Inloggen
ORANJE NASSAU - ID 4944


Kroniekberichten

Datum 01 mei 1883
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 30 april. Z.M. de Koning en de Koningin hebben heden in de voormiddag de Kweekschool voor de zeevaart bezocht en daarna van het frisse lenteweder gebruik gemaakt om een pleziervaart op het IJ te doen met de stoomboot DOLPHIJN, aan boord van welk vaartuig een dejeuner gebruikt werd.
De plechtigheid der kiellegging op de werf der Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen werd door de lange duur van het watertochtje van Hunner Majesteiten zeer vertraagd en had ten vier uur nog niet plaats gehad. Naast de beide in aanbouw zijnde grote stoomboten, bestemd voor de Maatschappij Insulinde, was voor deze gelegenheid een tribune opgeslagen, met de nationale Nederlandse en Waldeckse kleuren versierd. Een bijzonder mechaniek stond gereed om de Koningin gelegenheid te geven de door een kleed bedekte naam van het schip te ontbloten, tegelijk waarmede het eerste stuk van de voorsteven opgericht en aan de ijzeren kiel bevestigd zal worden. Het schip zal de naam ORANJE NASSAU dragen en evenals de beide andere voor de West-Indische maildienst bestemde boten voor twintig passagiers eerste, twintig tweede klasse, benevens voor goederen ruimte opleveren. De inhoud van 1.400 ton, de lengte 72 meter, de beweegkracht der machine van duizend indicateur paardenkracht zijn; het vaartuig moet volgens contract binnen acht maanden gereed zijn. (opm: bij deze gelegenheid verleende Z.M. aan de West-Indische Maildienst het predicaat Koninklijke)
De namen van de twee grotere stoomschepen der Maatschappij Insulinde zijn KONING WILLEM III en NEDERLAND EN ORANJE.

Afbeelding
Datum 21 november 1883
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Amsterdam, 17 november. Heden is van de werf der Koninklijke Fabriek van Stoom- en andere Werktuigen alhier te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip ORANJE NASSAU, groot ca. 1100 ton, gebouwd voor rekening van de Koninklijke West-Indische Maildienst, bestemd voor de vaart op Nederl. West-Indië, en gevoerd zullende worden door kapt. W.L.C. ten Harmsen.

Afbeelding
Datum 14 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 13 maart. Heden had de proeftocht plaats van het stoomschip ORANJE NASSAU, het eerste van de drie stoomschepen van de Koninklijke West-Indische Maildienst. Het vaartuig was om 7 uur in zee en om 12.30 in de sluis te IJmuiden terug. Alles voldeed uitstekend. De vaart van het schip en het vermogen der werktuigen overtroffen de stoutste verwachtingen. Het weer was gunstig. Wind en zee waren juist voldoende om de goede nautische hoedanigheden van het vaartuig te doen uitkomen. Gedurende de gehele proeftocht werd steeds met volle kracht gewerkt. Met een stoomspanning van 75 Engelse ponden per vierkante duim werd verkregen een vermogen van 856 pk. De vaart bedroeg daarbij 11½ mijl. Alle aanwezigen roemden deze uitkomsten.
Aan boord bevonden zich de heren Tindal, Scholten en Kip, directeuren en commissarissen van de Koninklijke West-Indische Maildienst, de heer Fenenga, belast met het toezicht, Lloyds engineer surveyor, en de directie van de Koninklijke Fabriek van Stoom- en Andere Werktuigen, aan wier inrichting het goed geslaagde werk is uitgevoerd naar het ontwerp van de heer J.C. Ceuvel, die vertegenwoordigd was door zijn zoon.
NRC 140384
Vlissingen, 13 maart. Bij Dungeness is beloodst een Nederlandse bark naar Vlissingen, vermoedelijk de LOTOS.

