Inloggen
PRINS FREDERIK HENDRIK - ID 5282


Kroniekberichten

Datum 16 december 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 15 december. Zaterdag a.s. (opm: 17 december) wordt het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK voor de Koninklijke West-Indische Maildienst aan de scheepswerf van de Koninklijke Fabriek voor Stoom- en Andere Werktuigen te water gelaten.

Afbeelding
Datum 02 januari 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Schepen te Amsterdam in aanbouw op 1 januari 1888:
Bij de heer F.F. Groen: een stalen zeilschip voor de grote vaart, groot 1.900 ton, voor rekening van de bouwmeester.
Bij de heren Huygens & Van Gelder: een ijzeren barkschip, groot ca. 1.000 registertonnen, voor een rederij onder directie van de heer W.A. Huygens.
Bij de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen: het schroefstoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, voor de Koninklijke West-Indische Maildienst, en drie stalen stoombarkassen met machines en ketels voor het Departement van Koloniën ten behoeve van de dienst in Suriname.
Bij de heer Jan F. Meursing: een ammunitielichter voor het Departement van Marine.

Afbeelding
Datum 16 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 15 maart. Heden had met volkomen succes de proeftocht plaats van het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, gebouwd voor rekening van de Koninklijke West-Indische Maildienst door de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen te Amsterdam. Zonder inspanning werd met 68 omwentelingen der schroefas per minuut het vermogen van ruim 1.250 ind. p.k. behouden en werd daarbij de vaart van 12½ mijl bereikt. Schip en werktuigen voldeden uitstekend. De laatste zijn van het triple expansiestelsel, hebben cilinders van 32, 34 en 56 duim middellijn bij 40 duim zuigerslag, en werken met een keteldruk van 60 pond per vierkante duim.
De tocht duurde van 9 tot 1 uur en liep zonder enige stoornis af. Hij werd bijgewoond door de directiën der betrokken maatschappijen, door de experts van Lloyds, Veritas, en de Nederlandschse Vereeniging van assuradeuren, en door belangstellenden van andere stoomvaartmaatschappijen.
Het schip zal de 24e maart a.s. zijn eerste reis naar West-Indië aanvaarden.
Het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK van 1888.
Geen beste foto, maar geeft wel een indruk van het schip
(collectie Marhisdata)

Afbeelding
Datum 31 maart 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 29 maart. Het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, van hier naar Suriname, met enige lichte averij aan de machine te Southampton binnen, heeft heden van daar de reis voortgezet.

Afbeelding
Datum 09 juli 1888
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Amsterdam, 5 juli. Het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK arriveerde 29 juni van hier te Paramaribo en is sedert van daar de 5e juli te Demerary aangekomen.

Afbeelding
Datum 12 januari 1891
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip MERAPI, van Rotterdam naar Java, passeerde 9 dezer Ponta te Guia; BROMO, van Java naar Rotterdam, vertrok 9 dezer van Marseille; SOENDA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Colombo; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 9 dezer van Suez; PRINSES MARIE, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 8 dezer van Port Said; PRINS FREDERIK HENDRIK, arriveerde 9 dezer van Suriname te IJmuiden; P. CALAND, van de N.A.S.M, van de Plata-rivier, naar Rotterdam, vertrok 9 dezer van Boulogne.

Afbeelding
Datum 25 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 23 januari. De stoomschepen KONINGIN EMMA, PRINSES SOPHIE, CHILEAN, PRINS FREDERIK HENDRIK en SEAHORSE, alsmede de CHRISTIANA met de AMSTELSTROOM op sleeptouw, zijn hedenmiddag tot bij de Houthaven te Amsterdam aangekomen.

