Inloggen
SCHOUWEN II - ID 5796


Kroniekberichten

Datum 17 januari 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

IJmuiden, 16 januari. De te Zandvoort gestrande schoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, zit hoog tegen het strand. Kapitein en bemanning, totaal vier man, zijn gered. De SCHOUWEN II behoorde thuis te Veendam en was met kolen beladen op reis van Blyth naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 19 januari 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 16 januari. De heden tussen de 2e en de 3e paal ten noorden van hier gestrande schoener SCHOUWEN II was op 15 dezer met 178 ton kolen van Blyth naar Rotterdam vertrokken. Het schip zit zo hoog, dat bij laagwater de lading gemakkelijk gelost kan worden. De SCHOUWEN II, te Groningen thuisbehorend, is een ijzer en stalen tweemast gaffelschoener, groot 116 ton netto en in 1898 gebouwd.

Afbeelding
Datum 20 januari 1904
Krant EB - De Eemsbode
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Op 18 januari, zaterdagmiddag om ongeveer half drie is gestrand te Zandvoort bij de derde paal, de gaffelschoener SCHOUWEN II uit Groningen, geladen met 179 ton steenkool, op weg van Blyth naar Rotterdam. De bemanning, bestaande uit kapt. Mellema uit Veendam, stuurman v.d. Laan uit Hoogezand, matroos Mellema uit Veendam en kok Detert uit Brielle, is gered door de reddingboot. Het schip zit hoog op het strand.

Afbeelding
Datum 21 januari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 19 januari. De alhier gestrande gaffelschoener SCHOUWEN II was voor NLG 14000 verzekerd te Groningen. De lading steenkool was verzekerd bij LLoyd’s te Londen. De kapitein en zijn manschappen vertoeven nog hier.

Afbeelding
Datum 27 januari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 25 Januari. Tot en met zaterdag (opm: 23 januari) zijn alhier uit het Groninger gestrande schip SCHOUWEN II gelost 85 van de 179 tonnen steenkolen. Men hoopt woensdag (opm: 27 januari) het schip leeg te hebben. De kolen worden per spoor naar Rotterdam vervoerd.

Afbeelding
Datum 27 januari 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Zandvoort, 25 januari. De heer D. Driehuizen en c.s. alhier hebben het afbrengen van de gestrande gaffelschoener SCHOUWEN II aangenomen en tevens om het vaartuig te IJmuiden te leveren. De lading steenkolen is, op 50 ton na, gelost. Enige ijzeren binten van het schip zijn middendoor gebroken doch overigens schijnt het schip onbeschadigd te zijn. Met het afbrengen zal spoedig een aanvang worden gemaakt.

Afbeelding
Datum 29 januari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Zandvoort, 27 januari. Van de gaffelschouwer SCHOUWEN II zijn, zoals bij onderzoek is gebleken, enige ijzeren binten middendoor gebroken, doch overigens schijnt het schip hoegenaamd geen schade te hebben geleden. Met het afbrengen zal nu spoedig een aanvang worden gemaakt.

Afbeelding
Datum 02 februari 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 31 januari. Alhier is te 12.00 uur aangekomen van het strand te Zandvoort de SCHOUWEN II.

Afbeelding
Datum 03 februari 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 2 februari. De SCHOUWEN II, kapt. Mellema, gaat hedenavond op naar Amsterdam om te repareren aan de werf Het Kromhout.

Afbeelding
Datum 04 februari 1904
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 3 februari. Het schip SCHOUWEN II, kapt. Mellema, is gisteravond van IJmuiden naar hier opgevaren en ligt thans aan de werf Kromhout om te repareren. De bodem van het schip is ontzet, overigens heeft het weinig schade.

Afbeelding
Datum 01 december 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 22 november. Heden kwam hier per sleepboot binnen van Norden de gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema. Op reis van Kragerö naar Norden, sloeg het stuurhuis van dit vaartuig weg en raakte de stuurinrichting defect. Men wist echter de schade zo goed mogelijk te herstellen en met een noodroer Norden te bereiken.

Afbeelding
Datum 01 december 1910
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 30 november. Gisteren kwam alhier ledig van Norden binnen het te Oude Pekela thuis behorende schoenerschip SCHOUWEN II, kapt. Mellema, welke op reis van Kragerö met een lading hout naar Norden het stuurtoestel brak. Na een dag hulpeloos rondgedreven te hebben, mocht het de bemanning gelukken een noodstuurtoestel aan te brengen en konden zij alzo zonder assistentie de bestemmingsplaats bereiken.

