Inloggen
VAN RIEBEECK - ID 6904


Kroniekberichten

Datum 13 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 september. Woensdag en donderdag l.l. (opm: resp. 10 en 11 september) had de proefreis plaats van het stoomschip VAN RIEBEECK, gebouwd voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij door de heren J. & K. Smit te Kinderdijk. Op de gemeten mijl werd met 640 ipk. een snelheid van 10,52 mijl behaald, waardoor ruim aan het contract voldaan werd. De gehele proefreis liep zonder de minste stoornis af, waarna het schip naar Amsterdam werd gebracht, om voor de reis naar Indië gereed te worden gemaakt.

Afbeelding
Datum 20 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het schroefstoomschip DE CARPENTIER.
Het van staal gebouwde schroefstoomschip DE CARPENTIER, gebouwd voor rekening van de Koninklijke Pakketvaart te Amsterdam, te Feijenoord, aan het etablissement van de Nederlandsche Stoombootmaatschappij, bestemd voor de vaart in Ned.-Indië en gevoerd zullende worden door kapt. Mets, is van de proeftocht teruggekeerd en zal weldra naar Indië vertrekken.
Het fraaie stoomschip heeft een lengte van 235 Engelse voet, is breed 32 voet 8 duim en 17 voet 3 duim hol tot het kuildek, en zal ongeveer 1200 ton meten.
De machine mede aan het etablissement vervaardigd, is van het direct werkende triple expansion systeem.
De hoge druk-cylinder heeft een afmeting van 21 duim, de middelbare druk van 34 en de lage druk 55 Engelse duim diameter met een zuigerslag lengte van 45 Engelse duimen. De twee stalen stoomketels zijn hydraulisch geklonken en hebben een verwarmd oppervlak van 3740 en een roosteroppervlak van 114 vierkante Engelse voeten. Dezelfde soort ketels en machine en in verhouding tot de grootte van het schip werden mede aan het etablissement vervaardigd voor het bij de heren J. en K. Smit te Kinderdijk voor de Koninklijke Pakketvaart gebouwde stoomschip VAN RIEBEECK.
Bij de proeftocht liep het schip op de gemeten mijl 13.05 en stoomde 24 uren achtereen gemiddeld twaalf mijl, waarbij de machine 1385 paardenkracht indicateur ontwikkelde bij maximum snelheid.
Het stoomschip heeft inrichting voor waterballast, en het ankerspil, stuurtoestel en de laad- en losinrichting worden 10 ton gewicht ineens uit het schip kan genomen worden; het wordt getuigd als tweemast schoener en is in de hoogste klasse van Veritas en Ned. Vereeniging van Assuradeuren opgenomen.
De inrichting van dit fraaie stoomschip is geheel op het verblijf in warme klimaten berekend, en laat aan comfort, verenigd met duurzaamheid, niets te wensen over. Achter het campagne tentdek, dat van voor tot achter over het gehele schip loopt, is het ruime en luchtige salon, dat van boven licht en lucht ontvangt door twee grote fraaie kappen en waarin zich het verblijf bevindt van de eerste klasse passagiers.
Achttien ruime en van lucht en licht overvloedig voorziene hutten waarin twee slaapplaatsen, bieden gelegenheid aan 36 eerste klasse passagiers. Ook zijn de hutten voorzien van een binnendeur om desnoods voor familiehut te kunnen worden gebruikt. De slaapplaatsen zijn van opengewerkt ijzer, Frans model, en zeer solide en fraai afgewerkt, met verstelbaar hoofdeinde. Het beschietwerk van het salon is van fraai, kunstig bewerkt eikenhout en prijkt met panelen van Delfts aardewerk uit de fabriek van 't Hooft en Labouchère te Delft.
In het salon staat een grote eikenhouten, keurig bewerkte tafel met rondom vaststaande draaifauteuils voor veertig personen. Vooraan het salon bevinden zich de badkamers voor de dames en de waterclosets, alles ruim van water voorzien en keurig en degelijk ingericht. Voor de heren is een afzonderlijke gelegenheid tot baden.
Een bijzondere inrichting tot afvoer van de bedorven lucht is in het salon aangebracht. Voor in het midden van het salon bevindt zich de pantry met toegang tot de ijskamer en komt men door een dubbele gemakkelijk ingerichte trap met overdekte hut op het campagnedek. Het beeld van de oud-gouverneur-generaal De Carpentier, naar wie het stoomschip genoemd is, prijkt aan de achterkant van de overkapping.
Op het campagnedek is ruimschoots gelegenheid tot wandelen. Bij aankomst in Indië wordt een vaste tent van teakhout over het achterste deel boven het dek over de lengte van het salon gelegd, waarvoor hier reeds de nodige inrichting voorgemaakt en aanwezig is. In het voorschip is een zeer gemakkelijke en ruime inrichting voor tweede klasse passagiers, waartoe vijf hutten, waarin een flink verblijf voor vier passagiers, en ook daar ontbreken badkamers en andere gemakken niet.
Aan bakboord van het verblijf van de tweede klasse passagiers is een doelmatige inrichting voor administratie, en in een afzonderlijke daaraan grenzende hut het verblijf van de opperstuurman, die tevens de betrekking van administrateur waarneemt. Vóór in het schip, onder de bak, is het flinke en luchtige verblijf voor de equipage en stokers, ongeveer 30 koppen sterk. Het verblijf van de machinisten, hofmeester, enz, bevindt zich aan stuur- en bakboord in zeer ruime hutten onder de brug.
Boven de brug bevindt zich het verblijf van de gezagvoerder. De fraaie hut is van teakhout en comfortabel ingericht en aan weerszijde aan stuur- en bakboord op de brug zijn de hutten van de tweede en van de derde stuurman. Op de bovenbrug, die opmerkelijk ruim is en zeer gemakkelijk voor de roerganger en wie zich daarop mocht bevinden, staat de zeer grote kaartenkamer. De roerganger staat daar rondom en van boven geheel beschut. Ook aan de voorkant is alles van spiegelglas voorzien, dat los en eruit genomen kan worden. Het stoomschip wordt van hier bestuurd met het stoom stuurtoestel uit de fabriek van Alley M'Lellan, terwijl op het achterschip gelegenheid is tot sturen met de hand, doormiddel van een als schroef werkend stuurtoestel.
Tot meerdere veiligheid is het schip voorzien van vier waterdichte schotten en de nodige pompen, terwijl zes grote boten, waaronder een stoomsloep voorzien van het Duinkerspatent tot te waterlaten aanwezig zijn. Aan de nodige reddingboeien ontbreekt het mede niet; deze zijn in groot getal aanwezig. Het stoomschip is geheel van elektrisch licht voorzien, dat ingericht is door de firma Van Rietschoten en Houwens alhier.
Het geheel maakt de gunstige indruk, en aan ontwerpers en vervaardigers komt alle lof toe voor de doelmatige inrichting en de keurige en hoogst solide afwerking van dit fraaie stoomschip.

