Inloggen
WOUDRICHEM - ID 7382


Kroniekberichten

Datum 12 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 januari. Wij vernemen, dat het thans aan Wilton's Machinefabriek en Scheepswerf alhier liggende en aldaar een belangrijke reparatie Duitse stoomschip PAWEL onder Nederlandse vlag is gebracht en nu behoort aan de Dordrechtsche Stoomvaart Maatschappij te Dordrecht. Het stoomschip dat thans verdoopt is in WOUDRICHEM, behoorde vroeger aan de rederij Jebsen en Diederichsen te Hamburg. De hoofdafmetingen van dit stoomschip zijn: Lang 355.1, breed 43.5 en hol 25.6 voet.
De triple expansie machine van dit in 1895 op de Germania werf te Kiel gebouwde stoomschip, dat bruto 3.978 en netto 2.324 reg. ton groot is, welke 350 nhp kunnen ontwikkelen, hebben cilinders van 26, 42⅛ en 66⅞ Eng. duim middellijn. De slag is 43½ Eng. duim.

Afbeelding
Datum 02 maart 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 maart. Het Duitse stoomschip PAWEL, verleden jaar 9 april van Duinkerken alhier aangekomen, sedert onder Nederlandse vlag gebracht en herdoopt in WOUDRICHEM, heeft zaterdag jl. na een belangrijke verbouwing een goed geslaagde proeftocht gedaan. Het stoomschip, ingericht voor de algemene vrachtvaart, zal deze of de volgende week de reis aanvaarden, vermoedelijk naar Noord Amerika.

Afbeelding
Datum 31 maart 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 maart. Het Nederlandse stoomschip WOUDRICHEM, van Rotterdam naar New York bestemd en 15 maart St. Michaels gepasseerd, is te Ponta Delgada teruggekeerd wegens averij.

Afbeelding
Datum 07 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

St. Michael’s, 2 april. Het stoomschip WOUDRICHEM heeft twee boten verloren, twee davits zijn gebroken en verbogen en verder is er nog meerdere kleine dek- en machineaverij. Buitendien is de schoorsteen met alle toebehoren geheel weggeslagen. De gezagvoerder wacht op orders van de reder en aanbevolen is om materiaal van Lissabon te doen komen.

Afbeelding
Datum 12 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 april. Het stoomschip WOUDRICHEM zal te St. Michaels zo repareren, dat het in staat is om de reis naar New York te kunnen voortzetten. Het ligt in het voornemen om een schoorsteen van hier naar St, Michaels te zenden.

Afbeelding
Datum 15 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

St. Michaels. 11 april. Omtrent het stoomschip WOUDRICHEM wordt gemeld, dat de gezagvoerder voorlopig een houten schoorsteen op zijn schip heeft laten plaatsen en dat hij reddingsboten van een geïnterneerd Duits stoomschip heeft gekocht. Hij stelt voor naar Rotterdam te vertrekken.

Afbeelding
Datum 16 april 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 april. Het stoomschip WOUDRICHEM zal niet naar Rotterdam komen, maar de reis naar New York voortzetten en waarschijnlijk zaterdag a.s. vertrekken. (Zie vorig No.).

Afbeelding
Datum 19 april 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 april. Het Nederlandse stoomschip WOUDRICHEM, met schade te Ponte Delgada teruggekeerd, heeft gisteren, na voorlopige reparaties, de reis naar New York voortgezet.

Afbeelding
Datum 17 september 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 16 september. Het stoomschip WOUDRICHEM, van de firma P.W. Louwman te Rotterdam, is verkocht aan de heer K. Stüb te Christiania en herdoopt in ANTON STÜB. (Lloyd's List.)

Afbeelding
Datum 28 september 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

IJmuiden, 25 september. Het aan de rederij K. Stub te Christiania verkochte Nederlandse stoomschip WOUDRICHEM, vertrok hedenmorgen naar Buenos Aires met de vroegere naam en onder Nederlandse vlag, zodat het stoomschip blijkbaar niet te Amsterdam aan de Noorse koper is afgeleverd.