Afbeelding
Datum 28 maart 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 27 maart. Een talrijk publiek, zowel aan boord als aan wal, gaf heden van sympathie blijk bij de opening van de Koninklijke West-Indischen maildienst. De ORANJE NASSAU, kapt. Ten Harmsen, aanvaardde heden de eerste reis naar de Nederlandse West-Indische koloniën, met een twaalftal passagiers en een vrij voldoend getal vrachtgoederen. Een 30-tal leerlingen der Handelsschool boden vóór het vertrek de kapitein een vlag aan, met het Nederlandse wapen daarin keurig geborduurd, waarbij de zoon van mr. N.J. den Tex het woord voerde en de wens uitte dat zij gedurende vele jaren van dienst mocht zijn. De heren J.G. baron Tindal en P.N. Muller, directeur en commissaris der maatschappij, dankten de jongelui voor dit blijk van belangstelling en uitten de beste wensen voor de toekomstige handelaren van Amsterdam. De laatste deed daarbij uitkomen, dat het spoedig 50 jaren zou geleden zijn dat hij de kantoorkruk besteeg, en gaf aan de jongelui de verzekering, dat die kruk niet geest- of lichaamdodend was.
Sonneman’s onmisbare kapel luisterde de vaart tot IJmuiden op. De leerlingen der Handelsschool deden de ORANJE NASSAU op een kleine boot uitgeleide.
De Ministers hadden hun leedwezen te kennen gegeven, dat zij door de zitting der Tweede Kamer verhinderd waren gevolg te geven aan de uitnodiging, om het stoomschip tot IJmuiden uitgeleide te doen.
NRC 280384
Uit Maassluis wordt ons gemeld: Het Engelse stoomschip HUNTCLIFF, van Middlesbro naar Rotterdam met gemengde lading, is, hedennacht instomende, in brand geraakt en totaal uitgebrand. Het zit nu tegen de Noordwal in de doorgraving aan de grond. De equipage is veilig aan wal gekomen. Maatregelen tot berging van lading en romp worden genomen.
NRC 280384
Rotterdam, 26 maart. Volgens een bij de rederij ontvangen telegram was het Nederlandse schip AUGUSTE, kapt. Hoffman, van Macassar, laatst van Batavia, naar Amsterdam, heden wegens tegenwind ter rede van Portsmouth ten anker gekomen.
NRC 280384
Rotterdam, 27 maart. Volgens een telegram is het stoomschip LEERDAM, van New York naar Amsterdam, heden met verlies van roer, in Falmouth aangekomen. Passagiers en equipage alles wel aan boord.
NRC 280384
Schiedam, 27 maart. Volgens een telegrafisch bericht uit Lydd was het Nederlandse schip WALRAVEN MELCHERS, kapt. Hemmes, van Philadelphia naar Antwerpen bestemd, wegens oostelijke wind onder Dungeness geankerd. Alles wel aan boord.
NRC 280384
Advertentie. Rotterdam – Soerabaya direct: het eerste klasse snel zeilend Nederlands-Indisch barkschip TWEE VRIENDEN, kapt. C.H. Rühl, klasse 3/3 L 1.1. Veritas, expeditie begin mei. Adres de cargadoors Vroege & De Wijs en Kuyper, Van Dam & Smeer.

Afbeelding
Datum 13 mei 1884
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Paramaribo, 19 april. In de namiddag van de 14e, omstreeks half zes uur, arriveerde ter rede het eerste stoomschip van de Koninklijke West-Indische Maildienst, de ORANJE NASSAU. Van deze eerste reis maakten 14 passagiers gebruik als 7 van de 1e klasse en 7 van de tweede klasse, terwijl er ruim 1.000 ton vracht ingeladen was, waarvan ruim 600 voor Paramaribo, 25 voor Demerare, 75 voor Trinidad en het resterende voor Curaçao bestemd is. De reis duurde 17 dagen en 18 uren. De gemiddelde vaart bedroeg 11 mijlen. Het weer was gedurende 12 dagen ruw, waarvan 5 stormachtig. Niettegenstaande slecht weer en tegenwind maakte het schip toch nog 8 mijlen vaart per uur.
De gezagvoerder berekent dat hij onder gewone omstandigheden de reis zal kunnen afleggen in 16 en een halve dag. De 17e dezer bezocht de gouverneur, vergezeld van zijn adjudant en enige leden van de raad van bestuur, de mailboot, die intussen ook door enige geïnviteerde heren en dames in ogenschouw werd genomen.
De 18e des namiddags, is de ORANJE NASSAU naar Curaçao via Demerare en Trinidad vertrokken. Ruim een uur voor het vertrek van de boot was het militair muziekkorps op de steiger van de Koninklijke West Indische Maildienst tegenwoordig en liet zich nu en dan horen. Ook een groot aantal mensen had zich aldaar begeven om de afvaart van de boot te zien.

Afbeelding
Datum 18 december 1884
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Aan de De Ruyter- en Handelskaden heerst veel leven en bedrijvigheid. Behalve
verschillende zeilschepen liggen er, naast het stoomschip ORANJE NASSAU van de
West Indische Mail, NEDERLAND EN ORANJE van de Stoomvaart Maatschappij Insulinde, en een van de Hullboten, niet minder dan vier mailboten van de Maatschappij Nederland, nl. de stoomschepen PRINSES MARIE, PRINS HENDRIK en de beide heden gelijktijdig aangekomen VOORWAARTS en PRINS FREDERIK.

