Inloggen
SAMARANG - ID 5681


Kroniekberichten

Datum 21 juli 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 juli. Het stoomschip SAMARANG, gebouwd voor rekening der Rotterdamsche Lloyd, is 19 juli goed te water gelopen van de werf der heren Raylton Dixon & Co. te Middlesbro’ o/Tees.

Afbeelding
Datum 19 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aanstaande zaterdag (opm: 22 september) wordt ons droogdok in dienst gesteld. Het zal worden ingewijd door de SAMARANG van de Rotterdamsche Lloyd.
(opm: door vertraagde aankomst van de SAMARANG - zie NRC 250983 - is dit niet doorgegaan)

Afbeelding
Datum 22 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het voor de Rotterdamsche Lloyd nieuwgebouwde stoomschip SAMARANG, kapt. E.W. Sikemeijer, zal de 2e oktober van Rotterdam naar Java vertrekken.
(opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 25 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 september. Heden arriveerde in de Nieuwe Waterweg het stoomschip SAMARANG, komende van Middlesbro’.
(opm: eerste reis)

Afbeelding
Datum 27 september 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 26 september. Gisteren werd het droogdok van de gemeente Rotterdam voor de eerste maal na de officiele indienststelling van het grootste gedeelte, door het nieuw gebouwde stoomschip SAMARANG van de Rotterdamsche Lloyd in gebruik genomen, en zal onmiddellijk daarna de NOACH III, kapt. Kruijt, van dat dok gebruik maken.

Afbeelding
Datum 03 januari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 28 november. Vrachten. Naar scheepsruimte is weinig vraag, ofschoon schepen bijna alle reeds onder charter zijn. Naar Amsterdam Nederlands schip JUPITER NLG 55 per last voor een volle lading gouvernements-koffie, BAARN idem NLG 52,50 van de Noordkust, wordende de aanvankelijk op de Zuidkust in te nemen koffie per stoomschip MACASSAR verscheept. Stoomschip BURGEMEESTER DEN TEX koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tin NLG 40 per last en naar Marseille koffie FFR 90, tin FFR 40 per ton. Naar Rotterdam stoomschip SAMARANG koffie tot NLG 90, huiden NLG 100, tabak NLG 67,50 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: OTTOLINA, A.H. VAN TIENHOVEN SR., DELIANE, CORNELIA, KANAGAWA, THORBECKE II, GEBROEDERS SMIT, OCEAAN, ANTONIA, SALATIGA, NOACH II, KERSBERGEN en ADMIRAAL DE RUYTER.

Afbeelding
Datum 13 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 april. Vrachten. Sedert ons laatste bericht is er in de toestand van de markt geen verandering gekomen, ofschoon ditmaal enige afdoeningen meer te vermelden zijn. Naar Nederland bestond volstrekt geen vraag en zal zulks wel blijven voortduren tot de opening van het nieuwe seizoen. Naar het Kanaal werden wederom een paar schepen tot de laatst betaalde koers opgenomen, terwijl een aan alle door bevrachters gestelde eisen voldoende bodem Sh.5/- meer bedong. Naar Lissabon voor orders hadden twee bevrachtingen plaats, beide met koffie van Makassar. De ene kwam tot stand met optie om in Europa of New York te lossen, de andere met optie van lossing te Triëst of Amsterdam. Naar Amerika werd geen ruimte voor koffie gezocht; een klein schip sloot echter af tot GBP 2.10/- voor een lading suiker van de Noordkust naar Montreal. Naar Australië werd een vaartuig bevracht met suiker naar Melbourne tot GBP 1.2/6 en zou in deze richting nog wel enige scheepsruimte te plaatsen zijn. Naar Auckland N.Z. werd een klein schip met suiker voor bevrachters rekening beladen.
Een paar der thans hier onbevracht liggende Nederlandse schepen boden zich aan voor het transport ten behoeve van het Gouvernement van 900 koyangs materiaal van Batavia naar de Blimbing-baai en werden voor NLG 150 per dag opgenomen.
Er vond slechts een bevrachting van een Nederlands schip plaats: het stoomschip KONINGIN EMMA naar Amsterdam koffie NLG 90, huiden NLG 110, indigo NLG 120, suiker tot geheime koers en naar Marseille indigo FFR 120.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: ANTONIA, MAIBIT, AMSTEL, NOACH IV, LICHTSTRAAL, MARTINA JOHANNA, JACOBUS JOHANNES, NEERLANDS VLAG, BURGEMEESTER SCHORER en JAN VAN HAAFTEN, en de stoomschepen SUMATRA, SAMARANG en BURGEMEESTER DEN TEX.