Afbeelding
Datum 16 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De haven. Een etmaal van negen schepen. Zij bewijzen goeddeels de moeilijkheid waaraan ons bedrijf thans onderworpen is. Men oordele:
De ANDIJK van de N.A.S.M. van Antofagasta met salpeter en stukgoed was sinds 7 december te Deal opgehouden, de KINCARDINE van La Plata met graan was sinds 30 november te Deal opgehouden, de WOUDRICHEM van Buenos Aires met graan was sinds 7 december te Deal opgehouden, de GOBERNADOR BORIES van Buenos Aires met graan was sinds 8 december te Deal opgehouden. Voorts kwam de REDBRIDGE van Buenos Aires met graan binnen.

Afbeelding
Datum 07 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdamse rederijen in 1915.
Aan het overzicht dat de Scheepvaart geeft van de staat van de rederijen in Nederland, ontlenen wij het volgende voor wat Rotterdam betreft: De Holland Amerika Lijn heeft een overeenkomst getroffen, waardoor een groot gedeelte van het kapitaal, dat zich in Duitse handen bevond, in Nederlandse terugkwam. Om te voorkomen, dat deze aandelen wederom in buitenlands bezit zouden geraken, werd opgericht de N.V. Gemeenschappelijk Eigendom van aandelen Holland Amerika Lijn met een kapitaal van NLG 7.125.000, waarvan geplaatst NLG 3.185.000. Van de in aanbouw zijnde schepen kwam er nog geen gereed. Aangekocht werden de vrachtboten EEMDIJK (6.180), MAASDIJK (6.065) en POELDIJK (4.226), waarvan eerstgenoemde op een mijn liep en verloren ging. Het stoomschip POTSDAM (12.522) werd naar het buitenland verkocht. Vele schepen werden gecharterd, terwijl een aantal schepen in de La Platavaart gebezigd werden.
Voor de Rotterdamsche Lloyd zijn thans in aanbouw een mailschip van 9.600 ton en 5 vrachtboten van 7.050 ton, waarvan de SITOBONDO (7.057) reeds te water is gelaten. Het stoomschip BENGALEN (2.676) werd verkocht. De in het vorig jaar opgerichte N.V. Algemeene Stoomvaart Mij. (Wambersie & Zoon) was niet gelukkig. Doordien haar schepen in time-charter voeren, profiteerde zij niet van de hoge vrachten, terwijl het derde stoomschip, dat in aanbouw was, de VAN STIRUM (3.284) nooit geleverd is, doch door het Engelse gouvernement is gerekwireerd terwijl het dezer dagen is getorpedeerd.
De Nederlandsche Stoomvaart Mij. Oceaan kocht de stoomschepen VEGHTSTROOM (1.339) en ELVE (899) aan.
De Nederlandsche Lloyd en Scheepvaart- en Steenkolen Mij. hadden het verlies van twee schepen te betreuren, die op mijnen liepen, nl. de SCHIELAND (1.106) en OLANDA (2.138).
In de vaart kwamen de GAASTERLAND (1.091), DIRKSLAND (1.858), MIDSLAND (1.085) en SCHOKLAND (1.113). In aanbouw zijn nog de OOSTERLAND (1.200), ST. JANSLAND (1.900), ST. PHILIPSLAND (2.000), HOOGLAND (1.300) en een stoomschip van 1.900 ton, waarvan de OOSTERLAND en HOOGLAND reeds te water zijn gelaten. Verkocht werd het stoomschip OTTOLAND (1.574).
De firma Phs. Van Ommeren bracht de tankstomer BARENDRECHT (3.704) in de vaart, kocht het stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.037) aan en verkocht de stoomschepen KATENDRECHT (2.155) en DORDRECHT (2.151). Thans is in aanbouw de tankmotor PENDRECHT (1.500).
De firma P.A. van Es & Co. bracht in de vaart het stoomschip BERNISSE (951) en bestelde de stoomschepen ELVE (950) en AMSTEL (800). Zij verkocht het stoomschip ELVE (899), terwijl de AMSTEL (853) op een mijn liep.
Het stoomschip BATAVIER I (1.013) van de Scheepvaart Mij. v/h Smith & Co. kwam gereed, terwijl zij het stoomschip HOLLANDER (759) verkocht. Dit schip werd onder de naam OTIS TARDA in de vaart gebracht door de nieuwe rederij L. & L. Pieters, die nog het stoomschip OTIS TETRAX (800) in aanbouw heeft.
