Inloggen
SPEELMAN - ID 6078


Kroniekberichten

Datum 02 januari 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Schepen in aanbouw op 1 januari 1890:
Bij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam:
Stoomschip PRINS WILLEM II, voor de Koninklijke West Indische Maildienst alhier, lang over alles 264 Engelse voet, breed 36 Engelse voet, hol 23 Engelse voet, bruto inhoud 1700 ton, ipk 1250.
De stoomschepen REIJNST, VAN GOENS en SPEELMAN, voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij alhier, lang over alles 220 Engelse voet, breed over alles 30'10" voet, hol 15.9 Engelse voet, bruto inhoud 1089 ton, ipk 700.
Raderstoomboot FRIESLAND voor de stoombootveerdienst Enkhuizen – Stavoren, lengte 53.20 m, bruto inhoud 220 ton, ipk 450.
Zr.Ms. pantserdekkorvet SUMATRA, voor de Indische Militaire Marine, lengte over alles 70 m, breedte 11.25 m, holte 6.70 m, waterverplaatsing 1708 m³, ipk 3750.
Zr.Ms. ramschip REINIER CLAESZEN, voor de Koninklijke Ned. Marine, lengte 70 m, breedte 13.50 m, holte 5.05 m, waterverplaatsing 2490 m³, ipk 2400.
Zr.Ms. pantserdektorenschip PRINSES WILHELMINA DER NEDERLANDEN, voor de Koninklijke Nederlandse Marine, lengte 100 m, breedte 14.90 m, holte 8.93 m, waterverplaatsing 4600 m³, ipk 5900.
Bij de heren Huijgens & Van Gelder te Amsterdam:
Het stoomschip CAMPHUIJS voor de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
Het stoomschip OBERON voor de Koninklijke Nederlandsch Stoomboot Maatschappij.
Bij de heer F.F. Groen te Amsterdam:
Een stalen zeilschip voor de grote vaart, groot ongeveer 2100 ton draagvermogen, voor rekening van de bouwmeester.
Bij de heren Rijkee & Co. te Katendrecht:
Een stalen zeilschip (opm: bark), groot plm. 1150 reg. tonnen, voor rekening van een rederij onder boekhouderschap van de heer J. Vroege te Alblasserdam.
Bij de Maatschappij De Maas te Rotterdam:
De stoomschepen SWAARDECROON en REINIERSZ, beide groot plm. 800 ton, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
Bij de Koninklijke Maatschappij De Schelde te Vlissingen:
No. 10 en No. 13 loodsschoeners voor het Nederlands Loodswezen. De stoomschepen BOTH, REAEL en COEN, alle groot 1590 ton met 1000 ipk, voor rekening van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij.
(opm: de lijst is incompleet)

Afbeelding
Datum 26 juni 1890
Krant JB - Javabode
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

25 mei is met goed gevolg van de scheepswerf der Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam te water gelaten het stoomschip SPEELMAN, voor de Koninklijke Paketvaart Maatschappij.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 10 oktober. Het stoomschip SPEELMAN keerde te 2 uur te IJmuiden terug van een uitstekend geslaagde proeftocht op de rede van Den Helder; de snelheid was langs de gemeten mijl 11.6. Dit is het laatste van de drie schepen, die voor rekening van de Ned.-Indische Paket-Maatschappij aan de Koninklijke fabriek te Amsterdam gebouwd te zijn. (opm: de SPEELMAN vertok op 25 oktober op de eerste reis, van Amsterdam naar Batavia)

Afbeelding
Datum 13 oktober 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 10 oktober. Het stoomschip SPEELMAN is hier na uitnemend geslaagde proeftocht binnen. Vaart op de gemeten mijl 11.6. Dit is de laatste der drie bij de Koninklijke Fabriek te Amsterdam gebouwde schepen.

Afbeelding
Datum 16 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Singapore, 16 aug.Het Nederlandse stoomschip SPEELMAN is 20 juli in Pulu Koti gestrand, doch, na circa 7 uren te hebben vastgezeten, weder vlot gekomen. Het heeft gedokt en er werd bevonden dat de schade gering is.

Afbeelding
Datum 23 augustus 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 augustus. Het stoomschip VAN GOENS heeft op een klip bij Troeman (opm: Trumon, 02º48’ N.B. 97º38’ O.L.), Westkust van Sumatra, gestoten en werd bij Sinkel (opm: Singkel, 02º16’ N.B. 97º48’ O.L.) lek op strand gezet. Het stoomschip SPEELMAN is heden ter assistentie derwaarts vertrokken. (opm: zie PGC 280896)

Afbeelding
Datum 31 juli 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 juli. Onze correspondent te Batavia seint ons onder dagtekening van heden:
Het stoomschip SPEELMAN, van de Koninklijke Paketvaart-Maatschappij, is in de Banka Straat in botsing met het Franse zeilschip DUGUESCLIN. Kapt. J.A. Scherpbier, benevens een Arabisch passagier en een inlandse stoker, werden gedood, vier Chinese passagiers werden gewond. De brug, de kaartenkamer en een sloep van de SPEELMAN werden beschadigd. De schade aan de DUGUESCLIN is onbekend. Het Franse barkschip DUGUESCLIN, kapt. Dejoie, was 2 mei van Barry naar Hongkong vertrokken. Dit schip meet 1514 registertonnen en het stoomschip SPEELMAN meet 669 registertonnen.
Een telegram van Lloyd’s meldt, dat de SPEELMAN met schade te Batavia aan kwam en dat de DUGUESCLIN de reis heeft voortgezet.