Afbeelding
Datum 05 november 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 29 september. De vrachten naar Het Kanaal houden zich op Sh.50/- niveau goed staande met vooruitzicht op hogere cijfers wanneer er meer product disponibel komt. Lagere cijfers worden door hogere assurantiepremie gecompenseerd. De laatste afdoeningen voor Nederlandse schepen waren als volgt: stoomschip SAMARANG koffie tot NLG 90, huiden NLG 110, tabak NLG 70, tin NLG 30 per last naar Rotterdam, en naar Marseille suiker FFR. 50 en kopra Sh.70/- per ton; stoomschip PRINSES MARIE koffie tot NLG 95, huiden NLG 115, kaneel NLG 125 per last van de Zuidkust, huiden NLG 110 en tabak NLG 70 van de Noordkust, naar Amsterdam; BURGEMEESTER SCHORER 25.000 pikols Gouvernements-koffie tot NLG 50 per last naar Middelburg, en ligt in lading.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: NEERLANDS VLAG, HELENA, L.R. KOOLEMANS BEIJNEN, PRINS HENDRIK, NEREUS, MARIE, EENDRAGT,
VOORLICHTER, NACHTEGAAL, MARY, SINDORO, JOHANNA, BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, SMEROE, NOACH V, KOSMOPOLIET III, LOTOS, MARIA en BAARN.

Afbeelding
Datum 12 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 11 maart. Sedert het bericht van 25 februari bleef de flauwe stemming van de vrachtenmarkt zich handhaven en bestond er bijna geen vraag. Naar Nederland werd niets afgedaan, noch door de Factorij, noch door particulieren. Naar het Kanaal voor order werd een schip opgenomen voor droge suiker tot Sh.32/6, terwijl een ander Sh.30/- accepteerde voor een lading zaksuiker. Naar Amerika worden schepen bevracht voor zaksuiker tot Sh.27/6 met bestemming naar New York. Naar Australië noch in andere richtingen bestond enige vraag. De laatste bevrachtingen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip PRINS HENDRIK NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Amsterdam, en de stoomschepen SAMARANG en NOORD-HOLLAND elk NLG 50 koffie, NLG 75 huiden, NLG 60 tabak naar Rotterdam en FFR 90 indigo naar Marseille
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH VI, NOACH II, SALATIGA, KERSBERGEN, WILHELMINA CORNELIA, OTTOLINA en BERTHA.

Afbeelding
Datum 08 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 31 juli. Vrachten. Bijna geen nieuwe charters werden afgesloten bij steeds toenemende scheepsruimte. Van de Nederlandse schepen werd alleen bevracht het stoomschip SAMARANG koffie NLG 75, huiden NLG 75, indigo NLG 120, rijst NLG 40 per last naar Rotterdam, en suiker NLG 50 per last Marseille optie Nederland.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROOSENDAAL, NOACH V, NOACH II, KERSBERGEN, SALATIGA, WILLEMINA CORNELIA, OTTOLINA, JOHANNA, CORNELIA, F.H. VON LINDERN, SLAMAT, A.H. VAN TIENHOVEN SR., OCEAAN, JAN VAN HAAFTEN, NICOLAAS BEETS, NOACH III, NOACH IV, MERAPI, AMSTERDAM, THORBECKE V, THORBECKE VI, ZWERVER, DELIANE, THORBECKE, AMSTEL, WILLEM en het stoomschip SMIT.

Afbeelding
Datum 09 september 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 8 september. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG is te Suez aangekomen, na op strand te hebben gezeten. De schade wordt hersteld.

