Inloggen
PRINS WILLEM I - ID 5301


Kroniekberichten

Datum 24 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 23 februari. Heden werd van de werf van de Koninklijke Fabriek van stoom- en andere werktuigen, met het beste gevolg te water gelaten het stoomschip PRINS WILLEM I, gevoerd zullende worden door kapt. C. Rademaker. Dit stoomschip, gebouwd voor rekening van de Koninklijk West-Indische Maildienst, is op gelijke wijze ingericht als het voor enige tijd van gemelde werf te water gelaten stoomschip ORANJE-NASSAU, bestemd voor dezelfde dienst.

Afbeelding
Datum 26 februari 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Zaterdag jongstleden (opm: 23 februari), tijdens het aflopen van het stoomschip PRINS WILLEM I op de werf van de Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen te Amsterdam, is een stelling waarop zich ongeveer tachtig personen bevonden, ingestort. Enkelen waren licht gewond. Eén persoon bekwam een vrij ernstige dijbeenbreuk.

Afbeelding
Datum 25 april 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 24 april. Heden had in tegenwoordigheid van de heren Tindal en Scholten, directeuren van de Koninklijke West-Indische Maildienst, de proeftocht plaats van het voor deze dienst bestemde stoomschip PRINS WILLEM I, gebouwd aan de Koninklijke Fabriek van Stoom en Andere Werktuigen te Amsterdam. Schip en werktuigen voldeden uitstekend. Van 7 tot 12 werd steeds met volle kracht gewerkt. Met 76 omwentelingen per minuut werden 888 Indicateur-Paardenkrachten ontwikkeld, terwijl er bij contract slechts 750 bedongen waren. Deze uitkomsten zijn nog iets beter dan die, enige weken geleden verkregen met de ORANJE-NASSAU, het eerste schip van de Koninklijke West-Indische Maildienst.
De ORANJE-NASSAU heeft zijn eerste reis naar Suriname met evenveel succes als zijn proeftocht volbracht. Het legde de afstand van Amsterdam naar Paramaribo af in 18 dagen en behield dus 10¼ mijls vaart.

Afbeelding
Datum 10 mei 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 9 mei. Het tweede stoomschip der West-Indische maildienst, PRINS WILLEM I, gevoerd door kapt. Rademaker, vertrekt a.s. maandag (opm: 12 mei) te 10 uren van de Handelskade naar Paramaribo met 8 passagiers der eerste, 7 passagiers der tweede klasse en 7 marine-matrozen.

Afbeelding
Datum 13 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 12 mei. Het stoomschip PRINS WILLEM I is heden van hier naar Suriname vertrokken (opm.: eerste reis)

Afbeelding
Datum 06 juni 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 5 juni. Het Nederlandse stoomschip PRINS WILLEM I, is na een voorspoedige reis van 18 dagen, de 30e mei van hier te Paramaribo aangekomen. Het arriveerde sedert te Demarary en vertrek de 4e juni van daar naar Trinidad.

Afbeelding
Datum 28 september 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Paramaribo, 1 september. Sedert vrijdag 29 augustus om 17.00 uur kwam de PRINS WILLEM I, van Amsterdam, bij het vuurschip ten anker Om 19.00 uur was de loods aan boord. Later kwam het bericht dat de boot tussen de tweede binnenton vastzit en wel op de rifbank. De boot moest gedeeltelijk gelost worden; tot dit einde zijn de schoeners HELEN M. FOSTER en CHARLOTTE gisteren namiddag naar buiten gezeild. Heden namiddag om omstreeks 15.00 uur is de boot echter binnen gestoomd.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Trinidad, 18 september. Het Nederlandse stoomschip PRINS WILLEM I is in de Golf van Paria (Venezuela) op een bank van zachte grond, ongeveer 9 mijl Z van Port of Spain vastgeraakt en is 's ochtends de 8e tot 's avonds de 10e blijven zitten. Er is een gedeelte lading en kolen gelost eer het schip vlot kwam, doch heeft geen schade bekomen.

Afbeelding
Datum 22 oktober 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Curaçao, 26 september. De PRINS WILLEM I van de Koninklijke West-Indische Maildienst is alhier 4 dagen na de bepaalde tijd aangekomen t.g.v. het vastzitten van de boot op een zand- of modderbank op de hoogte van Braamspunt, Suriname, op 30 augustus, waardoor de boot te laat in Paramaribo is aangekomen. Ook te Trinidad heeft zij op een dergelijke bank vastgezeten.

