Inloggen
NOORD BRABANT - ID 4697


In dienst
Onder Nederlandse Vlag tussen:0000-00-00 / 0000-00-00

Identification Data

Bouwjaar: 1882
Categorie: Cargo vessel
Voorstuwing: Steamship
Type: General Cargo schip
Type Dek: Full scantling
Dekken: 2
Construction Data

Scheepsbouwer: Sir Raylton Dixon & Co., Middlesbrough on Tees, Great Britain
Werfnummer: 207
Launch Date: 1882-08-14
Delivery Date: 1882-00-00
Technical Data

Engine Manufacturer: T. Richardson & Sons, Hartlepool, Great Britain
Motor Type: Steam, Compound
Number of Cylinders: 2
Power: 1250
Power Unit: IHP (IPK)
Eng. additional info: 40 & 73-40
 
Gross Tonnage: 2404.00 Gross tonnage
Net Tonnage: 1785.00 Net tonnage
 
Length 1: 300.40 Feet (British) Registered
Beam: 40.30 Feet (British) Registered
Depth: 23.80 Feet (British) Registered
Zeebrieven en Turksche passen

Record type Zeebrief
Zeebrief jaar: 1882
Datum agenda: 1882-10-0
Register nr: 0
Scheepsnaam: NOORD BRABANT
Type:
Lasten: 0
Zeebrief / Turksche pas verzocht door: Ruys & Zn.,
Plaats: Rotterdam
Kapitein op moment van verzoek: x
Opmerkingen: ja, voorlopige
1882-10-09, uitreiking voorlopige zb78-x

Bekijk de overige zeebrieven / Turksche passen van dit schip
Ship History Data

Date/Name Ship 1882-00-00 NOORD BRABANT
Manager: Firma Wm Ruys & Zonen & John Sheriff Hill, Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Eigenaar: N.V. Stoomvaart Maatschappij 'Rotterdam', Rotterdam, Zuid-Holland, Netherlands
Shareholder:
Homeport / Flag: Rotterdam / Netherlands
Callsign: PNBF

Date/Name Ship 1891-00-00 LAUGHTON
Manager: Young, Ehlers & Co., London, Great Britain
Eigenaar: Commercial Steam Shipping Co. Ltd., London, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: London / Great Britain

Date/Name Ship 1893-00-00 LAUGHTON
Manager: B.J. Sutherland & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Eigenaar: B.J. Sutherland & Co., Newcastle on Tyne, Great Britain
Shareholder:
Homeport / Flag: Newcastle on Tyne / Great Britain

Ship Events Data

1882-08-14: PGC 280882
Amsterdam, 25 augustus. Op de 14e augustus is van de werf van de heren Raylton, Dixon & Co. te Middlesbrough te water gelaten het ijzeren schroefstoomschip NOORD-BRABANT, groot 3.650 ton, gebouwd voor rekening van de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam en bestemd voor de vaart op Nederlands Oost-Indiƫ.
1899-01-23: Final Fate:
Verliet Newport News met een lading stukgoed voor Kopenhagen. Sindsdien is er nooit meer iets van schip en bemanning vernomen.

Gezagvoerders

Familiegegevens en opleiding

Geen

 

De schepen van de kapitein

Bouma025 vermeldt J.Sharp als gezagvoerder gedurende:

  • * 1882 t/m 1886 van het schroefstoomschip “Noord Brabant”, gebouwd in 1882 te Middlesbro, 2300 ton o.m., varend voor de Stoomvaart Maatschappij Rotterdam te Rotterdam;
  • * 1889 van het schroefstoomschip “Senior”, gebouwd in 1879 te Middlesbro, 1099 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1890 t/m 1892 op het schroefstoomschip “Gelderland”, gebouwd in 1878 te Middlesbro, 2177 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1893 t/m 1895 op het ijzeren schroefstoomschip “Drenthe”, gebouwd in 1876 te Newcastle, 2500 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam;
  • * 1897 t/m 1899 op het ijzeren schroefstoomschip “Oengaran” ex Samarang, gebouwd in 1883 te Middlesbro, 2535 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd Wm. Ruys & Zn te Rotterdam;
  • * 1900 en volgende jaren van het stalen schroefstoomschip “Salak”, gebouwd in 1891 te Vlissingen, 2604 ton n.m., varend voor de Rotterdamsche Lloyd te Rotterdam.

 

Overige bijzonderheden

J.Sharp vervoerde vanuit Rotterdam met de “Noordbrabant” detachementen met landmachtmilitairen naar Batavia tijdens de volgende reizen: 065

*     Vertrek 26 mei 1883. Aankomst 14 juli 1883 na 49 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 16 augustus 1884. Aankomst 26 september 1884 na 41 dagen. 2 officieren en 32 manschappen.

*     Vertrek 17 januari 1885. Aankomst 01 maart 1885 na 43 dagen. 3 officieren en 41 manschappen.

*     Vertrek 26 juni 1885. Aankomst 06 augustus 1885 na 47 dagen. 3 officieren en 36 manschappen.

*     Vertrek 10 april 1886. Aankomst 23 mei 1886 na 43 dagen. 2 officieren en 43 manschappen.

*     Vertrek 11 september 1886. Aankomst 27 oktober 1886 na 46 dagen. 2 officieren en 53 manschappen.

Vanuit Rotterdam met de “Oengaran” tijdens de volgende reizen:

*     Vertrek 08 mei 1897. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 11 september 1897. Aankomst niet gemeld. 1 officier en 28 manschappen.

*     Vertrek 15 januari 1898 Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 64 manschappen.

*     Vertrek 21 mei 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 78 manschappen.

*     Vertrek 10 september 1898. Aankomst niet gemeld. 3 officieren en 53 manschappen.

*     Vertrek 31 december 1898. Aankomst niet gemeld. 1 officier.

*     Vertrek 22 april 1899. Aankomst niet gemeld. 1 officier.

*     Vertrek 02 december 1899. Aankomst niet gemeld. 2 officieren en 1 manschap.

Waarschijnlijk heeft kapitein Sharp ook hierna nog detachementen getransporteerd, maar die ben ik niet verder nagegaan.

Op 30 juli 1901 vertrok de “Salak” van de kade van Southampton onder gezag van kapitein J.Sharp. Vanaf Yarmouth had men veel last van electrische zoeklichten, waardoor boeien en lichten moeilijk waren te onderscheiden. “Omdat de kapitein meende dichter bij het eiland Wight te zijn dan bij de Shingles, veranderde hij een halve streek van koers. Kort daarna zag hij plotseling de Elbow-boei dicht aan stuurboord.” Kort daarop strandde het schip op de Shingles. Er werd van diverse zijnde hulp geboden en op 01 augustus slaagde men erin het schip vlot te trekken.

De Raad van Tucht voor de koopvaardij behandelde de zaak en deed uitspraak op 15 november 1901. Zij oordeelde dat kapitein Sharp, waar het om de stranding van het schip op de Shingles betrof, geen blaam trof. 104.

Deze zaak is ook verslagen in het tijdschrift “De Zee”, Jg.1901, p. 539-542.

 

 

Datum vanaf: 1882
Kapitein: Sharp, J.
Overige informatie: 0