Inloggen
TROMP - ID 6702


Kroniekberichten

Datum 08 juli 1900
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het Nederlandse stoomschip TROMP is 7 juli vertrokken (opm: aangekocht, eerste melding) van Newcastle on Tyne naar Kroonstadt (opm: Kronsjtadt, nabij St. Petersburg).

Afbeelding
Datum 27 november 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het Nederlandse stoomschip TROMP, van Newport te Alexandria aangekomen, geraakte bij het vertrek in de haven aan de grond. Men is bezig met lichten. Of het schade heeft, is niet bekend.

Afbeelding
Datum 28 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

(Geen plaats), 26 november. Het Nederlandse stoomschip TROMP is te Alexandrië in de binnenhaven bij het verhalen aan de grond geraakt. Men is bezig te lichten. Omtrent de schade is niets bekend.

Afbeelding
Datum 28 november 1902
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 november. Volgens telegram van Lloyd’s is het in Alexandrië aan de grond geraakte stoomschip TROMP vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 19 februari 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boston, 5 februari. Het Nederlandse stoomschip TROMP, hier aangekomen van Hull, heeft op reis veel slecht weer gehad en beliep daarin diverse dekschade. Deuren van salon en hutten der officieren, alsmede de kombuis werden stukgeslagen, verschillende appartementen vol water gezet en een deel van de proviand werd beschadigd.

Afbeelding
Datum 08 mei 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Het Nederlandse stoomschip TROMP is van Mobile te Hamburg aangekomen met nog al belangrijke dekschade en slagzij, ten gevolge van het verschuiven van de deklast, hebbende met zwaar stormweer te kampen gehad.

Afbeelding
Datum 04 maart 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

(Geen plaats) 3 maart. Volgens telegram uit Sulina (opm: Roemenië, aan de monding van de Donau) is het Nederlandse stoomschip TROMP nagezien en werd aanbevolen om het schip in de laadhaven te repareren. Het is naar Ibrail (opm: Brặila, Roemenië) vertrokken met assistentie van een sleepboot.

Afbeelding
Datum 03 juni 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 juni. Volgens telegram uit Sulina (Roemenië), zit het Nederlandse stoomschip TROMP, van Galatz naar Hull en Rotterdam bestemd, bij de 4e mijlpaal beneden Taulcia aan de grond en is assistentie derwaarts vertrokken. Later bericht men, dat verschillende pogingen om het schip vlot te slepen vruchteloos bleven. Een gedeelte der lading zal gelost moeten worden.

Afbeelding
Datum 05 juni 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 juni. Volgens bij de rederij ontvangen bericht is het stoomschip TROMP, hetwelk op de Donau aan de grond geraakte, na een gedeelte van de deklast te hebben gelost, vanmiddag vlot gekomen.

Afbeelding
Datum 08 juni 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 juni. Het stoomschip TROMP vertrok gisteren van Sulina naar Hull en Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 2 januari. Uit Gibraltar wordt gemeld, dat het van Galati naar Rotterdam bestemde Nederlandse stoomschip TROMP op 31 december op 36º N. en 01º O. onbestuurbaar gepasseerd is.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 19 oktober heeft er in de lading kolen van ruim I van het. Volgens telegram uit Kroonstad uit Swansea aangekomen Nederlandse stoomschip TROMP een ontploffing plaats gehad.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het s.s. TROMP vertrok 25 oktober van Kroonstad naar St. Petersburg. (opm: zie bericht 19 oktober)

Afbeelding
Datum 06 mei 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Newport Mons, 3 mei. Het hier van Rotterdam aangekomen Rotterdamse stoomschip TROMP ontmoette gisteren in het Kanaal van Bristol de loodskotter BONITO, uit Barry, die mast en tuig had verloren en lek was. Er waren drie man aan boord en men toonde noodseinen. De TROMP nam de kotter op sleeptouw en bracht hem op de rede van Barry in veiligheid.

