Inloggen
ARIADNE - ID 599


Kroniekberichten

Datum 30 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Volgens Fairplay is het Engelse s.s. GENERAL GORDON, in 1885 in Glasgow gebouwd, 831 nrt en 1027 brt, aangekocht door de heren W. Ruys & Zonen te Rotterdam. (opm: verdoopt in ARIADNE)

Afbeelding
Datum 23 februari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 februari. Het Engelse stoomschip GENERAL GORDON, groot 1317 ton bruto en 831 ton netto, lang 240.4, breed 34.1 en hol 16 Engelse voet, gebouwd in 1885 te Glasgow, is door de firma Wm. Ruys & Zoon nu definitief aangekocht. Het komt nog onder Engelse vlag van de Clyde naar hier en zal na aankomst herdoopt worden in ARIADNE.

Afbeelding
Datum 12 maart 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 11 maart. Heden van hier vetrokken het stoomschip ARIADNE, naar Hamburg (opm.: eerste reis Nederlandse vlag?)

Afbeelding
Datum 15 september 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 13 september. Het Nederlandse stoomschip ARIADNE, in ballast van Terneuzen naar Seaham, ankerde hier op de rede met averij aan de machine. Het wacht nu op orders van de rederij.

Afbeelding
Datum 16 september 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 15 september. Na bekomen orders der rederij is het Nederlandse stoomschip ARIADNE met behulp van een sleepboot op de haven gekomen om de machineschade door de Maatschappij ‘De Schelde’ alhier te doen herstellen.

Afbeelding
Datum 07 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 5 juni. Er heeft bij Beachy Head een aanvaring plaats gehad tussen het Spaanse stoomschip HERCULES van Pensacola naar Rotterdam en het Nederlandse stoomschip ARIADNE van Seaham naar Cette, waardoor beide zwaar werden beschadigd. Eerstgenoemd schip is te Dover binnengesleept met schade aan stuurboord en water in het voorruim, laatstgenoemde is daar aangekomen.
Later bericht. Het stoomschip ARIADNE heeft vernielde boeg. De aanvaring met de HERCULES had tijdens dikke mist plaats. De HERCULES is eerst aan de grond gezet, doch later vlot gebracht en te Dover binnen gesleept.

Afbeelding
Datum 09 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 7 juni. Het stoomschip ARIADNE is nagezien en de experts rapporteren dat het schip tijdelijk gerepareerd kan worden om naar Toulon te vertrekken, daar te lossen en dan in ballast terug te keren om volledig te repareren. De kosten van tijdelijke reparatie worden geschat op 90 pond sterling.
Aangezien het bijna onmogelijk is de schade van het stoomschip HERCULES tijdelijk te voorzien zonder het schip op strand te zetten, overweegt men een deel van de deklading hout van het voorschip naar het achterschip te brengen, om het voorschip aldus te doen rijzen en het de HERCULES mogelijk te maken, zonder tijdelijke reparatie naar Rotterdam te stomen.

Afbeelding
Datum 14 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 11 juni. Men heeft nu besloten het stoomschip ARIADNE tijdelijk te repareren en het naar Rotterdam te laten vertrekken, vergezeld door een sleepboot.

Afbeelding
Datum 23 juli 1911
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart
De Raad voor de Scheepvaart deed gister uitspraak in de vroeger behandelde aanvaring tussen het Nederlandse stoomschip ARIADNE, gezagvoerder H.J. de Jonge, reders Willem Ruys & Zoon te Rotterdam, en het Spaanse stoomschip HERCULES thuishorende te Bilbao, gezagvoerder I. Pallin. De aanvaring had, tijdens hevige mist en bij stil weder, in de namiddag van 3 juni in het Engelse Kanaal plaats, op vier mijlen afstand van Bevezier. De ARIADNE kreeg zware schade, terwijl ook de HERCULES grote averij beliep. De Raad aanvaardde de verklaringen, die wederzijds gegeven zijn, als ter goeder trouw, In dat geval is op de navigatie van beide schepen dan ook geen aanmerking te maken. De oorzaak van de aanvaring moet uitsluitend aan de mist worden toegeschreven. De ARIADNE heeft correct gehandeld. Wel heeft de HERCULES art. 16, 2e lid, van het International Reglement overtreden door bij het horen van het fluitsignaal vooruit, in stede van het stoppen, „stuurboord" nieuw commando te geven, doch deze overtreding van het verbod heeft geen oorzakelijk verband met de ramp, want ook bij onmiddellijk stoppen zou de aanvaring onvermijdelijk geweest zijn. Opmerkelijk acht de Raad het dat op beide schepen wel mistsignalen aan stuurboord, bakboord en achteruit gehoord werden, doch niet vooruit. De Raad weet daarvoor geen andere verklaring te geven dan dat de laatste fluitseinen door beide schepen tegelijkertijd zijn gegeven.

