Inloggen
ZWERVER (DE) - ID 7543


Kroniekberichten

Datum 14 augustus 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 13 augustus. Het Nederlandse schip ZWERVER, kapt. M. Meinen, van Kroonstad naar Yarmouth bestemd, is met verlies van voorzeilen hier binnengelopen.

Afbeelding
Datum 03 april 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 31 maart. De Groninger stalen koftjalk ZWERVER, kapt. M. Meinen, van Hamburg met zout naar Stirling, is met verlies van anker uit zee teruggekeerd en heeft in de haven vastgemaakt.

Afbeelding
Datum 29 maart 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl 28 maart. De tjalk ZWERVER, kapitein Speelman, is verkocht aan Buisman.

Afbeelding
Datum 30 maart 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 28 maart. Het Nederlandse schip ZWERVER, kapt. D. Speelman, is verkocht aan kapt. Buisman, de vroegere eigenaar van de ZEEMEEUW.

Afbeelding
Datum 14 maart 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 13 maart. Volgens telegram uit Frederikshaven is de koftjalk LARUS, schipper P. Buisman, van Harburg naar Uddevalla, aldaar binnengesleept met schade aan het tuig.

Afbeelding
Datum 18 juni 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg (Geen datum). De lading van de tjalk TRES FACIUNT COLLEGIUM (opm: zie PGC 6 en 12 juni) is overgenomen door het tjalkschip LARUS, schipper Buisman, dat hiermede reeds is vertrokken.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 11 oktober. De met een lading oud ijzer van hier naar Hamburg bestemde Groningse koftjalk LARUS, schipper P. Buisman, is op 11 oktober met ingedrukte boeg en een weinig water makende door sleepboot UNTERWESER 18 te Cuxhaven binnengesleept. Volgens rapport was de schade door aanvaring veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Cuxhaven, 11 oktober. De Nederlandse tjalk LARUS, kapt. Buisman, met oud ijzer van Londen naar Hamburg, geankerd liggende nabij Lichtschip No. 4, is door de lichter UNTERWESER 6, gesleept door de sleepboot UNTERWESER 18, aangevaren en zwaar aan de boeg beschadigd. De UNTERWESER 18 sleepte de tjalk te Cuxhaven binnen. De lichter bleef onbeschadigd.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 oktober. De Nederlandse tjalk LARUS is zonder reparatie en nadat experts een certificaat hadden verstrekt, gesleept wordende, van Cuxhaven naar Hamburg vertrokken.

Afbeelding
Datum 17 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 15 oktober. De Nederlandse tjalk LARUS is, gesleept wordende van Cuxhaven, alhier aangekomen.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 23 oktober. De Nederlandse tjalk LARUS is voor reparatie naar de Körnerschen Werft gebracht.

Afbeelding
Datum 07 november 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Hamburg, 6 november. Het Ned. zeilschip LARUS hier met aanvaringsschade aangekomen heeft de reparatie voleindigd en is weder in lading gelegd.

Afbeelding
Datum 07 december 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

West Wemyss, 4 december. De te Groningen thuisbehorende schoener LARUS, kapitein Buisman, is door de sleepboot CONQUEST in Bo’ness aangevaren, waardoor een kleine deuk in het achterschip van de LARUS is ontstaan. De schade aan de sleepboot is niet bekend.

Afbeelding
Datum 24 november 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Kopenhagen, 18 november. De stalen kof LARUS, kapt. Buisman, van Solvesborg naar Rotterdam met stenen, geraakte 16 november te Folken aan de grond, doch kwam zonder assistentie weer vlot en is te Stubbekjöbing binnengekomen voor duikeronderzoek.

Afbeelding
Datum 16 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Terschelling, 14 december. Twee inkomende tjalken zijn vermoedelijk op de Richel gestrand en geven aanhoudend seinen met flambouwen. Sleepboten gaan derwaarts.
-15 december. De sleepboten zijn binnengekomen met de vlot gesleepte Nederlandse koftjalken LARUS, kapt. Buisman, van Solvesborg met graniet naar Rotterdam en de ZWERVER, kapt. Sloots, van Wilhelmsburg met Iijnkoeken naar Deventer.