De American Petroleum Company verloor het stoomschip CHESTER (2.568).
De Noord-Nederlandsche Scheepvaart Mij. verkocht haar stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.036) en liquideerde.
Evenzo de Stoomvaart Mij. Tromp, die haar stoomschepen HEEMSKERCK (2.183), KORTENAER (2.151) en TROMP (2.751) verkocht. De onder dezelfde directie staande N.V. Kolen- en Scheepvaart Kantoor verkocht haar enige schip, de JAN BLOCKX (1.366) en liquideerde eveneens.
Voorts liquideerde de Stoomvaart Mij. Sophie H, die haar stoomschip SOPHIE H (2.930) verkocht en werd het enige stoomschip van Karl Schroers Stoomvaart Mij. de KARL SCHROERS (1.871) verkocht.
De nieuw opgerichte Dordtsche Stoomschip Mij., waarbij de Rotterdamse firma P.W. Louwman geïnteresseerd is, kocht het stoomschip WOUDRICHEM (4.015) aan, terwijl genoemde firma haar stoomschip LOUISE (2.045) verkocht.
De rederijen onder directie van Wm. Ruys & Zonen verkochten de stoomschepen AMELAND (2.554), MARKEN (2.587) en WALCHEREN (3.531). De turbinestomer TURBINIA (3.164) kwam in de vaart, terwijl nog 2 stoomschepen van 3.550 en één van 4.200 ton in aanbouw zijn.
De N.V. Furness' Scheepvaart- en Agentuur Mij. verkocht de stoomschepen VRIJBERGEN (4.226), ZEVENBERGEN (3.121) en STEENBERGEN (3.735) terwijl haar stoomschip ALBERGEN (1.777) verloren ging. Zij bestelde 3 stoomschepen van 4.700 ton.
De rederijen onder directie van Jos. de Poorter verkochten de stoomschepen THEODORA (859), LAURA (3.154) en JOHANNA (1.120), terwijl het stoomschip JOSEPHINA (1.295) werd, verbeurd verklaard. De nieuwe stoomschepen LEONORA (1.155) en FOLMINA (1.158) kwamen in de vaart, waarvan laatstgenoemd echter weer verkocht werd. Thans zijn nog 4 stoomschepen in aanbouw.
De firma Gebr. Van Uden verkocht het stoomschip VEERHAVEN (2.509), doch kocht een ander, dat dezelfde naam ontving (3.003), aan. Thans zijn nog 11 stoomschepen in aanbouw, nl. 4 van 3.550 ton, 1 van 2.500 ton, 1 van 1.900 ton, 3 van 1.400 ton, 1 van 800 ton en 1 van 700 ton.
De N.V. Houtvaart verkocht haar stoomschip RIJN (1.285), terwijl het stoomschip NOORD (1.250) voor haar werd te water gelaten en een nieuw stoomschip RIJN (2.030) in aanbouw is.
De Mij. Zeevaart verkocht het stoomschip CALLISTO (3.521) en bestelde een stoomschip van 3.550 ton.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij., die haar stoomschip POOLSTER (2.060) verkocht, bracht in de vaart de stoomschepen BELLATRIX (3.525), PROCYON, THUBAN (elk 3.566), ALCOR en ALGENIB (elk 3.551). Het stoomschip ALPHARD (3.550) werd te water gelaten en 2 schepen van resp. 3.550 en 4.700 ton zijn in aanbouw.
Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. verkocht de stoomschepen KINDERDIJK (2.180) en POELDIJK (2.205), terwijl zij de stoomschepen RIJNDIJK (3.557) en MAASDIJK (3.556) in de vaart bracht. Dezer dagen zonk het stoomschip ELLEWOUTSDIJK (2.223) doordien het op een mijn liep.
Het stoomschip KATWIJK (2.040) van Erhardt en Dekkers werd getorpedeerd; het stoomschip NAALDWIJK (2.000) is in aanbouw.
De Overzeesche Vrachtvaart Mij. bestelde een stoomschip van 615 ton, terwijl het stoomschip HAMBORN (1.229) van de N.V. Handels- en Transport Mij. Vulcaan werd opgebracht. Een definitieve beslissing betreffende de verbeurdverklaring is nog niet genomen. De nieuwe zee-rederij van W. Van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bestelde 6 schepen van verschillende afmetingen, waarvan de WILLEM VAN DRIEL SR. (2.521) reeds in de vaart kwam.

