Inloggen
TITAN - ID 6577


Kroniekberichten

Datum 26 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 24 januari. Het Nederlandse stoomschip TITAN, komende van Smyrna (opm: Izmir), is gisteren bij Pernis aan de grond gevaren; het wordt gelicht.

Afbeelding
Datum 27 januari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 24 januari. Het bij Pernis aan de grond geraakte Nederlandse stoomschip TITAN is heden middag, na gelicht te hebben, vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 21 november 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 november. Volgens bij de directie der Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij ontvangen telegram is het Nederlandse stoomschip TITAN, van Palermo, bij Faro aan de grond geraakt. Het schip is echter zonder assistentie vlot gekomen en heeft vermoedelijk niet geleden.

Afbeelding
Datum 04 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 4 februari. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Stralsund is het van Amsterdam naar Stettin bestemde stoomschip TITAN nabij Dierhagen gestrand. Assistentie is bij het stoomschip. Nader seint men ons uit Hamburg: Het nabij Dierhagen gestrande stoomschip is het met stukgoed en spoorstaven geladen Nederlandse stoomschip TITAN. Van de op dek geladen spoorstaven wordt geworpen. Het bergingsstoomschip RÜGEN en een stoomschip van Svitzers’s Bergingsmaatschappij zijn ter assistentie uitgevaren. (opm: zie ook AH 220313)

Afbeelding
Datum 04 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Ribnitz, 4 februari. Gisteravond om half negen in het Nederlandse stoomschip TITAN gestrand. De bemanning bestond uit 15 man. De reddingboot WUSTROW was spoedig ter plaatse; verder zijn de RÜGEN van de bergingsmaatschappij uit Warnemünde en de S.V.A uit Gjedser ontboden om hulp te verlenen. De deklading is overboord gezet. De bemanning is aan boord.

Afbeelding
Datum 05 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 februari. Men seint ons uit Hamburg dat het Nederlandse stoomschip TITAN door 2 bergingsboten vlot en te Warnemünde is binnengebracht. Volgens een telegram uit Londen ging het stoomschip TITAN naar Rostock.

Afbeelding
Datum 06 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 februari. Het stoomschip TITAN is onderzocht en zeewaardig verklaard. Het zal de reis voortzetten.

Afbeelding
Datum 07 februari 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 februari. Men seint ons uit Hamburg, dat de lading stukgoed van het stoomschip TITAN onbeschadigd is gebleven.

Afbeelding
Datum 14 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 11 februari. Het Seeamt te Warnemünde heeft de stranding van het Nederlandse stoomschip TITAN op 4 februari nabij Dierhagen behandeld. Het Seeamt was van oordeel, dat de navigatie van de TITAN geen schuld aan de stranding draagt. De stranding was waarschijnlijk voorkomen wanneer het vuur van het reddingsstation in Wustrow krachtiger zou zijn geweest.