Afbeelding
Datum 21 april 1885
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In de heden gehouden vergadering van aandeelhouders in de Koninklijke West- Indische Maildienst werd verslag uitgebracht over de verrichtingen dezer onderneming in 1884.
De reisrekening van de stoomschepen leverde een saldo winst op van NLG 458,95½ . Behalve dat de lage vrachtmarkt op deze uitkomst niet zonder invloed geweest is, wordt daaromtrent in het rapport nog het volgende gezegd :
Het doet ons leed te moeten zeggen, dat de maildienst in Suriname niet zo uitsluitend in het verkeer met moederland en kolonie voorziet als wij gehoopt en verwacht hadden.
Wel blijkt uit de berichten die wij uit Suriname ontvingen, dat de geregelde en versnelde gemeenschap met Nederland in een werkelijke behoefte voorziet, en dat men er levendig het gemis daarvan zou gevoelen, wanneer onze dienst moest worden gestaakt, maar de overtuiging is nog niet krachtig genoeg bij allen, die bij de voortduur onzer Maatschappij belang hebben, dat die alleen verzekerd is, als de kooplieden, vooral in Suriname, uitsluitend van onze stoomschepen gebruik maken voor de aanvoer hunner behoeften uit Europa en voor de overvoer hunner producten daarheen. Wij vertrouwen, dat de handel in moederland en kolonie ons dien zo nodige steun op voldoende en volledige wijze verstrekken zal.
De winst en verliesrekening is daarentegen belast voor het deficit op de interestrekening ad
NLG 6.818,45 ½ (de vennootschap heeft een 5 % obligatielening, groot NLG 500.000, te haren laste) en het deficit van de assurantierekening, ad NLG 889,76, waartegenover zoude kunnen worden gesteld, dat ten gevolge van eigen assurantie een assurantiefonds gevormd is van NLG 6.766,95 ½ , hetwelk in het credit van de balans paraisseert. Verder is ten laatste van de winst en verliesrekening gebracht NLG 37.416,87 of 5 % afschrijving (volgens artikel 18 van de statuten) op de 3 stoomschepen van de vennootschap ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, die in het actief van de balans een waarde vertegenwoordigen van NLG 1.030.484,13½ , zodat de genoemde rekening sluit met een deficit van NLG 44.634,59 dat op nieuwe rekening overgaat.
De balans werd goedgekeurd. De heren G. N. Muller en A. d’Ángremond werden als commissarissen herkozen.

Afbeelding
Datum 10 maart 1886
Krant JB - Javabode

De PRINSES WILHELMINA, door de wereldberoemde John Elder & Co. te Glasgow gebouwd, had een machinefundatie, die zo zwak geconstrueerd bleek te zijn, dat men verplicht was de gehele machine uit het schip te nemen en deze fundatie te vernieuwen.
Het schroefstoomschip 1e klasse DE RUYTER, na in alle opzichten op de proeftochten te hebben voldaan, heeft op de reis naar Indië averij aan de machine gehad en zal nu te Soerabaija een, zo men zegt, vrij belangrijke reparatie ondergaan.
Daarentegen zijn lichtpunten, dat de LEERDAM en de ZAANDAM reeds jarenlang een zware dienst verrichten tot volle tevredenheid van de reders, en dat de SMIT zelfs zonder afdoende proeftocht naar Java werd gezonden en zonder oponthoud de reis in 42 dagen volbracht. De K.A. NIEMANN doet nu reeds bijna twee jaar dienst op de Westkust van Afrika zonder dat men de minste klacht verneemt. De stoomschepen STELLA, JUPITER, ALBLASSERDAM, ECHO INO, SATURNUS, HOLLANDIA, ERASMUS, ARY SCHEFFER, IBERIA, BILLITON en AMSTELSTROOM hebben alle gedurende de jaren, dat zij in dienst zijn, geen aanleiding gegeven tot een ernstige klacht. Ook de BATAVIA, SOERABAIJA, NEDERLAND EN ORANJE, KONING WILLEM III, geregeld in de vaart of geweest zijn op Oost-Indië, en de ORANJE NASSAU, PRINS WILLEM I en PRINS MAURITS, in de vaart op West-Indië, geven evenmin aanleiding tot klachten. (opm: passage uit een ingezonden brief, waarin een industrieel opkomt voor de aanbouw van schepen voor de Koninklijke Marine op particuliere Nederlandse werven)

Afbeelding
Datum 14 juli 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 13 juli. Het op 12 dezer te IJmuiden aangekomen stoomschip VOORWAARTS, heeft 40 last lading overgeladen in het stoomschip ORANJE NASSAU met bestemming Suriname.