Afbeelding
Datum 21 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In de heden gehouden vergadering van aandeelhouders in de Koninklijke West- Indische Maildienst werd verslag uitgebracht over de verrichtingen dezer onderneming in 1884.
De reisrekening van de stoomschepen leverde een saldo winst op van NLG 458,95½ . Behalve dat de lage vrachtmarkt op deze uitkomst niet zonder invloed geweest is, wordt daaromtrent in het rapport nog het volgende gezegd :
Het doet ons leed te moeten zeggen, dat de maildienst in Suriname niet zo uitsluitend in het verkeer met moederland en kolonie voorziet als wij gehoopt en verwacht hadden.
Wel blijkt uit de berichten die wij uit Suriname ontvingen, dat de geregelde en versnelde gemeenschap met Nederland in een werkelijke behoefte voorziet, en dat men er levendig het gemis daarvan zou gevoelen, wanneer onze dienst moest worden gestaakt, maar de overtuiging is nog niet krachtig genoeg bij allen, die bij de voortduur onzer Maatschappij belang hebben, dat die alleen verzekerd is, als de kooplieden, vooral in Suriname, uitsluitend van onze stoomschepen gebruik maken voor de aanvoer hunner behoeften uit Europa en voor de overvoer hunner producten daarheen. Wij vertrouwen, dat de handel in moederland en kolonie ons dien zo nodige steun op voldoende en volledige wijze verstrekken zal.
De winst en verliesrekening is daarentegen belast voor het deficit op de interestrekening ad
NLG 6.818,45 ½ (de vennootschap heeft een 5 % obligatielening, groot NLG 500.000, te haren laste) en het deficit van de assurantierekening, ad NLG 889,76, waartegenover zoude kunnen worden gesteld, dat ten gevolge van eigen assurantie een assurantiefonds gevormd is van NLG 6.766,95 ½ , hetwelk in het credit van de balans paraisseert. Verder is ten laatste van de winst en verliesrekening gebracht NLG 37.416,87 of 5 % afschrijving (volgens artikel 18 van de statuten) op de 3 stoomschepen van de vennootschap ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, die in het actief van de balans een waarde vertegenwoordigen van NLG 1.030.484,13½ , zodat de genoemde rekening sluit met een deficit van NLG 44.634,59 dat op nieuwe rekening overgaat.
De balans werd goedgekeurd. De heren G. N. Muller en A. d’Ángremond werden als commissarissen herkozen.

Afbeelding
Datum 29 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Paramaribo, 28 maart. De PRINS WILLEM I van de Koninklijke West-Indische Maildienst is heden met volle lading over Le Havre naar Amsterdam vertrokken. Zowel hier als op de eilanden moest een groot aantal goederen achter blijven voor het stoomschip PRINS MAURITS, dat overmorgen verwacht wordt. Moge het zo voortgaan, opdat spoedig een vierde stomer in de vaart kan worden gebracht.
In plaats van de 30e is de PRINS MAURITS reeds in de nacht van 28 op 29 maart aangekomen. De zeer voorspoedige reis was in 16 dagen en 9 uren volbracht. Te IJmuiden werden de zeilen gehesen en eerst aan de monding van de Suriname rivier werden ze gestreken.

Afbeelding
Datum 18 oktober 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 17 oktober. De gezagvoerder van het stoomschip PRINS WILLEM I, alhier van West Indië aangekomen, rapporteert van de 10e tot de 13de voor de ingang van het Engelse Kanaal zwaar stormweer met hoge zeeën te hebben ondervonden, waardoor de kleine boot, benevens enige zeilen verloren gingen, en meer andere schade ontstond. Het schip en de machine hielden zich uitstekend.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 07 juni 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 5 juni. Het stoomschip PRINS WILLEM I, kapt. Prins, arriveerde 30 mei van hier te Paramaribo en is sedert van daar naar Demerary vertrokken, alwaar het de 4e dezer aankwam.

Afbeelding
Datum 08 juni 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 6 juni. Het Nederlandse stoomschip PRINS WILLEM I arriveerde de 3e mei van hier te Paramaribo en vertrok sedert naar Demarara, alwaar het de 4e dezer aankwam.

