Inloggen
VAN DER PARRA - ID 6874


Kroniekberichten

Datum 15 juni 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Amsterdam 14 juni. Heden werd van de werf der Nederlandsche Scheepsbouw Mij alhier met goed gevolg te gelaten het voor de Kon. Paketvaart Mij nieuwgebouwde s.s. VAN DER PARRA. De machines, van het compound systeem, worden vervaardigd door de Mij ‘De Schelde’, te Vlissingen, en ingericht voor het gebruik van astatki (opm: residu van Russische petroleum) als brandstof.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 9 augustus. Vertrokken paketboot stoomschip VAN DER PARRA, naar het Nieuwediep voor proeftocht, alwaar 9 augustus aangekomen.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwediep, 10 augustus. Heden Vertrokken naar Amsterdam s.s. VAN DER PARRA, na volbrachte proeftocht.

Afbeelding
Datum 11 augustus 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 augustus. Het nieuwe s.s. VAN DER PARRA, gebouwd aan de werf der Nederl. Scheepsbouwmaatschappij, is hier heden teruggekeerd van Nieuwediep, na aldaar op de gemeten mijl proef te hebben gestoomd. Schip en machine hebben uitstekend voldaan en hoewel gecontracteerd werd voor slechts 10 mijlen (opm: knopen), werd een snelheid verkregen van circa 11 mijlen (opm: knopen). (opm: op 9 september vertrokhet schip voor haar eerste reis van IJmuiden naar Batavia)

Afbeelding
Datum 13 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Blijkens het verslag uitgebracht in de heden te Amsterdam gehouden algemene vergadering van aandeelhouders van de Nederlandsche Scheepsbouw-Maatschappij, zijn in 1899 gebouwd en afgeleverd: een stalen drijvend dok voor rekening van de Amsterdamsche Droogdok Maatschappij; het stoomschip HEELSUM voor de Stoomvaartmaatschappij Oostzee; het dubbelschroefschip VAN DER PARRA voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij en het stoomschip SOEMBAWA, besteld door de Maatschappij Nederland. Op 31 december 1899 waren nog in aanbouw 2 vrachtstoomschepen (de FLORES en de TIMOR, voor de Maatschappij Nederland en de paketboten ALTING, VAN RIEMSDIJK en DE KLERK voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Voorts nog twee zelflossende zandzuigers en een zelflossende lichter voor de werf Conrad en bestemd voor Zuid-Amerika. Op 1 januari 1899 waren er 604 werklieden, op 31 december 714 in dienst van de Maatschappij. Dat men werkt op gehuurde grond en de ligging van de werf binnen de Oosterdoksluis, waardoor verplaatsing wenselijk kan zijn, heeft commissarissen doen besluiten een extra afschrijvingsfonds te vormen. De vergadering heeft de balans en winst- en verliesrekening goedgekeurd, zodat het dividend bepaald is op 7 % en de heer L.P.D. Op ten Noort herkozen als commissaris.

