Inloggen
NEDERLAND - ID 4502


Kroniekberichten

Datum 25 mei 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

Naar de Middelburgsche Courant verneemt, zullen de drie nieuwe dagboten van de Maatschappij Zeeland de namen krijgen van NEDERLAND, DUITSCHLAND en ENGELAND.

Afbeelding
Datum 30 september 1886
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 29 september. Omtrent de in de loop van het volgend jaar in dienst komende drie dagstoomboten van de Stoomvaart-Maatschappij Zeeland is de Middelburgsche Courant in staat gesteld thans iets naders mede te delen. De stalen raderboten, die, zoals vroeger reeds werd vermeld, de namen NEDERLAND, DUITSCHLAND en ENGELAND zullen dragen, worden bij de Fairfield Shipbuilding en Engineering Company, vroeger John Elder & Co., te Govan bij Glasgow, gebouwd. De totale lengte bedraagt 300 voet, de breedte 35’3’’ en de diepte (dat wil zeggen van de kiel tot aan het dek) 23’3’’ Engelse maat. De voorsteven is recht, terwijl de spiegel een elliptische vorm heeft. De machines zijn oscillerend, dat is met beweegbare cilinders van veel vermogen. Behalve een groot dekhuis, waarin een zitsalon met schilderijen van Nederlandse kunstenaars versierd, een rookkamer en enige afgescheiden kajuiten, zijn er op het hoofddek een grote eetsalon, 50 x 33 voet lang en 9’ hoog, een gemakkelijk ingerichte dameskajuit, toiletkamers, enz. Onder de brug is op het dek een restauratie en op het voordek een kajuit voor 2e klaspassagiers met damessalon. Een groot promenadedek stelt de reizigers in de gelegenheid bij goed weer de zeelucht te genieten en de zee te beschouwen. Evenals op de nachtboten wordt in de verlichting door elektriciteit voorzien. Behalve de kajuiten in het dekhuis zijn geen kajuiten met slaapplaatsen aan boord, wijl de schepen slechts bij dag zullen dienst doen. Dat de nieuwe boten, evenals de thans bestaande, die van alle andere stoomvaartlijnen op Engeland zullen overtreffen, wat inrichting, grootte en snelheid betreft, is onnodig te zeggen.

Afbeelding
Datum 03 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 2 april. De tweede voor de eerlang te openen dagdienst der Maatschappij Zeeland bestemde nieuwe mailboot ENGELAND, commandant de heer H.L. Stasse, is heden ochtend te negen uur hier aangekomen. Deze boot, die bij de j.l. woensdag (opm: 30 maart) op de Clyde gehouden officiele proefstoming de aanzienlijke vaart van ruim 19 knots maakte, legde de grote afstand van Greenock naar Vlissingen binnen de vijftig uren af. De ENGELAND is, wat afmetingen, type en inrichting betreft, geheel gelijk aan de reeds een maand geleden hier aangekomen, eveneens voor de dagdienst der Zeeland bestemde mailboot DUITSCHLAND en de nog in aanbouw zijnde NEDERLAND.

Afbeelding
Datum 29 april 1887
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 28 april. De laatste van de drie nieuwe mailboten, welke de Maatschappij Zeeland ten behoeve van de door haar op 1 juni a.s. te openen dagelijkse dagdienst te Govan bij Glasgow heeft doen bouwen, het stoomschip NEDERLAND, maakte gisteren met goed gevolg haar officiele proeftocht op de Clyde. Deze boot zou heden naar hier vertrekken en wordt hier zaterdagochtend (opm: 30 april) verwacht.
De werkzaamheden, welke voornamelijk met het oog op de aanstaande uitbreiding van de dienst der Maatschappij Zeeland aan de Buitenhaven alhier plaats hebben, vorderen goed en zullen, naar men vertrouwt, op de bepaalde tijd behoorlijk zijn afgelopen .

Afbeelding
Datum 19 oktober 1888
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 18 oktober. De dagmailboot NEDERLAND, is eerst om 6.15 uur namiddag van Engeland alhier aangekomen, ten gevolge evenredig late afvaart van Queensbro wegens zware mist. De post en mails zijn om 6.45 uur namiddag met de facultatieve exprestrein van hier vertrokken. De Harwichboot naar Antwerpen passeerde hier om 4 uur namiddag in plaats van hedenochtend.

Afbeelding
Datum 02 april 1889
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 30 maart. De gisteravond binnengekomen mailboot NEDERLAND is door het verkeerd slaan van de machine tegen de ponton gelopen, waardoor enige schade veroorzaakt werd.

Afbeelding
Datum 29 juni 1890
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Verslagen van rederijen etc..

