Inloggen
PRINSES WILHELMINA - ID 5343


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:1882-04-05 / 1893-03-01 | Reden uitgevlagd: Verkocht naar het buitenland

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Classification Register: Bureau Veritas (BV)
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Sailing Vessel
Type: Bark
Masten: Three masts
Material Hull: Wood, sheathed with copper
Dekken: 1
Construction Data

Scheepsbouwer: Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Date Laid Down: 1881-07-00
Launch Date: 1882-10-28
Delivery Date: 1883-00-00
Technical Data

Net Tonnage: 369.69 Net tonnage
 
Length 1: 133.8 Feet (British) Registered
Beam: 29.8 Feet (British) Registered
Depth: 14.4 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1883
Datum agenda: 1883-04-00
Register nr: 0
Scheepsnaam: PRINSES WILHELMINA
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Bouwmeester Borsius en van der Leije
Plaats: Middelburg
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja
1883-04-05, uitreiking zb109-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-04-05 PRINSES WILHELMINA
Manager: Firma Den Bouwmeester, Borsius & Van der Leye, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Eigenaar: Partenrederij onder boekhouderschap van genoemde manager, Middelburg, Zeeland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Middelburg / Netherlands
Callsign: PQRM

Date/Name Ship 1893-02-00 PRINSES WILHELMINA
Manager: Sweden
Eigenaar:
Shareholder:
Homeport / Flag: Onbekend / Sweden

Ship Events Data

1883-05-05: Damaged
Rotterdam, 5 mei. Het Nederlandse barkschip PRINSES WILHELMINA, kapt. Blanken, van Rotterdam naar Batavia, is met gebroken roer te Lissabon binnen gelopen.
1892-04-29: Damaged
Mauritius, 12 mei 1892. Het schip PRINSES WILHELMINA, kapt. L. Meedendorp, op 14 april van Chittagong hier aangekomen, is gedurende de hier op 29 april geheerst hebbende orkaan door het breken der trossen in aanvaring gekomen met het schip OAKLANDS en verscheidene lichters. Het bekwam belangrijke schade boven water, terwijl ook de huid zwaar beschadigd werd. Het moet dokken en verder worden nagezien.
1893-03-01: Sold to foreign country
Abo, 1 maart 1893. Het te Liverpool liggende Nederlandse schip PRINSES WILHELMINA, laatst bevaren door kapt. Meedendorp, groot 370 registerton, gebouwd in 1882, is hier dezer dagen uit de hand tot geheime prijs verkocht aan de hier thuisbehorende gezagvoerder N. Pitterson, die reeds naar Liverpool vertrokken is en het schip zelf zal voeren.
1912-10-01: Final Fate: Stranded

Dundee, 1 oktober 1912. De bark PRINSES WILHELMINA, uit Halmstad (vroeger een Nederlands schip), van Finland naar Dundee bestemd, met brandhout, is gestrand en totaal wrak; de opvarenden zijn gered.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt T.F.Blanken als gezagvoerder gedurende:

*       1876 t/m 1877 van de sch.brik “Julius” ex Economie, gebouwd in 1858 te Elshout, 209 ton o.m., varend voor Heijdeman & Houck te Amsterdam. Het schip voer in 1878 voor J.Freseman Viëtor te Winschoten en was herdoopt in “Terwisch”;

*       1878 van de bark “Burgemeester van Middelburg”, gebouwd in 1859 te Middelburg, 756 ton o.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1878 verkocht naar Soerabaja;

*       1882 t/m 1884 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Blanken, T.F.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller werd geboren te Uithuizen op 01 februari 1836 als zoon van de “medicinae docter” Petrus Johannes Muller en Johanna Margaretha Vinke.

Hij trouwde te Oude Pekela op 15 juni 1863 als schipper met Maria Anna Nagel, geboren te Oude Pekela op 10 juni 1839 als dochter van de schipper Jan Hindriks Nagel en Tobina Berends Drenth.

Geen overlijdensakten van Kohan Wilhelm Christiaan en van Maria Anna kunnen vinden, ook niet in Zeeland.

