Inloggen
VITA - ID 7044


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1925
Classification Register: Scheepvaart Inspectie (SI)
IMO nummer: 5243736
Nat. Official Number: 11364 GRON 1925
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Aux. Sailing Vessel
Type: General Cargo schip
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Scheepswerf 'Gideon' J. Koster Hzn., Groningen, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 95
Launch Date: 1925-08-26
Delivery Date: 1925-09-28
Technical Data

Engine Manufacturer: Firma D. Goedkoop Jr., Werf ' 't Kromhout', Amsterdam, Noord-Holland, Netherlands
Motor Type: Motor, Oil, 2-stroke single-acting
Number of Cylinders: 2
Power: 80
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: Goedkoop (Gloeikop)Type (300x310)
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 137.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 88.00 Net tonnage
Deadweight: 185.00 tonnes deadweight (1000 kg)
 
Length 1: 31.52 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 30.00 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 5.40 Meters Breadth, moulded
Depth: 2.10 Meters Depth, moulded
Configuration Changes

Datum 00-00-19??
Type: Propulsion/engine changed
Omschrijving: 19?? nieuwe hoofdmotor: tew 3 cil PK MWM Type (240x360)

Ship History Data

Date/Name Ship 1925-00-00 VITA
Manager: Salomon Harmsen, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Eigenaar: Salomon Harmsen, Gasselternijveen, Drenthe, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Gasselternijveen / Netherlands
Callsign: PWKV

Date/Name Ship 1927-07-26 NESHER
Manager: H. Sambar, London, Great Britain
Eigenaar: Portland Cement Nesher Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1927-10-00 GOZAL
Manager: H. Sambar, London, Great Britain
Eigenaar: H. Sambar, London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain
Callsign: KWMB

Date/Name Ship 1934-00-00 ANNUNZIATA MADRE
Manager: Felice Costantini, Rimini, Italy
Eigenaar: Felice Costantini, Rimini, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Rimini / Italy
Callsign: IJXZ

Date/Name Ship 1948-00-00 ANNUNZIATA MADRE
Manager: Aldo Mairano, Genoa, Italy
Eigenaar: Aldo Mairano, Genoa, Italy
Shareholder:
Homeport / Flag: Genoa / Italy
Callsign: IJXZ

Date/Name Ship 1949-00-00 MUNIR
Manager: Moosa Stores Ltd., Mombasa, Kenya
Eigenaar: Moosa Stores Ltd., Mombasa, Kenya
Shareholder:
Homeport / Flag: Mombasa / Kenya
Callsign: VSXL

Date/Name Ship 1951-00-00 MUNIR
Manager: Universal Transport Co. Ltd., Mombasa, Kenya
Eigenaar: Universal Transport Co. Ltd., Mombasa, Kenya
Shareholder:
Homeport / Flag: Mombasa / Kenya
Callsign: VSXL

Date/Name Ship 1972-00-00 MUNIR
Manager: Universal Transport Co. Ltd., Dar es Salaam, Tanzania
Eigenaar: Universal Transport Co. Ltd., Dar es Salaam, Tanzania
Shareholder:
Homeport / Flag: Dar es Salaam / Tanzania

Ship Events Data

1925-09-09: Dagregister deel 24 nummer 1049, den tienden September 1900 vijf en twintig. Bijlbrief. De ondergeteekende J. Koster Hzn., scheepsbouwer te Gideon nabij Groningen, verklaart hiermede dat op zijne Scheepswerf te Gideon voornoemd is gebouwd en nieuw te water gelaten voor rekening van de heer Salomon Harmsen te Gasselternijveen, de staalijzeren motorvrachtboot genaamd “Vita” welk vaartuig toebehoort aan den heer Salomon Harmsen te Gasselternijveen. Groningen 9 September 1925. J. Koster Hzn. (In de kantlijn staat bijgeschreven 11364 en Blijkens verklaring van den Scheepsmeter te Groningen d.d. 11 September 1925 nr. 517 is nevensvermeld vaartuig gebrand met het merk 11364 GRON 1925 en in de andere kantlijn staat bijgeschreven: Blijkens verklaring alhier ingediende den 26 Juli 1927 no. 27 is nevens vermeld schip buitenlands aan een buitenlander verkocht en wordt hetzelve dientengevolge voor zoveel nodig hier uitgeboekt. Groningen, 26 Ju;i 1927 De Bewaarder.)
1925-09-28: NRC 29.09.1925: Groningen, 28 september:
Heden vertrok van hier naar Antwerpen de nieuw gebouwde motorzeevrachtvboot “Vita”, kapitein-eigenaar S. Harmsen. Dit schip is gebouwd onder hoogste klasse Bureau Veritas en Scheepvaart-inspectie met klasse kleine kusvaart met uitbreiding tot de gehele Noord-Oostzee en het Engels kanaal. Het heeft het model van een kruiser achterschip, waardoor de zeewaardigheid zeer wordt verhoogd en is voorzien van een 80 PK twee cilinder Kromhoutmotor, waarmee een snelheid van 13 ½ KM werd behaald. Bouwmeester is de scheepswerf Gideon van de heer J. Koster Hzn. te Groningen.
1927-08-00: NRC 13.08.1927: Rotterdam, 13 augustus.
De stalen motorschoener “Vita”, van S. Harmsen te Gasselternijveen, 137 ton bruto, 88 ton netto, in 1925 bij de Scheepswerf Gideon te Groningen gebouwd, is naar Engeland verkocht.
1927-10-00: NRC 07.10.1927: Rotterdam, 6 october:
Het motorschip “Vita”, 136 ton bruto en 95 ton netto, in 1925 bij de Scheepswerf Gideon, te Groningen gebouwd, is verkocht aan de Portland Cement Cy. Nesher Ltd. (A.A. Rapp) te Londen en herdoopt in “Gozal”.
1928-00-00: Van 1927 tot 1934 vervoerde dit schip cement van de Nesher Cement Fabriek in Haifa naar havens in het oosten van de Middenlandse Zee.
1955-00-00: 1955 in gebruik als barge. (opslagschip)
1994-00-00: 1994 weer omgebouwd tot coaster.
1998-00-00: 05.1998 Lloyd's laat de registratie vervallen omdat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: VITA 1925
Collectie: Strojenga, Martin
Vervaardiger: Unknown