Inloggen
NAVIGATION - ID 4476


Kroniekberichten

Datum 08 januari 1905
Krant DS - Dagblad Scheepvaart
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Vlieland, 7 januari. De sleepboot BORKUM met op sleep de tjalken NAVIGATION, schipper de Vries, en MARIA, schipper Bakker, beiden geladen met gerst en gisteren van Norden naar Münster vertrokken, heeft heden in een storm de tjalken moeten loslaten. De sleepboot heeft de 11 opvarenden van de NAVIGATION en de 4 opvarenden van de MARIA gered. De tjalken zijn verloren.

Afbeelding
Datum 10 januari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 9 januari. Volgens heden ingekomen bericht is het ijzeren tjalkschip NAVIGATION, van schipper De Vries, gestrand bij Ditzum, ongeveer 100 meter van de zeedijk. De lading bestaat uit haver. De inventaris is geborgen. Het schip zal moeilijk af te brengen zijn daar het te ver van het vaarwater zit.

Afbeelding
Datum 21 januari 1905
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Leer, 19 januari. De Nederlandse tjalk NAVIGATION is gelost. Het schip is bij de thans heersende vorst niet af te brengen. De onbeschadigde lading haver is door de tjalken BERENDINA en EENDRACHT overgenomen en zal bij de eerste gelegenheid naar Münster verscheept worden.

Afbeelding
Datum 04 februari 1905
Krant PGC - Provinciale Groninger Courant
Type bericht Binnenlandse berichten, diverse

Delfzijl, 4 februari. Het ijzeren tjalkschip NAVIGATION, schipper J. de Vries, dat in de nacht van 7 op 8 januari j.l. bij de toen geheerst hebbende storm bij Ditzum strandde, is gisteravond afgebracht en in de haven gesleept. Het schip heeft weinig schade. De beide zwaarden zijn echter verloren. De heer G. Lanting, scheepsbouwmeester alhier, had het afbrengen aangenomen voor NLG 690.

Afbeelding
Datum 05 maart 1913
Krant NNO - Nieuwsblad van het Noorden
Type bericht Verkoop schepen

Delfzijl, 5 maart. De zeetjalk NAVIGATION, netto 176 m3, kapt. J. de Vries, is voor geheime prijs verkocht aan de firma Joh. Berg alhier.

Afbeelding
Datum 15 april 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Verkoop schepen

Het tjalkschip NAVIGATION, vroeger bevaren door schipper De Vries, voor enige tijd gekocht door de firma Joh. Berg, te Delfzijl, is door genoemde firma weer verkocht naar Helsingfors. (opm: Helsinki, Finland)

Afbeelding
Datum 27 oktober 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Rotterdam, 27 oktober. Men seint ons uit Londen: Volgens een telegram uit Emden is de met graan van Apenrade naar Antwerpen bestemde Nederlandse tjalk NAVIGATION op Borkum gestrand. De kans om het schip vlot te brengen is uiterst twijfelachtig.

Afbeelding
Datum 28 oktober 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Berichten uit het buitenland incl havens

Bremen, 27 oktober. De reddingboot OTTO HASS, van het station Borkum Zuid van het Deutscher Gesellschaft zur Rettung Schiffbrüchiger heeft 2 opvarenden van de Nederlandse tjalk NAVIGATION (opm: is de NAVIGATOR) gered. (opm: zie ook NNO 281013)

Afbeelding
Datum 30 oktober 1913
Krant RN - Rotterdamsch Nieuwsblad
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 28 oktober. De tjalk NAVIGATION, gisteren bij Borkum gestrand, is heden afgesleept en met zware averij hier binnen gebracht per sleepboot NORDERNEY.

Afbeelding
Datum 04 november 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant
Type bericht Strandingen, verongelukking en vermissing

Delfzijl, 3 november. Het tjalk schip NAVIGATION, schipper Balkema, die 26 oktober bij Borkum gestrand is, werd heden hier gelost. De lading bestaande uit haver, zal door het schip RISICO, schipper Bolhuis, naar de bestemmingsplaats Antwerpen gebracht worden, ongeveer 7 ton van de lading is beschadigd door zeewater.

Afbeelding
Datum 26 november 1913
Krant AH - Algemeen Handelsblad
Type bericht Uitspraak Raad voor de Scheepvaart (bijvoegsel Staatscourant)