Afbeelding
Datum 27 januari 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Men meldt ons uit Amsterdam van 25 januari: De vloot van acht grote Atlantische stomers, die ongeveer 14 dagen door het ijs in het Noordzeekanaal beklemd is geweest, is heden namiddag tegen 4 uur voor de stad aangekomen, dank de vereende krachten, die in de laatste dagen, zowel van de zijde van IJmuiden als van Amsterdam zijn aangewend om een slop in het ijs te maken. Duizenden nieuwsgierigen bewogen zich de ganse dag aan de IJ-zijde van de stad, om het ijs door middel van buskruit van nabij te zien breken. Het was ongeveer half drie, toen de trotse KONINGIN EMMA aan de badinrichting aan de Westerdoksdijk was genaderd: en van daar tot aan de aanlegplaats (de Handelskade), plm. 600 meter, verliepen er nog twee volle uren.
Het oponthoud hier was hoofdzakelijk daaraan te wijten, dat het slop te smal was, aangezien dezerzijds met ijsploeg of sleepboot van kleiner afmeting dan de EMMA was gewerkt, zodat de kolossus of opnieuw baan breken of het slop wijder moest maken. Het kostte daarenboven aan de kapitein heel wat moeite om het schip te doen meren, aangezien de massa dik ijs moeilijk te verplaatsen was. Door middel van een stalen streng, aan de aanlegpalen vastgemaakt, kon het schip, na een uur zware arbeid, nu eens vooruit, dan achteruit, eindelijk de rustige plaats van bestemming bereiken. Daarbij was o.m. tegenwoordig de burgemeester, die de heer Tegelberg, directeur van de Maatschappij, gelukwenste met de volbrachte moeitevolle arbeid. Nauwelijks was de KONINGIN EMMA gemeerd, of de PRINSES SOPHIE zocht de bestaande aanlegplaats op, terwijl de SEAHORSE langs boord van de PRINS WILLEM III van de Koninklijke West-Indische Maildienst meerde, onmiddellijk gevolgd door de PRINS FREDERIK HENDRIK van die maatschappij en de CHILIAN.
Dezerzijds (van Amsterdam) zijn naar IJmuiden opgestoomd de EUROPEAN (Hull-boot), omdat de tussenruimte tussen de CHILIAN en de CHRISTIANA, die de AMSTELSTROOM sleept, te groot was. Deze stomers zullen vermoedelijk elkander passeren bij de Nesserton (Oostzaan).

Afbeelding
Datum 23 februari 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 20 februari. Het Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, naar West-Indie bestemd, wordt alhier door de mist opgehouden.

Afbeelding
Datum 27 januari 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 26 januari. Volgens schrijven van kapt.Sibbelee, gezagvoerder van het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, gisteren van West-Indië te Le Havre aangekomen, heeft vanaf de Azoren hevig stormweer ondervonden, uit het NNW met hoge woeste zee. Het schip werkte vreselijk en kreeg sterke slagzij, zodat het soms plat op zijde lag. Door het breken van enige vaten melasse raakte de lading los, en bekwam deze nogal enige schade. De timmerman is met een stortzee tegen boord gevallen en brak zijn been. Schip en machine hebben zich overigens uitmuntend gehouden.

Afbeelding
Datum 27 januari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Amsterdam, vertrok 23 dezer van New York; VEENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 23 dezer van Boulogne en passeerde 24 dezer Lezard; MAASDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 25 dezer Lezard; BATAVIA, vertrok 24 dezer van Rotterdam naar Batavia; ANCHISES, van Amsterdam naar Java, passeerde 23 dezer Port Said; MENELAUS, van Java naar Amsterdam, is op 24 dezer Prawlepoint gepasseerd; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 23 dezer Kaap St. Vincent; PRINS FREDERIK HENDRIK, van Suriname naar Amsterdam, arriveerde 24 dezer te Havre; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 24 dezer te Padang; CELEBES, van St. John, arriveerde 25 dezer te Londen; SCHIEDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 25 dezer van Baltimore te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 03 oktober 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

IJmuiden, 30 september. Het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, gisteren alhier van Suriname, laatst van Havre, gearriveerd, is ontslagen van quarantaine en stoomt op naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 20 september 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden. Het stoomschip PRINS WILLEM II arriveerde 16 dezer van Amsterdam te Parimaribo; PRINS FREDERIK HENDRIK vertrok 16 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; DUBBELDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 17 dezer, des middag 12 uur, Wight; OBDAM, van de N.A.S.M, vertrok 16 dezer van New York naar Rotterdam met 1150 vaten margarine en 300 vaten lard (opm: varkensreuzel); DIDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 18 dezer, des namiddag 1 uur 20 minuten, Lezard; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, passeerde 16 dezer Gibraltar; VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 17 dezer Dungeness; BROMO, van Rotterdam naar Java, arriveerde 17 dezer te Southampton; SUMATRA, van Batavia, arriveerde 18 dezer te Amsterdam; PRINSES MARIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 17 dezer te Padang; LOCH LOMOND, der N.A.T.L, vertrok 17 dezer van New York naar Rotterdam; CARLISLE, der N.A.T.L, van New York, arriveerde 17 dezer te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 6 oktober. Het stoomschip DRENTHE, van Java naar Rotterdam, vertrok 4 dezer van Perim; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, passeerde 3 dezer Gibraltar; BROMO, van Rotterdam naar Java, vertrok 4 dezer van Port Said; BURGEMEESTER DEN TEX, van Batavia naar Amsterdam, arriveerde te Genua 3 dezer; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 4 dezer te Genua; PRINSES SOPHIE, vertrok 4 dezer van Batavia naar Amsterdam; PRINSES WILHELMINA, arriveerde 3 dezer van Amsterdam te Batavia; SAMARANG, van Batavia naar Rotterdam, is 3 dezer Gibraltar gepasseerd; PRINS FREDERIK HENDRIK, van Suriname naar Amsterdam, arriveerde 4 dezer te Havre.

