Inloggen
ZEEBURG - ID 7438


Kroniekberichten

Datum 31 maart 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Staatscourant no. 77 bevat de statuten van de naamloze vennootschappen:
- Stoomvaartmaatschappij Amsterdam, te Amsterdam. Duur: 50 jaren, kapitaal NLG 600.000 in twee seriën, ieder van 120 aandelen. De eerste serie is geheel geplaatst en op de daartoe behorende aandelen wordt uiterlijk 13 april ten minste 10 pct. gestort. Directeur: Mr. A. Tak van Poortvliet, commissarissen W. Fenenga en J. Vink. (opm: deze rederij werd eigenaar van de stoomschepen ZEEBURG, van 1899, en VOORBURG, van 1901)
- Stoombootmaatschappij Kampen, te Kampen. Duur: tot 28 februari 1914. Kapitaal NLG 6500, in 65 aandelen, waarvan 27 geplaatst en volgestort. Directeuren G. de Groot en P. Westerhuis Hzn, commissarissen P. de Jong Pzn, en H. Westerink.

Afbeelding
Datum 23 november 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 november. Op 1 december zal te water worden gelaten van de werf der scheepsbouwmeesters R. Thompson & Sons te Sunderland het voor de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam nieuw gebouwde stoomschip ZEEBURG. De ZEEBURG is een stoomschip van plm. 4000 ton en zal waarschijnlijk worden opgevolgd door meer schepen om in de Burg-lijn te worden opgenomen. De machines worden te Newcastle vervaardigd.

Afbeelding
Datum 03 januari 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 2 januari. Het voor rekening van de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam nieuw gebouwde stoomschip ZEEBURG heeft op 30 december proefgestoomd en uitstekend voldaan. De ZEEBURG is daarna opgeleverd en direct van Sunderland naar Cardiff vertrokken en heden de Lizard (opm: Cornwall) gepasseerd.

Afbeelding
Datum 07 april 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Stoomvaart-Maatschappij Amsterdam heeft in 1899, het eerste jaar van haar bestaan, nog geen exploitatierekening kunnen openen, doordien de ZEEBURG (bruto 3.046 ton) waarvoor in het voorjaar gecontracteerd was met de firma Robert Thompson & Sons, te Sunderland, ten gevolge van moeilijkheden met het werkvolk 2 maanden te laat opgeleverd werd, waardoor dat schip eerst op 30 december zijn eerste reis heeft kunnen aanvaarden. De directeur, Mr. A. Tak van Poortvliet, beschrijft de vooruitzichten voor 1900 als gunstig. De tegenwoordige reis van de ZEEBURG belooft goede winsten te zullen afwerpen, terwijl de voor deze zomer afgesloten charters ruim voldoende kunnen genoemd worden. Aan interest is in 1899 NLG 1.328,11½ verkregen. De kosten van administratie bedroegen NLG 1.974,83½ en de oprichtingskosten NLG 1.286,68 zodat de winst- en verliesrekening ditmaal sluit met een nadelig saldo van NLG 1.933,40.

Afbeelding
Datum 10 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Gravesend, 7 mei. Het Nederlandse stoomschip ZEEBURG, van Buenos Aires, heeft op de reis 91 runderen en 302 schapen verloren.

Afbeelding
Datum 03 januari 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

New York, 22 december. Het Nederlandse stoomschip ZEEBURG, van Girgenti (opm: Sicilië) hier aangekomen, heeft veel westelijke stormen te verduren gehad. Er kwamen veel zeeën over en werd er dekschade door veroorzaakt en het stuurtoestel beschadigd.

Afbeelding
Datum 22 december 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 december. Op het Nederlandse stoomschip ZEEBURG, de 17e november van Hamburg naar Wilmington vertrokken, werd 8 guineas percent voor herverzekering betaald. (opm: het schip kwam later behouden binnen)

Afbeelding
Datum 03 december 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Savannah, 21 november. Het Nederlandse stoomschip ZEEBURG is met enige gebroken bouten van het roer alhier aangekomen. De schade is gering. Gedurende de reis heeft er een brand plaats gehad in de bergplaats der machinekamer, waardoor kleine averij werd aangericht. Het stoomschip is onderzocht en zeewaardig bevonden. (De ZEEBURG vertrok 29 november van Savannah naar Rotterdam)

Afbeelding
Datum 15 februari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Fernandina, 1 februari. Het Nederlandse stoomschip ZEEBURG, bestemd voor Savannah, zit ten zuiden der brulboei aan de grond.

