frans MAURITIUS, Engels SEA BIRD, TASMANIA (opm: zie JB 210758), Nederlands BOSPHORUS, en Amerikaans EDWARD KOPPISCH.
Disponible zijn: Nederlands CADSANDRIA, CATHARINA EN GEERTRUIDA, LOUISA PRINSES DER NEDERLANDEN, CORNELIA, ADMIRAAL DE RUYTER, SCHOON VERBOND, DOGGERSBANK, FOP SMIT, WILHELMINA LUCIA, KAAP HOORN, CORNELIS HOUTMAN, COLOMBINE, JAVA’S WELVAREN.

Afbeelding
Datum 14 november 1860
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Hongkong, 27 september. Het alhier van Sunderland gearriveerde Nederlandse barkschip COLUMBINE, kapt. Malbrane, heeft op de reis veel slecht weer ondervonden. Het schip was 14 dagen op de hoogte van onze haven, doch werd door hevige N.O. wind en zware stroom verhinderd binnen te komen.

Afbeelding
Datum 16 april 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Door de Nederlandsche Handel-Maatschappij zijn heden bevracht de navolgende 35 schepen als:
Voor Rotterdam: SOUBURG, kapt. M.W. Zwart; CORNELIA HENDRIKA, kapt. J. van der Meulen; KONINKLIJKE NEDERLANDSE YACHT-CLUB (opm: KONINKLIJKE NEDERLANDSCHE YACHTCLUB), kapt. T.L. Zack; JULIE, kapt. R. Brem; MARIA ANNA, kapt. J.D. Van Monnom; MADURA, kapt. B.A.T. van Bruggen; HOLLANDS TROUW, kapt. N.H. Keuker; LUCONIA, kapt. C.J.D. Hulshof; CATHARINA MARIA, kapt. A. van der Tak; PIETER, kapt. H. Hoogewerf; RHIJNVIS FEITH, kapt. A.F. Lammerts.
Voor Amsterdam: PRINS HENDRIK, kapt. J. Verloop; STAD ASSEN, kapt. H.J. Haverbult; GEBROEDERS, kapt. C. de Groot; WILHELMINA EN CLARA, kapt. C. Abrahamsz Jz; JACOBA EN CHRISTINA, kapt. T.P.J. Jaski; JACOB ROGGEVEEN, kapt. J. Vos van Marken; AZIA, kapt T. Molenaar; WILLEM DANIEL, kapt. T. de Meester; CAPELLA, kapt. P.H. Landweer; TJILLINGSIE (opm: TJIELINGSIE), kapt. P. Ouwehand; ZWAAN, kapt. K.J. van Hemert; BARON VAN HARDENBROEK, kapt. H.A.C. Henny; MINISTER VAN HALL, kapt. C. de Haas; DOCTRINA ET AMICITIA, kapt. J.C. Strootman; EUGENIE, kapt. E.J. Bergman (van Rotterdam); ADMIRAAL VAN HEEMSKERK, kapt. J. Koning; EERSTELING, kapt de Zeeuw Bagchus Wz; TAGAL, kapt. J.F.H. Göbel (de drie laatsten van Dordrecht).
Voor Dordrecht: HELLEVOETSLUIS, kapt. W.J. Vos; EUTERPE, kapt. A. Kuipers; KOSMOPOLIET, kapt. J. Bouten.
Voor Schiedam: H. LIDUINA, kapt. A. van Brink; JUNO, kapt. W.H. Nicolai (van Rotterdam). Voor Middelburg: REGINA MARIS, kapt. P. Ouwehand.
Behalve deze 35 schepen heeft de Nederlandsche Handel-Maatschappij nog in deze bevrachting opgenomen voor Rotterdam het schip JULIA, kapt. A. van der Tas, en voor Amsterdam het schip COLOMBINE, kapt. C.A. Malbrone (van Rotterdam). Voor deze beide schepen werd de bevrachting echter niet geaccepteerd.