Afbeelding
Datum 17 november 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Ingezonden mededeling. Rotterdam, 13 november 1885.
Weledele Heren! Ik las in uw geacht blad van 12 oktober onder het opschrift: Werkeloosheid, Maatschappij Zeeland, een ingezonden stuk, getekend B.M., waarin gevraagd wordt: Kunnen bovengenoemde binnenlandse fabrieken zulke grote schepen niet bouwen?
Op die vraag durf ik, uit volle overtuiging, "ja" zeggen wat de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij te Rotterdam, aangaat en de Maatschappij De Schelde te Vlissingen, gezwegen nog van Amsterdam. Algemeen bekend toch is het, welke grote schepen eerstgenoemde Maatschappij te Fijenoord, zowel voor bijzondere rederijen als voor de marine heeft gebouwd en vooral welk een menigte machines van grote afmetingen zij, zowel voor het binnen- als buitenland, heeft afgeleverd. Op die fabriek zal wel geen bezwaar bestaan om voor de Maatschappij Zeeland een raderboot te bouwen die, wat snelheid betreft, aan de stoutste verwachtingen zou voldoen.
Ook dunkt mij, dat ieder het kan weten, dat de Maatschappij De Schelde te Vlissingen bewezen heeft, dat daar iets kan worden gemaakt, getuige de voor de Rotterdamsche Lloyd gebouwde schepen BATAVIA en SOERABAJA, die, wat soliditeit en netheid van afwerking aangaat, voor geen in het buitenland gebouwd schip behoeven onder te doen.
De SAMARANG tegelijkertijd voor dezelfde maatschappij in Engeland gebouwd, kan, wat netheid van afwerken betreft, niet in de schaduw staan van de twee eerstgenoemde schepen.
Bovendien, wat nog een gewichtige factor is, die ten voordele van de Maatschappij "De Schelde" pleit is, dat latere ondervinding heeft geleerd, dat, niettegenstaande al de drie opgenoemde stoomschepen van dezelfde afmetingen zijn, met gelijk aantal paardenkrachten, de SAMARANG, met dezelfde vaarsnelheid, tweeduizend kilo kolen meer verbruikt per etmaal. Is dat geen klaar bewijs dat Nederland, in het bouwen van stoomschepen, voor geen ander land behoeft onder te doen?
Zou de Maatschappij De Schelde, die zo'n proefondervindelijk bewijs heeft gegeven dat zij meesteres is op het gebied om grote schepen te bouwen, dan die lichte raderboten van de Maatschappij Zeeland niet met groot succes en tot voldoening hebben kunnen afleveren? De zwaartekracht huist toch niet in een sierlijke salon? Ook daarvoor weet men in Nederland raad. Voor de machinebouw is De Schelde even goed ingericht als John Elder te Glasgow. Ik ken beide fabrieken en beweer, dat die van de eerste voor die van de laatste in genen dele behoeft te wijken. De grote giet- en smeedstukken worden voor zulk soort machines evenmin bij Elder als bij De Schelde gemaakt, daarvoor heeft men in Engeland en Duitsland speciale fabrieken, maar om de zware cilinders, condensors, kruk- of andere assen verder af te werken, bezit De Schelde even goede werktuigen als Elder of andere grote fabrikanten in Engeland, wier fabrieken ik heb gezien. Uit volle overtuiging moet ik dus B.M. antwoorden, dat de drie stoomschepen, die thans voor de Maatschappij Zeeland bij John Elder te Glasgow worden gebouwd, tenminste even goed in Nederland hadden kunnen worden vervaardigd, te meer daar, wat snelheid aangaat, de inrichting van de bestaande schepen van de Zeeland slechts was te volgen.
Met dankzegging voor de plaatsing, heb ik de eer mij te noemen, weled. heren, Ued. Dw. dienaar, X.

Afbeelding
Datum 16 januari 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 16 december. Vrachten zonder zaken. Het Nederlandse stoomschip PRINSES MARIE laadt koffie en huiden tot NLG 75 naar Amsterdam en suiker tot Sh.30/- per ton. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG rijst tot NLG 40, koffie en huiden NLG 75, tabak (krossoks) NLG 40 per last naar Rotterdam en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: CORNELIA, NOACH IV, ZWERVER, INSULINDE, GRAAFSTROOM, GEBROEDERS SMIT, VOORLICHTER, PRINSES WILHELMINA, JOHAN THEODOOR, LOTOS en SMEROE.

Afbeelding
Datum 31 mei 1886
Krant JB - Javabode

De SAMARANG van de Rotterdamsche Lloyd, onlangs hier aangekomen, had de avond voor het vertrek uit Patria een vrij ernstig ongeval aan boord. De 23e maart jongstleden, ’s avonds om half elf, toen het laden geëindigd was en het schip reeds in de Spoorhaven de passagiers voor de volgende morgen afwachtte, rook de oppasser toen, het enige menselijk wezen aan boord, een vrij sterke brandlucht. Bij nader onderzoek bleek het tot ieders verwondering, dat er in de salon brand was uitgebroken. Zeer terecht zeggen wij tot ieders verwondering, want wegens het laden was die salon de hele dag hermetisch gesloten gebleven. Niet alleen de salondeuren waren dicht, maar ook de koekoek, ventilatoren enz. enz., zodat alle gemeenschap afgesloten was. Dit hermetisch afsluiten had echter de voordelige zijde, dat vuur niet in vlammen uitbarstte, maar slechts gesmeuld had. Dit smeulen was echter zo hevig verhittend geweest, dat het marmer waarmee de vakken tussen de verschillende deuren bedekt was, zo zwart geworden was dat er aan schoonmaken niet te denken viel, en men dus voor behulp witte verf als dekmantel moest gebruiken. Tevens waren de tafels en banken, benevens de balken van het plafond vergaan. De spiegels waren gebarsten en het zilver in de zilverkast was tot één klomp gesmolten. De oorzaak bleef onbekend.