Afbeelding
Datum 26 juli 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De aanvaring ARIADNE - HERCULES voor het Admiraliteitshof.
Het Admiraliteitshof te Londen heeft de aanvaring behandeld, welke 3 juni tijdens dikke mist in het Engels Kanaal , op de hoogte van het Owers vuurschip plaats had tussen het Engelse 4.229 ton grote stoomschip HERCULES en het te Rotterdam thuis behorende 1.281 ton grote stoomschip ARIADNE.
De HERCULES was op reis van Pensacola naar Rotterdam met een lading fosfaat steen en de ARIADNE van Seaham naar Toulon met kolen. Beide schepen werden zwaar beschadigd. De reders van de HERCULES erkenden, dat hun schip schuld had door niet te stoppen, toen de stoomfluit van de ARIADNE werd gehoord, maar verklaarden, dat ook de ARIADNE te laken was voor te grote snelheid.
Het hof verklaarde beide schepen schuldig. Daar de HERCULES haar schuld toegaf, had rechter Bargrave Deane, bijgestaan door "Elder Brethren" van het Trinity House, alleen de vraag te overwegen of ook de ARIADNE schuldig was. Het bleek, dat de ARIADNE in 6 uur en 40 minuten 59 mijlen had afgelegd, wat ongeveer 9 mijlen per uur was en de rechter vond zulk een snelheid bij dikke mist onvergeeflijk. Het stond wel niet vast, dat met dezelfde snelheid was doorgevaren, maar er was geen reden om een andere veronderstelling aan te nemen. Het dagboek verkeerde in zo'n staat van verwarring, dat het onmogelijk was er op te vertrouwen. De kapitein beroept zich op de 1e machinist en de 1e machinist beroept zich op de kapitein en er blijft zo'n verwarde boel over, dat het niet doenlijk is uit te maken waar de waarheid ligt en alleen afgegaan kan worden op de afstand, in een bepaalde tijd afgelegd. Ook de schade van beide schepen bewijst, dat de schepen tamelijk veel snelheid hadden, toen de botsing gebeurde en daarbij komt, dat op beide schepen het roerbakboord werd gelegd, toen dit niet moest geschieden. Daarom hebben beide schepen schuld aan de aanvaring.
De Raad voor de Scheepvaart te Amsterdam heeft zaterdag (22 juli) ook uitspraak gedaan in deze aanvaring zaak en was van oordeel, dat op de navigatie van beide schepen niets viel aan te merken, maar de aanvaring alleen te wijten was aan de dikke mist.

Afbeelding
Datum 17 mei 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 15 mei. Het Nederlandse stoomschip ARIADNE (ex. GENERAL GORDON) van de Stoomvaart Mij. “Ariadne” (W. Ruys & Zonen) te Rotterdam, groot bruto 1.281 en netto 803 ton, in 1885 bij A. Stephen & Sons te Glasgow gebouwd, is naar Italië verkocht.

Afbeelding
Datum 18 mei 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Londen, 17 mei. Messrs. Blane Wright and Co. alhier delen mee dat het Nederlandse stoomschip ARIADNE door hen is verkocht aan een Londense firma en niet naar Italië zoals gemeld. (opm: zie NRC 170512)

Afbeelding
Datum 12 juli 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 12 juli. Het voor enige tijd verkochte Nederlandse stoomschip ARIADNE (ex. GENERAL GORDON, is nu weer verkocht en wel aan de firma M. Fernandez & Co. te Vila Garcia. In den vervolge zal het stoomschip de naam COMPOSTELA dragen. (opm: zie NRC 170512)

Afbeelding