Afbeelding
Datum 18 december 1861
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 december. Volgens particulier bericht van kapt. Malbranc (opm: C.A. Malbrane), voerende het Nederlandse barkschip COLUMBINE (opm: COLOMBINE), in dato Bangkok 14 oktober, was hij de 4e van die maand aldaar van Macao gearriveerd na een langdurige reis, hebbende zeer ontstuimig weder gehad. Het schip heeft veel geleden en zou moeten repareren.

Afbeelding
Datum 12 februari 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Melbourne, 24 deember. De Nederlandse bark COLOMBINE, kapt. Kok, van hier naar Colombo, is op de hoogte van Kaap Wilson gepraaid, hebbende in de jongste storm al de zeilen verloren. Verder alles wel aan boord.

Afbeelding
Datum 31 maart 1864
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Dordrecht, 30 maart. Ofschoon onze regering officieus heeft ondersteund het verzoek van de Amsterdamse Kamer van Koophandel, strekkende om de neutrale lading van buitgemaakte schepen niet op te brengen, maar in een neutrale haven te lossen, hebben Oostenrijk en Pruissen, gelijk te wachten was, zich beroepende op de verklaring van 1856, toch geweigerd daaraan gevolg te geven.
               
DC 310364
Zeetijdingen. Voor Dordrecht ingeklaard: SARA, kapt. J.H. Stuit, van Londen, met stukgoederen; EENIGHEDEN, kapt. J. Jorgensen, van Rüsoer (opm: mogelijk Risør), met 291 tonnen hout; WATERLOO, kapt. R. Crash, van Newcastle, met 87 chaldrons steenkolen; LEVERET, kapt. E. Clark, van Newcastle, met 112 idem.
Helvoet, 29 maart. Aangekomen: FIORENTINE, kapt. Muhlmann, van Londen; QUEEN OF THE SEA, kapt. Maryfield, van Whitehaven; ANNA, van Bergen.
Brouwershaven, 28 maart. De AEGIDIA EN PAULINE, kapt. Hoogland, is uit zee teruggekomen en op de rede geankerd.
Brouwershaven, 29 maart. Gisteren aangekomen: ZEPHIR, kapt. Schey; PRESIDENT VAN RIJCKEVORSEL, kapt. Rotgans qq., en MARY, kapt. Silversparre, allen van Batavia.
Vertrokken: DELFT, kapt. Van Geelkerken, naar New York.
Heden aangekomen: GRAAFSTROOM, kapt. De Boer, en NOVA ZEMBLA, kapt. Mammes,
