Inloggen
NOORDZEE - ID 4735


Kroniekberichten

Datum 02 juni 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

De nieuwe sleepboot NOORDZEE, gebouwd voor rekening van de rederij L. Smit & Co op het etablissement te Kinderdijk van de heren L. Smit & Zn, ligt aan de Parkkade te Rotterdam gereed om in dienst gesteld te worden.
Het fraaie vaartuig, zeer solide en buitengewoon sterk van bouw, is van staal vervaardigd, heeft een lengte van 18,90 meter, is breed 6,31 en hol 2,92 meter, metende netto 74 ton.
De stoom wordt voortgebracht in twee stalen stoomketels, berekend op een stoomdruk van 160 pond per vierkante Eng. duim. De ketels en de machine van het triple expansion-systeem zijn vervaardigd op het etablissement ‘De Schelde’ te Vlissingen. De machine kan een macht ontwikkelen van 689 paardenkracht en zal door middel van stoom en de vierbladige schroef, die een middellijn heeft van 9 voet 3 duim, aan de boot een maximumsnelheid geven van 12 mijl. Achter onder dek is het verblijf van gezagvoerder en stuurlieden, en de fraaie en nette kajuit is beschoten met Amerikaans grenenhout, gepolitoerd en voorzien van gemakkelijke sofa's en kasten. Voor de kajuit zijn twee flinke hutten. De kap van de machinekamer is groot en hoog; voor die kap bevinden zich de betings om de sleeptrossen aan vast te maken. De boot wordt met stoom gestuurd, waartoe zich aan de voorkant van de fraaie, van teak vervaardigde kaartenhut een toestel boven op de brug bevindt. Het verblijf van de bemanning en stokers is voor de machinekamer en er is ruimte om desnoods schipbreukelingen te kunnen opnemen. De boot is voorzien van de nodige waterballast en men berekent, dat, van al het nodige, kolen enz. voorzien, het een diepgang zal hebben van 12 Engelse voeten. Het vaartuig is met twee masten voorzien en heeft voor een overdekte bak, waarop de ankers liggen, waarvan de bewerking met stoom geschiedt.
De NOORDZEE is bestemd voor sleepdienst op de rivieren, maar voornamelijk voor verre sleeptochten over zee of redding op de kust en om dienst te doen bij het afbrengen van schepen. Het schip is voorzien van twee flinke sloepen en heeft vier zware trossen, waarvan een geteerde manilla van 12 duim, één van 10 duim, één van 9 duim en één van 7 duim, de drie laatste van hennep, behalve een gedeelte stalen tros die daaraan verbonden wordt. Het vaartuig, dat zeker onder de fraaiste sleepboten kan gerangschikt worden en keurig is afgewerkt, heeft een bemanning van 10 koppen en wordt gevoerd door kapt. J. Homan.

Afbeelding
Datum 30 juni 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 juni. De nieuw gebouwde sleepboot OOSTZEE, van dezelfde afmetingen als de door ons onlangs uitvoerig beschreven sleepboot NOORDZEE, van de firma L. Smit & Co, directeur de heer Murk Lels, deed heden een proeftocht op de Noordzee. Vele genodigden hadden aan de uitnodiging tot bijwonen van de proeftocht gevolg gegeven. Door het onstuimige weer en nogal hooggaande zee kon men alleen bij benadering bepalen welke vaart het sterke vaartuig met krachtvolle machine maakte, en kon men die op ongeveer 12 mijl stellen.

Afbeelding
Datum 28 september 1892
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 25 september. Het stoomschip EDAM is hedenmorgen, na een gedeelte der lading gelost te hebben, met assistentie van de sleepboot NOORDZEE vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 15 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 14 november. Het stoomschip TEUTONIA is op het zuiden aan de grond gevaren. De sleepboot NOORDZEE heeft vruchteloos getracht het af te slepen.

Afbeelding
Datum 16 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 november. Het stoomschip MAASDAM van New York is op het zuiden (van de oever van de Waterweg) aan de grond gevaren. De sleepboot NOORDZEE zal heden trachten het vlot te slepen. De passagiers zijn eraf gehaald en naar Rotterdam vertrokken.

Afbeelding
Datum 16 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 november. Het stoomschip TEUTONIA zit nog aan de grond. De sleepboot NOORDZEE heeft hedennacht vruchteloos getracht het vlot te slepen. Men is aangevangen met lichten.

Afbeelding
Datum 17 november 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 16 november. Het stoomschip TEUTONIA is met assistentie van de sleepboten NOORDZEE en ZIERIKZEE, na een gedeelte van de lading te hebben gelost, vlot gekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 15 december 1892
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 14 december. Met het beloodsen tijdens stormweer op 13 dezer kreeg de dienstdoende sleepboot NOORDZEE, even buiten de Hoofden van de Nieuwe Waterweg een zee over tengevolge waarvan de reling van de commandobrug werd ingeslagen, en de op de brug staande telegraaf, alsmede het kompashuis werden vernield. Door de sleepboot OOSTZEE is daarna in de loodsdienst voorzien.

Afbeelding
Datum 25 februari 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 23 februari. Het Nederlandse stoomschip ARIADNE, heden nacht vertrokken naar Antwerpen, is bewesten de Waterweg op de Maasvlakte gestrand. De sleepboten NOORDZEE, OOSTZEE en ZUID-HOLLAND hebben vruchteloos getrokken. Volgens later bericht is de equipage door de reddingsboot en de sleepboot NEPTUNUS van de bergingsmaatschappij alhier aangebracht. De achtersteven van de ARIADNE is gebroken en het schip is lek.

Afbeelding
Datum 28 februari 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 27 februari. Het stoomschip ARIADNE, van Rotterdam naar Genua via Antwerpen, strandde in de ochtend van 23 februari op de Maasvlakte; des voormiddags werd de equipage gered door de reddingboot NEDERLANDSCHE LEEUW en het vaartuig van Nieman en te Maassluis geland. Diezelfde namiddag werd door de kapitein een overeenkomst met de bergingsmaatschappij gesloten. Des avonds werd het bergen van de lading begonnen met 20 vaartuigen en 150 man, terwijl het bergingsvaartuig BUFFEL het stoomschip leegpompte en het indringende water uit het achterruim, tijdens en na de lossing verwijderde. Donderdag en vrijdag werd de berging voortgezet in blazers, die naar Maassluis werden gedirigeerd en de lading in grote lichters overgeladen en doorgezonden werd naar Rotterdam. Vrijdagavond trok de sleepboot ZUID-HOLLAND en sleepte de ARIADNE twee streken om de West. Zaterdagochtend werd niet getrokken, doch de lossing voortgezet en de lekkage zoveel mogelijk dichtgemaakt; des avonds werd met assistentie van de sleepboten NOORDZEE, WODAN, ZUID-HOLLAND, ROTTERDAM, VLAARDINGEN en PERNIS het stoomschip ARIADNE vlotgesleept en door de NOORDZEE, ZUID-HOLLAND en WODAN naar Rotterdam gebracht en daar aan de boeien vastgemeerd. Jammer dat bij het vlotslepen door het breken van bolders op het achterschip van de ARIADNE, kapt. Lupcke en timmerman Borkus, van de bergingsmaatschappij, nogal ernstig werden gewond; ook aan boord van de bergingsstoomboot NEPTUNUS werd de matroos Roos, door het breken van het ankerspil gewond. De beide laatsten zijn echter tegen ongevallen verzekerd bij de eerste Nederlandsche verzekeringsmaatschappij op het leven tegen invaliditeit en ongelukken, gevestigd te 's Gravenhage. Daar de Maasvlakte, waar de ARIADNE strandde, zeer gevaarlijk is, mag deze berging gelukkig geslaagd genoemd worden.