Afbeelding
Datum 02 november 1886
Krant SUR - Suriname, Koloniaal Nieuws- en Advertentieblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Paramaribo, 1 november. De lange reis van de Koninklijke West-Indische Mailboot ORANJE NASSAU, die eerst heden morgen omstreeks 8 uur alhier arriveerde, terwijl deze boten sinds het bestaan der maatschappij geregeld op tijd aankwamen, dat is de 30e of hoogstens de 31e van elke maand, is, zoals wij van de gezagvoerder der boot vernemen, toe te schrijven aan slecht weer op zee, vooral in het begin der reis.

Afbeelding
Datum 21 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 juli. Volgens telegram uit Londen arriveerde heden te Dover het stoomschip ORANJE NASSAU, van Suriname, laatst van Havre, naar Amsterdam, met lichte schade door aanvaring, doch heeft de reis voortgezet.
Londen, 20 juli. Het stoomschip ORANJE NASSAU, van Suriname, laatst van Le Havre, arriveerde te Dover met het schip LEADING CHIEF op sleeptouw, welk schip schijnbaar door aanvaring beschadigd is.

Afbeelding
Datum 24 juli 1889
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Le Havre, 20 juli. Het stoomschip ORANJE NASSAU is hier in het dok met het Franse stoomschip LABRADOR in aanvaring geweest, waardoor laatstgenoemde een schade leed, die op GBP 12,- werd begroot.

Afbeelding
Datum 26 juli 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 24 juli. In het grote ruim van het ijzeren schroefstoomschip ORANJE NASSAU, van de Koninklije West-Indische Maildienst, aan de Ruyterkade liggende, ontstond gisteren namiddag 6 uur 50 min. brand, waarschijnlijk door broeiing ontstaan. De brandweer verleende hare hulp met de JAN VAN DER HEYDEN (opm: blusvaartuig), een gewone brandspuit en een brandkraan, en was binnen een half uur de brand meester. Alleen waterschade is aangericht.

Afbeelding
Datum 27 november 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 24 november. Volgens te Rotterdam uit Londen ontvangen telegram zijn het stoomschip ORANJE NASSAU, van Paramaribo naar Amsterdam, en het Franse stoomschip GIVRIQUE met elkander in aanvaring geweest, waardoor laatstgenoemde zware schade leed. Vanwege de GIVRIQUE is een eis tot schadeloosstelling ingediend. De ORANJE NASSAU leed geen schade.

Afbeelding
Datum 30 november 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 28 november. Het stoomschip GRIVIQUE vordert voor de door het stoomschip ORANJE NASSAU veroorzaakte schade GBP 500. Het bevriezingsapparaat is door de aanvaring beschadigd. De agent stelt voor als vergoeding FFR 6000 aan te bieden.

Afbeelding
Datum 22 december 1890
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 19 december. Her ramschip GUINEA bevindt zich thans halfweg Velsen en Buitenhuizen en werkt steeds door, doch avanceert weinig. Het ijs is 1½ voet dik. Het ramschip wordt gevolgd door de stoomschepen NEPTUN, AUCKLAND CASTLE, ZAANDAM, AMSTELSTROOM en ONDINE. Voor de Hembrug liggen de stoomschepen FRAM, EUROPEAN, NICHOLAS VAGLIANO, SIRIUS en ORANJE NASSAU. - 13 graden vorst.

Afbeelding
Datum 10 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant

Amsterdam. 8 oktober. Het Nederlandse stoomschip ORANJE NASSAU, van West-Indië naar New York bestemd, heeft bij Gonaive (Haïti) op het strand gezeten. Het werd zonder assistentie weder vlot, heeft geen schade bekomen en is gisternamiddag van Port au Prince vertrokken.

Afbeelding
Datum 23 oktober 1891
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 21 oktober. Het Nederlandse stoomschip ORANJE NASSAU, van New York naar West-Indië, is aan de grond gelopen, maar vlot geraakt en naar New York teruggesleept met schade aan de schroef.

Afbeelding
Datum 24 oktober 1891
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 23 oktober. Volgens bij de Koninklijke West-Indische Maildienst ontvangen nader bericht uit New York is het stoomschip ORANJE NASSAU bij het vertrek van daar in aanvaring geweest met een stoombarge. Na gehouden expertise is gebleken, dat de daarbij bekomen schade bestaat uit het indrukken van enige platen, terwijl enkele spanten werden gebogen. Een gedeelte der lading wordt gelost en men dacht met vier dagen de reis weder te kunnen vervolgen. De lading is niet beschadigd.