In ons blad van gisteren is een bericht opgenomen over de te Vlissingen gehouden algemene vergadering van aandeelhouders van de Stoomvaart-Maatschappij Zeeland, waarin enkele mededelingen voorkomen ontleend aan het door de directie uitgebrachte verslag over het boekjaar 1889. In ons tweede blad van de 20e jl. zijn reeds de geldelijke uitkomsten van de exploitatie medegedeeld.
Wij laten thans, onder verwijzing naar bovenbedoelde mededelingen, nog de volgende bijzonderheden uit het jaarverslag volgen.
De directie, aan welke het gelukt is, door grote krachtsinspanning op de stoomschepen, het vertrek uit Londen in aansluiting op de dagboten van 7uur 50 te brengen op 8 uur, blijft nog steeds de hoop koesteren, dat de treinenloop op het vasteland nog zodanig gewijzigd kan worden, dat op den duur het vertrek van Londen nog later kan gesteld worden. “Meerdere verbindingen tussen Vlissingen en Engeland”zegt zij, “zouden ongetwijfeld van zeer gunstige invloed zijn op het goederenvervoer langs onze lijn. Het zal ons streven moeten zijn om iedere poging in die richting zo krachtdadig mogelijk te ondersteunen”.
Van de drie procent obligatie-lening van 1886 is nog in omloop voor een bedrag van NLG 3.504.000. Het ketelfonds is van NLG 238.329,71 op ultimo december 1888 gedaald tot NLG 199.357,63 op dezelfde datum van 1889. Deze vermindering is veroorzaakt door de uitgaaf van NLG 117.532,33 wegens vernieuwing van de stoomketels van het stoomschip PRINS HENDRIK, waartegenover stond een storting in genoemd fonds van NLG 70.000 als maandelijkse bijdrage en van NLG 8560,25 aan gekweekte rente. Van genoemd saldo ad NLG 199.357,63 is belegd in gemeente en spoorweg-obligaties en pandbrieven van hypotheekbanken, voor een nominaal bedrag van NLG 205.000, waarvan op 31 december 1889 de boekwaarde NLG 197.970 en de beurswaarde NLG 204.672,50 bedroeg. Het reservefonds, met de in 1889 genoten rente van de aan dat fonds behorende effecten vermeerderd, beloopt thans NLG 16.860,77½ en is belegd in nominaal NLG 16.500 pandbrieven van hypotheekbanken en gemeente-obligaties, waarvan op 31 december 1889 de boekwaarde NLG 16.464,37½ en de beurswaarde NLG 16.701,25 bedroeg. Van de kasmiddelen was op 31 december 1889 een bedrag van NLG 47.775 in rentegevende binnenlandse effecten belegd.
In 1889 hebben de 7 stoomschepen van de maatschappij tezamen 730 reizen afgelegd, of evenveel als in 1888, tegen 579 in 1887. Het grootste aantal reizen maakte de PRINSES MARIE, namelijk 123; dan volgen de ENGELAND en de NEDERLAND, ieder met 122, de DUITSLAND met 121; de WILLEM, PRINS VAN ORANJE met 105; de PRINSES ELISABETH met 80 en de PRINS HENDRIK met 58.
Het vervoer van reizigers en bagage heeft in 1889 NLG 716.511,86½ opgebracht ( tegen NLG 631.382,87½ in 1888 en NLG 683.372,79 in 1887); dat van koopmansgoederen en pakketten NLG 377.750,05½ ( tegen NLG 307.191,83 en NLG 275.652,38½ in de twee vorige jaren); dat van de brievenmailen NLG 298.460,36 ( tegen NLG 271.677,73½ en NLG 202.541,40 ); de huur van hutten op stoomschepen NLG 21.828,20 ( tegen nihil); de buitengewone ontvangsten NLG 11.384,72½ ( tegen NLG 23.375,16½ en NLG 27.002,71½ ) en de pacht van de buffetten op de stoomschepen nihil ( tegen NLG 11.084,10 en NLG 11.772 in de beide vorige jaren). Totaal bruto ontvangsten NLG 1.425.935,20½ ( tegen NLG 1.294.711,70½ in 1888 en NLG 1.200.341,29 in 1887) of per reis NLG 1953,33½ ( tegen respectievelijk NLG 1773,57½ en NLG 2073,13). Van het vervoer van reizigers en bagage is de gemiddelde opbrengst per reiziger geweest NLG 9,65/67 ( tegen NLG 9,68/03 en NLG 9,75/46 in de twee vorige jaren) en per reis NLG 981,52½ ( tegen NLG 933,40 en NLG 1180,26½ ). Van het vervoer van goederen is de gemiddelde opbrengst per ton van 1000 kilo geweest NLG 8,28/01 ( tegen NLG 8,00/08 en NLG 8,27/79) en per reis NLG 517,46½ (tegen NLG 420,81 en NLG 476,08½ ) Dat de pacht van de buffetten niet meer voorkomt onder de bruto-ontvangsten, is het gevolg van een, in het verslag niet nader omschreven nieuwe regeling, die 1e januari 1890 in werking getreden is. De exploitatie-kosten (NLG 1.095.669,56½ ) hebben gemiddeld per reis NLG 1500,91½ belopen, tegen NLG 1515,25½ in 1888. De percentsgewijze verhouding van deze kosten tot de bruto-ontvangsten is geweest 76./839 tegen 85./435 en 79./156 in de twee vorige jaren.