Afbeelding
Datum 17 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 maart. Het stoomschip VEENDAM, gisteren avond ongeveer half twaalf van New York in de Nieuwe Waterweg binnengekomen, is des nachts 1 uur op de strekdam beneden Maassluis gevaren en zit daar een 40 voet overheen, waardoor het schip in een schuine richting ligt. De passagiers zijn per passagiersboot van Maassluis naar Rotterdam vervoerd. Twee lichters zijn bij het schip, waarin wordt gelost. De sleepboot NOORDZEE heeft te vergeefs getracht het stoomschip met hoogwater af te slepen.

Afbeelding
Datum 18 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 maart. De sleepboten NOORDZEE, OOSTZEE, WODAN en NIEUWERSLUIS hebben vruchteloos getracht het stoomschip VEENDAM af te slepen. Men gaat voort met lichten.

Afbeelding
Datum 20 maart 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 17 maart. Het stoomschip VEENDAM, dat bij Maassluis aan de grond voer, is na een deel der lading gelost te hebben, met assistentie van de sleepboten NOORDZEE, WODAN, NIEUWESLUIS, PERNIS en VLAARDINGEN, heden ten 3.15 uur namiddag vlotgekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 23 april 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 22 april. Volgens van de directie der Maatschappij Columbus ontvangen bericht, vertrok het nieuw gebouwde stalen barkschip COLUMBUS, kapt. Wijkmeijer, hedenochtend van Rotterdam en des namiddags van IJmuiden naar Rio de Janeiro via Cardiff, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

Afbeelding
Datum 27 april 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 april. Volgens van de directie der maatschappij Neptunus ontvangen bericht arriveerde het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. Wijkmeijer, heden van Amsterdam te Cardiff, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, om aldaar voor Rio de Janeiro te laden.

Afbeelding
Datum 18 juli 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Alblasserdam, 17 juli. Volgens telegrafisch bericht arriveerde de sleepboot NOORDZEE met de baggermachine WOLGA I op sleeptouw heden na een reis van negen etmaal van IJmuiden behouden te Kroonstad.

Afbeelding
Datum 15 augustus 1893
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Alblasserdam, 13 augustus. De sleepboot NOORDZEE arriveerde heden van Frederikstad te Frederikshavn om de aldaar liggende brik BENGALEN naar Delfzijl te slepen. Zodra de verplaatsbare stoompomp met een capaciteit van 5 ton water per minuut van de NOORDZEE overgeplaatst is op de BENGALEN, zal de thuisreis worden aanvaard.

Afbeelding
Datum 21 augustus 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Delfzijl, 18 augustus. Het schip BENGALEN, kapt. Smit, arriveerde hier heden van Hernösand, laatst van Frederikshaven, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

Afbeelding
Datum 15 december 1893
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 13 december. De sleepboot NOORDZEE vertrok heden van hier naar Grimsby om het aldaar binnengelopen Nederlandse barkschip HERNÖSAND naar Delfzijl te slepen.

Afbeelding
Datum 10 januari 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 januari. De BATAVIER, kapt. Scherpbier, vertrok van Saigon naar St. Nazaire, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, 9 januari l.l.

Afbeelding
Datum 16 januari 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 15 januari. Volgens ontvangen telegram uit Londen arriveerde het Nederlandse fregatschip BATAVIER, van Saigon laatst van Corunna (opm: la Coruña), gesleept door de sleepboot NOORDZEE, de 12e te St. Nazaire.

Afbeelding
Datum 11 april 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 10 april. Volgens particulier bericht was het Nederlandse barkschip LOTOS, kapt. D. Greven, van Java komende, de 9e april om 5 uur namiddag bij Eastbourne, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, bestemd naar Amsterdam.

Afbeelding
Datum 19 juni 1894
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Alblasserdam, 18 juni. De directie der sleepdienst L. Smit & Co ontving heden per telegraaf bericht uit Odessa, dat de baggermolen DNIEPER I, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, de 17e dezer aldaar van Haarlem is gearriveerd.

Afbeelding
Datum 21 maart 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 20 maart. Het Nederlands fregat GRAAFSTROOM, kapt. P.J. Teensma, gesleept wordende door de sleepboot NOORDZEE, passeerde hedenavond te 6.30 uur Dungeness.

Afbeelding
Datum 20 oktober 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 19 oktober. De gisteren binnengekomen stoomboot PARLEMENT BELGE, gesleept door de slepboot NOORDZEE, is heden opgesleept naar Hendrik Ido Ambacht om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 20 december 1895
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 december. Het Nederlandse barkschip COLUMBUS, kapt. D.K. Wijkmeijer, wegens stormweer te Liverpool uit zee teruggekeerd (opm: zie NRC 141295), vertrok gisterenochtend, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, weer van daar naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 22 maart 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 21 maart. Volgens bij de directie der Maatschappij Neptunus ontvangen bericht, arriveerde het fregatschip HUGO MOLENAAR, kapitein Schenk, de 21e dezer des avonds van Hamburg te Shields, gesleept door de sleepboot NOORDZEE.

Afbeelding
Datum 25 oktober 1896
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 24 oktober. Van het Oostenrijkse stoomschip KIMON, komende van Fiume (opm: Rijeka), hedennacht 3 mijlen van de Waterweg bij de Slikboei zijnde, sprong de vóórcylinder, waardoor slechts één cylinder ter beschikking overbleef. De kapitein oordeelde het raadzaam te ankeren en hulp van sleepboten in te roepen. De diensten der sleepboot NIEUWESLUIS werden niet aangenomen, waarop de sleepboot NOORDZEE naar buiten vertrok en aanbood de KIMON voor GBP 1000 naar binnen te slepen. De kapitein vond dit bedrag te hoog en stelde voor het sleeploon door arbiters te doen bepalen, welk voorstel werd aangenomen. De KIMON werd daarop vastgemaakt en naar binnen gesleept.

Afbeelding
Datum 26 januari 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 25 januari. Hedenochtend om 8.50 uur kwam het Nederlandse stoomschip ZUID- HOLLAND met de lichter SCHEEPVAART II op sleeptouw voorgaats en seinde om assistentie. De sleepboten WODAN en NOORDZEE vertrokken derwaarts. Men vermoedt, dat de ZUID-HOLLAND een defect heeft aan het roer.

Afbeelding
Datum 16 april 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 15 april. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE is heden de Nieuwe Waterweg binnengekomen van IJmuiden met op sleeptouw het voormalige ramschip GUINEA, bestemd naar Bolnes voor de sloop. Het schip ligt thans alhier geankerd.