Afbeelding
Datum 21 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 20 januari. Het hier thuis behorende stoomschip WOUDRICHEM (ex. PAWEL), is naar verluidt, naar Noorwegen verkocht. (opm: deze verkoop is niet doorgegaan)

Afbeelding
Datum 06 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Terugkerende bemanningen. Naar een bij de rederijen ontvangen bericht meldt, bevinden zich de kapitein en de overige bemanning van het stoomschip WOUDRICHEM en de bemanningen van de stoomschepen ARUNDO en THEMISTO aan boord van de NIEUW AMSTERDAM.

Afbeelding
Datum 12 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De NIEUW AMSTERDAM. Gelijk altijd heel de Rotterdamse bevolking in spanning was, omdat er een Oost-lnje-vaarder zou binnenkomen, zo was ook nu onze populatie al een paar dagen nerveus van de afwachting naar de NIEUW AMSTERDAM. Al een paar dagen geleden werden wij telkens opgebeld of we iets wisten van de NIEUW AMSTERDAM, waar de NIEUW AMSTERDAM was, wat we van de NIEUW AMSTERDAM dachten, eindeloos gevarieerd, want, omdat zo vele kapiteins en bemanningen van de in beslag genomen schepen aan boord van ons thans grootste stoomschip als passagiers meekomen, zijn honderden families weer belangstellend naar de NIEUW AMSTERDAM. Er zijn ook van buiten ettelijke honderden mensen overgekomen om hier te wachten op de NIEUW AMSTERDAM. Gisteravond zou het schip hier zijn, toen vannacht, toen vroeg in de morgen, en men wilde de binnenkomst niet verzuimen. Zo was het in een aantal gezinnen met en zonder loges, in hotels, waar de portiers zwaar gefooid werden, om aldoor te telefoneren en dadelijk te wekken als “het schip" er was en vooral ook in de buurt van de N.A.S.M. terreinen, een al door gespannen afwachting, gisteravond, vannacht, vanmorgen. Kwam het schip, kwam het niet? Allerlei berichten liepen, spraken elkaar tegen, maar nu, terwijl wij dit schrijven, 2 uur in de namiddag, is de NIEUW AMSTERDAM er nog steeds niet.
De binnenkomst is ook wel zeer onfortuinlijk geweest. Om 1.35 uur vannacht was het schip in de Waterweg binnen. Toen viel een zware mist en de NIEUW AMSTERDAM moest naar zee terug, het varen in de Waterweg was onmogelijk. Om 3 uur vannacht was het schip weer in zee; om 3.50 uur trok de mist wat op en waagde de kapitein het weer binnen te varen. Om 4.20 passeerde het veilig Maassluis. Maar even daarop werd de mist plots weer zeer dik en geraakte de NIEUW AMSTERDAM aan de noordwal aan de grond. Nu was er tot het volgende hoge tij, 3 uur vanmiddag, geen sprake van Rotterdam te bereiken. Zo wachtten de vele belanghebbenden hier in Rotterdam weer met de wanhopige kans, dat het opnieuw uren en uren duren zou. Men wist nu het schip en de bevolking erop veilig, maar men wilde hen zelf hier hebben. Toen kwam vanochtend de mededeling. dat de directie van de N.A.S.M. haar tender, een passagiersschip van de firma Van der Schuyt en een sleepboot naar Maassluis had gestuurd, om daar de passagiers en de bagage over te nemen en naar Rotterdam te brengen. Het wachten begon opnieuw. Om 11 uur waren de gerequireerde schepen in Maassluis met de douaneambtenaren aan boord, blij begroet door de ook naar een veilige landing smachtende passagiers van de NIEUW AMSTERDAM.
Toen begonnen de douaneformaliteiten. Hoe lang zullen die duren. We wachten nu alweer. We wachten al 24 uur. Het wordt nu bijna een sport van geduld!
Rond de terreinen van de N.A.S.M. neemt in de namiddag de belangstelling aldoor toe. Er staan honderden mensen. Wij wachten ………