Afbeelding
Datum 01 maart 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In de gisteren alhier gehouden algemene vergadering van aandeelhouders van de Stoomvaart Maatschappij “Tromp” bracht de directie verslag uit over het afgelopen boekjaar.
De balans en de winst- en verliesrekening werden goedgekeurd. Uit deze stukken blijkt dat het winstsaldo op reizen bedraagt NLG 131.247. Na aftrek van de rente op de obligatielening ad NLG 21.950 en na afschrijving van NLG 46.400 op de drie stoomschepen; dienst der lening NLG 17.560; survey stoomschip HEEMSKERCK NLG 14.471 en een deel van de survey stoomschip TROMP, blijft er een saldo NLG 45.551.
Aan aandeelhouders wordt een dividend van 7 procent uitgekeerd, terwijl NLG 34.000 bestemd zijn voor uitloten van obligaties. De heer J. van Steen is als lid van de commissie gedelegeerde aandeelhouders herkozen.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 29 oktober. Het van hier vertrokken Nederlandse schip TROMP was het laatste stoomschip voor dit seizoen naar Archangel.

Afbeelding
Datum 27 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 27 juli. Het stoomschip TROMP is afgelopen zaterdag in de buitenhaven in aanvaring geweest met een hopper en een remstoel. De hopper en de remstoel werden beschadigd.

Afbeelding
Datum 28 juli 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 27 juli. Het stoomschip TROMP is verschenen zaterdag in de buitenhaven in aanvaring geweest met een hopper en een remstoel. De hopper en remstoel werden beschadigd.

Afbeelding
Datum 31 oktober 1914
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Graanladingen voor Nederland.
Naar wij vernemen, zijn door de Regering nog de volgende stoomschepen gecharterd voor het vervoer van tarwe en haver of mais naar Nederland. Van Noord- of Zuid-Amerika: KORTENAER, TROMP, WESTERDIJK, NOORDIJK, POELDIJK, ELLEWOUTSDIJK, OOSTDIJK, HEEMSKERCK en SOPHIE H.

Afbeelding
Datum 09 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 9 januari. Het afgelopen donderdag naar Barry vertrokken stoomschip TROMP is hedenochtend met defect ankerspil en met verlies van bakboordanker en 75 vaam ketting alhier uit zee teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 22 januari 1915
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Deal, 20 januari. Het stoomschip TROMP geraakte ter hoogte van Ramsgate op het Brake Sand aan de grond, doch kwam volgens rapport zonder schade en zonder assistentie weer vlot.

Afbeelding
Datum 02 december 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Naar wij vernemen, worden de volgen de schepen met graan door de Engelse regering in Het Kanaal vastgehouden de stoomschepen: ALF, KINCARDINE, TROMP, MADIOEN, alle van Zuid-Amerika naar Rotterdam en WIERINGEN, BERGENHUS, FLORES en KENNEMERLAND, alle van Zuid-Amerika naar Amsterdam bestemd. Dientengevolge zijn de maisprijzen aanmerkelijk gestegen.

Afbeelding
Datum 06 december 1915
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Verkoop schepen

Naar de N.R.C. verneemt, is het Nederlandse stoomschip TROMP door de makelaar Arie Schippers te Rotterdam naar Noorwegen verkocht.