Afbeelding
Datum 20 november 1897
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Betreffende het ongeval aan het stoomschip MAASDAM overkomen op de reis van Rotterdam naar New-York, vermeldt de Western Morning News nog het volgende: Het stoomschip dat de 3e november van Rotterdam vertrok en de 5e met fraai weder de Lizard passeerde, werd later door hevig stormweer belopen, totdat op zondag 7 november in de ochtend een hevige ontploffing in de machinekamer plaats vond, waardoor de passagiers zeer werden verschrikt. Toen men echter bevond dat het schip niets geleden had, bedaarde de ontsteltenis en was de gezagvoerder, kapt. A. Potjer, weldra in de gelegenheid de passagiers te kunnen meedelen, dat niemand door de ontploffing der cilinders was verwond, ofschoon een stuk van driehonderd pond zwaar op het dek was geslingerd. Het machinepersoneel was druk in de weer om de achterste machine zo goed mogelijk bruikbaar te maken, dewijl de voorste door de vernieling der beide cilinders onbruikbaar was geworden. Door het slingeren van het stoomschip dat dwars in de zee lag werden de werkzaamheden zeer bemoeilijkt. De 8e november kwam het tankstoomschip ELISE MARIE in het gezicht, bestemd van Hamburg naar Baltimore, die assistentie wilde verlenen, doch door de hoge zee braken achtereenvolgens al de sleeptrossen. De ELISE MARIE bleef echter in de nabijheid totdat de machinisten met grote moeite en volharding er in geslaagd waren de achterste machine, die ook schade had geleden, in zo verre weder bruikbaar te maken, dat men hoewel met geringe vaart en geassisteerd door de zeilen de terugreis naar Plymouth kon aanvaarden, waarna de ELISE MARIE de 10de de reis naar Baltimore voortzette. Ten 3 uur des middags van de 12e november werd de Lizard gepasseerd en arriveerde het stoomschip de 13e november des ochtends ten 10 uur te Plymouth. Bij het ten anker komen brak ook nog het spil, zodat men moeite had om de ankers te lichten. Ook was de machine juist bij het binnenkomen weder defect geworden. De passagiers waren ten hoogste ingenomen met de betoonde zeemansschap van de gezagvoerder, officieren en de bemanning en de ijver van het machinepersoneel en toen kapitein Potjer het stoomschip verliet om zich aan land te begeven, werd hij door de passagiers luide toegejuicht. Het stoomschip is heden van Plymouth naar Rotterdam vertrokken, gesleept door de sleepboten OCEAAN en NOORDZEE. De passagiers vertrokken heden met het stoomschip VEENDAM naar New-York.

Afbeelding
Datum 05 februari 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 4 februari. Van het stoomschip TRIANO zijn de achtersteven en het roer gebroken. In het voorruim, alsmede in de piek, volkslogies en vuurplaats, is water. De sleepboten NOORDZEE, LAUWERZEE en WODAN hebben getracht het schip af te brengen, doch dit is slechts een halve scheepslengte afgekomen en hebben de sleepboten ten ongeveer half vier opgehouden met trekken. Eén der sloepen van de TRIANO welke bezig was een lijn van de sleepboot NOORDZEE naar het stoomschip te brengen, sloeg om. Vijf van de zich daarin bevindende personen konden nog op de sloep klimmen, doch de zesde verdween echter dadelijk in de diepte en werden de vijf overigen, welke inmiddels achter de TRIANO gedreven waren, door een jol van de NOORDZEE opgenomen.
De PERNIS is met een vlet naar het gestrande schip gestoomd om de zich daar nog op bevindende werklieden af te halen. De zee is weer onstuimiger geworden.

Afbeelding
Datum 21 april 1898
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Amsterdam, 20 april. Het stoomschip CALABRIA, gekocht door de heer F. Rijsdijk te Hendrik Ido Ambacht, is gisteren, gesleept door de sleepboot NOORDZEE van Londen naar Dordrecht vertrokken om aldaar te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 10 augustus 1898
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 9 augustus. De tjalk CASTOR, van Rouen naar IJmuiden bestemd, is zwaar lek door de sleepboot NOORDZEE alhier binnengesleept.

Afbeelding
Datum 30 april 1899
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

29 April in de Nieuwe Waterweg aangekomen MAID OF KENT, stoomboot, van Dover naar Hendrik Ido Ambacht, per sleepboot NOORDZEE om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 08 januari 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aankomst op 7 januari in de Nieuwe Waterweg van het stoomschip MEDWAY, van Southampton, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 12 maart 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aankomst op 11 maart in de Nieuwe Waterweg van het Engelse stoomschip ALLIANCE, van Southampton naar Bolnes, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 27 maart 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 28 maart. Het hedennacht binnengekomen Nederlandse stoomschip STATENDAM, van New York, is tijdens een sneeuwbui even boven Maassluis aan de grond gevaren. De sleepboot NOORDZEE zal met het eerste getij trachten het stoomschip vlot te brengen.
Later bericht. De STATENDAM is met assistentie van de sleepboot NOORDZEE vlot gekomen en naar Rotterdam opgestoomd.

Afbeelding
Datum 03 juli 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Maassluis, 2 juli. Het stoomschip HOLLAND, van Londen naar Rotterdam, is de afgelopen nacht tijdens dikke regen gestrand op de Maasvlakte. Sleepboten verleenden assistentie, doch het schip bleef zitten. Men is aangevangen met lichten. De sleepboten NOORDZEE, ROTTERDAM, HAVIK en HOEK VAN HOLLAND zullen hedenmiddag trachten het stoomschip vlot te slepen.

Afbeelding
Datum 04 juli 1900
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 3 juli. Na een gedeelte der lading gelost te hebben is het stoomschip HOLLAND hedenochtend met behulp van de sleepboten HOEK VAN HOLLAND en NOORDZEE vlotgekomen en opgestoomd naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 09 april 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het stoomschip MAASSTAD is heden (opm: 9 april) vertrokken uit de Nieuwe Waterweg naar Stockton voor het plaatsen van de machine, gesleept door de sleepboot NOORDZEE. (opm: het schip is op 10 april te Middlesbro aangekomen)

Afbeelding
Datum 19 mei 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op 18 mei vertrokken uit de Nieuwe Waterweg naar Newcastle per sleepboot NOORDZEE het stoomschip 107. (opm: ongetwijfeld een bouwnummer; naar de Tyne om machines in te nemen)

Afbeelding
Datum 08 juni 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Hellevoetsluis, op 7 juni aangekomen het stoomschip MARENGO, van Shields naar Dordrecht per sleepboot NOORDZEE, om gesloopt te worden.
(opm: DS meldt: MARENGO – Engels stoomschip, gebouwd in 1879 – op 5 juni 1901 vertrokken van de Tyne naar Dordrecht voor oplevering aan de sloper.)

Afbeelding
Datum 09 juli 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. Heden is alhier van Hamburg aangekomen het nieuwe stoomschip KEDIRI, gesleept door de sleepboten NOORDZEE en ZUIDERZEE. Het schip is gebouwd bij de werf Blohm & Voss maar zal te Rotterdam worden afgebouwd.

Afbeelding
Datum 16 juli 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op 14 juli is vertrokken uit de Nieuwe Waterweg naar Newcastle het stoomschip TEMPLE, per sleepboot NOORDZEE. (opm: Vuyk – tot plaatsing van machine en ketels)

Afbeelding
Datum 01 september 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Vertrokken uit de Nieuwe Waterweg op 31 augustus de sleepboot NOORDZEE, met op sleeptouw het nieuwe stoomschip LOUISE, naar Stockton on Tees.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 29 september vertrokken nieuw stoomschip 203 per sleepboot NOORDZEE naar Newcastle on Tyne. (opm: bouwnummer 203 van Vuyk, de ST. HELENS, voor inbouw van de machines)

Afbeelding
Datum 16 december 1901
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Heden is vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Stockton het stoomschip LAURA voor het plaatsen van de machine gesleept door de sleepboot NOORDZEE. (opm: de sleep is op 18 december te Stockton aangekomen)