Om 10 minuten over half 3 zagen we dan eindelijk in de verte de COLUMBUS aankomen, prop en propvol met mensen. Voor de wal draaide langzaam de tender en we zagen nu hoe daar, lijf tegen lijf gedrukt, een paar honderdtallen passagiers van de NIEUW AMSTERDAM naar de wal te hunkeren stonden. Een paar riepen er “Hoezee", anderen trachtten het “Wien Neerlandsch Bloed" aan te heffen, maar het ging niet van harte, wat niet te verwonderen is, want bijna al deze passagiers op de COLUMBUS bleken kapiteins en manschappen van de in beslag genomen schepen. Zij moeten zich wrevelig gestemd gevoeld hebben, dit toonden zij, want toen van de wal iets geroepen werd over de Amerikanen, werd er terug geschreeuwd: ,,Praat ons nooit meer over de Amerikanen!"
Intussen was het scheepje gemeerd en werd een mooie teakhouten brug voor de wal uit geschoven. Achter ons werden nu de deuren van de loodsen voor de daar buiten wachtenden opengezet en in koortsachtig gedrang, gretig verlangend, hun bloedverwanten terug te zien, stroomden de mensen naar binnen. Thans kwamen de passagiers aan wal, we zeiden reeds, meestal gestrande bemanningen, we zagen er verscheidene kapiteins van de N.A.S.M., o.a. kapitein Van den Heuvel, van de RIJNDAM.
Wij hadden het voorrecht, een gesprek te hebben met de heer J.E. v. d. Wielen, de secretaris van de Nederlands-Amerikaanse commissie. Hij deelde ons mee, dat de reis, onder kapitein Kroll's uitnemende leiding, bijzonder voorspoedig was geweest.
Vandaag precies voor 14 dagen vertrok men van New York en volgde toen een koers, die nog nooit gevolgd is, n.l. dwars over de Atl. Oceaan tot bewesten de gevaarzone en toen rechtstandig op de Noord aan (noord-noordwest op de Far Oer-eilanden) en dan langs de Noorse kust verder de vaargeul volgend. Deze route werd gekozen met het oog op het ijs en de mist nabij Nieuw Brunswijk. In deze 14 dagen heeft men niets van oorlogsschepen bemerkt, zelfs geen duikboot is zichtbaar geworden en men is niet één keer aangehouden. Slechts één stormdag bracht een ietwat onaangename afwisseling.
Nadat aan boord per draadloze telegrafie vernomen was van het ongeluk met het Reliefschip, werd buitengewoon omzichtig, ook met het oog op de dikke mist gevaren. De stemming aan boord (er waren 300 eerste, 600 tweede, 1400 derde klasse passagiers) was aldoor alleraangenaamst. Intussen had ook de heer V.d. Wielen zijn echtgenote onder de talrijke wachtende opgemerkt en het spreekt vanzelf, dat hij, na 8 maanden afwezigheid, voor een oud-collega thans geen tijd meer had.
De ontscheping van de ruim 400 passagiers, onder wie 3 of 4 dames, was betrekkelijk spoedig geschied, toen werd door witkielen de bagage afgedragen en in de loods voor de eigenaars ter beschikking gelegd. Snel voer dan de COLUMBUS weer terug om nieuwe passagiers te gaan halen.
De spanning onder de wachtenden in de loods, die bij dit eerste detachement hun geliefden niet gevonden hadden, was nu wel zeer groot. Maar men had nu gelukkig passagierslijsten, waarop men zien kon, of hij aan boord was.
Tegen half 4 kwam de vrachtboot STAD KAMPEN met een 350-tal passagiers en toen kwam ook in de verte de Harmonie in 't gezicht, eveneens vol opvarenden. Men verwacht, dat de NIEUW AMSTERDAM nu wel ongeveer vlot zal komen en dan naar Rotterdam kan opstomen, waar men haar om 5 uur verwacht.
De drukte in de loods en buiten houdt aldoor aan. Manschappen met hun bekende grote zakken over de nek wringen zich door de aanstuwende belangstellenden heen. Keurig gepelsjaste heren maken zich meester van één van de wachtende rijtuigen. Wij hadden het voorrecht intussen kapitein Van den Heuvel van de RIJNDAM welkom in het vaderland te heten en vragen hem hoe de inbeslagneming is gebeurd.