Afbeelding
Datum 19 februari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Savannah, 7 december. De enige schade, welke het stoomschip ZEEBURG bij het vastraken op de baar van Fernandina belopen heeft (opm: vermoedelijk na vertrek van Savannah, zie NRC 031204), bevindt zich aan de ketels. Door het inpompen van zout water om een geforceerde spanning op te wekken, werd deze schade veroorzaakt.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 17 oktober. Volgens telegram uit Savannah is het Nederlandse stoomschip ZEEBURG met brand in de bunkerkolen en lichte schade aan de lading aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 02 maart 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 1 maart. Het 26 februari van Savannah te Hamburg aangekomen Nederlandse stoomschip ZEEBURG heeft door slecht weer meerdere dekinrichtingen verloren en schade belopen. Twee opvarenden raakten gekwetst en moesten naar het ziekenhuis.

Afbeelding
Datum 27 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 27 september. Volgens een uit Jacksonville ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip ZEEBURG bij de ingang van de rivier gestrand en zit met het achterschip vast. Het waait hard en er staat zeer veel zee.

Afbeelding
Datum 30 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 september. Uit Jacksonville werd gisteren geseind, dat het weer te ruw was om op de ZEEBURG te werken, echter is het weer handzamer geworden. Aanbevolen wordt de lading (het is uitgaande lading) met de minst mogelijke vertraging met lichters door te zenden.

Afbeelding
Datum 30 september 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Jacksonville, 27 september. Van het gestrande stoomschip ZEEBURG is de roersteven weggeslagen. Er staat 11 voet water in het ruim. De toestand is gevaarlijk. De zeeën rollen over het schip. Het weer is slecht.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1909
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 1 oktober. Het Nederlandse stoomschip ZEEBURG is in de midscheeps gebroken en totaal wrak geworden. Volgens het rapport van de gezagvoerder is het hem onmogelijk het schip te bergen en daarom heeft hij het moeten abandonneren. Ook volgens de expert is het schip totaal wrak. Alles wordt te baat genomen om van de lading te bergen wat mogelijk is. De ZEEBURG, van de Stoomvaart Maatschappij Amsterdam, werd in 1899 te Sunderland gebouwd en was groot 3.059 ton bruto en 1.958 ton netto.

Afbeelding
Datum 10 november 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
De Raad nam vervolgens in behandeling de zaak van het stoomschip ZEEBURG, dat, beladen met 3.000 ton kunstmeststoffen en 300 ton stukgoed, bestemd naar Jacksonville en andere havens, in de avond van 25 september bij slecht weer de St. John’s rivier full speed opvoer, bij de Noorderpier uit zijn roer liep, strandde en ten slotte middendoor brak. Schip en lading gingen geheel verloren. Gehoord werden de 1e stuurman C. Goslinga, de 3e stuurman R. Douwes en matroos G. Bleishuizen.
De eerste verklaarde, dat het achteraf bezien beter was geweest om buiten te blijven en hoog water af te wachten, doch bang dat er een orkaan op til was, besloot men binnen te lopen. Er waren geen loodsen, waarschijnlijk omdat het te gevaarlijk was om binnen te lopen. Het uitgeworpen anker hield niet. De 3e stuurman verklaarde eveneens, dat het slecht weer was en bevestigde de verklaring van de eerste stuurman, dat de ZEEBURG bij het binnenkomen niet gestoten heeft. Matroos Bleishuizen, die destijds aan het roer stond, verklaarde, dat het slecht weer en hoge zee was. Het schip liet zich volgens hem na het binnenkomen niet meer sturen. Het uitgeworpen anker hield niet. De Raad zal het onderzoek in deze zaak later voortzetten. (opm: zie ook AH 161209)

Afbeelding
Datum 16 december 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De Raad voor de Scheepvaart deed hedenmiddag uitspraak in de zaken van het stoomschip SANTUNUS en het stoomschip ZEEBURG.
Ten opzichte van de SANTUNUS luidde de uitspraak dat de oorzaak niet vaststaat, maar dat het niet aannemelijk is, dat het lek ontstaan is ten gevolge van het stoten op enig voorwerp.
Ter zake van de ZEEBURG werd uitgemaakt dat het schip verloren is gegaan ten gevolge van een plotseling opgekomen, niet te voorziene grondzee.