Afbeelding
Datum 09 april 1891
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 april. Het stoomschip VAN RIEBEECK van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, heden morgen van Djambi en Palembang teruggekeerd, heeft bij het binnenkomen aan de kade te Tandjong Priok schade aan de voorsteven belopen.

Afbeelding
Datum 30 juli 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 9 april. Het stoomschip VAN RIEBEECK is te Tandjong Priok tegen de kade gevaren. Bij onderzoek is gebleken, dat de voorsteven zeven voet boven water gebroken is en boegplaten zijn ingedrukt. Na de open klinknagelgaten dichtgemaakt te hebben, zal het naar Singapore vertrekken om aldaar te repareren.

Afbeelding
Datum 19 november 1900
Krant JB - Javabode
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Batavia, 19 november. Gisteren ontving de hoofdagent der Koninklijke Paketvaart Maatschappij het volgend telegram van Makassar:
De VAN OUTHOORN is in de nacht van de 15e dezer vastgelopen ten zuiden van het eiland Saleier (opm: Selayar) nabij Mamelika, westelijk van Poelassie. Er bestaat geen gevaar voor passagiers en bemanning. Het schip is tot de machinekamer geboeid, waar het een weinig lekt. Verdere bijzonderheden ontbreken.
De JAPARA is gisterenmiddag van Makassar en de VAN RIEBEECK hedenochtend van Batavia met reddingsmaterialen naar de plaats der stranding vertrokken ter verlening van assistentie. De VAN OUTHOORN was op haar terugreis van dienst 10.

Afbeelding
Datum 31 januari 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Batavia, 14 januari. Het stoomschip VAN RIEBEECK van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij is voor GBP12000 verkocht aan Compañía Marítima te Manila. (opm: prijs gecorrigeerd: DS meldt 12000 piasters; volgens samenvatting jaarverslag 1900 KPM in NRC inderdaad pas in januari 1901 verkocht).

Afbeelding