Afbeelding
Datum 29 januari 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 29 januari. Het Engelse stoomschip WESTFIELD is inkomende van Galatz (opm: Galaţi, Roemenië) naar Rotterdam bij de rode ton No 2, nabij de Zuiderpier, tijdens storm uit het noord-noord-westen omhoog gevaren. De opvarenden, 26 koppen, zijn door de reddingboot PRESIDENT VAN HEEL van boord gehaald en te Hoek van Holland geland.
(opm: Op 5 februari is na het lossen van een gedeelte van de lading het schip vlot getrokken door de sleepboten ZWARTE ZEE, LAUWERZEE, NOORDZEE, WODAN, ZEELAND, ROTTERDAM, VLAARDINGEN en VALK en naar Rotterdam gesleept)

Afbeelding
Datum 12 april 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het bij Vuyk gebouwde schip LEON is heden gesleept door de NOORDZEE vertrokken van de Nieuwe Waterweg naar Sunderland voor inbouw van de machine. (opm: zie DS 280302)

Afbeelding
Datum 30 april 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Kiellegging, bouw en stapelloop van schepen

Alblasserdam, 30 april. Heden is bij de werf J. Smit Czn, alhier, te water gelaten het stalen stoomschip HEEMSKERK voor de Stoomvaart Mij Tromp te Rotterdam. De afmetingen zijn 298 x 42.9 x 22.6 voet. Het laadvermogen is 3650 ton. De machine wordt geleverd door Blair & Co te Stockton. De diameters van de cilinders zijn 22½”, 36½” en 60”; de slaglengte is 39”.
(opm: op 3 mei is het schip van Rotterdam naar Stockton vertrokken, gesleept door de NOORDZEE voor inbouw van de machine. Op 5 mei vertrokken van de Nieuwe Waterweg en op 8 mei te Middlesborough aangekomen)

Afbeelding
Datum 06 mei 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op 5 mei is uit Nieuwe Waterweg per sleepboot NOORDZEE het nieuwe s.s. HEEMSKERCK naar Stockton vertrokken. (opm: om machine en ketels in te nemen)

Afbeelding
Datum 16 juni 1902
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het Engelse stoomschip LIMERICK (961 brt) is heden binnengekomen te Nieuwe Waterweg van Milford, gesleept door de sleepboot NOORDZEE. Het schip is bestemd voor Dordrecht voor sloop.

Afbeelding
Datum 03 juli 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Rotterdam 2 juli. Het stoomschip SWIFT (GBR, 627 brt) is heden aangekomen in de Nieuwe Waterweg, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, van Londen naar Zwijndrecht om te worden gesloopt.

Afbeelding
Datum 06 december 1902
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Op 5 december 1902 is in de Nieuwe Waterweg aangekomen het stoomschip GERMANIA per sleepboot NOORDZEE van Swinemünde naar Zwijndrecht om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 14 juni 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Op 13 juni is in de Nieuwe Waterweg aangekomen de CORGON, van Plymouth naar Bolnes per sleepboot NOORDZEE om gesloopt te worden. (opm: dit turretschip, bouwjaar 1871, 3560 ton waterverplaatsing, was op 12 mei 1903 door de British Admiralty in een veiling verkocht aan Garnham, die het doorverkocht)

Afbeelding
Datum 11 juli 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 10 juli. Heden is alhier aangekomen het stoomschip DOROTHEA, van Rotterdam per sleepboot NOORDZEE, voor het plaatsen van de machine.

Afbeelding
Datum 19 september 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aangekomen op 18 september 1903 in de Nieuwe Waterweg het stoomschip BERNARD HALL, van Liverpool naar Zwijndrecht per sleepboot NOORDZEE, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 23 september 1903
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aangekomen op 21 september in de Nieuwe Waterweg het stoomschip ACHILLES, van Londen naar Zwijndrecht per sleepboot NOORDZEE, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 28 december 1903
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 26 december. Het stoomschip FINLAND werd vlot gesleept door de sleepboot NOORDZEE en twee Belgische sleepboten. Het schip ligt hier thans ter rede en neemt de geloste lading weder in. Het stoomschip FINLAND zal na de geloste lading weder te hebben ingenomen, naar Southampton vertrekken om aldaar te dokken.

Afbeelding
Datum 14 juni 1904
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Aankomst Nieuwe Waterweg 13 juni het stoomschip VOLAGE (opm: kruiser), van Chatham per sleepboot NOORDZEE naar Hendrik-Ido-Ambacht, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 04 februari 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Op 4 februari 1905 is te Nieuwe Waterweg als bijlegger aangekomen het stoomschip (sloper) PAMPA van Havre naar Hamburg gesleept door de sleepboot NOORDZEE. (Op 6 februari vertrokken naar Hamburg, eveneens per sleepboot NOORDZEE)

Afbeelding
Datum 13 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Rotterdam, 12 oktober. Het Engelse stoomschip EMMA, dat 7 januari bij Hoek van Holland strandde en na in juni vlot gebracht te zijn, in de Parkhaven alhier werd opgelegd, is aan de Antwerp Engineering Co te Antwerpen verkocht en heden door de sleepboten NOORDZEE en ROTTERDAM naar Vlissingen gesleept. Morgen vertrekt het van Vlissingen naar de bestemming.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Harburg, 25 oktober. Het Engelse stoomschip LONDON, gesleept door de Nederlandse sleepboot NOORDZEE, is alhier aangekomen om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 05 december 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 december. De sleepboten POOLZEE en NOORDZEE vertrekken hedenochtend uit de Nieuwe Waterweg naar Falmouth om het stoomschip SOESTDIJK van daar naar Rotterdam te slepen.

Afbeelding
Datum 02 februari 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 februari. De sleepboot NOORDZEE, met het oude oorlogsschip LE VENGEUR op sleeptouw, arriveerde heden van Cherbourg te Bremerhaven, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 12 april 1906
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het door de Scheepsslooperij v/h Frank Rijsdijk aangekochte Duits gedekt houten korvet GAZELLE, gebouwd in 1859 en 2100 ton groot is heden aangekomen te Rotterdam van Wilhelmshaven, gesleept door de sleepboten NOORDZEE en ZUIDERZEE en bestemd naar Hendrik Ido Ambacht.

Afbeelding
Datum 10 juli 1906
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 9 juli. De sleepboten OCEAAN en NOORDZEE vertrokken zaterdagmiddag j.l. (opm: 7 juli) van de Kyles of Bute met het oude Engelse linieschip SUPERB op sleeptouw naar Nordenham.

Afbeelding
Datum 12 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Bergen, 8 januari. Gesleept door de Nederlandse sleepboot NOORDZEE arriveerde het stoomschip HOLSATIA alhier. Nadat in de Nieuwjaarsnacht tijdens vreselijk weer de sleeptrossen van de ZUIDERZEE en de NOORDZEE braken, is de HOLSATIA tijdens een sneeuwstorm uit zicht geraakt en dreef alleen tot 8 januari, steeds door geweldige brekers bespoeld. Doordat een sleeptros in de schroef van de NOORDZEE was geraakt, was deze sleepboot onbestuurbaar. Nadat de schroef was geklaard, is met het zoeken naar de HOLSATIA aangevangen. Op 3 januari des avonds werd ze gevonden en trots de hoge zeeën mocht het gelukken een tros aan boord te brengen, waarop het slepen naar de Engelse kust werd voortgezet. Op 4 januari draaide de wind naar het noordwesten; het waaide harder, waardoor de sleeptros weder brak. Gedurende de nacht gelukte het weer verbinding te krijgen en des morgen om 5 uur werd koers naar het noordwesten gezet. De storm werd weder zuidoost met het ongelukkige gevolg, dat de sleeptros weder brak. Eerst de volgende middag kon een nieuwe tros worden vastgemaakt. In de nacht kwam Marstenen in zicht en des morgens kwam de loods aan boord, die beide schepen hier binnenbracht. De HOLSATIA heeft gedurende het drijven zware schade aan verschansingen, commandobrug, enz. geleden. Aangezien de presenningen der luiken waren weggeslagen en water in het ruim was gedrongen, was men aan boord voor het ergste bevreesd. De NOORDZEE heeft ook schade, doch ze is niet ernstig. De schades worden gerepareerd en de HOLSATIA is zeewaardig en kan binnen een paar dagen vertrekken.