Afbeelding
Datum 12 maart 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad voor de Scheepvaart onderzocht het aan de grond lopen nabij Dirhagen, op 3 februari jl. van het stoomschip TITAN, gezagvoerder H. Regoort te Watergraafsmeer, rederij Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij te Amsterdam.
De gezagvoerder H. Regoort vaart 1½ jaar als kapitein en had reeds tijdelijk op de TITAN, groot 564 netto registerton, gevaren.
Op 31 januari was men van Amsterdam vertrokken, beladen met oud roest, gietijzer, staal, balkijzer, enz. De lading was goed gestuwd. Wel gingen even buiten IJmuiden enige staven aan het rollen, ten gevolge van het slingeren van het schip. Doch van slagzij was geen sprake. Men heeft de rollende staven eenvoudig vastgezet, waarmee dit verholpen was. Ook had men deklast: 107 staven ijzer, die behoorlijk gestut zijn. De TITAN voer steeds met deklast. Om 10 uur kwam men te IJmuiden. En daar het zeer slecht weer was, besloot men op handzamer weer te wachten, alvorens uit te varen. De 1e februari, ‘s morgens te 9 uur is men uitgeklaard voor de reis naar Stettin. Heel de dag was het weer zeer slecht geweest. Er woei een zware ZW wind, terwijl men aanhoudend stortzeeën overkreeg. Naderhand werd het iets beter. Doch steeds kreeg het schip stortzeeën over, terwijl het vaartuig aanhoudend slingerde. Zo bereikte men Holtenau aan het Kaiser Wilhelm Kanaal. Op weg van Holtenau naar Stettin was het weer zeer slecht. Sneeuwbuien, zware wind en stortzeeën wisselden elkaar af. Nabij gekomen, in de avond van 3 februari, was er slechts weinig zicht. Voortdurend werd er gelood, toen men een fluitsignaal hoorde, dat niet kon komen van het vuurschip ‘Jelze’, naar het oordeel aan boord. Daarom werd besloten van de boei af te gaan sturen. Later bleek, dat men toen reeds in de branding zat. Langzaam ging men voorwaarts, tot men te 7 uur een lichte stoot voelde. Hoewel onmiddellijk volle kracht achteruit werd geslagen, bleef men vastzitten. leder half uur werd toen gepeild. Bij de machine geraakte het circulatie-ventiel vol zand, zodat te 9 uur de machine geheel gestopt moest worden. Het vaartuig kwam erg in het nauw. Zeeën sloegen over en ten gevolge van de stranding helde het schip over, zodat een deel van de deklast prijs moest worden gegeven. Na gehouden scheepsraad werden de reddingboten in gereedheid gebracht. Noodsignalen werden gehesen, teertonnen ontstoken, fluitsignalen gegeven, terwijl de voorgeschreven lichten werden ontstoken. Wegens de zware zeeën werden geen reddingboten uitgezet. Het anker werd ‘s nachts van bakboord naar stuurboord gebracht. Van een sloep werd ten gevolge van de stortzeeën de gehele inventaris weggeslagen. Ook kreeg men brandschade, doordat een brandende teerton een mast deed ontbranden, welke brand echter spoedig geblust kon worden. Te 5 uur 's morgens brak de stuurboordankerketting. Toen kwam de reddingboot van het land, die meedeelde, 's nachts vergeefs beproefd te hebben, het schip te naderen. Het weer was toen wat handzamer geworden. Men gaf telegrammen af aan de reddingboot, die een lijn bevestigde en zo verbinding met het land tot stand bracht. Doch de bemanning bleef met de kapitein aan boord. Te 4 uur 30 min. kwam een sleepboot, met behulp waarvan men te 6 uur 15 min. weer vlot kwam. Met eigen kracht bereikte men Warnemünde, waar de schade, die het vaartuig bekwam, zeer gering bleek. Ook werd nog gehoord de stuurman W. v.d. Giesen. De Raad zal later uitspraak doen. (opm: zie ook AH 220313)

Afbeelding
Datum 22 maart 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Vervolgens is door de Raad uitspraak gedaan inzake het aan de grond lopen van het stoomschip TITAN, gezagvoerder H. Bogaart, rederij Kon. Ned. Stoomboot Mij. op 3 februari jl. nabij Dirhagen. Het schip was op 31 januari van Amsterdam vertrokken met een lading oudroest, dwarsliggers en een hoeveelheid ijzer en stukgoederen, met bestemming naar Stettin. (Van de behandeling van de zaak op 8 dezer verscheen verslag in ons blad). Naar 's Raads oordeel is de oorzaak van de stranding gelegen in stroomverleiding, die het schip belangrijk, voorlijker heeft gezet dan het naar berekening moest staan. Wellicht ware de stranding vermeden, indien de gezagvoerder bekend was geweest met de ligging van de brulboei bij Wüstrow. Hoewel de gezagvoerder met die ligging bekend had kunnen zijn, kan hem ten deze geen blaam treffen, waar hij het aan pogingen om zijn hulpmiddelen, die hij overigens aan redelijke eisen rekende te beantwoorden, aan te vullen, niet heeft laten ontbreken. Het is zeer wel mogelijk, dat een beter te onderkennen vuur op het mistsignaalstation te Wüstrow, het schip goede diensten had kunnen bewijzen.
(opm: zie ook NRC 040213, NRC 050213, AH 080313)

Afbeelding
Datum 16 juli 1914
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 15 juli. Men seint ons uit Hamburg: Het van Amsterdam naar Kopenhagen en Koningsbergen bestemde Nederlandse stoomschip TITAN is na aanvaring met het stoomschip SOUTH WALES te Kopenhagen aangekomen. Uit Londen wordt ons onder meer geseind dat de TITAN met stukgoed geladen is, en dat de aanvaring met het stoomschip SOUTH WALES plaats had toen de TITAN het dok verliet. Verder wordt nog gemeld dat de SOUTH WALES tijdens de aanvaring graan lag te lossen, dat de TITAN naar zee vertrok en dat de SOUTH WALES een schroefblad brak.

