Inloggen
SHAMROCK - ID 5850

In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1951
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
IMO nummer: 5074666
Nat. Official Number: 2633 Z GRON 1951
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Motor Vessel
Type: General Cargo
Type Dek: Flush deck
Masten: One mast
Rig: 2 derricks.
Material Hull: Steel
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Firma Gebr. Sander, Scheepswerf 'Delfzijl', Delfzijl, Groningen, Netherlands
Werfnummer: 189
Launch Date: 1951-04-11
Delivery Date: 1951-06-08
Technical Data

Engine Manufacturer: Maschinenbau Kiel A.G., Kiel, German Federal Republic
Motor Type: Motor, Oil, 4-stroke single-acting
Number of Cylinders: 6
Power: 395
Power Unit: BHP (APK, RPK)
Eng. additional info: MAK Type (290x420)
Speed in knots: 11
Number of screws: 1
 
Gross Tonnage: 317.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 133.00 Net tonnage
Deadweight: 344.00 tonnes deadweight (1000 kg)
Grain: 18100 Cubic Feet
Bale: 16800 Cubic Feet
 
Length 1: 46.48 Meters Length overall (Loa)
Length 2: 40.10 Meters Length between perpendiculars (Lbp)
Beam: 7.20 Meters Breadth, moulded
Depth: 3.20 Meters Depth, moulded
Draught: 2.910 Meters Draught, maximum
Ship History Data

Date/Name Ship 1951-06-08 SHAMROCK
Manager: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V., Delfzijl, Groningen, Netherlands
Eigenaar: E. Wagenborg's Scheepvaart- & Expeditiebedrijf N.V. & Jan Kruidenier H.Jzn. (Rotterdam) & Laurence O'Reilly (Dublin), Delfzijl, Groningen, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Delfzijl / Netherlands
Callsign: PHLY
Additional info: elk 1/3 deel.

Date/Name Ship 1953-03-24 CIUDAD DE QUIBDO
Manager: Colombiaanse Regering, Cartagena de las Indias (Colombia), Colombia
Eigenaar: Colombiaanse Regering, Cartagena de las Indias (Colombia), Colombia
Shareholder:
Homeport / Flag: Cartagena de las Indias (Colombia) / Colombia

Ship Events Data

1951-04-12: NvhN 12-04-1951: Tewaterlating „SHAMROCK”. Op de werf der fa. Gebr. Sander te Delfzijl werd met goed gevolg te water gelaten het voor rekening van een combinatie van reders gebouwde m.s. SHAMROCK. Dit schip werd speciaal voor de fruitvaart gebouwd onder hoogste klasse Bureau Veritas en ontworpen door het Scheepsbouwkundig bureau J. Goedkoop, Delfzijl. De afmetingen van het schip zijn: lengte over alles 50,6 m, loodlijnen 45.50 m, breedte 7,16 m, holte 3,20 m, draagvermogen 350 ton d.w. In het schip zal een motor van ca. 375 pk worden gebouwd, De kiel werd gelegd voor een coaster Van 435 ton d.w., voor rekening van de heer Middendorp te Delfzijl. (Clothilda M.)
1951-06-00: Eemsbode 08-06-1951. Proefvaart Fruitvaarder “SHAMROCK”. Bijzonder schip voor de Delfzijlse vloot. Heden heeft een nieuw product van de Delfzijlse scheepvaart industrie proefgevaren. Het was het m.s.”SHAMROCK” gebouwd op de scheepswerf van de Gebr-Sander, speciaal voor de fruitvaart ontworpen door het scheepsbouwkundig bureau J. Goedkoop te Delfzijl, voor rekening van een Delfzijlse combinatie, waarvan de Fa. E. Wagenborg de bevrachting zal verzorgen. Het schip dat opvalt door zijn bijzonder scherpe lijnen heeft aan de boeg de Shamrock (klaverblad), het nationale symbool van Ierland, terwijl de schoorsteen in de Ierse kleuren is geverfd. Voor het speciale fruitvervoer zijn in de ruimen electrische luchtverversres aangebracht. Het gehele schip is ingericht voor een snel vervoer. De afmetingen van dit gladdek-type schip zijn lengte 50.63 en 45.50 wijdte 7.16 holte 3.20 en beladen diepgang 2.91. De bruto inhoud is 317 ton en het dw 350 ton. Om het schip de benodigde snelheid te geven is een 360/390 pk M.A.K. motor ingebouwd terwijl een 20 pk Ruston motor als hulpmotor is opgesteld. Bij de laadbomen aan de mast midscheeps zijn Uetersener 14-16 pk laadlieren aangebracht. De ankerlier is eveneens van dit fabrikaat. De outillage is op alle gebied modern uitgevoerd. Op genoemde werf is thans de kiel gelegd voor een 435 ton kustvaarder voor rekening van de heer Medendorp te Delfzijl, terwijl in aanbouw zijnde “SANDETTIE” van de heren Engelsman en Kamp deze maand te water zal worden gelaten.
1951-06-04: Op 04-06-1951 als SHAMROCK, zijnde een stalen motorschip, groot 898.02 m3 bruto inhoud volgens meetbrief 's Gravenhage d.d. 30-05-1951 no. 8455, liggende te Delfzijl, door J.L. Kleijn, scheepsmeter te Groningen, van haar brandmerk voorzien door het inbeitelen van 2633 Z GRON 1951 op het achterschip aan S.B. zijde in achterkant dekhuis op kampanje, 4.92 m. uit hekplaat, 0.45 m. uit lengteas en 1.51 m. bovendek.
1953-03-27: NvhN 27-03-1953: M.s. SHAMROCK verkocht naar Columbia. Het m.s. SHAMROCK van de rederij E. Wagenborg e.a. te Delfzijl is verkocht naar Columbia. (Zuid-Amerika) Dit schip werd in 1951 gebouwd werf van Gebr. Sander te Delfzijl en is speciaal geschikt voor fruitvaart. De SHAMROCK meet 317 brt. en is uitgerust met een 395 P.K. motor.
1999-00-00: In 1999 LLoyd's vermeldt dat het nog bestaan van het schip twijfelachtig is.

Afbeeldingen


Omschrijving: SHAMROCK tijdens de bouwfase
Gemaakt door: Onbekend (thumbnail tonen)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: SHAMROCK tijdens de bouwfase
Gemaakt door: Onbekend (thumbnail tonen)
Onderwerp: Werf

Omschrijving: SHAMROCK vlak voor de tewaterlating
Gemaakt door: Onbekend (thumbnail tonen)
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: SHAMROCK tewaterlating
Gemaakt door: Unknown
Onderwerp: Tewaterlating

Omschrijving: SHAMROCK
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl

Omschrijving: SHAMROCK op proefvaart
Gemaakt door: Foto Dijkstra, Delfzijl
Onderwerp: Proefvaart

Omschrijving: SHAMROCK te Masssluis
Gemaakt door: Unknown

Omschrijving: SHAMROCK
Gemaakt door: Skyfotos Ltd.
Onderwerp: Luchtfoto