beiden van Batavia; HUYDEKOPER, kapt. Blok, van Banjoewangie; SAGITARIUS, kapt.  Churnside, van St. Mark; SALTMARSH, kapt. Green van Londen; INTEGRITY, kapt. Biggs, van Newcastle.
Van Vlissingen vertrokken, 25 maart, CORNELIA ADOLPHINE, kapt. De Roever, naar Java.
Helvoet, 30 maart. Aangekomen: NORA, stoomschip, van Londen; SAGITARIUS, stoomschip, van Hull; MARY, kapt. Churnside, en SEAHORSE, kapt. Silverspan, beiden van Brouwershaven.
Vertrokken: HUYDEKOPER, kapt. Blok, naar Hull. De stomer ARY SCHEFFER ligt voor Pampus ten anker.
Brouwershaven, 30 maart. Vertrokken: INTEGRITY, Biggs, naar Dordrecht.
Te Liverpool uitgeklaard, 26 maart, SWAN, kapt. Couth, en JOSEPH AND MARY, kapt. Harry, beiden naar Dordt.
Van Cardiff vertrokken, 26 maart, JOSEPH WILLEM, kapt. Bik, naar Batavia.
Van Banjoewangie vertrokken, 19 januari, COUNTY OF AYR, kapt. Nicol, naar Rotterdam;  23, CATHARINA MARIA, kapt. Oomkens, naar Nederland; SOPHIA KONINGIN DER NEDERLANDEN, kapt. Klein, naar Rotterdam; ORTELIUS, kapt. Groote, naar Amsterdam;  JEDO, kapt. Van Rossen, naar Rotterdam; 28, REGINA MARIS, kapt. Ouwehand, en MARIA CATHERINA, kapt. De Bos. beiden naar Amsterdam.
Te Padang aangekomen, 18 januari, PADANG PACKET, kapt. Huidekoper, van Amsterdam; 29, MARIA MAGDALENA, kapt. Willenbrink, en 30, KAREL AUGUST, kapt. Meermans, beiden van Rotterdam.
Vertrokken, 14 januari, V.D.PALM, kapt. Van Katwijk, en 20, JOH. MARIA, kapt. Wilhelmi, beiden naar  Rotterdam.
Te Singapore aangekomen, 11 februari, BOSPHORUS, kapt. Kruisinga, van Rangoon.
Vertrokken, 9 februari, MARY GODDARD, kapt. Kievit, naar Hongkong.
Te Akyab aangekomen, 10 februari, VERDANDI, kapt. Lofquist, van Amsterdam.
In het gezicht, 16 februari, ZEEPAARD, kapt. Tjebbes, van Point de Galle.
Van Bassein vertrokken, 9 februari, ADMIRAAL DE WINTER, kapt. Bunnemeijer, naar Singapore.
Van Colombo vertrokken, 24 februari, COLOMBINE, kapt. Kok, naar Madras.
Aangekomen, op Java, vóór 27 januari, CHRISTINA, J.F. Remeüs, van Amsterdam.
Anjer gepasseerd, AUSTRALIË, kapt. J.G. Lucas, van Amsterdam naar Batavia.