Afbeelding
Datum 07 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdamse rederijen in 1915.
Aan het overzicht dat de Scheepvaart geeft van de staat van de rederijen in Nederland, ontlenen wij het volgende voor wat Rotterdam betreft: De Holland Amerika Lijn heeft een overeenkomst getroffen, waardoor een groot gedeelte van het kapitaal, dat zich in Duitse handen bevond, in Nederlandse terugkwam. Om te voorkomen, dat deze aandelen wederom in buitenlands bezit zouden geraken, werd opgericht de N.V. Gemeenschappelijk Eigendom van aandelen Holland Amerika Lijn met een kapitaal van NLG 7.125.000, waarvan geplaatst NLG 3.185.000. Van de in aanbouw zijnde schepen kwam er nog geen gereed. Aangekocht werden de vrachtboten EEMDIJK (6.180), MAASDIJK (6.065) en POELDIJK (4.226), waarvan eerstgenoemde op een mijn liep en verloren ging. Het stoomschip POTSDAM (12.522) werd naar het buitenland verkocht. Vele schepen werden gecharterd, terwijl een aantal schepen in de La Platavaart gebezigd werden.
Voor de Rotterdamsche Lloyd zijn thans in aanbouw een mailschip van 9.600 ton en 5 vrachtboten van 7.050 ton, waarvan de SITOBONDO (7.057) reeds te water is gelaten. Het stoomschip BENGALEN (2.676) werd verkocht. De in het vorig jaar opgerichte N.V. Algemeene Stoomvaart Mij. (Wambersie & Zoon) was niet gelukkig. Doordien haar schepen in time-charter voeren, profiteerde zij niet van de hoge vrachten, terwijl het derde stoomschip, dat in aanbouw was, de VAN STIRUM (3.284) nooit geleverd is, doch door het Engelse gouvernement is gerekwireerd terwijl het dezer dagen is getorpedeerd.
De Nederlandsche Stoomvaart Mij. Oceaan kocht de stoomschepen VEGHTSTROOM (1.339) en ELVE (899) aan.
De Nederlandsche Lloyd en Scheepvaart- en Steenkolen Mij. hadden het verlies van twee schepen te betreuren, die op mijnen liepen, nl. de SCHIELAND (1.106) en OLANDA (2.138).
In de vaart kwamen de GAASTERLAND (1.091), DIRKSLAND (1.858), MIDSLAND (1.085) en SCHOKLAND (1.113). In aanbouw zijn nog de OOSTERLAND (1.200), ST. JANSLAND (1.900), ST. PHILIPSLAND (2.000), HOOGLAND (1.300) en een stoomschip van 1.900 ton, waarvan de OOSTERLAND en HOOGLAND reeds te water zijn gelaten. Verkocht werd het stoomschip OTTOLAND (1.574).
De firma Phs. Van Ommeren bracht de tankstomer BARENDRECHT (3.704) in de vaart, kocht het stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.037) aan en verkocht de stoomschepen KATENDRECHT (2.155) en DORDRECHT (2.151). Thans is in aanbouw de tankmotor PENDRECHT (1.500).
De firma P.A. van Es & Co. bracht in de vaart het stoomschip BERNISSE (951) en bestelde de stoomschepen ELVE (950) en AMSTEL (800). Zij verkocht het stoomschip ELVE (899), terwijl de AMSTEL (853) op een mijn liep.
Het stoomschip BATAVIER I (1.013) van de Scheepvaart Mij. v/h Smith & Co. kwam gereed, terwijl zij het stoomschip HOLLANDER (759) verkocht. Dit schip werd onder de naam OTIS TARDA in de vaart gebracht door de nieuwe rederij L. & L. Pieters, die nog het stoomschip OTIS TETRAX (800) in aanbouw heeft.
De American Petroleum Company verloor het stoomschip CHESTER (2.568).
De Noord-Nederlandsche Scheepvaart Mij. verkocht haar stoomschip CONSTANCE CATHARINA (1.036) en liquideerde.
Evenzo de Stoomvaart Mij. Tromp, die haar stoomschepen HEEMSKERCK (2.183), KORTENAER (2.151) en TROMP (2.751) verkocht. De onder dezelfde directie staande N.V. Kolen- en Scheepvaart Kantoor verkocht haar enige schip, de JAN BLOCKX (1.366) en liquideerde eveneens.