Afbeelding
Datum 13 januari 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Een Hollandse zeeman gehuldigd. Kapitein J.A. Berkhout, indertijd gezagvoerder van het stoomschip TITAN van de Kon. Ned. Stoomboot Maatschappij, dat een aantal zeelieden heeft gered en te IJmuiden binnen gebracht van de in de Noordzee tot zinken gebrachte Engelse oorlogsschepen, werd heden te 's-Gravenhage door de Engelse gezant ontvangen. Met een hartelijke toespraak werd door de gezant namens de Engelse Regering aan kapt. Berkhout overhandigd een zilveren bokaal met deksel en inscriptie benevens de zilveren George-medaille.

Afbeelding
Datum 06 juni 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 3 juni. Het Nederlandse stoomschip TITAN, van de Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij., 29 mei van Bordeaux naar Amsterdam vertrokken, is in de Duins in aanvaring geweest, heeft de steven zwaar verbogen en maakt water.
(De TITAN is 5 juni te Amsterdam aangekomen. Zij was in aanvaring met het van Sabine Pass naar Londen bestemde 2.412 netto ton grote Eng. stoomschip LACKAWANNA. Buiten de omgebogen boeg zijn er enkele platen zwaar beschadigd, waardoor het schip enig water maakt. Red.)

Afbeelding
Datum 02 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 1 november. Het stoomschip TITAN, van Huelva naar Amsterdam, wordt in Engeland vastgehouden.

Afbeelding
Datum 03 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De TITAN aangehouden.
Het stoomschip TITAN van de Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij., van Huelva naar Amsterdam bestemd, wordt sinds 24 oktober in Engeland vastgehouden. De Maatschappij ontving eerst woensdagochtend bericht.

Afbeelding
Datum 28 november 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hoek van Holland, 26 november. Het binnengekomen Nederlandse stoomschip TITAN rapporteert in de Oostzee door Duitse zeestrijdkrachten te zijn aangehouden en naar Swinemünde te zijn opgebracht, waar het 5 dagen werd opgehouden.

Afbeelding
Datum 19 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 16 februari. Gisteravond werd brand ontdekt in het matrozenlogies van het bovendek van het stoomschip TITAN, toebehorende aan de Kon. Nederlandsche Stoomboot Mij. en liggende aan de Sumatrakade. Door de brandweer, die met twee koolzuurspuiten en de JASON uitgerukt was, werd het vuur overmeesterd. Het logies brandde geheel uit en enige kledingstukken en wat beddengoed werden vernield. Oorzaak is het vlamvatten van kleding, die bij een kachel hing te drogen. (opm: Volgens AH brand op do. 14 febr.)

Afbeelding
Datum 23 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 september. Van de vloot van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij worden heden of morgen alhier uit Zweden terugverwacht de stoomschepen OBERON van Haparanda, TITAN van Umea en MINERVA van Lulea, alle geladen met hout.

Afbeelding
Datum 24 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 21 september. Het heden van Gefle hier binnengekomen stoomschip VECHT heeft ten gevolge van stormweer een gedeelte van de deklading gezaagd hout verloren. De VECHT rapporteert bij Doggersbank Zuid gepasseerd te zijn het Nederlandse stoomschip TITAN.

Afbeelding
Datum 25 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Stoomvaartberichten. Rotterdam, 24 september.
Het stoomschip TITAN, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij. arriveerde 23 september van Umea te Amsterdam.
Het stoomschip MINERVA, van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Mij., arriveerde 24 sept. van Lulea te Amsterdam.
Het stoomschip MARKAB vertrok 22 september van Gotenburg naar Rotterdam.
De motorschoener CARLITO, van Rotterdam naar Helsingfors, vertrok 23 september van IJmuiden.

Afbeelding
Datum 25 september 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 september. Ten gevolge van het stormweer van de laatste dagen had het heden van Umea met een lading gezaagd hout hier aangekomen Nederlands stoomschip TITAN zware slagzij over bakboord. De reis was door de storm belangrijk verlengd.

Afbeelding
Datum 21 maart 1919
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Naar wij van de Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij en de Koninklijke West-Indische Maildienst vernemen, is door deze maatschappijen van de zijde van Amerika bericht ontvangen dat de volgende destijds gerequireerde schepen aan de maatschappijen teruggegeven zullen worden:
POLLUX, medio maart te New York; TITAN, medio april te New York; VESTA, medio april te New York; BACCHUS, einde april te New York; NEPTUNUS, einde april te New York; PLUTO, einde april te New Orleans; PRINS WILLEM I, einde maart te New York; PRINS FREDERIK HENDRIK, einde april te New York.
Van de 15 door Amerika gerekwireerde schepen zullen aan de rederijen binnenkort dus 8 schepen terug geleverd worden.

Afbeelding