Afbeelding
Datum 15 januari 1907
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Stettin, 12 januari. Het alhier thuishorende stoomschip HOLSATIA, te Bergen binnengesleept, zal door de sleepboten ZUIDERZEE en ZWARTE ZEE , in plaats van de NOORDZEE, naar Middlesbrough worden gesleept.

Afbeelding
Datum 06 april 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

IJmuiden. Heden te 12.10 uur is het Nederlandse oorlogsschip SUMATRA vertrokken naar Harburg per sleepboot NOORDZEE. (opm: om gesloopt te worden)

Afbeelding
Datum 20 september 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart

Het casco van het s.s. THORA, gesleept door de sleepboot NOORDZEE, vertrok 19 september te 4.45 uur n.m. naar South Shields. (opm: nieuwbouw Vuyk, voor inbouw van de machines, zie DS 5 september)

Afbeelding
Datum 19 oktober 1907
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, 19 oktober. Het van New York komende s.s. RIJNDAM is even beneden Vlaardingen aan de grond geraakt. De sleepboten NOORDZEE en ROZENBURG hebben vastgemaakt. Men hoopt het schip, dat ook gelicht wordt, met het middaggetijde vlot te brengen.

Afbeelding
Datum 01 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 december. Kapt. C. Verschoor van de Nederlandse sleepboot NOORDZEE rapporteert het volgende: Op maandag 23 december vertrokken van Queenstown met het zeilschip CALGATE op sleeptouw naar Cardiff, passeerden Dungeness dinsdag de 24ste, voormiddags te 9 uur, met goed weer en gunstige wind. Wij passeerden St. Catherine’s Point, Start Point en Lizard bij nacht, dus konden niet gerapporteerd worden en woensdagavond 9 uur rondden wij Landsend – Longship. Het was toen goed weer met zuidoostenwind, dan koersten wij het Bristol – Kanaal in, kort bij de wal langs, met het volle vertrouwen donderdagavond te Cardiff te zijn, doch donderdag voormiddag te 2 uur begon het opeens ontzettend te stormen en om v.m. 3 uur, terwijl Trevose Head Light in zicht was, brak de zware sleeptros ongeveer 15 vadem achter de NOORDZEE. De sleeptros was ten volle uitgevierd en op de ankerketting van het schip gesloten, zodat dit ongeveer 180 vadem achteraan hing. De zee werd toen zeer hoog, doch wij maakten het schip direct weer vast aan de lichtere sleeptros, zodat wij het schip om v.m. 5 uur weer vast hadden. Het begon vreselijk te stormen en de zee werd zeer hoog, zodat wij steeds van de wal afdreven, doch wij deden ons best en hielden wat wij konden. Ik signaleerde herhaalde malen aan de kapitein van de CALGATE om zeilen bij te zetten, wijl wij een bezeilde en goede wind hadden, doch zonder gevolg. Er werden geen zeilen bijgezet en wij dreven steeds verder weg. Vrijdag v.m. 5 uur was het noodweer met een ontzettend hoge zee en de stalen voorloper van de tweede tros brak, zodat het schip weer los was en aan vastmaken viel niet te denken. Ik praaide de kapitein van de CALGATE en vernam dat hij de zware sleeptros, welke gebroken was, had laten slippen, zodat deze dus verloren was. Vrijdag n.m. praaide ik nogmaals de CALGATE, doch moest toen voor zelfbehoud het zeilschip achterlaten. Wij waren toen op ongeveer 10 mijl van het Small’s lichtschip in peiling O.Z.O. en stoomden zaterdag v.m. 11.30 uur Milford Haven binnen voor orders. Hedenavond vertrekken wij weder, zoekende naar de CALGATE.

Afbeelding
Datum 04 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 3 januari. Hedenochtend werd uit Queenstown gemeld, dat de Nederlandse sleepboot NOORDZEE aldaar was teruggekeerd zonder de CALGATE gevonden te hebben bij ruwe zee.

Afbeelding
Datum 04 januari 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Queenstown, 2 januari. De sleepboot NOORDZEE is van hier vertrokken om de CALGATE op te sporen.

Afbeelding
Datum 03 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 2 maart. Heden is van hier vertrokken naar Vlissingen het nieuwe stoomschip MENADO, op sleeptouw van de sleepboot NOORDZEE.

Afbeelding
Datum 15 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Nieuwe Waterweg, 14 maart. Heden van hier vertrokken naar Sunderland de Nederlandse sleepboot NOORDZEE met op sleeptouw het nieuwe stoomschip No. 62. (opm: dit casco ging voor Londense opdrachtgevers bij Van Vliet & Co te Hardinxveld te water, maar werd tijdens de bouw verkocht aan de Scheepvaart- & Steenkolen Maatschappij te Rotterdam, die het schip als FRIESLAND in de vaart zou brengen)

Afbeelding
Datum 20 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Nieuwe Waterweg, 19 maart. Heden is alhier aangekomen het stoomschip FRANCO, van Hull per sleepboot NOORDZEE naar Hendrik Ido Ambacht, om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 29 maart 1908
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Nieuwe Waterweg, 28 maart. Heden arriveerde alhier het stoomschip RINALDO per sleepboot NOORDZEE, van Kopenhagen naar Zwijndrecht om gesloopt te worden.

Afbeelding
Datum 03 juni 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 juni. De sleepboot NOORDZEE, met een zuiger en een bak op sleeptouw, arriveerde 1 juni van hier te Huelva.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 11 oktober. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE, met de drijvende werkplaats CYCLOOP op sleeptouw, zette 9 oktober de reis van Dungeness naar Huelva voort.

Afbeelding
Datum 13 oktober 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 oktober. De sleepboot NOORDZEE, met de zeelichter CYCLOOP op sleeptouw, van Dordrecht naar Huelva, is wegens slecht weer te Plymouth binnengelopen.

Afbeelding
Datum 27 oktober 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 oktober. De sleepboot NOORDZEE, met de lichter CYCLOOP op sleeptouw, arriveerde behouden te Huelva.

Afbeelding
Datum 03 november 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 2 november. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 25 oktober van Dordrecht te Huelva met de lichter CYCLOP en vertrok 26 oktober naar Plymouth.

Afbeelding
Datum 05 november 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 4 november. De sleepboot NOORDZEE vertrok 3 november van Plymouth naar Venetië met de lichters 12 en 14.

Afbeelding
Datum 17 november 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 16 november. De sleepboot NOORDZEE, met twee bakken op sleeptouw, van hier naar Venetië, liep 14 november ‘s ochtends te Algiers binnen. Bak 14 was zwaar lek.
- Zondag vertrok de sleepboot OOSTZEE, met een baggervaartuig op sleeptouw, van Port Said naar Marseille.
- De sleepboot POOLZEE, met twee bakken op sleeptouw, vertrok 13 november van St. Vincent naar Rio Grande do Sul.