Afbeelding
Datum 15 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Apenrade, 13 september. De bij het eiland Linderum aan de grond geraakte Nederlandse tjalk is de LARUS, schipper Buisman, van Aarhus naar Augustenborg bestemd. De naar het schip vertrokken stoomschepen met lichters zijn met de berging begonnen.

Afbeelding
Datum 16 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Augustenburg, 14 september. De tjalk LARUS is gisteravond vlot gesleept en hier binnengebracht om de lading lijnkoeken te lossen.

Afbeelding
Datum 23 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Flensburg, 21 september. Bij bezichtiging van het Nederlandse schip LARUS is gebleken, dat de beplating aan beide zijden van de kiel is ingedeukt en dat verschillende klinknagels zijn geknapt. De reparatiekosten worden op 2.000 Mark geschat. De vertegenwoordiger van de assuradeuren is van mening dat deze reparatie goedkoper in Nederland kan worden verricht. Men is dan ook voornemens het schip naar Nederland te doen vertrekken.
(zie AH 150910 en AH 160910)

Afbeelding
Datum 24 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Aerösund, 22 september. De Nederlandse tjalk LARUS, schipper Buisman, werd na lossing van de lading 17 dezer naar Sonderborg gesleept, alwaar het schip werd nagezien.
(opm: zie ook AH 150910, 160910 en AH 230910)

Afbeelding
Datum 22 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Gisteren werd door de Raad voor de Scheepvaart behandeld de schipbreuk van het kofschip LARUS, reder de Groninger Stoomvaartmaatschappij, gezagvoerder P. Buisman. Dit 16 jaar oude schip vertrok op 8 september van Ahus (Denemarken) met bestemming naar Augustenburg in de Belt. Dezelfde avond strandde het vaartuig in de Kleine Belt bij Linderum. De volgende avond werd het afgesleept; door het afslepen werd het beschadigd. De gezagvoerder, die een dienstdiploma grote vaart heeft, werd er op gewezen, waarom hij niet liever het grootscheepvaarwater had gekozen, in plaats van bij avond en bij heiige kim, het smalle vaarwater van Aarösund, waar tegen in de zeilaanwijzingen, om de scherpe bochten en stroomverleiding, gewaarschuwd wordt.
Ook werd de gezagvoerder gevraagd waarom hij, toen hij twee vaam water loodde, niet het anker liet vallen om de dag af te wachten. De gezagvoerder antwoordde, het kleine vaarwater te hebben gekozen, omdat hij het zich tot plicht rekende de koopmansgoederen met de grootste snelheid te bevorderen. Het anker liet hij bij het loden van twee vaam water niet vallen, omdat hij dacht bij een veranderde koers van ZZO een bepaalde ton te zullen zien. De stranding schrijft hij toe aan de omstandigheid, dat hij door de stroom om de west is gezet. De stuurman, die het diploma kleine zeilvaart heeft, verklaarde o.a., dat de afspraak, om het vaarwater van Aarösund te nemen, gemaakt werd toen het nog dag was; die weg werd genomen om de reis te bekorten. De uitspraak in deze zaak volgt later.

Afbeelding
Datum 25 november 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed gistermiddag uitspraak in de zaak van het kofschip LARUS van de rederij ‘Groninger Stoomvaartmaatschappij’, schipper P. Buisman te Groningen, dat 8 sept. 1910 op weg van Ahus naar Augustenburg in de Belt aan de grond voer en eerst in de namiddag van de volgende dag met behulp van een sleepboot weer vlot kwam.
De Raad is van oordeel dat het ongeval geweten moet worden aan de schipper Buisman. Deze had zijn zeilaanwijzingen moeten raadplegen, daar het daar ter plaatse zeer gevaarlijk zeilen is. Buisman waagde zich 's nachts in een hem geheel onbekend vaarwater. Dit alles vindt de Raad een bedenkelijk gebrek aan zeemanschap.

Afbeelding
Datum 12 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Barssel, 10 maart. De Nederlandse koftjalk LARUS, in 1891 gebouwd, groot bruto 106 ton, is naar deze plaats verkocht. (opm: verkocht aan J. Hoffmann)

Afbeelding