Afbeelding
Datum 31 mei 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 30 mei. Volgens telegram uit Dover is een klein Nederlands zeilschip ter hoogte van Varne in aanvaring geweest met de Engelse schoener JAMES W. FISHER. Het Nederlands schip heeft daarbij de boegspriet verloren en zette, naar gerapporteerd werd, koers naar Dover. (opm: dit is de Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema)

Afbeelding
Datum 01 juni 1912
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 31 mei. Volgens telegram uit Dover is de Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, van Newcastle naar Douarnenez bestemd, aldaar binnen gelopen met enige schade door aanvaring.

Afbeelding
Datum 03 juni 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 31 mei. De Nederlandse gaffelschoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, van Newcastle naar Douarnenez, is alhier aangekomen met enige schade door aanvaring en verlies van boegspriet.
De schoener JAMES W. FISHER (zie vorige no.) is met schade aan stuurboord boeg en een weinig water makend, hier binnen geassisteerd. Het schip was op reis van Guernsey naar Londen.

Afbeelding
Datum 14 juni 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Dover, 12 juni. Het schip SCHOUWEN II heeft na volbrachte reparatie de reis naar Douarnenez voortgezet.

Afbeelding
Datum 25 november 1916
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 november. De IJmuider stoomtrawler CLARA NICOL rapporteert onder de Deense kust een Noors stoomschip (opm: de FOLDIN) te zijn gepasseerd met de Nederlandse schoener SCHOUWEN II, op weg van Zweden naar Amsterdam, op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 28 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 25 november. Volgens alhier ontvangen particulier bericht is de schoener SCHOUWEN II met roerschade en verlies van zeilen te Mandal binnengesleept, (Zie ook NNO 251116)

Afbeelding
Datum 30 november 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Christiania, 25 november. De Nederlandse schoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema, werd 10 mijl van Hornsrif met gebroken roer drijvende aangetroffen door het van Amsterdam naar hier bestemde stoomschip FOLDIN, dat het met hout geladen vaartuig op sleeptouw nam en te Kleven bij Mandal binnenbracht. Bij de harde storm en hoge zeegang was het slepen zeer moeilijk en werd de verbinding tussen beide vaartuigen herhaaldelijk verbroken.

Afbeelding
Datum 20 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden,18 december. Volgens een hier uit Mandal ontvangen particulier bericht heeft de schoener SCHOUWEN II, kapt. Mellema de schade hersteld en is inmiddels vandaar naar Amsterdam afgezeild.

Afbeelding
Datum 30 december 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 29 december. De SCHOUWEN II, kapt. Mellema, is na in Mandal te hebben gerepareerd, gisteren hier aangekomen. Voor hulp loon van het Noorse stoomschip FOLDIN moest een bedrag van NLG 6.000 betaald worden.

Afbeelding
Datum 19 januari 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 18 januari. De schoener SCHOUWEN II, kapitein tevens reder M. Mellema te Nieuwe Pekela, is onderhands verkocht aan kapt. B. de Vries te Groningen

Afbeelding
Datum 22 mei 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 21 mei. De Nederlandse schoener SCHOUWEN II, van Rotterdam naar Christiansand bestemd, heeft door het stoten op een onder water drijvend voorwerp een zwaard gebroken en moest te IJmuiden binnen lopen. (opm: zie ook RN 240517 en RN 040617)

Afbeelding
Datum 24 mei 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 22 mei. De schade van de hier met een gebroken zwaard binnengelopen schoener SCHOUWEN II kan op de ligplaats worden hersteld, waarmee ongeveer zeven dagen gemoeid zullen zijn. (opm: zie ook RN 220517)

Afbeelding
Datum 04 juni 1917
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 1 juni. De hier met verlies van zwaard binnengelopen Nederlandse schoener SCHOUWEN II, kapt. B. de Vries, is heden na de schade te hebben hersteld weer naar Chrlstiansand in zee gegaan. (opm: zie ook RN 220517 en RN 240517)

Afbeelding
Datum 15 februari 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Maandag 18 februari a.s., ‘s namiddags 1.30 uur:
a. onderzoek naar het stranden nabij de mond van de Nieuwe Waterweg van het stoomvissersvaartuig GOEREE (RO-33) op 30 januari 1918.
Rederij: N.V. Nederlandsche Stoomsleepdienst v/h van P. Smit Jr. te Rotterdam; schipper: B. Roeleveld te Scheveningen;
b. onderzoek naar de klacht van de hoofdinspecteur voor de Scheepvaart tegen Bastiaan Roeleveld, schipper van de GOEREE (RO-33).
c. onderzoek naar het op de klippen stranden in de Finse Scheren op l8 december 1917 van het zeilschip NEDERLAND. Reder: G.A. Spliethoff te Hillegersberg; gezagvoerder J. Hylkema te Groningen;
d. onderzoek naar het zonder bemanning aandrijven in de nabijheid van het Pillauer-diep (bocht van Danzig) van het zeilschip SCHOUWEN II omstreeks december 1917.