Afbeelding
Datum 16 juni 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 15 mei. In steenkolen vonden geen transacties plaats en bestond geen vraag. Nieuwe aanvoeren zijn niet te vermelden. Vrachten. Sedert het laatste bericht van 1 dezer kwam er geen verandering in de toestand der markt en bleef er zeer weinig vraag bestaan.
Naar Holland kwam er geen lading aan de markt. Naar Kanaal voor order werd een handig scheepje opgenomen voor een restant stroopsuiker, doch is thans geen scheepsruimte meer benodigd. Naar Amerika leidden de gevoerd zijnde onderhandelingen tot een gewenst resultaat, en werd een passend vaartuig bevracht voor koffie van Padang tot Sh.30/-, lichtgoed tot Sh.40/- en Sh.45/-. Een grotere bodem bedong voor een dergelijk emplooi GBP 1150 in de roes, ligdagen niet te tellen vóór 1 juli a.s., datum waarop de lagere uitgaande rechten op koffie worden verwacht in te gaan. Vraag bestaat thans niet meer. Naar Australië kwamen geen afdoeningen tot stand. De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip PRINS HENDRIK koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55, tin NLG 20 naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, SINDORO, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA, stoomschip DRENTHE, stoomschip PRINS FREDERIK, stoomschip SAMARANG.

Afbeelding
Datum 13 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 4 juni. Vrachten zonder afdoeningen. Het Nederlands stoomschip SAMARANG laadt koffie NLG 85 en NLG 80, tabak NLG 60 en huiden NLG 95 per last, thee Sh.30/- en Sh.35/- per 40 kub.voet naar Nederland, en suiker tot geheime vracht naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: GEBROEDERS SMIT, LOTOS, BURGEMEESTER SCHORER, SOPHIA, NEREUS, THORBECKE IV, KRIMPEN A/D LEK, THORBECKE II, SENIOR, ZWERVER, WILLEMINA CORNELIA en MR. JACOB VAN LENNEP.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1886
Krant JB - Javabode
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Batavia, 20 oktober. Het stoomschip SAMARANG, kapt. Sikemeier, arriveerde gisteren alhier met 400 Mekkagangers.

Afbeelding
Datum 14 december 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 9 november. Vrachten. Er is bijna niets omgegaan. Bevracht werden de Nederlandse stoomschepen SAMARANG koffie NLG 80, huiden NLG 90,rijst NLG 50, krossoks NLG 45 per last naar Rotterdam, en tin Ffr. 20 per ton naar Marseille, en SMIT koffie NLG 75, rijst NLG 50 per last naar Amsterdam.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: BARON VAN PALLANDT VAN ROSENDAAL, WILLEM EGGERTS, MARIA (lost te Bandjermassin), AMSTERDAM, JUPITER en A.H. VAN TIENHOVEN SR.

Afbeelding
Datum 18 mei 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 12 april. Vrachten. Er was enige vraag voor scheepsruimte bij gering aanbod van geschikte schepen. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG laadt naar Rotterdam koffie tot NLG 80, indigo NLG 120, tabak NLG 55, huiden NLG 95, rijst NLG 50 en krossoks NLG 45 per last.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: alleen de FRANÇOIS..

Afbeelding
Datum 21 februari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Vrachten met goede vraag, maar geen scheepsruimte verkrijgbaar. De laatste afdoeningen zijn: Nederlands stoomschip SUMATRA: koffie NLG 80, huiden NLG 90, tabak NLG 55, krossoks NLG 45 per last, naar Amsterdam, en suiker Sh. 40/- per ton naar Marseille; Nederlands stoomschip SAMARANG: koffie NLG 80, huiden NLG 95, tabak NLG 55, krossoks NLG 45, indigo NLG 120 per last naar Rotterdam, en koffie Ffrs 80 en suiker Sh. 40/- per ton naar Marseille.
Er zijn geen lossende of onbevrachte Nederlandse schepen beschikbaar.