Afbeelding
Datum 04 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 3 november. Het stoomschip ARDJOENO, van Rotterdam naar Java, vertrok 2 dezer van Suez; KONINGIN EMMA, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 2 dezer van Singapore; P. CALAND, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 1 dezer Lizard; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 2 dezer Wight; VEENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 2 dezer Boulogne; ZAANDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 2 dezer van New York te Amsterdam; DRENTHE, vertrok 2 dezer van Rotterdam naar Batavia; PRINS FREDERIK HENDRIK vertrok den 1 dezer van Amsterdam naar Suriname.

Afbeelding
Datum 23 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 22 december. Het stoomschip BROMO, van Java naar Rotterdam, vertrok 21 dezer van Marseille; EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 21 dezer Dover; CONRAD, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 21 dezer van Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 20 dezer van Suez; PRINS FREDERIK HENDRIK arriveerde 20 dezer van West-Indië te New York; PRINSES MARIE, van Amsterdam naar Batavia, keerde 20 dezer uit zee terug te Southampton wegens stormweder, doch zette 21 dezer de reis weder voort; GEDEH, van Rotterdam naar Java, vertrok 21 dezer van Marseille.

Afbeelding
Datum 05 januari 1897
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 31 december. Volgens telegram uit Paramaribo heeft het aldaar van Amsterdam aangekomen Nederlandse stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK van de Koninklijke West-Indische Maildienst gedurende de reis met stormweer te kampen gehad, waarin twee boten werden weggeslagen en enige lichte dekschade werd belopen; o.a. werd het stuurtoestel iets beschadigd.

Afbeelding
Datum 02 augustus 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 1 augustus. Het vertrek van het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, van de Koninklijke West-Indische Maildienst, op 15 dezer, zal wegens reparatie niet plaats hebben. Het Engelse stoomschip DEAN zal op die datum de dienst waarnemen.

Afbeelding
Datum 30 oktober 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 28 oktober. Volgens bij de directie van de Koninklijke West Indische Maildienst ontvangen telegram uit New York werd het Amerikaanse stoomschip PONCE te Savannah binnengesleept door het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK. De PONCE is een nieuw stoomschip van 3200 ton bruto, gebouwd in 1899 en toebehorend aan de New York & Portorico Steamship Co. De PONCE had alle schroefbladen verloren.

Afbeelding
Datum 21 maart 1901
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Port au Prince, 25 februari. De lichter ORANJE NASSAU, beladen met koffie voor het Nederlandse stoomschip JEANNE, bestemd naar Havre, heeft stortzeeën
overgekregen, waardoor 40 zakken koffie min of meer beschadigd werden. Deze zijn
verscheept per stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK.

Afbeelding
Datum 07 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

(Geen plaats of datum) Het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, dat te Tunarpoint is gestrand, op reis van Carapuno naar Cumana, had lading aan boord voor Cumana, Guanta, La Guayra, Porto Cabello en New York.

Afbeelding
Datum 09 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rortterdam, 8 april. Volgens telegram van Lloyd’s is het gestrande stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK onderzocht en werd aanbevolen om te trachten het stoomschip af te brengen en daarna te repareren. De PRINS FREDERIK HENDRIK was op Isla Margarita gestrand.

Afbeelding
Datum 23 april 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 22 april. Volgens bij de Koninklijke West-Indische Maildienst ontvangen telegram is de berging van het s.s. PRINS FREDERIK HENDRIK onmogelijk. De bergingsstomer is onverrichterzake naar Trinidad teruggekeerd.

Afbeelding
Datum 09 mei 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 7 mei. Bij de agent van de Koninklijke West-Indische Maildienst te Trinidad werd een schrijven ontvangen van de heer Piretti di la Roca, secretaris van de ambassade van het Franse gouvernement voor Venezuela, die zich als passagier aan boord bevond van het stoomschip PRINS FREDERIK HENDRIK, toen genaamd stoomschip in de nacht van 27 op 28 maart ten noorden van het eiland Margarita op een niet in de kaart vermelde klip heeft gestoten en dientengevolge zo lek werd dat het stoomschip op strand moest worden gezet. De schrijver van de brief brengt alle lof aan de gezagvoerder Y. Pals, voor zijn betoonde moed, kalmte en beleid, en prijst tevens de houding der officieren en manschappen.