Afbeelding
Datum 17 december 1909
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart deed gistermiddag uitspraak in de zaak van het stoomschip ZEEBURG, kapitein L. v. Rossum, van Rotterdam naar Jacksonville beladen en bij Jacksonville binnen de pieren op de grond gelopen en gebroken. Het getuigenverhoor heeft bij de Raad tot de conclusie geleid, dat een plotseling opgekomen, niet te voorziene grondzee oorzaak is geweest van het voorgevallene. Overigens gaf deze zaak de Raad geen aanleiding tot op of aanmerkingen.

Afbeelding
Datum 15 februari 1910
Krant NSC - Nederlandsche Staats Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Nr. 4. Het stoomschip ZEEBURG

Afbeelding
Datum 13 augustus 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verslag van de Kamer van Koophandel (Amsterdam).
Over de Scheepvaart: Het scheepvaartverkeer op onze haven gaf reden tot tevredenheid. De belangrijke vooruitgang van het jaar 1908 bleef behouden, de inhoudsgrootte van de ingeklaarde schepen vermeerderde nog met ruim 50.000 m3. De goede naam die onze waterweg naar zee sedert de laatste uitbreiding geniet, werd ook in dit jaar bevestigd; averijen van enige betekenis kwamen op het kanaal niet voor. De verbetering in de verlichting van de havenmond te IJmuiden kwam tot stand. De westelijke vuurtoren met een elektrisch licht van 30 miljoen kaarsen sterkte, werpt zijn schijnsel ver op zee en duidt op aanmerkelijke afstand de ingang van onze haven aan. Evenals in het vorige jaar nam het Rijnvaartverkeer met onze haven ook in dit jaar aanzienlijk toe en steeg de inhoudsgrootte van de hier aangekomen Rijnschepen met ruim 27%; deze vooruitgang is in niet geringe mate te danken aan de uitmuntende stoomvaartverbinding welke Amsterdam tegenwoordig bezit met alle Rijnhavens, welke ook aan het transitoverkeer over onze haven zeer ten goede komt. De uitkomsten van het rederijbedrijf zijn ten onzent, gelijk over de gehele wereld, tamelijk gunstig geweest voor de vaste lijnen, hoogst ongunstig voor de algemene vrachtvaart. De vrachten waren over het algemeen nog slechter dan in het jaar 1908 en de geldelijke resultaten zijn dan ook zeer treurig geweest. Naar gewoonte vangen wij de afzonderlijke behandeling van de onderdelen van dit hoofdstuk aan met de Schepen ingeklaard te Amsterdam.
Jaar. Aantal schepen. Inhoud.
1890 1.675 4.200 duizend m3 bruto
1891 1.723 4.576 „ „ „
1892 1.632 4.554 „ „ „
1893 1.558 4.515 „ „ „
1894 1.666 4.936 „ „ „
1895 1.676 4.988 „ „ „
1896 1.848 5.577 „ „ „
1897 1.910 6.153 „ „ „
1898 1.871 6.076 „ „ „
1899 2.024 7.004 „ „ „
1900 2.111 7.060 „ „ „
1901 2.207 7.270 „ „ „
1902 2.041 7.342 „ „ „
1903 1.977 7.228 „ „ „
1904 2.123 7.769 „ „ „
1905 2.233 8.042 „ „ „
1906 2.373 8.599 „ „ „
1907 2.368 8.702 „ „ „
1908 2.423 9.620 „ „ „
1909 2.388 9.675 „ „ „