Afbeelding
Datum 18 februari 1895
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 16 februari. Aan boord van de Nederlandse mailboot PRINSES ELISABETH, te Queensbro’ liggende, is gisterenavond brand ontstaan. Het voorschip is uitgebrand en twee matrozen kwamen daarbij om. De passagiers en mails zijn hier heden ochtend met de NEDERLAND aangekomen. Het heeft de aansluiting gemist.

Afbeelding
Datum 25 september 1900
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 23 september. De dagmailboot NEDERLAND, komende van Port Victoria, is hedenavond in de Wielingen nabij de Nieuwe Sluis ten anker gekomen met averij aan de machine en de zuigerstang gebroken. Een sleepboot van hier is vertrokken om zo nodig assistentie te verlenen.
Vlissingen, 24 september. De NEDERLAND is door een sleepboot binnengesleept. De passagiers en de post zijn gisterenavond met een sleepboot aan land gebracht.

Afbeelding
Datum 08 november 1901
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Rotterdam, 7 november. Volgens telegram uit Vlissingen werd het stoomschip KONINGIN REGENTES, dat tijdens mist op de Thames in aanvaring was met het Engelse oorlogsschip PROSERPINE, in de midscheeps getroffen, waardoor een gat werd veroorzaakt en men genoodzaakt was het op de St. Jacobsbank aan de grond te zetten. Engelse marinesleepboten vertrekken derwaarts ter assistentie. De passagiers en mail van de KONINGIN REGENTES zijn hedenavond per dagmailboot NEDERLAND te Vlissingen aangekomen.

Afbeelding
Datum 04 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 4 juli. De drie vroegere nachtboten van de Mij ‘Zeeland’, de KONINGIN REGENTES, PRINS HENDRIK en KONINGIN WILHELMINA worden geleidelijk voor de dagdienst ingericht ter vervanging van de thans nog in dienst zijnde dagboten, de NEDERLAND, DUITSLAND en ENGELAND. De KONINGIN REGENTES, is thans in zoverre gereed, dat dit schip nog deze maand in de dagdienst zal worden opgenomen.

Afbeelding
Datum 13 juli 1910
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlissingen, 13 juli. Wanneer de mailboot KONINGIN REGENTES van de Mij. ‘Zeeland’ in de dagdienst wordt opgenomen, zal de tegenwoordige dagboot NEDERLAND buiten dienst worden gesteld.

Afbeelding
Datum 21 juli 1910
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Verkoop schepen

Vlissingen, 19 juli. De dagboot NEDERLAND is buiten dienst gesteld en ligt op om verkocht te worden. De nachtboot KONINGIN REGENTES is naar Rotterdam vertrokken om te dokken en komt daarna als dagboot in de vaart.

Afbeelding
Datum 28 september 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad

Mailboten van de Maatschappij ‘Zeeland’.
Men meldt ons uit Vlissingen: De vroegere nachtmailboot PRINS HENDRIK van de Maatschappij ‘Zeeland’ zal, na verschillende zeer belangrijke voorzieningen te hebben ondergaan, zondag a.s. in de dagdienst overgaan. Dan zullen twee van de vroegere nachtboten in de dagdienst zijn opgenomen, er zal behalve na de PRINS HENDRIK nog de KONINGIN REGENTES en zal tenslotte de KONINGIN WILHELMINA nog volgen. Twee van de vroegere dagboten, de NEDERLAND en de ENGELAND zullen dan buiten dienst zijn gesteld.

Afbeelding
Datum 12 oktober 1910
Krant MCO - Middelburgsche Courant
Type bericht Verkoop schepen

Mailboot verkocht. De voormalige dagmailboot NEDERLAND van de Stoomvaart Maatschappij ‘Zeeland’ te Vlissingen is verkocht aan de Scheepsslooperij Holland te Hendrik Ido Ambacht.

Afbeelding
Datum 19 oktober 1910
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Vlissingen, 18 oktober. De vroegere dag-mailboot NEDERLAND (zie MCO 121010) werd verkocht voor NLG 42.000.

Afbeelding