Afbeelding
Datum 30 december 1909
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 29 december. Volgens alhier ontvangen telegrammen hebben de Nederlandse sleepboten ZWARTE ZEE, ZUIDERZEE en NOORDZEE, geassisteerd door andere sleepboten, het bij Dungeness gestrande Duitse stoomschip SALATIS vlot gesleept. De SALATIS is te Dover binnengebracht en ligt nu in de Admiraliteitshaven aldaar.

Afbeelding
Datum 11 februari 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Bergloon. Het Admiraliteitshof heeft het bergloon van het stoomschip SALATIS, dat in december jl. bij Dungeness was gestrand en door 14 sleepboten werd vlot gebracht, bepaald op GBP 15.832, waarvan de sleepboten ZWARTE ZEE, NOORDZEE en ZUIDERZEE GBP 3.000, aan de sleepboot SIMSON en de lichter OSTSEE ZEITUNG een bedrag van GBP 1.380 werd toegewezen.
Voorts werd door het Admiraliteitshof behandeld de stranding van het stoomschip GLENESK. Bij het vlot brengen werd assistentie verleend door de Nederlandse sleepboot MAAS, de sleepboten HECTOR en AJAX van Southampton en de sleepboot TRITON van Falmouth en de kustboot QUEEN.
Het hof schatte de geborgen waarde op GBP 92.000 en bepaalde het bergloon voor de sleepboot MAAS op GBP 700. Wat de andere boten werd toegekend is nog niet bekend.

Afbeelding
Datum 14 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 14 juni. Het van Batavia naar hier bestemde Nederlandse stoomschip SOLO is met gebroken schroefas, door het van Poti komende Engelse schip SALIENT, te Vigo binnengesleept. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE vertrekt hedenavond van hier naar Vigo, om het stoomschip SOLO naar hier te slepen.

Afbeelding
Datum 20 juni 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 20 juni. Het Nederlandse stoomschip SOLO, door het Engelse stoomschip SALIENT met defecte schroefas te Vigo binnengesleept, vertrok gisteren gesleept door de Nederlandse sleepboot NOORDZEE van daar naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 20 augustus 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 19 augustus. De sleepboot NOORDZEE, met een elevator op sleeptouw, van Kinderdijk naar Venetië, is 17 augustus aldaar aangekomen.

Afbeelding
Datum 01 oktober 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Scheepsbouw. Gisteren is van de ‘Werf Gusto’ te Schiedam vertrokken de emmerbaggermolen ALMIRANTE ALVES BARBOSA, gebouwd voor Franse rekening. Het schip, dat bestemd is voor de havenwerken van Rio de Janeiro, heeft de volgende hoofdafmetingen: Lengte 33 meter, breedte 7,35 meter, holte 3,05 meter.
Deze baggermolen kan werken tot op een diepte van 16 meter en heeft een opbrengstvermogen van 350 m3 per uur. Hij wordt naar zijn plaats van bestemming gesleept door de sleepboot NOORDZEE van de firma L. Smit & Co.

Afbeelding
Datum 17 januari 1911
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 januari. De sleepboten NOORDZEE en ZWARTE ZEE, met het Engelse stoomschip LINEAIRN op sleeptouw, vertrokken gisteren van Livorno naar Engeland.

Afbeelding
Datum 29 april 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 28 april. De sleepboot NOORDZEE van Schiedam naar Para, met een sleepboot op sleeptouw, arriveerde 27 april te Madeira.

Afbeelding
Datum 02 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 juni. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 30 mei te St. Michaels met een baggermolen.
De sleepboot ZUIDERZEE van IJmuiden naar Tunis met sleep passeerde 30 mei Sagres.

Afbeelding
Datum 19 juni 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 juni. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 15 juni van Rio Grande te Altona met de schoener Wm. PRITCHARD.

Afbeelding
Datum 22 augustus 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

- De Nederlandse sleepboot NOORDZEE, met een zuiger op sleeptouw, van Rotterdam naar Port Said, arriveerde 10 augustus ter plaatse van bestemming.
- De Nederlandse sleepboot DONAU met twee lichters van Vigo naar Pernambuco, arriveerde 19 augustus te St. Vincent (Kaap Verde). Alles wel.

Afbeelding
Datum 19 september 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

De sleepboot NOORDZEE, met twee oude Portugese oorlogsschepen op sleeptouw, vertrok 16 september van Lissabon naar de Theems.

Afbeelding
Datum 13 november 1911
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Gisteren vertrok de sleepboot NOORDZEE, met een zuiger en een bak van Grimsby naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 10 juli 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juli. De sleepboot NOORDZEE met een baggermolen op sleeptouw, van IJmuiden naar Bahia, is heden aldaar aangekomen. Alles wel.

Afbeelding
Datum 12 september 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 11 september. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE met de hulk KENT op sleeptouw, arriveerde volgens een telegram van heden, te Buenos Aires.

Afbeelding
Datum 19 november 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 18 november. De sleepboot LAUWERZEE, van Rotterdam naar Rio Grande met een lichter, vertrok 17 november van Plymouth.
De sleepboot NOORDZEE, van Rotterdam naar Bahia, vertrok 15 november van Portland.

Afbeelding
Datum 04 december 1912
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 4 december. De sleepboot NOORDZEE, met de bok “Adelaar” op sleeptouw van Rotterdam naar Bahia, arriveerde heden te Dakar.

Afbeelding
Datum 27 december 1912
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 december. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 21 december van hier te Bahia met een bak op sleeptouw.
De sleepboot MAAS vertrok 21 december van Havre naar Graad Bassam, westkust van Afrika, met het Franse stoomschip ADJAME op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 15 januari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 14 januari. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 10 januari te Rio de Janeiro in de haven.

Afbeelding
Datum 31 januari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 30 januari. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 28 januari van Rio de Janeiro te Buenos Aires met twee bakken op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 03 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 1 februari. De sleepboot NOORDZEE arriveerde 31 januari van Rio de Janeiro te Montevideo.

Afbeelding
Datum 27 februari 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 februari. De sleepboot NOORDZEE, met baggermolen en een bak op sleeptouw van Rio de Janeiro naar Buenos Aires, arriveerde 24 februari ter plaatse van bestemming.

Afbeelding
Datum 15 mei 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 13 mei. — De sleepboot LAUWERZEE met een baggermolen op sleeptouw van Stettin naar Duala, arriveerde 12 mei te Plymouth.
— De sleepboot GOUWZEE, met 2 bakken op sleeptouw van Delfzijl naar Gotenburg, arriveerde 12 mei ter bestemming.
— De sleepboot NOORDZEE, met het beschadigde stoomschip CLAM op sleeptouw, vertrok 12 mei van de Tyne naar Rotterdam.
— De sleepboot ROZENBURG, met twee bakken op sleeptouw van Antwerpen naar Le Havre, arriveerde 13 mei ter bestemming.
— De sleepboot ROODE ZEE, van Port Talbot naar Toulon, passeerde 13 mei Gibraltar.

Afbeelding
Datum 25 juli 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 juli. — De Nederlandse sleepboot NOORDZEE met een elevator op sleeptouw van Rotterdam naar Duala, arriveerde 22 juli te Las Palmas.
— De Nederlandse sleepboot SCHELDE, met het beschadigde zeilschip SOUND OF JURA, van St. Vincent, K.V. naar de Clyde, passeerde gisteren voormiddag Tuskar.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 augustus. — De sleepboten ZUIDERZEE en NOORDZEE arriveerden 16 augustus van Rotterdam te Duala met een elevator en 2 bakken.
— De sleepboot GOUWZEE van Bordeaux naar Villareal passeerde 16 augustus Sagres.