Hij antwoordt, dat dit vrij rustig geschiedde. Men was reeds enkele dagen geprepareerd. Om 12 uur 's middags kwamen 2 officieren met 12 man aan boord.
Eén van de officieren overhandigde mij een schrijven van het Foreign Department, dat ons schip was overgenomen en in peaceful bezit genomen. Ik protesteerde en verzocht aantekening van mijn protest, vooral tegen het peace-ful had ik bezwaar.
Er zijn 3 manieren, zei ik, om een schip te krijgen, te bouwen, kopen of afnemen. Het laatste hebben jelui gedaan. Wij hadden expres geen vlag gehesen, omdat wij wisten, dat het volk in spanning was en het neerhalen allicht aanleiding tot relletjes had kunnen geven.
De Amerikanen hebben trouwens ook geen Amerikaanse vlag opgezet zolang wij in de buurt waren.
Kapitein Van den Heuvel was volstrekt niet te spreken over het gehalte mannen, die zijn schip nu voortaan zouden varen. De nieuwe gezagvoerder wist b.v. in de kaartenkamer volstrekt geen weg. „Het waren 9 maanden van ellendige spanning, die wij in Amerika geleefd hebben", zei kapt. Van den Heuvel. „Telkens kregen wij bericht van vaarplannen, die dan ingetrokken werden en vooral de hypocritische geest aan de overzijde van de Atlantische Oceaan is zo antipathiek. Recht wordt niet erkend en zo kon ik b.v. nooit een Amerikaan aan zijn verstand brengen, dat de inbeslagneming van onze schepen een onrecht was. — Ach, zeiden zij dan, jullie willen wel graag ons je schepen geven, maar je moet je een houding voorwenden tegenover Duitsland. Ontkende ik dan nogmaals, dan zeiden ze: Nu ja, je moet wel ontkennen, maar je meent het niet. Is dat niet het toppunt?
Behalve de lading rijst van de SAMARINDA, had het schip aan boord de bemanningen en officieren van de OOSTDIJK en RIJNDIJK, beide van Solleveld, Van der Meer & Van Hattem’s Stoomvaart Maatschappij, voorts van de ZEELANDIA, GOOILAND EN RIJNLAND, ZAANLAND en DRECHTERLAND, met uitzondering alleen van de kapiteins Maas en Veldkamp, van de hoofdmachinist De Rie en de magazijnmeester Boon, die voorlopig nog te New York blijven, de bemanningen en officieren van de BELLATRIX, ALKAID, DUBHE, PHECDA, MERAK en MIRACH, alle van de firma Van Nievelt, Goudriaan & Co., alhier.
Aan boord bevonden zich voorts de afgetreden Nederlandse gezant te Washington, W.L.F.C. ridder van Rappard en mr. V. d. Houven van Oordt, lid van de Nederlandse Commissie die indertijd naar Amerika werd uitgezonden in verband met onze economische belangen en de secretaris van de Nederlandse Economische Commissie in Amerika, de heer J.E. v.d. Wieler. Voorts bevonden zich aan boord de bemanningen van de volgende schepen, van de firma Gebr. van Uden alhier: JOBSHAVEN, WAALHAVEN, IJSELHAVEN, VEERHAVEN, SASSENHEIM en KRALINGEN. Alleen de kapiteins van de JOBSHAVEN en de SASSENHEIM zijn in Amerika achtergebleven. Dan de kapitein en overige bemanning van het stoomschip WOUDRICHEM en de bemanningen van de stoomschepen ARUNDO en THEMISTO, de kapiteins en de bemanningen van de stoomschepen THUBAN en PROCYON en de bemanning zonder kapitein en officieren van het stoomschip ALCOR.
Laatstgenoemden zijn te New York achtergebleven. Genoemde schepen zijn van de firma Van Nievelt, Goudriaan & Co.; de kapitein en de bemanning van het stoomschip BIESBOSCH van de Holl. Algem. Atlantische Scheepvaart Mij.; ten slotte de equipages van de stoomschepen RANDWIJK, WINTERSWIJK en RIJSWIJK.