Afbeelding
Datum 15 april 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het Notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op donderdag 14 april:
-       1/32e aandeel in het nieuw gebouwd, gekoperd barkschip COLOMBINE, groot 288 gemeten lasten, kapt. A.J. Andriesen, boekhouder E. Serruys. Het schip is in februari 1863 te huis gekomen met een vracht voor de Nederlandsche Handel Maatschappij en thans met een particuliere vracht zeilende van Madras naar Melbourne: om NLG. 550 verkocht.
-       1/32e dito aandeel. Om NLG 560 verkocht
-       Twee 1/64e aandelen in het barkschip BILLITON, kapt. A. de Voogd van der Straaten, boekhouder W.G. Ledeboer, op reis naar Java, voor de retourreis bevracht door de Nederlandsche Handel Maatschappij. Beide opgehouden.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1864
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in het notarishuis aan de Geldersche Kade te Rotterdam op dinsdag 18 oktober.
-       1/30 aandeel in het fregatschip BILDERDIJK, kapt. A. Viëtor, boekhouder de heren Anes & Co te Rotterdam, groot 785 tonnen of 414 lasten, op reis naar Batavia in particuliere bevrachting. Om NLG 900 verkocht.
-       1/30 aandeel in het barkschip ISAÄC DA COSTA, kapt. J.J. Klein, boekhouder de heren Anes, van Dam & Co te Rotterdam, groot 617 tonnen of 326 lasten, op reis naar Batavia in particuliere bevrachting. Om NLG 1.260 verkocht.
-       1/60 aandeel in hetzelfde schip Om NLG 660 verkocht.
-       1/24 aandeel in het barkschip EMILIE, kapt. J.A. Bruynseels, groot 474 tonnen of 251 lasten, thans liggende te Rotterdam, in lading naar Australië. Om NLG 240 verkocht.
-       1/24 aandeel in hetzelfde schip. Om NLG 260 verkocht.
-       1/24 Aandeel in hetzelfde schip. Om NLG 300 verkocht.
-       1/32 Aandeel in het barkschip COLOMBINE, kapt. E.J. Kok, boekhouder de heer E. Serruys te Rotterdam, groot 543 tonnen of 288 lasten, thans in Australië om te zeilen naar Java en vandaar bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Om NLG 700 verkocht.
-       1/48 aandeel in het driemast schoenerschip JULIA, kapt. A. van der Tas, boekhouder de heer E. Serruys te Rotterdam, groot 366 tonnen of 193 lasten; aangekomen op Java en voor retour bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Om NLG 300 verkocht.
-       1/48 aandeel in hetzelfde schip. Om NLG 350 verkocht.
-       1/48 aandeel in het barkschip PANTALON, kapt. van Geyt, boekhouder de heer E. Serruys te Rotterdam, groot 343 tonnen of 181 lasten; op reis van Java naar Rotterdam en voor retour bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Om NLG 250 verkocht.
-       1/40 aandeel in het barkschip HENDRINA, kapt. J. van Breen, boekhouder de heer J.J. Kam te Delfshaven, groot 562 tonnen of 297 lasten, thans op reis naar Batavia. Om NLG 700 verkocht.
-       1/22 aandeel in het barkschip MARIA LOUISA ANTOINETTE, kapt. A. Muysson, boekhouders de heren L. 't Hoen & Co te Rotterdam, groot 613 tonnen of 324 lasten, thans op reis van Nederland naar Singapore en terug naar Java. Om NLG 1.500 opgehouden.
-       1/64 aandeel in het barkschip GRONDWET, kapt. F.C. Kamminga, boekhouders de heren M.C. De Crane & Zoon te Zierikzee, groot 749 tonnen of 396 lasten, thans liggende te Rotterdam. Om NLG 1.100 opgehouden.
-       1/40 aandeel in het barkschip GEBROEDERS HOUTMAN, kapt. G.C.H. Withof, boekhouders de heren Batenburg & Co te Rotterdam, groot 490 tonnen of 259 lasten, thans op reis van San Francisco naar Hongkong. Om NLG 700 verkocht.
-       1/50 aandeel in het barkschip CONSTANCE, kapt. M. Kimmerer, boekhouders de heren De Cock & Hop te Rotterdam, groot 722 tonnen of 381 lasten, thans op reis van Nederland naar Java. Om NLG 800 verkocht.
-       1/300 aandeel in het barkschip GROOTMEESTER NATIONAAL, kapt. Giesse, boekhouders de heren J. Mauritz en J. van Oldenborg te Dordrecht, groot 755 tonnen of 399 lasten, thans op retourreis van Java bevracht door de Nederlandsche Handel-Maatschappij. Om NLG 160 verkocht.
-       1/16 aandeel in het barkschip JACOBUS, kapt. J. van der Tas, boekhouder de heer E. Serruys te Rotterdam, groot 294 tonnen of 156 lasten, in juli ll. te Valparaiso aanzienlijk vertimmerd en nieuw gekoperd. Om NLG 1.200 opgehouden.