Afbeelding
Datum 26 september 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 26 september. De sleepboot NOORDZEE, van Cádiz naar Southampton, met een baggermolen op sleeptouw, arriveerde heden voormiddag te Portland en zette de reis voort.

Afbeelding
Datum 29 september 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 27 september. — De sleepboot NOORDZEE, van Cádiz naar Southampton, met een baggermolen op sleeptouw, arriveerde 26 september vm. te Portland en zette de reis voort.
— De sleepboot THAMES, van Rotterdam naar Montevideo, arriveerde 26 september te St. Vincent K.V. om te bunkeren.

Afbeelding
Datum 30 september 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 29 september. — De sleepboot NOORDZEE, met een baggermolen op sleeptouw, arriveerde 27 september van Cádiz te Southampton.
— De sleepboot SCHELDE arriveerde 27 september, met twee bakken van Rotterdam te Reval.
— De sleepboot THAMES, van Rotterdam naar Montevideo, vertrok 26 september van St. Vincent K.V.

Afbeelding
Datum 15 november 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

De Nederlandse sleepboot NOORDZEE arriveerde 12 nov. van Ferrol te Liverpool met de baggermolen CORNWALL op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 02 januari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 31 december. De sleepboot NOORDZEE ankerde 29 december op de hoogte van Walmer. Zal het Franse schip ALICE naar Hamburg (? Rotterdam) slepen.
— De Nederlandse sleepboot SEINE, met de onderlossers S.H.O.P. 4 en 5 en de sleepboot GEERTRUIDA, welke in een van de onderlossers is geladen, van Amsterdam naar Bahia Blanca bestemd, passeerde gisteravond 7 uur Dungeness.

Afbeelding
Datum 07 januari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 6 januari. Gisterochtend is de Nederlandse sleepboot NOORDZEE met de Franse bark ALICE (van Nw. Caledonië komende) gesleept van uit het Engels Kanaal te Hamburg aangekomen.

Afbeelding
Datum 21 februari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 20 februari. De sleepboot SCHELDE arriveerde 18 februari in de namiddag van Amsterdam te Bahia Blanca met een baggermolen op sleeptouw. Alles wel.
- De sleepboot ZUIDERZEE, van Wivenhoe naar Bathurst met een motorjacht op sleeptouw, vertrok 18 februari van Vigo.
- De sleepboten NOORDZEE, GOUWZEE en LAUWERZEE, arriveerde 18 februari van Rotterdam te Rosyth, ieder met sleep.

Afbeelding
Datum 26 februari 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 24 februari. Het in Dundee nieuwgebouwde Nederlandse tankschip SELENE, heden per sleepboten NOORDZEE en GOUWZEE hier aangekomen, ging naar Amsterdam om verder met een Dieselmotor te worden uitgerust.

Afbeelding
Datum 11 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 juni. De Nederlandse sleepboot OCEAAN met twee bakken op sleeptouw is 8 juni van IJmuiden te Puerto Militar (bestemming) aangekomen.
De Nederlandse sleepboot NOORDZEE met twee bakken op sleeptouw is 8 juni op reis van IJmuiden naar Puerto Militar te Bahia aangekomen.

Afbeelding
Datum 15 juni 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 12 juni. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE met 2 onderlossers op sleeptouw vertrok 11 juni van Bahia naar Rio de Janeiro.

Afbeelding
Datum 01 juli 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 30 juni. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE, met twee bakken van IJmuiden naar Puerto Militar, is 27 juni te Montevideo aangekomen.

Afbeelding
Datum 25 juli 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 24 juli. De sleepboot ZWARTE ZEE passeerde 23 juli Ventnor naar Hamburg met de Russische bark FEUNIA op sleeptouw.
De sleepboot SCHELDE, van Emden naar Colon (Panamakanaal) met de drijvende kraan HERCULES op sleeptouw, arriveerde 23 juli ter bestemming. Alles wel.
De Nederlandse sleepboot LAUWERZEE vertrok 23 juli met een onderzeeboot op sleeptouw van Bahia naar Rio de Janeiro.
De Nederlandsche sleepboot NOORDZEE vertrok 23 juli met een lichter van Puerto Militar naar Montevideo.

Afbeelding
Datum 19 augustus 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 18 augustus. De Nederlandse sleepboot ZUIDERZEE met een baggermolen op sleeptouw van Toulon naar Rio Grande do Sul, arriveerde 15 augustus te St. Vincent en de Nederlandse sleepboot NOORDZEE arriveerde op dezelfde dag te St. Vincent K.V. van Puerto Militar. De NOORDZEE zal thans de baggermolen verder naar Rio Grande do Sul slepen en de ZUIDERZEE vertrekt naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 26 augustus 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 25 augustus. De sleepboot ZUIDERZEE vertrok 22 augustus van St. Vincent K.V. naar Rotterdam.
— De sleepboot NOORDZEE vertrok 22 augustus van St. Vincent K.V., met een baggermolen op sleeptouw, bestemd van Toulon naar Rio Grande do Sul.

Afbeelding
Datum 17 september 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 16 september. De sleepboot NOORDZEE, met een baggermolen op sleeptouw, van St. Vincent K.V. naar Rio Grande do Sul, arriveerde 14 september te Bahia.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 5 oktober. De sleepboot NOORDZEE vertrok 3 oktober van Rio Grande naar Rotterdam.

Afbeelding
Datum 06 oktober 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten gearriveerde, vertrokken schepen

Rotterdam, 5 oktober. De Nederlandse sleepboot ALMAGRO met twee kolenelevators op reis van Rotterdam naar Buenos Aires, arriveerde 3 oktober te Teneriffe.
— De Nederlandse sleepboot NOORDZEE met de baggermolen HAARLEM op sleeptouw is 1 oktober te Rio Grande aangekomen.
— De Nederlandse sleepboot THAMES met twee kolentransporteurs op sleeptouw van Genua naar Buenos Aires, arriveerde 2 oktober te Gibraltar.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1914
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 10 oktober. De sleepboot NOORDZEE vertrok 7 oktober van Rio de Janeiro naar Porto Alegro.

Afbeelding
Datum 30 juni 1915
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 29 juni. Volgens alhier ontvangen particulier bericht lag het schip ELISABETH in de Duins geankerd, toen het werd aangevaren door een Spaans stoomschip. De ELISABETH geraakte hierdoor op drift en kwam naderhand in aanvaring met een Noors stoomschip. De Nederlandse sleepboot NOORDZEE heeft de ELISABETH klaar gesleept en op een veilige ankerplaats gebracht.

Afbeelding
Datum 05 oktober 1915
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 3 oktober. Gisteren vertrok de sleepboot NOORDZEE van hier naar Bergen met de Nederlandse, van Haarlem komende, hijsbok CONRAD op sleeptouw.

Afbeelding
Datum 19 januari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

IJmuiden, 17 januari. In de afgelopen nacht is het stoomschip ECUADOR van de Kon. West-Indische Maildienst, dat op zijn eerste reis van Zuid-Amerika naar Amsterdam, in het Engelse Kanaal op een mijn stiet en naar Londen ging om te repareren, vandaar behouden alhier aangekomen. Het schip werd van London af begeleid door de in Rotterdam thuis behorende sleepboot NOORDZEE, welke was meegezonden voor het geval zich de noodreparatie mocht begeven. Van een opvarende vernamen wij dat de mijn op de hoogte van Folkestone onder het bakboord-voorschip was ontploft en een gat van circa 8 voet had doen ontstaan, waardoor het water binnenstroomde en de lading uit ruim 1 wegliep. Hef schip kwam hierdoor met slagzij over stuurboord te liggen, waardoor het manoeuvreren niet zeer handig ging. Zoals vroeger gemeld werd het schip eerst nog op een zandbank gezet. Zoals wij nu vernamen kwam het met eigen kracht vlot en stoomde door naar Londen om een voorlopige reparatie te ondergaan. Er bevonden zich geen passagiers aan boord, terwijl de lading geheel uit graan bestond.