Afbeelding
Datum 19 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRIOK arriveerde 14 dezer van Amsterdam te Batavia; ORANJE NASSAU, van West-Indië, is 16 dezer te New York aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 16 dezer van Southampton; SALATIGA, van Hamburg en Amsterdam naar Java, arriveerde 16 dezer te Genua; BROMO, van Java naar Rotterdam, arriveerde 17 dezer te Marseille; BATAVIA, van Rotterdam naar Java, vertrok 17 dezer van Perim; SOERABAJA, vertrok 17 dezer van Batavia naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 24 februari 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip SCHIEDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar Baltimore, via New York, arriveerde 20 dezer te New York; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Baltimore naar Rotterdam, passeerde 22 dezer Dover; OBDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, vertrok 20 dezer van New York; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, is 21 dezer met lichte schade aan de machine in Ferrol binnen gelopen; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 22 dezer Lezard; ORANJE NASSAU, vertrok 20 dezer van New York naar West Indië; PRINS ALEXANDER, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 22 dezer te Padang; BROMO, van Java naar Rotterdam, passeerde 20 dezer Gibraltar; UTRECHT, van Rotterdam naar Java, arriveerde 22 dezer te Southampton.

Afbeelding
Datum 26 maart 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Het stoomschip PRINS WILLEM I vertrok 24 dezer van Amsterdam naar Paramaribo; ORANJE NASSAU is 23 dezer van Paramaribo naar Amsterdam vertrokken; PRINS MAURITS is 21 dezer van Amsterdam te Paramaribo aangekomen; PRINSES AMALIA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde den 24 dezer te Port Said; PRINSES SOPHIE, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 23 dezer te Genua; SALAK, van Rotterdam naar Java, vertrok 24 dezer van Suez; SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde dezer te Suez en heeft de reis voortgezet; ARDJOENO, van Java naar Rotterdam, vertrok 23 dezer van Colombo.

Afbeelding
Datum 13 april 1892
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Zeetijdingen. Het stoomschip MAASDAM, van de N.A.S.M, vertrok 9 dezer van New York naar Rotterdam; ORANJE NASSAU, van West Indië naar Amsterdam, arriveerde 10 dezer te Havre; PRINSES WILHELMINA, van Amsterdam naar Batavia, arriveerde 10 dezer te Southampton; WERKENDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, passeerde 11 dezer Lezard (opm: Lizard).

Afbeelding
Datum 16 januari 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 14 januari. Het stoomschip ROTTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 13 dezer Prawlepoint; PRINS HENDRIK, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 12 dezer van Genua; PRINS WILLEM II, arriveerde 9 dezer van Amsterdam te Parimaribo; ORANJE NASSAU vertrok 12 dezer van Amsterdam naar Suriname; BURGEMEESTER DEN TEX, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 12 dezer Perim.

Afbeelding
Datum 25 september 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 23 september. Het stoomschip SAMARANG, van Java naar Rotterdam, arriveerde 21 dezer te Suez; PRINS ALEXANDER, van Batavia naar Amsterdam, vertrok 21 dezer van Genua; VOORWAARTS, van Batavia naar Amsterdam, passeerde 22 dezer Carvoeiro; ORANJE NASSAU, van Amsterdam naar Parimaribo, is 22 dezer, des ochtend 7 uur, Dover gepasseerd.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden. Het stoomschip SOERABAYA, van Rotterdam naar Java, arriveerde 11 dezer te Marseille; GEDEH vertrok 11 dezer van Batavia naar Rotterdam; PRINS MAURITS, vertrok 9 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; ORANJE NASSAU, arriveerde 10 dezer te van Amsterdam te Parimaribo; SUMATRA, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 10 dezer van Southampton; CONRAD, van Amsterdam naar Batavia, vertrok 11 dezer van Port Said; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde 11 dezer Scilly; EDAM, van de N.A.S.M, van Rotterdam naar New York, vertrok 11 dezer met 124 passagiers derde klasse.