Afbeelding
Datum 09 september 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 4 september. De reparatiekosten der schade, aan het stoomschip SPEELMAN (opm: zie NRC 310797) veroorzaakt door de aanvaring met het Franse barkschip DUGUESCLIN, worden op GBP 2000 begroot. Ook het Franse schip moet enige schade hebben geleden, hoewel het, de dag na de aanvaring gepraaid zijnde, assistentie die aangeboden werd had afgewezen. Het is sedert te Hongkong gearriveerd.

Afbeelding
Datum 14 mei 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 10 mei. Volgens telegram aan de Salvage Association van Lloyd’s agent te Soerabaja zal het stoomschip SPEELMAN van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij naar het te Soembawa gestrande stoomschip IROQUOIS worden gezonden op verzoek van de Amerikaanse consul, die de zaak in handen heeft. De gezagvoerder van de IROQUOIS is naar Amerika vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 april 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Volgens het verslag van de directeur van de Droogdok Maatschappij Tandjong Priok alhier, kenmerkte het afgelopen jaar zich door grote drukte, veroorzaakt door verschillende buitengewone werkzaamheden, die aan de Maatschappij werden opgedragen, waarbij de nieuwe sleephelling uitnemende diensten bewees. Zonder deze inrichting zouden de grote herstellingen elders uitgevoerd zijn, aangezien het dok voor de dagelijkse behoeften te zeer in gebruik genomen wordt om zó lang gemist te kunnen worden. Het is het voornemen der directie dit jaar aan de bestaande gereedschappen enz. een belangrijke uitbreiding te geven, ten einde beter in staat te zijn de toenemende omzet te verwerken. Het gemiddelde aantal werklieden in 1909 bedroeg 870, tegenover 495 in het vorige jaar, terwijl de uitbetaalde arbeidslonen met bijna 50 procent toenamen. Het aantal dagen, dat de sleephelling in gebruik was, bedroeg 260, tegenover 118 in 1908, het eerste volle jaar van exploitatie; het aantal dokkingen bedroeg 112, tegenover 116 in het voorgaande jaar, terwijl het aantal dokdagen 393 bedroeg, tegenover 331 in 1908. Het geregelde onderhoud van het dok ging voort en er werden evenals in het vorige jaar, 8 pontons verwisseld.
Vele belangrijke werken werden in het afgelopen jaar verricht en wel voornamelijk de verbouwing van het stoomschip VAN NOORT, ex. PAHUD, van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Het stoomschip is op de sleephelling verbouwd, de machines geheel opnieuw gesteld en de nieuwe stoomketels geplaatst, waarna, op de gehouden proeftocht, alles in order bleek te zijn; dit is wel het meest moeilijke werk, zeg het verslag, dat tot dusverre op Tandjong Priok werd verricht. Het stoomschip TJIPANAS, dat met belangrijke bodemschade te Tandjong Priok binnenliep, werd eveneens tot volle tevredenheid in orde gebracht. Door het Departement van de B.O.W. (opm: Burgerlijke Openbare Werken) werden aan de Maatschappij 7 klepschouwen besteld, waarvan 4 in Indië geheel werden gebouwd; 3 stuks werden klinkklaar uit Europa gezonden en te Tandjong Priok in elkander gezet. Verdere belangrijke voorzieningen werden verricht aan de volgende schepen van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij, n.l. de stoomschepen BANTAM, DE CARPENTIER, COEN, SPEELMAN en DE HAAN; voorts aan het stoomschip CYCLOOP van de Opiumregie en aan de stoomschepen BRAK, CERAM en SPERWER van de Marine.
De winst bedraagt NLG 122.579, waarvan saldo ao. po. NLG 800 (v.j. NLG 869), interest NLG 1.438 (NLG 58), exploitatierekening NLG 120.341 (NLG 128.585). Verleden jaar werd NLG 13.581 afgetrokken voor onderhoud gebouwen, machinerieën en terreinen, zodat toen NLG 115.931 als zuivere winst overbleef. Van deze winst wordt de uitkering voorgesteld van 15 (v.j. 10) procent op de aandelen en NLG 96,43½ (NLG 44,44) per oprichtersbewijs.

Afbeelding
Datum 27 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Onze schepen in Singapore.
Tot dusver is bekend dat te Singapore worden vastgehouden de volgend schepen:
De MADIOEN, de GOENTOER, de VAN HEEMSKERCK, de ’s JACOB, de PIJNACKER HORDIJK, de ROCHUSSEN, de MELCHIOR TREUB, de SCHOUTEN, de DAENDELS, de SPEELMAN en de KHON FOENG. De MADIOEN is een vrachtboot van de Rotterdamsche Lloyd, groot 6.803 ton. Het schip is van het jaar 1913. De GOENTOER is een dubbelschroef passagiersschip van dezelfde Maatschappij, groot 5.894 ton.
Behalve de KHON FOENG, een klein Chinees bootje, behoren alle andere aan de Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam.

Afbeelding
Datum 28 maart 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Vrijgelaten schepen. Bij het Departement van Buitenlandse Zaken is bericht ontvangen uit Singapore, dat daar vastgehouden Nederlandse schepen (DAENDELS, SPEELMAN en SCHOUTEN) vergunning hebben gekregen om te vertrekken. Het zijn slechts kleine schepen en behoren alle aan de Kon. Paketvaart Maatschappij, die daarmee in onze koloniën de inter-koloniale vaart onderhield, d.w.z. uitsluitend de vaart tussen de eilanden van onze Oost-Indische Archipel, waarbij Singapore slechts in het voorbijgaan wordt aangedaan.

Afbeelding