Inloggen
VOORWAARTS - ID 7096


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1902-06-05 / 1917-04-12 | Reden uitgevlagd: Verongelukt of vermist (zie final fate)

Identification Data

Bouwjaar: 1902
Classification Register: Germanischer Lloyd (GL)
Nat. Official Number: 5901 GRON 1902
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Schoener
Masten: Two masts
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Gebr. J. & G.. Verstockt, Martenshoek, Groningen, Netherlands
Launch Date: 1902-05-26
Delivery Date: 1902-06-18
Technical Data

Gross Tonnage: 147.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 126.91 Net tonnage
Deadweight: 260.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 32.65 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 29.80 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 6.28 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.69 Meters Depth, moulded
Draught: 2.40 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1902-06-05 VOORWAARTS
Manager: Lukas van der Veen (1861-1917), Groningen, Groningen, Netherlands
Eigenaar: Lukas van der Veen (1861-1917), Groningen, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Groningen / Netherlands
Callsign: PWSJ

Date/Name Ship 1914-03-27 VOORWAARTS
Manager: Harm Mulder Bzn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: Harm Mulder Bzn, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Additional info: Aankoopprijs Hfl. 12.400,--

Ship Events Data

1902-06-05: Dagregister deel 15, nummer 510, den vijfden Juni 1900 en twee. Eigendomsverklaring. De ondergeteekende, Lukas van der Veen, van beroep schipper wonende aan boord van zijn schip, gedomicilieerd te Groningen, verklaart hij is de eenige eigenaar van het te Martenshoek (gemeente Hoogezand) op de werf van de Heeren Gebr. J. en G. Verstockt, nieuw gebouwd en daar liggende, staalijzeren Gaffelschoenerschip genaamd `Voorwaarts`, netto groot blijkens meetbrief afgegeven door den scheepsmeter Pieters te Hoogezand den negen en twintigsten Mei negentien honderd en twee, drie honderd negen en vijftig en vier en vijftig honderdste (359.54) kubieke meter of een honderd zes en twintig en een en negentig honderdste (126.91) tonnen van 2.83 kubieke meter welk vaartuig nooit of te nimmer aan enig kantoor is te boek gesteld. Hoogezand. 3 Jyni 1902 L. van der Veen. ( In de kantlijn staat bijgeschreven 5901)
1905-01-00: NRC 10.01.1905: Delfzijl, 9 januari.
De Groninger gaffelschoener “Voorwaarts”, toebehorende aan en bevaren door kapt. L. v.d. Veen, met een lading steenkolen van Herne, is boven Lingen op het Dortmund-Eemskanaal tegen de sluismuren gevaren, waardoor de voorboeg werd ingedrukt en het schip nog enige kleine averijen bekwam. Het is hier heden binnengesleept.
1907-04-00: PGC 29.04.1907: Delfzijl 29 april.
Heden kwam hier op de rede de gaffelschoener “Voorwaarts”, thuisbehorende te Groningen, kapt. L.van de Veen, met een lading hout van Kragerö bestemd voor Nieuwe Schans. Het schip vertrok donderdag namiddag van Noorwegen en arriveerde hier zaterdagnacht. Een reis van tweeënhalve dag.
1908-08-00: PGC 22.08.1908: Rudkobing,19 augustus.
De Groninger gaffelschoener “Voorwaarts”, kapitein L. van de Veen, van Londen met klei, is heden zonder loods binnenkomend tegen de kade gevaren en heeft daaraan zware schade toegebracht. Het schip bekwam geen averij.
1908-10-00: PGC 23.10.1908: Cuxhaven, 21 oktober.
De te Groningen thuisbehorende schoener “Voorwaarts” , kapt. L. van de Veen, met aardappelmeel van Groningen bestemd voor Hamburg, is vrijdagavond in de Noordzee in aanvaring geweest met het naar Engeland bestemde Noorse s.s. “Activ” en bekwam schade boven de waterlijn. Het stoomschip zette de reis voort. De “Voorwaarts” is later wegens stormweer in de Elbe-monding voor anker gegaan, doch van zijn ankers geslagen die beide verloren gingen. Het schip is heden alhier gearriveerd, heeft een reserveanker aan boord genomen en de reis naar Hamburg voortgezet.
NRC 25.10.1908: Hamburg, 23 oktober.
De Nederlandse schoener “Voorwaarts”, die met het stoomschip “Activ” in aanvaring is geweest, is gisterenavond alhier aangekomen.
NRC 31.10.1908: Hamburg, 29 oktober.
De Nederlandse schoener “Voorwaarts”, die met het stoomschip “Activ” in aanvaring was, gaat ter reparatie naar een werf op Köhlbrand.
1917-04-00: Final Fate:
Op 12.04.1917 door kanonvuur van een Duitse onderzeeër tot zinken gebracht in pos. 56.04. N. – 5.33. O. De schoener was, onder kapitein Jan Buisman, onderweg van Hartlepool naar Christiana. De bemanning kon worden opgepikt door het Engelse s.s. “Genese” en te Yarmouth aan land worden gebracht.
NRC 14.04.1917: Het vaartuig “Voorwaarts” uit Groningen, varende van Hartlepool naar Christiana, met een lading kolen, is op 12 dezer, door middel van bommen, door een Duitse onderzeeboot tot zinken gebracht. Dit geschiedde in de namiddag. De bermanning is te Yarmouth geland.

(Zie hoofdstuk 28 van het boek “De schippers Mulder”)