Afbeelding
Datum 31 maart 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 29 maart. Het Nederlandse schip (opm: bark) COLOMBINE, kapt. E.J. Kok, van Java naar Rotterdam, is alhier met verlies van anker en ketting binnengelopen, doch is daarvan opnieuw voorzien.

Afbeelding
Datum 04 april 1865
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Brouwershaven, 1 april. Het schip COLOMBINE, kapt. Kok, heden van Java gearriveerd, was reeds laatstleden zondagavond (opm: 26 maart) alhier in het gat geankerd, doch heeft door stormweer de spil gebroken en beide ankers verloren, is naar Duins gestormd en vandaar hier binnengesleept.

Afbeelding
Datum 14 februari 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Singapore, 7 januari. Het Nederlandse schip COLUMBINE, kapt. Malbranc, is alhier de 1e dezer uit Swatow aangekomen, nadat het nabij Swatow op strand geweest is en veel slecht weder in de Chinese Zee heeft doorstaan. Het had Labuan moeten binnenlopen, wegens te kort aan water. Het zal alhier moeten dokken. (opm: zie ook JB 160267)

Afbeelding
Datum 16 februari 1867
Krant JB - Javabode

Het overladen van schepen met passagiers is een feit, waarop reeds meermalen de aandacht werd gevestigd en dat blijft plaats grijpen ondanks de verbodsbepalingen, door verschillende regeringen daartegen in het leven geroepen. Hoezeer dit te betreuren is om de noodlottige gevolgen, welke meestal aan dergelijke overladen verbonden zijn, kan weer uit het volgende blijken. De Rotterdamse bark COLUMBINE, gezagvoerder Molbrane, vertrok in november ll. van Swatow naar Singapore, aan boord hebbende nagenoeg 1100 Chinese koelies, dat is 238 of 34 % meer dan de Engelse verordeningen toelaten, die, schoon mild op dit punt, toch slechts een vervoer toestaan van drie passagiers per 2 gemeten ton. De COLUMBINE telt 548 ton en mocht dus 822 koelies vervoeren, waarmee deze bark reeds ruim beladen zou geweest zijn. Zij laadde er echter bijna 1100, doch was dan ook genoodzaakt op haar reis Serawak binnen te lopen, waar toen bleek dat de arme koelies ten gevolge van gebrek aan voedsel en drinkwater in een ellendige staat verkeerden. Men kan hun lijden afmeten uit de omstandigheid, dat, toen het schip bij Po-punt ten anker kwam en kapitein en stuurman het vinden van water aldaar hadden opgegeven daarna een kast of luik openden, waar enige sinaasappelen bewaard werden, door het gedrang om deze versnapering machtig te worden, vijf koelies werden doodgedrukt. Sommigen sprongen overboord, om voorbijvarende inlandse prauwen te bereiken. Van de 200 vrouwen, die er aan boord waren, waren er reeds verschillende van gebrek omgekomen; 26 ander moesten naar het hospitaal gezonden worden om wonden en kneuzingen, die aan haar slechte behandeling worden toegeschreven. In 11 dagen ontvingen de koelies 8 maal eten; geen wonder dan ook, dat er bij een bezoek aan boord 3 koelies stervende werden gevonden. Serawak, dat grote behoefte aan arbeiders heeft, dankt intussen aan dit treurig voorval het bezit van enige meerdere werkkrachten, daar er ongeveer 300 koelies aldaar zullen blijven.