Afbeelding
Datum 26 mei 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Het verslag van de raad van bestuur van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij over 1899 vangt aan met een herdenking van wijlen de heer W. van Hasselt, die, behoudens de goedkeuring van de minister van koloniën, als administrateur wordt opgevolgd door de heer J.H. Hummel, tot dusver inspecteur van de maatschappij in Indië. Het verslag herinnert voorts aan de wet van 19 mei 1899 (Staatsblad nummer 122), welke de regering gemachtigd heeft met de maatschappij een overeenkomst aan te gaan tot verlenging van de bestaande overeenkomst voor de bediening van de paketvaart met tien jaren, tegen een reeds met 1 januari 1899 ingaande vermindering van subsidie ad ongeveer NLG 250.000 ’s jaars. Op 3 maart 1900 is de nieuwe overeenkomst te Batavia getekend. De gemaakte regeling loopt nu tot 31 december 1915. Bij de in de maand juli gehouden uitbesteding voor het vervoer van zout is dit transport voor een tijdvak van 10 jaren aan de maatschappij toegewezen. Die overeenkomst loopt nu tot 31 december 1909. Bij gouvernementsbesluit van 18 september 1899, is de contractuele dienst nummer 3, tussen Batavia en Singapore, ingetrokken tegen november daaraanvolgend. “Terwijl onze vloot in het verslagjaar voor materiële rampen bewaard bleef, hebben wij” – zegt de raad van bestuur – “een treurig ongeluk te melden. In december jl., terwijl het stoomschip GENERAAL PEL zich bevond voor Sileraka ( Nieuw Guinea), werden drie van de opvarenden, de 3e officier J.F. van der Plaat en de machinisten F. Leemans en L.F. van Breemen, die zich aan wal hadden begeven, door inboorlingen gevangen gehouden. De pogingen tot hun bevrijding aangewend bleven vruchteloos en volgens de laatste berichten zijn de drie gevangenen vermoord en elf van de daders gearresteerd”. In de loop van het jaar kwamen de nieuwe stoomschepen VAN IMHOFF, MOSSEL en VAN DER PARRA in dienst. In aanbouw zijn hier te lande drie stoomschepen gebracht, welke de namen ALTING, VAN RIEMSDIJK en DE KLERK hebben ontvangen. Voor de vaart op de Bandjermasing-rivier is bij Yarrow & Co. te Londen een hekwielstomer besteld, genaamd BARITO. Behalve het stoomschip G.G. MIJER, zijn nu nog de stoomschepen PRINS ALEXANDER en SIAK van de hand gedaan. Aan het nieuwe kantoor van de maatschappij te Weltevreden wordt met kracht gewerkt; het zal vermoedelijk tegen het einde van 1900 betrokken kunnen worden. Het aantal geografische mijlen, door de schepen van de maatschappij afgelegd, bedroeg in 1899, 1898, 1897, 1896 op lijnen voor welke subsidie is betaald 83.800, 89.987, 94.999, 95.142. Op regelmatige dienst, buiten contract, 171.645, 157.029, 140.334, 126.055. Op extra reizen 30.571, 29.512, 25.733, 29.071. En buitendien voor de verrichtingen op Atjeh: nihil, 7.681, nihil, en 6.193.
Het verslag herinnert met een enkel woord aan de vergroting van het maatschappelijk kapitaal tot NLG 9 miljoen en de uitgifte van de 1.000 nieuwe aandelen 3e serie tegen de koers van 150 %. Over het daarbij verkregen excedent boven de parikoers, ad NLG 494.302,84 is op de volgende wijze beschikt: in het credit van de winst- en verliesrekening is geboekt NLG 42.500 als aandeel in de winst over 1899 over de maanden, voorafgaande aan die, waarop de storting plaats greep. Voorts werd de reserve-rekening aangevuld met NLG 33.509, ten einde de verhouding van deze rekening tot het kapitaal op dezelfde hoogte te houden. Verder werd geboekt op een rekening van afschrijving NLG 200.000, terwijl het restant ten bedrage van NLG 218.293,84 gebracht werd op de assurantiereserve-rekening. Het voordelige saldo van de reizen van de stoomschepen bedraagt NLG 1.371.831,27 tegen NLG 1.714.018,84 in 1898. NLG 1.641.865,11 in 1897 en NLG 1.817.312,12 in 1896. Het bedrag in 1899 is zoveel lager ten gevolge van de vermindering van subsidie en van het sterk verminderd gouvernements-vervoer, terwijl ook de exploitatiekosten hoger waren; het particulier vervoer is daarentegen in het afgelopen jaar zeer belangrijk toegenomen. Ingevolge artikel 26 van de statuten is de afschrijving vastgesteld op: NLG 25.000 op kosten van eerste aanleg enzovoort; NLG 6.850 op dienst van de geldlening 1888; NLG 637.129,23½ op stoomschepen en NLG 10.003,62 op etablissementen. In verband met de verlenging van de overeenkomst met de regering voor de bediening van de paketvaart in Nederlands-Indië tot ultimo december 1915 is de afschrijving op kosten van eerste aanleg, enz. zo geregeld, dat deze kosten na expiratie van genoemde overeenkomst, geheel zullen zijn afgeschreven. Op de reserverekening volgens artikel 27 van de statuten wordt, behalve de hiervoor genoemde bijdrage uit het agio op de aandelen 3e serie, nog uit de winst een bedrag van NLG 35.981 gebracht, waardoor deze rekening op NLG 270.546 komt te staan. De assurantiereserve-rekening, gevormd door het lopen van eigen risico op de stoomschepen, bedroeg op 31 december 1898 NLG 712.024,36; bij: uit het agio op aandelen 3e serie, NLG 218.293,84; samen NLG 930.318,20 waarbij werden gevoegd de in 1899 geboekte premies, onder aftrek van betaalde schades NLG 144.913,69; totaal NLG 1.075.231,89. Hiervan is overgeboekt in het credit van de winst- en verliesrekening NLG 75.231,89; blijft NLG 1.000.000, welk bedrag de raad van bestuur, met het oog op de lopende risico’s alleszins voldoende acht. De liquidatie van de in de afgelopen jaren uit de boeken afgevoerde stoomschepen heeft een voordelig saldo gelaten van NLG 129.237,55 welk bedrag thans onder het hoofd “liquidatie-rekening stoomschepen” in het credit van de balans voorkomt en waaruit, bij verkoop van stoomschepen, eventuele tekorten op de boekwaarde kunnen bestreden worden. De raad van bestuur stelt thans een uitdeling voor ad 8½ % van het geplaatste kapitaal, dit is NLG 85 per aandeel; als wanneer op de bewijzen van winstaandeel, uitgegeven krachtens artikel 30 van de statuten, NLG 39,80 betaalbaar zal zijn. De stoomschepen van de maatschappij staan op de balans per 31 december voor NLG 6.490.000 en die in aanbouw voor NLG 277.168,63.