Afbeelding
Datum 22 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 21 december. Wij vernemen, dat de Nederlandsch Amerikaansche Stoomvaart-Maatschappij aan de Koninklijke West-Indische Maildienst heeft aangeboden, de schipbreukelingen uit het stoomschip PRINS WILLEM I te Boulogne aangebracht, herwaarts te vervoeren met het stoomschip SCHIEDAM, dat te Boulogne ligt en morgen naar Rotterdam vertrekt.

Afbeelding
Datum 24 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Amsterdam, december. Omtrent de schipbreuk van de PRINS WILLEM I vernemen wij nog de treurige bijzonderheid, dat van de equipage van de sloep te Treport aangekomen, twee man verdronken zijn, namelijk de 2e kok Engelchor en de matroos Edelenbos. Dit is eerst later uit een telegram gebleken, terwijl het eerste bericht eenvoudig meldde: dat ook de 2e sloep was aangekomen. Hieruit verklaart zich de droevige vergissing toen gemeld werd, dat allen gered waren. De manschappen worden met het stoomschip SCHIEDAM van de N.A.S.M. van Boulogne naar Rotterdam vervoerd. De PRINS WILLEM I verliet, na een deel van haar lading te hebben gelost, vrijdag ten 7 ure ‘s avonds Havre. Ongeveer half drie in de nacht had de botsing plaats met een schip, dat nog altoos onbekend is, hoewel men het vermoeden heeft op een Engels vaartuig. De redding moet met grote moeite gepaard zijn gegaan en de eerste sloep bereikte 9.30 zaterdagmorgen Boulogne. (opm: zie voor de naam van het zeilschip NRC 241289)

Afbeelding
Datum 24 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Het ijzeren barkschip CLONCAIRD, kapt. Murdoch, van Londen naar Melbourne, is naar Duins teruggekeerd, zijnde bij Beachy Head in aanvaring geweest des nachts van 19 op 20 december ten 12 uur 30 minuten met een onbekend tweemast stoomschip. Volgens rapport van de experts heeft het schip belangrijke schade aan bakboordsboeg spanten en dekbalken boven de waterlijn. Het schip is geheel dicht. Dit is hoogst waarschijnlijk het schip dat met de PRINS WILLEM I in aanvaring was.

Afbeelding
Datum 24 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boulogne, 20 december. Door de vissmak ST. CLAIR, te Tréport tehuis behorende, werd hier geland 28 personen, uitmakende de bevelvoerenden, twee passagiers en een deel van de equipage van het stoomschip PRINS WILLEM I, kapt. Prins, van Paramaribo naar Amsterdam bestemd en welke door de vissmak, 18 mijlen ZW van Hasting, in een boot werd aangetroffen. Het stoomschip had te Havre een deel van de lading gelost en was donderdagavond ten 7 uur van Havre vertrokken naar Amsterdam. Op 15 Engelse mijlen van Havre werd het door het ijzer zeilschip aangevaren, waarvan de naam onbekend bleef en dat zich om niets bekommerde, maar door bleef zeilen. Het stoomschip bleef nog vier uren na de aanvaring boven. Ten 1 uur des ochtends begaven de opvarenden zich in twee boten, medenemende de specie en mail. Volgens later rapport is de boot met tien man equipage insgelijks te Tréport aangekomen. Drie zijn verdronken.

Afbeelding
Datum 25 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 23 december. De reders van het reeds vermelde schip CLONCAIRD, dat met het stoomschip PRINS WILLEM I in aanvaring was, hebben de behandeling van de zaak der aanvaring in handen gesteld van de Glasgow S.A. om te ageren voor rekening van wie zulks mogen aangaan en hebben een der hoofdbeambten der maatschappij derwaarts gezonden om voor de assuradeuren op te komen.

Afbeelding
Datum 31 december 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Boulogne, 27 december. Op de geborgen specie, ter waarde van NLG 65.000, van het stoomschip PRINS WILLEM I is door de reder van het te Treport thuisbehorende vissersvaartuig ST. CLAIR, dat de equipage en specie uit de grote boot opnam, beslag gelegd. Deze vordert bergloon voor bovengenoemde som.