Afbeelding
Datum 15 november 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 14 november. Het stoomschip OCEANIA, met Chinese en Indische mails, arriveerde 10 dezer nachts te Suez. De mails kunnen 16 dezer te Marseille verwacht worden; ZAANDAM, van de N.A.S.M, van Amsterdam naar New York, passeerde 19 dezer Lezard; MERAPI, van Rotterdam naar Java, arriveerde 12 dezer te Southampton; GEDEH, van Java, passeerde 13 dezer Dover, en wordt des nachts van 13 op 14 dezer te Rotterdam verwacht; EDAM, van de N.A.S.M, van New York naar Rotterdam, passeerde de 13e dezer Prawle Point; ORANJE NASSAU, vertrok 11 dezer van New York naar West-Indië; SPAARNDAM, van de N.A.S.M, vertrok 11 dezer van New York naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 14 december 1893
Krant LC - Leeuwarder Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Leeuwarden, 13 december. Het stoomschip GEDEH, van Rotterdam naar Batavia, wordt wegens zwaar stormweer te Southampton opgehouden; AMSTERDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 12 dezer van Rotterdam te New York; ORANJE NASSAU vertrok 11 dezer van Parimaribo naar Amsterdam; PRINS MAURITS arriveerde 11 dezer van Amsterdam te Parimaribo; MAASDAM, van de N.A.S.M, arriveerde 12 dezer van New York te Rotterdam.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Havre, 8 oktober. De gezagvoerder van het stoomschip ORANJE NASSAU rapporteert in het Engelse Kanaal op 7 oktober om 3 uur voormiddag een Duitse matroos opgevist te hebben met een reddingboei om van de Hamburg-China mailboot.

Afbeelding
Datum 28 mei 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 27 mei. Volgens De Scheepvaart is de Koninklijke West Indische Maildienst voornemens een geregelde dienst tussen New York en Paramaribo te openen. In verband hiermede is het stoomschip ORANJE NASSAU heden van Amsterdam naar New York vertrokken.

Afbeelding
Datum 22 april 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Ontleend aan het jaarverslag over 1905 van de N.V. Koninklijke West Indische Maildienst, Amsterdam: Als gevolg van de malaise, die in een groot gedeelte van West Indië in de handel heerste, is het resultaat over 1905 minder gunstig dan over het daaraan voorafgaande boekjaar. In het passagiersvervoer valt enige vooruitgang te constateren. Teneinde in de behoefte der handel te voorzien, is een directe verbinding tussen New York en Suriname ingesteld en sinds juni 1905 onderhoudt het stoomschip ORANJE NASSAU een geregelde dienst, doch de resultaten zijn nog geenszins bevredigend, hoofdzakelijk als gevolg van de geringe hoeveelheid retourlading. De bruto winst bedraagt NLG 356,961,23. Een dividend van 5% (1904: 7%) wordt voorgesteld.

Afbeelding
Datum 15 oktober 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 13 oktober. Volgens een via New York ontvangen Reutertelegram uit Willemstad is het Ned. s.s. ORANJE NASSAU van de KWIM op de reis van Trinidad naar Paramaribo tijdens een hevige storm ten oosten van Willemstad op het strand geraakt en zal het vermoedelijk totaal wrak worden. Het op de plaats des onheils aanwezige s.s. PRINS WILLEM II van dezelfde maatschappij was niet in staat het schip af te brengen.
Amsterdam, 13 oktober. Volgens bij de rederij ontvangen bericht zijn de opvarenden van de ORANJE NASSAU gered.

Afbeelding
Datum 16 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 14 oktober. Volgens telegram uit Willemstad is het Nederlandse stoomschip ORANJE NASSAU tijdens een hevige storm en doordat het anker slipte, op drift geslagen en wrak geworden.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1906
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Londen, 17 oktober. Door de Salvage Association is van LLoyd’s Agent te Willemstad een telegram ontvangen dat de kapitein van het s.s. ORANJE NASSAU het schip geabandonneerd heeft. Aanbevolen is het stoomschip ten voordele van belanghebbenden zo spoedig als mogelijk in publieke veiling te verkopen. Dit is een besluit na de eerste expertise, echter zal een tweede expertise gehouden worden. Volgens de mening van de kapitein kan het schip niet geborgen worden. Het moet als totaal verlies beschouwd worden. Wat mogelijk is zal geborgen worden.
Londen, 18 oktober. Bij het tweede nauwkeurig onderzoek is gebleken dat het s.s. ORANJE NASSAU zwaar beschadigd is. Een onmiddellijke verkoop wordt aanbevolen.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Londen, 18 oktober. Bij het tweede nauwkeurige onderzoek is gebleken, dat het stoomschip ORANJE NASSAU zeer zwaar beschadigd is. Een onmiddellijke verkoop wordt aanbevolen.

Afbeelding
Datum 21 oktober 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 20 oktober. Volgens een heden door ons ontvangen Reuter telegram is er tussen Curaçao en La Guayara een Nederlands stoomschip vergaan. (red: dit is de ORANJE NASSAU).