Afbeelding
Datum 10 maart 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 8 maart. Het stoomschip SAMARANG, kapt. Sikemeijer, van Java naar Rotterdam, passeerde hedenochtend Dover en kan dus morgenochtend te Rotterdam verwacht worden.

Afbeelding
Datum 26 juni 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 19 mei. Vrachten. Alleen kleine schepen te plaatsen. Nederlands stoomschip SAMARANG bedong voor koffie NLG 80, tabak NLG 60, krosssok NLG 45, indigo NLG 120, huiden NLG 95, rijst NLG 40 per last, naar Rotterdam. Lossende en onbevrachte schepen: Nederlands NOACH III, BARON VAN PALLAND VAN ROOSENDAAL, GEBROEDERS SMIT.

Afbeelding
Datum 13 november 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 10 oktober. Vrachten. Er is weinig vraag naar schepen maar ook slechts weinig ruimte aangeboden. De laatste afdoeningen van Nederlandse schepen zijn: stoomschip VOORWAARTS koffie NLG 80, huiden NLG 95, tabak NLG 60, rijst NLG 50 per last naar Amsterdam; stoomschip SAMARANG koffie NLG 80, huiden NLG 95, zwarte peper NLG 65, rijst NLG 50, tin NLG 30 per last naar Amsterdam, koffie Ffrs. 80, huiden Ffrs 95, zwarte peper Ffrs.65, rijst Ffrs 50, ton Ffrs 30 per ton naar Marseille.
Lossende en onbevrachte Nederlandse schepen: KRIMPEN AAN DE LEK, BARON VAN PALLANDT VAN ROOZENDAAL, KERSBERGEN en SENIOR.

Afbeelding
Datum 31 januari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip SAMARANG, van Java naar Rotterdam, vertrok 29 dezer van Colombo; ZUID-HOLLAND, van Rotterdam naar Java, arriveerde 28 dezer te Port Said; PRINS WILLEM I vertrok 26 dezer van Paramaribo naar Amsterdam; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, passeerde 29 dezer Lezard (opm: Lizard).

Afbeelding
Datum 15 februari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 17 januari. Gedurende de laatste veertien dagen is niet de geringste verbetering in de vrachtenmarkt te bespeuren. Door de naderende afloop van dit seizoen, in verband met enige afsluitingen in Europa tot betrekkelijk lage cijfers, werd een nadelige invloed op de vrachten uitgeoefend. Met het oog op de concurrentie zijn de geregelde stoomschepen begonnen de vrachten te verlagen en de toestand der stoomvrachten bleef gedrukt. Naar Nederland bestaat geen kans op een spoedige verbetering. Naar het Kanaal voor orders werden enige zeilschepen in Europa bevracht; zeiltonnage wordt nog gezocht om droge of natte suiker te laden. Naar Lissabon voor orders kan een schip van middelmatige grootte voor coprah emplooi vinden. Naar Port Said voor orders laden enige stomers voor bevrachters-rekening. Naar Amerika is de vracht voor een schip van ongeveer 1.000 tons register nog aan de markt om koffie en licht goed van Batavia en Padang naar New-York te laden, terwijl een groter schip gevraagd wordt voor stroopsuiker naar Montreal. Naar Australië zouden schepen emplooi vinden voor suiker in kranjangs tot 20/- (opm: 20 Engelse shillings) naar Sydney of Melbourne. Er bestaat enige vraag voor schepen van Newcastle N.S.W. (opm: New South Wales) naar Amboina of Macassar voor steenkolen.
De laatste bevrachtingen zijn: Nederlands stoomschip SAMARANG NLG 45 thee, NLG 45 peper, NLG 45 gom damar, NLG 45 tabak, NLG 25 rijst, naar Nederland via Marseille; Nederlands stoomschip SUMATRA idem naar Nederland via Genua; Engels stoomschip PALAMED 30/- suiker, 30/- thee per ton, peper en gom damar LG 45 per last naar Nederland. Het Nederlandse schip KERSBERGEN laadt suiker naar New-York. Het Nederlandse schip CLARA is lossende en onbevracht.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 18 september. Vrachten. Er is tamelijke vraag naar scheepsruimte om suiker en coprah te laden. De laatste bevrachtingen zijn de Nederlandse stoomschepen PRINS HENDRIK naar Amsterdam en SAMARANG naar Rotterdam, beide met verschillende producten tot verschillende vrachtcijfers. Het Nederlandse fregat DE RUYTER laadt suiker voor bevrachters rekening naar het Kanaal voor orders. Het Nederlandse schip NOACH I is nog onbevracht.