Afbeelding
Datum 06 december 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Baltimore, 28 november. Het naar Frankrijk bestemde stoomschip WOUDRICHEM geraakte op de Patapsco Rivier aan de grond, doch kwam weer vlot en keerde met machineschade alhier terug.

Afbeelding
Datum 05 februari 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Vrijgegeven Nederlandsche schepen.
De door Amerika gerequireerde Nederlandse schepen, welke, blijkens een Reuter bericht, onvoorwaardelijk vrij worden gegeven, meten tezamen 363.332 ton en behoren tot de volgende rederijen: Dordtsche Stoomvaart Mij.: WOUDRICHEM (4.015 ton);
Mij. Houtvaart: IJSSEL (1.295); Erhardt & Dekkers: RANDWIJK (2.401), RIJSWIJK (1.673) WINTERSWIJK (3.205); Java-China-Japan Lijn: TJIKEMBANG (8.013), TJISONDARI (8.039); Holland-Amerika Lijn: AMSTELDIJK (6.435), BEUKELSDIJK (6.801), GORREDIJK (6.466), MAARTENSDIJK (6.482), RIJNDAM (12.572), SCHIEDIJK (7.000), SOESTDIJK (6.445), SOMMELSDIJK (6.291), VEENDIJK (6.874), WAALDIJK (4.995), WESTERDIJK (8.261), IJSSELDJJK (7.140), ZUIDERDIJK (5.208); Wm. Ruys & Co.: WIERINGEN (3.026); Stoomvaart Mij. Oostzee; LEERSUM (3.685); Kon. Holl. Lloyd: DRECHTERLAND (3.935), GOOILAND (3.886), RIJNLAND (5.421), ZEELANDIA (7.995); Ned.-Indische Tank Stoomboot Mij.: JUNO (2.345); Mij. N.-Brabant: NOORD-BRABANT (2.332); Van Uden: JOBSHAVEN (3.529), SASSENHEIM (2.150), VEERHAVEN (3.003), WAALHAVEN (3.551), IJSELHAVEN (3.580); Stoomvaart-Mij. Triton: AMELAND (3.512), TEXEL (3.210); Hollandsche Alg. Atl. Scheepvaart Mij.: BIESBOSCH (605); A.C. Lensen: CORNELIS (2.434), ELISABETH (1.770), MAGDALENA (2.173); Stoomv. Mij. Kralingen: KRALINGEN (1.380); Stoomvaart Mij. Hillegersberg: LARENBERG (3.265); Mij. Zeevaart; THEMISTO (3.494); Solleveld v.d. Meer- en Van Hattum: NOORDDIJK (3.241), OOSTDIJK (3.051), RIJNDIJK (3.557); Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij.: ADONIS (1.704), AGAMEMNON (1.904), BACCHUS (2.555), CLIO (2.927), HERCULES (2.288), JASON (3.209), JUNO (1.755), MERCURIUS (2.868), NEPTUNUS (1.580), PLUTO (1.156), POLLUX (2.886), TRITON (1.883), VESTA (1.835); Stoomvaart Mij. Nederland: BALI (6.695), BATJAN (6.232), BORNEO (6.550), CELEBES (5.518), KAMBANGAN (5.462), KONINGIN DER NEDERLANDEN (8.176), ROEPAT (7.499), RONDO (7.549); Kon. West-Indische Maildienst: JAN VAN NASSAU (3.330), NICKERIE (2.462), PRINS DER NEDERLANDEN (2.164), PRINS FRED. HENDRIK (2.164), PRINS WILLEM I (2.221); Van Nievelt, Goudriaan & Co.: DRIEBERGEN (1.884), ALIOTH (2.070), ALKAID (3.028), BELLATRIX (3.552), DUBHE (3.233), MERAK (3.024), MIRACH (6.290), MIZAR (1.969), PROCYON (3.566), THUBAN (3.566); Ph. van Ommeren: BARENDRECHT (3.704), MIJDRECHT (3.475); Rotterdamsche Lloyd: SAMARINDA (6.625), TERNATE (5.909); Stoomvaart Mij. De Maas: SLIEDRECHT (3.056), WIELDRECHT (3.560).