Raad voor de Scheepvaart. Het stranden van de NAVIGATION. Daarna werd door de Raad een onderzoek ingesteld betreffende het aan de grond varen te Borkum van het tjalkschip NAVIGATION. Schipper en eigenaar Klaas Bakema te Hoogezand. Het tjalkschip NAVIGATION, groot 79,90 reg.ton en bemand met drie koppen, was op reis van Apenrade (in de Kielerbocht), beladen met haver en bestemd naar Antwerpen. Van Apenrade ging hij door het Kaiser Wilhelmkanaal en kwam de 26e oktober voor de Jade, waar hij dacht binnen te gaan en zou vervolgens zijn reis door de Wadden vervolgen. Vóór de Jade gekomen was het heiig weer en zuidelijke wind en was het hem niet mogelijk hier binnen te komen. Hij besloot daarop de Eems binnen te gaan; aldaar gekomen trachtte hij een loods te krijgen en te dien einde heeft hij seinen gegeven, maar hij werd niet gezien, alhoewel hij de loodskotters wel gezien heeft. Het weer werd toen slechter en werd het stormweer van het noordwesten. Hij trachtte daarop weer naar zee te komen en brak bij het halzen een van de zwaarden, waarop hij trachtte de Wester Eems binnen te gaan, waar hij wel bekend was en wel zonder loods binnen kon komen.
Hierbij stootte het schip op het Borkumer rif en werd het zwaar lek. Nadat het schip enige malen zwaar gestoten had, kwam het weer vlot, doch was zwaar lek en in zinkende toestand werd het schip daar op strand gezet. Het schip werd met trossen aan de wal vastgemaakt en stootte zwaar. Bij laag water kwam het schip droog te staan. De volgende dag, toen de wind afgenomen was en het goed weer geworden was, werd het schip door twee sleepboten af gesleept en te Delfzijl binnengebracht. Bij onderzoek op de helling te Delfzijl bleek de bodem zeer zwaar beschadigd te zijn. Hij verklaart verder dat het niet mogelijk was voor de Jade ten anker te komen, wegens de hoge zee. Aangezien er geen geëxamineerde stuurman aan boord was, was het hem niet geoorloofd over zee de Eems binnen te lopen en had hij de Jade binnen moeten gaan. De heer Schaap, inspecteur van de scheepvaartinspectie is van mening dat het de schipper volstrekt niet onmogelijk is geweest de Jade binnen te komen, maar dat hij het er maar op gewaagd heeft om buiten om, over zee, de Eems binnen te komen om zodoende de reis aanmerkelijk te bekorten. Zeilaanwijzingen waren er wel aan boord, maar hij heeft deze niet ingekeken en was met deze dingen ook niet bekend.
Jan Bakema, eerst kok en daarna stuurman aan boord van de NAVIGATION, als getuige gehoord deelt mee dat toen het schip voor de Jade kwam het heiig weer was en hij ook van oordeel was dat het onmogelijk was hier binnen te komen; ten anker gaan was te gevaarlijk en zou er veel tijd verloren gaan, waarop besloten werd de Eems maar binnen te gaan. Nadat men getracht had voor de Eems een loods te krijgen en dit niet gelukte, werd besloten zonder loods binnen te gaan en stootte het schip daarbij op het Borkumer rif en werd zwaar lek en werd in zinkende toestand op strand gezet, waar het de volgende dag door twee sleepboten werd afgesleept en te Delfzijl binnengebracht. Hij was van oordeel dat de bemanning sterk genoeg was, als de schipper en de kok met de zeilen bezig waren stond de vrouw van de schipper aan het roer.
Hierna werd het onderzoek in deze zaak gesloten en zal de Raad later uitspraak doen.

Afbeelding
Datum 02 december 1913
Krant NRC - Nieuwe Rotterdamsche Courant

De Raad van de Scheepvaart te Amsterdam heeft heden uitspraak gedaan betreffende het aan de grond lopen te Borkum op 26 oktober 1913 van het tjalkschip NAVIGATION, schipper en eigenaar K.L. Bakema, te Hoogezand. De Raad is van oordeel dat de oorzaak van de ramp geweten moet worden aan het feit dat geen schipper aan boord was, bekwaam en in staat om het schip onder de omstandigheden te besturen, terwijl bovendien het schip niet voldoende bemand was. De eigenaar van het schip, Bakema, was niet in bezit van een diploma als stuurman van de kleine zeilvaart, en dus krachtens artikel 5 van de Schipperswet (Stb. 244, 1907) onbevoegd als schipper op te treden, buiten de in artikel 1, sub 2 van die wet genoemde wateren. De Raad meent dat er generlei noodzaak bestond in de reis over de Eems naar Delfzijl te maken, en dat men in tegendeel verplicht was geweest om de Jade binnen te lopen, of, zo dat onmogelijk bleek, daar voor anker te gaan om hoog water af te wachten. De bewering van getuige K. Bakema, dat men daar niet kon ankeren, acht de Raad volkomen ongegrond. Het verdient afkeuring, zoals door getuige J. Bakema is verklaard, men onder andere de reis heeft vervolgd omdat men anders tot de volgende morgen voor de Jade had moeten wachten. Hierdoor is de veiligheid van schip en opvarenden in gevaar gebracht. Ware er een bevoegd en ervaren schipper aan boord geweest, dan zou het naar het oordeel van de Raad ongetwijfeld gelukt zijn, het schip de Wester Eems binnen te brengen, toen men de fluitboei, voor dit vaarwater liggende had gehoord en gezien. Aan boord heeft men toen echter blijkbaar het hoofd verloren, daar men niet wist hoe te handelen en is de ramp daarvan het gevolg geweest.

Afbeelding