Afbeelding
Datum 18 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip PRINS VAN ORANJE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 14 dezer te Padang; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 14 dezer van Genua; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 14 dezer van Suez; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 15 dezer, des voormiddag ten 6 ure, van Boulogne.

Afbeelding
Datum 12 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 10 dezer Prawlepoint; EDAM, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, arriveerde 9 dezer te New York; DIDAM, van de N.A.S.M, vertrok 9 dezer van New York naar Amsterdam; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar Baltimore via New York, passeerde 10 dezer Beachy Head; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, vertrok 10 dezer van Colombo; SOERABAJA, van Java naar Rotterdam, arriveerde 9 dezer te Suez; GELDERLAND, van Java naar Rotterdam, vertrok 10 dezer van Padang.

Afbeelding
Datum 26 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS WILLEM I vertrok 24 dezer van Amsterdam naar Paramaribo; ORANJE NASSAU is 23 dezer van Paramaribo naar Amsterdam vertrokken; PRINS MAURITS is 21 dezer van Amsterdam te Paramaribo aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde den 24 dezer te Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 23 dezer te Genua; SALAK, van Rotterdam naar Java, vertrok 24 dezer van Suez; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde dezer te Suez en heeft de reis voortgezet; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, vertrok 23 dezer van Colombo.

Afbeelding
Datum 12 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Volgens uit Londen ontvangen telegram arriveerde het stoomschip PATROCLUS, van Amsterdam naar Java, den 8 dezer te Gibraltar, en het stoomschip ANCHISES, van Singapore naar Amsterdam, den 8 dezer te Suez; beide hebben de reis voortgezet; VEENDAM, van de N.A.S.M, van New York, arriveerde den 8 dezer te Rotterdam; P.CALAND, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar Baltimore via New York, passeerde 8 dezer te Lezard; PRINSES MARIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 7 dezer van Genua; SAMARANG, van Java, laatst van Marseille, arriveerde 8 dezer te Rotterdam; ZUID-HOLLAND, van Rotterdam naar Java, vertrok 7 dezer van Suez; GELDERLAND, van Java naar Rotterdam, vertrok 8 dezer van Port Said.

Afbeelding
Datum 08 juli 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip CELEBES vertrok 6 dezer van Londen naar Amsterdam; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 5 dezer van Southampton; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 5 dezer van Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 5 dezer te Marseille; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 6 dezer Lezard (opm: Lizard); BATAVIA, van Rotterdam naar Batavia, arriveerde 5 dezer te Batavia; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, vertrok 5 dezer van Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 5 dezer te Marseille; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 6 dezer van Port Said; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 6 dezer van Baltimore te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Vrachten, bevrachtingen

Batavia, 1 juli. Vrachten. Er valt weer een voortdurende en over het algemeen genomen ongunstige stemming in de markt te melden en wat de suiker-afscheep betreft, bestaat er nog geen kans op spoedige verbetering. De aangeboden tonnenruimte is groot, terwijl de vraag beperkt is ten gevolge van gebrek aan suiker voor de afscheep bestemd. Naar Nederland zijn de vrachten van de stoomschepen van geregelde lijnen onveranderd. Naar Port Said v.o. (opm: voor orders, waar de defintieve bestemming wordt opgegeven) laden enige stoomschepen langzaam suiker, doch verschillende bodems moeten op hun laadorders wachten omdat er nog niet genoeg suiker afkomt. Naar Kanaal v.o. bestaat geen vraag; schepen onder “home charter” zullen zeker gedurende al de ligdagen worden aangehouden. Naar Lissabon v.o. blijft de markt in dezelfde ongunstige toestand. Naar Amerika werden twee handige en eerste klassse schepen afgesloten voor koffie en lichtgoed. Naar Australië hebben geen afdoeningen plaats gehad. Naar China hebben stoomschepen moeite om op te vullen, vanwege de late suikeroogst. De laatste afdoeningen zijn: Nederland st. SAMARANG NLG 53 peper, NLG 70 koffie, NLG 20 tin, NLG 70 huiden, NLG 45 rijst, naar Rotterdam via Marseille; st. STENTOR idem naar Liverpool via Singapore en andere havens; Engels st. HEADLANDS, STRATHALLAN, OSWESTRY, GLADESTRY, KIRKLANDS en URANIA, suiker voor bevrachtersrekening naar Port Said v.o; Noors REGINA koffie en lichtgoed tot 30/-, ligdagen te beginnen niet voor 1 september; SYDNEY koffie lumpsum GBP 1800 onmiddellijke belading, beide naar New York; Engels CAMBRIAN CHIEFTAIN suiker voor bevrachters rekening 15/- naar Australië; HUPEH idem naar Hongkong. Lossende en onbevrachte schepen Nederlands NELLY EN HELENE, VREDE (te Macassar), THORBECKE IV. Engels FAVONIUS, STALWART, SUMBAWA. Italiaans MARIA RAFFO (te Padang), CAVALIERE CIAMPA, CATERINA ACCAME, GIO BATTA, REPETTO, AURELIA, ANGELO, ESEMPLARE (te Macassar) Duits ALIDA, INDIA. Oostenrijks ARMIDA. Zweeds ROSALIE (te Macassar). Noors ALEXANDER LAWRENCE.