Afbeelding
Datum 19 februari 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. - Ook behandelde de Raad het zonder bemanning aandrijven in de nabijheid van het Pillauerdiep (bocht van Danzig) van het zeilschip SCHOUWEN II, omstreeks december 1917. Véél kan aangaande het vaartuig niet worden meegedeeld. De Duitse regering zond bericht van het aandrijven. Uit verklaringen van de vroegere schipper De Vries, mede-eigenaar van de NEDERLAND, (Opm.: moet zijn SCHOUWEN II) bleek, dat de schoener de 21ste november jl. onder de Deense kust werd aangehouden en opgebracht naar Swinemünde, vanwaar het schip de 25ste november werd vrijgelaten.
Na die tijd werd van het vaartuig niets meer gehoord. Naar de inspecteur van de scheepvaart pas gisteren vernam, zijn de papieren van de SCHOUWEN II, door een grove nalatigheid van de Duitse officier, belast met het onderzoek van dit vaartuig, verloren geraakt. In deze zaak zal later uitspraak worden gedaan.

Afbeelding
Datum 27 februari 1918
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Groningen, 25 februari. Naar de Tel. van welingelichte zijde verneemt, is de ramp, die aan de zee-schoener SCHOUWEN II (thuis behorende te Groningen) op de Oostzee overkwam en die, zonder dat iets van de bemanning bekend is, aan het Duitse zeestrand aangedreven is, middellijk te wijten aan een misverstand van een Duits oorlogsschip, De SCHOUWEN II toch bevond zich in het laatst van november in de nabijheid van de Zweedse kust aan de Sont. Op last van een Duits oorlogsschip moest men daar ankeren, opdat de Duitsers de oorlogspapieren van de Nederlandse zee-schoener zouden kunnen controleren. Nadat deze formaliteiten verricht waren, wilde men in de namiddag weer onder zeil gaan. De nodige vlaggenseinen werden gegeven. Door een vergissing van de zijde van de gezagvoerder van het Duitse oorlogsschip werden de papieren van de SCHOUWEN II op een Nederlandsche tjalk, die met de zee-schoener was uitgevaren, geworpen. Dit werd door de gezagvoerder van tjalk ontdekt, toen hij met zijn schip de rede van Elseneur reeds bereikt had. De papieren van de SCHOUWEN II deponeerde hij daar ter plaatse bij het Duitse consulaat. Intussen was aan boord van de Nederlandse schepen ALBATROS, VELOS (opm: waarschijnlijk VELOX) en MUTATIO, die met de SCHOUWEN II waren uitgevaren, het vermoeden gerezen, omdat deze schoener hen niet volgde, dat het schip door de Duitsers was opgebracht. Dit vermoeden bleek juist te zijn. Een Duits oorlogsschip had de SCHOUWEN II, toen deze geen papieren kon tonen, naar Swinemünde opgebracht. Toen na enige dagen het misverstand uit de weg was geruimd kon de zee-schoener de reis vervolgen met het bekende droevig gevolg. In gezaghebbende kringen is men ten zeerste ontstemd over de vrij willekeurige wijze, waarop men van Duitse zijde de papieren van de SCHOUWEN II aan boord van de Nederlandse tjalk heeft geworpen. De achteloosheid waarmee dit geschiedde, is een onmiddellijke oorzaak van het droevig lot, dat thans het deel van de schoener is geworden. De kapitein, de heer B. de Vries, vertoeft thans te Groningen. Nader verneemt de Tel. dat ook kapt. (Bouwe) De Vries in de Oostzee in de golven is omgekomen. Zijn vader, de heer De Vries te Groningen, is door de bevoegde autoriteiten reeds gehoord.

Afbeelding
Datum 07 maart 1918
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. De Raad deed gisteren uitspraak betreffende het vergaan van het zeilschip SCHOUWEN II. De Raad is van oordeel, dat het bij het Pillauerdiep gestrande wrak, dat is van de SCHOUWEN II. Het is niet met zekerheid te zeggen welke de oorzaak is van de ramp, welke dit vaartuig heeft getroffen nu alle opvarenden blijkbaar zijn omgekomen. Volgens gemeld bericht van de Königliche Regierungspräsident werd ter plaatse, waar het wrak is aangespoeld, vermoed dat het schip is omgeslagen en door de in het begin van december heersende hevige stormen uit het westen op het strand van de Frische Nehrung geworpen.

Afbeelding