Afbeelding
Datum 30 juni 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 juni. Bij de Kon. Paketvaart Maatschappij. alhier werd het volgende telegram uit Batavia ontvangen: De agent te Singapore bericht dat de 1ste officier van het stoomschip DE KOCH gisteravond met een sloep te Singapore is aangekomen met het bericht dat er in de ochtend van de 25ste dezer aan boord van de DE KOCK brand in de machinekamer is uitgebroken. Oorzaak onbekend en geen persoonlijke ongelukken doch sloepen en tenten zijn verbrand. Het stoomschip DE KOCH ligt 15 mijlen te zuiden van Singapore geankerd en het stoomschip VAN DER PARRA is hedenochtend van Singapore derwaarts ter adsistentie vertrokken.

Afbeelding
Datum 30 juni 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 juni. Volgens heden bij de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij uit Indië ontvangen telegram, is het stoomschip VAN DER PARRA heden te Singapore aangekomen, met het stoomschip DE KOCK op sleeptouw. Voorschip tot achterkant van de schoorsteen is niet beschadigd, doch zijn machines zijn zo beschadigd, dat zij grote reparatie behoeven.
De ketels zijn vermoedelijk niet beschadigd, achterkuil en bovendek daarentegen zijn door het vuur zeer beschadigd, de salon is niet noemenswaard beschadigd en komt het ook voor dat de residubunkers onbeschadigd zijn. Enige huidplaten bakboord moeten worden vernieuwd. Mensenlevens vallen er bij dit ongeluk niet te betreuren.

Afbeelding
Datum 16 juni 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 14 juni. Volgens bij Lloyds ontvangen telegram uit Penang, heeft aan boord van het Nederlandse stoomschip VAN DER PARRA een hevige brand plaats gehad. De VAN DER PARRA is midscheeps geheel verbrand en de machines zijn totaal vernield.
Daar in het telegram van persoonlijke ongelukken geen melding wordt gemaakt, mag worden aangenomen, dat deze niet hebben, plaats gehad. (De VAN DER PARRA is een stoomschip van de Kon. Paketvaart Mij. in 1899 gebouwd en bruto 559 ton groot)

Afbeelding
Datum 21 juli 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Penang, 14 juni. Aan boord van het stoomschip VAN DER PARRA, dat 12 juni ter rede arriveerde, brak brand uit, welke na enige uren werd geblust. Al het werk midscheeps en twee reddingboten op het bovendek zijn verbrand, terwijl de machines zwaar beschadigd werden. Er was maar weinig lading aan boord.

Afbeelding
Datum 03 april 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Vrijgelaten schepen. N.I.P.A. seint ons uit Batavia d.d. 26 maart, dat te Singapore zeven schepen van de Bataafsche Petroleum Maatschappij en de Nederlandsch Indische Tankstoomboot Maatschappij zijn vrij gelaten. Een telegram van 22 maart meldde, dat van de Paketvaart Maatschappij te Singapore zijn vrijgelaten de stoomschepen SINGKEP, SINGAREDJA, BROUWER, VAN HOGENDORP en VAN DER PARRA.

Afbeelding