Afbeelding
Datum 08 augustus 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant

Den 3e september a.s. vertrekt uit Rotterdam per stoomschip SAMARANG naar Oost-Indiè een detachement suppletie troepen, sterk 4 onderofficieren en 50 minderen, onder bevel van de kapitein der infanterie F.W.G. Merz en het medegeleide der 2 luitenants van dat wapen M.J.J.B.H. Campioni en J.M. Baretta.

Afbeelding
Datum 13 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 10 februari. Het stoomschip SAMARANG, van Rotterdam naar Batavia, is gisteren te Port Said aangekomen met verlies van een schroefblad. Het moet te Suez dokken om de schade te herstellen.

Afbeelding
Datum 20 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 februari. Het Nederlandse stoomschip SAMARANG, met schade te Suez aangekomen, heeft de reparatie geëindigd en zette heden de reis voort.

Afbeelding
Datum 25 september 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 23 september. Het stoomschip SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde 21 dezer te Suez; PRINS ALEXANDER, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 21 dezer van Genua; VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 22 dezer Carvoeiro; ORANJE NASSAU, van Amsterdam naar Parimaribo, is 22 dezer, des ochtend 7 uur, Dover gepasseerd.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 6 oktober. Het stoomschip DRENTHE, van Java naar Rotterdam, vertrok 4 dezer van Perim; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, passeerde 3 dezer Gibraltar; BROMO, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Port Said; BURGEMEESTER DEN TEX, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde te Genua 3 dezer; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 4 dezer te Genua; PRINSES SOPHIE, vertrok 4 dezer van Batavia naar Amsterdam; PRINSES WILHELMINA, arriveerde 3 dezer van Amsterdam te Batavia; SAMARANG, van Batavia naar Rotterdam, is 3 dezer Gibraltar gepasseerd; PRINS FREDERIK HENDRIK, van Suriname naar Amsterdam, arriveerde 4 dezer te Havre.

Afbeelding
Datum 11 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 11 oktober. Het stoomschip VOORWAARTS, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Perim; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 7 dezer Kaap del Armi; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 7 dezer van Padang; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 8 dezer te Southampton; SOERABAYA, van Rotterdam naar Java, passeerde 8 dezer Gibraltar; KONINGIN EMMA, arriveerde 9 dezer van Amsterdam te Batavia; SAMARANG, van Batavia via Marseille, arriveerde 9 dezer te Rotterdam; MERAPI, van Java naar Rotterdam, arriveerde 9 dezer te Marseille; SALAK, van Rotterdam naar Java, arriveerde 9 dezer te Batavia.

Afbeelding
Datum 07 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 6 november. Het stoomschip MAASDAM, van de N.A.S.M, arriveerde de 4e november van Plymouth te Rotterdam; LOCH MAREE, van de N.A.T.L, vertrok 4 dezer van Rotterdam naar New York; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, passeerde 3 dezer Carvoeiro; PRINSES WILHELMINA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 4 dezer van Padang; BURGEMEESTER DEN TEX vertrok 4 dezer van Amsterdam naar Batavia; ROTTERDAM, van de N.A.S.M, vertrok 4 dezer van Rotterdam naar New York; LOCH LOMOND, der N.A.T.L, vertrok 4 dezer van New York naar Rotterdam; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 3 dezer Perim.

Afbeelding
Datum 11 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 10 november. Het stoomschip PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 9 dezer van Suez; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 9 dezer van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 9 dezer Dungeness; SOERABAJA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 9 dezer te Batavia; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 9 dezer van Marseille; KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 9 dezer Point de Gaille; SOENDA, van Singapore naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Marseille; CARLISLE, der N.A.T.L, van New York, arriveerde 9 dezer te New York.