Afbeelding
Datum 10 november 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Curaçao, 21 oktober. In publieke veiling is het wrak van het Nederlandse stoomschip ORANJE NASSAU verkocht voor NLG 1650 en een kleine hoeveelheid scheepsproviciën en dranken, die zich nog onder water bevinden, hebben NLG 50 opgebracht. De volgende week zal het geborgen goed verkocht worden.

Afbeelding
Datum 11 januari 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

Verkort verslag van de Nederlandse Rederijen in 1906 (vlootmutaties).
Holland Amerika Lijn: Nieuwgebouwd dubbelschroefstoomschip NIEUW AMSTERDAM (17250 ton), s.s. ROTTERDAM (8139 ton) verkocht. Nieuw stoomschip 23000 ton besteld, in voorjaar 1908 op te leveren.
Stoomvaart Mij Nederland: Nieuwgebouwde mailstomer REMBRANDT 5860 ton
Nieuwgebouwde goederenboot BANDA 4400 ton. Het s.s. PRINSES AMALIA 3495 ton verkocht. Grote goederenboot besteld. Mailstomers VONDEL en GROTIUS nog in aanbouw
s.s. SOEMBAWA werd gebezigd in nieuwe lijn, die in combinatie met de Rotterdamsche Lloyd werd geopend tussen Java en Engels-Indië, waarvoor Lloyd een stoomschip aankocht dat onder de naam BENGALEN (2660 ton) in de vaart kwam.
Ook bracht de Rotterdamsche Lloyd de nieuwe mailstomer RINDJANI (4931 ton) en het in aanbouw zijnde s.s. KAWI en werd het s.s. TABANAN besteld. Om te voorzien in de kosten werd tot een kapitaalsuitbreiding met twee millioen overgegaan.
De Kon. Paketvaart Mij. bracht nieuwgebouwde s.s. DUYMAER van TWIST en PAHUD elk 1806 ton in de vaart, terwijl het s.s. DE GREVE (2892 ton) te water gelaten werd.
Verkocht werden het s.s. GENERAAL PEL (1156 ton), MAHA VAJIRUNHIS (1182 ton) en SWAERDECROON (641 ton), terwijl vier stoomschepen elk ca 2900 ton besteld werden.
De Kon. Nederl. Stoomboot Mij. breidde de vloot aanzienlijk uit. Nieuw in de vaart de s.s. NEPTUNUS, URANUS (elk 1550 brt), ACHILLES en ATLAS (elk 2161 brt). In aanbouw s.s. VULCANUS (2160 brt) VESTA en VENUS (elk 1700 brt). Uitbreiding enerzijds door openen nieuwe lijn op Egypte en Syrië, anderzijds met steeds vermeerderend vervoer op de lijnen van de maatschappij. Het bedrijf is toegetreden tot de Nationale Stoomboot Mij in begin van het jaar, waardoor een einde kwam aan de concurrentie met de Atlas-Linie, en de maatschappij werd opgenomen in een pool van een aantal buitenlandse ondernemingen die de vaart op de Middellandse Zee onderhouden.
De Java-China-Japan Lijn bracht de nieuwgebouwde TJIBODAS (4828 ton) in de vaart en het s.s. TJIKINI (4700 ton) reeds te water.
Het s.s. ORANJE NASSAU (1308 ton) van de Kon. West-Indische Maildienst is vergaan.
Het s.s. ANCHISES van de Nederlandse Stoomvaartmij. Oceaan is verkocht.
P.A. van Es bracht het s.s. AMSTEL in de vaart (1050 ton).
W.S. en J.M. Burger bracht het s.s. MELROSE (1450 ton) in de vaart.
Scheepvaart en Steenkolen Mij bracht het nieuwgebouwde s.s. WESTLAND (1150 ton) in de vaart.
Het s.s. AMSTELSTROOM (788 ton) van de Holl. Stoomboot Mij. en de BATAVIER 1 gingen naar het buitenland.
De Billiton Mij. met BILLITON en KARANG komt niet meer onder de Nederlandse rederijen voor.
Vrachtvaarders:
Door een nieuwe vennootschap onder directie van de heer A.C. Lensen te Terneuzen werd een stoomschip besteld van 1900 ton.
Het s.s. MAUD CASSEL van Wm. H. Müller is vergaan. In plaats hiervan en van het reeds verkochte s.s. SKANDIA werden twee stoomschepen besteld van 5500 ton elk.
Het s.s. ELLEWOUTSDIJK (2229 ton) voor rekening van Solleveld, van der Meer & T.H. van Hattum kwam in de vaart.
Voor Vinke & Co te Amsterdam kwam het s.s. TROMPENBERG (1800 ton) in de vaart (het vorige jaar in aanbouw vermeld onder de naam HILLIGERSBERG)
Holland-Gulf Stoomvaart Mij kocht van Jos. de Poorter het s.s. THEODORA (852 ton). Dezelfde maatschappij bracht het nieuwgebouwde s.s. ALWINA (1150 ton) in de vaart.
Van Nievelt, Goudriaan & Co’s Stoomvaart Mij. heeft het s.s. PHECDA (2500 ton) in aanbouw en gaf voor NLG 180.000 aandelen uit.
De voor Gebr. Van Uden gebouwde MAASHAVEN (2500 ton) werd te water gelaten.
Het s.s. DE RUYTER (1682 ton) van de Stoomvaart Mij ‘Tromp’ is vergaan.
Het s.s. ARUNDO (1698 ton) van Hudig & Veder is verkocht.
Een nieuwe firma op rederijgebied is Joh. Otten & Zoon te Rotterdam, die het s.s. CARL LEHNKERING (2400 ton) bestelde.
Door de Maatschappij Stoomboot ‘Constance Catharina’ te Harlingen werd het s.s. CONSTANCE CATHARINA (1150 ton) besteld. Het schip is reeds te water gelaten.
De firma Erhardt & Dekkers bestelde het s.s. NOORDWIJK (2000 ton).
De Stoomvaart Mij ‘Amstel’ heeft het s.s. AMSTELDAM in aanbouw.