Afbeelding
Datum 22 maart 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Aan het zo even verschenen jaarverslag van de stoomvaartmaatschappij Koninklijke West-Indische Maildienst wordt het volgende ontleend:
De nog in bezit zijnde aandelen werden verkocht, zodat het maatschappelijk kapitaal van NLG 1.200.000 geheel is geplaatst. De etablissementen te Paramaribo moesten andermaal worden uitgebreid. De rekening van het afgelopen jaar loopt over 12 uitreizen en 12 thuisreizen, van welke laatste één niet geheel werd volbracht door het vergaan van de PRINS WILLEM I. De winst- en verliesrekening sluit met een voordelig saldo van NLG 231.744. Hiervan wordt afgeschreven op de stoomschepen NLG 74.000. Het saldo ter verdeling bedraagt NLG 98.253, waarvan de directie voorstelt een dividend van 6½ pct. uit te keren. Wanneer de nieuwe schepen zullen voltooid zijn, zal de vloot van zes eerste klas stoomschepen in de boeken een waarde vertegenwoordigen van NLG 2.350.000.

Afbeelding
Datum 22 maart 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Tot aanvulling van hetgeen onder de laatste berichten in ons eerste blad A van heden is medegedeeld uit het verslag van de Koninklijke West-Indische Maildienst over het jaar 1889, strekt het volgende:
De twee nieuwe schepen, voor rekening van de Mij. gebouwd, het een bij de Kon. Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen, te Amsterdam, en het andere bij de Nederlandsche Stoomboot-Maatschappij, alhier, hebben op de proeftochten uitstekend goed voldaan.
Van de 4 pct. lening, groot NLG 1.200.000, uit welke opbrengst o.a. de 5 pct, obligaties afgelost zijn, is NLG 200.000 nog niet geplaatst. Het etablissement te Paramaribo komt in de balans voor met NLG 83.500, en dat te Amsterdam met NLG 14.446. Met de boekwaarde van de 6 eerste klasse stoomschepen mede (welke, naar reeds gemeld is, als de nieuwe schepen voltooid zijn, plm. NLG 2.350.000 zal bedragen), bezit de Mij. dus aan deze drie posten alleen reeds ruim NLG 2.447.000, waartegen zij aan aandelen en obligaties NLG 2.200.000 heeft uitgegeven.
Naar aanleiding van het vergaan van het stoomschip PRINS WILLEM I zegt het verslag:
De Maatschappij is wel financieel door assurantie voor dit verlies gedekt, maar wij betreuren toch ten zeerste dit ongeval, dat ons van een goed schip beroofde, en nog wel juist tegen de tijd dat wij, wegens uitbreiding van de dienst, ons materieel zo hoog nodig hebben.
Commissarissen hebben het winstcijfer van NLG 231.744,22 als volgt besteed; tot weder-aanvulling van het assurantiefonds NLG 25.000; delging van het nadelig saldo van de interestrekening NLG 23.897,82; afschrijving op stoomschepen NLG 74.000 en idem op het etablissement te Paramaribo NLG 10.592,56½; te samen NLG 133.490,38½. Er blijft daardoor een saldo van NLG 98.253,83½ voor verdeling onder de aandeelhouders. Wordt aan dezen, overeenkomstig het voorstel van commissarissen, 6½ pct. dividend uitgekeerd, of NLG 78.000, en aan tantièmes (art. 18 statuten) NLG 18.000, dan blijft er, na betaling van de patentbelasting ad NLG 1996.80, een som van NLG 257,03½ over voor de nieuwe rekening. In de balans komt de post ,,diverse debiteuren" voor met NLG 306.959,67½.
Ter verklaring van dit bijzonder hoge bedrag, vermeldt het verslag dat daarin begrepen is de vordering op assuradeuren ter zake van het verlies van de PRINS WILLEM I, welke gelden intussen thans ingekomen zijn.
Het vervangen van het pas genoemde stoomschip door een van grotere afmetingen en snelheid, de behoefte aan enig meer bedrijfskapitaal door de uitbreiding van de dienst, en de noodzakelijkheid om bij de aanlegplaats van de schepen van de Mij. een kantoorlokaal te bouwen, maken het nodig, in de aanstaande algemene vergadering van aandeelhouders, enige financiële voorstellen te doen. Als commissarissen zijn aan de beurt van aftreden, en herkiesbaar, de heren P.N. Muller en A. d' Angremond, terwijl met 31 december a.s. het mandaat van de directeur C.W.R. Scholten Jr. eindigt.

Afbeelding