Inloggen
VIER GEBROEDERS (DE) - ID 7014


Kroniekberichten

Datum 13 december 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Carolinensiel, 11 december. De Nederlandse tjalk VIER GEBROEDERS, schipper Holwerda, met stenen van Keulen naar Rendsburg, is hier lek binnengelopen.

Afbeelding
Datum 04 januari 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Advertentie. Door deze komen de ondergetekenden hun diepgevoelde dank betuigen voor alle zelfopoffering en liefdevolle zorgen, betoond aan de slachtoffers van de tjalk ORA ET LABORA, die met de storm van 4 december jl. in de Jade-golf strandde. Allereerst brengen zij die dank aan de redding bemanning van Horumersiel, die het leven in de waagschaal stelde, om de opvarenden van genoemde tjalk te redden, terwijl een dier moedige redders zelf het leven verloor en de overigen tot heden toe in hun geschokte gezondheid de gevolgen van hun edel en roemvol pogen ondervinden. Voorts geldt die dank de bemanning van de oorlogsbodem „KURFURST FRIEDR. WILHELM" die de overlevenden zo voorbeeldig liefderijk ter verpleging opnam.
Met alle erkentelijkheid voor de eerbare en gevoelvolle zorg ten opzichte onzer dierbare doden en de collegiale hulde in lijkkransen betoond, vermelden we hier ook de namen van de Hollandse schippers, destijds te Cuxhaven aanwezig en in dat alles voorgelicht en geleid door de aldaar wonende en trouw meelevende Hollandse vriend W. Kwant.
Deze schippers en de namen hunner vaartuigen waren:
K. Koenes, „DE ROODE ZEE".
H. Sloots, „NORMALITEIT"
H. Holwerda, „DE VIER GEBROEDERS"
H. Alberts, „EGBERDINA"
G. Hendriks, „CONFIANCE"
R. Westers, „ANTILOPE"
A. v d. Wal, „JANTJE"
G. Arbeider, „RES NOVA"
H. Engelsman, „TRANSPORT"
P. Albers, „CRESCENDO"
K. Koerts, „NOOIT GEDACHT"
J. Balk, „FOLKERDINA"
J. Kajuiter, „DE VIJF GEBROEDERS"
I. Balk, „HENRIETTE"
J. Klugkist, „TJITSKINA"
R. de Vries, „GOD MET ONS"
Mulder, „ADRIANA"
E. Paap, „ONDERNEMING"
J. Pilon, „ENGELDINA"
J. Aukes, „FUSIA"
Verder ook dank aan allen in Cuxhaven, die geen moeite spaarden, om het de treurende families mogelijk te maken hunne lieve gestorvenen ten spoedigste tot hen heengevoerd te krijgen, en eindelijk ook aan de brede schare, die in deze ontzettende slag van hunne weemoedige deelneming tot onze vertroosting zo hartelijk hebben blijk gegeven.
Ter Apel, M. Smit, stuurman van de „ORA ET LABORA" die door Gods gunst in 't leven gespaard bleef. Familie Smit, Stadskanaal. Familie Brinkman.

Afbeelding
Datum 23 januari 1911
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden

Advertentie. Te koop: Een best onderhouden zeetjalk met volledige inventaris, gebouwd in 1889, klasse 100 A/4 K Germanische Lloyd, groot 68,13 reg. ton of 130 ton laadvermogen over zee. Te bevragen bij J. Holwerda, Oosterhaven, bij de sluis, Groningen, of bij de eigenaar H. Holwerda, Gasselternijveen. (opm: tjalk VIER GEBROEDERS)

Afbeelding
Datum 03 maart 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Ramsgate, 28 februari. De Nederlandse tjalk HOLLAND, 68 ton groot, van Gotenburg met hout naar Rotterdam, is met verlies van beide ankers en kettingen door een havensleepboot alhier binnengebracht. De schipper is overboord geslagen en verdronken.

Afbeelding
Datum 16 maart 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 15 maart. De op reis van Gotenburg naar Rotterdam te Ramsgate binnengesleepte zeetjalk HOLLAND, zal onder commando van een naar Engeland gezonden kapitein, naar Rotterdam verder zeilen ter ontscheping van de houtlading. (opm: zie ook RN 030316)