Afbeelding
Datum 04 februari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Maassluis, Het stoomschip RIJNDAM is hedenochtend, geassisteerd door de sleepboten ZWARTE ZEE en NOORDZEE, aan de steiger te Hoek van Holland aangekomen en is hedenmiddag met hoogwater naar Rotterdam opgevaren.

Afbeelding
Datum 26 februari 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad

Het stoomschip BANDOENG. De rederij ontving een telegram van haar agenten te Londen dato 23 februari, meldende dat de tabak uit ruim 1 en uit het boventussendek van ruim 2, totaal circa 2.800 pakken en ook de verdere uit ruim 1 geloste lading, voor zover gezond, eind van deze week naar Holland zal worden doorgezonden per General Steam Navigation Cy’s stoomschip GANNET. De beschadigde lading uit ruim 1 en de voordeklast zullen worden verwerkt naar het achterdek van de BANDOENG, waardoor het schip in behoorlijke trim komt om onder eigen stoom de reis naar Londen te vervolgen. De sleepboot NOORDZEE zal het schip op die tocht begeleiden.

Afbeelding
Datum 18 maart 1916
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 17 maart. Het stoomschip THUBAN, dat op reis van New York naar Rotterdam door een mijn schade beliep en op 31 januariop de Mucking Flats werd gezet en aldaar voorlopig gerepareerd, heeft de thuisreis kunnen vervolgen. Het schip is heden alhier aangekomen begeleid door de sleepboten NOORDZEE, ZUIDERZEE, LAUWERZEE en GOUWZEE.

Afbeelding
Datum 27 april 1916
Krant DC - Dordtsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Nederlandse schepen op een mijn gelopen.
Uit IJmuiden meldt men ons: Vanaf het Nederlandse stoomschip VENUS, dat hedennacht van West-Indië te IJmuiden binnenkwam, heeft men gezien, dat het Nederlandse stoomschip DUBHE de Nederlandse sleepboot NOORDZEE en het Nederlandse stoomschip MAASHAVEN, alle drie uit Rotterdam, nabij de Galloper op mijnen stieten. De beide stoomschepen bleven echter drijvende en zouden trachten de Engelse kust te bereiken. Alleen de sleepboot NOORDZEE zonk in een paar minuten, waarbij de tweede machinist en een van de stokers verdronken. Gewapende Engelse trawlers kwamen na de ramp in de nabijheid om hulp te verlenen.
Men meldde ons hedennacht uit Hoek van Holland: De ingekomen sleepboot OOSTZEE rapporteert, dat het door haar en door de sleepboot NOORDZEE gesleepte stoomschip MAASHAVEN en de NOORDZEE op een mijn zijn gelopen.
Van de NOORDZEE zijn de 2e machinist en de stoker verdronken. De MAASHAVEN is drijvende; de kapitein en machinist zijn daar aan boord gebleven. De overige bemanning is aan boord van de OOSTZEE.
Reuter seint ons uit Londen d.d. gisteren: Lloyds meldt: De Nederlandse sleepboot NOORDZEE is gezonken.
Officieel. Het Departement van Marine deelt mee dat de Nederlandse schepen NOORDZEE, DUBHE en MAASHAVEN op de 26e april in de voormiddag te ongeveer 11 uur vermoedelijk zijn gestoten op mijnen omstreeks 3 zeemijlen magn. Noord van de Noord Galloper boei, dat is dicht in de nabijheid van de plaats waar op 12 april de COLOMBIA en op 20 april de LODEWIJK VAN NASSAU, beiden van de Kon. West-Indische Maildienst op mijnen zijn gestoten, n.l. ongeveer 3 à 3½ zeemijl NNW magn. Van dezelfde boei.
De sleepboten NOORDZEE en OOSTZEE van de firma L. Smit & Co. te Rotterdam sleepten het stoomschip MAASHAVEN van Duinkerken naar Rotterdam. Op 2 mijl afstand voor hen uit stoomde het stoomschip DUBHE van de firma Van Nievelt, Goudriaan & Co. te Rotterdam, dat vermoedelijk op een mijn stootte en begon te zinken. De NOORDZEE gooide de sleeptros los om hulp te bieden en zag, achter de MAASHAVEN om stomende ook dit schip getroffen door een ontploffing in het voorschip. Kort daarna werd de sleepboot NOORDZEE zelf getroffen, waarna ze in weinige minuten zonk. De bemanning, met uitzondering van de 2e machinist J. Warbout en de stoker H. Schippers, welke beiden verdronken, kon zich redden in een sloep en werd door de OOSTZEE in de afgelopen nacht aan de Hoek van Holland aangebracht.
De DUBHE en de MAASHAVEN bleven drijven en kregen assistentie van Engelse vaartuigen. Ook werd nog hulp verleend door het Nederlandse stoomschip VENUS dat zich in de nabijheid bevond.
Periscopen van onderzeeboten of bellenbanen van torpedo’s zijn niet gezien.
Nader seint men ons uit Rotterdam:
Het Nederlandse stoomschip MAASHAVEN van de firma Gebr. Van Uden te Rotterdam was in januari jl. toen het schip met een lading uit Zuid Amerika kwam, bij Duinkerken op een mijn gelopen en gestrand. Het schip werd toen afgebracht en te Duinkerken binnengesleept, waar het voorlopig werd gerepareerd. Daarna werd de MAASHAVEN door de sleepboten NOORDZEE en OOSTZEE van de sleepdienst L. Smit & Co. te Maassluis uit Duinkerken gesleept om naar Rotterdam te worden gebracht.
Toen de MAASHAVEN gisteravond ter hoogte van de Galloper boei kwam, zag men dat het stoomschip DUBHE, met regeringsgraan op weg van Baltimore naar Rotterdam door een mijn werd getroffen. De sleepboot NOORDZEE gooide de MAASHAVEN los om de DUBHE te hulp te komen, maar terwijl de sleepboot nog naar het getroffen schip onderweg was, liep de MAASHAVEN op een mijn. De NOORDZEE keerde daarop terug, maar werd eveneens door een mijn getroffen en zonk, waarbij de 2e machinist en de stoker, beiden uit Maassluis, verdronken. De DUBHE is drijvende gebleven en zal vermoedelijk de Theems kunnen bereiken; de MAASHAVEN bevindt zich in zinkende toestand. Engelse schepen zijn in de nabijheid om assistentie te verlenen.

Afbeelding
Datum 06 juni 1916
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart.
Voorts werd uitspraak gedaan betreffende het vergaan van de sleepboot NOORDZEE.
De Raad is van oordeel, dat de NOORDZEE hoogstwaarschijnlijk op een mijn heeft gestoten en dat dit de oorzaak van de ramp is. Voor zover is na te gaan, waren de reddingsmiddelen goed in orde en is bij het verlaten van het schip alles gedaan, wat men redelijkerwijze van schipper en scheepsvolk kan verwachten. De betreurenswaardige vermissing van de twee leden van de bemanning is niet aan enige nalatigheid van de anderen toe te schrijven.

Afbeelding