Afbeelding
Datum 13 mei 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Schipbreuk. Omtrent het vergaan van de PRINS FREDERIK HENDRIK in de West-Indische wateren bevat De Tijd een verhaal waaraan het volgende is ontleend:
Zaterdagnacht 28 maart 1903 om half twee zijn wij gestrand bij het Paarlen-eiland Margarita. De boot liep op een rots, gelegen 8 mijlen van het strand op een plaats genaamd Parawachiri, tegenover een punt van het land genaamd Toroimo. Meer dan 80 maal is de kapitein Pals over dezelfde plaats heengevaren, zo als deze zelf verklaard heeft. De nacht was erg donker en men kon de vooruitstekende Noordelijke punt niet zien. Men hield aan: West-Zuidwest-Halfwest; hetwelk de gewone richting is om het vooruitspringend punt Toenal om te varen. Toen de boot op de rots stiet was en kapitein en eerste stuurman op wacht op de brug. Tegelijk zagen zij een bootje. De kapitein riep het aan om hulp. Men riep terug dat wij niet verder naar land moesten gaan; want dat er daar nog minder water was. Maar de kapitein moest wel naar land, wijl de boot onmiddellijk veel water maakte. Bleef men op de plaats, dan zou men zeker verdronken zijn. Het water stond reeds onmiddellijk een meter in de machinekamer en het electrisch licht ging uit, zodat op de boot de dikste duisternis heerste.
Alle passagiers, waarvan zestig 1ste klas, sliepen, zij werden in allerijl gewekt en vonden in de salon enige kaarsen branden. Meer licht was er niet. De passagiers werden in de boten gebracht en naar Juan Griego, een stadje op Margarita, gezonden. Hierbij had een droevig ongeluk plaats. Een docter, die met zijne familie aan boord was, sprong, verbijsterd door slaap of schrik, in het water in plaats van in de boot. Hij zonk onmiddellijk, dewijl hij een zware gordel met geld om de middel had. Men wierp hem nog een touw toe, maar het mocht niet baten, hij verdronk. Zijn naam is dr. D. d’Aubeterre.
Na het wegzenden der passagiers naar Juan Griego, bleven de kapitein en eerste stuurman aan boord van het zinkend schip tot zes of zeven uur in de morgen. Ook hij, die dit verhaalt, bleef bij de kapitein. Toen kwamen enige vissersboten voorbij. Ik vroeg ze namens de kapitein in ‘t Spaans om hulp en inlichting en zij verleenden weldra hunne hulp. Wij deden nu ons best, om de bagage van de bemanning en van de passagiers bij elkaar te pakken, en gingen daarmede door tot 5 uur in de namiddag. Dewijl er gevaar was, dat de boot doormidden zou breken, ging de kapitein met de anderen aan land, om ‘s anderen daags morgens terug te keren. Toen wij terugkwamen zagen wij dat de lui, die wij daags te voren om hulp gevraagd hadden, druk bezig waren, om al wat zij maar konden te stelen, ze braken de hutten met bijlen en koevoeten open, om wat de passagiers hadden moeten achterlaten te stelen en hunne koffers open te breken, zij braken ook de kast van het glaswerk open.
De 1ste april ‘s morgens waren we zonder drinkwater. De stuurman, met de 2e machinist, een stoker en ik gingen aan land om drinkwater te zoeken. Wij gingen een uur ver het land in en hadden veel van de zon te lijden. Toen wij water vonden had de eigenaar der plaats medelijden met ons en bood ons niet alleen water aan, maar stelde zich zelve en geheel zijn huis te onzer beschikking. Ik bedankte hem namens de stuurman, en na een weinig in zijn huis uitgerust te hebben, bood de eigenaar de officieren paarden en ezels aan, om naar het strand terug te keren.
Juist toen wij daar aankwamen kwam er een bootje op ons af waarin volk zat, dat met revolvers en geweren gewapend was. Zij zeiden dat ze gekomen waren om ons hulp te bieden, maar ‘t was juist het tegenovergestelde. Omdat we paarden en ezels hadden, dachten ze, dat we koopwaren bij ons hadden en eisten van ons eten. Wij konden hun niets geven en toen ze duidelijk zagen, dat er bij ons niets te halen was, boden zij ons hunne diensten aan, om ons te brengen naar een plaats waar men ons alle hulp zou geven; maar wijl de kapitein niet bij ons was, bracht ik hun aan ‘t verstand, dat wij geen stap konden doen zonder zijn orders. Zij bleven aandringen op een weinig eten en drinken, maar wij weigerden absoluut, zeggende dat wij schipbreukelingen waren, dat zij ons te eten moesten geven en niet omgekeerd, want het beetje dat wij hadden, hadden wij zelf broodnodig. Toen trokken ze af naar enige andere schipbreukelingen, die een weinig hogerop gekampeerd waren en hebben daar met revolvers en geweren in de hand hunne etenskisten opengebroken, onder het voorwendsel dat zij kwamen zoeken naar het goed van de verdronken docter. Maar die zaken waren al naar Juan Griego gezonden door de kapitein. Toen zij dit vernamen trokken zij eindelijk in hun bootje weg.
Later kwam er een boot die de schipbreukelingen naar Curaçao bracht.

Afbeelding