Er kwamen dus in het jaar 1909 40 schepen minder aan dan in 1908, doch was de inhoudsgrootte 55.000 m3 meer dan in het voorgaande jaar. Zoals uit bovenstaand staatje blijkt, was de inhoudsgrootte van de ingeklaarde schepen hoger dan enig jaar te voren.
Ook de gemiddelde grootte van de schepen was hoger dan enig jaar te voren en steeg tot 4.052 m3 tegen 3.962 m3 in het jaar 1908, toen, dank zij de opruiming van de bruggen met nauwere doorvaarten op het kanaal, de gemiddelde grootte reeds aanzienlijk was gestegen.
Verhouding van het aantal schepen tot de inhoud in m3 bruto.
in 1898 ……………….. als 1 : 3.247
in 1899 ……………….. als 1 : 3.460
in 1900 ……………….. als 1 : 3.344
in 1901 ……………….. als 1 : 3.294
in 1902 ……………….. als 1 : 3.597
in 1903 ……………….. als 1 : 3.656
in 1904 ……………….. als 1 : 3.659
in 1905 ……………….. als 1 : 3.601
in 1903 ……………….. als 1 : 3.624
in 1907 ……………….. als 1 : 3.675
in 1908 ……………….. als 1 : 3.962
in 1009 ……………….. als 1 : 4.052
De Amsterdamse vloot verkreeg ook in het jaar 1909 een belangrijke uitbreiding. Waren de twee voorgaande jaren in dit opzicht reeds belangrijk, de vermeerdering in aantal en bruto inhoud was in dit jaar nog groter. De zeilvloot verminderde door verkoop van een schip naar het buitenland tot één schip, maar de stoomvloot werd vergroot met 18 stomers. Zij bestond op ultimo december 1909 uit 184 stoomschepen met bruto 422.446 en netto 266.808 tonnen tegen op ultimo dec. 1908 171 stoomschepen met bruto 371.096 en netto 241.006 tonnen, alzo een vermeerdering van 13 stoomschepen en van bruto 51.350 en netto 25.802 tonnen tegen een vermeerdering in het jaar 1908 van 11 stoomschepen en van bruto 39.538 en netto 29.091 tonnen en in het jaar 1907 8 stoomschepen en van bruto 30.495 en netto 20.544 tonnen.
Op ultimo december 1909 waren voor Amsterdamse rekening in aanbouw 10 stoomschepen ter grootte van plm. 46.350 tonnen tegen 12 stoomschepen van plm. 39.000 tonnen in het jaar 1908.
De verhouding van de sterkte van de Amsterdamse tot de Nederlandse vloot bleef zeer gunstig en bedroeg plm. 52% tegen 53% in het jaar1908, 47% in het jaar 1907 en 44% in het jaar 1906. Een nieuwe rederij werd hier gevestigd, n.l. de Stoomvaart Maatschappij ‘Friesland’, welke een stoomschip, de MINISTER TAK VAN POORTVLIET, in de vaart bracht, ter vervanging van het stoomschip van dezelfde naam van de Hollandsche Scheepvaart Maatschappij, welk schip naar het buitenland werd verkocht. De Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij bracht niet minder dan 5 nieuwe stoomschepen in de vaart, de stoomschepen POLLUX, SATURNUS, MERCURIUS, MINERVA en STELLA. De vloot van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij vermeerderde met 6 schepen, de stoomschepen ATJEH, SWAERDECROON, VAN HEEMSKERK, VAN DER HAGEN en de stoomlichters DONGGALA en MENGGALA, waartegen de stoomlichter DJAMBI verloren ging.
Van de Stoomboot Reederij ‘Baltic’ ging een stoomschip, de SNEL, door verkoop over naar de Stoomvaart Maatschappij ‘Oostzee’, die het de naam van ROSSUM gaf. Van de Stoomvaart Maatschappij ‘Amsterdam’ ging het stoomschip ZEEBURG door stranding verloren. De Stoomboot Maatschappij ‘Hillegersberg’ bracht een nieuw stoomschip, de BOOMBERG, in de vaart en de Stoomvaart Maatschappij ‘Nederland’ het nieuwe vrachtstoomschip NIAS. De Koninklijke Hollandsche Lloyd vermeerderde haar vloot met 2 stomers, de HOLLANDIA en FRISIA, beide moderne en uitstekend ingerichte mailboten, bestemd voor de voor onze haven belangrijke maildienst op Zuid Amerika.
Op de werf van de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij alhier werden in het jaar 1909 gebouwd 10 zeeschepen en vaartuigen boven 100 bruto registertonnen, metende tezamen 13.860 bruto registertonnen, terwijl van de ‘Werf ’t Kromhout’ werden te water gelaten 47 vaartuigen met een inhoud van 1.790 tonnen. Op ultimo december 1909 stonden alhier op stapel 17 vaartuigen ter grootte van ongeveer 28.000 bruto registertonnen.
De Rijnvaart op onze haven nam in het jaar 1909 weer belangrijk toe.
(opm: enigszins verkort weergegeven)

Afbeelding