In BS-akten uit Groningen uit de periode 1864 t/m 1881 wordt Johan Wilhelm Christiaan vermeld als “schipper”

 

Lidmaatschap zeemanscollege(s)

J.W.C.Vinke Muller was effectief lid van het zeemanscollege “de Harmonie” te Wildervank met vlagnummer 122 in de periode 1869 t/m 1896.

 

De schepen

J.W.C.Vinke Muller was gezagvoerder gedurende:

*   1868 t/m 1883 van de brik “Lida” ex Plantage Dordrecht, gebouwd in 1857 te Groningen, 223 ton o.m., varend voor W.J.Langeveld Jr te Amsterdam;

*   1885 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Bouma vermeldt J.Muller als gezagvoerder gedurende:

*   1863 t/m 1867 van de 2-mastschoener “Thecla Maria”, gebouwd in 1863 te Pekela, 170 ton o.m., varend voor F.L.Drent te Pekela;

*   1868 t/m 1871 van hetzelfde schip maar nu varend voor H.T.Kranenburg te Pekela.

De opgave voor de “Thecla Maria” klopt wèl met die uit de monsterrol uit 1863, maar de vaartijden overlappen die van de brik “Lida”.

 

In het bestand met monsterrollen op het Noordelijk Scheepvaartmuseum te Groningen wordt Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller 4 maal vermeld:

29 augustus 1853, schoener “Marne”, schipper Jacob Mennes Beukema, 35 jaar uit Leens. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller, 17 jaar uit Uithuizen.

01 juni 1854, schoener “Marne”, schipper Jacob Minnes Beukema, 36 jaar uit Leens. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller, 18 jaar uit Uithuizen.

06 september 1854, schoener “Marne”, schipper Jacob Minnes Beukema, 36 jaar uit Leens. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos Johan Wilhelm Christiaan Vinke Muller, 18 jaar uit Uithuizen.

10 september 1863, schip “Tecla Maria”, kapitein Johan W.C. Vinke Muller uit Oude Pekela. Voorts stuurman, kok, 2 matrozen en een lichtmatroos.

 

 

 

Datum vanaf: 1885
Kapitein: Vinke Muller, Johan Wilhelm Christiaan
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Geen

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt H.J.Bruce als gezagvoerder gedurende:

  • 1886 t/m 1889 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

Datum vanaf: 1886
Kapitein: Bruce, H.J.
Overige informatie: 0

Familiegegevens en opleiding

Ene Luiken Meedendorp, geboren op 21 oktober 1844, afkomstig uit Nieuwe Pekela, behaalde zijn examen voor 1e stuurman aan de zeevaartschool te Veendam met het diplomanummer 133.099.

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt L.Meedendorp als gezagvoerder gedurende:

*    1890 t/m 1893 van de bark “Prinses Wilhelmina”, gebouwd in 1882 te Middelburg, 400 ton n.m., varend voor den Bouwmeester, Borsius & v/d Leye te Middelburg. Het schip werd in 1893 verkocht naar Abö.

 

Overige bijzonderheden

Geen

 

 

Datum vanaf: 1890
Kapitein: Meedendorp, Luiken
Overige informatie: 0

Afbeeldingen


Omschrijving: De Zweedse bark PRINSES WILHELMINA
Collectie: Hagneus, T., Sweden
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: Nog een foto van de PRINSES WILHELMINA onder Zweedse vlag.
Collectie: Hagneus, T., Sweden
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Havenopname

Omschrijving: het final fate van de bark PRINSES WILHELMINA, wrak in de baai van St. Andrews, Schotland
Collectie: University of St. Andrews, Scotland
Vervaardiger: Onbekend
Onderwerp: Stranding
Algemene informatie

 

ZZN 311082
Vlissingen, 28 oktober. Van de werf “De Volharding”te Middelburg, werd hedenmiddag te 03.30 uur met goed gevolg te water gelaten het barkschip PRINSES WILHELMINA, bestemd voor de grote vaart, onder rederij van de firma Den Bouwmeester, Borsius en Van der Leye. Het vaartuig meet ongeveer 400 registertonnen, is 37,65 meter lang, 8,40 meter breed en 4,40 meter hol. Het zal gevoerd worden door de gezagvoerder J.T. Blanken. Met de bouw werd aangevangen in juli van het vorig jaar. 

Kroniekberichten

Toon kroniekberichten