Afbeelding
Datum 21 oktober 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 20 oktober. Het Nederlandse stoomschip WOUDRICHEM, van Rotterdam naar New York bestemd, is te St. Johns, N.F. binnengesleept (opm: door het Amerikaanse s.s. WEST CRESSY) met verlies van roer.

Afbeelding
Datum 06 november 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

St. John’s, N.F., 1 november. Het Engelse stoomschip STROMNERS is 30 oktober tijdens hevige storm op drift geraakt en in aanvaring gekomen met het Nederlandse stoomschip WOUDRICHEM.

Afbeelding
Datum 13 november 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Van de scheepswerf van de heer W. de Jong te Groningen is met gunstig gevolg te water gelaten (opm: op 8 nov.) de dubbelschroef motorvrachtboot LEKSVEER, voor rekening van de heer M.J. van der Eb te Rotterdam, groot 500 ton, gebouwd onder klasse Germanischer Lloyd. Het vaartuig wordt voorzien van twee ruwoliemotoren, samen groot 300 pk, fabricaat Drakenburg v/h D.W. van Rennes te Utrecht. In aanbouw is verder een zeevrachtboot van 500 ton.
AH 131119
Maassluis, 13 november Heden is het stoomschip JAN VAN GALEN uit de Nieuwe Waterweg vertrokken naar Briton Ferry. (opm: hetzij onder de oude naam vertrokken, hetzij nog onder Nederlandse vlag vertrokken voor de opleveringsreis)
AH 131119
Londen, 13 november. Het Nederlandse stoomschip WOUDRICHEM is te Sydney C.B. tegen de pier gevaren, waardoor het schade bekwam aan de platen op de waterlijn. Men is bezig met repareren.

Afbeelding