Voorts liquideerde de Stoomvaart Mij. Sophie H, die haar stoomschip SOPHIE H (2.930) verkocht en werd het enige stoomschip van Karl Schroers Stoomvaart Mij. de KARL SCHROERS (1.871) verkocht.
De nieuw opgerichte Dordtsche Stoomschip Mij., waarbij de Rotterdamse firma P.W. Louwman geïnteresseerd is, kocht het stoomschip WOUDRICHEM (4.015) aan, terwijl genoemde firma haar stoomschip LOUISE (2.045) verkocht.
De rederijen onder directie van Wm. Ruys & Zonen verkochten de stoomschepen AMELAND (2.554), MARKEN (2.587) en WALCHEREN (3.531). De turbinestomer TURBINIA (3.164) kwam in de vaart, terwijl nog 2 stoomschepen van 3.550 en één van 4.200 ton in aanbouw zijn.
De N.V. Furness' Scheepvaart- en Agentuur Mij. verkocht de stoomschepen VRIJBERGEN (4.226), ZEVENBERGEN (3.121) en STEENBERGEN (3.735) terwijl haar stoomschip ALBERGEN (1.777) verloren ging. Zij bestelde 3 stoomschepen van 4.700 ton.
De rederijen onder directie van Jos. de Poorter verkochten de stoomschepen THEODORA (859), LAURA (3.154) en JOHANNA (1.120), terwijl het stoomschip JOSEPHINA (1.295) werd, verbeurd verklaard. De nieuwe stoomschepen LEONORA (1.155) en FOLMINA (1.158) kwamen in de vaart, waarvan laatstgenoemd echter weer verkocht werd. Thans zijn nog 4 stoomschepen in aanbouw.
De firma Gebr. Van Uden verkocht het stoomschip VEERHAVEN (2.509), doch kocht een ander, dat dezelfde naam ontving (3.003), aan. Thans zijn nog 11 stoomschepen in aanbouw, nl. 4 van 3.550 ton, 1 van 2.500 ton, 1 van 1.900 ton, 3 van 1.400 ton, 1 van 800 ton en 1 van 700 ton.
De N.V. Houtvaart verkocht haar stoomschip RIJN (1.285), terwijl het stoomschip NOORD (1.250) voor haar werd te water gelaten en een nieuw stoomschip RIJN (2.030) in aanbouw is.
De Mij. Zeevaart verkocht het stoomschip CALLISTO (3.521) en bestelde een stoomschip van 3.550 ton.
Van Nievelt, Goudriaan & Co's Stoomvaart Mij., die haar stoomschip POOLSTER (2.060) verkocht, bracht in de vaart de stoomschepen BELLATRIX (3.525), PROCYON, THUBAN (elk 3.566), ALCOR en ALGENIB (elk 3.551). Het stoomschip ALPHARD (3.550) werd te water gelaten en 2 schepen van resp. 3.550 en 4.700 ton zijn in aanbouw.
Solleveld, Van der Meer en T.H. van Hattum's Stoomvaart Mij. verkocht de stoomschepen KINDERDIJK (2.180) en POELDIJK (2.205), terwijl zij de stoomschepen RIJNDIJK (3.557) en MAASDIJK (3.556) in de vaart bracht. Dezer dagen zonk het stoomschip ELLEWOUTSDIJK (2.223) doordien het op een mijn liep.
Het stoomschip KATWIJK (2.040) van Erhardt en Dekkers werd getorpedeerd; het stoomschip NAALDWIJK (2.000) is in aanbouw.
De Overzeesche Vrachtvaart Mij. bestelde een stoomschip van 615 ton, terwijl het stoomschip HAMBORN (1.229) van de N.V. Handels- en Transport Mij. Vulcaan werd opgebracht. Een definitieve beslissing betreffende de verbeurdverklaring is nog niet genomen. De nieuwe zee-rederij van W. Van Driel's Stoomboot- en Transportondernemingen bestelde 6 schepen van verschillende afmetingen, waarvan de WILLEM VAN DRIEL SR. (2.521) reeds in de vaart kwam.

Afbeelding
Datum 15 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Amsterdam, 14 januari. Het verkochte Nederlandse stoomschip TROMP is gisteren aan de Noorse rederij Alf Lunde afgeleverd.

Afbeelding