Afbeelding
Datum 31 maart 1867
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 maart. Wij ontvingen het volgende rapport van kapt. C.A. Malbranc, voerende het Nederlandse barkschip COLOMBINE: Singapore, 6 januari 1867. Hiermede kan ik u de aankomst mededelen van de COLOMBINE op de 1e dezer, edoch na een nare reis gehad te hebben. Dat ik, uitgaande van Swatow, door de loods aan de grond gezet ben en zwaar gestoten heb, zult gij uit mijn brief van 27 november l.l. vernomen hebben. Het schip was en bleef dicht. Wij hadden harde wind tot Poelon Sapata en vervolgens mooi weer, zodat ik met de 9e etmaal 's avonds 8 ure het vuur van Pedro Blanco op 3 mijlen in het gezicht had. De lucht was betrokken, met een flauwe koelte uit het noorden. Ik draaide bij om de dag af te wachten, maar spoedig bespeurde ik dat ik door de stroom reeds 2 streken om de ZO afgedreven was; ik zette toen alle zeilen bij om weer om de WNW te komen, doch het werd stil en de wind naar het westen gaande, kon ik met de dag niets van het land zien en ondervond ik bij observatie dat wij 32 mijlen om de ZO gezet waren. Ik werkte op, om zoveel mogelijk weer om de noord te komen, maar in plaats van te avanceren, werden wij nog verder door de stroom teruggezet. Na 5 dagen gekruist te hebben, werd door mij en de supercarga's besloten om af te houden en de eerste plaats te bereiken die mogelijk was. Wij hielden toen af naar Sarawak (Borneo). In de nacht van de 12e december begon het zo hard met buien te waaien, dat wij genoodzaakt waren bij te draaien; wij staken reven in de voornaamste zeilen en maakten al de kleine vast. De kluiver vloog bij het neerhalen in stukken. De wind nam in zeer korte tijd zo verschrikkelijk toe, dat toen wij de gereefde marszeilen vast wilden maken, het grote boven-marszeil weg en in stukken woei; de zee nam ook geweldig toe, zodat het schip allerhevigst werkte en slingerde. Iets later vloog het vooronder-marszeil en de fok weg; 's nachts het grote ondermarszeil, de voorstengstag- en het groot stengestagzeil totaal uit de lijken. Het was een allerverschrikkelijkste wind; stortzee op stortzee kwamen voor en op het schip; de grote sloep werd totaal aan stukken geslagen en ik vreesde dat de masten over boord zouden gaan. De passagiers (koelies) waren in een benauwde toestand; de luiken waren dicht en het dek was door de zee overdekt. Het schip lag geheel op zijde en wij dachten elk ogenblik te vergaan, daar wij tussen de rotsen van Z-Natunas (Riouw archipel) gedreven waren. Het grootzeil en groot-bramzeil waren losgewaaid en in stukken geslagen. Tegen de middag werd het iets beter en wij kregen met grote moeite het ondergroot-marszeil aangeslagen, hielden toen meer af en kwamen des anderen daags op de buitenrede van Sawarak ten anker. Ik ging met 4 man en een supercarga naar de stad en daar de prauwen wegens de hoge zee niet naar buiten konden komen, nam ik een loods mee en zeilde het schip naar binnen tot de ingang van de rivier. Daar kreeg ik water en provisie aan boord. Ik herstelde zoveel mogelijk was en zeilde, na zo lang gelegen te hebben, de 29e december van daar en arriveerde de 1e januari 1867 alhier. Onmiddellijk heb ik mij bij mijn agenten vervoegd en protest opgemaakt; ik zal de belangen van het schip met nauwgezetheid behartigen. Ik heb ook dadelijk een ander charter gesloten van Saigon naar Hongkong, à 45 dollarcents per picol en te Hongkong zal ik vracht zien te krijgen naar Java, alwaar ik dan hoop de charterpartij voor de Maatschappij te vinden.

Afbeelding
Datum 30 juni 1869
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Publieke verkopingen in de Nieuw Stads Herberg aan het IJ te Amsterdam op maandag 28 juni:
- Barkschip TWEELINGEN, kapt. A.G.M. Bruins, groot 596 ton, gebouwd in 1848, NLG 15200, in slag NLG 125. Koper: E.C.A. Koli;
- Engels fregatschip ATLANTIC KING, kapt J. Craig, groot 1011 ton, gebouwd in 1867, NLG 78000, in slag NLG 1800; opgehouden;
- 1/40 aandeel in het fregatschip ZAANSTROOM, NLG 600, in slag NLG 100: opgehouden;
- 1/40 aandeel in idem, NLG 625, in slag NLG 50: opgehouden;
- 1/32 aandeel in het barkschip COLUMBINE, NLG 650, in slag NLG 50: opgehouden;
- 2/15 aandelen in het schoenerschip HOOP, NLG 300, in slag NLG 100:opgehouden;
- 2/15 aandelen in idem, NLG 350, in slag NLG 60, koper: A.J. Corver;
- 2/64 aandelen in het fregatschip WIJK AAN ZEE, NLG 3500: opgehouden;
- 2/64 aandelen in idem, NLG 3500: opgehouden;
- 3/32 aandelen in het kofschip DRIE GEBROEDERS, NLG 315, in slag NLG 5, koper: W. de Lorme van Rossum.

Afbeelding