Afbeelding
Datum 18 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 17 november. Het stoomschip AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 16 dezer Prawle Point; MAASDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 16 dezer Prawle Point; ZUID-HOLLAND, van Java naar Rotterdam, vertrok 15 dezer van Port Said; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, arriveerde 15 dezer te Port Said; WERKENDAM, van de N.A.S.M, arriveerde den 16 dezer van New York te Rotterdam; DIDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 16 dezer Wight; PRINS WILLEM I, van West-Indië naar Amsterdam, arriveerde 16 dezer te Havre.

Afbeelding
Datum 20 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 18 november. Het stoomschip SCHIEDAM, van de N.A.S.M, vertrok de 16e dezer van New York naar Amsterdam; ROTTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam, arriveerde de 16e dezer te New York; DIDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde de 17e dezer Lezard; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok de 17e dezer van Boulogne; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, vertrok de 16e dezer van Genua; SAMARANG, van Rotterdam naar Java, vertrok 16 dezer van Suez; SUMATRA, arriveerde 17 dezer van Amsterdam te Batavia; SOENDA, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Dungeness.

Afbeelding
Datum 09 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 8 december. Het stoomschip SAMARANG, van Rotterdam naar Java, arriveerde 7 dezer te Batavia; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 6 dezer te Marseille en vertrok van daar 7 dezer; BURGEMEESTER DEN TEX, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 6 dezer Point de Galle; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 7 dezer van Suez; PRINS HENDRIK, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 6 dezer van Port Said; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 7 dezer van Boulogne en passeerde des namiddags Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 7 dezer van Boulogne; PRINS WILLEM II, van Parimaribo naar Amsterdam, passeerde 7 dezer Ouessant.

Afbeelding
Datum 22 mei 1894
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 18 mei. Aan de werf der Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ alhier is aangekomen het stoomschip BROMO van de Rotterdamsche Lloyd, welk schip alhier zal moeten voorzien worden van nieuwe ketels. Dit schip zal evenwel niet gelijk de zusterschepen ZUID HOLLAND en BATAVIA verlengd moeten worden. Wel wordt hier binnenkort verwacht het stoomschip SAMARANG, dat in het droogdok te Middelburg 24 voet verlengd zal moeten worden.

Afbeelding
Datum 27 september 1894
Krant ZZN - Zierikzeesch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Middelburg, 24 september. Hedenmorgen vertrok van hier het stoomschip OENGARAN (ex. SAMARANG) naar Vlissingen. Genoemd stoomschip behoort aan de Rotterdamsche Lloyd, en werd alhier door de Koninklijke Maatschappij ‘De Schelde’ te Vlissingen 24 Engelse voet verlengd. Het schip kwam 7 augustus jl. in het Prins Hendrikdok en men was dus in 7 weken tijds met deze werkzaamheden gereed.

Afbeelding
Datum 26 oktober 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 23 oktober. Het alhier verlengd wordende stoomschip SAMARANG van de Rotterdamsche Lloyd zal verdoopt worden in OENGARAN.

Afbeelding
Datum 01 augustus 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bremerhaven,18 juli. Het vergaan van de Ned. tjalk WILHELMINA op de Mellum Plate is door het SeeAmt behandeld. De stranding werd toegeschreven aan het feit dat de tjalk 2 keer bij het overstag gaan door wind en zee weigerde. De navigatie heeft geen schuld aan het ongeval. (zie PGC 050805)

NRC 020805
Nieuwe Waterweg, 1 augustus aangekomen van Java het stoomschip OENGARAN (opm: laatste reis vóór verkoop).

Afbeelding
Datum 10 augustus 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 9 augustus. Van officiële zijde wordt ons medegedeeld, dat het Nederlandse stoomschip OENGARAN van de Rotterdamsache Lloyd heden voor geheime prijs naar Hamburg verkocht is. De OENGARAN, ex SAMARANG, werd in 1883 bij de werf van R. Dixon & Co te Middlesbrough gebouwd. De afmetingen van dit stoomschip zijn lang 324 voet, breed 37 voet en hol 25.7 voet. De bruto inhoud is 2474 ton en de netto 1820 ton.

Afbeelding
Datum 25 augustus 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 24 augustus. Het stoomschip OENGARAN werd verkocht aan de heer M. Jebsen te Hamburg en wordt in ZEPHYROS herdoopt.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip ZEPHYROS (ex OENGARAN) is heden uit de Nieuwe Waterweg vertrokken naar Tsingtsau. (NRC 270805: 26 augustus naar Yokohama)

Afbeelding