Inloggen
VAN GOENS - ID 6880


Kroniekberichten

Datum 02 januari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Schepen in aanbouw op 1 januari 1890:
Bij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam:
Stoomschip PRINS WILLEM II, voor de Koninklijke West Indische Maildienst alhier, lang over alles 264 Engelse voet, breed 36 Engelse voet, hol 23 Engelse voet, bruto inhoud 1700 ton, ipk 1250.
De stoomschepen REIJNST, VAN GOENS en SPEELMAN, voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij alhier, lang over alles 220 Engelse voet, breed over alles 30'10" voet, hol 15.9 Engelse voet, bruto inhoud 1089 ton, ipk 700.
Raderstoomboot FRIESLAND voor de stoombootveerdienst Enkhuizen – Stavoren, lengte 53.20 m, bruto inhoud 220 ton, ipk 450.
Zr.Ms. pantserdekkorvet SUMATRA, voor de Indische Militaire Marine, lengte over alles 70 m, breedte 11.25 m, holte 6.70 m, waterverplaatsing 1708 m³, ipk 3750.
Zr.Ms. ramschip REINIER CLAESZEN, voor de Koninklijke Ned. Marine, lengte 70 m, breedte 13.50 m, holte 5.05 m, waterverplaatsing 2490 m³, ipk 2400.
Zr.Ms. pantserdektorenschip PRINSES WILHELMINA DER NEDERLANDEN, voor de Koninklijke Nederlandse Marine, lengte 100 m, breedte 14.90 m, holte 8.93 m, waterverplaatsing 4600 m³, ipk 5900.
Bij de heren Huijgens & Van Gelder te Amsterdam:
Het stoomschip CAMPHUIJS voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
Het stoomschip OBERON voor de Koninklijke Nederlandsch Stoomboot Maatschappij.
Bij de heer F.F. Groen te Amsterdam:
Een stalen zeilschip voor de grote vaart, groot ongeveer 2100 ton draagvermogen, voor rekening van de bouwmeester.
Bij de heren Rijkee & Co. te Katendrecht:
Een stalen zeilschip (opm: bark), groot plm. 1150 reg. tonnen, voor rekening van een rederij onder boekhouderschap van de heer J. Vroege te Alblasserdam.
Bij de Maatschappij De Maas te Rotterdam:
De stoomschepen SWAARDECROON en REINIERSZ, beide groot plm. 800 ton, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
Bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen:
No. 10 en No. 13 loodsschoeners voor het Nederlands Loodswezen. De stoomschepen BOTH, REAEL en COEN, alle groot 1590 ton met 1000 ipk, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
(opm: de lijst is incompleet)

Afbeelding
Datum 07 september 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Heden had ter rede van Texel de proeftocht plaats van het stoomschip VAN GOENS, voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij gebouwd door de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam. Op de gemeten mijl werd een snelheid bereikt van 12,7 mijl; een vaart van 10,7 mijl werd gisteren op een 12 uur tocht in de Noordzee onafgebroken zonder inspanning volgehouden. (opm: de VAN GOENS vertrok op 10 september op de eerste reis, van Amsterdam naar Batavia)

Afbeelding
Datum 22 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 augustus. Volgens telegram Lloyd´s heeft het Nederlandse stoomschip VAN GOENS op een klip gestoten, waardoor het lek is geworden. Het werd bij Sinkei (opm: Singkel) op een veilige plaats op strand gezet. Een stoomschip is ter assistentie derwaarts gezonden.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 augustus. Het stoomschip VAN GOENS heeft op een klip bij Troeman (opm: Trumon, 02º48’ N.B. 97º38’ O.L.), Westkust van Sumatra, gestoten en werd bij Sinkel (opm: Singkel, 02º16’ N.B. 97º48’ O.L.) lek op strand gezet. Het stoomschip SPEELMAN is heden ter assistentie derwaarts vertrokken. (opm: zie PGC 280896)

Afbeelding
Datum 27 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 augustus. Volgens telegram van Lloyd's is de VAN GOENS vlotgekomen en wordt te Singapore verwacht.

Afbeelding
Datum 28 augustus 1896
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 26 augustus. Het s.s. VAN GOENS, dat bij Singkei (opm: Singkel) op het strand werd gezet (opm: zie NRC 230896), werd vlotgebracht en zal naar Singapore vertrekken om daar te dokken.

Afbeelding