Inloggen
AURORA - ID 723

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1920
Classification Register: Lloyd's Register of Shipping (LR)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo
Type Dek: Part. awning deck
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Werfnummer: 74
Launch Date: 1919-11-08
Delivery Date: 1920-02-03
Technical Data

Engine Manufacturer: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Motor Type: Steam, Triple Expansion
Number of Cylinders: 3
Power: 1000
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: (17 1/4 , 28 & 47 - 36)
Speed in knots: 10
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 1695.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1019.00 Net tonnage
Deadweight: 2264.00 tons deadweight (1016 kg)
Grain: 116000 Cubic Feet
Bale: 108000 Cubic Feet
 
Length 1: 245.20 Feet (British) Registered
Beam: 37.30 Feet (British) Registered
Depth: 15.80 Feet (British) Registered
Configuration Changes

Datum 1927-04-29
Type: Remeasurement
Omschrijving: Liggende te Amsterdam voorzien van een nieuw brandmerk: 521 Z AMST 1927

Ship History Data

Date/Name Ship 1920-02-03 AURORA
Manager: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Eigenaar: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij N.V., Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Amsterdam / Netherlands
Callsign: NGFC
Additional info: 1934 call sign PCWG

Ship Events Data

1939-03-07: RN 080339
Bij de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. te Amsterdam is gisteravond omstreeks kwart voor tien via Scheveningen Haven een radiotelegram van kapitein Faber van het s.s. AURORA ontvangen, waarin deze meldt, dat zijn schip werd aangevallen door zes rode vliegtuigen. Boven- en onderbrug werden door bomsplinters beschadigd. Niemand werd gewond. Het schip zet zijn reis van Gibraltar naar Genua voort. Toen het Britse Ministerie van Marine vernam, dat het Nederlandse s.s. AURORA S.O.S. seinen had uitgezonden, waarin gemeld werd, dat het schip werd aangevallen, heeft de Britse torpedobootjager IVANHOE, die op weg was van Palma de Majorca naar Gibraltar, opdracht gekregen een onderzoek in te stellen, doch voor dit oorlogsschip ter plaatse kwam, had de JUPITER, een mijnenlegger van de vloot van Franco, de AURORA gepraaid. Toegestaan werd, dat het Nederlandse schip de reis naar Genua zou vervolgen. De AURORA zal morgenavond of vrijdagochtend te Genua aankomen. De AURORA is een schip van 1697 ton, dat toebehoort aan de K.N.S.M. Het schip is 23 februari van Amsterdam naar Genua vertrokken en was maandag Gibraltar gepasseerd. Het zou geen Spaanse havens aandoen. Bij de K.N.S.M. is vanochtend een tweede telegram ontvangen van de gezagvoerder van de AURORA, luidende: "De JUPITER van Franco hield ons aan, vandaar betrokken in aanval." Hieruit blijkt dus, dat de vliegtuigen het gemunt hadden op de mijnenlegger JUPITER, waarbij het niet kon uitblijven, dat ook het Nederlandse schip getroffen werd. Omtrent de aan houding van de AURORA door de JUPITER heeft de kapitein verder niets geseind, zodat aangenomen mag worden, dat de AURORA de reis naar Genua heeft voortgezet. Het gebeurde geschiedde op 26 mijl ZZO van Palos.
1942-11-24: Final Fate:
Onder kapitein J. v.d. Mey door een Duitse luchtaanval te Phillipeville (Algerije) gebombardeerd en tot zinken gebracht. De gehele bemanning bleef ongedeerd. In 1952 is het wrak gelicht en verkocht. Op 10 november 1953 tijdens de sleepreis naar de sloperij in Italiƫ, bij Cap Fer gezonken.

Afbeeldingen


Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving:
Gemaakt door: Unknown
Algemene informatie

AH 101119

Het voor rekening van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij te Amsterdam op de werf van de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij in aanbouw zijnde vrachtschroefstoomschip AURORA is zaterdag (opm: 8 november) met gunstig gevolg van een van de hellingen van genoemde werf te water gelaten.

Het wordt gebouwd volgens hoogste klasse Lloyds, Scheepvaartinspectie en Schepelingenwet en zal van een certificaat voor houtvaart worden voorzien.

De hoofdafmetingen van het schip zijn: lengte 245, breedte 37 en holte 17 voet 10 duim, met een laadvermogen van 2.200 ton. Het schip heeft twee ruimen, waarboven 4 luiken, waarvan er twee groot zijn 25 x 16 voet en de beide andere ongeveer 23 x 16 voet. Voor het vlugge beladen en lossen zijn nabij deze luiken acht 5 ton’s dubbele lieren geplaatst. Voornoemde ruimen hebben een inhoud van 132.500 kubieke voet. De dubbele bodem van de AURORA, waarin hoofdzakelijk de vloeibare brandstof zal worden geborgen, heeft een inhoud van 280 ton. Buiten deze 280 ton vloeibare brandstof kan er nog een hoeveelheid van 74 ton in de voor- en achterpieken worden geborgen. De laatste zijn eveneens ingericht voor waterballast. De verblijven voor de gezagvoerder worden aangebouwd in de midscheeps en de hutten voor officieren enz. met de nodige gerieflijkheden komen in de midscheeps langs en boven de koelkast. De logiezen voor de bemanning worden in het voorschip aangebracht. Al deze verblijven worden elektrisch verlicht en door stoom verwarmd. Verder wordt alles aangewend om dit voor de algemene vrachtvaart bestemde stoomschip aan de nieuwste eisen te laten voldoen. Dit stoomschip is het zevende dat dit jaar door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij is te water gelaten, en dat men hoopt nog dit jaar te kunnen doen proefvaren. 

Voor het reddingswezen wordt voldoende gezorgd. Er komen aan boord twee grote sloepen en een vlet. De machines van het triple-expansie systeem, welke een kracht van 1.000 ipk zullen ontwikkelen, thans op de werf gereed staande om a.s. maandag te worden geplaatst, hebben cilinders van 17¼ x 28 x 47, met een zuigerslag van 36 Engelse duim. De stoom wordt geleverd door twee aan een zijde stookbare ketels, met een verwarmend oppervlak van 2.500 vierkante voet, werkende met Howdens geforceerde trek en oververhitters. Deze machine-installatie is de achtste welke dit jaar is afgeleverd, waarmee een afgeleverde capaciteit van tezamen 14.800 ipk is bereikt.