Afbeelding
Datum 20 april 1916
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Dinsdag 25 april, 1.30 uur namiddag, onderzoek:
a. Inzake de klacht van de Hoofdinspecteur v.d. Scheepvaart tegen M. Pronk en A. Bal, schippers resp. van de loggers SCH-152 en SCH-443 ter zake van overtreding van art. 48 (4) Kon. Besluit 29 november 1913 (Staatsblad 418) (dekdienst overlaten aan een persoon).
b. Inzake de aanvaring in de Noordzee op 3 maart jl. tussen de loggers GERARDINA (SCH-443) (schipper A. Bal) en COSMOPOLITE (SCH-152) (schipper M. Pronk). Reder van beide loggers G. v. Leeuwen Hzn. Te Scheveningen.
c. Inzake het na 13 maart jl. vermoedelijk met man en muis vergaan van de stoomtrawler OCEAAN I (IJM-91) (bemanning bestond uit schipper en 10 koppen). Rederij Oceaan Visscherij Maatschappij te IJmuiden.
Woensdag, 26 april, 2 uur namiddag, onderzoek ter zake van het overboord slaan en verdrinken op 20 februari jl. van de schipper-eigenaar van het tjalkschip HOLLAND, W. Eeftingh uit Gasselternijveen, op de reis van Gotenburg naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 27 april 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart stelde gisteren een onderzoek in ter zake van het overboord slaan en verdrinken op 23 februari jl. van de schipper-eigenaar van het tjalkschip HOLLAND, W. Eeftingh uit Gasselternijveen, op reis van Gotenborg naar Rotterdam. Er werd slechts één getuige gehoord, de zestienjarige matroos-kok C.H.A. Kroes. Hij verklaarde, dat de bemanning van de HOLLAND uit drie koppen had bestaan. Toen het ongeluk gebeurde, was het slecht weer, het sneeuwde en er stond een vrij straffe oostelijke wind. Getuige en de stuurman lagen in de roef, omdat de kooien onder water waren gelopen. Op een gegeven ogenblik hoorde getuige hulp roepen. Hij spoedde zich naar dek en zag de schipper, die de wacht had gelopen, te water liggen. Getuige wierp terstond een reddinggordel uit en ging daarna de stuurman roepen. De drenkeling was toen reeds 50 meter afgedreven. Verdere hulp kon niet worden geboden. Men bleef enige tijd voor de wind liggen en vervolgde toen met slecht weer de tocht naar Ramsgate. Nadat de matroos zijn verklaringen had afgelegd, verscheen de stuurman R.J. GaIliard, die eveneens als getuige was opgeroepen. Hij verklaarde door het hulpgeroep van de schipper wakker te zijn geworden. Hoewel hij zich terstond aan dek had begeven en getracht had de manoeuvres uit te voeren, die nodig waren om het schip bij de drenkeling te brengen, bleken alle pogingen tot hulpverlening tevergeefs. Het roer bleek vast te staan. Getuige vermoedt, dat de schipper zich even had willen verwijderen en toen over de verschansing gevallen is, die achter de deklast, waar het roer zich bevindt, slechts 1½ voet hoog is. Enige tijd nadat het ongeluk had plaats gevonden, zag getuige de reddingsgordel nog op het water drijven. Na het horen van deze getuige werd het onderzoek gesloten. De inspecteur voor de Scheepvaart bepleitte aan het slot van de zitting de wenselijkheid om schepen van het soort van de HOLLAND met minstens 4 koppen te bemannen. Uitspraak volgt later.

Afbeelding
Datum 07 mei 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
De Raad voor de Scheepvaart deed gisteren uitspraak in de volgende vroeger behandelde zaak: Betreffende het overboord slaan en verdrinken van de gezagvoerder van het tjalkschip HOLLAND. De Raad meent het overboord slaan en verdrinken van de kapitein van de HOLLAND te moeten toeschrijven aan een ongelukkige samenloop van omstandigheden Vermoedelijk heeft de kapitein naar iets willen uitzien en heeft hij het roer een ogenblik verlaten, immers het roer was vastgezet en men heeft geconstateerd dat de kapitein de wanten nog aan had toen hij te water lag. Bij dat uitzien buiten boord zal hij het evenwicht hebben verloren met het genoemde ongelukkige gevolg. Ware de kapitein niet alleen aan dek geweest, dan had men eerder hulp kunnen bieden en was de ramp wellicht voorkomen. Uit het onderzoek is de Raad voorts gebleken dat de HOLLAND onvoldoende bemand was. De twee overgeblevenen waren niet in staat het schip te regeren en mede daaraan is het toe te schrijven dat men de bestemmingsplaats niet heeft kunnen bereiken. Op de vaart althans buiten het gebied van de kleine kustvaart behoorden zulke schepen met vier man bemand te zijn, zodat behoorlijk wacht kan worden gedaan en men, ook al ontbreekt een van hun, door welke oorzaak ook, met het schip kan manoeuvreren.

Afbeelding
Datum 24 november 1919
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 21 november. De koftjalk VIER GEBROEDERS, kapt. Eeftingh, passeerde heden van Calais naar Zaandam, om daar te worden opgelegd. (opm: zie ook AH 031219)

Afbeelding
Datum 03 december 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Advertentie. Te koop het bij uitstek goed onderhouden twee-mast stalen koftjalk, genaamd VIER GEBROEDERS, klasse Germanischer Lloyd Noord en Oostzee, groot bruto 96 reg. ton netto 73 reg. ton, laadt ca. 55 stander hout en ca. 150 ton dw. over zee. Te bevragen bij H.K. Holwerda te Gasselternijveen en bij kapt. K. Keftingh (opm: waarschijnlijk Eeftingh) aan boord op de werf van wed. K. Brouwer te Zaandam.

Afbeelding