Afbeelding
Datum 07 augustus 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

(Geen datum) De Raad van Tucht voor de Koopvaardij zette het onderzoek voort naar de ramp aan het stoomschip ORANJE NASSAU van de Koninklijke West-Indische Maildienst, kapt. J.C. de Roever, overkomen in de morgen van 13 oktober 1906, toen het in de onmiddellijke nabijheid van de zuidwestkust van Curaçao op een klip gestoten had en kort daarop zonk. Het schip was op 10 oktober zonder lading uit Trinidad vertrokken met bestemming naar Curaçao. De volgende dag was het weder afwisselend buiïg en dik, soms zeer dik regenachtig, zodat men op het schip de lichten der kust niet kon onderscheiden. In de vroege ochtend van 13 oktober, toen ook de kapitein op de brug was, stiet het schip te ongeveer 04.30 uur op een klip, waarvan het te 06.15 uur door een hoge zee op het strand in de onmiddellijke nabijheid van Curaçao werd geworpen, zodat het geheel verloren ging. Men had zachtaan gestoomd, ca. 5 - 7 mijl per uur.

Afbeelding
Datum 19 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

De Raad van Tucht voor de Koopvaardij zette op 17 december de zaak voort tegen kapitein J.C. de Roever van het s.s. ORANJE NASSAU van de Kon. West-Indische Maildienst, welk schip op 13 oktober 1906 op de zuidwestkust van Curaçao strandde en verloren ging. Deze zaak diende reeds op 3 april en 5 augustus l.l.
Het schip was op 10 oktober van Trinidad naar Curaçao vertrokken. Op 13 oktober om 4.40 uur strandde het schip in buiïg weer en dik van de regen. Pogingen om op eigen kracht los te komen faalden en om 11 uur begon het schip water te maken, zodat om 11.30 uur de vuren uitgeblust werden. Nadat mail en geldswaarden in veiligheid waren gebracht werd na gehouden scheepsraad besloten het hevig stotende en zwaar naar bakboord hellende schip, waarvan de machines ontzet en schoorsteen en luchtkokers gebroken waren, te verlaten en op het strand te kamperen. Voor zover het weer zulks toeliet trachtte men nog van het schip te redden wat er nog te redden was. De uitspraak volgt later. (opm: sterk bekort)

Afbeelding
Datum 28 december 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Gisteravond deed de Raad van Tucht voor de Koopvaardij uitspraak in de zaak tegen kapitein J.C. de Roever van het s.s. ORANJE NASSAU. (opm: zie NRC 7 augustus) De Raad meende dat de verschillende handelingen van de gezagvoerder niet getuigden van de zorg en voorzichtigheid welke mogen worden geëIst. Men bevond hem schuldig aan nalatigheid en strafte hem door hem voor drie maanden de bevoegdheid te ontnemen als schipper op een Nederlands schip te varen; ook werd hij veroordeeld in de kosten. (opm: bekort)

Afbeelding